Psykopatia seurakunnissa
NÄENNÄISEN HYVÄN TUHOAVA VOIMA
Kirjoitettu
vuonna 2002-2003?
Useampikin
asiantuntija on sitä mieltä, että rakastuminen kestää noin kaksi vuotta. Minä
olen ollut rakastunut monta kertaa, tai pitäisikö sanoa ihastunut, eikä se ole
kestänyt useinkaan monta kuukautta. Eli siis pelkkä ihastuminen ja rakastuminen
eivät riitä pysyvään ihmissuhteeseen, vaan tarvitaan jotakin enemmän. Mitä se
sitten onkin, tuskin kukaan on kykenevä määrittelemään sitä. Mutta jos
ajattelemme rakkautta pahuuden, eli empatian puutteen vastakohtana, merkitsee
se sitä, että aito ihmissuhde hyvin suuressa määrin perustuu empatiaan, toisen
asemaan asettumisen kykyyn, eli taitoon toimia Sanankin esimerkin mukaisesti:
"Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Tehkää toisillenne vain
sellaista, mitä toivoisitte itsellenne tehtävän."
Empaattinen
ihminen kykenee asettumaan toisen asemaan, eli omaa taidon nähdä elämä toisen
ihmisen silmin. Samat asiat eivät satuta kaikkia ihmisiä samalla tapaa, ja
siksi empaattinen ihminen on myös kykenevä käyttämään mielikuvitustaan
ymmärtääkseen, miten toinen kokee tietyt asiat. Empaattinen ihminen on halukas
oppimaan, tuntemaan rakkautensa kohteen, kun taas tunneköyhä, luonnehäiriöinen
ihminen on kykenevä näkemään koko maailman vain itseään varten olevana,
palvelevana tekijänä.
Hän on siis kuin
koko maailman napa, jonka ympäri kaikki pyörii. Hän tuntee nuotit, osaa
sävelmän ulkoa, mutta sen sointi ei kosketa hänen sisintään muuta kuin
omahyväisenä hellintänä. Jokaisessa kärsivässä ihmisessä hän näkee vain oman
kärsimyksensä, niin kuin tulee esiin kertomuksessamme Matista ja Maijasta.
Matin yrittäessä tuoda esiin sisimpänsä tuskaa, yhdistää Maijan olemuksessa
oleva tietokoneohjelma kaiken kärsimyksen hänen tunne-elämäänsä ja todellisiin tai
kuviteltuihin pettymyksiinsä. Matin itku ja valitus on siis turhaa, koska ne
eivät saa mitään vastakaikua, vaan Maija alkaa itkeä omaa, useimmiten
kuviteltua kurjuuttansa.
Niin surullista
kuin se onkin, Maijan kaltaisen ihmisen ohjelmointi on aivan uskomattoman
itsekeskeinen, vaikka hän niinä hetkinä kun tietää itseään tarkkailtavan,
saattaa esiintyä mitä huomaavaisimpana ja lähimmäisestään huolehtivana
ihmisenä. Mutta tuo ohjelmointi panee unohtamaan todellisuuden ensimmäisestä
mielijohteesta, niin että Matin yhtäkkiä sairastuessa kovaan kuumeeseen, tekee
Maija noin kahden tai kolmen tunnin ajan kaikkensa lievittääkseen miehensä
huonoa oloa, jopa soittaen omaisilleen tai tuttavilleen kertoen perhettä
kohdanneesta tragediasta ja syvästä huolestaan miehen puolesta. Mutta kun
yhdeksän maissa illalla väsymys valtaa mielen, muuttuu huolestuneisuuden kohde
kuin salamaniskusta. Nyt Maija onkin huolestunut varhaisesta töihin menostaan
ja yöunensa pituudesta! Hetki sitten tapahtuneen Matin otsan lämpötilan
koettelemisen jälkeen alkaakin käsi paiskia omia vuodevaatteita syrjään ja
kiukkuinen ääni ilmoittaa valtavasta väsymyksestä sen johdosta, että mies
jälleen kerran on sairastunut ja vaatii niin suurta huolenpitoa naiselta, jonka
kaikki voimat menevät perheen elättämiseen niin rankassa ja vaativassa työssä!
Tämä
mielenmuutos siis tapahtui muutaman tunnin sisällä, mutta kuunnellessamme
joidenkin uhrien kertomuksia, muuttuu joidenkin psykopaattien mieli kaksi
kertaa minuutissa, noin karikatyyrin muodossa julkituodaksemme asian.
Ei siis ole
ihme, että Matin kaltaiset ihmiset kokevat koko elämänsä ja tunteidensa ja
olemuksensa olevan vain kuin ponnahduslauta toisen ihmisen ikäville tunteille,
ja miksikäs ei joskus hyvillekin asioille. Niin, Matin onnistuttua jossakin asiassa,
kokee Maija mitä suurinta mielihyvää oman erinomaisuutensa johdosta, eikä ehdi
edes ajatella miehen menestystä ja onnea, vaan miettii miehen kertoman
perusteella jo jotakin aivan muuta, pelkän mielijohteen perusteella esiin
nousevaa omaa onnistumistaan. Jokaisen luonnehäiriöstä kiinnostuneen tulisi
katsoa jokainen jakso "Pokka pitää" -sarjaa. En väitä Hyasintin
olevan suorastaan luonnehäiriöinen, mutta hänessä jos kenessä tulee esiin
näiden ihmisten uskomaton omahyväisyys ja kuviteltu erinomaisuus asioissa,
joihin heillä ei ole osaa eikä arpaa.
Ei siis ole
ihme, jos Matti tuntee olevansa kurja maan matonen, joka on naimisissa mitä
ylhäisintä syntyperää olevan Maijan kanssa, jonka kasti-asema on monta pykälää
korkeammalla. Emme siis ole tekemisissä vain Intiaa koskevien arvojärjestysten
kanssa, vaan omassakin maassamme vallitsee mitä salatuin ja uskomattomin
kastijärjestelmä. Matti on palvelija, jonka ei tule missään vaiheessa
kiinnittää vaimon huomiota johonkin negatiiviseen, sillä hetkessä hän saa kuulla
olevansa aivan edesvastuuton ihminen, kun kuvittelee vaimonsa tehneen jonkin
virheen tai erehdyksen. Eikö mies-parka muista, miten kaikki todella tapahtui?
Voi Hyasintti, voi Hyasintti, mieleni täyttää riemu seuratessani elämääsi
kuvaruudulta, sillä tuot julki juuri sen, minkä kuvitellaan tapahtuvan vain
hupiohjelmissa!
Tuossa
englanninkielisessä ohjelmassa perheen sukunimi suomeksi tarkoittaa
"ämpäriä", mutta kun se lausutaan ranskalaisittain, saadaan siitä
"kukkakimppu". Ei siis muuta kuin ääntämään ja uutta kokemaan!
Kun mies nyt
kaipaa uutta kumppania, on hän todella vaikean ratkaisun edessä. Hän pelkää
sydänjuuriaan myöten joutuvansa jälleen kerran jonkun toisen Hyasintin valtaan.
Eli siis kaikki itseään tyrkyttävät naiset pelottavat häntä eniten, ja
harmittavatkin eniten, sillä kukaan juuri sellainen nainen, jota hän kaipaa, ei
osoita mitään kiinnostusta häntä kohtaan, ainakaan näkyvällä tavalla.
Puuttuvatko siis onnen saavuttamiseksi tarvittavat viestit säikyn miehen
puolelta? Hyvinkin voi olla näin. Mutta mies pelkää vastuuta, jonka hänen
puoleltaan tehty ratkaisu tuo mukanaan. Hän kaipaa rinnalleen naista, joka ei
ole koko maailman napa, joka ei koko ajan vaadi kuin tekohengitystä tai
pumppausta pystyäkseen pitämään imagonsa koossa.
Eli siis heikkoluontoinen
henkilö ei tule kysymykseen, eikä liian itsevarmakaan, vaan sellainen, jossa
yhdistyvät kaikki ihmisyyden parhaat puolet yhdessä persoonassa. Itku, itku,
eihän sellaista ole olemassakaan! Eli tinkiä pitää jossakin kohden, mutta kun
niin paljon hyviä asioita on jäänyt kokematta! Itku, itku, hullumpaa asiaa
tuskin on olemassakaan, kuin odottaa uuden kumppanin korvaavan kaikki entisen
elämän menetykset! Alamme vähitellen ymmärtää, kuinka vaikeassa tilanteessa
Matin kaltaiset ihmiset toteavat olevansa, kun vielä ikääkin on karttunut.
Joidenkin hyvin
hengellisten ihmisten mukaan seurakunnassa palvelevan Reinon tulee etsiä
itselleen suunnilleen ikäisensä ihminen, joka ei siis todellakaan saa olla
kovin paljon nuorempi, kun se herättää kiusallista arvostelua ja moitetta -
kateutta. Eihän siinä vielä mitään, mutta todella hengellisten ihmisten mukaan
tämän noin viisikymppisen naisen tulee olla puhdas neitsyt, johon kukaan mies
ei ole koskenut! Ohhoh! Hätätilassa leskikin tulee kysymykseen, mutta ei niin kovin
mielellään. Huh, huh! Reinoa alkaa jo varmastikin hikoiluttaa, sillä ajatus
hänen ikäisensä neitsyen löytämisestä arveluttaa jo monestakin syystä, joista
pienin ei ole tällaisen ilmenemän harvinaisuus, ja jos sellaisen sitten
jostakin löytääkin, niin… niin… voi taivahan talikynttilät, jos joku ei jo
siihen ikään mennessä ole löytänyt itselleen sopivaa kumppania, niin kuinka
Reino voisi sitten olla hänen kaipaustensa täyttymys?
Leikki leikkinä,
Jumalalle kaikki on mahdollista, ja tällaisiakin ihmisiä on olemassa, ja jopa
seksistäkin kiinnostuneita, vaikka ei yksikään mies olisi heihin koskenut! Emme
kai väitä mitään paikkaansa pitämätöntä? Eiköhän jokaisella tämän ikäisellä,
elämään kosketuksen omaavalla naisella kuitenkin ole jonkinlaisia kokemuksia…
Nauramme
helposti monille keskiaikaisille käsityksille ja näkemyksille, joista luemme
historiallisista kirjoista ja joita meille kuvataan dokumentaarisissa
elokuvissa. Mutta elämmekö nyt todellakin niin edistyksellisessä ajassa kuin
uskomme fanaattisuudessamme olevamme? Joudumme ennen kaikkea tänä päivänä
toteamaan, että tällä alueella ei ihmisiä niinkään kiinnosta Jumalan tahto ja
Hänen Sanansa, vaan enemmänkin suunnaton tarve hallita ja vallita toista maan
matkaajaa.
Tutustuin
aikanaan hurskaaseen perheeseen, jossa lujasti pidettiin kiinni puhtaudesta ja
koskemattomuudesta — toisten ihmisten elämässä! Kaikki avioliiton ulkopuolinen
sukupuolielämä oli tuomittavaa ja väärää — toisten elämässä! Kun sitten
suloinen sukulaistyttö oli menossa naimisiin ulkomaalaisen miehenkörilään
kanssa, ihasteli perheen naispatriarkka morsiamen suurena pullottavaa vatsaa,
kehuen sitä ulkopuolisillekin: "Katsokaa kuinka ihana morsian pullottavine
vatsoineen!" Uskomatonta ulkokultaisuutta, jota tuskin uskoisi todeksi, ellei
olisi itse nähnyt! Tämä omaan perheeseen ja sukuun kohdistuva suopeus ja
hyväksyminen yli sovinnaisuuden rajojen ei koskenut ainoastaan aviollisia
asioita, vaan perheen kultapoika sai tehdä melkein mitä tahansa, saaden aina
vanhempien hyväksynnän, kun taas pojan vaimolle sai tehdä käytännöllisesti
katsoen mitä tahansa!
Minä uskon
totuuteen isolla sekä pienellä kirjoitettuna. Meidän Herramme sanoo olevansa
Tie, Totuus ja Elämä. Jos me haluamme olla osa Häntä, on meidän kuljettava
tuolla Tiellä, oltava Hänen laillansa tosia ja totuudellisia, voidaksemme olla
osallisia todelliseen elämään.
Kaikki se mitä
olemme tottuneet pitämään elämänä, ei olekaan sitä, vaan enemmänkin kuolemaa.
Kuinka kaksi näin erilaista asiaa voidaan sotkea keskenään, sitä en varmaan
koskaan tule käsittämään. Kaikki perustuu mitä suurimpaan petokseen,
hallintaan, vallan käyttöön.
Mikä sitten
tekee todellisesta uskosta Herraan niin erilaisen? Se, että siinä jokaisen on
oltava totta. Hänessä ei ole sijaa omahyväiselle vallan käytölle, siitä
parhaana esimerkkinä pääsiäistä edeltänyt tapahtuma, kun Hän kumartui jokaisen
opetuslapsen eteen erikseen ja pesi heidän jalkansa, myöskin Juudaksen. Tämän
esimerkin valossa en milloinkaan elämäni aikana voi käsittää nykyistä
seurakunnissa tapahtuvaa vallankäyttöä, jolla ei ole mitään perusteita Pyhässä
Sanassa. Hän, joka on suurin kaikista, näytti meidänkin asemamme palvelijoina,
ei herroina.
Tässä on myös
sielunhoidon ja terapian perusperiaate. Asettuminen toisen tasolle, ja jopa sen
alapuolellekin tarpeen mukaan. Olen huomannut erilaisilla sielunhoitoon
liittyvillä koulutuksilla olevan melkoista kysyntää, vaihtelevasta hintatasosta
riippumatta. Oudoksuttaa hiukan se, että kaikesta tällaisestakin joutuu nykyään
maksamaan niin paljon. En vastusta koulutusta enkä sen maksamista, mutta
pakostakin herää melkoinen määrä kysymyksiä.
Koulutuksella on
oma osuutensa kaikilla elämän alueilla, mutta todellisuus on näyttänyt toteen
sen, että koulutuksen sijasta omakohtainen kokemus on vieläkin ratkaisevampi.
Ilman koulutusta voi olla ammattilaisen tasolla rajoitetulla alueella, mutta
ilman kokemusta ammattilainenkin voi tehdä työtään peukalo suussa, ikävä kyllä.
Riippuen nyt siitä mitä sielunhoidolla tarkoitamme, tulee tämäkin alue jakaa
erilaisiin palvelustehtäviin. Pienelläkin koulutuksella voi melkein kuka
tahansa malttia omaava ihminen toimia kuuntelijana, sillä koulutus on tarpeen
siinä vaiheessa kun avaamme suumme. Hiljaa olemalla ei juurikaan saada aikaan
vahinkoa, mutta on hyvä niin sielunhoidossa kuin terapiassakin tietää, mitä
missäkin tilanteessa ja kenelle voi ja tulee sanoa. Kuuntelu on siis yksi
puoli, ja kun siirrytään dialogin puolelle, on kysymys piankin jo
jonkinasteisesta terapiasta, johon ei pelkällä koulutuksella valmistuta, vaan
sydämen sivistys astuu esiin.
Työssäni on
tullut päivä päivältä selvemmäksi se, että olemme tekemisissä hyvin arkojen ja
tunneherkkien asioiden kanssa, eikä samoja asioita kokematon voi tietää,
hyvästä tahdostakaan riippuen, mitä missäkin tilanteessa voi sanoa ja mitä
tulee sanoa. Pianoa voi soittaa jokainen soittotaitoinen, mutta soiton
nautittavuus on kiinni kosketuksesta. On aivan liian paljon sielunhoitoa, jossa
ikään kuin taotaan kulloinkin tarvittavia koskettimia oikean sävelen
aikaansaamiseksi, mutta ei tiedosteta sitä, että sävelmän tietyssä kohden
lyöntivoimakkuus ja lyöntitapa vaihtelevat huomattavasti. Vain siten muodostuu
oikealla tavalla nautittavaa musiikkia.
Tässä varmaankin
on yksi aikamme ongelmista. Tärkeintä tuntuu olevan jonkin tekeminen tekemisen
tähden, ja siksi saamme kuulla niin paljon tunneköyhää musiikkia, joka
konemaisesti toistaa jo totuttuja säveliä. Olemme jo todenneet sen, että esim.
luonnehäiriöisiltä ihmisiltä puuttuu herkkyys musiikin suhteen. He tiedostavat
nuotit ja eri säveletkin, mutta ei niiden soinnillista monivivahteisuutta.
Rikkinäinen
ihminen ei taas niinkään kuuntele nuotteja, vaan sointia. Tässä suhteessa me
olemme kuin avoimia nuottikirjoja näiden ihmisten edessä, tajuamatta
naurettavuuttamme kun yritämme auttaa heitä kaavamaisilla pompotteluilla ja
kosketuksilla.
Tuskin pystymme
kyllin syvällisesti näkemään tämän alueen vaativuutta, koska käsittelemme
elävää materiaalia. Minua suorastaan raivostuttaa se, että ihmisiä kohdellaan
kuin pelinappuloina, leikkikaluina, joilla itsellään ei ole sanavaltaa siihen,
mitä heille tarjoamme ja teemme. Joku on sanonut, että ihminen on kuin oma
pieni maailmankaikkeutensa, ja tuskin tunnemme omaa itseämme ja olemustamme,
mutta siitä huolimatta uskomme olevamme kuin pieniä luojia, jotka tunkeutuvat
toisen ihmisen elämään omine ratkaisuineen ja mielipiteineen. Kumpaakaan ei ole
meiltä pyydetty eikä toivottu. Meiltä odotetaan vain rinnalla kulkemista,
kuuntelemista, hengellistä syliin ottamista, joka on hiukan vaikea selittää. Se
kai tarkoittaa lähinnä sitä, että luomme ja suomme kärsivälle läheisellemme
paikan ja tilan, jossa hän hetken saa olla täysin oma itsensä turvallisesti ja
luottamuksellisesti. Siinä hän saa purkaa sydäntään oman tilansa mukaisesti,
oman aikataulunsa ja omien ehtojensa mukaisesti. Tämä tietystikin ahdistaa ja
hermostuttaa vääränlaista sielunhoitajaa, joka ei pysty samaistumaan
autettavaansa. Olisikohan niin, että auttajien joukossa on melkoinen määrä
psykopaattejakin? Kuka tietää!
Kirjojemme
lh-persoonat, joista osasta emme vielä ole kertoneet mitään, ovat ajoittain
hyvin kiinnostuneita auttamistoiminnasta, kuten esim. jo tuntemamme Jussi, joka
erikoisesti piti koululaisten opastamisesta nimenomaan rehellisyyden ja
huumaavista aineista irti pysymisen tielle. Hän saattoi valistustilanteissa ottaa
itsensä esimerkiksi hyveellisyyden perikuvana ja aikaansai ihmetteleviä
katseita ja ilmeitä vanhempien joukossa, jotka olivat iltaa istuneet samassa
ravintolassa, jossa Jussi tupakoi sitä enemmän mitä useampi lasi oli tullut
kallistettua. Jos tästä ristiriidasta joku olisi miehelle maininnut, olisi asia
ohitettu olankohautuksella ja nopealla siirtymisellä muihin asioihin.
Reinon vaimo oli
jatkuvasti mukana seurakunnan toiminnassa ja joissakin tilanteissa toimi jopa
sielunhoitajien kouluttajana. Hän osoitti mitä suurinta empaattisuutta ja
osallistumista ihmisten ahdistuksiin, ja siitä huolimatta hän oli saanut
miehensä itsemurhan partaalle. Eli esiin väkisin pumpattu empaattisuus ja
rakkaudellisuus eivät todellisuudessa olleet muuta kuin mitä suurinta petosta
ja silmänlumetta. Pelkkä olalle taputtelu ja herkkä silittely ei vielä merkitse
mukana elämistä tai osallistumista toisen tuskaan. Niin uskomattomalta kuin se
äkkiä saattaa kuulostaakin, silittelee ja lohduttelee lh-persoona
tiedostamattaan tällä tavoin itseään! Tästä asiasta ei kannata ryhtyä
kiistelemään, koska jokainen asiaan kosketusta saanut enemmin tai myöhemmin
joutuu myöntämään asian paikkansa pitävyyden.
Meidän on helppo
ymmärtää tämä asia Jonnan kokemusten perusteella. Olemme kertoneet siitä, kuinka
hänen kovia kokenut äitinsä lähes päivittään istui tuntikausiakin Jonna
sylissään, puristaen tätä rintaansa vasten ja painaen päänsä tämän tuuheaan,
hyväntuoksuiseen tukkaan. Oliko Jonna siis onnellisessa lapsen asemassa? Kyllä
ja ei. Jonnan isä ryyppäsi ja äiti oli loppuun kulunut. Lapsen vaistolla Jonna
käsitti, että hän istui nyt tässä oman rakkaan äidin sylissä, mutta äiti ei
käsittänyt ollenkaan sitä, mikä oli tietona tyttärelle: äiti lohdutti itseään
ja ilman sanojakin asetti alaikäiselle lapselleen suuria vaatimuksia: näethän
rakas lapsi, kuinka vaikeaa äidillä on! Ethän milloinkaan jätä äitiä yksin,
sillä äiti tarvitsee sinua!"
Eikö olekin nyt
helppo ymmärtää, kuinka paljon ns. näennäisiä rakkaudenosoituksia tässä
maailmassa on, jotka kohdistuvat juuri
siihen henkilöön, jota ei tule ajatelleeksikaan. Millaisessa näennäisyyksien
maailmassa me elämmekään, etenkin lh-persoonien uhrit! Kuinka moni silittää
koiraansa tai kissaansa sen johdosta, että haluaa pitää sitä hyvänä? Oletko
milloinkaan tullut ajatelleeksi, että moni ihminen silittää lemmikkiään koska
se hänestä itsestään tuntuu hyvältä! ?
Löydä nyt sitten
tiesi kaiken tämän keskellä oikeanlaiseen itsensä arvostamiseen ja
kunnioittamiseen! Mihin voi enää luottaa? Ei kovinkaan moneen asiaan ja
ihmiseen! Miksi ylipäätään pitäisi olla kovin paljon toisin? Eihän niin ole
todellisuudessa koskaan ollutkaan, eikä tule tässä elämässä olemaan. Me olemme
vain sellaisen harhan vallassa, että nyt elämme sivilisaation huippuhetkiä, ja
ihminen vihdoinkin on oppinut jotakin. Hölynpölyä! Mutta rikotut ihmiset ovat
oppineet todella paljon, ja heissä on valtava voimavara tätä rikkinäistä
maailmaa varten, kunhan vain eheytyminen on kyllin pitkällä!
Pelkkä
totunnainen sielunhoito ei siis riitä tässä ajassa mihinkään todellisiin
tuloksiin pääsemiseksi, vaan tarvitaan uusi työnäky, jossa kaikille asioille
annetaan niille kuuluva arvo ja paikka. Tarvitaan siis visionäärejä, ihmisiä,
joilla on näky oikeista asioista.
Suurin tarpeemme
on aivan selvästi arvostuksen puutteessa, johon on johtanut vääränlainen
vallankäyttö. Olemme kirjoituksissamme tuoneet esiin lukuisia
luonnehäiriöisyyden peruspilareita, mutta tällä hetkellä tuntuu entistäkin
enemmän siltä, että koko asian julkituomiseksi yhdellä lauseella riittää kun sanomme,
että narsistinen luonnehäiriö on vääränlaista vallan käyttöä. Kaikki väärä
vallankäyttö ei ole psykopatiaa, mutta tämä seikka avaa nyt pelottavat näkymät
siihen, miksi tämä asia niin kauan on saanut pysyä salassa ja miksi sillä on
niin laaja kannatuspiiri. Se ruokkii itseään hyvin suuresta vääryyden merestä,
josta vesi ei tule loppumaan, teemme sitten mitä tahansa. Ei se varmaankaan ole
tehtävämmekään, vaan totuuden esiin nostaminen ja ahdistettujen valistaminen on
ainoa mitä voimme tehdä. Jokainen sitten taistelee oman taistelunsa,
rinnallamme, toivottavasti. Mutta kukaan ei voi tukeutua toiseen liiallisessa
määrin, ei voi heittäytyä toisen kannettavaksi!
Olimme
hiljattain Lapissa, ja minulla oli lainassa aivan vääränlainen rinkka, joka
melkein tappoi hartiani. Siinä vaiheessa kun koko joukon eteneminen oli
vaarassa, otti yksi vahvimmista osallistujista rinkkani oman kantamuksensa
lisäksi. Kun olin saanut kulkea hetken ilman tuota suurta kuormaa, keksin
yllättäen istuinalustani, joka leikattiin suikaleiksi kantohihnojen alle.
Kannoin oman kuormani loppuun asti. Olisiko tässä kuva siitä, miten
menettelemällä voimme helpottaa heikompien mukana pysymistä?
Ihminen pystyy
uskomattomiin suorituksiin, joihin hän ei itsekään usko ennen kuin kokeilee.
Niinpä jää varmistettuihin asemiin linnoittautunut ihminen vaille monia
yllättäviä iloja. Minä kuljin olosuhteissa, joissa jokainen askel oli
katsottava kivikkoisella tunturipolulla ylös ja alas tunturia, kolme kertaa 20
km:n matkan marssivauhtia! Nyt ei kymmenen kilometrin lenkki tunnu enää
miltään, ennen kaikkea kun selässä ei ole yli kahdenkymmenen kilon kuormaa!
Me emme siis ota
ihmisiä selkäämme, mutta me voimme auttaa heidän kuormiensa kantamisessa. Mutta
siihen tarvitaan erityisvalmiuksia, joita ei opita yksinomaan joillakin
järjestetyillä, maksullisilla kursseilla, vaan elämän koulussa. Elämään
liittyvät asiat oppii vain elämällä, ei linnoittautumalla varmistettuihin
asemiin. Joka kieltäytyy vaeltamasta, kieltäytyy itse asiassa elämästä. Joka
pelkää virheitä niin paljon ettei tee mitään, tekee suurimman elämässä
mahdollisen virheen. Oikeata tietä voi olla siis näyttämässä vain ihminen, joka
elää ihmisten maailmassa, ihmisenä toiselle ihmiselle!
Kuinka moni
kärsivä ihminen kokeekaan olevansa vain jonkinlainen persoonaton olento, jota
kohdellaan juuri sellaisena, olentona. Ja kun ihminen tarpeeksi kauan on vain
olento, tulevat muutkin kanssamatkaajat vain olennoiksi. Tämä ei ole se elämä,
johon meidät on kutsuttu. Vaatii suurta rohkeutta tulla takaisin ihmiseksi, tuntevaksi
ja omat oikeutensa käsittäväksi persoonaksi.
Uskonnollisella
alueella on vuosisatojen saatossa tapahtunut ihmeteltävä vääristymä, joka
uskottelee, vallankäytön varjolla, ettei tavallisella ihmisellä tässä
hurskaassa maailmassa ole oikeutta olla persoona. Jos me emme saa olla oma
itsemme, oma persoonamme, niin kuka sitten kokee kaiken sen, mikä meitä
tiellämme kohtaa? Joku olentoko, persoonaton, tunteeton irvikuva ihmisestä?
Tältä kannalta on oikeutettu kysymys, voiko luonnehäiriöinen olla uudestisyntynyt
kristitty. Kuka tai mikä on uudestisyntynyt? Kuka ja mikä voi rakastaa, kulkea
rinnalla, ottaa syliin? Mitä ihmiset kaipaavat tässä turhautuneessa ajassa?
Jotakin kuvitelmaa jostakin olemattomasta? Ei, vaan me itse kukin kaipaamme
persoonaa, läheistä, rakkautta osoittavaa ihmistä. Kaikki tämä maksaa,
aikaansaa kamppailuja ja uudenlaisia tuskia, sillä tuskin ollaan millekään
muulle niin kateellisia kuin henkilölle, joka on syntynyt omaksi persoonaksensa
ja elää tässä päivässä omana itsenänsä!
Jos siis haluat
olla persoona, joudut taistelemaan oikeuksiesi puolesta. Kuinka väärin onkaan
ymmärretty meidän Herramme ilmaisema käsite itsensä löytämisestä ja
kadottamisesta Hänen tähtensä! Joka löytää elämänsä, kadottaa sen, ja
päinvastoin. Hyvänen aika, pyhä yksinkertaisuus! Vain psykopaattinen vallanhimo
haluaa ihmisen kadottavan identiteettinsä, sillä meidän Herramme haluaa omiensa
olevan Hänen säteilynsä tässä ajassa. Hän haluaa meidän olevan ihminen
ihmiselle, sillä Hän ei vieläkään ota huomaansa enkeleitä, vaan Aabrahamin
siemenen, vajavaiset, puutteelliset ihmiset. Vaikka kirkkokunnallinen maailma
ihmiset hylkäisikin niiden edessä tapahtuvan kunnioituksen puutteessa, näkee
Luojamme meidät juuri sellaisina kuin olemme.
Vain olemalla
oma itsemme me voimme elää tätä elämää. Itse asiassa hengellistä elämää ei voi
irrottaa luonnollisesta elämästä, ja päinvastoin. Jos uskovaisuus ei voi päästä
julki kuin äänekkään kuuluttamisen kautta, ei sitä todellisuudessa ole
olemassakaan! Eletty elämä on ainoa tunnusmerkki sisäisestä muutoksesta!
Ei mikään muu. Sanat itsessään eivät merkitse yhtään mitään. Rakkaus ei ole
sanoja, vaan aistittu yhteys kahden saman ominaisuuden omaavan kesken. Syvyys
syvyydelle huutaa, rakkaus rakkauden tunnistaa. Katse kohtaa katseen, lämpö säteilee
kosketuksesta. Näkymätön on lähempänä kuin olemme aavistaneetkaan. Suurin osa
julkituomastamme kielestä on ruumiin kieltä, eleitämme, ei sanoja. Katse tekee
tyhjäksi kauniit sanat, olkapäiden kohautus lohdutuksemme, pitkästynyt ilmeemme
sympatian.
Olen kirjoissani
puhunut seurakunnissa tapahtuvasta kiusaamisesta. Pari päivää sitten minulle
soitti hyvin hermostunut naisihminen, joka todella oli saanut kyllikseen
kaikesta uskonnollisesta hömpötyksestä. Hän puhui yli kaksi tuntia enkä
onnistunut lopettamaan puhelua aikaisemmin. Mitäpä siinä, koska hän maksoi
puhelun ja minulle maksetaan siitä, että kuuntelen. Joku toinen olisi
varmastikin sulkenut puhelimen huomattavasti aikaisemmin, millä tahansa
tekosyyllä. Tuo keskustelu herätti minussa paljon ajatuksia, ei niinkään uusia,
vaan voimallisia tunteita kaiken itsekin kokemani johdosta. Kukaan ei uskoisi
todeksi sitä, mitä tuon keskustelun aikana sain kuulla, ja useimmat leimaisivat
tuon soittajan mielisairaaksi. Ehkä hän olikin sitä jossakin määrin, mutta mikä
oli sairastuttanut hänet? Äärimmäinen, sairas, aivan uskomaton fanaattisuus,
joka ei säästä ketään lähellensä joutuvaa! Minä olen päättänyt pysyä siitä
erossa, niin pitkälti kuin se vain on mahdollista.
Yksinäisyys
kalvaa sisintäni entistä suuremmalla voimalla. Kun tämän kaiken keskellä yksi
vanhoista uskollisista ystävistäni omalla tavallaan lupaa asioita, ja sitten
peruu ne pienen ajan päästä, voidaan kuvitella mieltäni kalvava suuttumus ja
oikea kiukku. Soittajan tavoin voin sanoa, etten enää tiedä keneen voi luottaa.
Ymmärrän nyt täydellisesti niitä ihmisiä, jotka kääntävät selkänsä kaikelle
kristilliselle, sillä petoksen määrällä ei tunnu olevan loppua!
Tunnustan
avoimesti, että yksinäisyyden tuskan keskellä olen todella vihainen kaikelle
vääristyneelle kristillisyydelle, eli suurimmalle osaa sitäkin hengellistä
yhteisöä, jota vuosikymmenien ajan yritin palvella. Olen jo ollut vihainen,
mutta nyt olen sitäkin enemmän, kun tuo ystävänä pitämäni ihminen jälleen
kerran petti minut. Jos jossakin hengellisessä toiminnassa ei voida nähdä
mitään hyvää hedelmää, niin mistä silloin todellisuudessa on kysymys?
Minua oli
moitittu jossakin yhteydessä, ja tämä ystäväni avoimesti myönsi yhtyneensä
näihin moitteisiin yksinkertaisesti siitä syystä, että moittija oli niin
korkeassa asemassa oleva henkilö, ettei hänen kanssaan yksinkertaisesti voi
olla eri mieltä. Valheellisuuskin on siis hyväksyttävää, kun se tapahtuu
tarpeeksi korkea-arvoisen henkilön kunnian korottamiseksi! Uskomatonta, aivan
uskomatonta piireissä, joissa liikkeelle lähdettiin nimenomaan tällaista
kaikkea vastaan! Kukaan ei keskuudessamme tulisi olemaan suuri, vain Herra
Jeesus! Nyt on päädytty tilanteeseen, jossa yksi on niin suuri, ettei kukaan
toinen voi tulla kysymykseenkään julistajana tai Jumalan valtakunnan asian
eteenpäin viejänä!
Väärä
uskonnollisuus vain vahingoittaa ihmisiä. Kun joku tulee niin suureksi, ettei
pientä ihmistä enää välitetä kuunnella, on saavuttu vaarallisille alueille. Ei
enää toimitakaan palvelijoina, vaan vaaditaan palveluksia!
Petos
uskonnollisella alueella on saavuttanut aivan uskomattomat mittasuhteet, ja
suurin osa ihmisistä kulkee eteenpäin totunnaisten näkemysten perusteella,
asettamatta mitään epäilyttävää kyseenalaiseksi, kunhan vain kyllin tunnustetut
ihmiset ylläpitävät tottumuksia. Mutta jos aivan ilmiselvästi puuttuu kaikki
se, mikä tekee hedelmällisen yhteiselämän mahdolliseksi? Onko silloin mitään
hyötyä suurimmistakaan totuuksista, jos ne ovat vain tiedon tasolla?
Minun tehtäväni
on auttaa kärsiviä ihmisiä, yksinomaan jo senkin perusteella, että minulle
maksetaan siitä. (Olin palkattuna vain reilun vuoden ajan alkuvaiheessa.
Myöhemmin kaikki on ollut vapaaehtoistyötä ilman minkäänlaista taloudellista
tukea. Huomautus 2014.) Auttaminen ei kuitenkaan tarkoita sitä, että ihminen
kuluttaa itsensä loppuun samatta itse kokea sitä, mitä muille etsii.
Mitä me
levitämme ympäristöömme? Mikä on meidän vaikutuksemme kaikkialla siellä, missä
kuljemme ja mihin päivittäiset elämän koukerot meidät johtavat? Miksi on niin
paljon väärinkäsitystä ja väärinymmärrystä? Miksi parhaimmatkin ystävät niin
helposti käyttävät toista hyväksensä, huomaamattaankin?
Me projisoimme
toisiin ihmisiin omia tunteitamme, näkemyksiämme, ahdistuksiamme. Ja nämä
huomaavat sen jossakin vaiheessa. Miksi niin moni on pettynyt
auttamisyrityksiini, miksi ihmissuhteet tuntuvat niin vaikeilta hyvästä
tarkoituksesta huolimatta? Miksi minusta ovat kiinnostuneet sellaiset ihmiset,
joista itse en ole siinä määrin kiinnostunut? Miksi juuri ne ihmiset, joista
välittäisin, eivät osoita mielenkiintoa? Kaikella on aikansa, se on yksi puoli
asiaa. Mutta lähetänkö tietämättäni sellaisia viestejä, jotka johtavat
nimenomaan tähän? Viime päivinä olen tullut huomaamaan sen aivan erikoisella
tavalla.
Monille
heikoille, suurissa vaikeuksissa oleville ihmisille olen kaikesta omasta
rikkonaisuudestani huolimatta tekijä, johon turvaudutaan, johon halutaan katsoa
hiukan kuin ylöspäin, kunnioittaen, arvostaen. Auttajan täytyy omata jotakin
hiukan enemmän kuin autettavan. Veden varassa olevaa autettaessa täytyy
auttajan olla parempi uimari tai paremmassa kunnossa oleva, jotta molemmat
eivät hukkuisi. Tämä viestittämäni seikka ei siis ole näiden ihmisten kohdalla
väärä, ja he mahdollisesti katsovat minun olevan heihin nähden liian korkeassa
asemassa oleva asiantuntija, jota kohtaan mahdollisesti tuntemaansa
kiinnostusta he eivät julkituo arvostuksensa johdosta.
Entä sitten ne,
joista itse pitäisin, joiden keskeltä toivoisin löytäväni elinkumppanin? Jos he
kokevat minun viestittävän samoja tunteita ja ajatuksia kuin autettavilleni,
kokevat he mahdollisesti minut jollakin tavoin ressukaksi, josta he eivät ole
kiinnostuneet. He todennäköisesti odottavat minun viestittävän jotakin
sellaista, mikä kertoo vahvuudestani ja luotettavuudestani, kyvystäni seisoa
vahvankin ihmisen rinnalla. Eli saman ihmisen tulee viestittää hyvin erilaisia
asioita eri tilanteista ja erilaisten ihmisten keskellä. Mutta jos
molemmanlaisia ihmisiä on yhtä aikaa läsnä? Kuinka viestittää molempia asioita
yhtä aikaa? Elämä on siis hyvin monimutkainen ja vaikea!
Minua hyvin
usein varotetaan ottamasta psykopaatin uhria puolisokseni, milloin mistäkin
syystä. Parasta varmaankin olisi, jos rinnallani olisi nainen, joka jossakin
suhteessa on ammattilainen sairaanhoidon alalla. Mutta kuka ammattilainen
huolii minun kaltaiseni kouluttamattoman ihmisen? Millaiset viestit saisivat
jonkun tällaisen ihmisen kiinnostumaan itsestäni?
Kun ajattelen
viimeaikaisia pettymyksiäni, on aivan pakko ajatella tiettyyn suuntaan. Miksi
joku hyvä ystävä pettyy minuun ja peruu lupauksiansa? Minulla on varmastikin
ollut omat viestini ja käytöstapani, jotka omalta osaltaan ovat vaikuttaneet
tapahtuneeseen, mutta kun ajattelen menneitä vuosia ja tapahtumia, ovat
lukemattomat ihmiset tulleet luokseni niin voimakkaiden ennakkotuntemusten ja
viestien kanssa, että jo heidän oma asenteensa on hyvin suuressa määrin
vaikuttanut omaan käytökseeni ja suhtautumiseeni heihin. Kuinka moni onkaan
tullut täynnä omia näkemyksiään ja odotuksiaan, joiden täyttymys on ollut
ensimmäisellä sijalla. Näiden odotusten keskellä, nyt jälkeenpäin katsellen, ei
ole lainkaan huomioitu sitä seikkaa, että mahdollisesti ja varmasti minullakin
on omat odotukseni. Tässä kohtaamme jälleen kerran sen seikan, että seurakunta
lähes totaalisesti on unohtanut hengellisen elämän perussäännön: Me emme ole
tässä elämässä palveltavina, vaan palvelijoina!
Minun työni
yksinomaan on aina merkinnyt sitä, että minut on katsottu palvelijaksi, jonka
tehtävänä on pitää huoli kanssani tekemisissä olevien ihmisten tarpeiden
täyttymyksestä. On suorastaan järkyttävää herätä entistä suuremmassa määrin
huomaamaan se, kuinka järjettömällä tavalla olen antanut käyttää itseäni
hyväksi sellaisissakin tilanteissa, mitkä ovat suorastaan tuhonneet minua!
Jumalan palvelijan
ei tule katsoa kärsimyksiinsä, vaan kärsiä kirkkaamman kruunun toivossa. Sitä
minulle on aina opetettu, korostaen sitä, kuinka vähällä ihminen tulee toimeen.
Mieleenpainuvin ohje oli henkilöltä, joka neuvoi minua ostamaan eilisiä leipiä
ja silakoita. Minulle on jäänyt hiukan epäselväksi se, pitäisikö silakoidenkin
olla eilisiä! Minun siis odotettiin palvelevan ihmisiä mahdollisimman vähäisin
omin kuluin. Aivan todellisuudessa perheeni söi vanhoja ruokia vuosikausien
ajan, osan aikaa. Esim. Pohjanmaalla asuessamme riensimme kaupoissa aina
ensimmäiseksi ylipäiväisten tuotteiden luokse, mitä vielä silloin oli lupa
myydä. Eräässä kaupassa katsoimme aina ensimmäiseksi lemmikkieläimille
tarkoitettuun pakasteeseen, mistä otimme kaikki ihmiselle kelpaavat elintarvikkeet.
Siitä huolimatta maassamme on ryhmä ihmisiä, joka yli kolmenkymmenen vuoden
ajan on väittänyt minun pimittäneen uskovaisten lähettämät rahat!
Minun on pakko
olla vihainen tehdäkseni ylipäätään jotakin. Vihani ei ole sitä mitä monet sen
toivoisivat olevan, päästäkseen syyttämään vääryydestä. Tietynlainen jumalallinen
tulisuus ja kiivaus täyttävät sisimpäni sitä enemmän, mitä enemmän koko
uskonnollinen petos avautuu silmieni eteen!
Tämän hetken
seurakunta elää alapuolella kaiken arvostelun. On totuttu tasoon, joka on
avaruuksien päässä siitä, mitä Jumala on omiansa varten tarkoittanut. Me olemme
tottuneet vallitseviin olosuhteisiin ja sallineet hallittavan itseämme täysin
väärillä asioilla!
Minulle
soittanut nainen kertoi määrällisesti, ei laadullisesti, sellaisista asioista,
että itsekin olin hiukan hämääntynyt. Tämän ajan ihmisiä hallitaan asioilla,
joilla ei ole mitään tekemistä Jumalan ja Hänen valtakuntansa kanssa!
Miksi tämä aika
on täynnä kaikenlaista sensaation etsimistä, mitä ihmeellisimpien asioiden
metsästämistä? Miksi keskinäinen yhteys on tullut melkein mahdottomaksi
kaikkien näkyjen ja unien ja näkemysten johdosta? Koska on unohdettu
palveleminen, ja tilalle on tullut hallitseminen!
Kukaan ei voi
hallita tai vallita toista aivan ilmiselvillä kristillisen opin mukaisilla
asioilla. Siksi on keksittävä salaisia, syvälle kätkettyjä asioita, jotka
"Jumala" paljastaa vain erikoisen suosiossa oleville, erinomaisia
kykyjä omaaville uskovaisille. Vain näillä ihmisillä on kyky tuoda ne muiden
tavoitettaviksi, ja tässä vaiheessa astuu esiin hallitseminen ja alistaminen.
Jos esitettyjä asioita ei voida hyväksyä ja ne kyseenalaistetaan, voidaan jo
lausua uskomattoman ylle mitä julmimmat kiroukset ja tuomiot. Saadaan toki
hallita, mutta toiminnasta ei ole mitään hyvää kerrottavaksi, koska se vain
tuhoaa ihmisiä ja yhteyttä, hajottaa seurakunnan aina vain pienempiin osasiin,
ja Saatana myhäilee tyytyväisenä.
Kirjoitin
aikanaan vartijoista Siionin muurilla ja totesin, että vartijat on suurimmaksi
osaksi kivitetty tai muuten vaiennettu, ja vihollinen on jo vallannut
kaupungin. Sitä vain ei ole pantu merkille, koskapa pakanalliset tavat
sellaisella tavalla ovat vallanneet eri uskonnolliset yhteisöt. Väärä kutsutaan
oikeaksi ja oikea vääräksi. Kunpa olisikin kysymys vain vallan käytöstä
sinänsä, mutta kun väärä hallinta aina merkitsee toisen ihmisen tuhoa tai
ainakin maahan tallaamista.
Kaikki meissä
oleva ja meitä vallitseva lähettää viestejänsä meidän olemuksestamme, vaikka
emme sitä useinkaan huomaisi. Me usein itse asiassa sanelemme toiselle
ihmiselle miten hänen tulee suhtautua meihin, ja me olemme sitten
loukkaantuneita kun ei syntynytkään molempia miellyttävää lopputulosta. Suurin
osa viesteistämme on kehon kieltä, vain muutaman prosentin me viestimme sanoillamme.
Eli niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Olemme tulleet aikaan, jossa meidän
on tiedostettava tämä seikka, jos tahdomme selviytyä tulevista haasteista.
Mikään ei synny
itsestään, ei myöskään ihmissuhteissa. Me emme voi odottaa jonkun tekevän kaikkea
puolestamme, vaikka hänelle siitä maksettaisiinkin. Kaikessa tähän elämään
liittyvässä on kunkin osapuolen tehtävä osuutensa, jotta harmonia voisi
vallita. Jos jokaisella on palveleva mieli, tulee jokainen palvelluksi. Jos
jokaisella on palveluksia odottava mieli, ei kukaan todella saa sitä mitä
odottaa. Terveen järjen jo tulisi sanella tämä seikka.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti