Uusi syntyminen, uusi elämä
Tällaisessa tilanteessa siis
Ville ja Jonna yksinäisyyttään itkien vaeltavat ihmislaumojen keskellä, etsien
ratkaisua ongelmiinsa. Ongelman ratkaisu ei ole ahdistavasta ihmiskontaktista
irtautumisessa, vaan se on ainoastaan tuskallisen prosessin alku. Se on ikään
kuin uudestaan hengittämään alkamisen hetki, se on kuin uuden syntymän hetki
jonkun läimäyttäessä takapuolelle sellaisella voimalla, että henki alkaa
jälleen kulkea. Tämä uusi syntymä vain on siinä mielessä tuskallinen ja vaikea,
että nyt syntyy aikuinen ihminen kaikkine muistoineen ja kokemuksineen, paljon
haavoittuvampana kuin vastasyntynyt normaali lapsi!
Nämä ihmisemme ovat kokeneet
tuon uuden syntymän jo pari, kolme vuotta sitten, mutta syntymisen tuottamat
kivut jatkuvat päivästä toiseen. Usein mieleeni tulee ajatus elokuvasta
”Heräämisiä”. Sen pääosassa Robin Williams esittää lääkäriä joka
kroonikko-osastolla keksii lääkkeen, mikä hetkellisesti herättää vuosikymmeniä
koomassa tai sen kaltaisessa tilassa olleet ihmiset uuteen elämään. Näiden
ihmisten riemulla ei ole rajoja, mutta joukossa on ainakin yksi, joka esittää
todella vakavan kysymyksen: ”Kannattiko minun ollenkaan herätä, sillä vaimoni
on kuollut vuosia sitten ja lapset ovat maailmalla tietymättömissä?”
Tämä elokuvasta kumpuava
ajatus on hyvin kuvaava meidän työllemme. Pakostakin herää ajatus, olisiko
sittenkin parempi että nämä ihmiset jäisivät olotilaansa kärsimyksestä
huolimatta, koska moni huomaa elämänsä kadonneen psykopaatin uhrialttarille.
Vastaus on ilman muuta selvä: asioista kannattaa puhua ja herätellä ihmisiä,
sillä hehän ovat ihmisiä, joilla todellisuudessa on ääretön arvonsa Jumalan
edessä. Koska meillä on niin vääristynyt jumalakuva, meillä on vääristynyt
ihmiskuvakin, ja siten väärä ihmisarvostus.
Tässä kohden joudumme
toteamaan jotakin sellaista, mikä herättää ristiriitaisia ajatuksia ennen
kaikkea hengellisessä elämässä pettyneissä ihmisissä. Itse olen toiminut
neljäkymmentä vuotta kristillisissä piireissä, suurimman osan aikaa johtavassa
asemassa. Näitä piirejä saan kiittää tietoisuudestani psykopatiasta.
Surullista, äärimmäisen surullista! Siten joudun lohduttamaan useita ihmisiä
ajatuksella, joka vuosia sitten ei olisi tullut mieleenikään: ”On olemassa
todellinenkin Jumala, jolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, mitä olet joutunut
kokemaan!”
Helvetin kissat
Miksi Jumala sitten sallii
kaiken näkemämme? Miksi ei Hän ole aikaisemmin puuttunut nimenomaan
psykopaattien toimintaan? Siihen emme löydä vastausta, joka tyydyttäisi
useimpia. Esittäkäämme vain vastakysymyksenä: ”Miksi tämä kysymys nousee
syytöksenä mieleemme vain silloin, kun meillä menee huonosti? Miksi kaikkina
hyvinä päivinämme emme edes muista Jumalan olemassaoloa?”
Jumala on varmastikin nähnyt
kaikki nämä asiat, yhtenä osoituksena siitä tämä kirjamme. Elämäni olisi ollut
aivan toisenlainen ja helpompi, jos ei minuun olisi joku laittanut erästä
ominaisuutta. Minua suorastaan inhottaa kävellä ennen kaikkea niillä
kristillisillä matoilla, joilla jokainen askel saa kissan vinkaisemaan
raivossaan. Ensinnäkin nämä kulkutiet ovat niin epätasaiset astella, että
pakostakin joutuu horjumaan, ja kauhea maukuna on alkanut suorastaan
raivostuttaa. Olen siis kautta elämäni nostellut näitä kissoja pöydälle,
ilmeisestikin aivan turhaan, sillä yhä vielä ovat kirkkokunnallisten pyhättöjen
lattiat näiden muhkuraisten mattojen peittämät!
Jonna on hyvä esimerkki
siitä toipumistaistelusta, jota jokainen psykopaatin uhri käy. Joku on ehkä
sitä mieltä, että meidän olisi tullut valita joku muu kohteeksemme, mutta
kirjoittajan mielessä on yhä enemmän vakiintunut se käsitys, että näiden
ongelmien todelliset syöverit tulevat esiin nimenomaan kristillisen elämän vaikutuspiirissä.
Kerroimme jo siitä, kuinka
puliukolle selän kääntäminen vielä nyt kolmen vuoden toipumistaistelun jälkeen
palauttaa Jonnan mieleen seurakunnallisia muistoja. Vaikka jokainen Jonnan
tuntema henkilö olisi vastaavassa tilanteessa paheksuen paennut paikalta,
vallitsi kuitenkin hengellisissä piireissä uskomaton, suorastaan utopistinen elämänmalli.
Puhuttiin kauniisti auttamisesta ja kärsivän kohtaamisesta, nuhdeltiin
ahdistukselle selkänsä kääntämisestä, mutta silti todellisuudessa ei juuri
kukaan tehnyt mitään käytännössä. Ja tässä kohtaamme yhden psykopatian
peruspiirteistä: Sanat ja eletty elämä
ovat järkyttävässä ristiriidassa keskenään!
Jonna siis tunsi
syyllisyyttä kääntäessään selkänsä puliukolle, joka haisi niin kuvottavalle,
että osa ohitse kulkevista ihmisistä puristi sormillaan nenänsä kiinni. Hän
tiesi kaikkien tuttaviensa käyttäytyvän aivan samalla tavalla, mutta koki silti
näiden syyttävän häntä.
Tässä on yksi
järkyttävimmistä piirteistä kuvaamassamme selviytymistaistelussa. Hyvin monet
kristillisen taustan omaavat ihmiset kertovat tämän taustan olevan yksi
suurimmista vaikeuksista eheytymisprosessissa. Syyllisyyttä ruokkiva julistus
ja toiminta jättävät uskomattoman syvät jäljet näiden ihmisten elämään. Tämä on
näkymätön, väärän vallankäytön ja väärän julistuksen tuoma puoli asiassa.
Kysymys ei ehkä niinkään ole siitä, mitä julistetaan, sillä harvoin voidaan
ketään saada kiinni täysin perättömästä opetuksesta, vaan enemmänkin siitä,
mitä jätetään julistamatta, kertomatta! Kristillinen tietämys on saavuttanut
sellaiset mittasuhteet kuin ei koskaan aiemmin, mutta mitä hyödyttää tämä
tietämys ja julistus, jos tuloksena on yhä enemmän yksittäisissä ihmisissä
vallitseva sielullinen kärsimys?
On siis olemassa
syyllistämisen näkymätön ja näkyvä puoli. Julistus voi näennäisessä
hyvyydessäänkin olla orjuuttavaa, syyllistävää, ihmispersoonaa murentavaa, jos
vaietaan kaikesta ihmisyyttä koskevasta. Tämä on se näkymätön, huomaamaton
puoli. Näkyvä puoli hengellisestä terrorista, miten sitä nykyään kutsun, tulee
esiin Jonnan elämän pahimmissa hetkissä.
Jo avioliiton aikana
seurakunta tuki kaikin tavoin vanhemmistoveljeä, jonka suorastaan mairea hymy
vetosi ainakin kaikkiin naispuolisiin seurakuntalaisiin. Kukaan ei uskonut
Jonnan tuskaa, päinvastoin. Mies oli niin suloinen, että useampikin yksinäinen,
ja miksei avioitunutkin nainen salaisesti toivoi jopa Jonnan poisnukkumista, ei
toki kuolemaa! He kyllä arvostaisivat tätä niin uljasta metsäkaurista, joka sai
niin monen sisaren mielen lämpiämään ajatuksesta… eihän sellaista saanut edes
ajatella, mutta kyllä olisi mukavaa, jos tämä uros lämmittäisikin heidän
vuodettaan!
Kirjoittaja on tosi ilkeä,
mutta aivan kutkuttaa ajatus siitä, että meillä jo olisi kyky kloonata Jonnan
mies jokaiselle häntä suorastaan himoinneelle sisarelle. Olisi siinä sitten
kiva istua kärpäsenä katossa ja seurata näiden sisarten ilmeitä, kun sängyssä
jonkin ajan kuluttua möyrisikin hirveä, isosarvinen sarvikuono! Heh, heh!
Miksi kirjoittaja on niin
ilkeä? Ei kai hän todellisuudessa ole aivan niin ilkeä, mutta toivoisi tämän
sarvikuonoilmiön ainakin niille seurakuntalaisille, jotka sitten Jonnan pois
muutettua kävivät aivan virallisena valtuustona hänen luonaan tämän
vuokra-asunnossa naapurikaupungissa. ”Eikö sisar ollenkaan näe suloisen veljen
kärsimystä? Veli on tehnyt kaikkensa suodakseen Jonnalle mitä parhaimman
elämän, ja sitten vaimo tällaisella kiittämättömyydellä palkitsee vuosikautisen
uhrautumisen. Eikö sisar käsitä ollenkaan, mitä kaikki merkitsee niin rakkaalle
veljelle, jota koko seurakunta kunnioittaa? Veli jo itkee sitä, kuinka niin
rakas kotitalo täytyy myydä, kun Jonna haluaa oman asunnon.”
Puheenvuoron käyttäjä oli
aikanaan nähnyt vaimon näyttämät mustelmat ja ruhjeet, mutta elämähän on niin
puutteellista ja jokainen ihminen on niin vajavainen, Jonnan mieskin, jolla
varmastikin oli hyvä peruste tai syy… vaikka eihän kukaan uskovainen sellaista
saisi tehdä, mutta Jonnan tuli nähdä kaikki jumalallisena rakkauden
osoituksena, jonka tarkoitus vain on kasvattaa meitä tuonpuoleista kirkkautta
varten!”
Ilkeämielinen kirjailija?
Kirjoittaja tulee sittenkin
todella ilkeäksi. Voiko tällaista todella olla olemassa kristillisissä
piireissä? Voiko olla totta, että Jonnaa lohduteltiin ajatuksella eräästä
sisaresta, joka jatkuvasti oli mustelmilla, mutta siitä huolimatta sanoi
pysyvänsä kotona, vaikka mies hänet tappaisi? Voi se olla totta ja onkin.
Kirjoittaja itse on saanut puheluja, joissa uhkaavaan sävyyn on tiedusteltu,
mitä hän on antanut ohjeeksi jollekin naiselle. Kirjoittajalta meni ainakin
eräässä vaiheessa pupu pöksyyn, ja kirjoittaja ilmoitti, ettei ole missään tekemisissä
asian kanssa. Oli pelko siitä, että nämä ihmiset tulisivat oven taakse kysymään
samaa. On nimittäin vaara, että nyrkki jo heilahtaa, koska nämä ihmiset todella
uskovat, että uskovaisella miehellä halutessaan on jopa oikeus tappaa vaimonsa,
kun kerran Jum… jumala on heille sellaisen vallan suonut!
Tällaisia valtuustoja on
siis liikkeellä meidän maassamme. ”Sisar hyvä, rukoustemme ja siunaustemme
saattelemana, ehkä vielä laulummekin säestyksellä, terve menoa takaisin
henkiseen helvettiisi!” Eikä yksikään näistä helvetillisistä seurakuntalaisista
olisi hetkeäkään niissä olosuhteissa, missä Jonna joutui elämään! Ei
hetkeäkään! Tämä kaikki on syynä siihen, että maassamme on nyt yksi hyvin,
hyvin vihainen kirjoittaja, joka haluaa lappaa kaikki perkeleelliset kissat
seurakuntien johtajien pöydille, mieluiten ruokapöydille, että edes kadotettu
ruokahalu ajaisi toimenpiteisiin!
Ville oli vaivihkaa
savustettu ulos omasta hengellisestä yhteydestään. Avioero oli hyvin epäsuotava
asia seurakunnan keskuudessa. Kun tuli tietoisuuteen hänen osallisuutensa
Jonnan erossa, alkoi seurakunnassa todellinen huhumylly. Kenelläkään sisarella
ei ollut oikeutta soittaa aviossa olevalle miehelle, ei aviottomallekaan!
Perheasiat kuuluivat perheeseen, kenelläkään ulkopuolisella ei ollut oikeutta
puuttua niihin. Tämä oli selvä viesti seurakunnan taholta. Jukopliut, Ville
kiristeli hampaitaan muistellessaan näitä asioita. Ratikka jarrutti äkisti ja
reppu putosi lattialle. Ajoittain Ville koki sellaista suuttumusta, että häntä
pelotti oma tunteensa. Pari vuotta sitten hän oli niin ahdistuneessa tilassa,
että jos seurakunnasta olisi tullut valtuusto hänen luokseen pahoittelemaan
hänen puuttumistaan Jonnan asioihin, olisi hän saattanut mukiloida nämä henkihieveriin!
Kaikki oli niin absurdia,
suorastaan järjetöntä, ettei sitä enää pystynyt käsittelemään normaalilla
tavalla. Hänen elämässään ei ollut juuri mitään normaalia, siitä piti huolen
Ritun sairaus. Oliko se sairautta vai vain jonkinlainen elämän filosofia,
siihen hän ei tahtonut liiemmälti ottaa kantaa. Tai toisaalta… oliko sairautta
vai elämän filosofiaa se, miten hänen seurakuntalaisensa suhtautuivat hänen
haluunsa kuunnella ja auttaa Jonnaa? Jonnan auttaminen ja hänen asioihinsa
puuttuminen ei kuulemma kuulunut hänelle ollenkaan. Jokaisen tuli antaa
ratkaista omat ”brobleemansa”, niin kuin usea seurakuntalainen sanan lausui.
Ottakoon Ville nyt vain mallia seurakuntalaisistaan!
Ratikka jarrutti jälleen
rajusti, ja Villen oli pakko ottaa lujasti kiinni kattoon menevästä tangosta,
paljain käsin. Häntä suututti, sillä hän ei ollut ehtinyt laittaa käsineitä.
Kaikenlaiset tautiset ihmiset olivat koskeneet juuri siihen mistä hän tarrasi
kiinni! Häntä toisaalta hymyilytti oma reaktionsa. Sekin oli jäänteitä
menneestä. Häntä suututti nyt vain ajatus seurakuntalaisistaan, jotka
kehottivat häntä ottamaan mallia heistä. Olivatko nämä ihmiset sairaita vai
vain ilkeitä, vai vain yksinkertaisia?
Kun avioliitto Ritun kanssa
oli eräässä kriisipisteessään, soitti keskellä yötä yksi seurakuntalaisista
saadakseen tietää, onko heille tulossa avioero. Miksi hiivatissa keskellä yötä?
Gestapomaisia piirteitä oli näissä ihmisissä enemmänkin. Yllätyshyökkäys
hetkenä jota ei aavistakaan… Ritulla oli kova selittäminen, ei hän ollut vielä
nukkumassa, vaikka olikin niin myöhä. Eiväthän he olleet eroamassa, mistä
sellainen käsitys oli tullut?
Nämä ihmiset eivät siis
puuttuneet toisten asioihin, antoivat kaikkien olla rauhassa! ”Sisar, oletko
sinä vetänyt mustaa väriä kulmakarvoihisi? Se ei sovi uskovaiselle. Veli, tukkasi
on takaa aivan liian pitkä. Se ei sovi uskovaiselle miehelle. Sisar, puserosi
on aivan liian tiukka, etkö sinä ymmärrä…”
Jonna kärsi vuosikymmenet,
saamatta mitään todellista tukea seurakunnastaan. Siksi hänen ainoa keinonsa
hengissä pysymiseen oli soittaa Villelle, joka itse samoja kokeneena uskoi
kaiken kuulemansa. Koska seurakunnassa ei mikään pysy salassa, ei eroaikeet, ei
salaiset synnit, eivät tunnustetutkaan synnit, alkoi melkoinen kuohunta kun
selvisi, että Jonna asui tuttavaperheen piharakennuksessa.
Nyt seurasi todellinen
puuttumattomuuden laki, joka hakee vertaansa historiassa! Yksi toisensa perään
suuntasi askeleensa tai auton keulan tuolle kadulle, mahdollisesti saadakseen
luoda silmäyksen kadonneeseen lampaaseen. Yhtäkkiä Jonnan puhelin alkoi soida,
vaikka numero oli salainen. Seurakunnassa eivät siis puhelinnumerotkaan pysy
salaisina, sillä kyllähän näin vakavassa tapauksessa Jonnan paras ystävätär
seurakunnassa antoi salaisen numeron kaikille lohduttamaan pyrkiville! Jonna
lateli pitkän litanian mieheltään oppimiaan kirosanoja, kun puhelin taas kerran
soi: tuntematon numero.
”Onko se Jonna, voi hyvänen
aika, Jumalan siunausta nyt sinulle…” Kaikki halusivat tietää mitä hänelle
kuului, juuri nyt, kun varmaankin niin suuri väärinkäsitys oli päässyt
tapahtumaan niin ihanan avioparin kesken.
Vielä vuosi eron jälkeen
olivat jotkut ihmiset Jonnaa tavatessaan kertoneet, kuinka he joka päivä
rukoilivat avioliiton uudistuvan ja korjaantuvan entistä ehommaksi, kunhan
vain… Kyllä Jonna tiesi, että kaikki oli hänen syytään. ”Olethan sinä halukas
ottamaan miehesi takaisin, sisar rakas?”
Kirjoittaja on todella
vihainen. Kun seuraavan kerran joku puuttuu kirjoittajan asioihin vastaavalla
tavalla, on jo valmiiksi ajateltuna vastaus: ”Anteeksi, ymmärrettävyys ja
kuuluvuus on aika heikko, mistä mielisairaalasta puhelu tuleekaan?”
Ville oli ratikassa melko
samanlaisen vihastuksen vallassa muistellessaan seurakuntalaisten ”toisten
asioihin puuttumattomuutta”. Aina kun jollakin oli todellinen hätä, ei todellakaan
puututtu toisten asioihin, mutta kun oli jotakin mitä akat ja ukot pirullisissa
hampaissaan saivat pureskella, saatettiin todellakin soittaa vaikka keskellä
yötä. ”Jumalan siunausta, Ritva, onko teille tulossa avioero?”
Villelle Jonna oli läheisin
ihminen tässä elämässä, lapsia ja vanhempia tietenkään lukuun ottamatta. Nyt
heidän siis tulisi tällaisissa olosuhteissa löytää mielenrauha ja järkeenkäypä
tie henkilökohtaisesti ja toistensakin suhteen. Oliko heillä mitään toivoa
normaalista elämästä, vai olisiko jokainen tutunnäköinen ihminen tai tapahtuma
palauttava mieleen nämä menneisyyden kummajaiset? Kumma juttu todellakin, mutta
nyt kaikkeen etäisyyttä saatuaan Ville näki kaiken aivan uudenlaisessa valossa.
Hän myönsi olevansa huono uskovainen, koska oli seuran tähden käynyt katsomassa
kaikki jaksot sarjasta ”Taru Sormusten herrasta”.
Hän ei sitä uskaltaisi
monelle sanoa, mutta jossakin määrin hänen mielikuvansa kaikesta siitä
pahuudesta, mitä seurakunnallisissa piireissä oli harjoitettu rakkauden ja ystävällisyyden
petollisen verhon alla, yhdisti hänen entiset tuttunsa noihin haiseviin ja
kammottaviin örkkeihin, joiden ainoa tarkoitus oli hävittää ihmiset maan
päältä. Siksiköhän tämä kirjakin alkaa kuvauksella Jonnan kokemuksesta puliukon
kanssa?
Yksi suurimmista ongelmista
olikin siinä, että ihmisyydellä ei enää näyttänyt olevan tilaa elämässä. Jonna
oli niin hyväsydäminen ja ystävällinen ihminen, kuin vain harva tämän maan
päällä. Hänellä riitti normaaliolosuhteissa empatiaa ja sympatiaa monenkin ihmisen
edestä, mutta siitä huolimatta häntä yhä vielä pyrittiin potkimaan entisellä mallilla
päähän. Mistä se nyt sitten johtui? Häntä pelättiin, samoin kuin Villeäkin.
Miksi ihmeessä?
Heistä oli tullut haaste
kaikille pahassa olossa viihtyville. Heidän läsnäolonsa oli kuin sotahuuto
kaikille kärsiville: tulkaa ulos pahasta olostanne, tulkaa ulos… sorron yöstä
ylös nouskaa! He olivat esimerkkejä eheytymisen ja toipumisen mahdollisuudesta,
ja he olivat myrkkyä niille, jotka olivat päättäneet jäädä makaamaan sontakasaansa,
tai pahaan oloonsa!
Näillä ihmisillä oli edes
jonkinlainen turva tutussa pahassa olossaan, eivätkä he uskaltaneet astua
tuntemattomaan. He eivät siis vielä olleet tarpeeksi pitkällä pahassa olossaan.
Heillä oli osanottoa jakavia ymmärtämättömiä kanssamatkaajia, jotka siunasivat
kaikkia kärsiviä ja ahdistuneita, lausuivat rukouksia näiden puolesta, mutta
eivät rohkaisseet liikkeelle lähtemiseen, kun olivat itsekin pahoinvointiinsa
kiintyneet.
Pahasti masentunut tai
työväsynyt ei huomaa omaa tilaansa. Rakkaus velvoittaa meitä kiinnittämään
hänen huomionsa näihin asioihin. Pelkkä lohduttelu ja paijailu eivät ole
rakkautta, vaan ymmärtämättömyyttä. Paijailtu masentunut kulkee kohti kuolemaa,
sitä tiedostamatta. Samoin on psykopaattien uhrien suhteen. He eivät useinkaan
tiedosta todellista tilaansa, sillä heidät on aivopesty ja paijailtu kuoleman
tielleen. Rakkaus kertoo heille, ettei kenenkään tarvitse sellaista sietää.
Jonna oli siis jo selvästi
muuttunut, mutta eheytyminen oli pahasti kesken. Nyt olisi aika
seurakuntalaisten käsittää, ettei heillä ole enää mitään perustetta tällaisen
ihmisen asioihin puuttumiseen. Mutta ei! Jos entinen puoliso on jättänyt
rauhaan, käyttäytyvät lapset kuin loiset, imien eheytyvän ihmisparan vaivalla
koottuja voimavaroja, viranomaiset ihmettelevät lääkärin ohella potilaan
hidasta toipumista, ja vihoviimeiseksi rukousten osoittauduttua voimattomiksi,
seurakuntalaiset viimein laittavat jopa valtuuston (tuli mieleen tässä
yhteydessä helvetinkoirat) keskustelemaan entisen helvetin ennalleen
saattamisesta, seurakunnallisen siunauksen alla!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti