Kun voimat palaavat
Huomaan
itsessäni aivan valtavan muutoksen siihen verrattuna, mitä elämäni oli vain
noin vuosi sitten. Kun ihminen voi huonosti ja on väsynyt ja masentunut,
välttää hän kaikkea tarpeetonta ja ylimääräistä ponnistusta. Tietynlainen suojausohjelma
ihmisessä etsii kaikkein yksinkertaisimmat ja helpoimmat keinot edetä aivan
yksinkertaisissa päivittäisissä toimissakin.
Ei siis ole
ihme jos lattiat ovat täynnä erilaisia tavaroita tai roskia, joita ei kerta
kaikkiaan ole jaksanut nostaa pois. Mahdollista on, että kaikkialla vallitsee
melkoinen sotku, koska voimat eivät riitä laittamaan tavaroita oikeille
paikoillensa; ne vain yksinkertaisesti lasketaan sille vapaalle paikalle, mikä
on lähinnä.
Huonon olon
jatkuttua kyllin kauan saavutetaan tietynlainen ilmapiiri ja maailma, jossa
vallitsevat aivan omalaatuisensa säännöt ja elämän lait. Niinpä ei yhtään
ihmetytä sekään, että jonkun elämästä vie suurimman osan aikaa sen pohtiminen,
nouseeko ylös sängystä vai kääntääkö vielä kylkeä muutaman kerran. Sänky tuntuu
maailman parhaalta paikalta!
Vasta kun
mielialassa ja olemuksessa alkaa tapahtua oikeanlaista korjaantumista, syntyy
uutta heräämistä elämää kohtaan. Saadaan kosketusta uuteen elinvoimaan ja
energiaan, ja olo alkaa tuntua jälleen kerran inhimilliseltä. Ja tässä kohden
tulee olla kiitollinen pienistä aluista, pikkiriikkisistäkin muutoksista hyvään
suuntaan.
Se mistä nyt
kirjoitan, saattaa olla utopiaa ja naurettavaa sellaisen mielestä, joka on
säästynyt elämän kolhuilta, mutta jokainen kärsivä ja elämän murjoma tietää
mistä puhun.
Meidät on
kerta kaikkisesti tarkoitettu ihmisiksi, inhimillisiksi olennoiksi, eikä
miksikään koneiksi tai supermiehiksi tai –naisiksi. Siksi tämän totuuden
pakeneminen tuottaa niin tavattoman määrän kärsimystä ja turhaa ahdistusta.
Onko siihen kaikkeen sitten aivan pakko mennä mukaan ja kärsiä vastoin omaa
tahtoansa? Kukapa voisi antaa tähän vastauksen? Mutta joka tapauksessa me
voimme helpottaa elämäämme, jos vain tahdomme. Mutta sen ensimmäisenä
perusedellytyksenä on, että me käsitämme olevamme vain vajavaisia ihmisiä, ja
annamme itsellemme luvan olla juuri sellaisia kuin olemmekin, ihmisiä!
Minun oloni on
siis parantunut huomattavasti jo yhden vuoden aikana, vaikka tällä hetkellä
sydämen rytmihäiriöt tuottavat ongelmia. Aivan päivittäin huomaa tekevänsä
jotakin sellaista, mitä ei menneinä vuosina kuvitellutkaan tekevänsä, tai ei
voinut tehdä siitä yksinkertaisesta syystä, että oli aivan liian huono olo
huomataksensa edes jonkin tekemisen tarpeellisuutta. Niin hullua kuin se onkin,
me kärsimme usein tuntikausia sellaisen tekemättömyydestä, minkä olisi voinut
suorittaa alle minuutissa. Esimerkkinä uudet lenkkitossuni.
Koska olen
köyhä, ostan vain parhainta ja kalleinta. Hulluako? Ei vaan todella viisasta,
sillä nyt minun ei tarvitse vuosikausiin ostaa uusia tossuja, minä pystyn
kävelemään paljon nopeammin kuin ennen, jalkani eivät tule kipeiksi, lonkkani
eivät kolota, selkäni ei tule jäykäksi, niskani voivat paljon paremmin. Köyhyys
ei siis merkitse tyhmyyttä, vaan on kunnia-asia, jos köyhä käyttää sitä
järkeänsä, mikä hänelle on suotu synnyinlahjana. Moni rikas ei ollenkaan osaa
käyttää järkeänsä, jos sitä ylipäätänsä…
No niin, uudet
lenkkitossut! Voin jo siis paremmin, mutta pari päivää sitten totesin voivani
vieläkin paremmin. Mistä sen huomasin? Olin jo laittanut tossut jalkaani, kun
huomasin kantapäässä pistelevän. Sukan sisällä oli pieni kivensiru. Kuinka
monta kertaa olenkaan vain huitaissut pusakan päälle ja lähtenyt ulos inhoten
sitä pistelyä, mitä jokainen askel toi mukanaan. Saatoin kävellä tunnin tai
kaksikin, potkaissen silloin tällöin tossun reunaa asfalttiin siinä toivossa,
että kivensiru siirtyisi pois kantapään alta. Turha toivo!
Me olemme siis
monessa suhteessa aivan älyttömiä siitä yksinkertaisesta syystä, että voimme
älyttömän huonosti. Me itse kiusaamme itseämme, kun kaikki menee tarpeeksi
pitkälle. Pari päivää sitten voin siis paljon paremmin, koska istuuduin
uudelleen, otin tossun jalasta, venytin sukkaa niin paljon että sain kivensirun
sormieni väliin ja laitoin tossun takaisin jalkaan. Kuinka mukavaa olikaan
kävellä pitkin Helsinkiä, kun ei kivensiru hiertänyt jalkapohjaa!
Sitten kun
voin vielä paremmin, en tyydy venyttämään sukkaa, vaan otan senkin pois jalasta
ja ravistelen oikein tyydytyksellä niin kauan, että varmasti jokainen murunen
putoaa lattialle!
Elämä koostuu
aivan pienen pienistäkin asioista, jotka antavat sille sen todellisen
merkityksen. Luonnehäiriöisen uhri ei siis tarvitse aina mitään suuren suuria
ja äkkinäisiä muutoksia elämäänsä, vaan kun hän lapsen lailla saa uudelleen
tarttua kiinni elämän pieniin iloihin, kokee hän olemukseensa tulevan jotakin
kadoksissa ollutta aivan päivittäin.
Ihmisyyden kaipaus
Alan kirjallisuudessa ja luennoissa ihmetellään usein, miksi
luonnehäiriöisen uhri ajautuu entisestä suhteestansa vapauduttuaan uuteen
samankaltaiseen liittoon. Syytä etsitään useimmiten uhrin varhaisemmasta
elämästä ja nimenomaan lapsuudesta. Tunnustan avoimesti, että juuri tällä
hetkellä vältän lukemasta enemmälti alan kirjallisuutta, koska katson
elintärkeäksi säilyttää ne vaikutelmat ja tuntemukset, mitkä mielessäni ovat
kaiken kokemani ja näkemäni ja kuulemani perusteella. Olen leikillisesti
alkanut kutsua itseäni ammattimaallikoksi, sillä parin vuoden hahmottelun
perusteella olen tullut siihen osittain hämäännyttävään toteamukseen, että
ainakin vielä tällä hetkellä pätee se, mitä jotkut tutkijat hyvin painokkaasti
toteavat, jotkut jopa jo 1964 ilmestyneessä kirjassansa: ”Näitä asioita voi
ymmärtää ainoastaan sellainen, joka syvällisesti on ollut tekemisissä tämän
asian kanssa, esim. ollut naimisissa luonnehäiriöisen ihmisen kanssa.” Niinpä
aivan maallikkokin voi olla asiantuntija tällä alueella. Ammatti-ihminen
havainnoitsee kaiken opintojensa ja kokemustensa perusteella.
Luonnehäiriöstä
puhuessamme, etenkin kun on kysymyksessä narsistinen luonnehäiriö, voin todeta
olevamme tekemisissä hyvin salamyhkäisen asian kanssa. Useat uhrit ovat
käyttäneet nimenomaan tätä sanaa, joka saa minut ajattelemaan lukua kirjassani:
”Taistelu tuulimyllyjä vastaan”. Don Quijote ja hänen kumppaninsa kävivät oman
taistelunsa kuvitteellisen historian kirjoihin, ja vielä tänäkin päivänä
kaikelle hymyillään ja osittain nauretaan.
Tämän ajan
taistelut tuulimyllyjä vastaan sen sijaan eivät ole missään suhteessa
naurettavia, mutta kylläkin äärimmäisen uskomattomia ja suorastaan absurdeja.
Uskon tässä olevan syyn siihen, että hyvin harvat uhrit rohkenevat kertoa
totuuden mukaisesti näistä älyttömistä kokemuksistaan ja osallistumisistaan
näihin mielikuvituksen siivittämiin kamppailuihin. Osallistuminen johonkin
sellaiseen on omiaan luomaan ihmisessä tietynlaisen torjuntareaktion, osittain
täydellisenkin, asiaan sisältyvän syvän häpeän tunteen johdosta. Niinpä jos
terapeutti, ammattitaidostansa huolimatta, ei osaa johdatella keskustelua
oikeille linjoille, saattavat nämä asiat jäädä täysin huomioimatta.
Jos
terapeutilla ei ole todellista käsitystä uhrin asemasta ja kokemuksista, ei
varsinainen luonnehäiriön osuus välttämättä tule ollenkaan esiin. Potilas
mahdollisesti arvioidaan täysin väärin, koska tarkasteluun ei oteta mukaan
tarpeeksi paljon asiakokonaisuutta.
Tämä näkökanta
tuo esiin todella pelottavia seikkoja, jotka saattavat minut entistä
huolestuneemmaksi näiden ihmisten kohtalosta. Olemme tekemisissä asian kanssa,
jossa ammatti-ihmisten jossakin määrin olisi syytä tulla alas virka-asemistaan
ja kuunnella enemmän niitä alan ammattilaisia, jotka eivät ole opiskelleet
yliopistoissa tai alan oppilaitoksissa, mutta kuitenkin ovat elämän koulussa
tulleet näkemään asioita, jotka voidaan oppia ainoastaan siellä.
Minä en halua
arvostella lääkärikuntaa, sen paremmin kuin psykologeja ja terapeuttejakaan.
Nykyinen suorastaan ahdistava tilanne mielenterveysalalla, samoin kuin
lääkintäalalla, ei ole yksittäisten alan ammattilaisten vika, vaan syynä on
aivan selvästi yhteiskunnallinen tietämättömyys ja välinpitämättömyys asioista,
jotka eivät näy sellaisella tavalla kuin monesti odotetaan. Me olemme
tekemisissä ongelman kanssa, joka aivan selvästi lähitulevaisuudessa on räjähtävä
käsiin, ellemme tee huomattavasti enemmän sen hyväksi. Ja tässä kohden
jokaisella ammattimaallikolla on hyviä uutisia päättäjillemme ja johtajillemme:
Ei tarvita suunnatonta määrää alan ammattikoulutusta, vaan uusi kokonaisnäkemys
alalle! Nyt katsotaan vain kriittisiksi
tulleisiin tapauksiin ja hoidetaan niitä, kun ennaltaehkäisy on lähes täysin
unohdettu!
Muutama vuosi
sitten elämässäni oli melkoinen kriisitilanne, kun minä lopullisesti tiedostin
sen, että olen noin kolmenkymmenen vuoden ajan ollut läheisesti tekemisissä
useammankin luonnehäiriöisen ihmisen kanssa, sekä sen lisäksi lukemattomien
luonnehäiriöisesti käyttäytyvien kanssa. Kaiken tämän päälle tuli avioero.
Tässä tilanteessa etsin itselleni henkistä apua, mitä en voinut saada
keneltäkään tuttavaltani siitä huolimatta, että olin ollut seurakuntatyössä
kymmenien vuosien ajan. Mielenterveystoimistot olivat ylikuormitettuja, ja
tuntien jo tuolloin niiden ongelmien laadun, joiden kanssa olin tekemisissä,
osasin epäillä löytyisikö asiantuntevaa apua, sillä siihen asti käymäni
keskustelut eri ammattilaisten kanssa olivat saaneet minut näkemään, että puhuin
melko tuntemattomista asioista.
Sairastin
uniapneaa parin vuosikymmenen ajan ja hoidon alkuvaiheessa jokaiseen
vuosittaiseen kontrollikäyntiin kuului myös psykologin vastaanotto, koska tuon
sairauden laadusta oli niin paljon tietoa, että se vaikuttaa hyvin suuressa
määrin myöskin ihmisen psyykeen. En voi ikinä unohtaa niitä pettymyksen
tunteita, kun kaksi eri nuorta naispsykologia totesi yksikantaan: ”Minä en usko
sitä, mitä sinä puhut!”
Minulla oli
nyt kuitenkin todella hyvä onni, sillä Tampereen Kriisikeskus Osviitassa pääsin
keskustelemaan todella asiantuntevan terapeutin kanssa. Lisäksi aivan
sattumalta hakeuduin tamperelaisen mielenterveysyhdistyksen toimintaan mukaan,
ja siellä kävin noin vuoden ajan masentuneiden ryhmässä. Tuossa elämän
tilanteessa se oli mitä oivallisin ratkaisu, ei ainoastaan itseäni ajatellen,
vaan sinä aikana sain todella hyvän käsityksen vertaisryhmätoiminnasta. Tässä
yhteydessä heräsi mielessäni vastustamaton tunne siitä, että ainakin osittain
on loppuelämäni tehtävä mielenterveyden alueella, sillä tilanne on suorastaan
katastrofaalinen, eikä työntekijöitä ole alkuunkaan riittävässä määrin.
Seuraavan syksyn pidin omaa masentuneiden ryhmääni, minkä ikävä kyllä jouduin
luovuttamaan toiselle Vantaalle muuttoni johdosta.
Olen nyt
näiden parin vuoden aikana kuullut usean, etenkin masentuneen suusta, että hän
keskustelee mieluummin maallikon kuin ammatti-ihmisen kanssa. Ensimmäistä
kertaa kuullessani näitä mielipiteitä, ja todetessani kuinka avuttomia
masentuneet olivat asioidensa hoidossa, heräsi mielessäni ajatus siitä, että
tällä alueella tarvitaan mahdollisimman paljon ns. terveitä ihmisiä auttamaan
aivan käytännön asioiden hoidossa. Lisäksi voi jokainen sydämen rakkautta
omaava ihminen toimia kuuntelijana ja tarvittaessa keskustelijana näiden
ihmisten kanssa.
Pettymykseni
on kuitenkin suorastaan valtava, kun olen tullut näkemään, kuinka vähän
terveitä ihmisiä on mukana tässä toiminnassa. Mistä se johtuu?
Minä toivon
olevani väärässä, mutta minulle on tullut käsitys, että ensisijaisesti alan
ammattikunta on ollut luomassa sellaista, aivan liian vallitsevaa kuvaa, että
tämä asia kuuluu ensisijaisesti ammattilaisille, vaikka resurssien
katastrofaalinen vajaus on kaikkien tiedossa. Jokainen tervejärkinen myöntää
sen, ettei kuka tahansa voi toimia terapeuttina ja hoitaa sairaita ihmisiä.
Miksi
ylipäätänsä tästä asiasta pitää käydä keskusteluja? Siitä yksinkertaisesta
syystä, että tällä alueella ei nähdä metsää puilta. Jos esim. minua jatkuvasti
on varoiteltu terapian harjoittamisesta, on tuotu esiin asian käänteinen puoli,
jota ei juuri ollenkaan haluta nähdä tänä päivänä? Miksi meillä on niin valtava
vajaus ammattilaisista? Siksikö, ettei alalle ole tarpeeksi tulijoita?
Mahdollisesti siksikin. Miksi ei alalle ole tulijoita? Koska kaikki
ammattimaisuus keskittyy äärimmäisiin tapauksiin, kaikki esiasteet
ohittaneisiin ihmisiin, joita autetaan nyt kun on pakko, ettei katastrofi saavuttaisi
liiallisia mittasuhteita.
Tilanne on
hiukan sama kuin Pearl Harbour elokuvassa, jonka moni suomalainen on nähnyt.
Kun tilanne japanilaisten hyökkäysten johdosta tuli ylivoimaiseksi, jouduttiin
sairaalan ulkopuolelle sijoittamaan sairaanhoitajatar, joka huulipunalla
merkkasi otsaan eri haavoittuneet: tätä autetaan, tätä ei!
Alalle ei siis
ehkä ole tarpeeksi tulijoita, koska työ on saanut aivan liian sotaisen leiman, sillä
selvästi tänä päivänä joudutaan valikoimaan ketä autetaan ja ketä ei. Lukemattomat
masentuneet tarvitsisivat huomattavasti enemmän terapiaa, mutta sitä ei voida
antaa, kun ei ole resursseja. Jotkut suorastaan anovat mahdollisuutta keskustelujen
käymiseen jonkun kanssa, mutta koska ammattilaiset eivät riitä ja on luotu kuva
ammatillisesta yksinoikeudesta, on hyvin suuressa määrin torjuttu ne maallikot,
jotka ovat osoittaneet halua auttamiseen. Jopa sairaatkin on jossakin määrin
saatu pelkäämään ”ammattitaidottomia” auttajia.
Totuus on toki
se, ettei kenestä tahansa ole läheisempään kanssakäymiseen sairaiden kanssa.
Aivan liian moni auttaa auttaaksensa itseänsä, ja se on täysin väärä motiivi.
Esim. läheisriippuvaisilla ihmisillä saattaa olla tavaton auttamisen ja
hoivaamisen tarve. Heidän on ensin löydettävä apu itsellensä, ennen kuin he
voivat auttaa muita.
Mutta kuka
todella tuntee paremmin ihmisen kuin ihminen itse? En voi unohtaa joitakin
lääkärissäkäyntejäni, ja voisin ikävä kyllä kirjoittaa ainakin satasivuisen
kasku- tai hupikirjan näistä kokemuksistani. Joka alalle mahtuu monenlaisia
ihmisiä, ja olisi väärin leimata jokin ammattikunta muutamien sopimattomasti
käyttäytyvien johdosta. Erikoisesti on jäänyt mieleeni yksi lääkärissäkäynti
pohjanmaalaisessa pikkukylässä. Siihen aikaan ei ollut mitään omalääkäreitä,
vaan joutui menemään kulloinkin paikalla olevan lääkärin vastaanotolle.
Tämä ei
kuitenkaan ollut se lääkäri, joka ehkä oli kaikkein kuuluisin tuossa
terveyskeskuksessa, jonka kohdalla vastaanottoapulainen kysyi soittajalta:
”Täällä ei ole kuin lääkäri x paikalla. Tuletko kuitenkin?” Useimmiten potilas
ilmeisesti vastasi: ”En!”
Minulla oli
ongelmia verenpaineen kanssa ja sain ajan vierasmaalaiselle lääkärille, joka
sillä hetkellä sattui olemaan paikalla. Hän selasi papereitansa, ja kun hän
vilkaisi minuun, aloin kertoa ongelmistani. Hän vaiensi minut heti ja sanoi
yksikantaan: ”Minä tutkin sinut, ja kerron sitten sinulle, mikä sinua vaivaa!”
Muistaakseni sain sitten entistä sopimattomammat lääkkeet sairauteeni! Kävin varmaankin
toisenkin kerran tuolla lääkärillä ja kerroin hänelle, etteivät lääkkeet oikein
sovi minulle, kun aivan kuin kone kävi sisimmässäni huristen ikävällä tavalla.
Hän ei varmaankaan kuullut mitään, kun määräsi samat lääkkeet kaksinkertaisella
vahvuudella. Soitin sitten viereisellä paikkakunnalla asuvalle tutulle
lääkärille ja kysyin mitä minun tulisi tehdä. Hän neuvoi ottamaan vain puolet
määrätystä annoksesta ja hakeutumaan pikimmiten toiselle lääkärille.
En voi mitään
sille, että tämä tuo mieleeni jonkinlaisen kuvan siitä, mikä nyt on saanut
valtaa mielenterveysalalla. Erik Ewalds toteaa luennoillansa hyvin selvästi,
että hän uskoo ihmisen olevan parhaan asiantuntijan, mitä tulee häneen itseensä
ja sairauksiinsa. Niinpä potilaan kuuleminen on aina ja ihmiskunnan loppuun
asti olennaisin osa sairaanhoitoa. Mutta jos kerran resurssit eivät riitä
siihen että kaikki saavat oikeata hoitoa? Mistä tämä pohjimmiltaan johtuu? Jos
kadulla suoritettaisiin galluppi ja annettaisiin ihmisille kyllin aikaa
miettiä, kuulisimme varmaankin hyvin monen suusta oikean vastauksen: ”Homma ei
hoidu, koska lähes kaikki ennaltaehkäisy on laiminlyöty! Ihmisiä hoidetaan
vasta sitten kun tilanne on päässyt todella pahaksi!”
Mielenterveysalalla
on loppujenlopuksi kiistatta kysymys yksiselitteisestä asiasta. Ongelmat ovat
saaneet nykyiset mittasuhteet sen johdosta, että yhä enemmän saa valtaa
välinpitämättömyys muista ihmisistä. Koko yhteiskunta ruokkii ns. narsistista,
itsekästä näkemystä. Ennen kuin joku ajautuu niin pitkälle, että tarvitsee
hoitoa ja lääkitystä, on hän ohittanut useammankin portaan, joilla akuutti tilanne
olisi voitu välttää.
Ihminen
tarvitsee toista ihmistä, jotakuta, joka on ihminen ihmiselle, joka on ihminen
tavattavissa. Siihen ei tarvita mitään erikoiskoulutusta yliopistossa tai
vastaavassa, vaan jokainen ihminen voi olla mukana ehkäisevässä
mielenterveystyössä, ja tästä mielestäni pitäisi puhua paljon, paljon enemmän.
Sopiva määrä ”ammattimaallikoita” aikaansaisi tavattomia muutoksia ihmissuhdetyön
alalla, jos heille vain suotaisiin mahdollisuus toimia niiden resurssien
mukaan, mitä heillä on. Vapaaehtoisia olisi varmasti tulossa suuri määrä, jos
he kokisivat tarpeellisen määrän hyväksyntää niin yhteiskunnan kuin alalla
olevien ammattilaisten ja potilaidenkin taholta. Toisaalta pitäisi myös luoda
mahdollisuus kokeneempien ”ammattimaallikoiden” palkkaamiseen tähän työhön. He
eivät varmaankaan odota mitään huippupalkkoja, mutta kokisivat suurta
tyydytystä toimiessaan muiden auttamiseksi, kun heidänkin toimeentulonsa olisi
turvattu. On väärin odottaa, että vapaaehtoistyö huolehtii kaikesta.
Itse
luonnehäiriöstä tiedetään ammattipiireissä melko paljon, mutta sen tuottamista
kärsimyksistä ei näytä olevan niinkään käsitystä. Koska olemme tekemisissä niin
uskomattomien asioiden kanssa, on vaikea löytää ymmärtäjiä. Minua surettaa se,
kuinka helposti uhri tuomitaan mielenvikaiseksi, koska hänen kertomansa asiat
ovat niin absurdeja. Minun on helppo luoda kuva asian tästä puolesta, koska
kaksi eri psykologia aikanaan totesi olevan mahdotonta uskoa, mitä minä puhun.
Kun tulevat lisäksi muut kohtaamiset ammattilaisten kanssa, missä nämä täysin
ovat unohtaneet ammattietiikkansa, asettuen käynnin aikana totaalisesti toisen
osapuolen tukijaksi, suotaneen anteeksi negatiiviset käsitykseni. Nyttemmin
olen kuullut lukemattomia kertoja siitä, kuinka ammattiauttajat epäilevät uhrin
kertomusta.
Luonnehäiriöisten
uhrien asema on todella surullinen, etenkin niiden, jotka ovat eläneet
pahimpien tapausten kanssa. Jos jo niissä piireissä, mistä kohtaamani tapaukset
ovat, ilmenee niin monia äärimmäistapauksia, on kysymys todella vakavasta
asiasta. Norjalainen kirjoittaja hämmästelee kirjoissaan sitä, kuinka paljon
tällaisia tapauksia on uskonnollisissa piireissä.
Meidän täytyy
voida omata niin paljon ymmärrystä ja mielikuvitusta, että pystymme asettumaan
uhrien asemaan. Hehän eivät elä aikuisen ihmisen kanssa, vaan aikuisen
ruumiissa asuvien eri ikäisten lasten kanssa. Jos et muuten osaa kuvitella
mistä on kysymys, niin ajattele yhdistelmää: pieni lapsi mielikuvituksensa ja
aikuinen oikeuksiensa ja varttuneen ihmisen toteuttamiskyvyn kanssa. Kuinka
moni on nähnyt tieteiselokuvia, missä lapsi on yhtäkkiä aikuisen kehossa ja
päinvastoin? Mitä tekee varhaisnuori huomatessaan omaavansa olemuksen, joka
ulkonaisesti kaikin puolin kuuluu aikuiselle ihmiselle? Ainakaan noissa
elokuvissa hänelle ei pitkäänkään tarvitse osoittaa niitä oikeuksia, mitkä hän
nyt yhtäkkiä on saanut. Mutta mitä seuraa suuresta määrästä oikeuksia, joiden
kohdalla lapsen mieli ei koe minkäänlaista vastuuta?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti