Yhä useampi
toteaa kirjoittajalle, etteivät ammatti-ihmiset ole käsittäneet heidän
ahdistuksensa todellisuutta, vaan yhä useampaa vaaditaan tuomaan kiusaajansa
yhteiseen asian selvittämiseen ammattilaisen edessä. Mitä pitäisi
allekirjoittaneen tai yhdistyksemme tai jonkun vaikuttavan henkilön tai tahon
tehdä näyttääkseen näille ammattilaisille, ettei mitään sen vahingoittavampaa
voi olla olemassakaan, kuin tällaisen vaatimuksen esittäminen. Kaikki tällaiset
tiedossamme olleet selvittämiset ovat vain tuottaneet sanoinkuvaamatonta
ahdistusta uhrille, ja tilanteen jälkeen kiusaaja on tullut entistäkin
aggressiivisemmaksi ja tuhoavammaksi. On osoittautunut itsestään selväksi,
vaikka maallikkona sen julkituomme, ettei alamme ongelmakenttiä selvitetä
tällaisella tavalla.
Selvittämistilanteissa
psykopaatti on totaalisesti omalla alallaan, sillä hän on selittämisen
maailmanmestari. Hän on vuosien ja vuosikymmenien ajan laatinut oman
henkilöhistoriansa, josta olemme jo aikaisemminkin puhuneet. Joka ainoan
itselleen epämiellyttävän tilanteen hän on hetken pettymyksen ja eräänlaisen
masennuksen jälkeen käynyt lävitse omassa, puutteellisessa
persoonallisuudessaan. Vaikka hän hetken on saattanut osoittaa jonkinlaista
katumukseen viittaavaa, toimii hän oman intuitionsa mukaisesti. Hän ei voi
sietää epäonnistumista, hän ei voi sietää pettymystä, sillä hän on mielestään
täydellinen ihminen, täydellinen onnistuja. Siksi hän järkeilee jokaisen
mielipahaa tuottaneen tilanteen jälkikäteen, ja niin uskomatonta kuin se asiaa
tuntemattoman mielestä onkin, hänen persoonallisuutensa sisäinen tietokone on
pyyhkinyt pois muistista kaiken häntä itseään syyllistävän materiaalin, ja
ikään kuin eräänlainen prosessori luo tilalle "uuden todellisuuden".
Miten selvität
asioita tällaisen henkilön kanssa edes psykiatrin edessä, koska nyt hänen
persoonallisuutensa kovalevyllä on luettavissa ainoastaan häntä itseään tukeva
ja hänen puolestaan todistava materiaali! Vaikka uhri kuinka selvästi ja
yksityiskohtaisesti kuvailisi tapahtuneen vääryyden ja mahdollisen
pahoinpitelynsä, painaa kiusaaja juuri oikeaa nappulaa ja ammattilaisen edessä
pyörii mitä uskottavin videotallenne kiusaajan mielikuvituksen tallentamana.
Perustuuko mikään hänen videossaan todellisuuteen, sillä ei ole mitään väliä.
Hän uskoo jokaisen itse esittämänsä asian, hän uskoo jokaisen mielikuvituksensa
luoman "uuden todellisuuden", ja näin ollen edes alkeellisempi
valheenpaljastuskone ei ole kykenevä paljastamaan hänen valhettaan, saati
sitten hyväuskoinen ammattilainen.
Perinteinen ja
kai uudempikin valheenpaljastuskone perustuu aivojen aiheuttamiin ruumiillisiin
reaktioihin, joita erilaisilla tunnistimilla pystytään seuraamaan. Reaktio
syntyy siis valheesta, sisäisestä ristiriidasta, jonka merkitys on suurempi
kuin tavallinen ihminen käsittääkään. Mutta jos kiusaaja itse uskoo kaiken
esittämänsä todella tapahtuneen, ei hänen ruumiinsa reagoi näihin asioihin.
Olisiko tässä osasyy joidenkin psykopaattinen käsittämättömään sairastamattomuuteen?
Heidän kehonsa on ikään kuin rauhassa kaikilta omantunnon omaavien ihmisten
ärsykkeiltä.
Jo
kirjoittamamme tulisi todistaa ammattilaisille, että ongelma-alueellamme
vallitsevat aivan toisenlaiset lait kuin normaalissa mielenterveystyössä. Normaaleja
ja rutiininomaisia metodeja ei voida käyttää meidän ihmistemme auttamisessa,
vaan on pystyttävä omaksumaan aivan uudenlainen näkemys asiasta, vaikka se
onkin ehkä nöyryyttävää siinä mielessä, että tällainen asia on yleisellä
ammattitasolla jäänyt huomaamatta ja nyt maallikot pyrkivät kiinnittämään
huomiota siihen.
Olemme
kirjoituksissamme useaan otteeseen pyrkineet selittämään uhrien toimintaa
yleisesti tunnetulla käsitteellä "Tukholman syndrooma". Jokainen
meistä on nähnyt kyllin elokuvia ja uutisia panttivanki- ja
kidnappaamistilanteista, joissa uhrit usein ovat toimineet itselleenkin
käsittämättömällä tavalla, odottamattoman ja ylitse voimien käyvän tilanteen
keskellä. Aikanaan yhteistyöhön suostuneet tai alistuneet saivat kokea
yhteiskunnan rankaisevan heitä rikollisen auttamisesta, vaikka heidän oma
henkensä oli mitä suurimmassa vaarassa. Jokaisen on odotettu toimivan
yhteiskunnan lakien mukaisesti ja usein on tuntunut absurdilta se tapa, millä
laki on suorastaan vaatinut uhria oman henkensä uhalla toimimaan yhteiskunnan
etujen mukaisesti rikollista vastaan.
Tällaisissa
tilanteissa on kuitenkin normaalille ihmiselle hänen oma henkensä kallein, ja
sen on yhteiskuntakin hyvin pitkälle hyväksynyt. Mistä joskus aikaisemmin rangaistiin
ankarastikin, sen suhteen tänä päivänä vallitsee hyvin pitkälle ymmärrys. Miksi
nyt kuitenkin lähes jokainen ahdistuksestaan kertonut uhri kokee entistä
suurempaa syyllisyyttä ja tuskaa otettuaan yhteyttä ammattilaiseen? Emme syytä
ammattilaisia, kerromme vain totuuden. Vain ylen harva kertoo saaneensa
odottamaansa apua ja sitäkin useampi kertoo masentuneensa entisestään.
Yleisin
ihmettelyn aihe ammattilaisen vastaanotolla kuuluu: "Miksi ihmeessä sinä
et sitten eroa, jos tilanne on niin paha?!" "Jos tilanne on niin
paha, miksi et vaihda työpaikkaa?" "Jos sukulaisesi on niin vaikea,
niin miksi kummassa et etsi omaa asuntoa ja muuta sinne?" Nykyisessä
työllisyystilanteessa aivan tavallinen maallikkokin voi hymähtää ja todeta
ammattilaisen puhuvan tyhmiä ehdottaessaan työpaikan vaihtamista. Joskus se
toki on ainoa vaihtoehto, mutta että ammattilainen niin nopeasti ohittaa
ongelman ehdottomalla ensimmäistä ja näkyvintä mahdollisuutta, kertoo
eräänlaisesta työväsymyksestä itse auttajan kohdalla. Ehdotukset sinänsä eivät
ole vääriä, vaan ne esitetään kuulemamme perusteella ja jopa oman kokemuksen
perusteella aivan liian aikaisessa vaiheessa ja liian läpinäkyvän helposti.
Selvittäkäämme
tätä asiaa lähemmin. Työpaikan suhteen tilanne on ehkä selvin ja toisaalta
vaikein. Uuden työn löytäminen on todella vaikeaa etenkin henkilölle, joka jo
pidempään on kokenut ahdistusta ja mahdollisesti jossakin määrin sairastunut
ylivoimaisissa tilanteissa. Jos ehdotus työpaikan vaihtamisesta esitetään liian
nopeasti ja liian kepeästi, kokee uhri ammattilaisenkin väheksyvän hänen
tilannettaan ja kärsimystään. Ensisijainen ei ole työpaikka ja sen ongelmat,
vaan yksittäinen ihminen ja hänen ongelmansa! Miksi sitten kaikkeen pyritään
löytämään niin nopea ratkaisu, että uhri tuntee suorastaan putoavansa kärryiltä;
paikassa, jossa hän odotti saavansa lujemman otteen elämään? Kaikki johtuu kai
rahan puutteesta ja ammattilaisen kiireestä saada vastaanottaa seuraava
potilas! Autetaan siis todella monia, ilman että kukaan saisi todellista apua!
Pidetään ihminen hengissä ja onnitellaan häntä jos hän seuraavalla kerralla ei
ole paljon huonommassa kunnossa! Aika roisia, jos niin saa sanoa! Eikö tämä
ikävä kyllä ole tämän hetken todellisuus meidän maassamme?
Mikä erottaa
selvimmin ongelmakenttämme työpaikalla ja kotona? Psykopaattinen johtaja
saattaa ensimmäisestä mielijohteestaan erottaa mielestään ongelmia tuottaneen
työntekijän jopa siltä istumalta. Siksi useimmat työntekijät nielevät
päivittäisenkin mielipahansa ja vaikenevat suurenkin vihan vallitessa
sisimmässään. Ilman puolisoa tai jotakin sukulaista voi elää, muttei ilman
leipää ja juomaa! Kotoa ei sentään tarvitse niin helposti lähteä, ja
mieltäänkin voi ilmaista ainakin tiettyyn rajaan asti. Siitä huolimatta useat
autettavamme kokevat hyvin tuskallisena sen, kun ammattilainen jopa
ensimmäisellä käynnillä toteaa: "Kertomasi mukaan avioliittosi tai
perheesi on todella vaikea. Miksi et eroa tai lähde pois!" Jotkut
ammattilaiset saattavat sanoa tämän määritelläkseen autettavan reaktiota ja
päätelläkseen onko tämä valmis muutoksiin. Mutta kerrottakoon se tosiasia, että
elämänsä kauheudesta huolimatta tämän toteaminen psykopaatin uhrille
ensimmäisten tapaamisten aikana on usein hyvin vahingollista, koska hänen
ongelmansa ei ole enää yksinomaan ulkopuolinen henkilö, kiusaaja kotona, vaan
hänen ongelmansa on hänen sisäinen rikkinäisyytensä ja tuskansa.
Lähes
poikkeuksetta kiusaaja tai ahdistusta tuottava yhteisö on vakuuttanut uhrille
ja suorastaan aivopessyt häntä uskomaan, ettei kukaan muu voi välittää hänestä.
Hänen ainoa ja oikea paikkansa on juuri siinä missä hän on, toisen valvonnassa
ja käytettävissä. Kun uhri tulee hakemaan apua, on ymmärrettävä, ettei kukaan
tällaisissa olosuhteissa pysty säilyttämään todellisuudentajua. Uhri on
antautunut käytettäväksi ja johdatettavaksi, koska edes ympäristö ei ole
suojellut häntä tältä vaikutukselta yksinkertaisesti siitä syystä, ettei se ole
nähnyt psykopaattisen käytöksen verhon taakse. Terveen mielen naamio on niin
täydellinen ja hämäävä, että meidän tulee jossakin vaiheessa esittää kysymys:
kumpi on enemmän syyllinen uhrin tilaan – uhri itse vai sinisilmäiset
lähimmäiset, jotka ensinnäkin ovat lausuneet hyvän todistuksen kiusaajasta ja
ylläpitäneet valheen verkkoa, sitten vielä loppuvaiheessa syyllistääkseen irti
rimpuilevaa uhria.
Kukaan meistä ei
menneinä vuosina käsittänyt mistä on kysymys. Tajusimme vain, että meillä oli
suunnattoman paha oli näissä ympyröissä. Ei siis ole asiallista osoittaa ketään
eikä mitään järjestöä syyttävällä sormella, mutta olemme tulleet aikaan jossa
totuus on pakko nähdä.
Olemme
muutamassa kirjassamme kertoneet psykopaatin käytöksestä ja suoranaisista
toilailuista hiukan huumorimielessä, mutta asiaan ei todellisuudessa sisälly
mitään naurettavaa uhrin kannalta. Tietysti uhrille tekee hyvää jossakin
vaiheessa hymyillä kätketysti joillekin toilailuille, kuten Richard- parka
Pokka pitää – sarjassa, kun Hyasintti häpäisee itsensä todella näkyvästi.
Avioero on siis
useille ainoa mahdollisuus järkevään elämään kiinni pääsemiseksi, ja sen
tietävän ammattilaisen tulisi malttaa mielensä ja tunnistella enemmänkin
potilaansa tuntemuksia. Työpaikan vaihtaminen ei ole ollenkaan yksinkertainen
asia, etenkään koska suuri osa autettavistamme on viidenkympin paikkeilla tai
vanhempiakin. Miten sitten on lapsen tai sisaruksen tai yleensä sukulaisen
lähteminen yhteisestä kodista? Sekään ei ole mikään yksinkertainen asia, koska
kärsimystä on usein jo ollut siinä määrin, että se on jättänyt jälkensä
autettavaan. Yksinäisyys tuntuu sittenkin kaikkein kauheimmalta asialta elämässä.
Pelottaa heittäytyä tuntemattoman varaan, vaikka nykyinen todellisuus olisi
kuinka paha.
Auttajien tulisi
entistä enemmän käsittää se tosiasia, että näiden ihmisten eväät ja valmiudet
eivät ole missään suhteessa verrannollisia normaalia elämää eläneiden
mahdollisuuksiin. Kielteinen ja vääristynyt elinpiiri ja olosuhteet ovat
aikaansaaneet valtavan määrän negatiivista latausta, mikä estää toteuttamasta
hyvältäkin tuntuvia ratkaisuja. Oikeastaan kaikki uhrit ovat eräänlaisia sitten
kun – ihmisiä. He ovat samalla hyvin suuressa määrin jos – ihmisiä, odottaen
viimeinkin sitä apua, ystävällistä elettä, uskottavuutta, jonka perään ovat
kaivanneet vuosikausia turhaan, pettyen kerta toisensa perään. He ovat tietyllä
tavalla maailman pettyneimpiä ihmisiä, koska niin kiusaaja kuin ympäristökin
ovat jatkuvasti valaneet heihin perusteetonta tulevaisuuden uskoa. "Odota
vain, kunhan…/ sinä et tiedäkään mitä vielä…/ ole kärsivällinen, tunnenhan minä
kumppanisi…/ sinä olet nyt käsittänyt kaiken aivan väärin…"
Näiden ihmisten
negatiivisuus, traumaattisuus, luottamuksen puute, ei loppujen lopuksi ole
tullut heidän elämäänsä heidän itsensä etsimänä tai hyväksymänä, vaan… miten
sen sanoisi kyllin selvästi… Sen kaiken on heihin iskostanut ympärillä olevien
ihmisten oma varauksellisuus, epäusko, kielteisyys ja väärät asenteet.
Nyt kirjoittajan
oman tervehtymisen ehdittyä tähän vaiheeseen, tuntuu suorastaan
hämmästyttävältä se kuinka silmät aukenevat näkemään entistä enemmän totuutta
ja tosiasioita. Etenkin hengellisellä alueella on vallinnut ja vallitsee
uskomaton, näkymätön syyllistäminen ja väärien asioiden projisointi toiseen
ihmiseen. Sitä eivät tee ainoastaan psykopaatit, vaan aivan tavallisetkin,
väärämieliset ihmiset. Lukemattomat ihmiset projisoivat omat näkökantansa ja
ennakkoajatuksensa kanssamatkaajiinsa, uskoen kaiken näkemänsä ja kokemansa
olevan tuossa toisessa ihmisessä, kun se aivan ilmeisesti onkin heissä
itsessään!
Vuosien aikana
kirjoittaja hämmästeli monia asioita, joihin vasta nyt on tullut selvyys. Vanha
viisaus, että sormella osoittava näyttää yhdellä tai kahdella sormella
moitittavaansa, kun kolme sormea osoittaa häneen itseensä, on osoittautunut
paikkansa pitäväksi. Nyt ei oikeastaan mikään hämmästytä entisellä tavalla.
Tietynlainen hämmennys on tullut tilalle. Kuinka kaikki tämä sittenkään voi
olla mahdollista?
Vuosien mittaan
on paljastunut, että taloudelliset syytökset ovat merkinneet syyttäjän omaa
rikollisuutta. Haureudesta ovat osanneet syyttää vain siihen itse
syyllistyneet. Vilpillisyyteen ovat kiinnittäneet huomiota suurimmat
valehtelijat. Anteeksiantamattomuudesta ovat pitäneet suurta ääntä armottomat
veljien syyttäjät.
Negatiivisuus,
väärämielisyys, vääräasenteisuus ja muu vastaava on äärimmäisen tarttuvaa. Kun
joku tällainen ihminen tulee vastaan saattaa jo pelkkä hänen kasvojensa
näkeminen herättää voimakkaan reaktion omassa itsessä. Kun sitten tällaisen
ihmisen kanssa puhuu, joutuu kohtaamisen jälkeen hämilleen huomatessaan, että
tuli mentyä itselleenkin käsittämättömällä tavalla mukaan tuohon
kielteisyyteen. Toisen ihmisen vaikutus vain oli niin voimakas.
Kirjoittaja on
melkein puoliksi saksankielinen. Lukeminen ja kuuleminen vastaa melko pitkälle
keskivertoisen saksalaisen kykyä ymmärtää kieltään. Puhumisen mahdollisuus on
kuitenkin ollut melko harvoin, niin että kirjoittaja ei kävisi lainkaan
saksalaisesta ainakaan saksalaiselle. Ja tässä kohden on ollut melko
mielenkiintoisia kokemuksia, mitkä selittävät elämää laajemmallakin alueella.
Jos kirjoittaja
tapaa melko tavalla kirjakieltä puhuvan saksalaisen, ihmettelee itsekin sitä
kuinka kieli taipuu uskomattomalla tavalla harjoituksen puutteessakin, etenkin
jos tuo ihminen on empaattinen ja lähelleen päästävä. Juttu luistaa joskus
sujuvammin kuin omalla kielellä. Mutta jos keskustelukumppani on joku
maahanmuuttaja tai mongertaa käsittämätöntä murretta, tuntuu kuin kurkkua
kuivaisi eikä juuri yksikään sana äänny oikealla tavalla.
Aikanaan
jossakin elokuvassa jollakin laulajalla oli vaikeuksia oikean sävelen ja
värähtelyn saavuttamisessa. Kun muu ei auttanut, otti opettaja oppilaansa
eteensä, painoi rintansa tämän selkään ja siten he lauloivat sellaisella
harmonialla, ettei sitä oppilas ikinä olisi uskonut. Oikea sävel ja oikea
värähtely välittyivät opettajasta oppilaaseen. Nämä esimerkit sisältävät paljon
enemmän kuin ensimmäisellä ajatuksella ja silmäyksellä saattaa käsittää.
Meidän
olemuksemme, meidän elämämme, on eräänlaista värähtelyä, jota me välitämme
ympäristöön, suurimmalta osaltaan tiedostamattamme. Elämä meissä yleensäkin on
jotakin käsittämätöntä, mutta silti läsnä olevaa, sillä edellytyksellä, että me
todella elämme. Elämää suorittava ihminen ei värähtele, ei pysty välittämään
mitään hyvää ulospäin, toiselle ihmiselle. Siksi sopusointu kehossamme,
sielussamme, psyykessämme, koko olemuksessamme on edellytys todella
ihmisarvoiselle elämälle.
Tämä värähtely
josta puhumme positiivisella ja elämälle läheisellä tavalla toimii koko
ihmisyhteisön hyväksi. Jos tätä elämää ja värähtelyä ei ole, on sen sijalla
jotakin muuta, tuhoisaa, vahingollista, sillä jokainen ihminen levittää
ympäristöönsä jotakin. Sellaista mikä ei ole positiivista värähtelyä ja
rakkaudellisuutta – rakkaus on kaiken hyvä lähde ja ainoa elävöittävä voima
tässä maailmassa. Jos kirjoittaja sanoo uskovansa, että kaikki todellinen rakkaus
on Jumalasta lähtöisin, tulkoon se julki missä tahansa, eivät kaikki
uskonnolliset ihmiset tätä hyväksy. Jos ihminen ei usko, että meidän tehtävämme
on rakastaa kaikkia ihmisiä, vihamiehiämmekin, niin todellisuudessa hänen
rakkautensa vain tiettyyn ryhmään kohdistettuna ei tarkemman tutkistelun
perusteella olekaan rakkautta, vaan hyvin usein omahyväisyyttä.
Törkeätä puhetta
ikänsä saarnamiehenä olleelta? Vielä kamalampaa voisi sanoa. Kun kirjoittaja
nyt on niin intensiivisesti seurannut satelliittiohjelmia Saksasta, jäi niistä
mieleen yksi hyvin raflaava ajatus, joka esitettiin ilmeisestikin ohjelmassa,
joka puhui saksalaisen papiston kansallissosialismista. Kummallista viisautta
noiden ohjelmien tekijöillä! Kun nyt on nähtävänä kuinka vähän halua papistolla
oli puuttua juutalaisten ja muiden kansallisuuksien ja kansanosien tuhoamiseen
ja rääkkäämiseen, tuottaa suorastaan iloa lausua julki noiden
ohjelmantekijöiden ajatus tällaisesta uskonnollisuudesta. "Ihmiset
alkoivat pitää omaa hulluuttaan jumalana ja palvoa sitä!"
Aikamoinen
ilmaisu, johon kirjoittajan mieli riemulla yhtyy. Juuri tästä on kysymys
kaikessa väärässä vallankäytössä, tapahtukoon se missä tahansa. Vääristyneessä
kirkkokunnallisessa elämässä tämä on kaikkein selvimmin nähtävänä. Oikeastaan
kaikki alkaa olla mahdollista näissä piireissä, niin ettei tietyssä määrin voi
olla tunkematta pois tietoisuudesta ajatusta, että suuri osa tämän ajan
seurakuntia elää elämäänsä ilman Jumalaa.
Henkinen väkivalta
ja väärä vallankäyttö ovat siis kaikkein uskomattominta mutta näkyvintä ja
todellisinta erilaisissa hengellisissä piireissä. Miksi tämä on niin yleistä
juuri näissä piireissä? Kun psykopatia, narsistinen persoonallisuushäiriö /
luonnehäiriö, minävaurio, mitä suurimmassa määrin perustuu väärään vallankäyttöön,
on meidän syytä sanoa muutama sananen vallankäytöstä. Mihin se perustuu ja
missä se voi toteutua? Yksinäisen ihmisen yksinäisyydessään käyttämä väärä
valta voi kohdistua vain yksin häneen ja vahingoittaa häntä itseään, eli asia
on jo sinänsä absurdi. Vallankäyttö ja koko sanan merkitys perustuu siihen
tosiasiaan ja olettamukseen, että on joku joka käyttää valtaa joidenkin ylitse.
Eli tarvitaan kummatkin osapuolet, jotta voitaisiin puhua järkevästä
vallankäytöstä.
Vallankäyttö
edellyttää myöskin ainakin jossakin määrin todellista tai kuviteltua
arvoasteikkoa. Samanarvoisten ja – tasoisten vallankäyttö toisiaan kohtaan
johtaa hyvin vaikeisiin ja mahdottomiinkin tilanteisiin. Eli lyhykäisyydessään
sanottuna pisin ja näyttävin ja vallanhimoisin kohottautuu jonkin päälle
ollakseen vieläkin pitempi ja näyttävämpi. Psykopaatit yleensä eivät tarvitse
muuta koroketta kuin vain nöyrän palvelijan, joka suostuu makaamaan heidän
astinlautanaan.
Toinen puoli
vallankäyttöä on jo tajunnassamme. Entä sitten toinen puoli? Ylimmäinen on jo
valittu tai valinnut itsensä, alimmainen makaa jo hänen allaan, mutta mistä
saataisiin lisää alimmaisia eli alamaisia, jotta vallankäyttö tuntuisi todella
makealta? Kukaan ei vapaaehtoisesti ole alimmainen tai alamainen, ainakaan terve
ihminen. Onko valmiita alamaisia, vai pitääkö heidät ensin valmistaa? Kyllä,
suurin osa alamaisista pitää tavalla tai toisella valmistaa, alistaa, jotta he
suostuisivat ylitse käveltäviksi. Psykopaatti on valmis tähän
valmistustehtävään, käsi pystyssä valmiutensa merkiksi. Mutta mieluiten hän
kerää alamaisuuteensa sellaisia, jotka on jo valmiiksi nöyryytetty, alistettu,
riisuttu omista hyveistä ja uskosta itseensä. Sellaisia, jotka ovat kieltäneet
itsensä, peläten suunnattomasti löytävänsä itsensä ja siten kadottavansa
itsensä. Alkaako jo polttaa? Missä tällaisia ihmisiä on?
Jotkut ovat sitä
mieltä, että itse Jumala on valmistanut valtavan määrän tällaisia seuraajia
itselleen. Koska Jumala on näkymätön ja monien psykopaattien mielestä
olematonkin, katsovat he näiden ihmisten olevan valmistettuja seuraamaan
itseään. Tämä näkemys on kummallisella tavalla omaksuttu hyvin laajoissa
piireissä.
Meidän
ensisijainen tehtävämme on ainakin näissä piireissä kuuluttaa tämä näkemys
totaalisen virheelliseksi. Aikanaan lähes 40 vuotta sitten kirjoittaja kuuli
ajatuksen seurakunnallisesta elämästä. Seurakunta kuulemma rukoili:
"Jumala, pidä sinä saarnaajamme nöyränä, niin me pidämme hänet
köyhänä!" Kirjoittaja uskoo tänä päivänä, niin rikkaana kokemuksista, että
seurakunta on paljon viisastunut näiden 40 vuoden aikana. Se ei enää vaivaudu
rukoilemaan Jumalaa, vaan epäuskoisena itse toteuttaa molemmat virat: se pitää
saarnaajansa sekä nöyränä että köyhänä! Tämä koskee toki vain niitä harvoja
aitoja julistajia, jotka vielä puurtavat pienissä ryhmissä tai syrjäisemmissä
viroissa siellä, minne superevankelistat eivät vilkaisekaan.
Onko kirjoittaja
aivan hakoteillä näpytellessään tällaista? Jonkun mielestä ehkä, mutta kaikella
on oma mittansa.
Vallankäyttö on
vakava asia ja tuo vastuun mukanaan, vaikka sitä ei aina nähtäisikään. Jokainen
vastaa teoistaan ja asenteistaan ja ajatuksistaankin jonakin päivänä.
Psykopaatti on ihminen joka ei elä sen paremmin menneisyydessä, tulevaisuudessa
kuin ei tässäkään päivässä. Hän käyttää valtaansa ja suorittaa elämäänsä
jollakin tavoin kaiken normaalin ajanlaskun ulkopuolella, omassa mielensä
maailmassa. Hän jää rikollisena helposti kiinni, koska ei ajattele vastuuta
eikä tulevaa – oikealla tavalla.
Hän on kuin yksi
kirjojemme faaraoista, joka ajaa kaasu pohjassa mutkiin ja risteyksiin
ajatellen, että omalle puolelle eksynyt vastaantulija on aina väärässä ja
syyllinen. Hänelle pääasia on syyllisyys, mutta omansa ja mahdollisesti
kyydissä olevan perheensä kohtalo on hänelle yhdentekevä, niin käsittämätöntä
kuin se onkin. Jos he päätyvät sairaalaan, jos perhe kuolee, on se päälle
ajaneen syy. Hän ei kuvittelekaan olevansa päälle ajaja – kaikki muut ovat
sitä. Hän pysyy mielestään aina omalla puolellaan tietä, mutta kun kerran
tunnemme hänen ajatuksensa, kuuluvat molemmat tien puolet hänelle. Jos tiellä
olisi kolme puolta, ajaisi hän niitä kaikkia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti