Social Icons

Pages

lauantai 16. maaliskuuta 2019

Kristillistä ulkoistamista? 3


”Poikani, kuuntele minun puhettani, kallista korvasi minun sanoilleni. Älkööt ne väistykö silmistäsi, kätke ne sydämesi sisimpään; sillä ne ovat elämä sille, joka ne löytää, ja lääke koko hänen ruumiillensa. Yli kaiken varottavan varjele sydämesi, sillä sieltä elämä lähtee. Poista itsestäsi suun kavaluus, ja karkoita luotasi huulten vääryys. Katsokoot sinun silmäsi suoraan, eteenpäin olkoon katseesi luotu. Tasoita polku jaloillesi, ja kaikki sinun tiesi olkoot vakaat. Älä poikkea oikeaan, älä vasempaan, väistä jalkasi pahasta.” (Snl.4).

Kohdallemme on jälleen kerran osunut sanankohta, jossa voisimme viipyä vaikka koko loppuvuoden! Se viittaa niin moneen muuhun sanankohtaan, että… niin, todellisuus on se, että se on vakaa osa Jumalallista ilmoitusta, Jumalallista jatkuvuutta, koska Sana on Jumala Itse!

”Yli kaiken varottavan varjele sydämesi, sillä sieltä elämä lähtee.”

”Yli kaiken varottavan…!” On siis kysymys todella vakavasti otettavasta asiasta, joka jättää varjoonsa kaiken maallisen ja inhimillisen ajattelun ja näkemyksellisyyden! Sydämellä ei tässä kohden tarkoiteta lihallista sydäntämme, josta siitäkin on kiinni koko maallinen elämämme, vaan syvintä, sisäistä olemustamme, minkä Herramme on valmistanut asuinpaikaksensa!

”Anna sydämesi, poikani, minulle, ja olkoot minun tieni sinun silmissäsi mieluiset.” (Snl.23).

Koko Raamattu itse asiassa korostaa henkilökohtaista jumalasuhdetta ja persoonallista Jumalan kohtaamista, vaikka erilaiset seurakunnalliset ja Israelia koskevat kuvaukset aikaansaavat ilman Jumalan Hengen ilmestystä lukevissa vääränlaista projisointia. Kuinka erilaiset ovatkaan ihmisen tiet Jumalan teihin verrattuna! Siksi varmaankin sanotaan:

”Anna sydämesi, poikani, minulle, ja olkoot minun tieni sinun silmissäsi mieluiset.” (Snl.23).


”Yli kaiken!” Minne tämä vie ajatuksemme niin Vanhassa kuin Uudessakin Testamentissa?

”Niin hän sanoi hänelle: ’Mitä laissa on kirjoitettuna? Kuinkas luet?’ Hän vastasi ja sanoi: ’Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi, ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.’ Hän sanoi hänelle: ’Oikein vastasit; tee se, niin sinä saat elää.’” (Luuk.10).

Mitä on kirjoitettuna, kuinkas luemme? Kuinka valtavalla ja jumalallisella tavalla mielemme halutaan kiinnittää sisäiseen ja persoonalliseen suhteeseen, jonka täyttymys toteutui Golgatan Ristin ja Ylösnousemuksen kautta! Meidät on selvääkin selvemmin, Jumalallisen Tahdon ja Suunnitelman kautta sisällytetty tähän Täyttymykseen, joka ei siedä mitään inhimillistä, ihmisen viisauden mukaista jumalanpalvelusta. Kainin ja Aabelin välinen ero pätee vielä tänäänkin!

Kuinka sisältörikas onkaan siis lainauksemme etenkin sanojen kohdalla:

”Yli kaiken varottavan varjele sydämesi, sillä sieltä elämä lähtee.”

Olemme aikanaan tehneet ratkaisumme ja antaneet sydämemme Hänelle, joka on luonut meidät, jota saamme kiittää olemassaolostamme ja koko nykyisestä ja tulevasta Elämästämme, mutta meidän on varjeltava tätä omaisuuttamme!

Koska hän riippuu minussa kiinni, niin minä hänet pelastan; minä suojelen hänet, koska hän tuntee minun nimeni. Hän huutaa minua avuksensa, ja minä vastaan hänelle, minä olen hänen tykönänsä, kun hänellä on ahdistus, minä vapahdan hänet ja saatan hänet kunniaan. Minä ravitsen hänet pitkällä iällä ja suon hänen nähdä antamani pelastuksen.” (Ps.91).

”Sillä jos te pidätte kaikki nämä käskyt, jotka minä teille annan, ja seuraatte niitä, niin että rakastatte Herraa, teidän Jumalaanne, ja aina vaellatte hänen teitänsä ja riiputte hänessä kiinni, Niin…” (5.Moos.11).


Ei siis minkäänlaista vastuun siirtämistä pois sisäisestä elämästämme, ei mitään ulkoistamisia, projisointeja tai samaistumisia toisiin vaeltajiin! Me olemme jokainen ainutlaatuisia ja ainutkertaisia!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

 

Sample text

Sample Text

Sample Text