Sielun tyhjiö
Luonnehäiriöisen
uhri ei siis elä ainoastaan elämää, jossa lähes kaikki hänen omat oikeutensa
jäävät toteutumatta, vaan hän elää sen lisäksi luonnottomassa tunnetyhjiössä.
Kuka osannee vastata siihen, että kestää vuosikausia, ennen kuin hän todella
tajuaa: ”Hyvänen aika, minähän olen naimisissa pikkulapsen kanssa. Minä en
olekaan aviopuoliso, vaan äiti tai isä tälle toiselle!”
Jo Erik Ewalds
muiden ohella toteaa luennoillansa, ettei kukaan nainen voi olla naimisissa
viisivuotiaan kanssa. Ajatelkaamme sitä pettymystä, mikä kohtaa jokaista tähän
tilanteeseen päätynyttä. Kuinka on mahdollista, että tällainen asia pysyy
salassa niin pitkään? Koska tämä toisen ihmisen tunne-elämän pysähtyneisyys
lapsen asteelle ei tule näkyviin ennen kuin jotakin merkittävää tapahtuu.
Luonnehäiriöinen osaa esittää jotakin täysin muuta kuin mitä todellisuudessa
on. Hän omaksuu itsellensä jonkun toisen ihmisen, aikuisen ihmisen
persoonallisuutta, mikä ulkonaisesti asettuu lapsen asteelle jääneen
persoonallisuuden peitteeksi. Hämmästyttävää on sitten jollekin jo jonkin aikaa
naimisissa olleelle, kun puoliso yhtäkkiä alkaa puhutella häntä äidiksi tai
isäksi. Ei auta vaikka toinen kuinka protestoisi, hän pysyy äitinä
loppuelämänsä ajan (harvemmin olen kuullut vaimon kutsuneen puolisoansa isäksi,
vaikka sitäkin ilmenee).
Ymmärrämmekö,
mitä tämä merkitsee aikuiselle ihmiselle, jolla on elämä edessänsä ja joka
kuvitteli löytäneensä onnen elämäänsä? Hän uskoi voivansa jakaa elämänsä toisen
aikuisen ihmisen kanssa ja saada lapsia. Hän kylläkin sai mahdollisesti lapsia,
mutta yhden liikaa! Tämä yksi on todella vaikea tapaus, koska sillä on kaikki
pienen lapsen oikut, mutta aikuisen valmius niiden toteuttamiseen. Oikeat
lapset eivät jää tästä kärsimyksestä osattomiksi, sillä tämä suuri lapsi
saattaa olla äärettömän mustasukkainen jopa sylivauvasta, joka vie äidin
huomion tältä suurelta vauvalta. Joka ei usko tätä kirjoittamaani, kysyköön
niiltä ihmisiltä, jotka sen ovat kokeneet. Tämä kaikki on todellisuutta
lukemattomissa kodeissa tässäkin maassa, ja
ajatelkaa mitä nämä ”lapset” tekevät sitten työpaikoillansa!
Niin,
luonnehäiriöisen uhri kokee tavattoman menetyksen kadottaessansa kaiken sen,
mitä hän odotti avioelämältä ja puolisoltansa. Mutta tässä ei ole läheskään
kaikki. Hän ei yksistään menetä sitä mikä hänelle yhteiselämässä toisen kanssa
kuuluisi. Mitä hänellä on jäljellä? Hänellä on jäljellä oma itsensä,
persoonansa, mahdollinen maallinen omaisuutensa. Kun hän nyt menetyksensä
jälkeen vielä antaa ja luovuttaa jotakin, usein käsittämättömän pakotuksen
alaisena, niin mitä se on? Hän ei vilpittömänä ja rehellisenä ihmisenä voi
luovuttaa jotakin toisen omaa, vaan hän mahdollisesti ensin antaa omaisuutensa
puolisonsa tai läheisensä velkoihin tai maksuihin. Sen jälkeen kaikki jäljellä
oleva on hänen oma olemuksensa ja persoonansa, ja sitä hän nyt sitten jakaa
luonnehäiriöiselle niin pitkälti kuin jotakin on vielä jäljellä. Siksi
kirjoitimme ensimmäisessä kirjassa siitä, että ”hän varastaa sinun elämäsi.”
Jokin
käsittämätön seikka hänessä saa hänet käyttämään toista hyväksensä ilman
minkäänlaisia omantunnon puistatuksia. Hän yksinkertaiseksi katsoo oikeudekseen
tehdä kaiken tämän. Yksi puolusteluista on se, että olet jossakin vaiheessa
osoittanut kapinahenkeä hänen johtajuuttansa ja yksinvaltiuttansa kohtaan.
Sinun ei ole välttämättä tarvinnut tehdä tai sanoa mitään, vaan todellakin
riittää se, että hän mieltää asian siten kuin itse sen näkee.
Voisimme
kutsua tätä tilannetta vihollisuustilaksi. Valtioiden välisissä
kiistakysymyksissä tarvitsee yleensä tehdä jotakin melko radikaalia, että
syntyy sotatila. Mutta luonnehäiriöisen ollessa kysymyksessä sotatilan
julistaminen ei ole alkuunkaan kiinni jostakin uhrin tekemisestä tai
sanomisesta, tai jostakin mikä piilisi hänen olemuksessansa. Kaikki
vihamielisyys ja sodanjulistusmieliala ovat kätkettynä tähän henkilöön, joka
jossakin vaiheessa elämäänsä on kadottanut kosketuksen todelliseen minäänsä, ja
siten samalla kanssaelämään toisten lajitoveriensa kanssa. Hän ei
todellisuudessa tiedä kuka hän on, vaan etsii omaa persoonaansa, omaten ainakin
kaksi selvästi toisistaan erottuvaa persoonallisuutta. Jos hänellä ei ole
useita suoranaisia persoonallisuuksia, on hänellä kuitenkin rooli mitä
erilaisimpia elämän tilanteita varten.
On todella
suorastaan lamaannuttavaa kuulla näitä kertomuksia ahdistettujen suusta. Kaikki
LH-persoonat eivät tuo asioita esiin niin näkyvällä tavalla, mutta eräässä
tapauksessa vaimo alkoi yhtäkkiä muuttaa ääntänsä aivan huomattavasti. Jo lähes
koko avioelämän ajan hän oli puhunut ainakin kotonansa teennäisellä äänellä,
mutta nyt tämä muutos oli täysin poikkeava kaikesta entisestä. Aviomies oli jo
tottunut kaikenlaiseen ja hillitsi itsensä useamman kuukauden ajan. Mutta kun
ilmiö koko ajan paheni, ei hän enää voinut vaieta, vaan antoi ymmärtää
tuollaisen puheen olevan hyvin ärsyttävää, eikä haluaisi kuulla sellaista.
Vaimo ei luonnollisestikaan pitänyt tästä henkilökohtaisuuksiin menevästä
arvostelusta, vaan tokaisi: ”Etkö sinä käsitä, että minä olen löytänyt
itselleni uuden persoonallisuuden?” Mies ei käsittänyt ja toi esiin
tyytymättömyytensä asian suhteen. Tähän vaimo vain totesi: ”Samantekevää mitä
sinä ajattelet, minä pidän tästä uudesta persoonallisuudestani!” Mitäpä siihen
voisi lisätä, kuin että mies ilmeisestikin huokasi raskaasti ja alistui osaansa
tämän ”uuden persoonallisuuden” kanssa.
Niin kuin jo
mainitsin, on tämä julkituotuna ehkä harvinainen tapaus, mutta se on erittäin
kuvaava puhuessamme luonnehäiriöstä. Aivan yhtä uskomatonta kuin on tämän
tapauksen totena pitäminen, aivan yhtä uskomatonta on kaikki se, mitä kulissien
taakse kätkeytyy. Vaimo tuskin olisi koskaan todennut julkituomaansa jollekin
vieraalle ihmiselle, ja jos mies olisi kertonut sen jollekin ulkopuoliselle,
olisi häntä itseänsä pidetty höperönä. Niinpä kaikki nämä asiat ovat piilossa
julkisuudelta, ja siksi niiden olemassaolosta ei tiedetä juuri mitään.
Jotkut
kanssani keskustelleet ovat viime aikoina käyttäneet sanaa ”salamyhkäinen”, ja
se sopii erinomaisesti tähän yhteyteen. Liittyisikö tämä rakkaus
salamyhkäisyyteen jollakin tavoin siihen, että LH-persoona osittain elää
elämäänsä lapsena? Kuinka tärkeitä lapsille ovatkaan kaikki salaisuudet ja
esineiden kätkemiset! Ja olisiko tässä yksi selitys sillekin, etteivät aivan
kaikki kärsi puhumistamme asioista LH-persoonan kanssa. Osa tällaisissa
avioliitoissa tai yhteiselämässä elävistä on itse niin lapsen kaltaisia, että
heitä suorastaan kiehtoo toisen lapsenomaisuus. Entä sitten, jos samalla
työpaikalle kerääntyy useampi tällainen ”lapsenmielinen”…? Mikä on yrityksen
tulevaisuus?
Nämä
poikkeavuudet eivät ole kuitenkaan mikään puolustelu asialle. Kärsimys niiden
kohdalla, jotka itse ovat todella aikuisia aikuisen ruumiissa, on aivan ylitse
normaalijärjen ulottuva, kun heidät on suorastaan tuomittu elämään jopa
loppuelämänsä tällaisen ihmisen kanssa. Minä itse uskon avioliiton
peruuttamattomuuteen siinä määrin kuin Raamattu siitä puhuu ja uskon Jumalan
tarkoittaneen avioliiton pysyväksi asiaksi. Mutta meidän tulee lukea kaikki
muukin, mitä Sanaan on kirjoitettu, ja siellä lukee myös Roomalaiskirjeessä:
”Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa!” Joka ei lue tätä ja muita
vastaavia kohtia, saattaa tulikivenkatkuisesti tuomita kaikki yrityksetkin
toisesta eroamiseksi.
Ymmärrämmekö kuitenkin, kuinka oikeita
asioita voi käyttää totaalisen väärin? Tästäkin asiasta saadaan jotakin
sellaista, mikä jo opinkappaleena on joillekin ihmisille kuin kuolemantuomio.
Opinkappale: ”Sinulla ei ole minkäänlaista oikeutta erota puolisostasi
milloinkaan eikä missään olosuhteissa!” voidaan nähdä elämää suojelevana
sääntönä, mutta myös kuolemantuomiona. Rakkaus ymmärtää kaiken oikealla
tavalla, elämän suojelemiseksi olevana asiana, mutta rakkaudettomuus ja kovuus
tekevät parhaastakin asiasta kuolettavaa myrkkyä.
Onko kukaan todella
tullut ajatelleeksi, miten kuolettavalla tavalla voidaan käyttää tuota
vaatimusta avioliiton peruuttamattomuudesta? Tässä ajassa, jossa yli puolet
avioliitoista purkautuu, en haluaisi ollenkaan ottaa tätä asiaa puheeksi, mutta
minun on tehtävä se elämän suojelemiseksi. Aloittakaamme esimerkillä.
Julkaisimme aikanaan suomentamani avioliittoa koskevan kirjoituksen, ja koska
tiesin jo lähipiirissänikin olevan useita naispuolisia henkilöitä, jotka henkensä
pelastamiseksi olivat joutuneet muuttamaan pois yhteisestä kodista, kirjoitin
irrallisen liitteen postituksen mukaan. Siihen kirjoitin mm.
Jos me luemme
Jumalan Sanaa vain kirjaimena, ilman Hengen ilmoitusta, emme milloinkaan ole
käsittävä Jumalan todellista olemusta ja ajatusta ihmislasta kohtaan. Vaikka
tiettyjä asioita ei olekaan seikkaperäisesti selvitetty Jumalan Sanassa, suo
kuitenkin oikea ymmärrys Jumalan olemuksesta ja Hänen kokonaisajatuksistansa
meille mahdollisuuden nähdä oikea tie niissäkin asioissa, mitkä eivät kirjaimen
mukaan ole niin ilmeisiä ja laajasti selvitettyjä. Väärä näkemys Jumalan
todellisesta olemuksesta saattaa myös näkemään väärin itse asiassa kaiken sen,
mitä Hänen Sanansa sisältää.
Yksi asia joka
meidän on pakko viimeistään nyt käsittää aivan uudella ja lopullisella tavalla
on se, ettei Jumalan rakkaus ja uskovaisen vaellus perustu vain sanoihin,
vaan tekoihin ja todellisuuteen. Minua ovat vuosikausien ajan puhutelleet
aivan erikoisella tavalla ne kaksi sanaa, jotka väistämättömästi nousevat esiin
1. Kor. 7 jakeissa 12-16. ”…ja tämä
suostuu asumaan hänen kanssaan”. ”…suostuu …tahtoo”. Kun avioliitto
solmitaan, lausuu kumpikin osapuoli tuossa tilanteessa: ”Tahdon!” Kuka on
kuitenkaan koskaan tullut ajatelleeksi, mitä tuo yksi sana todellisuudessa ja
käytännössä tarkoittaa? Kuka tulee ajatelleeksi yhden ainoan sanan sisältämää
merkitystä? On helppoa lausua jotakin, mutta on paljon vaikeampi toteuttaa vaikka
vain yhdenkin sanan velvoittama todellisuus.
Se mitä saamme
kuulla yhä uudelleen ja uudelleen joidenkin ihmisten suusta, sisältää hämäävän
todellisen vakuuttavuuden: ”Kyllä minä
olen (olin) suostuvainen ja halukas jatkamaan hänen kanssansa; minä olen
(olisin) tahtonut, mutta hän kuitenkin suunnittelee lähtemistä (lähti)!” ”Aivan
Jumalan Sanan mukaisesti minä olen (olisin) tahtonut, mutta hän ei tahdo
(tahtonut)!” Ja näiden vakuuttelujen johdosta me olemme valmiit
tuomitsemaan toisen osapuolen Jumalan Sanan rikkojana, koska hän toisen halusta
huolimatta ei itse halua tai ei halunnut. Mutta miten näkee Kaikkivaltias
Jumala nämä asiat, sillä eihän todellakaan ole kysymys siitä, kestämmekö me
toinen toisemme edessä, vaan Jumalan edessä?
Suotakoon
minun aivan käytännön esimerkkien avulla tuoda julki jotakin, mikä selvittää
meille mistä todella on kysymys. Riittääkö vain jonkin asian toteaminen ja
vakuuttaminen, vai tarvitaanko sittenkin jotakin aivan muuta? Riittääkö Herran
edessä se, jos uskoon tullessamme sanoimme ”tahdon”, mutta kuitenkin
vaelluksemme aikana teoillamme osoitamme jotakin aivan muuta? Riittääkö avioliittomme
koko taivalta varten se, jos vihkitilaisuudessa sanoimme: ”tahdon”? Olisiko
mahdollista, että tuo meidän ”tahdon” sittenkin merkitsee enemmänkin: ”Minä en
missään tapauksessa tahdo!”?
Minä olen
monessa suhteessa allerginen ja tietyt aineet ja hajut aikaansaavat suoranaisen
tukehtumisen tunteen. Suotakoon minun käyttää tätä aivan luonnollista ja
konkreettista vaikeuttani esikuvana jollekin sellaiselle, mikä selvittää mistä
on kysymys. Minun on helppo ymmärtää jokaista samoista oireista kärsivää, koska
itse olen osallinen niistä. Toisen ymmärtäminen perustuu hyvin suuressa määrin
omiin, samankaltaisiin kokemuksiin. Ajatelkaamme nyt kuviteltu esimerkki, että
joku mies on naimisissa naisen kanssa, joka aikanaan sanoi hänelle ”tahdon”
aivan samalla tavoin kuin jokainen tuossa tilanteessa sanoo. Nainen omalla
tavallaan vetoaisi tähän sanaan koko avioliiton ajan, aivan kuin itse kukin
olisi valmis tekemään. Jokaisessa elämän ristiriitatilanteessa hän
yksinkertaisesti toteaisi: ”Sinä sanoit aikanaan tahtovasi elää kanssani ja teit sopimuksen yhteiselämästä! Sinun on
siis tahdottava nytkin, koska meillä
on elinikäinen sopimus!”
Kuka voisi
väittää vastaan ja sanoa, että asia olisi toisin? Kuka tahansa
vihkitilaisuudessa ollut voisi todistaa, että kumpikin sanoi ”tahdon” tai synonyyminä
”suostun”. Aivan samoin voitaisiin marssittaa esiin vaikka koko seurakunta
todistamaan, että ainakin toinen osapuoli on kuuluvalla äänellä ilmoittanut yhä
vieläkin tahtovansa, suostuvansa. Veli voisi todistaa veljen sanovan tahtovansa yhä edelleen, sisar voisi
todistaa sisaren todella tahtovan
kaikesta huolimatta. Ja tilanteen mukaan kukin vuorollaan tuomitaan jopa
Jumalan Sanan pohjalta, koska ”ei tahdo
vaikka toinen tahtoo”. Mutta siitäkö
todellisuudessa on kysymys? Vain jonkin sanan toistamisesta ja vakuuttavalla
tavalla lausumisesta?
Mies siis
olisi naimisissa naisen kanssa, joka sanoo tahtovansa, ja mieskin omalta
puoleltaan tahtoo. Kumpikin tahtoo, mutta mistä sitten syntyy tuo tilanne, joka
johtaa tarpeeseen todistaa muiden ihmisten edessä omasta halukkuudesta ja
tahtomisesta? Mies tahtoo asua tuon naisen kanssa, mutta onko riittävää
kummankin tahtominen? Mies on allerginen monille asioille itsestään
riippumattomista seikoista johtuen. Hän ei voi mitään sille millainen hän tässä
suhteessa on, ja vaimo tietää sen, koska hän jo seurusteluaikana totesi
aivastelun ja punoittavat silmät. Mutta entä jos vaimo haluaa sisustaa kodin
allergiaa aiheuttavilla materiaaleilla ja tahtoo vuoteen vierellä olevan
maljakollisen kukkia, jotka saavat miehen voimaan huonosti? Hän rakastaa noita
niin ihania luonnon ihmeitä eikä voi olla katselematta niitä makuulla
ollessansa. Toistuvasti hän vaihtaa uudet nuutuneiden tilalle, eikä välitä
mitään siitä, että mies voimallisesti protestoi vastaan ja välillä heittää ne
roskakoriin. Aivastelun hän toki ymmärtää ja pitää huolen siitä, että miehen
yöpöydällä on jatkuvasti puhtaita nenäliinoja, että hän voi niistää vuotavan
nenänsä ja pyyhkiä vetistäviä silmiänsä. Hengityksen vinkuva ääni ei häntä
häiritse, sillä onhan hän tottunut siihen, että kuukaudesta toiseen miehen tila
vain pahenee.
Kysymyksemme
aivan tällaisen käytännön esimerkin perusteella kuuluu: ”Tahtooko vaimo todella
elää tuon miehen kanssa? Suostuuko hän Jumalan Sanan mukaisesti asumaan hänen
kanssaan?” Kirjaimen mukaisesti toki ei ole mitään huomauttamista, ennen
kaikkea kun hän aamuin ja illoin ilmoittaa rakastavansa miestä ja nauttivansa
hänen seurastaan. Mistään hinnasta hän ei haluaisi jäädä yksin tai toivoisi
miehen poissaoloa edes muutamaksi päiväksi. Sukulaisille ja tuttaville hän
vakuuttaa rakkauttansa miestä kohtaan ja kertoo suuresta huolenpidostansa ja
kaikesta vaivannäöstänsä, mitä jatkuva nenäliinojen peseminen ja silittäminen
merkitsee. Hän todella rakastaa miestä — vai rakastaako hän sittenkään häntä?
Jos miehen
tila heikkenee siinä määrin, ettei hän enää pysty hengittämään ilman lääkkeitä
ja jatkuvaa raittiissa ilmassa olemista, onko mies paha ja Jumalan Sanaa
vastaan rikkova ihminen, jos hän jonakin päivänä lääkärin määräyksestä ottaa
oman asunnon? Onko mies uskoton avioliittolupauksellensa, koska vaimo todella
tahtoo elää hänen kanssansa eikä tahdo hänen lähtevän pois yhteisestä kodista?
Voidaanko todella sanoa, että mies lähti ja jätti vaimon, vai tulisiko
sittenkin sanoa, että miehen oli pakko henkensä pelastamiseksi etsiä jokin
toinen paikka? Eli vaimo suorastaan ajoi miehen pois kotoa!
Me olemme
tietyissä järkeilyissämme ja ajatuskuluissamme todella typeriä ja mielettömiä.
Me emme useinkaan näe asian kokonaisuutta, vaan kiittelemme hyvää aviovaimoa
rakkaudellisuudesta ja huolenpidosta, kun tämä sellaisella antaumuksella pesee
miehellensä nenäliinoja ja jopa silittää ne, mutta emme lainkaan huomioi sitä,
että koko huolenpito on aivan turhaa ja mieletöntä ja perusteetonta, koska se johtuu yksinomaan vaimon itsensä
aiheuttamasta sairauden puhkeamisesta. Vaimo tahtoo miehensä pysyvän kotona
ja pitää tästä huolen kaikin mahdollisin tavoin, mutta ei suostu poistamaan
niitä tekijöitä, mitkä tekevät miehen olemisen kotona mahdottomaksi! Sana
”tahdon” ei siis merkitsekään vain tahtomista, vaan kaiken sen lopullisesti
ulos heittämistä, mikä on esteenä todelliselle Jumalan tarkoittamalle yhteiselämälle!
On niin
monenlaisia seikkoja, jotka toisistaan poiketen tekevät yhden ja toisen elämän
mahdottomaksi. Ajatelkaamme myöskin toisin päin. Mies haluaa vaimonsa pysyvän
kotona ja palvelevan häntä kaikin mahdollisin tavoin. Hän tahtoo todella, sillä
hän on mies, joka tarvitsee vaimon, ja lukee Raamatusta ettei naisella ole
lupaa jättää miestänsä ja lähteä pois kotoa. Mutta mitä sisältää tuo tahtominen tällaisessa tilanteessa? Mies
tekee jatkuvasti asioita, jotka saavat vaimon voimaan huonosti, jopa siinä
määrin, että tämä tuntee tukehtuvansa ahdistavaan ilmapiiriin. Hän on vaarassa
joutua mielisairaalaan, mutta mies ei halua nähdä todellisuutta, vaan ajattelee
vain omia oikeuksiansa miehenä. Jumala sanoo Sanassansa: ”Kirottu olkoon se, joka häpäisee isäänsä ja äitiänsä!” (5. Moos.
27:16) Mies jatkuvasti yllyttää lapset pilkkaamaan äitiä ja käyttää näitä joka
tilanteessa välikappaleena itsensä ja vaimonsa välissä. Mitä isä ei itse
rohkene vaimollensa osoittaa tai sanoa, sen hän panee lapset tekemään. Missä
määrin kirous tulee lasten ylle, sen yksin Jumala tietää, mutta mies itse on
kirouksen alla perheen päänä, jonka joka suhteessa tulisi suojella ja rakastaa
vaimoansa, sekä kantaa vastuu myöskin lapsistansa ja näiden tekemisistä.
Kaikkea
voitaisiin kuvata ikään kuin huoneella, jota lämmitetään puukamiinalla. Mies on
mies eikä ole siinä mielessä herkkä kuin vaimonsa. Hän rakastaa lämpöä ja
kääntää jatkuvasti pellin niin kiinni, että huone täyttyy savusta. Vaimo pakon
sanelemana sietää aikansa savua suuresti kärsien, mutta vähitellen alkaa tuntea
tukehtuvansa siihen. Hän rukoilee ja anoo miestänsä avaamaan enemmän peltiä,
jotta olisi mahdollista hengittää, mutta mies ajattelee vain omaa itseänsä ja
lämpimyyttänsä, ja vaimon anova katse ja silminnähtävä hätä eivät hätkäytä
miestä lainkaan. Ajan mittaan vaimo tuntee loppunsa lähestyvän, sillä hän ei
enää jaksa hengittää juuri lainkaan, ja välittämättä siitä mitä mies lukee
Raamatusta, eräänä päivänä henkensä hädässä lähtee ja jättää miehensä savun
sekaan. Onko hän nyt rikollinen Jumalan ja seurakunnan edessä, vai voitaisiinko
ajatella, ettei hänellä ollut mitään muuta mahdollisuutta? Mies vaatimalla
vaatii häntä takaisin, vedoten avioliittolupauksiin ja viranomaisilla olevaan
paperiin. Hän todella tahtoo vaimon takaisin, tahtoo elää tämän kanssa, mutta
vaimo ei tahdokaan, sillä hän pelkää henkensä edestä!
Kuka on
syyllinen, kuka tahtoo ja kuka ei? Jokaiselle järkevälle ihmiselle on selvää
näiden esimerkkien pohjalta, ettei
pelkkä sana ”tahdon” tai ”suostun” merkitse yhtään mitään ilman käytännössä
toteutettua elämää. Itseasiassa pitkätkään puheet eivät merkitse
mitään, vaikka ne kestäisivät vuosikymmeniä. Toisen savustaminen ulos
yhteisestä kodista välinpitämättömyydellä ja sydämen kovuudella ei missään
suhteessa eroa suoranaisesta avioeron hakemisesta, se vain on niin hämäävän
vanhurskas tapa tehdä mitä suurin rikos toista osapuolta kohtaan. Avioero
voidaan tehdä omalla elämällä ja asennoitumisella, ja virallisen eropaperin
hankkiminen on loppujen lopuksi vain jotakin inhimillistä, ihmisten edessä
tapahtuvaa, jo tapahtuneen virallistaminen. Jumalan silmissä moni asia on jo
saavuttanut äärirajansa ja ratkaisunsa, vaikka ihmiset eivät sitä tahtoisikaan
tunnustaa. Monessa tapauksessa on aikaansaatu niin suuri vahinko, ettei mitään
paluuta entiseen ole suuresta tahtomisesta huolimatta. On ylitetty rajat,
peruuttamattomasti!
Jos mies ei
rakasta ja kohtele vaimoansa Jumalan Sanan mukaisesti, on hän syyllinen niin
Jumalan kuin ihmisten edessä, jos vaimo on pakotettu jättämään yhteinen koti.
Monet asiat, joita mies saattaa välinpitämättömyydessänsä tehdä, ovat kuin
naskalinpisto jalkapohjaan. Avioliiton asioita ei saa viedä julkisuuteen, ulos
kodista. Mutta jos mies kuvainnollisesti jatkuvasti herättää vaimonsa naskalin
pistolla kantapäähän ja kuitenkin vakuuttaa rakastavansa tätä, ei vaimo
todellakaan voi olla syyllinen avioliiton pilaamiseen, jos hänen tuskanhuutonsa
kaikuvat läpi kerrostalon tai lähiseudun.
Jumala tuomitsee aina sen, joka on pahan aiheuttaja, ei sen kohdetta. Jokainen
todellinen jumalanlapsi käsittää Isänsä olemuksen ja vanhurskauden, joka ei
tässäkään kohdin poikkea Hänen kokonaiskuvastansa. Vaikka ihmiset eivät
näkisikään todellisuutta, ovat silmät jotka näkevät ja korvat jotka kuulevat,
ohitse kaiken inhimillisen!
Uskovainen ei
ole jokainen joka itseänsä sellaiseksi kutsuu. Herra tunnustaa ainoastaan
todelliset uskovaiset, jotka Hän tuntee, ja joille Hänen ei tarvitse sanoa: ”Menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden
tekijät! Minä en ole koskaan tuntenut teitä!” Avioliitonkin alueella on
laittomuutta, joka on vertaansa vailla! Tässä ajassa ulkokultaisuus on
saavuttanut huippunsa, ja siten monien kohdalla pätee Paavalin ilmaisu: ”Heissä on jumalisuuden ulkokuori, mutta he
kieltävät sen voiman.” Miten he kieltävät sen? Teoillansa, eletyllä käytännöllänsä! Tässä kohden en voi olla
ajattelematta yhä uudelleen sitä, mitä sanotaan 1. Tim. 5: 8: ”Mutta jos joku ei pidä huolta omaisistaan
ja varsinkaan ei perhekuntalaisistaan,
niin hän on kieltänyt uskon ja on uskotonta pahempi.” Millaisessa
valossa meidän siis tulisi tämänkin sanankohdan perusteella nähdä se, kun 1.
Kor. 7 puhutaan siitä, joka ei usko? Sanat ilman niitä vahvistavia tekoja eivät
merkitse yhtään mitään, vaan päinvastoin tuovat tuomion monen ylle.
Se mitä
ihminen tuo julki seurakunnassa tai yleensä julkisuudessa, ei ole mikään
todiste hänen puolestansa jotakuta toista vastaan. Miellyttävä ulkoinen olemus
on usein pettävää ulkokuorta, ja ainoastaan sydänten Tuntija tietää totuuden.
Sen tähden kenenkään ihmisen ei tulisi lausua tuomiotansa tällaisten seikkojen
perusteella kenenkään avioelämästä, koska avioliittovaikeudet eivät kuulu
julkisuuteen, ja siten ei seurakuntakaan voi olla selvillä kaikista
olosuhteista ja tekijöistä.
Jumala on
järjestyksen Jumala, rauhan Jumala. Hän haluaa lapsiensa elävän sopusointuista
elämää, missä jokainen tuntee olevansa tarpeellinen ja rakastettu. Seurakunnan
keskuudessa ei kenenkään tulisi pyytää anteeksi olemassaoloaan, mikä ikävä
kyllä monen kohdalla on todellisuutta vielä tänäkin päivänä.
Kirjoittaessani
aikanaan edellä olevaa en ajatellut lainkaan luonnehäiriöisyyttä, mutta nyt itsekin
hätkähdän huomatessani asiayhteyden.
Pian
kirjoittamiseni jälkeen saimme vieraan Keski-Euroopasta, joka nuhteli minua
kirjoitukseni johdosta ja aivan kuin paheksuen antoi minulle esimerkin siitä,
kuinka todellinen uskovainen nainen suhtautuu kaikkeen kokemaansa. Hän kertoi
kirjaimellisesti: ”Meidänkin maassamme on uskovainen nainen, jota mies
jatkuvasti pahoinpitelee ja hän on koko ajan mustelmilla. Siitä huolimatta hän
on sanonut useasti: ’Minä annan mieluummin tappaa itseni, kuin että lähtisin
pois kotoa’.”
Avioliiton
peruuttamattomuutta voidaan siis käyttää kuolettavana pakkokeinona, joka täysin
riisuu aseista pahoinpidellyn ja kadottaa häneltä kaiken toivon jostakin
paremmasta. Joka lukee kaiken vain lakina, julistaa itse asiassa: ”Avioliitto
on peruuttamaton, eikä sinulla ole mitään mahdollisuutta jättää minua, vaikka
tekisin sinulle mitä tahdon. Käsitätkö, että koska olemme naimisissa, on
minulla oikeus tehdä sinulle mitä vain?”
Onko siis
ihminen sidottu toiseen jopa hengen lähtemisen uhalla? Todella pelottava
ajatus! Kun nyt puhumme luonnehäiriöisyydestä, tulee mieleeni tapaus erään
seurakunnan piiristä. Mies ihastui yksinäisyydestä kärsivään, melko viehättävän
näköiseen naiseen. Tämä kuitenkin oli kokenut todella kovia lapsuudessansa, ja
kärsi tuolla hetkellä jonkin asteisesta mielenhäiriöstä. Miestä varoitettiin
todella vakavasti menemästä naimisiin hänen kanssansa ennen kuin ongelma olisi
ratkennut. Kukaan ei tuolla hetkellä käsittänyt miehen luonnehäiriöisyyttä, ja
tässä tulee julki jotakin siitä, mitä tällaisen ihmisen mielessä liikkuu. Mies
piti kovaa kiirettä ja vei naisen vihille ensi tilassa. Tarpeetonta mainita,
että avioliitto oli täydellinen henkinen helvetti tuolle naiselle, sillä mies
teki koko ajan mitä mielettömimpiä asioita. Vuosikymmeniä myöhemmin mies
heikkona hetkenään myönsi: ”Jos et olisi ollut mielenhäiriössä, et olisi
huolinut minua. Siksi halusin juuri silloin mennä naimisiin kanssasi!”
Tässä tulee
korostetusti esiin se, kuinka LH-persoona etsii itsellensä henkilöä, jota hän voi
alkuun hoivata ja jonkin ajan kuluttua heittäytyä hänen hoidettavaksensa kuin
pienenä lapsena. Jos ajattelemme tätä nimenomaista tapausta tarkemmin, löydämme
siitä yhden käsittämättömimmistä piirteistä LH-persoonassa. Olen joissakin yhteyksissä
kertonut siitä, kuinka hän saattaa tehdä pahaa toiselle, vahingoittaa,
haavoittaa, voidaksensa sitten auttaa ja lohduttaa. Tämä mies teki itse asiassa
hyvin ilkeän teon saattaessansa toisen ihmisen avioon tilassa, jossa tämä ei
tiennyt mitä hänelle todella tapahtuu. Myöhemmin tapahtuva ”hyvänä pito ja
hoivaaminen” saavat siten hyvin kyseenalaisen leiman, etenkin kun voidaan
jälkeenpäin todeta koko avioliiton olleen enemmänkin äiti-poika suhde kuin
aviosuhde.
Tällaisissa
olosuhteissa elänyt ihminen on siis jäänyt paitsi lähes kaikkea sitä, mitä
inhimillisyyteen ja ihmisyyteen kuuluu. Hänessä on syntynyt eräänlainen
tunnetyhjiö, joka aivan luonnon lakien mukaan pyrkii löytämään jotakin, mikä
täyttäisi sen. Erikoisesti uskonnollisella alueella ollaan valmiita tuomitsemaan
näitä ihmisiä, jotka aivan hehkuvat ja huokuvat huutoa: missä olisi joku, joka
välittäisi minusta, missä olisi joku, joka osoittaisi minulle hellyyttä,
lempeyttä, rakkautta, sillä minä en oikein edes tiedä mitä se on!?” Näiden ihmisten
silmät saattavat suorastaan anoa rakkaudellisuutta sellaisella tavalla, että
heidät leimataan haureellisiksi ja avionrikkojiksi!
Luonnehäiriöisyyden
uhrien kohdalla on äärettömän tärkeätä tiedostaa tämä rakkauden ja välittämisen
puutteen tuoma tyhjiö. Ihminen, jolta on riistetty itse asiassa kaikki
inhimillisyys, jos hänessä vielä on hiukkanenkin elämää jäljellä, ei ensi
sijassa ole kykenevä vastaanottamaan mitään monimutkaista. Hänen ensisijainen
tarpeensa on saada tunne siitä, että joku edes hiukan välittää hänestä. Pienikin
rakkauden osoitus palauttaa hänen olemukseensa jotakin siitä, mitä hän on
kadottanut. Jo alan oppikirjojen mukaan potilas usein rakastuu terapeuttiinsa.
Tässä yhteydessä lähes jokainen uhri rakastuu keneen tahansa, joka vain
osoittaa oikeanlaista myötätuntoa ja ymmärtämystä.
Ny saamme
myöskin melko laajakantoisen vastauksen siihen, miksi niin moni
luonnehäiriöisyyden uhri ajautuu toisen luonnehäiriöisen syliin. On suorastaan
inhottava tosiasia se, että useilla LH-persoonilla on aivan kuin korppikotkan
aisti haistaa uhri pitkän matkan päästä. Uhri voi todella huonosti ja hänessä
oleva tyhjiö huutaa täyttymistänsä. Tällaisessa tilanteessa tuntuu melkein mikä
tahansa paremmalta kuin entinen. Todella vaarallinen tilanne!
”Matti oli
elänyt jo pari vuosikymmentä luonnehäiriöisen Maijan kanssa. Seksielämää heillä
oli siinä määrin, ettei sen suhteen voinut olla valittamista. Surullisinta
kaikessa oli vain se, että seksi oli tullut korvikkeeksi kaikelle normaalille
tunteiden esiin tuomiselle. Maijan kohdalla oli surullisen totta se, mikä
koskee lähes kaikkia tällaisia ihmisiä. LH-persoona pitää paljosta puhumisesta
ja hoitaakin usein sen puolen yksipuolisesti. Mutta jos näitä puhumisia
analysoi hiukankaan, voidaan todeta jotakin hyvin mielenkiintoista: nämä ihmiset
puhuvat paljon, keskustelevatkin mielellään, mutta vain pintapuolisista
asioista. He eivät siedä lainkaan sitä, että puhe menisi arkaluonteisiin
ihmisyyttä koskeviin asioihin. Puhua saa, mutta ei asioista, jotka pakottavat
menemään itseensä, suorittamaan itsetutkistelua. Puhua saa, mutta ei missään
tapauksessa mennä sellaisiin aiheisiin, jotka johtavat henkilökohtaisten
asioiden julkituomiseen. Kaikkea leimaa siis tässäkin kohden tietynlainen
salamyhkäisyys.
Matti siis
joutui kuulemaan korvansa ja sielunsa puuduksiin kaikkea sitä, mitä puoliso
hänelle kohdisti. Hän oli siis aivan käytännössä terapeutti, joka kuunteli ja
kuunteli ja myötäili, saamatta kuitenkaan Maijan suojamuurin lävitse mitään
mikä olisi voinut muuttaa Maijan olemusta. Niinpä hän eli oman sielunsa puoleen
melko täydellisessä tyhjiössä, etenkin kun työpaikalla sai kokea melko tylyä
kohtelua.
Maijalle
puhuminen oli oikeastaan aivan turhaa itsepetosta, sillä sisimmässään Matti
tiesi ja tunsi jo täydellisesti sen, että hänen äänensä kyllä kuultiin, mutta
puhutun sanoma jäi täysin vaille huomiota. Niinpä hän jo vuosikausien ajan oli
tuntenut olemuksessansa sanomattoman kaipuun sen puoleen, että joku todella
kuuntelisi häntä ja ottaisi kantaa asioihin, eli edes hiukan välittäisi
hänestä. Jo pelkkä kuuntelija, joka uskoisi hänen puhumansa, tuntui olevan melkoinen
täyttymys hänen tyhjyydessänsä. Mutta tähän mennessä kukaan ystävistäkään,
niistä vähäisistä, ei uskonut miehen vaikeuksien todellisuutta, sillä
tunsivathan kaikki tämän suloisen vaimon, joka kaikkialla aivan säteili
energiaa ja ystävällisyyttä!
Niin hullulta
kuin se tuntuikin, olisi Matille kelvannut tässä tilanteessa melkein kuka
tahansa naisihminen, joka suinkin vielä pysyi kasassa. Huh, huh, ajatteli Matti
välillä, minähän olen jo aivan sekoamassa! Häntä saattaa ymmärtää vain
sellainen, joka on joutunut tällaiseen tyhjiöön, joka on imetty tyhjäksi.
Televisiosta
tuli tieteiselokuva, missä maahan tunkeutujien johtaja oli jonkinlainen
avaruusolio. Tällä oli naisen pää, joka jonkinlaisilla letkuilla ja johdoilla
oli yhdistetty näkymättömiin laitteisiin. Mutta tämä pää oli aivan sievän
näköinen, ja puhui ainakin suurimman osan aikaa ystävällisesti. Ja tässä jäi
Matin mieleen kuva, joka ei vieläkään ollut kadonnut. Tuolloin hän olisi
tuntenut mitä suurimmaksi rikkaudeksi sen, jos hänellä olisi ollut kotonansa
tuollainen pää, viis siihen menevistä letkuista ja johdoista, jos se vain olisi
päivittäin tai edes silloin tällöin keskustellut syvällisesti hänen kanssansa
ja lausunut ystävällisiä sanoja!
Tämä kertomus
kuvaa mielestäni tavattoman hyvin sitä kaipausta, mikä ainakin kätketysti,
ellei sitten tiedostetusti vallitsee jokaisessa luonnehäiriöisyyden uhrissa.
Mikä tahansa ystävällisyys tai rakkaudellisuus merkitsee näille ihmisille
tavattomasti. Siksi heitä ei saa tuomita väärin. Kuinka hirvittävällä tavalla
tässä kohden lyödäänkään lyötyä ja saadaan aikaan aina vain syvempiä haavoja!
Mitä tästä
opimme? Kysymys ei pohjimmaltaan ole mistään täysin mahdottomasta ja
toivottomasta asiasta. Kalvava kysymys vain on se, miten on mahdollista
tällainen kylmyys ja välinpitämättömyys niin maallisella kuin hengelliselläkin
alueella. Mihin olemme päätymässä tässä modernissa ajassa narsistisuutemme
kanssa? Me elämme yltäkylläisyydessä, mutta koska olemme tottuneet siihen, emme
enää huomaa pinnallisuuttamme. Nyt ei ole kysymys rahoistamme tai
omaisuudestamme, vaan jostakin sellaisesta, minkä antaminen ei maksa meille
yhtään mitään, vaan mikä päinvastoin rikastuttaa meitä henkisesti. Pieni hymy
ei maksa mitään, pieni rakkaudenosoitus ei maksa mitään, muutama kaunis todella
tarkoitettu sana ei maksa mitään.
Mieleeni on
ikuisiksi ajoiksi syöpynyt muutama lause. Niin kuin olen jo tuonut julki, olen
saanut kokea luonnehäiriöistä kohtelua noin kolmenkymmenen vuoden ajan.
Tietysti saatan olla huonomuistinen, tietysti saattaa olla niinkin, että
kokemani negatiivisuus on lyönyt leimansa olemukseeni siinä määrin, että olen
nähnyt kaiken ehkä väärässä valossa (sanon tämän niitä arvostelijoita varten,
jotka ehkä haluaisivat tuoda tämän seikan esiin. Häh, hää! Sainpas teidät kiinni!),
mutta en kuitenkaan usko sitä. Tuttavapiiriini on onneksi aina kuulunut muutama
henkilö, jotka ovat olleet melko neutraaleja, muttei mitenkään kantaa ottavia.
Siksi en niin suuresti ole pannut merkille heidän positiivista asennettansa
itseäni kohtaan. Mutta en usko olevani väärässä, jos väitän että kuulin
ensimmäiset todella positiivisesti tarkoitetut sanat vasta yli kahdenkymmenen
viiden vuoden päästä siitä, kun olin aloittanut toimintani seurakunnallisissa
piireissä. Tuolloin kuulin ensimmäiset lauseet, jotka todella olivat balsamia
sielulleni, ja minkä kaltaista ei kukaan vielä ollut sanonut minulle koko
aikuiselämäni aikana. Vierailulle tulleet naisihmiset tutustuivat toimistotiloihimme
ja näkivät sen noin kaksi metriä leveän ja viisi metriä pitkän huoneen, joka
toimi asuntonani. Silloin juuri oli yläkerrassa vapautunut noin 57 neliön
huoneisto. Pähkäillessäni mitä tehdä, kehotti yksi vierailevista sisarista
minua ottamaan asunnon sanoen: ”Markku, sinä ansaitset ja sinä tarvitset tuon
asunnon!”
Ymmärtääkö
sitä kukaan, mutta nuo pari sanaa saivat aivan uuden elämän syntymään
olemuksessani, ja siitä alkoi jonkinlainen toipumiseni kaikesta siitä, mitä
siihen asti olin saanut kokea!
Itsesääli on
surkea asia, eikä tuota mitään hyvää kenellekään. En kerro tätä itsesäälistä,
vaan kerron sen, koska siitä on tullut kuin jonkinlainen profetia elämääni ja
kaikelle sille, mistä näissä kirjoituksissa puhumme. Aloitin hengellisen työni
noin 30 vuotta sitten surukseni todeten, ettei hengellisyys merkitse ollenkaan
vaikeuksien loppumista, vaan niiden todellista alkamista. Oli suurta kiistaa
siitä, mitä minulle tulisi maksaa, ja kun sitten sain lähes kokotoimisesta
työstäni noin 1000 mk kuukaudessa, todettiin sen olevan aivan liikaa minulle.
Ei tässä kaikki, vaan sama henkilö, tietynlaisten erimielisyyksien jo
vallatessa alaa, halusi vaihtaa muutaman sanan kanssani ja katsoi minua silmiin
sanoen: ”Koska sinä olet nyt hyväksynyt tämän viran meidän keskellämme hengellisenä
johtajana, saamme me tehdä sinulle mitä haluamme.” En aivan tarkoin muista sen
aikaisia tuntemuksiani, mutta koska se tällaisella tavalla on syöpynyt
mieleeni, oli sillä melko shokeeraava vaikutus.
Nyt lähes
kolmenkymmenen vuoden jälkeen pidän tuota lausuntoa suorastaan profeetallisena,
ei koskien omaa itseäni, vaan ylipäätänsä kaikkea hengellistä elämää. Jos
lähdemme kaivelemaan ja tutkistelemaan kaikkia ongelmia uskonnollisella alalla,
löydämme kaiun tuosta lausumasta kaikkialta. Se on eräänlainen luonnehäiriöisyyden
sotahuuto, julistus. Ei kukaan normaali ja tervejärkinen ihminen edes lausu
julki jotakin sellaista. Olin siis jo silloin tekemisissä enemmänkin
mielenterveystyön kuin hengellisen työn kanssa. Jos kertoisin kaikesta
kokemastani, menettäisin ehkä sen vähäisenkin rippeen arvovaltaa ja
kunnioitusta, mitä olen onnistunut säilyttämään. Ja tässä törmäämme jälleen
kerran tuohon seikkaan, joka on estänyt luonnehäiriöisyyden tulemisen
julkisuuteen. Häpeä. Minäkin häpeän kaikkea sitä, mille pakostakin olen
joutunut antamaan jonkinlaisen hyväksynnän vastoin tervettä itsetuntoa!
Minulle aina
vakuutettiin kaiken tämän kuuluvan normaaliin elämään. Milloin ajauduin siihen
tilaan, etten enää tiedostanut kaiken järjettömyyttä, sitä en osaa sanoa. Jos
ihmisellä on sanoinkuvaamaton tuska niin avioliitossa kuin työelämässäkin,
katoaa helposti taju niistä rajoista, missä ihminen on koskematon niin Jumalan
kuin ihmistenkin edessä. Uskonnollisuuden varjolla vaaditaan usein suorastaan
mahdottomia asioita, eikä yhtään nähdä toisen ahdistusta tai kärsimystä. En
itse, eikä kukaan mukaan tiedostanut sitä, että olin tekemässä henkistä
kuolemaa. Johtuneeko siitä, että olin vain yksi monien joukossa?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti