Miksi siis olen
niin kiinnostunut tästä aiheesta ja miksi itsellenikin hämmästykseksi tiedän
niin paljon näistä asioista? En ole psykologian enkä psykiatrian
erikoistuntija, mutta olen ihminen, joka ehkä yhtenä miljoonista olen
harhaillut siinä viidakossa, missä tieto ja kokemus sekoittuvat toisiinsa
puurona, josta selvän tien näkeminen on tuskien ja vuosikymmenien etsiskelyjen
jälkeen hahmottunut edes jollakin tavalla.
Mikä tekee
näistä asioista niin vaikeita? Se, että ei niinkään ole kysymys tietoon
perustuvista tutkimuksista ja asioiden hahmottamisesta, vaan ihmisyydestä,
ihmisenä elämisestä, kokemisesta — yksinkertaisesti ihmisyydestä. Leikkaus
usein onnistuu, mutta potilas kuolee, koska veitsi ja tuska eivät aina ole sitä
miksi ne mielletään. Veitsellä haavoitetaan, tapetaan, veitsellä myös
parannetaan, mutta harvoin kysytään, miksi veitsi yleensä ottaen on otettu
käyttöön. Puhutaan veitsestä tai kirurgin välineistä, mutta jos ihminen olisi
ajoissa otettu huomioon ihmisenä aivan toisella tapaa, tarvitsisiko ollenkaan
niin paljon tutkistella veitsen vaikutusta?
Psykopatiaan
liittyvät asiat ovat kaikki elämään liittyviä seikkoja. Siksi puhutaan helposti
kylläkin oikeutetuista ja tarpeellisista asioista, mutta asian perusolemus
hukkuu laajoihin tutkimuksiin ja selvityksiin. Hoidetaan oiretta, mutta ei
ihmistä itseään kehona ja persoonana!
Me olemme
tottuneet nauramaan tietyille asioille, kuten ensimmäisenä mieleeni tulevassa
esimerkissä. Minulle on aina ollut yksi merkittävimmistä ohjelmista
televisiossa "Pokka pitää" – sarja. En väsy katsomaan noita jaksoja
yhä uudelleen ja uudelleen. En väitä, että sarjan Hyasintti olisi psykopaatti,
vaan sanon kuten tri. Harekin, että tietyissä ihmisissä ja tapauksissa tulee
hyvä kuva psykopaatin piirteistä, ilman että välttämättä olisi kysymys
psykopaatista. On useita muitakin nimeltä mainitsemattomia sarjoja ja ohjelmia,
joissa psykopaatin ominaisuudet aivan hyppäävät silmille kuvaruudusta, mutta
koska me olemme tottuneet pitämään niitä elämään kuuluvina ja usein
huvittavinakin, on koko todellinen kärsivä ihminen hukkunut muiden elementtien
alle. Me nauramme Hyasintille ja Richardin alistuneelle ja huvittavan
tuskaiselta näyttävälle kärsimykselle niin täydellisen ihmisen seuralaisena ja
mukana elävänä. Kaikella on oma paikkansa, ja nauran yhä edelleen Richardin
ilmeille ja päänpuisteluille, mutta meidän on varmaankin syytä katsella toista
puolta näkemästämme.
Katsoin
hiljattain suomalaisen mustavalkoisen elokuvan "Niskavuoren Heta",
jossa Hetan mies tavattomasti muistuttaa "Pokka pitää" – sarjan
Richardia. Tuo elokuva ei naurattanut minua oikeastaan missään kohden, vaikka
yhteneviä seikkoja oli niin paljon, koska mieleeni on lähinnä jäänyt kuolemaa
tekevä miesparka, joka itse asiassa saa kaiken tunnustuksen vasta lyhyinä
hetkinä ennen kuolemaansa. Voidaan käytännössä sanoa, että Hetan empatian puute
ja suuri määrä psykopaatin piirteitä ajaa miespoloisen ennenaikaiseen hautaan.
Kuten Nürnbergin
oikeudenkäynnistä tehdyn elokuvan lopussa natsirikollisten kanssa keskustellut
juutalaiskapteeni vastaa kysymykseen siitä, mitä pahuus on natseissa kuin
muissakin, niin vastaan minäkin: pahuus on empatian puutetta. Emme
tarvitse natseja tai muita rikollisia esimerkiksemme pahuudelle: tässäkin
maassa empatian puute on uskomattoman laajalle levinnyt, koska niin
tiedotusvälineet kuin teatterikin on meidät siihen totuttanut. Pahuus on
pahuutta kaikkialla, ja mikä pahinta, nimenomaan seurakunnallisessa elämässä.
Siksi kai olen niin kiinnostunut tästä kaikesta, koska en vielä milloinkaan ole
kohdannut sellaista empatian puutetta normaalin väestön keskuudessa. Valhekaan
ei tunnu ollenkaan niin pahalta maallisen kansan keskellä, kuin kristikansan
keskellä! Valhe ja valehteleminen tuntuvat hyväksyttävältä ja elämään
kuuluvalta asialta siellä, missä siihen on totuttu, mutta minä en ikinä tule
tottumaan siihen, että seurakunnissa valehdellaan, kerrotaan muunnettua
totuutta, enemmän kuin missään muualla!
Tri. Haren
kirjassa ehkä päällimmäiseksi jää, tai ainakin minulla jäi se seikka, että
psykopaatit ovat aivan mahdottomia valehtelijoita ja tarinaniskijöitä. Saman
seikan olen havainnut neljäkymmenvuotisen toimintani aikana erilaisissa
hengellisissä piireissä. Olen haastatellut lukuisia ihmisiä, ja suurin osa
näistä kertoo saman asian. Yksi suurista kysymysmerkeistä tässä yhteydessä on
se, mihin tri. Harekaan ei antanut vastausta: missä määrin nämä ihmiset itse
uskovat kertomansa?
Suomen
olosuhteissa olen tullut siihen tulokseen ainakin toistaiseksi, että suurin osa
tuntemistamme psykopaateista on todellakin lahjakkaita valehtelijoita, ja osa
heistä tiedostaa valehtelevansa. Puhun nyt vain siitä mitä tiedän lähinnä
seurakunnallisten kokemusteni perusteella ja useiden haastattelujenkin pohjalta.
Olen monen muun kanssa sitä mieltä, että tietyssä vaiheessa nämä psykopaatit
täysin tiedostavat valehtelunsa, mutta koska uskomme vakaasti siihen, mitä
kerromme kirjamme luvussa "Historian kirjat kirjoitetaan uudelleen",
on hyväksyttävä se tosiasia useiden kohdalla, että mitä enemmän tapahtunutta
todellisuutta muutetaan ja selitetään itselle sopivalla tavalla, sitä
kauemmaksi ajaudutaan mielikuvituksen maailmaan, pois totuudesta.
Havaintojeni
pohjana ovat siis suurimmaksi osaksi seurakunnalliset ihmiset. Tämä tuo
mukanaan tietynlaisen vaikeuden ja toisaalta selvyyden näihin asioihin. Ns.
uskovainen ihminen tietää valehtelemisen olevan väärin. Siitä huolimatta ns.
hengellisissä piireissä puhutaan uskomattomassa määrin valheellisia ja vääriä
asioita totuutena. En väitä että tämä tekee näistä ihmisistä psykopaatteja,
mutta tämä piirre on heissä niin kuvaava ja usein kokonaisvaltainen, että siitä
ei voi olla puhumatta.
Olen itse ollut
lukemattomia kertoja tilanteissa, joissa seurakuntalainen puhuu täyttä soopaa
käsi sydämellä ja vakuuttaa puhuvansa ainoastaan totuuden, vaikka olen täysin
tietoinen asioiden todellisesta laidasta. Valehteleeko tämä ihminen
häpeämättömästi, vai puhuuko hän vain vakaumuksestaan? Kokemukseni perusteella
rohkenen väittää, että tällaiset ihmiset, ovat sitten psykopaattisia tai
luonnehäiriöisesti käyttäytyviä, tiedostavat valheensa ainakin alkuvaiheessa,
mutta kerrottuaan saman valheen tarpeeksi moneen kertaan, itsekin lopulta
uskovat puhuneensa totta. Niinkin laajan kokemuksen perusteella kuin itselleni
on kertynyt, olen todella huolestunut siitä kehityksestä, joka nyt vallitsee
ns. kristillisessä maailmassa. Puheet ja teot ovat tavattomassa
ristiriidassa keskenään, mutta aivan luonnehäiriöiselle ominaisella tavalla
kaikki ahdistavat vastakkaisuudet ja ristiriitaisuudet hukutetaan valtavan
puhetulvan alle. Siksikö monet seurakuntalaiset ovat niin puheliaita?
Uskovainen ei
siis saisi valehdella, ja uskon tässä kohden olevan suuri ero siinä, puhummeko
psykopatiasta vain tri. Haren kirjan perusteella, vai huomioimmeko kansalliset
eroavaisuudet. Yhdysvalloissa on aivan oma identiteettinsä uskonnollisella
rintamalla. Kanadasta en ole selvillä.
Tri. Hare toteaa
useaan kertaan, ettei psykopatian synnylle ole vielä löydetty virallista ja
selvää syytä. Kaikki on toistaiseksi arvailuja, mutta hän panee melko suuren
painon geneettisille / perinnöllisille tai syntymästä saakka vaikuttaville
seikoille. Hänen mielestään tietyillä lapsuuteen liittyvillä seikoilla ei
välttämättä ole mitään tekemistä psykopatian kehityksen kannalta. Huomioikaamme
se, että hän pääasiassa on suorittanut tutkimuksensa rikollisten parissa.
TV-dokumentissa, jossa hänkin esiintyi, mainittiin ettei muita psykopaatteja
ole ollut mahdollista tutkia. En ryhdy väittelemään tästä asiasta kenenkään
kanssa, mutta uskon puhuvani totta väittäessäni, että tietyt seikat selvästi
vaikuttavat jo olemassa olevan psykopatian kehitykseen ja sen saamaan
luonteeseen. Siksi jokaisessa maassa vallitsevat olosuhteet ja kansallinen
perintö vaikuttavat käsittelemämme asian kehittymiseen, joskaan ei ehkä itse
perusolemukseen.
Koska uskovainen
ei uskalla valehdella, antaa hän esittämilleen asioille oman selityksensä, joka
ei missään suhteessa pienennä asian vakavuutta vaan päinvastoin. Jos ihminen
tietoisena asian vakavuudesta, siis valistettuna persoonana, tekee jotakin
vastoin sisäistä minäänsä ja vakaumustaan, tulee mielestäni kaikki katsoa
sitäkin suuremmaksi rikkomukseksi. Tuomioistuimetkin määrittelevät tapauksia
sen mukaisesti, mistä ihmisellä on ollut tieto. Tietoinen ja tahallinen
rikkomus katsotaan vakavammaksi, kuin tietämättömyydessä tapahtunut teko.
Suhtauduin
aikanaan hyvin varauksellisesti erääseen ammattilaiseen, joka esitti, että
kaikki ihmisen sisäiset ristiriidat aiheuttavat suuria vaikeuksia, jopa
ruumiillista sairastumista. Tänä päivänä olen hyvin vakaasti tämän näkemyksen
puolestapuhuja, etenkin nähdessäni ja kohdatessani yhä enemmän sielullisesti
rikkinäisiä ihmisiä, erikoisesti seurakunnallisista piireistä. Tämä sielujen
rikkonaisuus on paljon laajempaa ja yleisempää kuin kukaan meistä on halukas
näkemään ja myöntämään. Kaikki on peitetty tietynlaisten naamioiden ja
kulissien taakse, niin että usein itse uhritkaan eivät ole tietoisia omasta
pahoinvoinnistaan, koska heille koko ajan vakuutetaan kaiken kuuluvan asiaan:
Kärsi, kärsi vaan, kirkkaamman kruunun saat!
Tämä on
suorastaan jotakin raivostuttavaa, ja tuskin rohkenisin puuttua kaikkiin näihin
asioihin, ellei sisimmässäni myllertäisi sellaisella tavalla pyhä viha kaikkea
tätä väärää uskonnollisuutta vastaan. Meidät on suorastaan aivopesty
näkemään vain tiettyjä asioita ja toisaalta sulkemaan silmämme mitä
räikeimmiltäkin epäkohdilta. Meille on opetettu, että ristiriitaiset ja
rikkovat asiat kuuluvat toimenkuvaan ja ovat meille vain koulutukseksi.
Kuitenkin ihminen sisimmässään tietää totuuden, ja jälleen kohtaamme tuon
tekijän: sisäinen ristiriita synnyttää lisää ristiriitaa, ja jossakin vaiheessa
ruumis alkaa oireilla sisäisten ristiriitaisuuksien johdosta. Ehkä kaikkein
rikkinäisimmät ihmiset löydämme juuri sieltä, missä tulisi olla vain entisiä
rikkoutuneita, mutta nyt eheytyneitä persoonia: seurakunnasta!
Seurakunnista on
omalta osaltaan tullut psykopaattien temmellyskenttiä, niin että näitä
nimityksemme alaisia ihmisiä on jokaisella tasolla, hallinnosta
rivikansalaiseen asti. Jos aikaa on vähän ja muutamalla sanalla pitäisi
kuvailla luonnehäiriötä, minä henkilökohtaisesti kuvaan psykopatian
perusolemuksen seuraavasti: "Se on väärää vallankäyttöä!"
Seurakunnissa tätä on aivan tavattomasti, mutta aivan kuten olemme tottuneet
nauramaan Hyasintille, samoin me pidämme tiettyjä seurakunnassa vallitsevia
asioita hengellisinä omalaatuisuuksina tai fanaattisuutena. Hyväksyntä on vähä
vähältä annettu yhä uusille kielteisille ja ihmistä ja persoonallisuutta
rikkoville asioille, niin että olemme päätyneet tilanteeseen, joka on
suorastaan raivostuttava, jos näin saa asian julkituoda. Tietynlainen määrä
vihaa on tarpeen että joku puuttuu näihin asioihin!
Kohtaamme siis
melkoisen problematiikan puhuessamme valheellisuudesta, koska erilaisissa
olosuhteissa valheen peittämiseksi tarvittavat keinot vaihtelevat suuressa
määrin. Perusseikka lienee kuitenkin, että tässä kohden valmistuu selityksen
maailmanmestari toisensa jälkeen, ja pidemmän päälle tuottaa vaikeuksia erottaa
todellinen psykopaatti todellisesta valehtelijasta.
Aikanaan yksi
psykopaatti raivosi siinä määrin, että puoliso ei voinut muuta kuin työntää
sormet korviin ja istua pöydän ääressä odottaen raivon päättymistä. Huutaja
huusi aikansa, mutta kun toinen ei näyttänyt pystyvän kuulemaan mitään, meni
tämä toisen luokse ja iski nyrkillä päähän sellaisella voimalla, että uhri
joutui vuorokaudeksi sairaalaan. Uskovaisessa perheessä! Kun puoliso sitten
tuli kotiin vaivaisena, hämmästeli lyöjä tapahtunutta käsittämättä ollenkaan
miten kaikki oli voinut mennä siten. "Minä vain halusin sinun sormesi pois
korvista", kuului viaton selitys!
Kertomustemme
Maija tai Jussi saattoivat tehdä aivan samankaltaisia asioita. He saattoivat
iltamyöhällä pitää sellaisen raivokohtauksen, että naapurit tulivat soittamaan
ovikelloa, mutta seuraavana päivänä kysyivät puolisoltaan: "Eikö meillä
ollutkin eilen ihan mukavaa?" Huuto oli saattanut seurata muutaman tunnin
kestänyttä yhteistä lemmiskelyä, ja nyt seuraavana aamuna huuto ja mahdolliset
korvapuustit olivat kuin pois pyyhityt mielestä.
Tämänkaltaisia
kertomuksia kuulee ainakin puolelta tapauksia, ja juuri tässä kohden joutuu
todella kysymään ovatko nämä ihmiset näin suuria valehtelijoita, vai ovatko he
todella unohtaneet kaiken negatiivisen, itselleen epäedullisen? Ainakin
toistaiseksi olen vakuuttunut siitä, että suurin osa näistä ihmisistä on
ajautunut niin pitkälle historian uudelleen kirjoittamiseen ja totuuden
pakenemiseen, että suomalainen melankolisen perussävyn omaava persoonallisuus
mielellään turvautuu kaiken kieltämiseen, eli ei kestä kohdata tapahtunutta
todellisuutta. Kenelle tahansa kehittyy näissä olosuhteissa kieltävä reaktio,
jota kutsutaan täydelliseksi torjunnaksi — aivan kuten tietokone olisi ohjelmoitu
pyyhkimään kaikki laskut koneen muistista, ja lisäämään saataviin pari nollaa
lisää!
Uskon, että
suomalaisessa luonnehäiriössä on melkoinen määrä epävarmuutta ja itsetunnon
puutetta amerikkalaiseen psykopatiaan verrattuna. Suomalainen psykopaatti joutuu
pönkittämään omaa egoaan huomattavasti enemmän kuin amerikkalaisen luonteen
omaava toverinsa. Olin sanoa että amerikkalaisilla psykopaateilla on enemmän
kansallistuntoa ja isänmaallisuutta, mutta Haren kirjan mukaan psykopaatti
ajattelee vain itseään ja omaa parastaan. Toisaalta, jos tällainen ihminen ei
ole kovin isänmaallinen, on hän mahdollisesti kansallisuustuntoisena sitäkin
itsevarmempi.
Kuinka paljon
eri kansallisuudet poikkeavat toisistaan käytöksen ja luonteen perusteella on
joidenkin mielestä kiistanalainen seikka. Jos väitän meillä suomalaisilla
olevan aivan erikoisia piirteitä, kerron väitteelleni tueksi erään asian.
Amerikkalaisilla
on aivan omanlaisensa suhtautuminen aseisiin, mikä ilmenee jo tri. Haren
kirjassakin rivien välistä. Entä sitten Sveitsiläiset? Voisimmeko ajatella
tapojen vaihtamista suuremmassa määrin?
Vierailin usein
Sveitsissä monissakin perheissä. Mielenkiintoinen yksityiskohta oli se, kuinka
erään perheen poika esitteli minulle rynnäkkökiväärinsä, joka hänellä aina oli
kotona silloin kun hän ei ollut asepalveluksessa. Ihmettelin asiaa mutta
totesin, ettei hänellä kai ollut ammuksia siihen. Mutta totta tosiaan, hänellä
oli kuulemma peltirasiallinen ammuksia, armeijan antamana! Voitaisiinko
ajatella, että suomalaisilla asevelvollisilla olisi rynnäkkökivääri eteisen
komerossa panoksineen päivineen? Kuinka moni sadasta suomalaisesta olisi tämän
kannalla? Ehkä kolme prosenttia, eli juuri se määrä, mitä uskotaan
psykopaatteja olevan maassamme. Tri. Haren arviota kahdesta prosentista pidän
alimitoitettuna.
En tiedä onko
oikein ottaa tällainen seikka esiin puhuttaessa ihmisten ja kansallisuuksien
erilaisista luonteista, mutta tuntien niin monta sveitsiläistä henkilöä ja
vierailtuani ainakin sata kertaa Keski-Euroopassa, olen päivä päivältä
vakuuttuneempi siitä, että psykopatian ongelma maassamme on omaa luokkaansa.
Mikä sen aiheuttaa, jos kerran lapsuuden kokemuksilla ei ole siihen suurta
merkitystä (Hare)? Jos persoonallisuutta rikkovilla tekijöillä ei ole
ratkaisevaa merkitystä (itse en yhdy siihen ainakaan toistaiseksi, pitäytyen
Eurooppalaisten alan ihmisten käsityksiin), niin on kuitenkin suuri merkitys
kansallisella identiteetillämme.
Muutkin maat
ovat olleet miehitettyinä tai vieraan vallan alaisina, mutta olisiko pitkä
talvi ja sen pimeys yhtenä syynä siihen, että suomalaisia vaivaa tietynlainen
melankolisuus? Yksi yleisesti hyväksytty selitys on viime sotamme, jossa
pamahti lukemattomia kertoja, eikä kukaan järjestänyt terapiaa pamausten
keskellä olleille, saati sitten sureville ja kotona odottaville vaimoille.
Martti Paloheimon kirja "Suomalaisen lapsuuden haavat" mielestäni
suuressa määrin antaa osaselityksen sille puolelle isien perintöä, mistä moni
nykysuomalainen vielä nauttii.
Erityispiirre,
josta ei juurikaan ole kirjoitettu, on suomalaisen psykopaatin ominaisuus
tietyillä elämän alueilla ja tietyissä tilanteissa takautua jopa kolmevuotiaan
tasolle. Suurin osa haastattelemistani ihmisistä on havainnut tämän puolen,
jota tuskin on laajemmin pantu merkille. En väitä että nämä ihmiset olisivat
kolmevuotiaita, tai 8-10 vuotiaita, ei edes teini-ikäisiä, vaan he käyttäytyvät
rajatuissa tilanteissa KUIN pienet lapset.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti