”’Jos minä en tee
Isäni tekoja, älkää uskoko minua. Mutta jos minä niitä teen, niin, vaikka
ette uskoisikaan minua, uskokaa minun tekojani, että tulisitte tuntemaan ja
ymmärtäisitte Isän olevan minussa ja minun olevan Isässä.’ Niin he taas
tahtoivat ottaa hänet kiinni, mutta hän lähti pois heidän käsistänsä.” (Joh.10).
Kenen tekoja me olemme tehneet ja kuka on meissä, kun aivan
käytännön elämä kertoo karua kieltään jostakin aivan muusta kuin Taivaallisen
Isämme toiminnasta? Herramme kertoessa todellisuuden omasta elämästänsä ja
toiminnastansa, aikaansai hän hengellisissä kuulijoissaan aivan käsittämättömän
reaktion:
”Niin he taas
tahtoivat ottaa hänet kiinni, mutta hän lähti pois heidän käsistänsä.”
Tämä ei ole totta vain Herramme elämässä, vaan se on
toteutunut Hänen omissaankin, opetuslapsissansa! Miksi hengellisellä toiminnalla
on niin huono maine yleisesti ottaen juuri nyt, tässä maailmanhistorian
loppuvaiheessa? Mikä oli pinnallisin vaikute Herramme ajan uskonnollisissa
ihmisissä? Sama kuin jo yhdessä ensimmäisistä ihmisistä! Kainin henki, kateuden
henki! Jo pelkät Herramme teot kertoivat totuuden Hänen yhteydestänsä Isään Jumalaan,
mutta jokainen ihme ja jokainen parantuminen olivat kuin suolaa haavoissa
kirkolliselle maailmalle, joka piti itseänsä aivan erinomaisena Jumalan
tuntijana, tosin ilman minkäänlaisia Jumalan läsnäolosta kertovia tekoja!
Mitä on kautta aikojen saanut aikaan tämä ”hengellisyys”
kaikissa sen kanssa tekemiseen joutuneissa? Itse kirjoittajalle avautuu aivan
uudella tavalla sanankohta, joka on nähty aivan liian rajallisena:
”Kunpa aivan
silpoisivat itsensä, nuo teidän kiihoittajanne! Te olette näet kutsutut
vapauteen, veljet; älkää vain salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan
palvelkaa toisianne rakkaudessa. Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä
käskysanassa, tässä: ’Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.’ Mutta jos te
purette ja syötte toisianne, katsokaa, ettette toinen toistanne perin hävitä.
Minä sanon: vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä.” (Gal.5).
”Mutta jos te purette
ja syötte toisianne, katsokaa, ettette toinen toistanne perin hävitä.”
Millaisella tavalla onkaan kirjoittaja ystävineen joutunut
todistamaan tätä kautta koko elämänsä! Millaisia puremisen ja toinen toisensa
syömisen tekoja onkaan virrannut editsemme ja ylitsemme! Ja kaiken tämän
keskellä on kautta aikojen ihmetelty sitä, ettei julistamamme sanoma ole
saavuttanut laajempia piirejä! Kuinka se olisikaan voinut tehdä sitä, kun ainoa
todella näkyvä tekomme on ollut lukemattomien ihmisten henkisessä lihassa nähtävissä
olevat ja kauaksi loistavat hampaanjäljet! Taisi olla liian lievästi
julkituotu, sillä todella monta on suorastaan hävitetty! Mitä siis olemme
tehneet ja julistaneet siinä määrin, että laittomuus on päässyt voitolle aivan
väärillä alueilla? Kuka on tullut kaiken johdosta ylistetyksi?
”Jos minä en tee
Isäni tekoja, älkää uskoko minua. Mutta jos minä niitä teen, niin, vaikka
ette uskoisikaan minua, uskokaa minun tekojani, että tulisitte tuntemaan ja
ymmärtäisitte Isän olevan minussa ja minun olevan Isässä.”
Mitä todistavat tekomme, kuka niitä on tehnyt ja tekee, jos
kerran kateuden henki on saanut sellaisen määrän kiviä lentämään? Miksi on
havaittavissa enemmänkin kivien heittäjien puolustajia, ja heidän tekojansa
pimittäviä, kuin aitoa sääliä omaavia?
”Vastaa minulle,
Herra, sillä sinun armosi on hyvä, käänny minun puoleeni suuressa
laupeudessasi. Älä peitä kasvojasi palvelijaltasi, sillä minä olen ahdistuksessa;
joudu, vastaa minulle. Lähesty minun sieluani ja lunasta se, vapahda minut
vihollisteni tähden. Sinä tiedät minun häväistykseni, minun häpeäni ja
pilkkani, sinun edessäsi ovat julki kaikki minun ahdistajani. Häväistys on
särkenyt minun sydämeni, minä olen käynyt heikoksi; minä odotin sääliä, mutta
en saanut, ja lohduttajia, mutta en löytänyt. Koiruohoa he antoivat minun
syödäkseni ja juottivat minulle janooni hapanviiniä.” (Ps.69).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti