Vuodelta 2005
Nimenomaan
psykopatian kannalta joudumme näkemään sanoinkuvaamatonta vääryyttä
huoltajuuskiistojen yhteydessä. Aivan liian usein psykopaattivaimo saa lapset
itselleen todella vaarallisissakin olosuhteissa, mitä ei sillä hetkellä nähdä.
Milloin tämä yhteiskunta haluaa uskoa sen, ettei aito psykopaatti todella
välitä lapsistaan, vaikka sitä kuinka väittäisi?
Toisen
maailmansodan päättymisestä on juuri nyt kulunut 60 vuotta. Saksalaisilta
satelliittikanavilta on suorastaan vyörynyt valtava määrä materiaalia, jota ei
ennen ole näytetty. Tästä johtuen mieleen on jäänyt useampikin väläys, missä
Hitler lempeästi silittelee lapsia eri tilanteissa. Hän siis osoitti lapsille
erityistä hellyyttä, mutta mikä on todellisuus? Rinnastakaamme tämä siihen
hetkeen, kun hän viettää viimeisiä päiviään bunkkerissaan. Hän vaatii kaiken
tuhoamista, koska ei näe kansallaan ja samalla kansansa lapsilla mitään
elinmahdollisuutta ilman häntä ja ideoitaan. Hänen mielestään koko kansa saa
tuhoutua, koska kansallissosialismi ei toteutunutkaan! Tämä on mitä elävin kuva
tämänkin hetken pikku Hitlereistä. Jos minä en saa, ei kenenkään muunkaan tule
saada!
Vasta viime
vuosina on alettu käsittää natsisaksan ja kansallissosialismin aiheuttaman
tuskan todellinen ulottuvuus. Keskitysleireillä eläneitä ihmisiä on yritetty
tietyssä määrin auttaa, mutta satelliittilähetyksissä tulleissa haastatteluissa
uhrit toteavat, etteivät he vieläkään ole saaneet todellista apua, koska
kaikkea on tarkasteltu vain yleiseltä tasolta. Yksittäisten ihmisten avun ja
terapian tarve on osaltaan tietoisesti pyritty unohtamaan, koska
auttamisresurssit ovat niin puutteelliset. Sama pätee ns. psykopatian uhreihin.
He eivät toistaiseksi ole saaneet riittävää huomiota. Oikean tiedon saaminen on
ensimmäinen ja jo auttaa heitä melko pitkälle. Tietoa on kuitenkin loppujen
lopuksi järkyttävän vähän. Toistaiseksi on kiitettävällä tavalla kiinnitetty
huomiota itse psykopatiaan, mutta vain harvalla auttajalla on tänään todellinen
kuva näiden ihmisten avun tarpeen mittavuudesta.
Kysymys on
yhteisöllisestä ja yhteiskunnallisesta avun tarpeesta, sillä mikään yksittäinen
taho ei omaa riittäviä resursseja auttamiseen. Siksi tuntuu suorastaan
naiivilta ja järkyttävältä se, missä määrin auttajatkin kipuilevat oman
persoonallisuutensa ja huomionsaantinsa keskellä. Kateus on uskomattoman laaja
ehkäisevä tekijä auttamisverkoston luomiselle. Kuka on pätevin, kuka tietää
eniten, kuka saa kaiken kunnian asian esiin nostamisesta? Jos avun tarvitsijoiden
määrä arvioidaan vähintään kymmenissä tuhansissa, ellei sitten sadoissa
tuhansissa, on suorastaan absurdia kipuilla auttajien henkilökohtaisella
tasolla. Totuus on, ettei alalla ole yhtään asiantuntevaa
auttamisorganisaatiota, eikä sellaista synnykään, elleivät auttajat suostu
laajaan yhteistyöhön. Auttajia näyttää olevan, mutta ei todellista ja
keskittynyttä järjestelmää.
Tieto asiasta on
pirstoutuneena hyvin laajalla alueella, koska on olemassa niin valtava määrä
muita ongelmia, ja yksittäisten auttajien energia pääsääntöisesti kuluu omilla
alueillaan. Olisi ehkä suuri apu ongelmamme selvittämisessä se, jos alkaisimme
psykopatian sijasta puhumaan enemmänkin henkisestä ja hengellisestä
väkivallasta, joka käsityksemme mukaan on entistä selvemmin useimpien
mielenterveysongelmien takana. Ei ole suurtakaan merkitystä sillä, kärsiikö
joku ihminen suoranaisesta psykopatiasta, vaiko tähän hyvin laaja-alaiseen
alueeseen kuuluvasta muusta henkisestä vääryydestä.
Useimpien
rikkinäisten ihmisten ja persoonallisuuksien takana on todellisuudessa kyse
normaaliin elämään kuuluvista asioista, joista nämä ovat jääneet paitsi. Sen
johdosta he ovat olleet ja ovat edelleenkin alttiita väärien voimien
vaikutuksille, koska normaalit torjuntamekanismit on tuhottu. Suuri sotien
jälkeinen sukupolvi on jäänyt vaille valtavaa määrää isyyttä ja äitiyttä, koska
sota aikaansai suuren määrän todellista identiteettiään vailla olevia ihmisiä.
Mitä ei ole itsellä, sitä ei voida toisellekaan antaa. Emme syyllistä ihmisiä,
vaan olosuhteita, väistämättömiä tilanteita, joissa ihminen vain voi yrittää
parhaansa.
Psykopatia ja
siihen läheisesti liittyvät seikat eivät ole määriteltävissä ja rajattavissa
tietylle alueelle, vaan on kysymys ikään kuin jostakin valtavasta meren
syvyyksien mustekalasta tai hirviöstä, joka on ulottanut lonkeronsa kaikkialle.
Ja missä varsinainen lonkero ei valtaa tilaa, siellä tietynlaiset ohuet
siimamaiset lonkeroiden karvapeitteet melko näkymättöminäkin levittävät
vaikutusta.
Psykopatian
esiin nostaminen on tärkeä asia, mutta jos jälleen kerran, niin kuin monen
muunkin asian kohdalla, ei nähdä asian laaja-alaisuutta ja näkymättömiin jääviä
tekijöitä, tapahtuu sama kuin entisenkin potilaan kohdalla: leikkaus onnistui
hyvin, mutta potilas kuoli!
Psykopatiassa on
kysymys ihmisestä ja ihmisyydestä, joskin vääristyneessä muodossa. Ja missä on
kysymys ihmisestä, siellä kaikki ongelmat kasaantuvat ja mutkistuvat. Siksi
puhumme osaltaan vain henkisestä, väärästä vallankäytöstä, mitä psykopatiakin
perusolemukseltaan on. Asian määrittäminen ei ole koskaan pääasia, vaan ihmisen
ongelman ja kärsimyksen kohtaaminen!
Tällä hetkellä
suurella innolla pyritään määrittelemään ongelmakenttäämme ja samalla
unohdetaan kärsivä ihminen. Yhdistyksemme piirissä ei ole yhtään koulutettua
ammatti-ihmistä, joskin uhreina on suuri määrä terveydenalan ihmisiä, joilla on
toisaalta laaja ammattitaito. Heidän on kuitenkin ensin selvitettävä omat
asiansa, ennen kuin he ovat kykeneviä laajemmin muiden auttamiseen.
Koska emme ole
sanan varsinaisessa merkityksessä ammattilaisia, on meidän syytä pysyä
lestissämme. Vuosikausien ja vuosikymmenien kokemusta ei kuitenkaan korvaa
mikään, ja mahdollinen koulutus vain täydentää sitä. Pelkällä koulutuksella ei
ongelmaamme ratkaista, sillä jokainen uhrina ollut vakuuttaa käsi sydämellä,
ettei häntä todella ymmärrä kukaan muu kuin asian itse kokenut. Niin vakavan
asian ja uskottavuusongelman kanssa olemme tekemisissä!
Ei ole tärkeää
varmuuden saaminen, mutta näyttää kuitenkin siltä, ettei ole olemassa juurikaan
niin laaja-alaista ja pitkään kestävää kärsimystä kuin mikä on luonnehäiriöisen
tai psykopaatin uhrin osana. Irtautuminen tuhoavasta yhteydestä on useimmiten
vain alku uusille taisteluille, missä yksinäisyys on useimpien seurana.
Kärsimys ei lopu irtautumiseen, koska Hitlerin tavoin psykopaatti katkeraan
loppuun asti pitää kiinni oikeuksistaan ja menetyksiensä tuomasta mielipahasta.
Lapsia käytetään tässä vaiheessa mahdollisesti entistäkin enemmän uhrin
nujertamiseksi. Uhri on jo tietyllä tavalla kadottanut jälkeläistensä lapsuuden
ja nuoruuden ahdistajan tuottamien kärsimysten vallatessa mielen. Ja nyt kun
olisi aikaa ja voimiakin lapsille, kiusaaja tekee kaikkensa estääkseen
uudistetun suhteen syntymisen pois lähteneen ja lasten välillä. Ja mikä
tuskallisinta, lapsenlapsiakin näytetään "suojeltavan" uhrin
vaikutukselta ja "sairaudelta".
Kuinka moni uhri
itkeekään yksinäisyydessään sitä, kuinka harvoin voi tavata lapsiaan ja
lapsenlapsiaan!
Tämän
kirjoittaminenkin tuottaa ahdistusta, emmekä halua enempää puristaa kyyneleitä
muutenkin ahdistetuista ihmisistä. Tässä kohden tulemme yhteen suurimmista
ongelmistamme. Jos entiseen elämään ei ole paluuta ja uudistuneen suhteen
luominen tuntuu mahdottomalta, on pakko tyytyä saatavissa olevaan. Jos lapsia
ja lapsenlapsia ei voi tavata niin usein kuin haluaa, on syytä tyytyä
harvempiin tapaamisiin, minkä edellytyksenä edelleenkin on itsensä kieltäminen
ja katkerienkin ajatusten nieleminen. Jos osoittaa liikaa mieltään, menettää
senkin vähän mikä on saatavilla. Mutta miten saavuttaa elämisen arvoiset
olosuhteet?
Tässä on suuri
kysymys, minkä pohtiminen vaatisi tavattomasti sivuja ja paksuja niteitä.
Todetkaamme vain lyhyesti, että on pakko luoda uusi elämä entisen raunioille ja
etsiä uusia alueita ja uusia vaikutteita. Mutta eväät eivät riitä ainakaan
kerrallaan kovin suuriin valloituksiin. Siksi ehdoton edellytys avun saamiseksi
kätkeytyy aivan uudenlaiseen yhteisöllisyyteen, aivan uudenlaiseen
verkostoitumiseen, missä eri alojen ihmiset näkevät ongelman laajuuden ja
omalta osaltaan tekevät edes pienen osuuden tällä alueella.
Kuinka moni
mielenterveysalan ihminen tajuaa, että esittämämme asia ulottuu henkisen
väkivallan ja väärän vallankäytön vaikutuksesta heidänkin alueelleen, vaikka
eivät sitä vielä ole nähneet. Ihmisyys ja ihmisarvoinen elämä vaativat
palvelevaa mieltä, ei vallankäyttöä. Tämän päivän ongelma on juuri
narsistisessa omakuvassa, joka on aikaansaanut sen, ettei juuri missään
seurakunnassakaan enää noudateta Herramme esimerkkiä palvelijana, vaan lähes
jokainen odottaa palveluksia. Kukaan ei palvele pidemmän päälle saamatta mitään
vastineeksi. Vallitsevana on aivan vääränlainen kuva palvelemisesta ja itsensä
uhraamisesta, itsensä kieltämisestä. Tarkemman tutkistelun perusteella voi
väittää, jo yksinomaan kirjoittajan kokemusten perusteella, että tätä itsensä
kieltämistä ja palvelualttiutta ovat julistaneet, ketkäs muut, kuin
tietynlaiset faaraot ja valtiaat, jotka tarvitsevat orjatyövoimaa
tavoitteidensa saavuttamiseen!
On suorastaan
järkyttävää kuunnella lukuisia kertomuksia siitä, mitä eri uskonnollisissa
yhteisöissä on tapahtunut ja tapahtuu edelleen. Ihmisiä käytetään häikäilemättä
hyväksi, eikä juuri kenelläkään ole rohkeutta puuttua asiaan. Näyttää entistä
enemmän siltä, että seurakunnissa eletään eräänlaista kansallissosialismia,
missä ihminen itse on jumala, ja todellinen Jumala on karkotettu jonnekin
Siinain vuorelle, menneisyyteen. Seurakunta elää siis elämäänsä ilman Jumalaa!
Yksi todella
mieleen jääneistä seikoista liittyy Saksan sodanjälkeiseen elämään. Erikoisesti
siellä ensimmäiset rauhan vuodet olivat todella vaikeat ja ahdistavat puutteen
vallitessa kaikkialla. Jos lapset siihen aikaan valittivat jostakin, jäi nyt
kertovien ihmisten mieleen hyvin tuskallisena se, kuinka heitä lohduteltiin:
"Älä valita! Jäithän sinä sentään henkiin!"
Tämä varmaankin
kuvaa aika paljon sitä, mitä meidänkin mielessämme on. Olemme jo viitanneet
onnettomuuksien uhreihin, jotka ainakin ensimmäisinä hetkinään sairaalassa
toivoisivat mieluummin kuolemaa. Kuinka usein tiedotusvälineissä ja omaisten ja
läheisten piirissä huokaistaankaan, että oli se sentään onni että tämä ihminen
jäi henkiin, joskin hyvin vammautuneena! Ihmisyys ei todellisuudessa salli
meidän ajatella toisin. Mutta kaikilla ihmisillä on omat oikeutensa ajatella elämästään
mitä haluavat. Jos joku mieluummin olisi kuollut, on se ymmärrettävää. Mutta
ymmärrettävää ei ole se, jos niin suuressa määrin lohduttelemme henkisen
väkivallan uhreja tyhjillä lupauksilla ja puheilla, jotka perustuvat
haluttomuuteemme todella puuttua asioihin!
Auttamistyömme
on aivan turhaa, jos ei ole väliä sillä mihin tilaan ihminen jää, kunhan vain
ei kuole! Vertaistukiryhmätoiminta on ikävä kyllä aika laajasti, resurssien
puitteissa, muodostunut tavoitteisiin pyrkimisen sijasta määräaikaiseksi
kokoontumiseksi, jossa käydään ilmoittautumassa: olen vielä hengissä! On hyvä
että joku on hengissä, mutta on turhauttavaa, vaikka sitä ei myönnettäisikään,
jos ei ole oikeanlaista tavoitetta, mikä aikaansaa tervehdyttävän ilmapiirin.
Toisen
maailmansodan päättymisestä on siis kulunut 60 vuotta. Olemme jo maininneet
sen, että Saksan kansa käy kovaa kamppailua omantuntonsa kanssa ja yrittää
selvittää itselleen missä määrin tavallinen kansa oli selvillä kaikesta
tapahtuneesta joukkotuhoamisesta. Meidän tehtävämme ei ole toimia kenenkään
omanatuntona, mutta jotakin kertoo yksistään se seikka, että menneiden
viikkojen aikana on tullut eri saksalaisilta kanavilta asiaa koskevia
dokumentteja ja filmejä siinä määrin, että kirjoittajakin on niitä tallentanut
noin viisikymmentä tuntia. Äänittämättä on jäänyt varmaankin yhtä paljon.
Mikään tämän
maan päällinen kärsimys ei varmaankaan ole verrattavissa siihen, mitä esim.
keskitysleireillä tuhotut ihmiset joutuivat kokemaan. Me elämme nyt
tilanteessa, Suomen armaassa kotimaassa, missä kirjoittaja joutuu toteamaan
jotakin, mitä useat eivät tule ymmärtämään. Me olemme puhuneet ns.
psykopaattien eli narsististen persoonallisuushäiriöisten uhrien kokemasta
ahdistuksesta, jonka määrää ja laatua ei kukaan sitä kokematon pysty edes
kuvittelemaan. Etsimme mielikuvia ja selittäviä esimerkkejä sieltä mistä niitä
voidaan löytää, koska asian itse olemuksesta ei kukaan ole vielä kirjoittanut.
Ammattilaiset ovat pystyneet kuvaamaan psykopaatin käytöstä ja pinnallisesti
sitä, mitä uhrien elämässä tapahtuu.
Korostamme
vielä, että natsisaksan tuhoamien ihmisten kärsimys on omaa luokkaansa, emmekä
halua loukata ketään henkiin jääneitä tekemällä mitään vääränlaisia ja heitä
alentavia vertauksia. Mutta suotakoon kirjoittajalle mahdollisuus edes tämän
kerran esittää jotakin, mikä monien silmissä saa kirjoittajan vaikuttamaan
todella epäuskottavalta.
Enemmän kuin
koskaan aikaisemmin on mediassa välitetty kuvia keskitysleireiltä niin natsien
toiminnan kuin vapauttamisen hetkiltäkin. On näytetty kuinka leirit ovat olleet
täynnä ruumiita ja miten niitä on kasattu joukkohautoihin. Jossakin vaiheessa
jopa katerpillarit työnsivät ruumiskasoja suurin kuoppiin ja tietämättömyyttään
vakuuttavat paikkakuntien asukkaat pakotettiin kantamaan ruumiita autojen
lavoille ja monttuihin. Jokainen meistä on aina ajatellut, ettei kukaan muu
voisi tällaista tuhoa saada aikaan ja uskotaan, että ihminen on oppinut niin
paljon, ettei vastaavaa koskaan tapahdu.
Tuntuuko pahalta
jos väitämme, että tässä on jonkinlainen kuva siitä, mitä tämän ajan väärää
valtaa käyttävät psykopaatit aikaansaavat tuhansien ja kymmenien tuhansien, jos
ei satojen tuhansien ihmisten elämässä henkisesti. Tänä päivänä! Etenkin meidän
armaassa Suomen - maassamme! Keskitysleirien ja pakkotyöläisten kärsimys
rajoittui muutamiin vuosiin 1930 ja 1940 luvuilla, mutta tämän ajan
psykopaattien uhrien henkinen ja osaltaan ruumiillinenkin kärsimys ei rajoitu
vain muutamiin vuosiin, vaan yhä enemmän kohtaamme ihmisiä, ihmisraunioita,
jotka ovat kokeneet ahdistustaan kymmeniä vuosia, useat 30 tai 40 vuottakin.
Heidän kärsimystään ei ole uskottu eikä uskota tänäänkään, koska se on niin
näkymätöntä, piilossa tapahtuvaa.
Meidän on
suorastaan pakko katsoa asioita aivan uudella tavalla, sillä niin maallisissa
kuin hengellisissäkin piireissä henkisen väkivallan ja väärän vallankäytön
harrastamista on katsottu sormien lävitse, eikä sen vahingollisuutta ole nähty
sellaisena kuin se todella on. "Ole iloinen, että olet sentään
hengissä!" on vastaus useimmille kärsiville. Tämän vastauksen antavat
poikkeuksetta itse kiusaajat ja sellaiset kansalaiset, jotka eivät vastaavaa
ole milloinkaan kohdanneet!
Elämä ei
käytännössä ole minkään arvoista eikä jatkuvuutta ruokkivaa, jos pääasia on
hengissä oleminen. Elämisen mahdollistaa vain kaikkeen siihen kuuluvaan
osallisena oleminen. Väärä vallankäyttö ei välitä mitään toisen ihmisen
kärsimyksestä eikä tarpeista, vaan pyrkii kaikin tavoin vain saavuttamaan omaa
hyvinvointiaan ja omaa parastaan. Siksi psykopatiassa tai vastaavanlaisessa
väärässä vallankäytössä pahin ominaisuus on kykenemättömyys asettua toisen
ihmisen asemaan. Tämä henki ei kykene tuntemaan toisen ihmisen sielunelämää,
vaan todellakin pitää tärkeimpänä, että toinen säilyy hengissä.
Että tällaista
olisi oman maamme sisällä, tuntuu useimmista uskomattomalta ja absurdilta. Nyt
jo sadoista suoranaisista yhteenotoista ilmenee, että lähes jokaiselta on
riistetty kaikki heidän omaisuutensa tavalla tai toisella. Mainitsimme jo
siitä, että on rikollista viedä toisen omaisuus, vaikka olisi
sukulaisuussuhdekin. Yhtä rikollista on ihmisyyden nimissä sekin, jos toinen
ihminen tietoisesti tai tiedostamatta saatetaan tilaan, jossa tämä ei ole
kykenevä hankkimaan toimeentuloansa.
Tällä hetkellä
julkisella taholla nähdään ongelmamme lähinnä sillä tasolla, mikä ilmenee
hyväkuntoisimpien etsiessä apua lähinnä kiusatuksi tulemisen tunteensa
johdosta. Lähes kaikki yhdistykseemme yhteyttä ottaneet ovat olleet jotakin
tämän tason alapuolelta, eli he ovat eläneet ahdistavissa olosuhteissa niin kauan,
etteivät he ensisijaisesti etsi apua kiusaamistasolla, vaan kokevat
persoonallisuutensa olevan vaarassa. He kokevat katoavansa ihmisyydestä, ja
useat, vertauskuvien puutteessa ehkä, ovat verranneet tilaansa jossa ovat tai
johon ovat ajautumassa, autismiin. Autismia on tutkittu viime aikoina ja
käsitykset ovat muuttuneet. Mutta vanhan käsityksen mukaisesti autismi lähinnä
on merkinnyt persoonallisuuden katoamista jonnekin tavoittamattomiin, piiloon.
Kun ihminen kokee asioita, jotka tuntuvat kestämättömiltä, pakenee ihmisen
perusolemus, sielu, persoona jonnekin itsensä tai olosuhteiden luomaan
turvapaikkaan.
Nykyisen tiedon
mukaan tämä on vain osa totuutta. Tämän asian kuitenkin tulisi valottaa meille
sitä ahdistuksen todellisuutta, minkä keskellä nämä ihmiset elävät. Ei ole
oikein eikä ihmisyyden mukaista, jos tällaisen sivistysvaltion keskellä
tavalliset kansalaiset kokevat elämän niin vaikeaksi, että on paettava
todellisuudesta. On helppoa leimata nämä ihmiset mielisairaiksi tai oudoiksi,
mutta ne olosuhteet joissa he elävät todella sairaan ihmisen kanssa, ovat
todellakin kestämättömät.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti