Onko
suomalaisella psykopaatilla joitakin erityispiirteitä, vai ovatko kaikki
psykopaatit kaikkialla maailmassa aivan samanlaisia?
Psykopatia /
narsistinen persoonallisuushäiriö / narsistinen luonnehäiriö
Kirjoitin
ensimmäisen kirjani tilanteessa, jossa suomenkielellä oli olemassa yleisesti
tunnetusti vain Raimo Mäkelän "Naamiona terve mieli- miten kohtaan
luonnehäiriöisen". Kirja tuotti minulle suurta iloa sen johdosta, että
näin vakavasta asiasta puhutaan tässäkin määrin. Surua tuotti kuitenkin se,
että jatkuvasti törmäsin ammattilaisiin ja aivan kadun miehiin ja naisiinkin,
jotka suhtautuivat erittäin varauksellisesti papin kirjoittamaan kirjaan. Kirja
ei selvästikään ole "ammattilaisen kirjoittama", joten selvää kantaa
ei tarvitse siten ottaa!
Kirjoitin siis
kirjaani tilanteessa, jossa yleisen näkemyksen mukaisesti tätä asiaa ei ollut
olemassakaan. En ollut lukenut muita alan kirjoja ainakaan suuremmassa määrin,
mutta tietyt asiat alkoivat herättää sisimmässäni melkoista kuohuntaa silmieni
lopullisesti avautuessa sille tilanteelle, joka vallitsee maassamme — on
vallinnut niin kauan kuin voin muistaa.
Kokemukseni
seurakuntatyössä olivat herättäneet vastustamattomia tunteita ja kysymyksiä,
jotka pari vuotta sitten alkoivat saada aivan kouriintuntuvan muodon sisimmässäni.
Tämä ahaa-elämys oli vertaansa vailla, ja vaikka pitkitin asiaan paneutumista,
oli minun yhtäkkiä pakko laittaa paperille niin paljon kuin mahdollista.
Yksi
surullisimmista asioista alusta pitäen oli todeta, että mielenterveysalallakin
vallitsee aivan sanoinkuvaamaton kateuden henki. Sitä ei voi kutsua millään
muulla sanalla. Selitän hiukan kokemuksiani.
Kun ensimmäinen
kirjani oli valmiina 2002, pakkasin reppuni täyteen ja vierailin lähes kaikissa
pääkaupunkiseudun mielenterveyteen liittyvissä yhdistyksissä antaen muutaman
kirjasen jokaiseen toimistoon. Kirja sinänsä ei aiheuttanut ongelmia, vaan se,
että olimme perustaneet oman yhdistyksen tämän työn tekemiseksi. Asia nähtiin
melko pitkälle vain kilpailevana yrityksenä, niin että ainakaan toistaiseksi ei
ole ollut nähtävissä halua ohjata tämän ongelman kanssa painivia ihmisiä
kääntymään meidän puoleemme.
Mielenterveysalalla
työskentelevät terapeutit ja jonkin kaltaiset ammattilaiset tervehtivät minua
ystävällisesti ja ottivat vastaan kirjan, mutta eivät myöhäisemmilläkään
tapaamiskerroilla olleet halukkaita aloittamaan minkäänlaista ajatustenvaihtoa
asiasta. (Nyt syyskuussa 2004 on jo useampiakin terapeutteja, jotka käyttävät
työssään kirjojamme ja kehottavat potilaitaan lukemaan ne.)
Korkeamman tason
ammattilaisista ei yksikään ole ollut halukas keskustelemaan asiasta, tai
antamaan edes pientä kommenttia.
Uskon meidän
olevan tekemisissä asian kanssa, jossa kenelläkään ei ole varaa röyhistää
rintaansa ja ajatella olevansa alansa huippu ja osaavansa kaiken ilman toisten
neuvoja. Ihmisten hädän tulisi olla ensimmäinen liikkeelle paneva voima
kaikessa auttamistyössä, ei oman maineen ja kunnian etsiminen, ei edes
jonkinasteisen itsetehostuksen löytäminen.
Ymmärrän asian
vakavuuden ja sen, ettei tietoa ole ollut riittävästi oikeanlaisen keskustelun
herättämiseksi. En siten ihmettele varauksellisia asenteita sitä kohtaan, että
yhtäkkiä joku maallikoksi katsottava nostaa asian esiin ja kirjoittaa jopa
kirjoja — uhrien näkökulmasta. Tämä parin vuoden aika on kuitenkin osoittanut,
että olemme nostaneet esiin seikkoja, joita kukaan ei ole halunnut tai pystynyt
kumoamaan tai asettamaan kyseenalaiseksi. Sadat uhrit ovat ottaneet yhteyttä,
ja kirjojen vastaanotto on ollut mitä myönteisin, useiden todetessa: "Jokainen
sanakin pitää paikkansa. Tämä on kuin suoraan omasta elämästäni. Kuinka sinä
olet voinut tietää kaiken tämän?"
Kuten
kirjoissani mainitsen, minä en ole lukenut alan kirjallisuutta, osittain
tarkoituksellisestikin, vaan olen lukenut ihmisiä, tapahtumia. Olen
kirjoittanut siitä, mitä itse olen kuullut, nähnyt, kokenut, mikä on syöpynyt
sisimpääni osittain tuskana, osittain ahaa-elämyksenä.
Antaessani
eteenpäin ensimmäisiä kirjasia mieleni oli osittain pelokas, koska tietynlainen
pikku- tai iso paholainen kuiskutteli korvaani: "Olet aivan hullu kun
tällaiseen asiaan puutut! Se ei kuulu sinulle ollenkaan, koska sinulla on muita
tehtäviä. Kirjoittamasi saattaa pitää paikkansa muutaman ihmisen kohdalla,
mutta että menet julkisuuteen tällaisten asioiden kanssa…!"
Minulla ei ole
varaa kerskailla eikä se ole tarkoituksenikaan. Mutta koska mieltäni kuohutti
se seikka, että tätä asiaa ei ole olemassakaan useimpien ihmisten mielestä,
varsinkaan ei erilaisten seurakuntalaisten mielestä, halusin kertoa kaikesta
siitä mikä itselleni oli tullut merkittäväksi — siksi minulla ei ole ollut
tarjota edes jonkinlaista lähdekirjallisuusluetteloa. Näen erittäin arvokkaaksi
sen seikan, että omat havaintoni ovat niin samankaltaiset muiden kirjoittajien
kanssa, vaikka emme ole toisistamme mitään tienneetkään. Asian on siis pakko
olla olemassa, jos useampi henkilö on sen havainnut ja kertonut siitä
yhtäpitävästi, joskin ehkä eri sanoilla ja eri nimikkeitä käyttäen.
Koska Raimo
Mäkelä kirjassaan käyttää sanaa luonnehäiriö, katsoin parhaaksi
käyttää samaa käsitettä, vaikka näyttää nyt siltä, että yleinen käytäntö
maassamme suosii käsitettä persoonallisuushäiriö ja persoonallisuushäiriöinen.
Puhumme selvästikin samasta asiasta, mutta suurin vaikeutemme näiden
käsitteiden kohdalla on niiden aiheuttama sekaannus yleisön joukossa.
Maassamme
vieraili 23. – 24.08.2004 kanadalainen maailmankuulu filosofian tohtori ja
psykologi Robert D. Hare, joka luennoi Helsingissä kahtena iltana otsikolla:
"Käärme liituraidassa". Hän on kirjoittanut nyt suomeksi ilmestyneen
kirjan "Ilman omaatuntoa", joka on saatavissa ainakin
"Akateemisesta kirjakaupasta". Hän on neljäkymmentävuotisen
kokemuksen perusteella, työskenneltyään niin paljon lähinnä vankiloissa
olleiden psykopaattien parissa, laatinut niin kutsutun PSYKOPATIAN
PIIRRELISTAN. Tämän johdosta häntä voitaneen pitää ehkä merkittävimpänä alan
ihmisenä.
Tuo kirja on nyt
ensimmäinen ammattilaisen kirjoittama alan teos, jonka kokonaisuudessaan olen
käynyt lävitse ja suosittelen sitä kaikkien kiinnostuneiden luettavaksi.
Minulla ei maallikkona ole varaa arvostella hänen mielipiteitään, ja yhdyn
hänen ajatuksiinsa melko täydellisesti, ja jos itse esittämäni asiat jossakin
määrin eivät näytä olevan sopusoinnussa joidenkin hänen näkemystensä kanssa,
katson olevan kysymyksen vain erilaisesta näkökulmasta.
Minulla oli
väliajalla mahdollisuus vaihtaa muutama sana hänen kanssaan ja kerroin työmme
keskittyvän psykopaattien uhrien auttamiseen, ja mainitsin myös kirjoistani.
Hän pahoitteli sitä että ne ovat vain suomeksi, koska hän olisi halunnut luoda
ainakin silmäyksen niihin. Merkittävää on mielestäni se, kuinka hän hyvin
surulliseen sävyyn totesi: "Uhrit on melko täydellisesti unohdettu. On
hyvä että tällaisia yhdistyksiä perustetaan!"
Hän kysyi
luentojen aluksi, mitä käsitettä maassamme käytetään psykopatiasta, ja
vastaukseksi annettiin sama kuin mitä hän käyttää työssään: "narsistinen
persoonallisuushäiriö". Pääasia ei ole se, mitä nimitystä
käytämme, mutta sydämessäni on suru tavallisten maallikoiden kannalta. Ammatti-ihmiselle
ei ole vaikeata luoda kokonaiskäsitettä, mutta erilaisten samalle asialle
annettujen nimikkeiden kirjo on melkoinen este todella asiallisen mielikuvan
muodostumiselle kansan keskuudessa. Kirjassaan Robert D. Hare korostaa sen
tärkeyttä, että tieto psykopatiasta lisääntyisi. Tieto tietona on hyvä, mutta
siihen liittyy aina myöskin oikeanlainen ymmärrettävyys ja selvyys.
Kun
maallikkoasemaani on arvosteltu näin merkittävään asiaan puuttumiseni johdosta,
olen todennut useille, saaden vastaukseksi myöntymisen ja kauniin hymyn:
"Koulutus tässä iässä voisi olla minulle hyödyksi siinä mielessä, että
olisin kykenevä kertomaan asiasta sellaisella tavalla, että se olisi vaikea
ymmärtää!"
Olen siis
positiivisesti yllättynyt siitä, kun näin korkea-arvoinen henkilö esiintyi niin
nöyrällä ja hauskallakin tavalla, että yksinkertaisinkin kuulija ymmärsi hänen
sanomansa, edellyttäen tietenkin että osasi englantia. Kirja on kirjoitettu
aivan maallikoitakin ajatellen. Ainoana kommenttina, joka voitaisiin luokitella
arvosteluksi, kiinnittäisin huomiota siihen, että luennot niin kuin kirjakin
tukeutuvat lähes täydellisesti Pohjoisamerikkalaiseen rikollisuuteen, eli
kriminaalipsykologiaan. Silti asiat pitävät paikkansa myös meidän maassamme
ja maamme psykopaattien kohdalla, ehkä pienin sävyeroin, koska omalta
kohdaltani olen täysin vakuuttunut siitä, että kussakin maassa psykopaattien
käytökseen ja olemukseen vaikuttavat kansalliset piirteet.
Minä ja
yhdistyksemme katselemme samoja asioita, vain hiukan eri suunnasta. Avainajatus
on oikeastaan siinä, mitä tri. Hare itse minulle sanoi: "Uhrit on melko
täydellisesti unohdettu!" Me edustamme siis tätä puolta, ja se oikeuttaa
jossakin määrin, ei arvostelemaan, vaan pyytämään erilaisia näkökantoja
tietyille asioille. Uhri siis ehdottomasti näkee asiat eri valossa kuin alan
ammattilainen.
Mitä tulee
erilaisiin nimityksiin ja niiden minussa aiheuttamiin ristiriitoihin,
sallittaneen minun kertoa jotakin taustaksi tälle jonkinlaiselle ristiriitaisia
tunteita herättävälle nimikirjolle. Noiden esitelmien aikana Robert D. Hare
esitti aivan sopivassa määrin leikillisiä kommentteja ja yleisölle annettiin
mahdollisuus keksiä parempi nimitys psykopaatille, ja valkokankaalle
heijastettiin yhtenä ehdotuksena "Bastard". Ongelma ei siis ole vain
itseni kohdalla, vaan yleisesti on nähtävissä tietynlainen problematiikka, mitä
erilaiset nimitykset aikaansaavat, luonnehäiriö, persoonallisuushäiriö,
minävaurio, psykopatia.
Juuri sinä
päivänä kun oli Robert. D. Haren yleisöluento, tapasin henkilön, joka luuli
yhdistyksemme tarkoituksen olevan persoonallisuushäiriöisten auttaminen ja
heille tarkoitettujen ryhmien perustaminen. Hän kertoi kärsineensä
persoonallisuushäiriöstä koko elämänsä, mutta nyt pitkäaikaisen terapian
johdosta hän koki olevansa aivan tervehtymisen kynnyksellä. Keskustelin hänen
kanssaan parin tunnin ajan ja tapaamisesta jäi miellyttävä jälkimaku. Hän
siis oli persoonallisuushäiriöinen.
Olin menossa
psykopatiaa koskevalle luennolle ja mieleni oli melko ristiriitaisten tunteiden
vallassa. Olin juuri keskustellut mitä miellyttävimmän henkilön kanssa, joka
tiedosti ongelmansa ja oli melkein täysin tervehtynyt hyvän terapian ansiosta,
eikä ollut kenellekään vaarallinen. Nyt sitten luennolla todettiin jälleen
kerran, että puhumme "narsistisesta persoonallisuushäiriöstä",
joka aikaansaa sellaisen määrän kärsimystä ja tuskaa ja pelkoa lähimmäisissä.
Näillä ihmisillä ei tri. Harenkaan mukaan ole mahdollisuutta muuttumiseen,
sillä toistaiseksi ei ole olemassa asiallista hoitomuotoa. Kaikki hoito
on vain pahentanut psykopaattien rikollisuutta. Sanan "narsistinen"
lisääminen tekee siis pelkästä persoonallisuushäiriöisestä saalistajan,
predatorin! Ymmärrettäneen nyt niitä henkilöitä, jotka ovat halukkaita
palauttamaan yleiseen käytäntöön käsitteen "psykopaatti"!
Tohtori Haren
luentojen yhteydessä selvisi, että maahamme on perustettu uusi yhdistys
narsistien uhrien auttamiseksi. Paikalla oli myös suuri määrä julkisen sanan
edustajia, niin että asiasta pakostakin tullaan puhumaan entistä enemmän tulevina
päivinä.
On tärkeätä
tietää mahdollisimman paljon psykopatiasta ja sen aiheuttamista ongelmista,
mutta nyt meillä ei ole varaa samaan virheeseen kuin mihin hyvin laajasti on
syyllistytty yleisessä mielenterveystyössä — anteeksi vain! Vanha sanonta kuuluu:
"Leikkaus onnistui hyvin, mutta potilas kuoli!" Vuosien ajan on jo
puhuttu psykopatiasta tai luonnehäiriöstä / persoonallisuushäiriöstä, mutta
huomio on kiinnittynyt liikaa ongelmaan ja ongelman aiheuttajaan, sillä
ihmismieli on tottunut tietynlaisiin perusolettamuksiin. Aivan kuten
onnettomuuspaikalla suurinta kauhua ehkä herättää jonkun vammautuneen kova
tuskanhuuto, niin että kokemattomat auttajat rientävät aina sinne mistä suurin
ääni kuuluu, uskoen siellä olevan suurimman hädän.
Todellisuus on
kuitenkin se, että suurin hätä on sen uhrin kohdalla, joka ei anna mitään
merkkiä itsestään. Siten auttajat ovat tempoilleet erilaisten näkyvien ja
kuuluvien merkkien perässä sinne tänne, aikaansaaden toki lievitystä ja apua
monille, mutta suurimmassa hädässä olevat on unohdettu, kuten tri. Harekin
totesi.
Tri. Haren kirja
tulee palvelemaan omalla paikallaan ja kattaa melko laajasti oman alansa.
Tärkeintä on nyt kuitenkin kiinnittää huomiota siihen psykopatian puoleen, joka
meidän maassamme aiheuttaa kätkettyä ja julkisuudelta salassa pysyvää
kärsimystä. Sen esiin tuominen edellyttää ensisijaisesti huomion kiinnittämistä
niihin psykopatian piirteisiin, joita asian luonteeseen liittyen ei liiemmälti
ole kerrottu ammattipiireille, vaan uskallettu paljastaa vain ystäville ja
läheisille.
Sain itse kokea
sanoinkuvaamatonta painostusta ja persoonallisuutta tuhoavaa vaikutusta noin
kolmenkymmenen vuoden ajan, joten olen sen koulukunnan edustaja, joka uskoo
parempaan tulevaisuuteen, mutta ei vähättele koetun merkitystä. Jos haavat
parantuvatkin, tietynlaiset arvet jäävät pitkäksi aikaa, useille loppuelämäksi.
Yhdyn Tommy Hellstenin ajatukseen, että tämänkaltaisia vuosikymmenet kokeneet
ihmiset joutuvat tietyssä määrin työstämään näitä asioita koko loppuelämänsä
ajan, ikävä kyllä. Se ei kuitenkaan merkitse sitä, etteikö elämänlaatu olisi
parantunut huimaavasti.
Itsetuntoni oli
ehkä yksi haavoittuneimmista osista persoonallisuuttani, johtuen
sanoinkuvaamattomasta ajojahdista ja painostuksesta, josta vain osasia rohkenen
vähä vähältä paljastaa. Siksi sisimmässäni on jatkuvasti ollut, tarpeettomasti
kyllä, pelko jälleen kerran kohtuuttoman arvostelun kohteeksi joutumisesta.
Tältä pohjalta suotakoon minulle ilo ja kunniakin kerrankin elämässäni todeta
nähneeni asiat juuri sellaisena kuin ne ovat. Jos olisin esittänyt jotakin
täysin paikkansa pitämätöntä, olisi siitä jo syntynyt tavaton poru ja meteli.
Haavoittuneelle itsetunnolle on balsamia se, kun lukemattomat ihmiset ja piirit
ovat julkituoneet kiitollisuutensa sen johdosta, että olen näistä asioista
puhunut ja kirjoittanut, voimatta tukeutua keneenkään toiseen tai hänen
mielipiteisiinsä. Käytäntö näyttää olevan paras kouluttaja nimenomaan tällä
alueella!
Miksi olen niin
kiinnostunut kyseisestä aiheesta? Miksi kaikki tuntuu niin tutulta ja selvältä?
En ole sitä mistään lukenut, enkä ole kuullut kenenkään puhuvan siitä, mutta
uskon olevan mitä suurimman merkityksen tätä aihetta tutkistellessamme sillä,
että näemme tietynlaisen kaksisuuntaisuuden puhuessamme psykopatiasta. Näyttää
siltä, että olen nyt itse siirtynyt käyttämään sanaa psykopatia!
Olen nostanut
esiin ajatuksen luonnehäiriöstä ja luonnehäiriöisestä
käyttäytymisestä, millä tarkoitan sitä, että luonnehäiriöinen, eli
psykopaatti käyttäytyy juuri olemuksensa mukaisesti, eli ajaa omilla
totunnaisilla raiteillaan elämänsä alusta sen loppuun asti, kykenemättä
siirtymään yleisesti hyväksytylle raiteelle. Ihmisen ei kuitenkaan tarvitse
olla psykopaatti, vaikka hänestä havaitaankin useita psykopaatin ominaisuuksia
tai käytöstapoja. Hän vain käyttäytyy "kuin luonnehäiriöinen!"
Useat uhrit on
luokiteltu epävakaiksi persooniksi, psykoottisiksi, skitsofreenisiksi,
riippuvaisiksi persoonallisuuksiksi jne. pinnallisen ja lyhytaikaisen
diagnosoinnin perusteella. Tässä juuri on ongelmamme ydin. He ovat eläneet
olosuhteissa, jotka aikaansaavat tietynlaisen reaktion uhrissakin, joka ei enää
jaksa säilyttää minuuttaan ja omaa persoonallisuuttaan, vaan alkaa säröillä
henkisen ja ruumiillisenkin väkivallan kohteena. Hänet mahdollisesti on jo eristetty
ulkomaailmasta ja ulkopuolisista vaikutteista, mikä on hyvin yleistä
psykopaatin uhrien kohdalla. Ainoa peili johon hänen sallitaan katsoa, tai
johon hänellä on mahdollisuus katsoa, on henkistä väkivaltaa suorittava
henkilö. Onko siis ihme jos hän pakostakin omaksuu persoonallisuuteensa
seikkoja, jotka kuin aivopesuna ympätään häneen vastoin parempaa tietoa ja omaa
tahtoa? Tukholman syndrooma!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti