Jos
luonnehäiriöisyyden piirteitä on meissä kaikissa, niin kannattaako asiasta
puhua ollenkaan?
Kirjoitettu vuonna 2004
Aivan hiljattain kuulin
kerrottavan eräästä hyvin tunnetusta terapeutista, joka johonkin hiippakunnalliseen
kokoukseen osallistuttuaan oli sitä mieltä, että luonnehäiriöisyyteen liittyviä
asioita liioitellaan. Ongelma ei ole ollenkaan niin suuri kuin halutaan
esittää, koska näitä piirteitä on meissä jokaisessa. Liekö eräänä
taustatekijänä tähän tulokseen päätymisellä se, että tuossa hiippakunnassa on
meneillään poliisitutkinta eräässä seurakunnassa työpaikkakiusaamisen johdosta?
Että näitä piirteitä on
meissä jokaisessa, on aivan luonnollinen asia. Tämä totuuteen perustuva väite
on kuitenkin muodostunut yhdeksi suurimmista vesittävistä tekijöistä kun tulee
puhe ns. uhrien auttamisesta. Kirjoissani olen jo tuonut tämän näkökohdan
esiin. Itse kukin määrittelee sairauden omalla tavallaan, ja todellisuudessa
kaikki määritelmät ovat paikkansapitäviä, vaikka valottavatkin asiaa eri näkökulmasta.
Kun on puhe luonnehäiriöstä,
voidaan se kuvata toteamalla, että näitä piirteitä on meissä jokaisessa, koska
on kysymys ihmiselämään ja luonteeseen liittyvistä negatiivisista asioista. Tällä alueella sairaus alkaa jonkin normaalin,
jokaiseen ihmiselämään kuuluvan seikan liiallisella korostumisella. Kysymys
ei siis ole kuin ulkopuolelta tarttuneesta viruksesta, täysin ulkonaisesta
väärästä vaikutuksesta. Kuvaan sitä kuin palapelinä, tai rakennuspalikoina. Ainakin
entisinä aikoina lähes kaikki palapelit tai palikat olivat puuta, vaneria tai
paperimassaa. Kun sitten lapset leikkivät niillä, saattoi jossakin vaiheessa
kaatua juomalasi leikkipaikalle, ja harmi oli todella suuri, kun palapelin
kokoaminen piti keskeyttää, sillä palat eivät mahtuneetkaan totutuille
paikoilleen, koska olivat turvonneet veden vaikutuksesta. Ainoa ulkopuolinen
tekijä oli vesi, joka johti palojen koon muuttumiseen.
Aivan samalla tavoin on
meidän elämämme ja persoonallisuutemmekin suhteen. Ulkonaisesti vaikuttavilla
tekijöillä ei aina näytä olevan niinkään suurta merkitystä elämäämme, mutta
kuitenkin jokin jatkuva, toistuva vaikutus toimii kuten liiallinen kosteus imukykyisissä
aineissa. Itse vaikutuksen alla oleva palanen tai piirre meissä ei sinänsä
näytä muuttuneen, koska se on nopean arvioinnin mukaisesti samanlainen kuin
ennenkin. Aivan kuten palapelin väri ei ainakaan ensi alkuun muutu miksikään ja
palanen näyttää aivan siltä kuin ennenkin — ainoastaan sen koko on muuttunut, niin ettei se enää mahdu
entiselle paikalleen, tai sitten se pullistaa pois paikaltaan kaikki viereiset
palaset!
Palapelit ovat myöskin
yksilöllisiä ja muutokset vaihtelevat sen mukaisesti. Samoin on meidän ihmisten
suhteen. Yksittäisiä asioita tai elämän osasia tarkastellessa kaikki näyttää
normaalilta ja entisenlaiselta, mutta kokonaisuus ei enää olekaan sama — yhdenkin
palasen muuttumisen johdosta!
Tässä tulemmekin tämän
nykyisen elämämme surullisimpaan yksityiskohtaan. Kaikki kehitys on tapahtunut
niin salakavalasti, vähitellen, noudattaen nykyajan trendiä, että nyt jopa
ammatti-ihmiset ovat kadottaneet kyvyn nähdä kokonaisuus. Tässä kohden pätee
vanha sananlasku, ettei nähdä metsää puilta. Nähdään kyllä yksittäiset
puunrungot ja pensaat, mutta ei tajuta että ollaan metsässä!
Jos ammattilainen haluaa
vesittää luonnehäiriöisyyden osuutta sanomalla, että meissä kaikissa on näitä
samoja piirteitä, voitaisiin toisaalta todeta, ettei tällainen ammattilainen
ole ajatellut asiaa loppuun asti. Meidän pitäisi mieluumminkin sanoa asia tällä
tavoin:
”Luonnehäiriöisyydessä jokaisessa ihmisessä ilmenevät negatiiviset asiat
ovat saaneet kohtuuttoman mittakaavan. Kun jokin väärän ominaisuuden ulottuvuus
aiheuttaa kärsimystä läheisyydessä olevissa ihmisissä, voidaan oikeutetusti jo
puhua sairaudesta, tai ihmiselämää tuhoavasta filosofiasta.”
Pastori Raimo Mäkelä on kirjassaan määritellyt
psykopaatin eli luonnehäiriöisen persoonan tuomalla esiin valtavan määrän hänen
ominaisuuksiaan. Monelle se ei kuitenkaan riitä, etenkin kun kaikkia noita
piirteitä on meissä jokaisessa. Missä vaiheessa joku sitten on luonnehäiriöinen
ja kuinka monta piirrettä siihen tarvitaan? Meidän maassamme sitä ei vielä ole
määritelty, mutta amerikkalaiset ovat luoneet testin sitä varten.
Me kuitenkin lähdemme hiukan
eri näkökannalta, puhuen silti täysin samasta asiasta. Me haluamme määritellä
näitä asioita nimenomaan siltä kannalta, mitä tällaisen ihmisen lähellä oleva
joutuu kokemaan, ja mitä kaikki vaikuttaa hänen elämäänsä. Eli siis mittaamme ja määrittelemme luonnehäiriötä ympäristön kokeman
kärsimyksen ja ahdistuksen perusteella.
Jos ylipäätään puhumme uhreista ja kärsimyksestä,
tulisi jo sen kertoa jotakin jokaiselle meistä. On helppo määritellä ahdistusta
tuottava henkilö ja sitten pestä kätensä viattomuudessa: ”Minä olen nyt palvellut
tätä asiaa, ja olen tehnyt parhaani paljastamalla kaikki vääryydet!” Mutta kuka
paljastaa ihmisten kokeman ahdistuksen, joka useissa tapauksissa johtaa jopa
totaaliseen itsetuhoisuuteen?
Jos perheenjäsenet tai työtoverit kärsivät
siinä määrin, että ajautuvat ensin psykosomaattisiin sairauksiin ja sen
seurauksena somaattisiin sairauksiin, niin voimmeko sulkea silmämme siltä
ahdistukselta, josta nyt ikään kuin jäävuoren huippu on tullut näkyviin? Emme
voi sanoa, että on kysymys yksittäisten ihmisten erioikeuksista toteuttaa itseään.
Perhe-elämässä jokainen normaalisti ajatteleva ihminen käsittää, että hän on
luopunut liiton solmimisen yhteydessä monista niistä oikeuksista, mitä hänellä
oli yksinäisenä ollessaan. Samoin jokaisen normaalisti ajattelevan työntekijän
tulisi käsittää, että ollessaan itsenäinen yrittäjä, hänellä oli paljon
sellaisia oikeuksia, mitä hänellä ei nyt enää ole, toimiessaan aivan
uudenlaisessa työpaikassa, vieraan palveluksessa.
Pienimmätkin poikkeamat
yhteisistä pelisäännöistä johtavat jonkinasteisiin vaikeuksiin. Mikä sitten
riittää tuottamaan ahdistusta toiselle ihmiselle, on niin vaihtelevaa, ettemme
voi sitä ryhtyä määrittelemään. Jos joku voi huonosti toisen käytöksen
johdosta, tulisi asia selvittää yksityiskohtaisesti. Missä toinen kärsii, siinä
toinen saattaa kohauttaa olkapäitään ja olla täysin välinpitämätön.
Pelisäännöt ovat yksi keino
määrittää luonnehäiriöisyyden / psykopatian aiheuttamia ongelmia. Olemme jo puhuneet
niistä kirjasissamme. Yksi merkittävä seikka puhuessamme näistä asioista on se,
että näihin pelisääntöihin vaikuttaa hyvin laajasti se yhä selvemmäksi tuleva
tosiasia, että vaikka luonnehäiriöinen ei aivan konkreettisesti rikkoisi
sovittuja pelisääntöjä vastaan, hän kuitenkin toteuttaa niitä omien näkemystensä
mukaisesti. Hän ikään kuin väkisin suurella vasaralla iskee kastuneet ja
vääränkokoiset palaset paikalleen, välittämättä kokonaisuuden harmonian rikkoutumisesta.
Hän on ilmeisestikin täysin kykenemätön näkemään kokonaisuutta. Hän näkee vain
ne seikat, jotka juuri sillä hetkellä palvelevat hänen asiaansa. Hänellä on suuri päämäärä, jota hän pyrkii
toteuttamaan, kaihtamatta mitään keinoja. Hän on eräänlainen jesuiitta,
jolla tarkoitus pyhittää keinot. Auton ratissa hän on tietoinen oikeuksistaan,
eikä ole kovinkaan kiinnostunut siitä, mitä kulman tai mutkan takaa tulee hänen
eteensä.
Keskusteltuani nyt niin
monien uhrien kanssa, on tullut entistäkin selvemmäksi se, mikä aikaansaa niin
suurta ahdistusta ja neuvottomuutta uhreissa. He käyvät tietynasteista
keskustelua puolisoidensa, omaistensa tai työtovereittensa kanssa, ja syntyy
eräänlainen vuorovaikutus. Mutta tämä vuorovaikutus on se seikka, joka on
todella ongelmallinen asia useimpien elämässä. Sitä ei ehkä tulisi ollenkaan
kutsua vuorovaikutukseksi, mutta sen huomaa vasta vuosien kuluttua, usein liian
myöhään. Se mitä on luultu vuorovaikutukseksi,
on enemmänkin ollut yksisuuntaista aivopesua häiriintyneen ihmisen puolelta.
Mitä on aivopesu? Sitä emme ole kykeneviä määrittelemään
tässä yhteydessä, mutta yksi piirre siinä on se, että sanoille ja asioille
annetaan jokin aivan muu merkitys, kuin mikä niillä on normaalissa kanssakäymisessä
ihmisten kanssa. Miksi asioiden selvittäminen tuntuu aivan mahdottomalta
luonnehäiriöisen kanssa? Miksi moni voi sanoa, että kymmenen, kahdenkymmenen,
kolmenkymmenen vuoden jälkeen hänen täytyy todeta, ettei oikeastaan mitään
asiaa milloinkaan selvitetty sellaisella tavalla, että hän olisi ollut siihen
tyytyväinen? Miksi moni voi sanoa, että puoliso tai työtoveri on hänelle täysi
arvoitus siitä huolimatta, että yhteistä taivalta on takana jopa kymmeniä
vuosia?
Mikä on vastaus tähän
käsittämättömältä tuntuvaan ongelmaan? Miksi jopa ammatti-ihmiset ovat
ymmällään, kun saavat niin ristiriitaista tietoa? Siksi, että
luonnehäiriöisellä ihmisellä on aivan oma ajattelutapansa ja maailmansa, missä
sanoilla ja asioilla on aivan eri merkitys kuin mitä heidän lähipiirillään on.
Näyttää siltä kuin puhuttaisiin samasta asiasta, käytetään samoja sanoja ja
käsitteitä, mutta luonnehäiriöinen / psykopaatti ajattelee jotakin aivan muuta
kuin keskustelukumppaninsa.
Nyt voisi joku jälleen
kerran sanoa, että näinhän on hyvin usein ihmiselämässä. Yhteisymmärrystä ei
synny, vaikka käytetään samoja sanoja ja käsitteitä. Mutta olemme nyt hyvin
vaarallisella alueella. Puhumme samankaltaisista asioista, mutta kahden välillä
saattaa olla kysymys elämästä ja kuolemasta. Normaalielämässä erimielisyydet ja
käsityserot ovat normaalia, mutta jos toisissa olosuhteissa ihminen tuntee katoavansa
jonnekin käsittämättömään, olemattomuuden maailmaan, jatkuvan ja toistuvan
halveksinnan ja väheksynnän johdosta, tulisi jokaisen normaalisti ajattelevan
ihmisen käsittää tämä ero.
Ihmiset ovat tottumusten
orjia. Tietynlaiset käsitysmallit ovat juurtuneet moneen niin lujasti, ettei
niitä vähällä muuteta. Tarjosin aikanaan eräälle lehdelle mahdollisuutta
kirjoittaa yhdistyksestämme ja kirjastamme. Aluksi toimittaja tuntui olevan
kiinnostunut asiasta, mutta törmättyään lehtisessämme sanaan ”autismi”, tokaisi
hän hyvin yksioikoisesti: ”Mitä tekemistä muka autismilla on luonnehäiriön
kanssa?” Siihen kaatui yhteistyömme.
Kuinkahan monta vuotta
kuluu, ennen kuin vähänkin yleisemmin uskotaan, että luonnehäiriön lähipiirissä
elävät ihmiset, ainakin lähimmät, hyvin usein ajautuvat niin suureen henkiseen
hätään, että he ikään kuin kaikkoavat kehostaan ja kokevat jonkin asteista
”autismia”. Tämä asia sisältyy niin monen ihmisen kertomukseen, että se on
pakko uskoa. Usein riittää se, kun seuraa ihmisen olemusta, katsetta, ruumiin
liikkeitä ja asentoa. He ovat kokeneet niin kovia pettymyksiä elämässään, että
ovat kadottaneet jossakin määrin kosketuksen nykyhetkeen ja elämään. Heitä
ikään kuin pitää huhuilla esiin jostakin kaukaisuudesta. Osa heistä on
näkyvissä, kosketeltavissa, mutta herkin, sisäisin osa heitä on piilossa, koska
he eivät enää tiedä keneen voi luottaa ja keneen ei.
Miten ns.
uhreja voidaan auttaa?
Varovaisimmankin arvion
perusteella uhreja on kymmeniä tuhansia (todellisuudessa kai yli 100 000?).
Aivan kuten jokainen ihminen on erilainen, samoin tapaukset ovat hyvinkin
erilaisia persoonallisuuksista ja tilanteista johtuen. Onnettomuuspaikalla
äänekkäin uhri saa suurimman huomion ja myötätunnon, ja maallikkoauttaja
kuvittelee tämän olevan suurimman avun tarpeessa. Suurimmassa hädässä on
kuitenkin useimmiten se, joka makaa paikallaan liikkumatta ja hiljaa. Tällä
alueella ammattilainen osaa asiansa ja tekee juuri niin kuin pitääkin.
Kun tulee kysymys henkisestä
kärsimyksestä ja hädästä, on asia hieman toinen. Mielestäni tuo onnettomuuspaikkakuvaus
on mitä selvittävin ajatellessamme käsittelemäämme ongelmaa. Kolaripaikalla on
kysymys ilmiselvistä asioista, joita ammattilainen on joutunut kohtaamaan
jatkuvasti ja hänet on koulutettu selviämään niistä.
Muutamien viimeaikaisten
tapausten johdosta olen tullut murheellisiin johtopäätelmiin, joista tavallaan
olemme jo puhuneet kirjoituksissamme. Sanoinkin viimeisessä vertaisryhmässämme
hiukan leikiten: ”Meillä on usein ongelmana se, että me odotamme liian kauan,
niin että kun lähdemme hakemaan apua, olemme jo puolihulluja ja puhumme niin
kiihtyneesti, että meidät itsemme leimataan hulluiksi!”
Ammatti-ihminen luokittelee
potilaansa tiettyjen kriteerien mukaisesti. Jos hänen eteensä tulee ns. uhri
hyvin kiihtyneessä tilassa, puhuen usein melko uskomattomalta tuntuvia asioita,
on hyvinkin ymmärrettävää, että hän ainakin ensi alkuun luokittelee potilaansa
epävakaiseksi tai jopa psykoottiseksi. Onhan lääkärikin vain ihminen, joka
määrittelee toista ihmistä. Onko ihminen sitten määriteltävissä yhden tai
kahden potilaskäynnin aikana, siitä voimme olla hyvin montaa mieltä. Joku
viisas on sanonut, että jokainen ihminen on kuin pieni yksityinen
maailmankaikkeus — kuka pystyisi määrittelemään sen?
Kun siis on kysymys näin ongelmallisesta asiasta, on avunsaantikin
ongelmallista. Niin kuin usein on jo todettu, ymmärtää näitä asioita vain
sellainen, joka hyvin läheisesti on ollut tekemisissä niiden kanssa. Niinpä on
mitä suurin merkitys vertaisryhmätoiminnalla, missä samanlaisia asioita
kokeneet kokoontuvat ja pohtivat näitä asioita.
Markku Vuori 2004
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti