Martti Paloheimoa jälleen:
Tietoisuus siitä, että jäsenyys ihmisyhteisössä tuo mukanaan
mahdollisuuden henkilökohtaisen avun ja tuen saantiin, helpottaa näiden
vaikeuksien voittamista; tunnemme, että tämänkaltainen mahdollisuus tuen
saamiseen silloin, kun sitä tarvitaan, kuuluu ihmisoikeuksiimme myös aikuisina…
Ilman tätä vakaumusta ihmisen elämä muuttuu kovin uhatuksi
ja vaaranalaiseksi, sitä epätoivoisemmaksi, mitä heikommassa asemassa tai
voimiltaan vähäisempi kukin on. Kaikenlainen yritteliäisyys ja senlaatuinen
aktiivisuus, joka edellyttää riskejä, lamaantuu tämän pelon vuoksi…
Ihmisenä olemisen ja ihmisenarvoisen elämän tärkein ja olennaisin
ehto on mahdollisuus turvalliseen, luottavaiseen, läheiseen ja lämminsävyiseen
yhdessä olemiseen. Lähestyimmepä ihmisen ongelmia miltä taholta hyvänsä,
joudumme aina tuon saman yhdessä olemisen oikeuden vaatimuksen eteen. Se antaa
syvimmän sisältönsä yksityisen ihmisen omalle henkilökohtaiselle olemiselle
samoin kuin hänen yhteiskunnalliselle, valtiolliselle ja uskonnolliselle
elämälleen. Se on luonnossa tavattavan ja kaikille eläville olennoille
yhteisen, alkuperäisen turvallisuusongelman inhimillinen ja vain ihmiselle
ominainen muoto. Sen vuoksi näiden oikeuksien kielletyksi tuleminen merkitsee
ihmiselle tosiasiassa hänen olemassaoloaan uhkaavaa vaaraa.
…jokainen ihminen tuntee halua kuulua jollekin toiselle, hän
ei halua olla ainoastaan riippuvainen toisesta vaan haluaa myös olla tärkeä ja
merkityksellinen jollekin toiselle ihmiselle. Tämä yhteenkuuluvaisuuden tunne
on aivan keskeisellä sijalla ihmisen yhteydentarpeessa ja lisäksi
säännöllisesti laadultaan molemminpuolista: siihen kuuluu halu olla rakastettu,
mutta myös itsestään selvä ja luonnollinen oikeus rakastaa toista ja pitää
hänestä huolta. Näihin seikkoihin kätkeytyy ihmisten välisen keskinäisen
rakkauden ydin. Voimme todella puhua täydellä syyllä ihmisen oikeudesta
rakastaa ja olla rakastettu. Eräät elämän tuskallisimmat ja vaikeimmin voitettavat
pettymykset kertovatkin siitä, että tämä rakastamisen oikeus kielletään tai
osoitetaan, että asianomaisen näyttämällä ja tuntemalla rakkaudella ei ole
mitään arvoa. (sivu
47).
Jos sinä olet minä mutta minä en tunne olevani sinä, niin kuka minä sitten
oikein olen?
Me olemme jo puhuneet siitä, kuinka
lh-persoona varastaa ja pilaa toisen elämän. Kuinka vakavista asioista todella
on kysymys, sitä ei monikaan ole tullut edes ajatelleeksi. Sitä ei oikeastaan
voikaan ymmärtää, ellei itse ole kokenut jotakin siitä. Sen todistavat ne
lukemattomat ahdistuneen ihmisen kertomukset, joista selvästi kuultaa läpi
tuska “olemattomien asioiden kanssa taistelemisesta“. Vain harva pääsee edes
jollakin tavalla “sisälle“ siihen, mitä tällaisen ihmisen elämässä on ollut tai
on vieläkin. Häneltä ei ole varastettu autoa, ei jotakin kallisarvoista
esinettä, vaan hänen ainoa elämänsä, hänen persoonansa, hänen olemuksensa!
Hänen mahdollisuutensa ihmisarvoiseen suhteeseen toisiin henkilöihin.
Lähes jokaisessa tapauksessa tulee selvästi
esiin se, kuinka uhri mahdollisimman täydellisesti eristetään ystävistä ja
tuttavista, jopa omaisistakin. Miten sellainen on mahdollista? Sitä emme vielä
tänäkään päivänä käsitä, mutta tiedämme olevamme tekemisissä lähes
yliluonnollisten asioiden kanssa.
Sama henkilö saattaa tietyssä tilanteessa
todistajienkin läsnäollessa vakuuttaa, että toisella osapuolella on oikeus
keskustella kenen tahansa kanssa tahtoo, mennä kahville kenen kanssa tahtoo.
Mutta jo muutaman tunnin sisällä kiusaaja saa hirvittävän raivokohtauksen oman
kehotuksensa toteuttamisen johdosta!
Niissä olosuhteissa, missä alkoholistin ja
luonnehäiriöisen lähimmäinen elää, pätee yksi surullisimmista elämän laeista:
Kukaan ei tilanteen jatkuessa voi olla
sitä, mitä todella olisi toisenlaisissa olosuhteissa, normaalissa elämän
tilanteessa.
Voiko
suurempaa menetystä ajatellakaan? Ja koska on kysymys niin vakavista ja
satuttavista asioista, on meidän pakko puhua niistä, vaikka tämän aiheen esiin
ottaminen hetkeksi tuokin vain lisää tuskaa. Mutta tämä tuska on vapauttavaa
kipua, joka antaa elämälle mahdollisuuden palata takaisin. Synkimmälläkin
pilvellä on kultareunus auringon valon osuessa siihen, ja murheellisinkin päivä
on huomenna ohitse.
Mikä on pohjimmainen syy siihen, että joku
ajautuu niin pitkälle toisen ihmisen valtaan? Siihen ei varmastikaan ole
tyhjentävää vastausta sen paremmin maallikolla kuin ei ammatti-ihmiselläkään.
Niin monta kuin on olemassa ihmisiä, on myöskin erilaisia tapauksia. Näillä
tapauksilla on kuitenkin joitakin yhteisiä nimittäjiä, joissa toivomme
pysyvämme. Otamme esimerkeiksi vain sellaisia tilanteita, jotka liittyvät
toisiinsa samankaltaisten oireiden ja tekijöiden kautta.
Yksi perustavaa laatua oleva asia lienee se,
että on olemassa ns. uhriksi otollisia ihmisluonteita, jotka eivät kuitenkaan
ole missään suhteessa halveksittavia tai alempiarvoisia. Päinvastoin he ovat
mitä hienoimpia luonteita, herkkiä, avuliaita, uhrautuvaisia (jossakin
tilanteessa todella paha sana!), kaikkensa toisen puolesta antavia. Tässä kohden
emme voi olla mainitsematta uskonnollista aluetta, missä näitä ihmisen hyviä
piirteitä voidaan häikäilemättä käyttää hyväksi. Hyvyyttä voidaan siis käyttää
väärin, manipuloida, ohjastaa ja rajoittaa väärien tarkoitusperien saavuttamiseksi!
On parasta vain todeta, että uhriksi voi
joutua ja joutuukin itsensä sitä käsittämättä, sillä ei kukaan terveen mielen
omaava ajattele: “Minä haluan tulla alistetuksi, pahoinpidellyksi, hyväksi
käytetyksi!“ Ikävä kyllä on joitakin sairaalloisia luonteita, jotka suorastaan
anovat alistetuksi tulemista, mutta me haluamme tässä yhteydessä jättää heidät
tutkistelumme ulkopuolelle.
Useille uhreille on todella tuskallista
heidän päästessään niin pitkälle, että hakevat apua ammattilaiselta, kun koko
heidän ongelmansa pyritään ratkaisemaan etsimällä syy heidän omasta elämästään.
Mitään hullumpaa tuskin voi ammattilainen tehdä. Tässä tulee selvimmin näkyviin
tietämättömyys tämän ongelman todellisen olemuksen suhteen. Vain todella harva
sadasta siinä tilassa olevasta ihmisestä, että etsii apua esim.
allekirjoittaneelta, pystyy löytämään elämästään tekijöitä, jotka selittäisivät
ajautumisen lh-persoonan uhriksi. Useimmat ovat aivan normaaleja ihmisiä, jotka
ovat nähneet vain lh-persoonan terveen mielen naamion ja ihastuneet pettävään,
ulkonaiseen olemukseen. Heidän lapsuutensa ei selitä sen paremmin uhriksi
joutumista kuin ei viipymistä kiusauksen kohteena.
Autettavieni joukossa on siis harvoja, joiden
lapsuus ja nuoruuden pettymykset voidaan nostaa esiin ongelmien alkulähteenä. Silti
emme voi kieltää sitä tosiasiaa, että tietyt persoonallisuuteen vaikuttavat
tekijät siirtävät pahasta olosta irtautumisen hetkeä, koska matkaeväät elämää
varten eivät sisällä tarpeellista määrää oikeanlaista ravintoa aidon
itsenäisyyden syntymiseksi.
Minä henkilökohtaisesti näen kaiken tämän
keskellä yhden suurimmista ihmiselämän tragedioista, mihin kukaan voi joutua
osalliseksi. Tämä ei rajoitu vain lh-persoonan ympäristöön, vaan se ulottuu
moniin erilaisiin ihmissuhteisiin. Ihmisen kärsimys on mittaamaton, eli siitä
ei voida laatia jonkinlaista asteikkoa tai käyrää. Me emme lainkaan puhuisi
näistä asioista, ellei tätä kärsimystä olisi olemassa. Me emme myöskään
tietäisi kärsimyksestä, jos ei kukaan siitä kertoisi.
On tietysti helppo havaita loukkaantuneen tai
kipujensa kanssa kamppailevan ihmisen tuska hänen kasvoiltaan ja suusta
purkautuvista voihkaisuista. Mutta me puhumme nyt kärsimyksestä, joka on
sisäistä laatua, useimmille näkymätöntä siitä yksinkertaisesta syystä, ettei
heillä ole valmiutta havaita sitä muista merkeistä. Näitä merkkejä on aivan
tavaton määrä, jos vain on hiukankin aikaa ja silmää niiden havaitsemiseksi.
Toivon tämän kirjani avaavan yhä useamman ymmärryksen sille ahdistukselle,
jonka huuto suorastaan särkee korvissa sellaisella, joka sen on oppinut
kuulemaan.
Tämä elämän suurin tragedia ei koostu
yksinomaan tästä sanomattomasta kärsimyksestä joka on kohdannut niin monia
ihmisiä. Se on kuin hapolla kyllästetty vanne sydämen ympärillä, mutta se ei
vielä sinänsä ole se, mikä on kaikkein pahinta. Uskallan väittää, että kaiken tällaisen kärsimyksen kruunaa, ei
vääryyttä tehnyt ihminen, vaan ympäristön tuomio! Ympäristön tuomio! Mikä
voisi ahdistetulle ihmiselle olla kauheampaa kuin se, että hänet leimataan
epäuskottavaksi, valehtelijaksi, haihattelijaksi, olemattomien asioiden kanssa
hulluksi tulleeksi? Edelliset luvut mielessämme meidän tulisi viimeistään nyt
käsittää lh-persoonan uhrin todellinen kärsimystie. Hänellä on täydellinen helvetti
päällä kotona, työpaikalla, ympäristössään, ja hän tuskin jaksaa raahautua
päivästä toiseen. Kun hän sitten parhaalle ystävälleen tai terapeutille kertoo
tuskistaan, ei tämä ollenkaan voi ymmärtää mistä on kysymys, koska se jonka
tulisi auttaa näkee jotakin aivan toisenlaista.
Tässä juuri on avain näihin kysymyksiin.
Ihmiset näkevät jotakin aivan muuta ja toisenlaista. Miksi? Koska he haluavat nähdä asiat siten.
Heillä ei ole valmiutta johonkin muuhun, koska heillä ei ole aikaa pysähtyä,
pysähtyä todella kuuntelemaan ja kuulemaan, havainnoimaan. Heillä itsellään
ehkä menee melko hyvin, ainakin kohtuullisesti. Sen mukaan he punnitsevat
sitten kanssaihmisensäkin asiat, mahdollisesti täysin käsittämättä, että itse
elävät valheellisemmassa maailmassa kuin tuo läheinen. He vain kieltävät omat
vaikeutensa, omat kipunsa, koska pelkäävät kohdata ne silmästä silmään.
Kun sitten tulee joku ja rehellisesti kertoo
elämänsä sellaisena kuin se todella on, he säikähtävät ja vetäytyvät kuin
jonnekin turvallisen matkan päähän, haluamatta nähdä, koska joutuisivat samalla
punnitsemaan omaa elämäänsä. Ja mitä kauemmaksi he vetäytyvät, sitä huonommin
he näkevät toisen ihmisen hädän ja ahdistuksen tuntomerkit. Eikö tämä olekin
melkoinen murhenäytelmä? Kaikki pahuus ja ahdistus karkotetaan tietämykseltä
piiloon sisäisiin syövereihin, käsittämättä ollenkaan, etteivät ne ole poissa,
vaan saavat nyt tehdä tuhotyötänsä entistä suuremmalla voimalla!
Useammankin uhrin kertomus sisältää
viittauksia siihen, että ammattilaisetkin pelkäävät kohdata autettavansa tuskan
todella sellaisena kuin se on. Olisiko niin, että monet alan ihmiset eivät
osallistu työnohjaukseen, purkaakseen omia paineitaan?
Ihminen siis itse asiassa pelkää elää
elämäänsä. Hän elää toisen tai toisten ihmisten elämää kauniiden ja rohkeiden
mallin mukaan. Mistä muuten tällainen nimi? Paremmin sopisi “kauniit ja
röyhkeät“. Kaikki tällainen kadottaa ihmiseltä jotakin omaa, pahimmillaan oman
persoonallisuuden. Ihminen voi antaa
vain sitä, mitä hänellä on. Hän ei voi antaa sellaista, mitä hänellä ei ole.
Jos hän ei tiedä kuka todella on, hän ei myöskään voi käyttää itseään ja persoonaansa
muiden ihmisten hyväksi.
Me emme siis ole vain joidenkin
väärämielisten ihmisten uhreja, vaan myöskin ympäristömme uhreja. Me kadotamme
oman minuutemme ja ihmettelemme keitä todella olemme. Meidät ensin särjetään
kodissamme, työpaikallamme, ja sitten meitä vasta oikein potkitaan päähän sen
päälle, meihin tunkeudutaan.
Olen viime aikoina todella käsittänyt tämän
sanonnan merkityksen. Sitä käytetään huomattavasti enemmän muiden kielien
parissa. Aikaisemmin ajattelin, että tämä luonnehdinta sopii ensisijaisesti
hengellisen elämän piiriin, mutta olen nyt tullut näkemään, että sillä on laaja
sijansa kaikessa inhimillisessä kanssakäymisessä – ihmisen uteliaisuuden
johdosta. Ystävä, naapuri, lähimmäinen haluaa tietää toisesta kaiken, ennen
kaikkea vaikeuksien todellisen syyn. Ja jos kerrottua ei uskota, ollaan
vakuuttuneita siitä, että jossakin syyn täytyy olla. Ja tämä on se vaihe, jossa
lukemattomat ihmiset tunkeutuvat meihin tavalla tai toisella, eivät vain
luonnehäiriöiset.
Missä ovat nämä ovenkahvat tai
sulkijalaitteet, joista meihin pääsee sisälle? Niitä ei itse asiassa ole
luonnostaan olemassa, sillä uskon suurella vakaumuksella siihen, että jokainen ihminen on koskematon niin Jumalan
kuin ihmistenkin edessä. Jonkinlainen ovi on kuitenkin olemassa kussakin
ihmisessä, ja uskon sen avaamiseksi tarvittavan kahvan olevan kunkin ihmisen
sisällä.
En voi tässä yhteydessä olla viittaamatta
siihen, kuinka Ilmestyskirjassa meidän Herramme sanoo seisovansa ovella ja
kolkuttavansa. Jos joku kuulee tämän kolkutuksen ja avaa, astuu Herra sisälle
ja aterioitsee hänen kanssaan. Olemme sitten uskonnollisia tai emme, on tässä
mitä suurin oppi meille kaikille. Jos jo itse Jumaluus arvostaa meitä niin
suuresti, että kolkuttaa ja siten kysyy meidän tahtoamme, niin kuinka voisi
jollakin ihmisellä olla oikeus tunkeutua pyytämättä jonkun sisälle?
Ihmiset siis etsivät syytä kaikkeen
kärsimykseen – vain harvoin omassa elämässään ja omissa asioissaan. Ihmisen
luontainen piirre on, että hän haluaa olla mestari ja asiantuntija aina muiden
asioissa. Ja mitä enemmän hän mielestään on kokenut ja oppinut, sitä hanakammin
hän haluaa osoittaa taitonsa ja työntää kätensä toisen ihmisen sisälmyksiin
tyytyväinen ilme kasvoillaan. Hän on asiantuntija, hän selvittää nyt kaikki
ongelmamme!
Lh-persoonan läheisyydessä on usein
ensisijaisesti kysymys avioliittoon (seksiin) kuuluvista asioista. Voisiko
otollisempaa kiistan ja erimielisyyden aihetta keksiä? Ja tällä alueella on
joka toinen ihminen mielestään suuri terapeutti ja ammatti-ihminen, etenkin
muutaman lasillisen jälkeen. Vuosikymmenien vaikeudet ja ongelmat selvitetään
muutaman tunnin “neuvottelupöydän“ ääressä istumisen aikana, pöydän alla
olevien pullojen määrän kertoessa tuloksen kattavuudesta. Eikä tarvita edes
neuvoa-antavia tämän asiantuntemuksen esille tulemiseksi.
Kaikkein suurimmat asiantuntijat eivät ota
tippaakaan, “ei edes vahingossa“, eivät syö edes liköörikaramelleja, ja he ovat
juuri ne, jotka niin kauniisti autuas hymy kasvoillansa vetävät käteensä
hengellisesti steriilin muovikäsineen, ja työntävät sen sisääsi avoimesta
haavasta. Eikä aikaakaan, kun he jo ovat kyynärpäätä myöten sisälmyksissäsi,
tunnistellen ja myhäillen ja tietävästi hymisten. Mitä oikein olet tehnyt, että
olet tähän tilaan joutunut? Oletko tehnyt syntiä, oletko ottanut alkoholia,
oletko syönyt liikaa ja liian hyvää? Käsi puristelee maksaasi, kasvoille tulee
voitonriemuinen hymy: “Onko maksasi jo hieman kovettunut, minusta ainakin
tuntuu siltä?“
Tutkimus jatkuu ja sinä vääntelehdit kivusta
ja epämukavuudesta. “Onko tämä keuhko, tupakoitko sinä? Ai, ai, tässä taitavat
olla munuaiset, onko tämä perna? Kyllä täällä on kaikki aivan sekaisin, ei ihme
että voit huonosti.“ Hän on kyynärpäätä myöten sisälläsi, ja sinua alkaa
todella ottaa aivoon, päätäsi särkee. Onko se mikään ihme, kun hän jo kourii
aivojasi huolestunut ilme kasvoillaan. “Ei se ole mikään ihme, että aivosi ovat
niin sekaisin, kun järkeilet niin kovasti. Järki ei ole tärkeä, vain usko on
tärkeä. Miksi et ole tehnyt juuri siten kuin minä olen neuvonut?“
Huvittavaako? Kyllä, mutta samalla hyvin
puhuttelevaa. Sinut tutkitaan läpikotaisin, vastoin tahtoasi, toivomustasi. Ja
sinua sattuu entistä enemmän. Kouriminen jatkuu ja jatkuu, etkä osaa antaa pätevää
syytä huonovointisuuteesi. Eikö siihen itse asiassa riitä sisälläsi kähmivä
käsi? Jos ei mitään syytä saada nimetyksi, tulee käsi hetkeksi ulos sisältäsi,
ja tekee, arvaa mitä? Jos ei mitään ole vielä löytynyt, uskotaan sen nyt
löytyvän. Käsi menee sisälle uudelleen samasta jo tulehtuneesta haavasta, ja
kourii nyt alaspäin. Mitä sieltä löytyykään, mitä siellä kähmitään? Siitä emme
tässä yhteydessä häveliäisyyden vuoksi viitsi edes puhua!
Loppujen lopuksi näitä tutkimuksia suorittaa
aivan samalla tavalla niin sanottu “hengellinen“ kuin aivan maallinenkin
ihminen. Ja jos todellakaan ei mitään muuta syytä löydy, alaspäin kourimalla
keksitään sitten ahaa-elämyksen tavoin se kaikkien vaikeuksien perussyy: sinun
seksielämässäsi täytyy olla jotakin vikaa, muuten kaikki teillä olisi hyvin.
Uskomatonta, käsittämätöntä! Onko ihme, jos suu rävähtää auki, ja iso pyörä
heittää tyhjää?
Miksi me ylipäätään annamme kouria
sisintämme, munaskuitamme, omia asioitamme? Miksi? Kukaan ei ole antanut siihen
lupaa, vaan asialla ovat itsetietoiset, mistään piittaamattomat ihmiset,
lähimmäiset. Me taidamme olla jo siinä määrin rikki ja kadottaneet minuutemme,
että annamme tällaisen tapahtua. Mutta entä jos yhdessä, toistamme tukien,
päätämme kaiken tämän olevan nyt kerta kaikkisesti lopussa? Auttaako sinua, jos
minä, samoja asioita kokeneena, annan sinulle luvan kieltäytyä tällaisesta
“lähimmäisenrakkaudesta“. Ilman minun lupaanikin sinulla on oikeus kieltäytyä
kaikesta sellaisesta, niin kuin jo pelkästään Martti Paloheimon esittämistä
ihmisen oikeuksista käy ilmi. Mutta tuntuu niin hyvältä, kun joku kaikkien
ahdistusten vuosien jälkeen koko sydämestänsä kertoo minulle, että minulla on
oikeus parempaan elämään, omana itsenäni olemiseen, ilman kenenkään sisääni
tunkeutumista. Minä olen ihminen, ihminen kaikkine oikeuksinensa, eikä
kenelläkään ole valtuutta tunkea kättänsä minuun kuin jokin konitohtori hevosen
peräaukkoon.
Yksi perusasioista, joita korostamme
ryhmätyössämme, on oikeus kieltäytyä kaikesta sellaisesta yhteydestä, mikä rikkoo
ja tuhoaa meitä. Meillä on todellakin oikeus valita kenen kanssa tahdomme olla
tekemisissä, kenen emme.
Lupaa omana itsenä olemiseen ei meille suoda
valtiovallan eikä tämän yhteiskunnan taholta. Mutta meillä on oikeus olla
ihmisiä ihmiselle, ja me yhdestä suusta kuulutamme jokaiselle kärsivälle
lähimmäisellemme: sinulla on oikeus olla ihminen, koskematon niin Jumalan kuin
ihmistenkin edessä!
Kannattaako näistä asioista puhua?
Kirjan
tässä vaiheessa tahtoi tietynlainen masennus vallata mieleni. Aloin epäillä
kirjoittamiseni kannattavuutta siitä yksinkertaisesta syystä, että pilkallinen
ääni yritti sanoa minulle: “On aivan turha kirjoittaa näistä asioista, sillä ei
kukaan voi uskoa sitä, mitä paperille laitat.“
Kirjoittamani
asiat ovat useille todellakin jotakin aivan uutta ja käsittämätöntä. On
surullista, jos ihmiset eivät pysty uskomaan sellaista, mikä on tuhansien
kokemus. Jo varovaisen arvion mukaan maassamme on noin 100 000 –150 000
eriasteista lh-persoonaa. Jos ajattelisimme, että jokaisella on ainakin yksi
läheinen henkilö, on uhreja yhtä monta. Lisäksi tulevat sitten lapset kotona ja
useat ihmiset työpaikoilla. Asia koskettaa siis järkyttävän monia ihmisiä,
joiden uskon ymmärtävän mistä nyt puhumme.
Yleensä
aamuisin mieleni on hyvin vastaanottavainen näiden asioiden suhteen, ja eräänä
päivänä heräsin hyvin surullisena. Olin iloinnut jokaisesta rivistä, jonka olin
saanut paperille, ja siitäkin, että jo pari luonnehäiriöisen uhria oli lukenut
käsikirjoitukseni ja todennut: “Siinä ei ole yhtä ainuttakaan sanaa, joka ei
pitäisi paikkansa.“ (Nyt laatiessani toista painosta, on kirjoja liikkeellä
noin tuhat kappaletta, eikä minulle asti ole kantautunut yhtään ainoata
negatiivista kommenttia!) Mutta juuri nyt tiedostan aivan uudella tavalla
näiden uhrien kärsimyksen mittavuuden, kuultuani tiettyjä ympäristön
kommentteja. Jossakin mielessä uhrien ongelmat eivät kokonaan poistu edes sen
jälkeen, kun he ovat päässeet irtaantumaan lh-persoonan vaikutuspiiristä
tavalla tai toisella. Mahdollisesti on tullut avioero, tai muuten on päästy
sopimukseen elämän jatkamisesta irrallaan toisesta (mikä on tulos
sanoinkuvaamattomasta taistelusta).
Eron tultua
ihmiset ympäristössä pahoittelevat tapahtunutta, säälivät lapsia ja kumpaakin
osapuolta, mutta käytännöllisesti katsoen lh-persoona saa osaksensa suurimman
säälin ja pahoittelun. Uhri on uhri edelleenkin, sillä nyt on levinnyt tieto
siitä, miksi tähän lopputulokseen on päädytty. Joskus lh-persoona joutuu
avioeron jälkeen turvautumaan mielenterveystoimiston apuun, ja pian kaikki
ympäristön ihmiset hämmästelevät: “Ei se ole mikään ihme, että toinen joutuu
tuollaiseen tilaan ja syömään masennuslääkkeitä, kun kumppani oli sellainen
kuin tuo Matti tai Liisa!“
Matti
kävi edelleen asioilla entisessä kotikaupungissaan, vaikka avioero oli tullut
jo aikaa sitten. Tieto erosta levisi hiljakseen ihmisten keskellä, mutta kukaan
ei kommentoinut asiaa, tai ollut tietävinäänkään siitä. Mutta nyt Matti alkoi
huomata ihmisten asenteiden muuttuneen häntä kohtaan ainakin joissakin liikkeissä
ja muutamien tuttujen tullessa torilla vastaan. Maija oli alkanut valistaa
ihmisiä tapahtuneiden suhteen, ja jonkin ajan kuluttua Matille hahmottui kuva
siitä, mitä oli puhuttu: “Niin, niin, erohan siitä loppujen lopuksi tuli. Miksi
minä olinkaan niin tyhmä, että niin pitkään odotin kaiken muuttumista paremmaksi?
Minun olisi pitänyt toimia jo paljon aikaisemmin. Matti parka on niin
mieleltään sairas, ettei hänestä ollut minkäänlaisen ratkaisun tekijäksi! Siksi
minun täytyi ryhdistäytyä ja hakea avioero. Kyllä se Matti söi masennuslääkkeitä,
mutta eihän niistä mitään todellista apua ollut, kun ei tarpeeksi käynyt
psykiatrilla. Kehotinhan minä jatkuvasti häntä hakeutumaan hoitoon, mutta ihan
turhaan.“
Kuulin kuinka eräs hyvin asiallisena pidetty
mieshenkilö pahoitteli yhden lh-persoonan osaa avioeron jälkeen. Hän oli
hyvinkin selvillä tämän naisen sairaudesta, mutta silti hänen oli mahdoton
uskoa kaikkea kuulemaansa, koska on ihastunut tähän henkilöön. Tämä on raskas
väittämä, mutta se perustuu niin monen uhrin kertomukseen, että se on pakko
uskoa. Etenkin uskonnollisissa piireissä, missä ei juurikaan uskota avioeron
mahdollisuuteen, salaisesti omien pettymysten keskellä ihannoidaan ja tavallaan
himoitaankin näitä toisten aviopuolisoita, jotka niin selvästi “ihanuutensa“
johdosta erottuvat muusta joukosta. Tulee kuitenkin varoa, ettei jokaista
ihastuttavaa persoonaa aleta epäillä luonnehäiriöiseksi, mutta on hämmästyttävää
yhä uudelleen todeta, missä määrin lh-persoonat valtaavat ympäristönsä ihmisten
sydämet. Heistä ei voida eikä haluta uskoa mitään pahaa! Heidän ympärillään
vallitsee usein aivan erikoinen, jossakin määrin seksuaalisesti virittynyt
ilmapiiri, jonka havaitsee vasta kun on
saanut kylliksi etäisyyttä asiaan.
Olemme
korostetusti tuoneet esiin sen seikan, että lh-persoonalta useimmiten puuttuu
täydellisesti sairauden tunne. Se ei kuitenkaan merkitse sitä, ettei hän
ajoittain hakeutuisi jopa psykiatriseen hoitoon. Hän saattaa suorastaan raahata
puolisonsa avioliittoneuvolaan tai johonkin kriisikeskukseen selvittelemään
heidän elämäänsä ja hänen
ahdistustaan. Hän hakee apua huonovointisuuteensa ja kärsimäänsä vääryyteen
esim. avaamalla keskustelun kriisityöntekijän edessä: “Mitä meidän tulisi
tehdä, ettei puolisoni jatkuvasti löisi minua?“
Puoliso ei
milloinkaan ole lyönyt häntä siinä mielessä, mitä yleensä käsitetään. Mutta
niin kuin jo olemme maininneet, saa lh-persoona raivokohtauksiaan mahdollisesti
muutaman päivän/viikon välein, ja jokainen tietää tällaisessa tilanteessa mihin
hillitön huutaminen johtaa. Naapurit saattavat koputtaa seinään tai soittaa
ovikelloa, ja uhrin yrittäessä rauhoittaa tilannetta syntyy hetkiä jolloin
käsirysykään ei ole mahdoton. Kumpikin lopulta menettää hermojensa hallinnan,
ja etenkin mies saattaa yrittää hillitä vaimon raivoa läimäyttämällä kädellä
takapuolelle. Tämä kaikki tulkitaan myöhemmin pahoinpitelyksi.
Kerrottakoon nämä esimerkit varoitukseksi jokaiselle, joka on tekemisissä
lh-persoonan kanssa. Oikeuteen joutumisen ja väärän tuomion saamiseen ei
tarvita paljoakaan.
Maija sai yhden pahimmista raivokohtauksistaan yöllä,
joskus yhden aikaan. Ei ollut tapahtunut yhtään mitään. He vain olivat juoneet
jonkin verran alkoholia ja nauttivat yhdessä olosta sängyssä. Juuri silloin
Maijan mieleen tuli jotakin negatiivista, normaalille ihmiselle täysin
merkityksetöntä.
Harvoin vaimo huusi sellaisella tavalla, ja naapurit
kävivät kaksi kertaa soittamassa ovikelloa. Matti oli nyt saanut todella
tarpeekseen ja alkoi pakata vaatteitaan pienessä vaatehuoneessa. Hän ei ehtinyt
tehdä mitään, kun vaimo jo oli sulkenut sisään päin kääntyvän oven ja asettunut
sen eteen huutaen ja takoen nyrkeillään miehen rintaa. Mies tunsi tukehtuvansa
ja halusi ulos, mutta Maija ei päästänyt. Matin olisi tunkkaisessa ja ahtaassa
kopissa kuunneltava kauhistuttavaa karjuntaa, eikä hän kestänyt sitä.
Matti selvisi ulos ja autotalliin nukkumaan, mutta
seuraavana aamuna selvisi, että Maijalla oli musta silmä ja hän ei viikkoon
voisi mennä työpaikallensa. Tuttu sairaanhoitaja kävi hoitamassa silmää, mikä
merkitsi sitä, että Maija siinä vaiheessa otti syyn itsellensä.
Mutta myöhemmin mies saisi tietää olleensa koko ajan
väkivaltainen ja kiivas mies, joka sellaisella tavalla pahoinpiteli vaimoaan.
Miksi ei vaimo ollut mennyt poliisin puheille, siinä katumuksen aihe lopuksi
elämää? Matti ei totisesti tiennyt missä vaiheessa ja miten musta silmä tuli,
sillä hän ei tietoisesti ollut lyönyt Maijaa, ei koskaan.
Matilla oli
onnea, mutta ei kaikilla kaltaisillansa. Useat ovat joutuneet vastaavanlaisesta
tilanteesta oikeuteen, vaikka vaimo ensin olisi lyönyt heitä useaan kertaan, ja
kysymys olisi ollut selvästä itsepuolustuksesta.
Jos
tällaista pääsee tapahtumaan, on syytä olla viisas, sillä jossakin suhteessa
emme eläkään oikeusvaltiossa. On syytä hankkia ja säilyttää todisteita, jos
niitä on, sillä lh-persoona tekee kaikkensa hävittääkseen itseään vastaan
olevat todisteet, jopa aivan häikäilemättömällä tavalla.
Matilla oli
kuvia yläruumiistaan ja päästään, jotka olivat täynnä verisiä kynnenjälkiä. On
hetkiä, jolloin ei halua puolustautua, vaan antaa tapahtua sen mikä tapahtuva
on!
On väärin
että miehet lyövät naista. Mutta olisi myöskin otettava huomioon se seikka,
että luonnehäiriöinen nainen on selvästi vaarallisempi kuin normaalilla tavalla
väkivaltainen mies.
Tulkoon
mainituksi, ettei raivokohtauksesta ole mitään ulospääsyä. Uhrin pakeneminen ei
usein tule kysymykseenkään, sillä huutaja nimenomaan edellyttää, että hänen
asiansa kuunnellaan keskeyttämättä loppuun asti!
Niin,
lh-persoona siis hakeutuu jopa psykiatrin vastaanotolle, mutta ei todellisen
sairauden johdosta, vaan hyvin usein häntä hoidetaan masennuksen tähden. “Onko
mikään ihme, jos hän tuollaisen henkilön kanssa eläessään joutuu syväänkin
masennukseen?“
Useissa
tapauksissa psykologin tai psykiatrin luona käymisen perimmäisenä syynä on
ennalta valmistelu puolison hankkimiseksi hoitoon, eli siis eräänlainen
mustamaalaus ja uskottavuuden hävittäminen. Ja tuskin voi tällainen lh-persoona
saada parempaa ymmärrystä ja sääliä ja pään silitystä muualla kuin psykiatrin
tai psykologin vastaanotolla! Hän on todella niin vakuuttava, että häntä
uskotaan siitäkin huolimatta, että puoliso yhteisellä käynnillä kertoo kaikki
luonnehäiriöön viittaavat oireet. Lopulta uhri tuomitaan mielenvikaiseksi,
mutta onneksi häntä ei sentään useinkaan diagnosoida luonnehäiriöiseksi, se kun
on niin vaikea määritellä!!!
Kertomustemme
Maija tai Jussi siis saattavat syödä masennuslääkkeitä tullakseen toimeen “niin
vaikean ja mieleltään epävakaisen Matin tai Liisan kanssa“ (jotka hekin mahdollisesti
syövät masennuslääkkeitä), ja heidän vastaanottamallaan säälillä ja
ymmärryksellä ei ole rajoja. Ei ole ollenkaan mahdotonta, että jos Maija ja
Jussi ovat jonkin seurakunnan tai yhteisön jäseniä, he ovat kaikkien
avioliittoonsa tyytymättömien jäsenten salaisen tai vähemmän salaisen
ihastuksen kohteita!
“Matin ja Maijan välit olivat viime aikoina
olleet hyvin tulehtuneet. Matti tuskin sai nähdä hymyä Maijan kasvoilla, ja
kaikki tämän kommentit tulivat hyvin terävään sävyyn, sisältäen aina moitetta.
Seksiä heillä kyllä oli varmaankin enemmän kuin monella muulla, mutta siitä
puuttui kaikki läheisyyden ja lämmön tunne.
He eivät voineet olla yhdessä ilman jonkinlaista
määrää alkoholia. Kuuluisa tutkija oli lausunut mielipiteenään, että seksi
ilman rakkautta on pornoa. Matti oli hyvinkin valmis allekirjoittamaan tämän
ajatuksen. Hänellä oli kautta koko heidän avioliittonsa ollut sellainen tunne,
ettei Maija ollutkaan sängyssä hänen kanssaan, vaan aina jonkun
mielikuvituksellisen kohteen kanssa.
Niin kuin monen muun lh-tapauksen kohdalla, heillekin
seksi oli tullut korvikkeeksi lähes kaikelle normaaliin elämään kuuluvalle.
Melkein kaikki aito tunteiden kokeminen oli korvattu seksillä. Ja ollakseen
rehellinen, Mattikin joutui myöntämään, että hän tarvitsi jonkinmoisen määrän
alkoholia voidakseen nauttia Maijan kanssa olemisesta, tai ylipäätänsä
pystyäkseen seksiin hänen kanssaan. Ja hänkään tuskin makasi vaimonsa kanssa;
hänen rakkauden ja lämmön kaipauksensa sai hänet kuvittelemaan kanssaan olevan
jonkun toisen… sellaisen, joka todella välitti hänestä!
Matti oli työmatkallaan, ja oli sovittu, että hän
kotiin palatessaan hakisi Maijan tämän firman pikkujoulusta. Yksi miehen
perusvelvollisuuksista oli toimia vaimon autokuskina. Ajatus viehätti vaimoa
siinä määrin, että tämä oli ajatellut hankkia Matille kuljettajan lakin! Juhlat
olivat vielä kesken, ja väsynyt mies meni turvamiehen koppiin odottamaan
vaimonsa lähtöä. Tässä huoneessa oli lasi, jonka lävitse näki saliin, mutta
salista päin katsoessa nähtiin vain suuri, hiukan tummasävyinen peili.
Maijalla oli hämmästyttävä määrä luonnehäiriöisen
piirteitä, ja yksi pahimmista oli hänen mustasukkaisuutensa, joka varmaankin
haki vertaansa. Matti ei itse asiassa saanut keskustella kenenkään naispuolisen
henkilön kanssa, ellei tämä sitten ollut alle kymmenen tai yli
seitsemänkymmenen. Edes sukulaisten teini-ikäisten tyttölasten kanssa Matti ei
saanut istua muutamaa minuuttia pidempään. Maijan uskonnollinen kasvatus toki
kertoi mikä on oikein ja mikä väärin!
Matti oli käsittänyt väärin juhlien loppumisajan. Nyt
oli vasta lopetettu jouluateria. Aivan kuin kohtalon ivaksi Maija nousi
pöydästä muutaman miespuolisen työntekijän kanssa tullen peiliksi luulemansa
lasin eteen. Toinen miehistä piti kättään Maijan vyötäröllä, ja he
keskustelivat intensiivisesti. Tuona hetkenä jotakin kuoli lopullisesti Matin
sisimmässä. Maija ei milloinkaan, ei milloinkaan, ollut hymyillyt hänelle noin
kauniisti, ei edes seurusteluaikana!
Käsilaukkuaan kaivellen Maija korjasi ehostustaan. Koko
ajan hän keskusteli tuon firman hurmuripojan kanssa ja katseli tätä peilistä,
autuaan tietämättömänä siitä, että hänen oma miehensä oli juuri sillä kohtaa
peilin takana. Nyt Matti tajusi jotakin hyvin murheellista, mistä hänellä oli
ollut vain aavistus.
Avioliiton alkuvaiheessa hänen oli pitänyt pyytää lupa
jopa Maijan suukotteluun ja halaamiseen, mutta nyt vieras mies piti kättään
hänen vaimonsa uumalla ja kylpi sellaisessa hymyn ja liehittelyn virrassa, mitä
ei milloinkaan oltu suotu kärsivälle aviopuolisolle!
Tämä
kertomus tuo esiin jotakin hyvin tuskallista ja murheellista. Se voitaisiin
kertoa toisinkin päin, Jussin ja Liisan elämästä. Tämä tositapahtumiin perustuva
kuvaus tuo esiin jälleen yhden säikeen lh-persoonan luomasta kiristävästä
verkosta. Se kertoo elämän pelisäännöistä. Ne vaikuttavat tavalla tai toisella
elämämme koko kulkuun sen alusta loppuun asti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti