Mitä tällä kaikella sitten on tekemistä luonnehäiriön
kanssa?
Oleellisen
paljon. Luonnehäiriöisen ihmisen häiriö on syntynyt ainakin osittain siitä,
ettei hänelle syystä tai toisesta ole löytynyt omaa paikkaa, omaa minuutta,
omaa tarpeeksi pitkälle kehittynyttä persoonallisuutta. Tästä emme nyt
kuitenkaan puhu sen enempää, vaan asian kääntöpuolesta: koska luonnehäiriöinen ihminen ei elä todellisuuteen perustuvassa
maailmassa, ei hänen lähellään elävä ihminenkään voi olla sitä mitä todella on.
Hän ei voi olla oma itsensä, toteuttaa omaa minuuttansa. Syy ei ole hänessä, ei
ole sisäsyntyinen, vaan ulkoisten seikkojen aiheuttama, lähinnä sairaan ihmisen
synnyttämä. Mitä ihminen ei omista, sitä hän ei voi antaa toiselle, ja
luonnehäiriöisyystapauksessa ei sitä haluta suoda toiselle. Jos ihminen on jäänyt ilman todellisuuteen
perustuvaa henkistä paikkaansa, ei hän voi nähdä sen tarpeellisuutta toisenkaan
ihmisen elämässä. Tämä avaa meille pelottavia kuvia tästä hetkestä ja ennen
kaikkea tulevaisuudesta. Kuinka laajalle luonnehäiriöinen käyttäytyminen onkaan
levinnyt, sen tulemme vielä näkemään.
Luonnehäiriöisen
uhrin elämä on saattanut lapsuudessa olla aivan normaalia. Mielestäni on aivan
turhaa ja masentavaa etsiä luonnehäiriöisen uhrin kärsimysten syytä lapsuudesta.
Harvempi uhri on ajautunut tilanteeseensa tietoisesti vaikeuksia etsien. Itse
kukin on vain nähnyt rakkautensa kohteessa tai läheisessänsä pettävän
ulkokuoren, ja todellisuus on paljastunut myöhemmin, sillä LH-persoona on mestari
kätkemään todellisen olemuksensa. Nuoruuskin on uhrilla saattanut olla aivan
normaali, eikä siltä ajalta löydy selitystä sille, miksi ollaan ajauduttu
nykyiseen tilanteeseen.
Mielenkiintoinen
ja yhä vielä avoin kysymys mielessäni on se, mitä on se läheisriippuvuus, mistä
LH-persoonan uhri kärsii. Se ei ole johdettavissa lapsuuteen, vaan useiden
todistuksen mukaan kaikki ongelmat alkoivat vasta hääkellojen soitolla tai
lähimmäisen käytöksen radikaalisti muututtua. Se ei siis löydä tyydyttävää
selitystä alan kirjallisuudesta. Tässäkin kohden tulee pakostakin mieleen Tukholman
syndrooma.
Niin kauan
kuin uhri on toiminut tyydyttävällä tavalla, on häiriintynyt henkilö pystynyt
pitämään ongelmansa piilossa. Vasta tietyt asiat tuovat tämän sairauden esiin.
Yksi suurista
kysymyksistä on myöskin se, tuleeko tätä asiaa todella kutsua sairaudeksi,
vaiko eräänlaiseksi elämän filosofiaksi, niin kuin joku tutkija on esittänyt.
Ennen kaikkea uskonnollisella rintamalla olen näkemässä tämän ajattelutavan
hyvinkin osuvaksi. Kaikki eivät ole luonnehäiriöisiä, vaan luonnehäiriöisesti
käyttäytyviä, ja heidän kohdallansa on luontevaa puhua elämän filosofiasta.
Toisaalta tällainen toista vahingoittava ja tuhoava elämän filosofia tuntuu kauhistuttavalta
asialta, mutta jos ihminen säilyttää sen vuosikymmeniä lainkaan muuttumatta, on
sen olemassaoloon pakko uskoa.
Elämän pelisäännöistä
Edellisessä
kirjassa kirjoitin elämän pelisäännöistä, jotka vallitsevat ihmisten elämässä
heidän kuolemaansa asti. Etenkin uskonnollisella alueella näiden pelisääntöjen
kirjo on aivan uskomaton. Ei ole ihme, että Herramme aikanaan totesi
kirjanoppineiden ja fariseuksien kokoavan kasaan muiden kannettavaksi raskaita
kuormia, joita eivät itse sormellakaan tahdo koskettaa. Tämä kuva on mitä
sopivin ja elävin vielä tänäkin päivänä aikamme fariseusten keskellä!
Kuulin
aikanaan eräästä tuoreesta avioliitosta, jossa vaimo noin puolen vuoden liiton
jälkeen toteaa varoittavasti ja nuhdellen: ”Älä milloinkaan sano minulle mitään
negatiivista tai moiti minua mistään mitä teen!” Mies yritti noudattaa
kehotusta sydän kirvellen ja sai kokea vuosien kuluessa, että syyllisyys ja
virheet olivat aina hänen puolellansa. Tuossa vaiheessa, näin jälkiviisaasti
sanoen, olisi miehen viimeistään tullut tajuta, ettei ole tekemisissä aivan
tavallisen ongelman kanssa. Olisi ollut ainoa järkevä ratkaisu todeta: ”Jos kerran
näin on asiat, on parasta että kumpikin lähdemme eri suuntiin!”
Kuinka totta
tämä kaikki onkaan niin uskonnollisella kuin tavallisellakin elämän alueella!
Kuinka yleinen onkaan tämä pelisääntö: ”Minulla on oikeus sanoa sinulle mitä
haluan, mutta sinä katso tarkkaan, mitä rohkenet minulle sanoa!”
Melkoinen
ongelma on siinä, että suurimmassa osaa luonnehäiriöavioliittoja on rakastuttu
roolihahmoon, eikä siihen henkilöön, joka naamion takana piilee. Seurauksena
on, että sairas ihminen ei todellakaan tunne tarvetta muuttumiseen, vaan pyrkii
koko ajan muuttamaan toisen mielensä mukaiseksi.
Jotakin henkilökohtaista
Elämäni
todelliset vaikeudet alkoivat nuoruusikäni lopulla niin työni kuin tiettyjen
yksityiselämääni liittyvien asioiden johdosta. Minulla oli tähän asti aina
ollut oma paikkani ainakin tyydyttävässä määrin. Mutta nyt tietyt ihmiset
tekivät kaikkensa riistääksensä minulta minuuteni ja paikkani ihmisenä ihmisten
keskellä.
Minä en
milloinkaan ole oppinut mielistelemään ihmisiä, vaikka kaikin tavoin olen
karttanut heidän loukkaamistansa. Olen vain kokenut todeksi sen, ettei totuuden
puhuja ole ollut kauhistus vain menneinä aikoina, vaan on sitä yhä edelleenkin.
Niinpä sain pian sellaisen leiman ihmisten mielessä, etten ollut sitä koskaan
osannut edes kuvitella. Miksi ei kukaan tuohon aikaan kertonut minulle siihen
aikaan psykopatian nimellä kulkevasta sairaudesta? Miksi ei kukaan kertonut
minulle, että seuraani heittäytyi joukko tuhoavia ajatuksia hautovia elämän
filosofeja, jotka eivät halunneet edes lukea Sanasta: ”Toinen toisenne
kunnioittamisessa kilpailkaa keskenänne!”
Turha kysyä
tällaista, kun sitä ei kukaan nytkään sanoisi minulle! Tuntuu hiukan
pelottavalta olla edelläkävijä näiden asioiden esille tuomisessa.
Aloin sitten
muutaman painostuksen vuoden jälkeen nähdä erikoisia unia. Ne hiukan
vaihtelivat, mutta perustunne kaikissa oli sama. Olin kadottamassa omaa
paikkaani ja persoonallisuuteni kalleimpia ominaisuuksia. Tämä tuli esiin
unissani, missä makasin peittoni ja tyynyjeni kanssa jossakin pienessä tilassa,
joskus jopa niin pienessä, että juuri mahduin siihen. Koska en milloinkaan ole
omistanut omaa asuntoa, oli kaikissa näissä unissa tuo ihmeellinen tunne: tämä
on minun ikioma paikkani, vaikkakin pieni, kuitenkin oma! Myöhemmin sitten
katselin lenkillä ollessani kaikkia tien varrella olevia rakennuksia, etenkin
pienen puoleisia ajatellen: voi kun minulla joskus olisi ikioma mökki, vaikka
kuinkakin vajavainen ja pieni! Pääasia olisi, että se olisi ikioma. Tämä haave
ei ole toteutunut, eikä sen tarvitsekaan toteutua. Pääasia on, että minulla on
katto pääni päällä ja kaikki tarvitsemani. Eikä se ole kovin paljon.
Minua ei
milloinkaan ole kiinnostanut tavaran paljous, vaikka sitä pääasiassa työni
johdosta on kerääntynytkin. Kuitenkin asuessani talvella viisi viikkoa
asuntovaunussa Helsingin leirintäalueella, totesin ihmisen tulevan toimeen
hyvin pienellä tavaramäärällä. Kun sitten vielä lisäksi asuin 38 neliön
asunnossani neljä ja puoli kuukautta käytännöllisesti katsoen ilman
huonekaluja, vahvistui käsitykseni entisestään. En tarkoita sitä, ettei
ihmisellä saisi olla omaisuutta. On kuitenkin tärkeätä, että kiintymyksemme
koskee enemmänkin muita elämän asioita, etenkin lähimmäisiämme. Kuinka monelle
onkaan tavaran hankkiminen suurin este lähimmäisen huomioimiselle, jopa oman perheen
huomioimiselle!
Meidän
paikkamme sijainti tai koko ei siis ole ratkaiseva, vaan sisäinen
tyytyväisyytemme. Kun ajattelen noin kolmeakymmentä vuotta luonnehäiriöisessä
ilmapiirissä ja jatkuvaa taistelua oman minuuden puolesta, joudun toteamaan
kaiken jättäneen jälkensä elämääni. Parissa vuodessa ei korjata jotakin
sellaista, mikä on kestänyt aivan liian kauan. Muutamassa vuodessa voi
kuitenkin tapahtua jotakin siinä määrin, että sitä itsekin vain ihmettelee.
Ihminen voi
löytää oman minuutensa uudelleen aivan häkellyttävällä tavalla sen jälkeen kun
se suuressa määrin on joutunut kadoksiin henkisen väkivallan vaikutuksesta.
Sitä mukaa kuin oma minuus palautuu, sitä mukaa myöskin ihminen voi nähdä oman
paikkansa niin yksilönä kuin osana pienempää tai suurempaa yhteisöä.
Uskomus
siihen, että ihminen voisi kehittyä oikealla tavalla täydellisessä
yksinäisyydessä, on täysin väärä ja harhaanjohtava. Etenkin uskonnollisella
alueella tässä suhteessa on todella ajettu mitä raskaimmalla tavalla karille,
ja siksi kristinusko on suurimmassa kriisissänsä parituhatvuotisen kehityksensä
aikana. Kristillisyys kukoistaa, mutta
usko ja ihmisen kyky olla ihminen on lähes kokonaan kadonnut!
Ihmistä ei ole tarkoitettu olemaan yksin
Ajoittainen
yksinäisyys on yksi elämän koululuokista, mutta todellisen ihmisyyden ihminen
oppii vain vuorovaikutuksessa toisten ihmisten kanssa, sillä ihminen on
eittämättömästi laumaeläin. Se ei tarkoita sitä, että hänen olisi juostava
lauman mukana minne tahansa se menee, vaan ihmisen perusluonteeseen kuuluu
yhteydentarve lajitoveriensa kanssa. Sitä ei korvaa sen paremmin kissa kuin
koirakaan, saati sitten marsut ja hiiret.
Yksinäisyys on
yksi suurimmista kirouksista ihmiskunnan ja kristikunnan keskuudessa. Se ei
kuitenkaan ole sen paremmin luonnon kuin ei Luojankaan järjestyksen mukaista.
Vääristynyt kristillisyys on luonut täysin virheellisen kuvan siitä henkisestä
ja hengellisestä tarpeesta, mikä meillä jokaisella on. Tämän kuvan on sitten
maallinen elämä omaksunut tältä vääristyneeltä kristillisyydeltä.
Todellisuudessa vääristynyt kristillisyys on pääsyy kaikkeen ”maallistumiseen
ja maailmallistumiseen” minkä näemme tänä päivänä rehottavan. Kuka haluaisi
sellaista kristillisyyttä, joka luonnehäiriöisesti ja narsistisesti etsii vain
omaa parastansa toisen kustannuksella? Rakkauden ja välittämisen puute johtaa
auttamattomasti yksinäisyyteen.
Yhteiskunnan
niin kuin seurakunnankin tulisi perustua ihmisen perusolemukseen laumaeläimenä.
Toisen tulisi pitää huolta toisesta. Kun tämä ei pääse toteutumaan, on
seurauksena valtava määrä yksinäisiä ihmisiä. Meidän omassa maassamme elää yli
miljoona ihmistä yhden ihmisen taloudessa. Jos jokainen varaisi sydämessänsä
tilan edes yhdelle lähimmäisellensä, näyttäisi kaikki aivan toisenlaiselta!
Tilanne
vaikuttaa todella katastrofaaliselta ja toivottomalta. Sitä se todellisuudessa
onkin. Mutta pieni muutos katsantokannassamme voisi saada aikaan valtavan
muutoksen meidän maassamme; järkevinä ihmisinä käsittäkäämme, ettei ole
itsekkyyttä, vaan mitä suurimmassa määrin järkevää, saattaa asiat kuntoon ensin
omassa maassa ja sitten vasta puuttua muiden maiden asioihin.
Miksi yhä
harvempi tekee yleensä yhtään mitään toisen ihmisen hyväksi? Siksi, että meistä
on tullut niin suureellisia ja tietyssä mielessä suuruudenhulluja, narsistisia,
ettemme suostu tekemään mitään, ellemme näe aivan tavattomia tuloksia
toiminnastamme. Narsistisuus sitoo käsiämme ja aikaamme entistä enemmän, koska
olemme kadottaneet kosketuksen ihmisyyteen ja pyyteettömään auttamiseen. Järki sanoo, ettemme voi parantaa koko
maailmaa, mutta koko maailma järkkyisi, jos jokainen pyrkisi auttamaan edes
yhtä kärsivää!
Luonnehäiriöisyyden
tuottama kärsimys on kasvamassa räjähdysmäisesti, mille emme kokonaisuutena voi
mitään. Mutta jokainen voi tehdä jotakin lähipiirissänsä.
Oikeus tehdä toiselle mitä vain?
Kaikkein
käsittämättömintä on se, kuinka kristillisissä piireissä on nostettu kädet
pystyyn näiden asioiden edessä. Niin kuin olen esittänyt epäilyksen siitä, että
luonnehäiriöisyyden esiintymisprosentti on uskonnollisissa piireissä
moninkertainen normaaliväestöön verrattuna, sitä vakuuttavampia esimerkkejä
ilmaantuu jatkuvasti.
Aikanaan,
lähes 30 vuotta sitten, aloittaessani toimintani seurakuntien piirissä, koin
jotakin sellaista, mikä on kuvaavaa koko elämäni ajalle, sekä koko kristityn
maailman näkemyksille. Tuskin mikään muu elämän alue on niin vaativa kuin
toiminta hengellisissä piireissä. Tämä on hämmästyttävä toteamus, mutta nämä 30
vuotta ovat osoittaneet sen todeksi kaikkien kirkkokuntien piirissä. Kaikenlaisia
vaikeuksia oli jo aloittaessani, ja hämmästellessäni (nyt en enää osaa
hämmästellä mitään) kokemiani negatiivisia asenteita, lausui eräs seurakuntalainen
selitykseksi jotakin, mikä jäi mieleeni lopuksi elämääni. En sano tätä
itsesäälistä, vaan pieni hymy huulillani. Kuulin todellakin sanat: ”Koska sinä
olet hyväksynyt tämän viran johtoasemassa keskellämme, saamme me tehdä sinulle
mitä haluamme.”
Vuosien
varrella nämä sanat ovat toistuvasti tulleet mieleeni, mutta nyt viime aikoina
ne ovat olleet minulle kuin profetiaa. Eikö tämä ole juuri se seikka
kristillisessä elämässä lävitse kaikkien uskonnollisten yhteisöjen, mikä on
riistänyt meiltä kaiken hengellisen kasvun ja suonut tilan sille
maallistumiselle, narsismille, mitä naiivisti ihmettelemme?
Kuka
todellakaan haluaisi sellaista kristillisyyttä, mikä on narsismin ja
luonnehäiriöisen käytöksen leimaama? Kysymys ei siis ole vain yksittäisistä,
sairaista ihmisistä, joita kauniisti olemme nimittäneet fanaatikoiksi, vaan
kysymys on kollektiivisesta asiasta, joka on vallannut vaihtelevassa määrin
erilaiset yhteisöt ja piirit.
Uhriksi
joutuneen kannalta on aivan samantekevää onko hän luonnehäiriöisen ihmisen
vaiko luonnehäiriöisen käytöksen uhri. Kumpikin tuhoavat ja vahingoittavat
samalla tapaa. Ainoa ero on siinä, että jos ajattelemme pahasti
luonnehäiriöisen olevan parantumaton, niin luonnehäiriöisesti käyttäytyvän ei
välttämättä tarvitse olla luonnehäiriöinen; hän vain käyttäytyy siten koska on
tekemisissä ilmiön kanssa, jota hän ei pysty käsittelemään olemuksessansa. Olisikohan
tässä yhteydessä kysymys siitä juopumuksesta, josta Herramme puhui niiden
palvelijoiden kohdalla, jotka ajattelevat Herransa viipyvän ja alkavat lyödä
sekavassa tilassansa toisia palvelijoita???
Luonnehäiriöinen ilmapiiri ja ympäristö
siis aikaansaavat samankaltaista käytöstä kaikissa niissä, jotka pitkään ovat
sen vaikutuksen alla. Millaisissa peileissä me siis peilaamme itseämme ja
kasvuamme niin kristittyinä kuin maallisina ihmisinäkin? Mitä me näemme niissä
peileissä, jotka on eteemme asetettu? Kysymys on todella vakava, ja saa itse
kunkin kysymään, tulisiko kaiken tämän keskellä etsiä jotakin muuta sen
tilalle, mitä meillä juuri nyt on. Itsensä syyllistäminen ei ehkä ole tässä
kohden tarpeellista eikä hyödyllistäkään. Enemmänkin on kysymys itsesuojelusta,
sillä meille on opetettu aivan vääriä asioita!
Tietynlainen
kärsimyksen ihannointi ja väärä maailmankatsomus on luonut aivan liian paljon
tilaa narsistisen näkemyksen kasvulle. Narsismi
eli itserakkaus ei ihmisyhteisössä ole mahdollista ilman uhreja. En väitä
että rikkaus välttämättä merkitsisi toisen riistoa, mutta itserakkaus on kuin
virtahepo olohuoneessa. Missä on jotakin näin suurta, siellä ei voi olla tilaa
jollekin muulle. Todella suuri ihminen ei ole suuri tilavuudeltaan, vaan
sydämeltään, ja siksi voidaan sanoa, että todella suuren ihmisen seurassa
jokainen tuntee itsensä suureksi ja hyväksytyksi.
Lupaa tehdä
toiselle ihmiselle mitä haluaa, ei ole antanut sen paremmin Luoja kuin ei
luonnon normaali järjestyskään. Sen antaa vain vääristynyt kristillisyys tai
vääristynyt luonne. Itse asiassa vääristynyt kristillisyys sisältää kaikki
luonnehäiriöisyyden piirteet alusta loppuun asti, niin ajallisesti kuin
laadullisestikin. En ole vielä mistään löytänyt perusteellista selvitystä
luonnehäiriöisyydestä, sillä eri asiantuntijat ja eri piirit omaavat hyvin
erilaisia näkemyksiä. Hengellisen taustani perusteella itse määrittelen sitä
omien kokemuksieni ja näkemysteni pohjalta.
Perustavinta laatua oleva piirre on
mielestäni se, että se perustuu lähes täydelliseen piittaamattomuuteen toisen
ihmisen oikeuksista ja persoonallisista ominaisuuksista. Siten se on luonut
omat kieroontuneet pelisääntönsä, mitkä suovat itselle lähes rajattomat oikeudet
melkein mihin tahansa (”Meillä on oikeus tehdä sinulle mitä haluamme!”) ja
samalla rajaa toisen oikeuksia. Molemmat eivät mahdu samaan tilaan eivätkä voi
päteä samoissa asioissa. Siten syntyy mahdoton tilanne, jota voitaisiin kuvata
aikanaan useinkin mielessäni pyörineellä ajatusleikillä. On leukojen
puristuksessa kappale, joka ei anna periksi, mutta siitä huolimatta leuat
lähestyvät toisiansa. Kappale kuitenkin estää leukojen liikkeen. Eli siis
olemme tekemisissä irrationaalisen asian kanssa, joka sotii luonnon lakeja
vastaan. Tässä suhteessa luonnehäiriöisyys sisältää tavattoman määrän järjelle
käsittämättömiä asioita, jotka ovat mahdollisia vain irrationaalisessa maailmassa.
Eli jonkin vaatiessa enemmän tilaa, on toisen väistyttävä tai annettava tilaa.
Tiedämme nyt
tilanteen, missä kaikki LH-persoonan uhrit elävät. He ovat tekemisissä asian
kanssa, jota he eivät pysty käsittelemään olemuksessaan, koska ei ole mitään
järjellistä selitystä sille. Tällaisen ilmiön läheisyydessä viipyminen johtaa
väistämättömästi myös toisen osapuolen vaurioitumiseen niin psyykkisesti kuin
fyysisestikin. Vain harvoissa tapauksissa terve osapuoli on niin vahva, että
jatkuvasti löytää pakokeinot säilyttääksensä oman identiteettinsä tämän totuuden
vääristelyn keskellä.
Yksi
LH-persoonan valteista on se, että hän pääsee syyttämään uhriaan
luonnehäiriöisestä käytöksestä. Tämä on helppo syytös, sillä siihen sisältyy
paljon totuuttakin. Mutta uhrilla on oikeus kysyä itseltänsä, mistä hänen
käytöksensä johtuu. Ikävä kyllä tämän kysymyksen esittäminen ei liian pitkän
vaikutuksen jälkeen enää tule edes mieleen. Mutta lohdutukseksi jokaiselle
itseään tässä kohden syyttävälle voidaan sanoa, ettei kysymys ole
sisäsyntyisestä asiasta, vaan ulkopuolelta tulevasta vaikutuksesta.
Tietynlaisten
kokeiden perusteella on todettu, että jo muutaman päivän altistuminen kyllin
provosoivalle käytökselle saa ihmisessä aikaan muutoksia, joita tämä itse ei
enää pysty hallitsemaan. Syyllinen ei siis ole se, joka painostuksen johdosta
tekee jotakin vastoin tahtoansa ja parempaa tietoansa, vaan tässä kohden on
etenkin uskonnollisen maailman syytä katsoa peilistä itseänsä ja todeta syyllistyneensä
usein jopa törkeään manipulointiin ja pakottamiseen. ”Joka viettelee yhdenkin
näistä pienemmistä, sille olisi parempi että myllynkivi pantaisiin hänen
kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyksiin…”
Mistähän
syystä kaipaisin nähdä näitä myllynkiviä käyttövalmiina?
Kristillisellä alueella selitetään nykyään kaikki negatiivinen
pois.
Tuskin enää
tiedetään mitä parannus ja katumus merkitsee. Hyvä tarkoitus tuntuu olevan
ratkaiseva tekijä niin julistuksen kuin käytännönkin mukaisesti, mutta eikö ole
hyvin vanha sananlasku, että tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla?
Eikö Sana aivan vastaansanomattomasti ilmoita meidät tuomittavan tekojemme
mukaan? Pelkkä uskokin on kuollut ilman tekoja!
Kuuntelin
hiljattain esitelmää, jota piti Erik Ewalds. Hän kertoo siinä eräästä miehestä,
joka jonkinlaisessa näyssä tai unessa sai ajatuksen haudata leiviskänsä maahan.
Saavuttuaan pellolle hän kuitenkin totesi aikomuksensa mahdottomaksi. Miksi?
Hetken yrittämisen jälkeen hän totesi, ettei pellossa ollut yhtään vapaata
paikkaa, koko pelto oli täynnä kätkettyjä leivisköjä. Minulle tämä kertomus on
ollut hyvin hätkähdyttävä ja murheellinen. Kuinka paikkansa pitävä se onkaan
juuri tänä päivänä! Raamatun kertomuksessa yhden leiviskän saanut mies totesi
tehneensä kaiken pelosta, koska tiesi herransa kovaksi mieheksi. Miksi meidän
aikamme ihminen kaivaa leiviskänsä maahan? Miksi minä yritin sitä monen vuoden
aikana?
Kuka ja mikä
on antanut meille niin totaalisesti vääristyneen kuvan Herrastamme? Vääristynyt
kristillisyys, vääristynyt Jumalakuva, vääristynyt käsitys siitä, mitä me
todella olemme Jumalan silmissä! Kysymyksenalaista on, riittääkö se
minkäänlaiseksi puolusteluksi sinä hetkenä, kun teemme tiliä elämästämme ja
tekemisistämme. Tällainen petos on tuskin mahdollinen ilman jonkinlaista omaa
osuuttamme asiaan.
Me olemme
antaneet hyväksyntämme aivan liian monille epäilyttäville asioille, koska
olemme olleet niin sisäisesti rikkinäisiä ja epävarmoja kaikesta, omasta
itsestämme, elämämme tarkoituksesta, tehtävästämme jne. Olisiko tullut nyt se
hetki, jossa katsomme tosiasioita silmiin ja myönnämme tulleemme petetyiksi?
Rikkinäinen ihminen ei ainoastaan yritä haudata leiviskäänsä maahan, hän haluaisi
itsekin vajota syvyyksiin!
Vielä on
mahdollisuuksien päivä, armon päivä. Itse asiassa on aivan käsiemme ulottuvissa
aivan toisenlainen elämä ja uudet mahdollisuudet. Meille suodaan nyt tilaisuus
palata takaisin sille kohtaa, missä kadotimme kaiken meille niin tärkeän.
Meiltä jokaiselta on riistetty tavaton määrä omaa persoonaamme ja elämäämme,
minkä Jumala on meille tarkoittanut. Katsokaamme avoimesti ja rehellisesti
eteemme ja kysykäämme ääneen kysymys, minkä Totuus niin pitkän aikaa on
kaiuttanut sieluillemme, vaikka emme sitä olekaan rohjenneet ottaa todesta:
”Tämäkö nyt on kaiken sen saavuttaminen, mitä niin pitkään olet etsinyt, kun
muutama suuri henkilö on nostettu kuin kuvapatsaana Baabelin tornin huippuun ja
kaikki huutavat heille innoituksessa ylistystänsä ja kiitostansa?”
Narsistinen
luonnehäiriöisyys on riistovoima, joka etsii vain omaa kunniaansa ja omaa
hyväänsä. Se imee voimansa ympäristöstä ja saa kaikki voimaan huonosti.
(Itseasiassa narsistinen luonne itsekin kärsii koko ajan, vaikka sitä ei
olekaan niin helppo havaita. Pitäisikö uhrien sitten sääliä piinaajaansa, on
mielenkiintoinen kysymys!)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti