Ihminen
on paras työväline
Tahtoivat osat mennä taltiointivaiheessa sekaisin. Siksi nyt kaikki osat kerralla. En osaa vaihtaa ensimmäisten osien paikkaa.
Ihmissuhdetyössä
ihminen on ainoa ja oikea työväline. Aikanaan autojen vielä ollessa mekaanisia
laitteita, saatoin korjata monenlaisia vikoja. Kun tuli puhe kojelaudan
purkamisesta tai syvällä sen alla olevista vioista, tuntui koko asia
ahdistavalta. Yritin siitä huolimatta, mutta käteni eivät tuntuneet olevan
kyllin pitkät. Mikä kirjoittajasta tuntui ylivoimaiselta, sujui ammattimieheltä
muutamassa minuutissa. Missä oli ratkaisun avain? Yksinkertaisesti kirjoittaja
yritti hoitaa asian kuin pitkillä pihdeillä. Ammattilainen koruttomasti meni
yläruumiinensa auton sisälle, työnsi päänsä kojelaudan alle ja ylti juuri sinne
minne pitikin!
Tämä kuvaa mitä
selvimmällä tavalla sitä tilannetta, mikä tänä päivänä vallitsee
mielenterveysalalla. Suuri osa auttajista muistuttaa aivan liiaksi kirjoittajaa
pitkine pihtineen. Pelätään likaantumista, naarmuja käsissä, valitetaan
verenpainetta, joka ei salli kumartumista ja työntymistä tarpeeksi lähelle
ongelmaa. Onko sitten mikään ihme, että monet piilossa ja muiden tekijöiden
takana olevat seikat jäävät korjaamatta ja huomioimatta? Tuntuu siltä, että
tämä ajattelu on kuin etukäteen iskostettu ihmisten mieliin, niin ettei
oikeastaan kenelläkään enää ole kuvaa siitä, miten asia todella hoidettaisiin.
Kun sitten
ammattitaidoton, kuitenkin valtavan määrän kokemusta omaava maallikko ryhtyy
korjaamaan tilannetta, kantautuu korviin melkoinen määrä varottavia kommentteja
ja hämmästeleviä kuiskauksia. Epäillään avun laatua ja avun antajan
voimavaroja. Ei ole työyhteisöä, ei ole taustatukea, ei ole ammattitaitoa, joka
ensisijaisesti kuulostaa nyt merkitsevän nimenomaan rajojen vetämistä
autettavan ja auttajan välille. Entistäkin suuremman merkityksen saa
kohtaamisen rajaaminen kolmeen varttiin tai korkeintaan tuntiin. Terapeutin
itsesäilytysvaistoa korostetaan enemmän kuin koskaan, ja työnohjauksen
merkitystä painotetaan siinä määrin, että mitä kuuluisamman psykiatrin itse
kukin pystyy hankkimaan, sitä enemmän luotetaan auttamistoiminnan jatkuvuuteen.
Jossakin määrin
tämä kaikki näyttää merkitsevän entistäkin pidempiä pihtejä ja työvälineitä,
jotta auttaja voisi säilyttää mahdollisimman pitkän etäisyyden autettavaan.
Tosiasia näyttää olevan, että suuri osa auttajista on itse todella huonossa
kunnossa. Jos auttajan tulemisen kuulee rappukäytävän toiseen päähän asti,
herää epäilys auttajan itsekritiikistä. Ei voi mitään sille, että auttajalta
odotetaan tervettä näkemystä niin työstään kuin työkunnostaankin!
Me kukaan emme
voi mitään syntyperäisille ominaisuuksillemme, sen paremmin ruumiillisille kuin
henkisillekään. Jos auttaja kuitenkin on läkähtymässä liikalihavuuteensa ja
huonokuntoisuuteensa ja vähäisiin voimavaroihinsa, kysyy autettava helposti
itseltään, kannattaako tällainen toiminta yhtään mitään!
Kun puhumme nyt
psykopaattien uhreista, olemme tekemisissä ihmisten kanssa, joille on
kehittynyt erittäin herkkä tuntoaisti sen suhteen, välittääkö joku ihminen
heistä todella vai ei. Näille ihmisille on aivan turha teeskennellä mitään. He
ovat kurkkuaan myöten täynnä pettymyksiä ja turhia lupauksia. Heidän mennyt
elämänsä on ollut pettymysten ja kauniiden lupausten vuoristorataa siinä
määrin, etteivät he enää kaipaa uusia negatiivisia tunteita, vaan suorastaan
kammoavat niitä. Joka haluaa auttaa näitä ihmisiä, tarvitsee mitä suurimmassa
määrin totuudellisuuteen kiintyneen mielen ja olemuksen!
Tässä maassa on
vain harvoja auttajia, jotka käsittävät ongelmamme todellisen laajuuden.
Autettavamme ovat mitä laajimmalla tasolla ja alueella, aivan kuten koko
ihmisyhteisö koostuu mitä erilaisimmista ihmisistä. Nyt apua hakevat kuuluvat
onnellisimpaan kerrostumaan. Heillä on vielä itsesuojeluvaistoa tallella, he
pyrkivät löytämään pääsyn ihmisarvoiseen elämään. Tämä kerrostuma koostuu mitä ilmeisimmin
hyvin monitasoisista ihmisistä. Parhaimmassa asemassa ovat ne, jotka tuntevat
itsensä vain kiusatuiksi ja hyväksi käytetyiksi. He hakevat apua
juristitasolla, oikeusaputoimistoista ja psykologeilta. Hiukan alempana olevat
ovat kokeneet kovia, mutta ovat vielä säilyttäneet melkoisen määrän tervettä
itsetuntoa eivätkä missään suhteessa ole mielenterveysongelmaisia.
Hiukan alempana
alkaa sitten hyvin laaja kirjo ihmisiä, jotka kärsivät mitä moninaisimmista
psykosomaattisista sairauksista, lievistä sydänoireista ja lievähköksi ruumiilliseksi
vaivaksi muuttuneista psykosomaattisista oireista. He suunnilleen vielä
tietävät keitä ja mitä ovat, mutta ovat hyvin lähellä alemmalla tasolla olevaa
joukkoa, jonka henkinen kantti alkaa olla lopuillaan, ja joita voidaan kutsua
erittäin traumaattisiksi ihmisiksi, joiden tie usein johtaa
mielenterveystoimiston vastaanotolle tai sairaslomalle. Heidän henkinen
kuntonsa alkaa olla jonkinasteisen mielenterveysongelman rajoilla ja jossakin
tilanteessa itsehillintä loppuu totaalisesti.
Jossakin tällä
kohden kohtaamme rajan, jonka toisella puolella ihminen on päätynyt
mielisairaalaan tai sairaseläkkeelle psyykkisten ongelmien johdosta. Kenenkään
mieleen ei liene tullut, että tähän on päädytty jonkun toisen ihmisen
vaikutuksesta ja suoranaisesti toisen ihmisen ahdistamana. Pelottaa suorastaan
ajatella sitä, kuinka moni on päätynyt apumme ulottumattomiin ilman että
todellista ongelman aiheuttajaa olisi kukaan osannut kutsua esiin tai edes
epäillä!
Ongelma-alueemme
on siis aivan oma maailmansa omine lakeinensa ja seuraamuksinensa.
Tutkimusmatkamme on vasta aluillaan, mutta tietomäärämme lisääntyy valtavaa
vauhtia. Vielä kertomaan kykeneviä ilmenee lähes päivittäin siinä määrin, että
prosenttilukujen esittäminen alkaa arveluttaa. Riittäneekö 2- 3 % alkuunkaan, vai
onko kysymys paljon suuremmasta määrästä?
Maallikkona
meidän on syytä pysyä lestissämme, eli tulee kertoa vain siitä, mitä maallikot
meille kertovat elämästänsä.
Maailmanlopuntunnelmaan
vaipuminen vaiko omenapuun istuttaminen?
Jonna siis
pelkää hylkäämistä siinä määrin, että hylkää itse itsensä varmuuden vuoksi,
ajatellen siten säästyvänsä pettymyksiltä. Viime aikoina tämä ajatus on
kirjoittajan mielessä laajentunut koko kristikansan piiriin. Miksi uskovaisten
keskuudessa on niin vähän iloisia, aitoja, elämänmyönteisiä ihmisiä? Miksi niin
suuressa määrin jatkuvasti korostetaan sitä, kuinka pahassa ajassa elämme? Se
toki pitää paikkansa, mutta miksi juuri ne henkilöt, joilta odottaisi
luottavaista ja positiivista asennetta hyvää Herraa kohtaan, korostavat vain
ihmisen vajavaisuutta ja viimeisten aikojen tuhoisia vaikutuksia? Tarkoittaako
kaikki sitä, että on ollut ja on etenkin nyt aika heittää rukkaset naulaan ja
odottaa maailmanloppua kädet ristissä ja ajatellen vain omaa parasta ja omaa
toimeentuloa? Tällaisen kuvan muodostumista ei voi mitenkään välttää.
Jumalan Sanan ja
Herramme omien sanojen mukaisesti ihmisessä itsessään ei asu mitään hyvää, eli
luonnostamme olemme Jumalan vihamiehiä ja ajattelemme vain omaa itseämme. Mutta
Sana on kuitenkin täynnä mitä ihanimpia lupauksia kaikesta siitä, mitä Herra
voi tehdä ja haluaa tehdä omiensa keskuudessa. Kuka Paavalin tavoin on halukas
ja kykenevä todella sydämestään sanomaan saman kuin hän aikanaan: "Nyt en
enää elä minä, vaan Kristus minussa!" Jos Herra todella asuu meissä, eikö
Hän vielä tänäänkin tee samoja tekoja joita Hän vuosisatojen ja tuhansien ajan
on tehnyt omiensa kautta?
Olemmeko todella
menettäneet uskomme, vai olemmeko vaatimattomin ja nöyrin sukupolvi ihmiskunnan
historiassa, koska kaikkialla kohtaa ihmisiä, jotka ikään kuin varmuuden vuoksi
hylkäävät itsensä, peläten uutta pettymystä? Onko pettymyksen pelko ohittanut
jopa Jumalanpelon?
Eikö kaiken hyvän kieltäminen ja epäuskottavaksi tekeminen ole enemmänkin
epäuskoa ja epäluottamuslause itse Herraa kohtaan? Eikö enemmänkin ole kysymys
pettymisen pelosta?
Jos hyvään ei
jakseta eikä uskalleta luottaa, on seurauksena pahalle antautunut mieliala,
joka mitä suurimmassa määrin on oivallinen kasvualusta psykopaattiselle
käytökselle ja hyväksikäytölle. Kun ihminen ei enää luota itseensä eikä oikein
Jumalaankaan, merkitsee se yhä suuremmassa määrin oman persoonallisuuden
kadottamista. Ei uskalleta olla oma itsensä, ja joka ei uskalla olla oma
itsensä, ajautuu väistämättömästi samalle tielle psykopaatin kanssa, eli
etsitään täytettä muista ihmisistä sille tyhjiölle, joka on muodostumassa omaan
sisimpään!
Näemmekö
näennäisyyden?
Natsisaksan
synnystä puhutaan ainakin Saksan tiedotusvälineissä ennen näkemättömällä
tavalla. Jopa viikoittain saattaa olla useampia ohjelmia aiheesta, sillä
saksalaisten omatunto kalvaa heitä aivan erikoisella tavalla. Mietitään sitä
kuka on syyllinen ja missä määrin, kuka tiesi ja kuka ei tiennyt kaikesta
tapahtuvasta. Eräässä ohjelmassa todettiin yhdeksi perustavaa laatua olevaksi edellytykseksi
kaiken syntymiselle se, että suurin osa kansasta luopui omasta
persoonallisuudestaan ja antoi sen valtakoneiston muokattavaksi. Tähän
hyvin suuressa määrin perustuu sotilaskoulutuskin, ennen kaikkea Yhdysvaltain
armeijan erikoisosastojen kohdalla. Johtajat haluavat tietää alaisten
käyttäytyvän juuri siten kuin heidän ajatusmaailmansa ohjaa, eli johtaja tietää
joukon ajattelevan ja toimivan kuin yksi persoona välittämättä
henkilökohtaisista tunteista.
Maallisen
armeijan koulutuksessa tämä on ymmärrettävää ja kriisitilanteissa välttämätöntä
tiettyyn rajaan asti. Mutta että kristillisen seurakunnan piirissä pyritään
vastaavanlaiseen kysymättä yksittäisten ihmisten tahtoa, on jo jouduttu hyvin
kyseenalaiselle maaperälle.
Kristillinen
seurakunta koostuu yksittäisistä ihmisistä, joiden odotetaan olevan
yksimielisiä kristillisistä perustotuuksista. Eri uskonnollisissa piireissä
näyttää kuitenkin vallitsevan enenevässä määrin tietynlainen
pakkokäännytysmentaliteetti, joka ei suurestikaan henkisesti poikkea aikanaan
tapahtuneesta miekkakäännytyksestä. Metodit ja periaatteet ovat samat, mutta
kaikki osataan tehdä tänään rakkaudellisuuden ja näennäisen ystävällisyyden
verhon alla, niin ettei juuri kukaan pane merkille pakottamista ja ilmiselvää
henkistä ja hengellistä väkivaltaa. Saavutetaan toki tietynlaisia tavoitteita,
mutta tuskin mitään siitä hengellisyydestä ja henkisyydestä, mikä on kristillisten
periaatteiden mukaista!
Henkisen
väkivallan alueella näennäisyys on yksi petollisimmista ja pelottavimmista
tekijöistä. Näennäisyyden tähden näitä asioita ei ole aikaisemmin pantu
merkille, koska kaikki on näyttänyt olevan hyvin siinä määrin, että aivan
kuoleman kielissä oleville ihmisille on vakuutettu kaiken olevan hyvin. Mistä
tämä johtuu? Perustavaa laatua oleva seikka on se, että useimmat ihmiset
uskovat omaavansa aivan erikoislaatuisen lahjan nähdä asiat oikealla tavalla. Tämä
on mennyt etenkin kristillisissä piireissä niin pitkälle, että itse
ahdistuneelta ja uupuneelta ihmiseltä ei kysytä, eikä halutakaan kuulla, hänen
näkemystään asiasta. Mielipide luodaan omien elämänkokemusten perusteella,
seuraten tapahtumia ja kehityskulkuja vain omien, usein hyvinkin eriväristen
lasien lävitse.
Tämä ei päde
ainoastaan maallikkotasolla, vaan ammattilaistenkin keskuudessa. Auttajat ovat
aivan liian kiireisiä, yksittäiselle ihmiselle ei juurikaan ole riittävästi
aikaa. Kuinka voitaisiin vuosikausia ja vuosikymmeniä jatkunut
ristiriitainen ja ihmistä sairastuttanut elämäntilanne korjata jollakin kolmen
vartin istunnolla, vaikka se toistuisi useankin kuukauden ajan? Ihmisiä
autetaan kyllä, mutta tämä apu on vain ensiapua, joka takaa hengissä
säilymisen, mutta minkäänlaisista tavoitteista ei nykyään edes uskalleta puhua.
Pääasia tuntuu olevan hengissä säilyminen.
On itsestään
selvää ajattelevalle ihmiselle, ettei tällainen tilanne ole ihmisarvoa
säilyttävä. Tällainen kehityskulku tuottaa aina vain suurempia määriä
henkisesti raajarikkoisia ihmisiä, jotka päivästä toiseen masentuvat ja
traumatisoituvat yhä enemmän. Tänä päivänä jos koska pätee vanha totuus, että
uhri tuottaa lisää uhreja. Pahoin voiva ihminen tahtomattaankin ja
tiedostamattaankin heijastaa ja projisoi pahaa oloaan lähipiirinsä ihmisiin.
Jos perheenäiti
voi todella huonosti, ei hän jaksa olla äiti lapsilleen eikä puoliso
miehelleen. Koska puoliso jää vaille monia arkielämään liittyviä, elämää ruokkivia
tekijöitä, voi hänkin jonkin ajan kuluttua huonosti. Nyt lapsilla ei ole
oikeanlaista vanhemmuutta kummankaan taholta. Siksi lapsetkin alkavat voida
huonosti. Tämä huonovointisuus ei rajoitu enää vain perheeseen, vaan kummankin
vanhemman työpanos työpaikalla kärsii tilanteesta, ja työtoverit eivät jää
tämän vaikutuksen ulkopuolelle. Vapaa-ajalla tämä merkitsee sitä, että
pahoinvointisuus näkymättömällä tavalla estää tuttavasuhteiden paranemisen tai
muodostumisen.
Lapset vievät
pahan olonsa mukanaan päiväkotiin tai kouluun, leikkipaikoille ja
toveripiiriin. Ja jokaisen persoonan aiheuttama resonanssi-ilmiö, tosin
vaimentuneessa määrin, heijastuu kaikkialle. Ja kun tätä ilmenee kaikkialla,
muodostuu jopa näistä heikommista resonanssi-ilmiöistä pahanolon ilmapiiriä,
kun ne osuvat päällekkäin ihmisyhteisössä.
Ei siis ole
järkevää pysähtyä katselemaan vain yksittäisiä tapauksia, koska kaikella on
kertautumisvaikutuksensa kaikkialla, sillä me ihmiset olemme juuri sellaisia
kuin olemme. Tänään ei sen paremmin nähdä yleisellä tasolla metsää puilta eikä
puita metsältä. Kokonaistilanteelle ei lie voida mitään, mutta ihmisarvoisuus
meissä itse kussakin vaatii meitä tekemään edes sen vähän, mikä meille on
mahdollista. Muistakaamme: Pahan valtaan pääsemiseksi ei tarvita muuta kuin se,
etteivät hyvät tee mitään!
Kristillinen
seurakunta ei tänä päivänä oikeastaan taistele ollenkaan enää. Auttamistahto ja
– valmius tuntuu kadonneen lähes täydellisesti, ainakin pitkäjänteisenä. Ollaan
valmiita hetkellisiin, näytösluonteisiin auttamisoperaatioihin, mutta hyvin
lyhytjänteisesti. Liittyneekö tähänkin tietynasteinen itsensä hylkääminen
varmuuden vuoksi, kun aika todellakin on niin paha? Mitä
esittänemme puolusteluksemme, kun meiltä kerran kysytään meille uskottujen
leivisköiden kohtaloa? Oikeuttaako yleinen rakkaudettomuus ja laittomuus hyvät
kaivamaan leiviskänsä maahan?
Joidenkin
johtavassa asemassa olevien henkilöiden palvominen ja korokkeelle nostaminen on
paljon vaarallisempaa kuin mitä juuri kukaan on koskaan rohjennut ajatella.
Käytäntö on nyt kiistattomasti osoittanut sen, että tämä kaikki johtaa
yksilötasoisen kilvoittelun loppumiseen ja hengellisen elämän elämiseen tai
paremminkin suorittamisen tuon korotetun henkilön kautta.
Yksilön vastuu
niin elämässä kuin kristillisessä seurakunnassakin hukkuu kaiken ihmispalvonnan
keskellä. Ja niin kuin toisaalla olemme kirjoituksissamme todenneet, ei tämä
ihmispalvonta kuitenkaan ole sitä mitä olemme tottuneet näkemään. Todellisuudessa
kaikki jotakin ihmistä palvovat persoonat palvovatkin tuossa henkilössä omaa
itseään. Se on jossakin määrin luonnehäiriöistä, sillä se on petollisessa
mielessä kiehtovaa siksi, että vastuu kaikessa sysätään palvotun henkilön
harteille ja palvova itse uskoo säästyvänsä kaikelta moitteelta ja
pettymykseltä!
Itsepetoksellamme
ei tänä päivänä tunnu olevan rajoja ollenkaan. Siksi psykopatialle on nyt mitä
otollisin maaperä kaikkien näiden ihmisten keskuudessa, jotka harhailevat oman
persoonallisuutensa ja valtavan ulkonaisen vaikutuksen välillä. Ulkoa päin
ohjautuminen on saanut sellaisen vallan ja mittakaavan, että se suorastaan
alkaa pelottaa. Ihmisen näennäinen onnellisuus tämän kehityksen alla on mitä
suurinta petosta. Ihmiseltä riistetään hänen arvokkain ominaisuutensa, johon
perustuu todella onnellinen ja ihmisarvoinen elämä. Elämme todellakin ajassa,
jossa ihminen vallitsee ja hallitsee toista hänen vahingokseen,
onnettomuudekseen!
Kirjoittaja on
jonkun mielestä ehkä ylimielinen ja paisunut jos nyt väittää ymmärtävänsä yli
kolmikymmenvuotisen pahan olonsa perussyyt. Hän mitä selvimmin eli nuo vuodet
ihmisjoukon keskellä, joka mitä suurimmassa määrin oli hylännyt itsensä kuin
varmuuden vuoksi. Kiitosvirtenä, itse sitä todella tiedostamatta, laulettiin
vuosikymmenien ajan: "Minä mato, matkamies maan…" Mikä siinä voi olla
niin kiinnostavaa, valtaavaa?
Itsensä
kieltänyt ihminen! Oman persoonansa kieltänyt ihminen, hyvässä uskossa siihen,
että on kadottanut elämänsä Kristuksen tähden, sillä joka sen olisi löytänyt,
olisi kadottanut sen. Voi kuinka hirvittävä uskonnollinen ja kiihkomielinen
petos! Herramme ei milloinkaan sanonut, että meidän tulisi kadottaa
persoonallisuutemme! Hän puhui elämästä jota elää persoonallisuus, jonka
tulee palvella lähimmäistään. Mihin on kadonnut käsitys uskovaisen tehtävästä
palvelijana, aivan Herran esimerkin mukaisesti?
On hyvää ja
turvallista olla mato. Madolta ei voi eikä saa odottaa oikeastaan yhtään
mitään. Mitä mato pystyisi tekemään, mihin matoa voisi käyttää? Ensisijainen
ajatus madon käyttötarkoituksesta on toki itsestään selvä. Mato kelpaa
ensisijaisesti syötiksi, pedon syötäväksi!
Taisimme löytää
melkoisen elävän esimerkin tutkimuksellemme psykopatiasta. Hyvänen aika, mistä
tällainen ajatus kirjoittajan mieleen tulee? Kaipa jostakin Ylhäältä!
Eikö juuri
tästä, suuressa määrin pietismiin perustuvasta opetuksesta hyvin laajoissa
hengellisissä piireissä periydy se laaja kasvualusta, joka tuottaa ja ruokkii
psykopaattista elämänmuotoa ja kehitystä? Sama maaperä tuottaa niin syöjiä kuin
syötäviäkin!
Markku Vuori
2005
www.ihminentavattavissa.net
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti