Vuodelta 2005
Olemme jo
useasti esittäneet ajatuksen, että tässä maassa tuskin on onnettomampaa
ihmisryhmää kuin psykopaatin uhrit. Nämä ihmiset jäävät elämässään paitsi
valtavasta määrästä sellaista, mikä kuuluu normaaliin ihmisten väliseen
kanssakäymiseen. Ensinnäkin he jäävät ilman kaikkea sitä, mitä kuuluu
käsityksemme mukaiseen avio- tai yhteiselämään. Kaikki lupaukset osoittautuvat
tyhjäksi sanahelinäksi ja kuljetaan traumaattisesta kokemuksesta toiseen.
Jos ihminen vain
jäisikin ilman jotakin normaaliin elämään kuuluvaa, ei se olisi
tutkistelummekaan piirissä mitään sanoinkuvaamatonta. Useimpien ihmisten
toivomukset eivät toteudu odotetulla tavalla. Pahinta on oikeastaan se, mikä
usein näkymättömän henkisen väkivallan avulla imetään uhrista, jonka odotukset
eivät ole päässeet toteutumaan, eli otetaan jostakin sellaisesta, mihin ei
koskaan ole annettu mitään.
Mitä tämä
käytännössä tarkoittaa, selkokielellä? Uhri on jo ollut tähänastisen elämänsä
antavana osapuolena saamatta vastinetta antamallensa. Ja nyt hänestä imetään
jotakin sellaista, mikä vielä on jäljellä, hänen perusolemukseensa kuuluvaa,
jonka ei tulisi kulua ollenkaan. Eli virtausta tapahtuu vain yhteen suuntaan:
ulos uhrista!
Juuri nyt emme
puhu tästä enempää. Puhukaamme siitä, millaisissa olosuhteissa uhri alkaa
mahdollisen toipumistaistelunsa. Hän on jo vuosien tai vuosikymmenien ajan
pyrkinyt purkamaan tuskaansa jollekin luotetulle henkilölle, mutta on tuskin
löytänyt ketään "todellista uskovaa". Tähänastinen elämä on siis
ollut taistelua viimeiseen hengenvetoon asti. Nyt pitäisi löytää niitä
tekijöitä jotka mahdollistavat hengittämisen ja sydämen hapensaannin. Valtava
oivallus on todeta, ettei olekaan ainoa samanlaista kokenut. Tämä valkeneminen
antaa elämälle uutta potkua tapauksesta riippuen kuukausista vuosiin. Ettei
olekaan itse hullu, antaa ainakin saman verran lisäpotkua. Näiden eväiden
kanssa siis mennään eteenpäin hyvän matkaa, kun mahdollisesti vielä löytyy edes
yksi henkilö, joka uskoo kaiken kerrotun.
Kerratkaamme
tässä vaiheessa: uhri on elänyt tähän asti elämää, jossa hän jokaisessa
suhteessa on ollut antava osapuoli, saamatta oikeastaan mitään vastinetta
uhrautumisellensa. Kun hän ei enää uhraudukaan, on turha odottaa mitään
positiivista niiltä henkilöiltä, jotka nyt tuntevat itsensä uhriksi, koska
menettävät uskollisen orjan. Eli entisestä elinympäristöstä ei löydy tukea eikä
ymmärtämystä, vaikka tietyt ystävyyssuhteet olisivatkin kestäneet vuosia.
Orjansa vapaaksi pakolla laskenut "faarao" tietää kaikki keinot orjan
mustamaalaamiseksi.
Usein orja on
katsonut parhaaksi jättää entinen asuinseutu ja on muuttanut ainakin
lähikaupunkiin, jos ei kauemmaksikin. Eli hän on joutunut heittäytymään
kuvainnollisesti tyhjän päälle, kun taas faarao jatkaa hovissaan
kynttilänjalkojensa ja mahdollisesti avovaimojensa kanssa, varmistetuissa
olosuhteissa. Mahdollisesti hän myös ihailee kaikkia orjan jättämiä
esineitäkin, jotka hän mahtavuudessaan on ominut itselleen korvaukseksi
menetetyistä eduista. Jopa orjan sukukalleudet itsestään selvästi kuuluvat
isännälle, orjan isän ja äidin kuvia myöten, joita ei kylläkään pidetä seinällä
tai takan reunustalla, vaan kiusan tähden ne on tungettu vaatekomeron kauimmaiseen
nurkkaan.
Orja on siis
tyhjän päällä aivan sananmukaisesti, koska pääsääntöisesti useimmat uhrit ovat
kadottaneet omaisuutensa hovissa palvellessaan. Suurin vääryys ei ole vain
siinä, että toinen omii lähimmäisensä tavaroineen päivineen. Onko vaimo
lähimmäinen, olisi pitkänkin keskustelun aihe. Vääryys on myöskin saattaa
lähimmäinen siihen tilaan, ettei tämä pysty huolehtimaan toimeentulostaan.
Näkyvän omaisuuden kavaltaminen on oikeudenkin edessä rikos, mutta kuka puhuu
tänä päivänä siitä, kuinka ihminen voidaan tietoisesti sairastuttaa sellaisella
tavalla, ettei tulevaisuudessakaan ole kykenevä elämään sellaista elämää kuin
haluaisi!
Kaikki tuttavat
ja ystävät on karkotettu pois, persoonallisuus on hajallaan, ruumiskin oireilee
liiallisen henkisen paineen alaisena. Työkyky on liian ahdistavassa
ilmapiirissä alentunut tai kadonnut kokonaan.
Uhri on siis
aivan käytännössä menettänyt kaiken, elinvoimaansa myöten. Hän on luuseri
täysin ilman omaa tahtoaan ja tarkoitustaan. Hänestä on tehty luuseri toisen
ihmisen hyödyn tähden!
No niin, tähän
asti on menetetty valtavasti kaikenlaista inhimillisyyttä, ihmisyyttä. Välineet
toipumiseen ovat vähissä, onneksi ei täysin poissa. Mikä on kaikkein
tuskallisin kokemus nyt kaiken tämän jälkeen? Toipuminen on alkanut ja
persoonallisuus on eheytymässä, vaikkakin tuskallisen hitaasti. Mikä on isän ja
äidin suurin onni ja lohtu tässä elämässä? Itsestään selvästi lapset! Lapset
antavat elämälle tarkoituksen, päämäärän. Mitä ei itse kukin tekisi lastensa
hyväksi?
Mitä tapahtuu
useiden uhrien elämässä juuri tässä vaiheessa? Faarao tai Nefertiti on murheen
murtama kun palvelija on poistunut ja etsii lohtua elämäänsä. Niin, kaikki
kaikessa on nyt hänelle hänen perikuntansa, jolle tähän asti ei ole liiennyt
yhtään aikaa. Nyt istutetaan poikaa polvella ja kerrotaan tälle iltasatuja
kauheasta puolisosta, joka kavaluudella pakeni hovista ja jätti näin ihanan
isän tai äidin itkemään yksinäisyyttään. Onneksi sentään on nyt tämä
perillinen, jonka onni on kaikki kaikessa kärsivälle hallitsijalle, jonka nyt
on löydettävä uusi palvelija täyttämään pienimmätkin toivomukset!
Kukaan järkevä
ihminen ei jättäisi tällaista ihanaa hovia ja paratiisia, joten lapsi kulta,
sinulle on nyt kerrottava jotakin aivan käsittämätöntä ja kauhistuttavaa,
vaikka se niin satuttaakin sielua! Ja sitten lapsi kuuntelee, mahdollisesti
päivästä toiseen niin välttämättömiä totuuksia, vaikkakin lapsen korville
sopimattomia. Nämä faaraot ja kuningattaret eivät ole tähän elämänsä hetkeen
mennessä todellisuudessa ajatelleet lastensa parasta, eivätkä pysty siihen
nytkään. Onhan aivan pakko todistaa äidin tai isän hylkäämälle lapselle se
kauhistuttava tosiasia, ettei kukaan terve ihminen tee sellaista, mitä pois
lähtenyt on tehnyt!
Olemme jo
kertoneet toisaalla eräästä faaraosta, joka vuosikausien ajan soitteli pois
lähteneelle vaimolleen alaikäisen tyttärensä istuessa vieressä, kysellen
mahdollisuutta päästä oman vaimon viereen makaamaan. Kun vaimo ilman muuta
osoitti suuttumusta jo pelkän puhelun johdosta, totesi mies kerta toisensa
jälkeen alaikäiselle tyttärelleen: "Voi, voi, äiti ei päästä
viereensä!"
Jos tytär nyt
liki kolmekymppisenä on henkiseltä tasoltaan teini-ikäinen, joudumme pakostakin
esittämään monenlaisia kysymyksiä. Jos äiti ei päästänyt säälittävää isää
viereensä, niin osoittiko joku muu sääliä kärsivää isää kohtaan? Ihmettelemmekö
vielä, miksi monet lapset kärsivät tällaisissa perheissä niin avioliiton aikana
kuin sen purkautumisen jälkeenkin?
Insestistä on
vasta viime vuosina alettu puhua sellaisella tavalla kuin pitääkin. Me emme ole
asiantuntijoita tällä alalla, vaikka se ilmeisestikin liittyy hyvin laajasti
meidän ongelmakenttäämme. Suurin osa pedofiileistä on jonkinasteisia
psykopaatteja, joilla ei ole mitään käsitystä toisen ihmisen kärsimyksestä.
Jokainen heitä miellyttävä ihmislapsi on heidän maailmankuvansa mukaan heidän
käytettävissään. Tämä näkyy niistä varovaisista oven raottamisista, joita tosin
tapahtuu hyvin harvoin.
Näkyvin
ongelmakenttämme on seurakunnallisella tasolla. Ns. uskovaisuuden on aina
uskottu merkitsevän ainakin jonkinlaista pidättyvyyttä seksuaalisella alueella,
mutta totuus taitaa olla taruakin ihmeellisempi.
Emme väitä
uskovaisten yleisellä tasolla syyllistyvän esim. pedofiliaan, mutta tässäkin
kohden on hyvä täsmentää ajattelutapaamme. Lapsen hyväksikäyttö ei ole missään
suhteessa vain jotakin ruumiillista ja konkreettista. On erinomaista että
nykyään puhutaan myöskin henkisestä pedofiliasta, henkisestä insestistä.
Tässä kohden
olemme jo melko täydellisesti myös psykopatian alueella, vaikka siitä niin
vähän puhutaankin. Jos esimerkkimme mukaisesti psykopaatti - isä jatkuvasti
soittaa entiselle vaimolleen alaikäisen tyttären läsnä ollessa ja puhuu viereen
pääsemisestä ja hyvänä pitämisestä, harjoitetaan jo henkistä insestiä ja aivan
vääränlaisten seksuaalisten mielikuvien luomista alaikäisen ihmisen psyykeen.
Vastaavia tapauksia on olemassa valtavia määriä, vaikka niistä ei juurikaan
uskalleta puhua, ei edes terapeutille tai psykologille. Miksi? Pelosta, ettei
uhrikaan saa jatkossa pitää lapsia, vaan yhteiskunta ottaa nämä hoiviinsa.
Ennen kuin
tullaan tähän tilanteeseen, on jo ohitettu monta porrasta, jotka olisivat
mahdollistaneet puuttumisen asiaan. Mutta jos uhria ei uskota, ajaudutaan
automaattisesti siihen tilanteeseen, jossa vene on jo niin täynnä vettä, että
se mahdollisesti onnellisessa tilanteessa tarttuu pohjaan juuri ennen putousta.
Ei ole mikään
ihme että lapset ovat omaksuneet hyvin negatiivisen elämänasenteen elämään
yleensä, sekä usein siihen vanhempaan, johon psykopaatin syytökset vuosikausien
ajan ovat kohdistuneet. Kehittyvä lapsi tietyssä määrin kykenee näkemään elämän
tosiasiat, mutta ainakin pinnallinen osa persoonallisuutta omaksuu
tahtomattaankin sen mallin, minkä aikuinen aivopesun tavoin iskostaa häneen.
Tätä on
tapahtunut ja tapahtuu tänä päivänä entistä enemmän. Miten me näin sivistyneinä
ja mielestämme älykkäinä länsimaalaisina sitten ihmettelemme sitä tilaa, jossa
lapsemme ja nuorisomme on?
Vääristyneiden
seksuaalisten mielikuvien luominen alaikäisille on jo todettu rikolliseksi
ainakin jossakin määrin. Mitä meidän sitten tulisi ajatella siitä, missä määrin
lapsiamme vahingoittaa kaikki se negatiivisuus ja väärä tieto, mitä
psykopaattipuolisot syöttävät lapsilleen, jotka usein ovat jääneet heidän koteihinsa,
koska uhri tarvitsee pitkän toipumisajan voidakseen yleensäkään ajatella
toisesta ihmisestä huolehtimista.
Toipumisvaiheessa
uhri tarvitsisi todella vakaata henkistä tukea, koska etenkin entisen puolison
luokse jääneet lapset usein ovat juuri tässä vaiheessa entistäkin
voimallisemman aivopesun ja vaikuttamisen piirissä. Jos mikä niin tämä on
useille uhreille todella järkyttävää, riippumatta siitä minkä ikäisiä lapset
ovat. Työmme piirissä olevissa tapauksissa ilmenee entistä enemmän se
surullinen tosiasia, että jopa 30 - 35 -vuotiaat "lapset" yhä vielä
ovat sairaan puolison erikoisen vaikutuksen alaisia, vaikka hyvin suuressa
määrin näkisivätkin kätketyn totuuden.
Tällainen
aikuinen lapsi pyrkii elämään mahdollisimman rikasta elämää siitä huolimatta, että
kotoaan sai todella niukat ja puutteelliset eväät elämänsä jatkamiseen. Tulee
uusia tilanteita, ja erikoisesti liittojen luomisen yhteydessä joudutaan
pakostakin selvittelemään menneisyyttä tavalla tai toisella, uuden kumppanin
janotessa tietoa toveristaan ja tämän suvusta. Yleinen totuus on, että lapsi
hylkää mieluummin itsensä kuin isänsä ja äitinsä. Tässä suhteessa useimmat
psykopaattien lapsista ilmeisestikin vielä ovat lapsia. He käyvät ankaraa
sisäistä kamppailua, johon heillä ei itse asiassa ole eväitä lainkaan. Isä tai
äiti jatkaa kampanjaansa pois lähtenyttä kohtaan, ihmiset puhuvat sitä ja tätä
riippuen vanhempien avioliiton näkyvyydestä. Paikkakunnalle jäänyt puoliso
tietysti on avainasemassa, koska tämän luona käydään useinkin.
Usein psykopaatti
kaivaa omaa hautaansa moittiessaan entistä puolisoaan lapsilleen, tai oikeammin
hän aina kaivaa omaa hautaansa, johon kamalaa kyllä lapsikin saattaa pudota.
Myöskin kaivaa psykopaatti omaa hautaansa jos kovin avoimesti alkaa selittää
avioeroaan pois lähteneen henkilön mielisairaudella. Tämä on uskomattoman
yleistä tässä maassa. Tuskin on sellaista ongelmaliittoa, jossa sairas puoliso
ei tavalla tai toisella leimaisi toista mielisairaaksi. Kirjoittaja ei lyhyellä
miettimisellä saa mieleensä yhtään tapausta, jossa psykopaatti ei olisi
syyllistänyt uhriaan mielisairaudella!
Jos siis sairas
puolisko omalla paikkakunnallaan kyllin voimallisesti julistaa pois lähteneen
sairautta, tekee hän mitä suurimman karhunpalveluksen etenkin lapsilleen,
joilla on valtava työ selittää asia itselleen, saati sitten tovereilleen ja
tulevalle puolisolleen. Vaikka paikkakunnalle jäänyt isä tai äiti olisi
mielestään hyvinkin terve, jää jäljelle kalvava epäilys, aiheettakin,
periytyvästä ongelmasta. Ja jos lapsi alitajuisesti mieltää vanhempansa
sairauden, niin mitä hänelle merkitsee sitten se, jos sairas vanhempi leimaa
terveenkin sairaaksi. Lapsella on siis kaksi sairasta vanhempaa, kauhistus,
miten on sitten hänen itsensä suhteen, jos molemmat vanhemmat ovat mieleltään
sairaita!
Tämä luo
pelottavia mielikuvia ja sen tulisi herättää ajattelemaan enemmän näiden
ihmisten usein turhaakin kärsimystä. Turha kärsimys muodostuu turhista
uhkakuvista, joita sairas vanhempi ja sen seurauksena ympäristökin aikaansaa.
Lievempi psykopatia ei ole ainakaan meidän näkemyksemme mukaan periytyvää,
etenkään maamme olosuhteissa. Suurin osa maamme psykopatiasta ilmeisestikin on
olosuhteiden luomaa, ja siksi jaksamme toivoa jotakin parempaa tulevaisuudessa,
kunhan vain asiaan puututtaisiin yhteiskuntamme taholta.
Yhteenvetona
voinemme todeta, että uhrin menetys ei ole loppunut, vaan jatkuu vielä tässäkin
vaiheessa. Uhri jää ilman sitä lohtua ja tukea, jota lasten omalta osaltaan
tulisi osoittaa sille henkilölle, joka heidät tähän maailmaan on saattanut ja
lahjoittanut heille elämän. Äiti aivan liiallisessa määrin katsotaan elämän
antajaksi ja siksi aivan liian usein isän osuus lapsien huoltajuudessa
mitätöidään. Äiti on eräänlainen hautomo, jossa elämä kehittyy, mutta tätä
elämää ja haudottavaa ei olisi ilman isän osuutta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti