On kulunut
useampi kuukausi ilman että olisin kirjoittanut mitään. Olen voinut henkisesti
paremmin kuin pitkään aikaan, eikä mieltäni paina oikeastaan mikään
menneisyyteen kuuluva, koska jossakin määrin olen alkanut unohtaa ikäviä
asioita. Tietynlaista turhautuneisuuden tunnetta luo kuitenkin se tilanne, joka
vieläkin vallitsee auttamisrintamalla.
Narsistisesta
persoonallisuushäiriöstä / psykopatiasta puhutaan varmastikin enemmän kuin
koskaan aikaisemmin. Hiljattain tuli ”Inhimillinen tekijä”, jossa aiheena oli
narsismi. Sanomattakin on selvää, jo kirjoitustenikin perusteella, että pidän
suurena virheenä sitä, missä määrin narsismi on asetettu samalle viivalle
psykopatian ja narsistisen persoonallisuushäiriön kanssa! On hyvä että asioista
puhutaan, mutta jossakin määrin väärät rinnakkain asettelut tuottavat suuria
ongelmia akuutissa tilanteessa kamppailevien keskellä.
Keskusteluissa
muutamien ihmisten kanssa mainittiin se puoli asiasta, joka tuottaa jatkuvaa murhetta
allekirjoittaneelle. Juuri ”inhimillisen tekijän” ohjelman jälkeen oli
tavallaan kiitollisuus sen johdosta, että tällainen ohjelma on tehty, mutta
useammankin mielestä oli kysymys selviytyjästä ja selviytymistarinasta. Tämä
kaikkihan on erittäin hyvää ja mieltä ilahduttavaa, mutta kokonaisuuden ja
asian laajuuden huomioon ottaen maassamme on kohtuuttoman suuri määrä ihmisiä,
jotka eivät ole selvinneet, eivät ole selviämässä, tai ovat aivan
käsittämättömän vaikeissa selviytymistilanteissa. Heidän tulisi olla
ensisijaisen huolemme ja mielenkiintomme kohteena!
Yhdistykseemme
yhteyttä ottaneet ihmiset ovat suurimmaksi osaksi olleet henkisesti ja
kehollisestikin hyvin rikkinäisiä ihmisiä. Varsinaisesti mielisairauteen asti
ajautuneita on ollut hyvin vähän, mutta useat ovat henkisesti olleet aivan
lopussa. Mainittakoon se tärkeä seikka, jota ei vieläkään näytetä näkevän
oikealla tavalla: narsistisen persoonallisuushäiriön kanssa tekemisissä olevat
ihmiset eivät ole niinkään masentuneita ja masennuslääkkeiden tarpeessa, vaan
he ovat enemmänkin traumatisoituneita vuosikausia – kymmeniä jatkuneen
toivottomuuden keskellä. Traumaattiset ihmiset eivät useinkaan tule
todellisesti autetuiksi lääkkeillä, vaan he ensisijaisesti tarvitsevat asioiden
henkistä selvittämistä – terapiaa tavalla tai toisella. Heitä tulee kuunnella
suuremmalla tarkkaavaisuudella kuin oikeastaan keitään muita mielenterveyden
alueella. Todella liian usein jää näiden ihmisten kohdalla huomaamatta heidän
varsinainen ongelmansa. He eivät ole ongelman alkulähde, eikä siten tämä lähde
ole myöskään heissä. Apua hakiessaan he usein ovat jo siinä tilassa, että ammattilainen
näkee vain heidän tuskansa ja ahdistuksensa, ehkä tietynlaisen sekavuutensa.
Jos terapeutti ei ole tietoinen esittämistämme ongelmista, ei hän missään
vaiheessa osaa kaivella esiin niitä taustatekijöitä, jotka useimmiten ovat
kaikkein ratkaisevimmat.
Niin kuin
”inhimillisessä tekijässä”, niin muuallakin tuodaan esiin kysymys, joka on
hyvin paradoksaalinen ja loppujen lopuksi suurta päänvaivaa tuottava. ”Oliko
sitten teidän liitossanne mitään hyvää?” ”Etkö kuitenkin voi nähdä kaikessa
hyviäkin asioita?” ”Ei kai kaikki ole voinut olla niin kokonaisvaltaisesti
negatiivista?” Jne.
Kysymyksemme
kuuluukin nyt:
Puhuessamme
psykopatiasta / narsistisesta persoonallisuushäiriöstä, onko tärkeätä etsiä
positiivisia ja hyviä tekijöitä esim. avioparin elämästä? Onko viisasta
terapeutin laittaa hoidettava etsimään kaikkia niitä hyviä tekijöitä, mitkä
ovat saaneet henkilön kaikesta huolimatta viipymään tuskallisessa
yhteiselämässään? Mikä merkitys on kaikella sillä ”hyvällä”, mitä kaikesta
huolimatta on täytynyt olla, koska eihän kenenkään elämässä voi olla pelkkää
pahaa?
Elämään
sisältyvän hyvän ja positiivisen näkeminen ja oikealla tavalla huomioiminen on
yksi henkisen terveyden peruspilareista, ja on luonnollista laittaa autettava
askaroimaan tämän seikan parissa. Se on yksi puoli terapiaa ja mielenterveyttä,
jota emme voi kiistää, eikä tarkoituksemme olekaan asettaa sitä
kyseenalaiseksi. Haluamme vain kiinnittää huomiota yhteen puoleen asiasta, joka
näyttää olevan tuskallisen vaikea niin autettaville kuin auttajillekin.
Olemme jo
jossain kirjoituksessamme todenneet, että narsistisen persoonallisuushäiriön
kehitykseen eivät ole vaikuttamassa ainoastaan lapsuuden ja nuoruuden ajan
negatiiviset asiat, kokematta jäänyt rakkaus, laiminlyödyksi ja hylätyksi tuleminen
jne. Kysymys ei ole useissa tapauksissa ollenkaan siitä, mikä todellinen,
käytännön todellisuus on. Kysymys on enemmänkin siitä miten jokin häiriintynyt
ihminen kokee tilanteet, olosuhteet, miten hän mieltää kohtaamansa niin
negatiiviset kuin positiivisetkin seikat. Todellisuudessa vanhemmat ovat
saattaneet aivan keskivertoisella tavalla osoittaa huolenpitoa ja rakkautta
kaikkia lapsiaan kohtaan, mutta siitä huolimatta jokin näistä on kokenut
jääneensä ilman tarvitsemaansa, esim. vertaillessaan itseään toisiin
sisaruksiin. Ei siis voida väittää hänen ongelmiensa lähtökohdan olevan hänen
negatiivisissa kokemuksissaan, vaan enemmänkin tuntemuksissaan, jotka eivät
perustu todelliseen, elettyyn elämään, vaan siihen miten hän kunkin kohtaamansa
tilanteen ja seikan mieltää!
Tämä saattaa
tuntua saivartelulta, mutta esittämämme asia sisältää monen kohdalla enemmän
totuutta kuin useat haluavat uskoa. Juuri tähän perustuu sekin monia
hämmästyttävä seikka, ettei mikään hyvä kohtelu ja asennoituminen tuota
todellista tulosta narsistisesti häiriintyneen ihmisen kohdalla, vaan usein
johtaa aivan odotetun vastaiseen tulokseen. Hyvä tarkoitus ja hymy ja
rohkaisevat sanat saattavat aikaansaada voimakkaan negatiivisen reaktion heti
tai jonkin ajan kuluttua asianomaisen mietittyä tarkemmin asiaa. Kuulluilla
sanoilla ja esitetyillä seikoilla ei ole niinkään suurta merkitystä kuin sillä,
miten narsistisen ihmisen henkinen tietokone kaiken käsittelee, millaisia
sivuseikkoja ja mielteitä käyttöjärjestelmä syöttää käsittelyprosessiin. Hyvin
usein tuloksena on tilanne, jonka kertominen auttajalle johtaa tämän
epäuskoiseen asenteeseen autettavaansa kohtaan.
Jos hyvät ja
positiiviset asiat todellakin vaikuttavat tällaisella tavalla (ei toki aina ja
jatkuvasti, mutta hyvin usein) perheen ja yhteisön elämään, niin tässä valossa
esittämiemme seikkojen ei tulisi johtaa halveksuntaan meitä kohtaan, vaan
tulisi todellakin omaksua uutta ajattelutapaa kaikesta näennäisestä
ristiriitaisuudesta huolimatta.
Olemme jo
todenneet, ettei työmme piirissä ole montakaan ammattilaista, mutta näiden
vuosien aikana olemme kuulleet niin monen sadan ihmisen laajemman selvityksen
kokemuksistaan, että on muodostunut hyvin luotettava kokonaiskuva vallitsevasta
tilanteesta. Alallamme ei niinkään ole kysymys oppineisuudesta ja psykologian
tuntemuksesta, vaan olemme tekemisissä aivan todellisten elämän tosiasioiden
kanssa. Näitä tilanteita ja vaivoja ei voi korjata lääkkeillä, vaikka niillä
onkin oma osuutensa akuutin tilanteen rauhoittamisessa. Niiden avulla
ylikierroksilla käyvä mekanismi saadaan lähelle normaalitilaa, jotta ihminen on
kykenevä käsittelemään haittatekijöitä ja niiden vaikutusta elämäänsä.
Jotta uhri
ylipäätään on selvinnyt tähän päivään asti edes jonkinlaisessa henkisessä ja
kehollisessa kunnossa, on hän tarvinnut jonkinmoisen määrän hyvääkin
elämässään. Jostakin hän on ammentanut mielenrauhaa ja positiivista voimaa,
mutta onko tämä lähde missään määrin sijainnut hänen yhteiselämänsä tai
kodinomaisen piirin sisäpuolella? Tulisiko hänen todellakin vaivata mieltänsä
etsimällä tästä lähipiiristä niitä seikkoja, jotka ovat saaneet hänet jatkamaan
elämäänsä, tehneet hänen olemassaolonsa mahdolliseksi? Voisiko olla niin, että
kaikki hänen elämäänsä myönteisesti vaikuttavat tekijät ovatkin tulleet
jostakin kauempaa, hänen sairaan yhteisönsä ulkopuolelta? Onko hän ammentanut
omalla tavallaan kaiken elämää ylläpitävän ulkopuolisesta elämästä, televisiosta,
kirjoista, radiosta…?”
Kirjoittaja ei
milloinkaan päässyt näkemään isäänsä. Joidenkin mielestä tämä merkitsee suurta
aukkoa ihmiselämässä, ja jokin suuri terapeutti saattaa koko ikänsä itkeä
isäikäväänsä. Tällä alueella on tehty paljon pahaa ja viety isättömiltä
luottamusta elämään. Todellisuus kuitenkin on, että suuri osa tätä maailmaa
muuttaneista suurmiehistä oli isättömiä tai äidittömiä. Ihmisellä ei tarvitse
olla omaa isää, sillä luonnon suoma itsesäilytysvaisto johtaa ihmisen etsimään
puuttuvan jostakin muualta. Kuvan isästä voi saada jostakin lähisukulaisesta,
enosta, sedästä, naapurin ystävällisestä, lapsirakkaasta Villestä tai Matista.
Kuvaa voi täydentää lähes kaikkialla, ihmisistä, kuvista, kirjoista…” Ihmisen
persoonallisuudelle tärkeitä asioita ei aina tarvitse ammentaa kotipiiristä,
lähimmästä kaivosta tai lähteestä.
Mieleltään
terve ihminen ammentaa sieltä mistä hyväksi näkee, hyväksi kokee. Pettymyksiäkin
tulee, mutta sisäinen tietokone on ohjelmoitu sosiaalisesti terveellä, muutkin
huomioivalla tiedostolla. Kaikkea hallitsee hyvä, kaikkien parasta ajatteleva
prosessori.
Monet uhrit
näyttävät häpeävän tilannettansa, kaikkialta ammentamistansa, aivan turhaan. He
eivät useinkaan pysty näkemään mitään hyvää yhteiselämässään tietyn ihmisen tai
ryhmän kanssa. Etenkin uskonnollinen ajattelu tuottaa heille lisää ahdistusta
tuomitsevan asenteen johdosta. Miksi pitäisi aivan kuin pakon edessä nähdä
hyvää siellä, missä sitä ei ole? Aivan liian monissa tapauksissa kaikki näennäinen
hyvä on vain kiusaajan vallankäyttöväline, niin että hyvä on pahan
palveluksessa. Tämä perustuu suuresti siihen, mitä jo edellä olemme
esittäneet: hyvät asiat eivät läheskään aina merkitse jotakin positiivista
sairaalle ihmiselle, koska hän on omaksunut vallan mieltää kuulemansa ja
näkemänsä ja kokemansa omalla, vääristyneellä tavalla. Siksi hänen
julkituomansa mielipiteet ja ajatukset usein ovat niin ristiriitaisia ja
suorastaan absurdeja vallitsevaan todellisuuteen nähden. Hän kirjoittaa
tapahtunutta todellisuutta muistiin sellaisella tavalla, että olemme alkaneet
kutsua sitä ”historian uudelleen kirjoittamiseksi”.
”Hän on
toisaalta niin ihana ihminen!” ”Hän ostaa minulle välillä niin ihania asioita!”
Niin, hän saattaa olla mitä ihanin ihminen, mutta onko meillä oikeus kysyä,
miksi ja mitä varten hän on niin ihana? Kaipaammeko me ihanaa ihmistä, omahyväistä,
egoistista, sellaisia juhlia järjestävää, joiden maksajaksi me itse tulemme
ennemmin tai myöhemmin? Usein sen paremmin uhri kuin ulkopuolisetkaan ihmiset eivät
käsitä sitä, mikä kaiken takana piilee. Hurmaava ulkokuori ei ole tarkoitettu
siksi miltä ensisijaisesti näyttää. Ulkokuori ei todellisuudessa palvele
ympärillä olevien hyväksi, vaan se on eräänlainen naamio, jonka takana piilee
jotakin niin vastakkaista, että sitä on asiaa kokemattoman melkein mahdoton
uskoa. Ulkokuoressa ei useinkaan ole mitään todellista, ei mitään syvällisempää
tarkastelua kestävää. Kauniit ja ihanat lahjat eivät useinkaan ole sydämestä
tulevaa hyvyyttä, vaan lahjat valitaan oman mieltymyksen mukaan, omaa mielihyvää
tuottamaan. Tässä kohtaamme aivan kohtuuttoman ristiriitaisuuden, mistä puhutaan
aivan liian vähän.
Noin kolme
neljännestä kiusaajista näyttää olevan miehiä. Yksi neljännes on siis
naispuolisia. Kumpikin ryhmä esiintyy mielellään sen mallin mukaisesti, mistä
oivallisen kuvan antaa ”pokka pitää - sarjan” Hyasintti. Perheen tulee nauttia
julkista arvostusta, ja puolisoa kannustetaan pukeutumaan ja esiintymään
mallikkaasti. Mies saattaa jopa ostaa vaimolle kaiken kynsilakasta sukkahousuihin
asti, seuraten mukaan jopa kampaajalle. Vaimon tulee olla edustava ja hänen arvoaan
vastaava. Usein vaimo on kuin hänen jatkeensa, auton lisäksi! Hän nauttii siitä
huomiosta, mitä heidän saapumisensa kylä- tai juhlapaikkaan aiheuttaa. Upeasti
pukeutunut ja hienosti käyttäytyvä puoliso tuottaa mielihyvää niin kauan kuin
sopiva mielikuva mielessä säilyy. Mutta jos jokin paikalla vallitseva seikka
muistuttaa jostakin mielipahaa tuottavasta asiasta, epäonnistumisesta
työpaikalla, ruuhkaisesta ajomatkasta, huonosta säästä jne., seuraukset
saattavat olla normaalille ihmiselle aivan käsittämättömät. Laukaisijana
saattaa olla kahvin läikkyminen pöytäliinalle, jonkin pudottaminen, kastikkeen
tipahtaminen solmiolle tai hameenhelmalle. Jos kukaan ei huomannut mitään,
tilanne saattaa mennä ohitse. Mutta jos useampikin myhäillen mutristaa suutaan,
alkaa sisäinen prosessi, jota ei kai koskaan kukaan ole kykenevä pohjaan asti
selittämään.
Yhtäkkiä
puolison säteilevä olemus laukaisee jonkin käsittämättömän tuntemuksen kiusaajan
sisimmässä. Onko perustana jokin lapsuuden kokemus, äidin tai isän moite, vaiko
vain tiettyjen asioiden tietyllä tavalla tapahtunut mieltäminen, mutta nyt
mahdollisesti keski-ikäisen ihmisen sisimmässä mustat pilvet kasaantuvat ja
sapekas liemi tulvii kaikkialle. Puolison tuli pukeutua näyttävästi, laittaa
kaulaansa kallein koru tai hienoin solmio, käyttäytyä mahdollisimman korrektisti
ja arvokkaasti. Nyt tämä kuitenkin näyttää olevan kaikkien huomion kohteena,
kun taas oma käsi mahdollisimman huomaamattomasti pusertaa kastikkeista
lautasliinaa nyrkkiinsä. Eihän tämä ollut tarkoitus! Eihän sen näin pitänyt
mennä! Kaikki hyvä ja mukava ei siis ollutkaan tarkoitettu tätä varten, vaan
aivan jotakin muuta varten.
Kiusaaja siis
lahjoittaa, puhuu kauniita, lupaa kuunkin taivaalta, mutta mitkä ovat hänen
todelliset tarkoitusperänsä? Kaikki palvelee vain hänen kunniaansa, hänen
mainettansa, hänen pohjatonta huomiontarvettansa. Puoliso on tarkoitettu
huomattavaksi, mutta vain tiettyyn rajaan asti, ja tätä rajaa hän ei itsekään
vielä koskaan ole oppinut vetämään. Negatiiviset asiat tuottavat hänelle
pohjatonta murhetta ja tuskaa, pettymystä, mutta saman tekevät hänen mielestään
väärään kohteeseen osoitetut hyvät asiat. Kaunis ja huomiota herättävä vaimo on
hänen egonsa jatke, mutta jossakin kohden tulee raja, jota ei tule ylittää!
Komea ja hyvin
pukeutunut mies tuottaa naiselle suurta mielihyvää, ei ehkä todellisena
henkilönä, vaan tietynlaisten fantasioiden kuvana. Kuten voimme jo todeta,
mikään ei ole hyvin, mikään ei onnistu suunnitellulla tavalla. Aina jokin menee
pieleen, aina on jokin syy mielipahan julkituomiseen, jopa raivokohtaukseen.
Onkohan
oikeastaan kukaan meistä oikein viisas, jos kaiken tällaisen keskellä vaatii
ihmisiä keskittymään niihin mielestämme kaikkialla kuitenkin vallitseviin
hyviin asioihin? Eivätkö juuri hyvät asiat, petolliset lupaukset, jatkuvat
pettymykset, traumaattisuus, johdakin ihmisen eräänlaiselle tyhjyyden tielle,
missä enemmänkin toivoo kuolemaa kuin elämää? Jatkuva toteutumattoman toivon
luominen, hyvistä asioista puhuminen on joskus pahempi asia kuin
tietynlaisessa, toivottomuuden jatkumossa oleminen. Yksi pitempiaikainen ja
jatkuva pettymys ei ole ollenkaan niin paha kuin päivittäinen petettyjen
lupausten vuoristorata!
Surullista
tekstiä, mutta sitä ei ole tarkoitettu masentamaan. Totuuden ja todellisuuden
näkeminen on askel selviytymiseen. Jatkossa pyrimme kirjoittamaan
positiivisistakin asioista, selviytymisestä.
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti