EROTTAKAA
HENGET!
ETSIKÄÄ
HYVÄÄ!
”Ja jos te Isänänne huudatte avuksi häntä,
joka henkilöön katsomatta tuomitsee
kunkin hänen tekojensa mukaan, niin vaeltakaa pelossa tämä muukalaisuutenne
aika,
tietäen, ettette ole millään katoavaisella,
ette hopealla ettekä kullalla, lunastetut turhasta, isiltä peritystä
vaelluksestanne,
vaan Kristuksen kalliilla verellä, niinkuin
virheettömän ja tahrattoman karitsan,
hänen, joka tosin oli edeltätiedetty jo
ennen maailman perustamista, mutta vasta viimeisinä aikoina on ilmoitettu teitä
varten,
jotka
hänen kauttansa uskotte Jumalaan, joka herätti hänet kuolleista ja antoi
hänelle kirkkauden, niin että teidän uskonne on myös toivo Jumalaan.
Puhdistakaa
sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa
toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä,
te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta,
vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta.
Sillä: ’kaikki liha on kuin ruoho, ja kaikki
sen kauneus kuin ruohon kukkanen; ruoho kuivuu, ja kukkanen varisee,
mutta Herran sana pysyy iankaikkisesti’. Ja tämä on se sana, joka on teille ilosanomana
julistettu. (1. Piet.1)
”Sinä uskot, että Jumala on yksi. Siinä teet
oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat.
Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen,
että usko ilman tekoja on voimaton?
Eikö Aabraham, meidän isämme, tullut vanhurskaaksi
teoista, kun vei poikansa Iisakin uhrialttarille?
Sinä näet, että usko vaikutti hänen
tekojensa mukana, ja teoista usko tuli täydelliseksi;
ja niin toteutui Raamatun sana: ’Aabraham
uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi’, ja häntä sanottiin
Jumalan ystäväksi.
Te näette, että ihminen tulee vanhurskaaksi
teoista eikä ainoastaan uskosta.
Eikö samoin myös portto Raahab tullut vanhurskaaksi
teoista, kun hän otti lähettiläät luokseen ja päästi heidät toista tietä pois?
Sillä
niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut.” (Jaak.2)
Oletko
koskaan todella tullut ajatelleeksi ja havainnoineeksi, kuinka suuri merkitys
teoillamme on pelkästään Jumalan Sanan todistuksen perusteella? Mihin perustui
Herramme maanpäällinen vaellus ja Hänen suuri menestyksensä julistustehtävässä?
Sana Hänessä oli tullut lihaksi ja asui meidän keskellämme! Hän ei ainoastaan puhunut,
vaan Isän näyttäessä Hänelle koko ajan mitä Hänen tuli tehdä, Hän
käytännössä omalla elämällään näytti puheensa todeksi. Siksi Hän niin
painokkaasti sanoi: ”Jos minä en tee Isäni tekoja, älkää uskoko minua.
Mutta jos minä niitä teen, niin, vaikka ette
uskoisikaan minua, uskokaa minun tekojani, että tulisitte tuntemaan ja ymmärtäisitte Isän olevan minussa ja minun
olevan Isässä.” (Joh.1)
Mitä
yksinomaan tämä sanankohta tahtoo sanoa meille? Miksi useampi ihminen ei ole
uskonut mielestämme niin väkevää todistustamme? Miksi tällä hetkellä näyttää
siltä, että koko kristillinen maailma on kääntänyt selkänsä meille ja
esittämällemme asialle? Todistuksemme on ehkä ollut mitä puhuttelevin ja
mielenkiintoa herättävä, mutta mikä sitten kautta koko menneisyyden on
kääntänyt ihmisten mielen esittämäämme asiaa vastaan? Me emme ole oikeastaan
lainkaan tehneet niitä tekoja, joista olemme puhuneet, vaan jotakin aivan
muuta!
Olemme
saattaneet ihmiset suoranaiseen hämmennykseen, koska nämä eivät ole tienneet
mitä ajatella, kun puhumamme ja tekomme ovat olleet totaalisessa ristiriidassa
keskenään. Onko missään muualla siinä määrin puhuttu rakkaudesta ja korostettu
veljellisen rakkauden merkitystä kuin meidän piirissämme? Jotkut jopa
rohkenivat esittää, että keskuudessamme vallitsee kuulemiemme asioiden johdosta
jopa suurempi rakkaus kuin mistä Paavali kirjoittaa korinttolaisille!
Kuinka
valtava ristiriita onkaan vallinnut meidän mielissämme kaikkien näiden vuosikymmenien
aikana? Onko oikeastaan missään muissa hengellisissä piireissä oltu niin
sekavissa tunnelmissa?
En voi olla
yhä uudelleen palaamatta siihen tosiasiaan, että toimintamme alusta lähtien
saimme yhä uusia yhteydenottoja ja vierailuja, joiden tarkoituksena oli tuoda
meille palautetta kirjasistamme ja kaseteistamme. Eri henkilöt halusivat tuoda
julki ilonsa tuotteidemme johdosta, mutta kuulemamme sai sydämemme kylmenemään
yhä uudelleen ja uudelleen, kuullessamme erilaiset versiot siitä, miten ihmiset
olivat kaiken ymmärtäneet.
Pyhän Hengen
langetessa helluntaina ihmiset tulivat sydämessään kosketetuiksi ja huudahtivat
syvässä hädässä: ”Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?” He tiesivät
jotakin suurta olevan tapahtumassa ja hätä omasta sieluntilasta oli
päällimmäisenä.
Mutta mitä
tapahtui menneinä vuosina yhä uudelleen ja uudelleen? Nyt juoksi ja suorastaan
törmäsi luoksemme suuri joukko ihmisiä kädet heiluen ja mahdollisesti erilaisia
vihkosia heilutellen: ”Me tiedämme
nyt, mitä TEIDÄN PITÄÄ TEHDÄ!”
Ihmiset eivät
lähteneet ns. puhtaalta pöydältä, vaan heittivät kaiken saamansa hyväksi kokemallensa
leivinpöydälle, johon oli imeytynyt vuosikymmenien hengellinen hapatus ja taikinanmurenat.
Uutuudellinen viehätys oli saanut nämä ihmiset tarttumaan erilaisiin
jumalallisen kutsumuksen ajan houkuttimiin, mutta todella harvalla oli aito
halu todelliseen uudistumiseen ja vanhan hapatuksen poistamiseen. Hengellinen
jano oli kieltämättä suuri, mutta ymmärrys ei riittänyt vanhan pois panemiseen
ja uudeksi luomukseksi tulemiseen. Haluttiin
yhdistää vanha ja uusi, käsittämättä ollenkaan, etteivät perinteiset
käsitykset ja ihmismielen tuomat opetukset voi olla pohjana jumalalliselle uudistukselle.
”Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan,
mutta heidän sydämensä on minusta kaukana; mutta turhaan he palvelevat minua
opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä'.” (Matt.15)
Nyt kuultu
uusi, alkuperäiseen julistukseen perustuva opetus yhdistettiin vanhaan väärässä
uskomuksessa. Uusi tieto totuudesta ja jumalallisesta etsikonajasta ei koskaan
ole vanhurskauttanut inhimillisiä näkemyksiä eikä ihmiskäskyjen noudattamista.
Tämän käsitti Paavalikin sanoessaan: ”Sillä
minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole
ihmisten mukaista; enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole
minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut.”
Me
tarvitsemme Jumalan Hengen erottaaksemme todella hengellisen inhimillisestä
filosofiasta, joka on vallannut koko maanpiirin hengelliset ryhmittymät. Jeesus
Kristus ei voi aikaansaada meissä samaa kuin Paavalissa, jos emme ole valmiita
tyhjentämään mielemme ja sydämemme kaikesta entisestä ja hallitsevasta.
Herramme itse antaa meidän ymmärtää, ettei meidän tarvitse uskoa Häntäkään, jos
Hänen tekonsa eivät pidä yhtä Hänen puheensa kanssa. Kuinka sitten voisi tämä
maailma ottaa vastaan ilosanoman Hänestä, jos meidän tekomme tekevät tyhjäksi
kaiken esiin tuomamme?!
Me tulemme
aina olemaan piskuinen lauma ja muukalaisia tässä maailmassa, mutta se ei tarkoita
sitä, että voisimme olla täysin mielettömiä ja järjettömiä. Mikäli meistä
riippuu, meidän tulee rakastaa kaikkia ihmisiä ja toimia heidän parhaakseen.
Mutta pelkät sanat eivät koskaan ole riittäneet, vaan ihmiset haluavat nähdä
heille tarjotun toteutuneena meidän elämässämme. Jos käyttäydymme kuin mieltä vailla,
me emme rakasta ketään lähimmäistämme, vaan suorastaan tuomme vihan heidän
ylleen ristiriitaisella käytöksellämme. Me olemme vieraita ja muukalaisia, eikä
hengellisyyttämme koskaan ymmärretä toivomallamme tavalla. Mutta meillä täytyy
olla viisaus lähimmäisiämme kohtaan, eli olla kuten Paavali kaikille kaikkea.
Elämme
todellakin viimeisissä hetkissä, ja juuri tässä ajassa toteutamme sitäkin,
mistä jo vanhassa liitossa sanotaan: ”Sentähden ymmärtäväinen vaikenee tänä aikana,
sillä se on paha aika.
Etsikää hyvää, älkääkä pahaa, että te
eläisitte. Silloin Herra, Jumala Sebaot, on oleva teidän kanssanne, niinkuin te
sanotte.
Vihatkaa pahaa ja rakastakaa hyvää ja
saattakaa oikeus voimaan portissa: ehkäpä Herra, Jumala Sebaot, armahtaa
Joosefin jäännöstä.” (Aamos 5)
Jos
milloinkaan, niin nyt meidän on ymmärrettävä mikä on Jumalan Hengelle otollista
sanottavaksi tietyissä tilanteissa. Seurakunta on kaikonnut niin kauaksi
todellisesta tehtävästään ja tilastaan, että laittomuus on päässyt valtaan ja
rakkaus kylmennyt, Sanaakin kohtaan. On todella käsitettävä jumalallisella
ymmärryksellä, mikä on hyväksi sanoa ja mikä ei.
”Etsikää
hyvää, älkääkä pahaa, että te eläisitte.” Menneiden vuosien aikana
seurakunnan todistus on ollut suorastaan eriskummallinen ja käsittämätön.
Siksikö me enemmänkin olemme kokeneet kalmanhajua kuin Evankeliumin ihanaa
elämän tuoksua? Julistuksen lähtökohtana on aivan liian usein ollut se, mistä
kolossalaiskirje meitä varoittaa: ”Jos te
olette Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkeisvoimista, miksi te,
ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne säädöksiä:
’Älä tartu, älä maista, älä koske!’
- sehän on kaikki tarkoitettu katoamaan käyttämisen
kautta -ihmisten käskyjen ja oppien mukaan?
Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun
jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä;
mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi.”
(Kol.2)
Tältä
alueelta voisin kuvailla mitä eriskummallisimpia ja mielettömimpiä tapauksia,
jotka eivät sinänsä ole naurettavia vaan suorastaan järkyttäviä. Aikanaan
keskuudessamme kiersi muutama veli, jotka suorastaan pakottivat vanhojakin
ihmisiä myymään talonsa, koska omistaminen katsottiin pahaksi. Olivatko itse
julistajat vain vuokralla, on suuri kysymys, mutta ajatelkaamme vanhusta, jolla
on pieni mökki jossakin maaseudulla. Talosta saatu maksu meni kai osaksi näille
julistajille, mutta loppurahalla ei ollut mahdollisuutta monenkaan kuukauden
tai vuoden vuokranmaksuun! Ihmiset siis ajettiin suoranaisesti ahdinkoon
rakkauden varjolla. Kirjoittajalle ei kuulemma tullut antaa rahaa ollenkaan,
koska tämän vaimolla oli niin hyvä palkka. Ruokailunkaan ei tullut tuottaa
hankaluuksia, sillä siihen annettiin tarkat neuvot silloisen aivan liian suuren
kääntämispalkkion riittämiseksi. Tuhat markkaa kuussa, jota en olisi oikeastaan
ansainnut, riittäisi erinomaisesti, jos ostaisin vain eilisiä leipiä ja
silakoita! Pitikö silakoidenkin olla eilisiä, sitä en tullut kysyneeksi!
”Etsikää
hyvää, älkääkä pahaa, että te eläisitte.” Mitä osasimme tällaisen
julistuksen keskellä etsiä? Kuinka moni saarna alkoikaan suurin piirtein tähän
tapaan: ”Voi kuinka kauheata, voi kuinka kauheata, luitteko lehdestä sitä ja
tätä, kuulitteko mitä televisiossa sanottiin, tiedättekö mitä se ja se teki,
kauheata, kauheata!”
Kyllä, minä
uskon että tämä kaikki oli kauheata! Mutta kun meidän tulisi etsiä hyvää, että
eläisimme! Eikö Jumalamme ole enää kykenevä tekemään jotakin parempaa ja
positiivisempaa, vai onko Hänkin masentunut nykyisissä olosuhteissa? Mitä
ihminen kylvää, sitä hän myös niittää, on totta meidänkin keskellämme. Kaikesta
huolimatta meidän olisi kautta aikojen tullut etsiä enemmänkin hyvää kuin
pahaa.
Miksi
kaivella näitä vanhoja asioita, jotka eivät todellisuudessa ole vanhoja? Eikö
olisi parasta unohtaa kaikki, ja kulkea voitollisena eteenpäin? Eikö tämä ole
juuri se, mitä olemme aina uskoneet ja minkä aina olemme tehneet? Missä sitten
on riemuvoittomme, missä on uskon hedelmä, hengellinen kasvu ja mielenrauha?
Yritän
selittää, mitä mielessäni pyörii itsellenikin hiukan vaikeasti ymmärrettävänä.
Useimmat eivät ole lainkaan tietoisia siitä, mitä kaikkea kirjoittajalle on
tehty ja puhuttu. Koska Evankeliumi on minulle niin tärkeä, olen aina ottanut
kaikki loukkaukset Sanaa kohtaan itseeni, samoin kuin lähimmäisilleni tehdyt
vääryydet. Vaikeneminen olisi ollut minulle kultaa, mutta en voinut olla hiljaa
erilaisten hyökkäysten keskellä, vaikka minua aina neuvottiin vaikenemaan. Oli
kysymys mistä tahansa, suurestakin vääryydestä tai harhaopista, tuli kuulemma
rakastaa veljeä ja sisarta ja antaa tämän jatkaa, kun hän vain oli ns. meidän
joukkoa, eli tunnustautui tietyn julistajan kannattajaksi ja uskoi tämän
julistamaan asiaan.
En kuitenkaan
koskaan kyennyt vaikenemaan sisimmässäni palavan tulen johdosta. Mihin tahansa
puutuinkin, tiesin jo etukäteen saavani polttavia haavoja ja arpia.
Lopputuloksena oli aina minun häpeäni ja tuskani. Siitä huolimatta jatkoin
linjallani, eikä milloinkaan, Kaikkivaltias Jumala on todistajani Pyhässä
Hengessä, kukaan koskaan lähestynyt minua Jumalan Sanan kanssa osoittaakseen
minun puhuneen tai kirjoittaneen jotakin Sanan vastaista. Ainoa, mistä minua selvästi
on syytetty, on se, että olen kautta elämäni laittanut uskovaisten rahat omaan
taskuuni. Minulla on siitä todella suuri mieliharmi, koska minulla ei ole
pienintäkään aavistusta missä taskussa noin valtavat summat ovat! Mitä kaikkea
voisimmekaan niillä tehdä, kun ne löytyisivät! Olen kuitenkin unessa saanut
selvyyden tähän asiaan, ja tiedän jumalallisella varmuudella, että näitä rahoja
tulee kysellä aivan eri suunnalta! Elän vaatimattomasti minimieläkkeellä ja
joudun tarkkaan miettimään jokaisen ostoksen. Mutta tätäkään erehdystä
taskuihini muka joutuneista varoista ei kukaan milloinkaan ole ollut halukas
oikaisemaan tai tukkimaan panettelijoiden suita!
Nyt alkaa jo
hahmottumaan jotakin siitä, mitä haluan sanoa. En tarkoita nyt, että ongelmamme
olisi siinä, ettemme ole suuremmassa määrin totuuden torvina vaatineet asioihin
korjausta. Onhan kysymys ikivanhasta totuudesta, että on yhden sana toista
vastaan. Ketä siis uskoa? voisiko tähän kohtaan siteerata Herraamme, joka vetosi:
”Jos minä en tee Isäni tekoja, älkää
uskoko minua. Mutta jos minä niitä teen, niin, vaikka ette uskoisikaan minua,
uskokaa minun tekojani…”
Ei ole
niinkään kysymys siitä, miten olemme suhtautuneet ulkonaisella tasolla kaikkeen
kohtaamaamme vääryyteen ja vääriin todistuksiin. Asenteemme, sisäisessä
ihmisessämme, on se mistä me nyt puhumme. Mitä vaikuttaa veljen tai sisaren
sisäiseen ihmiseen, hänen sydämeensä, se, mitä hän kussakin tilanteessa
päättää? Puuttuessani aikanaan noihin talokauppoihin tai muihin vääryyksiin, ei
kukaan tullut tukemaan minua. Kun yksi ulkomailla asuvista kääntäjistä
vaatimalla vaati kaikkia kääntämään selkänsä veli Vuorelle ja tämän
suomentamille saarnoille, kehotettiin veli Vuorta rakastamaan jokaista veljeä,
joka vain tunnustautui asiaamme. Luetteloa voisi jatkaa loputtomiin, mutta se
ei ole hyvän etsimistä. Kysymys kaikissa näissä tilanteissa, rakas veli, sisar,
huomaatko nyt, ei ollut asettautumisesta veli Vuoren puolelle tai häntä
vastaan, vaan kaikissa raamatullisissa
kysymyksissä me asetumme joko Jumalan ja Hänen Sanansa, tai vihollisen puolelle!
Tänä päivänä
emme voi kylliksi korostaa vihollisen voimien vaikusta. Seurakuntaa painaa ja
sitoo se, ettei se menneinä vuosikymmeninä ottanut selvää kantaa kuulemansa
Sanan perusteella, vaan aivan samassa hengessä ja samoin verukkein tahtoi
viettää hengellistä juhlaa, pääsiäistä, kuin Herramme ajan kirkolliset
johtajat. He välttivät mielestänsä saastaisten kohtaamista, ja siten he eivät
voineet mennä hallitusmiesten tiloihin, jotta olisivat olleet puhtaat
viettämään heille niin tärkeätä pääsiäisateriaa.
Seurakuntamme
halusi aina säilyttää rauhan yhdyssiteen epämääräisin konstein. Tietyt yhteydet
olivat tärkeitä, vaikka jo silloin ja ennen kaikkea nyt voimme selvästi nähdä,
että suuri osa kohtaamastamme opetuksesta ja julistuksesta oli todellisuudessa
täysin vierasta alkuperäiselle julistukselle, eli oli jotakin toista
evankeliumia, toisenlaisen Jeesuksen esiin tuomista.
Tänä päivänä
emme voi korjata enää kaikkea ja lähteä soitellen sotaan. Mutta meille on ehdottoman
tärkeätä, vapautuaksemme kaikesta vanhasta hapatuksesta, omassa sisimmässämme
selvittää missä olemme tehneet oikein ja missä väärin. Antamalla hyväksymisemme
tietyille, eri ihmisissä lähestyneille hengille, usein vaikenemalla, me
jouduimme niiden vaikutuspiiriin. Mieltämme sitoo ja ahdistaa pohdiskelumme ja
halumme jollakin tavoin löytää hyväksyminen ja selitys kaikelle kohtaamallemme.
Se ja se oli niin läheinen ja rakas veli tai sisar, ei voi olla mahdollista,
että hänessä olisi ollut väärää? Mikä ja millainen on se vaikutus, joka ikään
kuin pakottaa meidät ajattelemaan tällaisella tavalla? Herramme varoitti meitä
juuri tästä, kertoessaan ennalta mitä viimeisinä aikoina on tapahtuva. Emmekö
jo vihdoinkin voisi saada armon uskoa todeksi tämän maailman kavaluus, sekä se,
ettei jokainen juutalainen ole juutalainen, eikä jokainen veli todella ole
veli? Moni sanoo sinä päivänä Herralle sitä ja tätä, muistuttaen Tätä asioista,
joista Hänellä ei ole mitään tietoa. Silloin viimeistään nämä väärät ihmiset
saavat kuulla Herran suusta sen, mitä me emme milloinkaan rohjenneet sanoa: ”Menkää
pois minun tyköäni!”
Kuinka usein
olisimmekaan tarvinneet tuon armon ja rohkeuden saada sisimmällemme lepo ja
rauha ja sanoa jokaiselle väärää evankeliumia ja vääriä oppeja levittäneelle:
mene pois, Herran nimessä, sillä sinä et tuo meille sitä, mikä palvelee
parhaaksemme! Tällöin moni vastustajakin olisi joutunut miettimään
perusteitansa, mutta nyt itse kukin on saanut jatkaa väärällä tiellä kenenkään
varoittamatta!
Kantaa ottamattomuudellamme olemme
käsittämättämme ottaneet liiaksikin kantaa vaikenemisellamme. Minä en
tuomitse ketään enkä kehota ketään tuomitsemaan, mutta Herran omiin sanoihin
perustuen koen ainoaksi keinoksi selviytyä omaamalla
rohkeuden Hänen luvallansa erottaa Henget, ja Paavalin omaksumalla tavalla
julistaa tässä ajassa saman kirouksen kaiken väärän opetuksen ylle.
”Jos te minua rakastatte, niin te pidätte minun
käskyni.
Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa
teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti,
totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa
vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä
hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva.
En minä jätä teitä orvoiksi; minä tulen teidän
tykönne.” (Joh.15)
Jos me
rakastamme Herraa, me pidämme Hänen käskynsä. Se on mahdollista vain oikeassa
asenteessa Sanaa kohtaan. Meidän on hylättävä kaikki se, mikä ei ole
sopusoinnussa Sen kanssa. Sanan pitäminen vaatii rohkeutta, ennen kaikkea
silloin kun joku läheinen ja merkittävä henkilö tarjoaa meille jotakin muuta.
Mooseksen kirjoista on tuttu kohta, jossa meitä varoitetaan kaikista vääristä
opettajista, profeetoistakin.
”Jos teidän keskuuteenne ilmestyy profeetta
tai unennäkijä ja lupaa sinulle jonkun tunnusteon tai ihmeen,
ja jos sitten todellakin tapahtuu se tunnusteko
tai ihme, josta hän puhui sinulle sanoen: 'Lähtekäämme seuraamaan muita
jumalia, joita te ette tunne, ja palvelkaamme niitä',
niin älä kuuntele sen profeetan puhetta tai
sitä unennäkijää, sillä Herra, teidän Jumalanne, ainoastaan koettelee teitä
tietääksensä, rakastatteko Herraa, teidän Jumalaanne, kaikesta sydämestänne ja
kaikesta sielustanne.
Seuratkaa Herraa, teidän Jumalaanne, häntä
peljätkää ja pitäkää hänen käskynsä, häntä kuulkaa, häntä palvelkaa ja hänessä
kiinni riippukaa.
Mutta se profeetta tai unennäkijä surmattakoon,
sillä hän on julistanut luopumusta Herrasta,
teidän Jumalastanne, joka vei teidät pois Egyptin maasta ja vapahti sinut
orjuuden pesästä, ja on tahtonut vietellä sinut siltä tieltä, jota Herra, sinun
Jumalasi, käski sinun vaeltaa. Poista paha keskuudestasi.
Jos
sinun veljesi, sinun äitisi poika, tai sinun poikasi tai tyttäresi tai vaimo,
joka on sylissäsi, tai ystäväsi, joka on sinulle kuin oma sielusi, salaa
houkuttelisi sinua ja sanoisi:
'Käykäämme palvelemaan muita jumalia', joita et sinä tunne eivätkä sinun isäsi
tunteneet -
niiden kansojen jumalia, jotka asuvat teidän
ympärillänne, lähellä sinua tai kaukana sinusta, maan äärestä toiseen -
niin älä noudata hänen mieltään äläkä kuule
häntä; älä sääli äläkä armahda häntä äläkä salaa hänen rikostansa,
vaan tapa hänet: oma kätesi kohotkoon ensimmäisenä
häntä vastaan surmatakseen hänet, ja sitten koko kansan käsi.
Kivitä hänet kuoliaaksi, sillä hän koetti saada
sinut luopumaan Herrasta, sinun Jumalastasi, joka vei sinut pois Egyptin
maasta, orjuuden pesästä.
Ja koko Israel kuulkoon sen ja peljätköön, ettei kukaan enää tekisi senkaltaista pahaa
sinun keskuudessasi.” (5.Moos.13)
Tämä kohta on
Vanhasta Testamentista, mutta se silti tuo esiin asenteen, joka meillä tulee
olla kaikkea kuulemaamme kohtaan. Kautta vuosikymmenien on keskuudessamme
kaikunut ajatus läheisestä ja merkittävästä veljestä tai sisaresta, jota tulee
ymmärtää ja hyväksyä hänet ja hänen esittämänsä rakkauden tähden. Mutta ketä ja
mitä me olemme rakastaneet? Herramme sanoi, että jos me rakastamme Häntä, me
pidämme Hänen Sanansa. Tämä rakkaus on jotakin niin suurta ja ylimaallista,
että se luo rajan sinne, minne me emme sitä olisi valmiita laittamaan: ”Jos sinun veljesi, sinun äitisi poika, tai
sinun poikasi tai tyttäresi tai vaimo, joka on sylissäsi, tai ystäväsi, joka on sinulle kuin oma sielusi, salaa
houkuttelisi sinua… niin älä noudata hänen mieltään äläkä kuule häntä; älä
sääli äläkä armahda häntä äläkä salaa hänen rikostansa, vaan tapa hänet: oma
kätesi kohotkoon ensimmäisenä häntä vastaan surmatakseen hänet, ja sitten koko
kansan käsi.”
Tähän
sisältyy sellainen hengellinen opetus, jota emme haluaisi edes ajatella. Me
emme surmaa ketään, vaan painopiste ajassamme on aina ollut: ”…niin
älä noudata hänen mieltään äläkä kuule häntä; älä sääli äläkä armahda häntä
äläkä salaa hänen rikostansa…”
Oi Herra,
armahda meitä kaikkia, sillä kuinka usein me olemmekaan noudattaneet väärässä
rakkaudessa eri ihmisten mieltä ja ”rakkaudesta” kuunnelleet heidän vääriä
opetuksiaan ja armahtaneet heitä väärällä tavalla, peittäen heidän rikoksensa,
joka perustui henkivaltoihin, jotka
halusivat viedä meidät pois siltä tieltä, jolla me olisimme olleet vain yksi
joukko Kaikkivaltiaan Jumalan kansana ja yksinomaan Hänen johdossansa.
En
milloinkaan voi unohtaa sitä kuinka Euroopan-matkallamme poikkesimme uteliaisuuttamme
erään konferenssipaikan portilla, tavaten siinä muutaman tutun. Mieleeni nousi
niin usein toistuva voimakas sisäinen vakuuttuneisuus, ettei tässä ollut
kysymys kristillisestä kokouksesta, vaan enemmänkin jonkin kultin
tilaisuudesta. Jatkoimme matkaamme menemättä sisään.
Ihmettelemmekö
vielä nykyistä tilannettamme, jos kerran rakkaus lähimmäisiämme kohtaan on
ylittänyt rakkauden sitä Herraa kohtaan, joka tässä ajassa niin armollisesti
antoi kuulua sanoman etsikonajasta, jossa Hän halusi tulla meille kaikeksi
kaikessa:
”Sentähden minun kansani on tunteva minun
nimeni, sentähden se on tunteva sinä päivänä, että minä olen se, joka sanon: ’Katso, tässä minä olen.’
Kuinka suloiset ovat vuorilla ilosanoman
tuojan jalat, hänen, joka julistaa rauhaa, ilmoittaa hyvän sanoman, joka
julistaa pelastusta, sanoo Siionille: ’Sinun Jumalasi on kuningas!’
Kuule! Vartijasi korottavat äänensä, kaikki
he riemuitsevat, sillä he näkevät silmästä silmään, kuinka Herra palajaa Siioniin.
Huutakaa ilosta, riemuitkaa, kaikki te Jerusalemin
rauniot, sillä Herra lohduttaa kansansa, lunastaa Jerusalemin.” (Jes. 52)
Herra itse
palasi Siioniin omalla vaatimattomalla tavallaan, yksinkertaisuudessa. Vartijat
korottivat äänensä, mutta mitä tapahtui rauhan ja hyvän sanoman julistukselle?
Minne katosi ilosanoma, rauha, pelastus? Kuka ylipäätään ehti nähdä Kuninkaan,
Herran palaamisen Siioniin? Minne katosi ilohuuto, riemu, minne katosi lohdutus,
jota niin lohduttomasti olemme kaivanneet?
Eivät ne ole
kadonneet, eivät ole kaukana meistä, ne ovat vain joutuneet verhon taakse,
inhimillisen vääryyden taakse. Ne eivät ehkä palaa näkyvämmin, mutta ne ovat
jossakin aivan käsin kosketettavassa läheisyydessä, kunhan vain raivaamme
tiemme kaikkien ihmisoppien ja ihmiskunnian ryteikön lävitse. Herran varma Sana
pätee tänäänkin: ”Kunniaani Minä en anna toiselle…”
Miten
arvioimme tämänhetkistä elämäämme, ympäröivää maailmaa, seurakuntaa, ihmissuhteitamme?
Onko kaikki siten kuin pitäisi olla, tuleeko meidän olla tyytyväisiä, vai
tulisiko meidän odottaa jotakin enempää? Odotammeko jotakin muuta, kaipaammeko
jonkinlaista muutosta, vai onko kaikki todellakin siten kuin toivoa saattaa,
tai mikä on Jumalan tahto? Onko meidän hyvä olla, vai onko jokin meissä tyytymätön
olosuhteisiimme, elämämme laatuun? Elämmehän lopunajassa, jossa ei muuta voi
odottaakaan! Mitä muuta?
Me olemme
kuulleet vuosikausien ajan julistusta, jonka kautta olemme saaneet melko täydellisen
kuvan siitä, mitä ympärillämme ja siten meihinkin vaikuttaen olisi tapahtuva.
Ilman muuta on selvää, että rakkaus kristillisissä piireissä on kylmennyt,
mutta miten on maailman suhteen? Onko sen rakkaus kylmennyt, onko siinä koskaan
todella ollutkaan rakkautta?
Me joudumme
ensisijaisesti ajattelemaan kristillisiä piirejä, mukaan lukien omamme. Me
olemme niin paljon puhuneet rakkaudesta – oliko jossakin vaiheessa todellista
rakkautta meidän keskuudessamme, vai oliko kaikki hyvä kokemus vain toiveunta
tai uskottelua, kuulemaamme siinä määrin pitäytymistä, että tunsimme velvollisuudeksemme
olla kuin kaikki oppimamme olisi totta? Kyllä, koimme aikanaan, ajoittain,
jotakin sellaista, mitä voisimme kutsua rakkaudeksi. Mutta kun ajattelemme
Herramme elämää, joka on ainoa todellinen esikuvamme rakkaudelle ja kaikelle
siihen liittyvälle, oli nähtävissä ja koettavissa hyvin kalvakka kuva
syvällisestä rakkaudesta.
Me koimme
kuulemamme ja lukemamme todella velvoittavaksi ja sitovaksi. Jokainen meistä
halusi olla osallinen siihen mitä Jumala oli tekemässä. Mutta millaisella
tavalla kuulimme, oliko meillä korva, joka ei ainoastaan kuullut ilmassa
värähteleviä sanoja, vaan jonka kuulevuus ulottui näiden sanojen takana
olevaan, iankaikkiseen ilmapiiriin, rakkauden valtakuntaan, isän sydämelle,
joka armahtavaisuudessaan lausui suustaan sanoja, joista ihmisen on tarkoitus
elää, ei vain muutamista, vaan jokaisesta!
Todellisuus
kertoo surullista tarinaansa siitä, kuinka tuhannet ja miljoonat ovat kuulleet,
mutta eivät ole pystyneet luomaan yhteyttä Häneen, joka on Alku ja Loppu, Alfa
ja Omega, kaiken elämän lähde. Ihminen ei todellakaan elä leivästä, vaan
jokaisesta sanasta joka Jumalan suusta lähtee! Kaikki tuomio on annettu
Pojalle, Herralle Jeesukselle Kristukselle, joten on itsestään selvää, ettei
meillä ole oikeutta ottaa Jumalan suusta lähteneitä sanoja ja lyödä niillä lähimmäistämme.
Kuinka valtava merkitys onkaan yhdellä pienellä lauseella Apostolien teoissa: ”Menkää ja astukaa esiin ja puhukaa
pyhäkössä kansalle kaikki tämän elämän
sanat!” (Apt. 5)
”Mikä on alusta ollut, minkä olemme kuulleet,
minkä omin silmin nähneet, mitä katselimme ja käsin kosketimme, siitä me
puhumme: elämän Sanasta - ja elämä
ilmestyi, ja me olemme nähneet sen ja todistamme siitä ja julistamme teille
sen iankaikkisen elämän, joka oli Isän tykönä ja ilmestyi meille…”
(1.Joh.1)
Jokapäiväinen
elämämme todistaa siitä, mikä on meidän todellisuutemme. ”Puhukaa kansalle kaikki tämän elämän sanat…” Mitä saa aikaan
elämän sana? Elämää! Me voimme kuitenkin puhua kuin Skeuaan pojat, jotka vain
viittasivat johonkin toiseen palvelijaan. Lopputuloksen tiedämme. Mutta mitä
olemme omin silmin nähneet, mitä katselleet, mitä koskettaneet? Mistä olemme
todistaneet, mitä olemme julistaneet? Voitko laillani tuntea Hänen Henkensä
läheisyyden, jonka ainoa tehtävä on kirkastaa Herraa Jeesusta Kristusta?
Antaako tämä Läsnäolo mahdollisuuden jonkin merkittävän henkilön korostamiseen,
ikään kuin iankaikkinen elämä olisi saavutettavissa irrallaan uskomme alkajasta
ja täyttäjästä, Jeesuksesta? Kaikki todelliset Jumalan palvelijat ovat
yrittäneet vakuuttaa kuulijansa ja lukijansa Jeesuksesta!
”Ahkeroikaamme siis päästä siihen lepoon,
ettei kukaan lankeaisi seuraamaan samaa tottelemattomuuden esimerkkiä.
Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen
ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se
erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja
aivoitusten tuomitsija;
eikä
mikään luotu ole hänelle näkymätön, vaan kaikki on alastonta ja paljastettua
hänen silmäinsä edessä, jolle meidän on tehtävä tili.” (Hebr. 4)
Me olemme
kirjoituksissamme selvästi, joskin ehkä toisenlaisin sanoin, antaneet ymmärtää
tietynlaisen tottelemattomuuden vallinneen ns. meidän piireissämme. Voin toistaa sen yhä uudelleen ja
uudelleen, Jumalan ja Hänen Henkensä edessä, että kaiken kuulemamme ja lukemamme
jälkeen meillä ei ole pienintäkään kysymystä sen suhteen, millaisia meidän seurakuntana
tulisi olla toinen toisellemme, myöskin ulkopuolisia kohtaan. Jos me edes
jossakin määrin käsitämme, mitä edellä mainittu sanankohta, lukemattomia
kertoja silmiemme eteen asetettuna, kertoo meille – eikö sen tulisi tuoda
olemukseemme todella polttavan jumalanpelon? Mikään ei ole Hänelle näkymätöntä,
mikään ei ole Häneltä salassa! Koko ns. meidän joukkomme historia, kaikki tapahtunut,
kaikki nyt vallitseva sekä kaikki tuleva on Hänen tietoisuudessaan. Hänelle
meidän ei ole tarve esittää jotakin, Hän tietää kaiken, mutta kysymys kuuluukin
tänä päivänä, armon päivänä, mitä me olemme kykenevät näkemään ja tiedostamaan?
Herramme elämä
toi julki Hänen olemuksensa, johon kuului näkymätön yhteys Isään, joka kaikessa
oli Hänen tekojensa ja elämänsä määrittelijä. Hän oli Sana, jolta mikään ei
ollut salassa, joka inhimillisessä kehossaankin oli Elävä Sana, jolta ei voi
mitään kätkeä. Kuka meistä on suurin? Herran ei tarvinnut kuulla tätä
pohdiskelua, Hän tiesi sen olemuksensa johdosta. Hän moneen kertaan julkitoi
kykynsä nähdä asioita ennalta, vakuuttaakseen opetuslapsilleen, ettei mikään
ollut Häneltä salassa. Mutta millä Hän saisi meidät vakuuttumaan siitä, että
jopa sydämemme ajatukset puhuvat kovempaa kieltä kuin harkitutkin sanamme? Hän
tietää jokaisen henkäyksemme, jokaisen liikkeemme, jokaisen ajatuksemme,
jokaisen tekomme, jokaisen tarkoituksemme.
Miksi Hän ei
Saksassa anna kenenkään nähdä suuren petoksen taakse, miksi ei omassa maassamme
kukaan herää näkemään vuosikymmenisen petoksen laajaa tuhovoimaa? Miksi kysyn
sitä, kun Hän kerran tietää kaiken? Hänellä on omat aikansa, omat tiensä, omat
mittansa. Hän ei tarvitse minun neuvojani, minun ohjeitani. Kaikki on
paljastettua Hänen edessään.
Miksi eivät
kaikki koe Jumalan läheisyyttä minun tavallani? Katsellessani ihmisten tekoja
ihmettelen – ketä he katselevat, mistä he saavan mallin kaikille teoilleen?
Miten on mahdollista, etteivät he näe mitään moitittavaa asenteissaan,
motiiveissaan, aivan käytännön elämässään? He eivät taida olla koskettaneet
Häntä, joka minulle viestii rakkauttaan ja huolenpitoaan. Se ei voi jättää
minua kylmäksi. Vaikka en näe mallia kaikelle elämässäni, tietty kaava ja
linjaus ovat siitä huolimatta niin selvät, että on pakko jättää tietyt asiat
tekemättä, kulkea teitä, jotka tuovat mukanaan sellaistakin, mistä itse en
pidä.
On paljon
mistä en pidä. En pidä siitäkään, että kymmenet vuodet olen odottanut Jumalan
puuttumista kohtaamiini, valheeseen perustuviin hylkäämisiin. Mutta Hän tietää
kaiken, näkee kaiken, mikään luotu ei ole Hänelle näkymätöntä. Hän tietää sopivan
ajan kaikelle, minä olen liian malttamaton voidakseni järjestää elämäni. Tiedän
Hänen näkevän kaiken, huomisenikin, siksi on parasta jättää kaikki Hänen
huomaansa.
No niin,
miksi ihmiset eivät näe moitittavaa käytöksessään ja uskonelämässään? Syitä on
varmaankin monia, mutta uskon yhden perustavan seikan koskevan Raamatun
lukemista. Kertomustemme nuori veli innostui julistuksestamme, mutta kun rakas
sukulainen moitti useita kohtia, ajatteli hän asiassa olevan neuvotteluvaraa.
Kiistakohdista ei tulisi ollenkaan niin merkittäviä, jos välttäisi tiettyjen
sanankohtien lukemista. Eli mitä ei ainakaan usein lueta, se ei ole niin
tärkeää! Mutta kun ihminen ei elä vain leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka
Jumalan suusta lähtee! Hankalaa! Omatunto ei soimaa lainkaan niin kovasti, jos
lukee mieluummin joitakin hengellisiä kirjoja, hyväksi todettuja. Ovathan nekin
Jumalansanaa, eikö vain?
Olisiko hyvä
ottaa käyttöön sanamuoto: sananjulistus. Sananjulistusta olemme kuulleet korvat
puuduksiin, eikä luopumuksesta huolimatta tällä alueella ole näkyvissä
minkäänlaista vähenemistä. Moderni media on tuonut käyttöömme ainutlaatuisen
mahdollisuuden levittää hengellistä materiaalia, mutta onko kaikki enää jumalansanaa?
Kirjaimen muoto saattaa olla huulillamme, mutta tuleeko ilmaisumme kautta esiin
alkuperäinen Jumalan tarkoitus ja tahto? ”Niin
vaimo sanoi Elialle: ’Nyt minä tiedän, että sinä olet Jumalan mies ja että Herran
sana sinun suussasi on tosi’.” (1.Kun.17) Tämä lause tallennettiin lapsen
äidin suusta, kun Jumala Elian kautta oli palauttanut henkiin hänen poikansa.
Eikö samoin
ole kaiken toimintamme suhteen jumalanvaltakunnassa? Vaikutusta ihmisiin ei
niinkään tee taitava puheemme ja omasta mielestämme syvällinen opetus, vaan
ihmiset odottavat, kaipaavat, näkevänsä Jumalan toiminnassa, ei vain
menneisyydessä, vaan aivan nykyhetkessä. Sanan toteutuminen on samalla Sanan
vahvistaminen. Saatamme toistaa kyllästymiseen asti Raamatusta lukemiamme
kohtia, mutta jos meille ei ole tapahtunut sitä, mistä ensimmäinen Johanneksen
kirje puhuu, ei sanoillamme ole tarkoituksen mukaista merkitystä. Mitä me käsin
kosketimme, mikä elävänä oli keskellämme, minkä kanssa emme voineet olla
samaistumatta, tulematta yhdeksi sen kanssa!
Iloitsin
jokaisesta kuulemastani saarnasta, iloitsin Hengen elävöittämästä julistuksesta
ja jokaisesta lupauksesta, jonka saatoin tiedostaa Sanan lukemisen pohjalta.
Minä samaistuin Hänen kanssaan, jonka halusin nähdä jokaisessa Raamatun
jakeessa. Ihastuin, en julistajaan, vaan Häneen, joka ensimmäisenä uskoon
tuloni vuotena aivan kuin äänilevyltä toisti sisimmälleni: ”Kunniaani Minä en anna toiselle, en kenellekään, en milloinkaan!”
Kuinka pitkälle voimme nähdä tämän asian? ”Ja
kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen
valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki
kaikissa.” (1.Kor.15)
Tämä on meille
käsittämätöntä, ylitse hengellisenkin ymmärryksemme menevää, mutta sen tulee
tuoda meille todellinen jumalanpelko. Tämä Jumala, jonka ilmestys
liharuumiissa, Herrassamme Jeesuksessa Kristuksessa, tuo meille julki Isän
rakkauden ja samalla Hänen Kaikkivaltiutensa, on katsonut puoleemme rakkaudella
ja armolla. Jos kaiken tämän katsomme halpa-arvoiseksi, emmekä kyllin kiinnitä
huomiotamme oikeaan alamaisuuteen hengellisiä totuuksia kohtaan, olemme
vaarassa joutua väkevän eksytyksen valtaan, jos emme rakastu siihen totuuteen,
joka meille on tarjottu. Kuuluisa mielenterveyden ammattilainen sanoi aikanaan,
että jos ihminen ei suostu olemaan ihminen, tekee hän automaattisesti itsestään
jumalan. On tullut aika, jolloin meidän on selvitettävä itsellemme toimivaltamme
rajat. Mitkä ovat oikeutemme, mitkä ovat velvollisuutemme? Missä rajoissa
voimme puuttua toisten ihmisten tekemisiin, mikä on hengellinen arvoasemamme?
Joskus tuntuu
siltä, että keskuudessamme on ainoastaan hengellisiä kenraaleja, mahdollisesti
joitakin everstejä ja majureitakin, mutta melko vähän tavallisia sotamiehiä.
Mistä tällainen arvoasteikko oikein on peräisin, sen haluaisin tietää! Olenko
turhaan huolissani, kysellessäni tällaisia asioita? Minä tiedän kyllä Herramme
puhuneen näistä asioista, mutta kaikissa Hänen ilmaisuissaan tulee esiin aivan
toisenlainen arvomaailma. Olen aina iloinnut Hänen sanoistaan minullekin: ”Sen suurempaa rakkautta ei ole kenelläkään,
kuin että hän antaa henkensä ystäväinsä edestä.
Te
olette minun ystäväni, jos teette, mitä minä käsken teidän tehdä.
En minä enää sano teitä palvelijoiksi, sillä
palvelija ei tiedä, mitä hänen herransa tekee; vaan ystäviksi minä sanon teitä,
sillä minä olen ilmoittanut teille kaikki, mitä minä olen kuullut Isältäni.” (Joh.15). Tämä on juuri se, mitä tässä ajassa
on selvinnyt minulle. Hän on ilmoittanut minulle kaiken, mikä tietoisuuteeni on
tullut Hänen Henkensä vaikutuksen kautta. Hän ei kohtele minua jonkinlaisena
palvelijana, vaikka sitä olenkin läheisilleni, mutta suhteessani Häneen olen
hänen ystävänsä, uskonisäni Aabrahamin kanssa. Yritän palvella Häntä kaikessa
heikkoudessani, tietoisuudessa Hänen läsnäolostaan. En halua kuulua siihen
joukkoon, joka kerran joutuu Herran edessä muistuttamaan tätä toiminnasta ja
teoista, joista Hänellä ei ole mitään tietoa. Minä toivon Hänen tuntevan minut
juuri nyt, tässä elämäni henkäyksessä!
Lukemattomat
ihmiset tekevät palveluksia Jumalalle ilman Hänen tahtoaan. Hän tuntee ja
tietää kohdallamme vain ne teot, jotka Hän on meitä varten valmistanut, jotka
Hän armossaan on saattanut näyttää meille. Mikä mahdollistaa meille tämän
työnäyn, joka ennalta on valmistettu meitä varten? Minkä kautta Hän puhuu
meille tässä ajassa, niin kuin kautta aikojen? Sanansa kautta, alkuperäisen
Sanansa kautta!
”Minulla on vielä paljon sanottavaa teille,
mutta te ette voi nyt sitä kantaa.
Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa
hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä
itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille
julistaa.
Hän
on minut kirkastava, sillä hän ottaa minun omastani ja julistaa teille.
Kaikki, mitä Isällä on, on minun; sentähden
minä sanoin, että hän ottaa minun omastani ja julistaa teille.” (Joh.16).
Kaikki
Jumalan oma perustuu meille uskottuun alkuperäiseen Sanaan. Hän julistaa meille
tulevia, Hän puhuu tavalla ja toisella, mutta ei absoluuttisesti mitään ohitse
kirjoitetun Sanan! Pyhä Henki ei siteeraa meille Sanaa ohitse sen, mitä itse
siitä luemme. Meidän tehtävämme on täyttää mielemme Jumalan Sanalla, jotta
Henki voi halunsa mukaan selittää Sanaa Sanalla, yhdistäen oikeat kohdat
keskenään.
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti