"Tiedätkö,
että
fariseukset
loukkaantuivat
kuullessaan
tuon puheen?"
Mutta hän
vastasi ja sanoi:
"Jokainen istutus,
jota minun taivaallinen Isäni
ei ole istuttanut,
on juurineen revittävä pois.”
(Matt.15)
Heinola
26.11.2012
Tämä
kirjoitus löytyi vanhan kannettavan tietokoneen kovalevyltä, enkä ole lainkaan
tietoinen siitä, onko sitä lähetetty kenellekään monisteena. Se on kirjoitettu
elokuussa 2011.
Kirjoitimme
viime kerralla todella vakavista asioista. Olemme vuosikymmenien ajan kuulleet
siitä, kuinka ei todellakaan ole kysymys meidän vilpittömyydestämme tai
olettamuksistamme, jotka näyttävät hyvin soveltuvan kuulemaamme totuuteen.
Olimme viime
viikonlopun risteilyllä Turun saaristossa. Kysymys ei ollut suuresta
ruotsinlaivasta, vaan entisestä miinanraivaajasta, joka oli muutettu
matkustaja-alukseksi. Mukaan mahtui päiväaikana noin viisikymmentä ihmistä,
mutta nukkumatilat olivat vain noin tusinalle. Alus oli joka tapauksessa sen
verran suuri, ettei sillä voinut ajaa aivan minne tahansa. Kapteenin täytyi
tietää minne ohjata keula, missä oli kylliksi vettä. Aivan kuten hänelle oli
tarpeellinen navigaattori, samoin meille jokaiselle on tärkeää tietää, missä
meille tarkoitettu reitti kulkee. Kapteenimme ei voinut vain olettaa minne voi
suunnata, vaan merikarttoja täytyi seurata todella tarkasti, etenkin siellä,
missä emme ennen olleet kulkeneet.
Olettamus voi
siis olla erittäin hyvä ja vilpitön, mutta se voi olla hyvinkin väärä ja
kohtalokas. Me emme raittiina ihmisinä perusta merimatkaamme olettamusten
varaan. Tietty määrä huumaavia aineita saattaa antaa meille rohkeutta ja
suoranaista mielettömyyttäkin mitä erilaisimpiin olettamuksiin ja vääriin
luottamuksiin. Jossakin kohden kuitenkin kolahtaa, usein kohtalokkaastikin.
Vilpittömyytemme ei siis varjele meitä pahasta, vaikka kuinka kovasti
luottaisimme olettamuksemme voimaan ja turvallisuuteen.
Ihmiselämä on
ainutlaatuinen ja ainutkertainen. Ratkaisumme ovat siis hyvin merkittäviä
tulevaisuuttamme ajatellen. Mihin sitten perustamme tulevaisuutemme.
Olettamuksiinko?
Jos oletamme,
ettei mitään tuonpuoleista ole olemassakaan, niin silloin on kai samantekevää
miten tämän elämämme elämme. Kaikkihan loppuu kuolemamme hetkellä, ja alkaa
olemattomuus. Mutta mitä jos ei näin olekaan, ja kaikki olettamuksemme ovat
täysin vääriä? Jos Jumala todellakin on olemassa, niin silloin myös pätevät
Hänen laatimansa säännöt ja periaatteet. Ja jos Hän kerran on Jumala, eli siis
mielettömästi suurempi ja merkittävämpi kuin me, niin aivan pienimmänkin järkeilyn
perusteella Hän on se, joka määrää meitä, emmekä me Häntä!
Olen juuri
nyt kylässä ja talon isäntä soitti tietokoneella erästä kokousta, jossa puhuja
jatkuvasti lainasi kuuluisan julistajan puheista lauseita. Jokin sisimmässäni
tuli hyvin levottomaksi, ei lainausten tähden, vaan siksi, että julistajalla
itsellään ei näyttänyt olevan mitään syvällisempiä ajatuksia, vaan korostus oli
suuren jumalanmiehen ajatuksissa. Jossakin mielessä tässä kaikessa ei ole
mitään väärää, mutta kun ajattelemme, että on kysymys toiminnasta, joka on
jatkunut noin neljäkymmentä vuotta, herää hyvin monenlaisia ristiriitaisia
ajatuksia mielessä. Tästäkö on todella kysymys Jumalan valtakunnassa? Tämäkö
oli Kaikkivaltiaan tarkoitus, kun Hän käytti puhetorvenaan nöyrää julistajaa?
Mieleeni
tulevat meidän Herramme sanat, kun Hän puhuu lähteestä, jonka tulee kummuta meidän
sisimmästämme. Onko kysymys siitä, että tuo lähde kumpuaa meidän suullamme
juuri samoja sanoja, jotka joku suuri julistaja aikanaan on tuonut julki?
Meidän Herramme perusti suuressa määrin julistuksensa Vanhan Testamentin
profetioihin, joita Hän lainasi jatkuvasti. Perusajatus sisältynee siihen
hetkeen, kun Hän synagogassa totesi: ”Tänä päivänä tämä kirjoitus on käynyt
toteen teidän korvainne kuullen.” Kirjoitus siis toteutui tuona päivänä heidän
läsnä ollessaan, mutta miten on tänään meidän kohdallamme? Toistammeko me vain
sitä, mikä toteutui vuosikymmeniä sitten jonkun toisen elämässä, vai olemmeko
itse tulleet osallisiksi jumalallisesta etsikonpäivästä, jolla on ratkaiseva
merkitys elämässämme ja iankaikkisessa osassamme?
Menneisyydellä
on oma merkityksensä, mutta aivan selvän Kirjoitusten todistuksen perusteella
voimme todeta, ettei jossakin mielessä muiden kokemilla asioilla ole mitään
merkitystä meidän päämäärässämme, vaan kussakin ajassa jokainen joutuu itse
tekemään ratkaisunsa, jotka määrittävät hänen elämänsä ja tulevaisuutensa.
Siten on aivan totta meidänkin kohdallamme, että suuri osa ihmisistä muistelee
menneitä ja odottaa tulevaisuudelta jotakin parempaa, mutta kulkee nykyhetken
ohitse.
Me emme
siirry pois tästä elämästä menneisyydessä emmekä tulevaisuudessa, vaan
nykyhetkessä. Olettamuksemme eivät siis ratkaise kohtaloamme, vaan nykyhetken
todellisuus! Me emme mene tuonpuoleiseen sellaisina kuin olimme ennen tai
tulemme olemaan tulevaisuudessa, vaan me menemme päämääräämme nykyhetken
todellisuuden mukaisesti. Tämä on jossakin mielessä pelottava ajatus, ja siksi
ihmiset mieluiten ohittavat sen, uskoen tulevaisuuden ratkaisujen tuovan
jotakin uutta kohtaloomme. Kuolema ei muuta meissä mitään, vaan se vie meidät
tuonpuoleiseen sellaisina kuin sillä hetkellä olemme!
Monet ihmiset
ovat sydänjuuriaan myöten ihastuneet siihen, mitä joku suuri henkilö tai
julistaja on sanonut. Siksi on helppo poimia sopivia lainauksia hänen
julistuksestaan, ennen kaikkea sen mukaisesti, mikä juuri sillä hetkellä mieltä
liikuttaa erikoisella tavalla. Näitä lainauksia sitten luetaan tai kirjoitetaan
peräkkäin toisia ihmisiä varten, antaen ymmärtää tämän olevan Jumalan
armoittaman ihmisen erikoista puhetta meille kaikille. Osin tässä kaikessa ei
ole mitään moitittavaa, mutta entä jos kaikki tämä on toistunut ja toistuu
edelleen neljänkymmenen vuoden jälkeenkin?
Onko meidän
tarkoitus käyttää järkeämme tässä kohden, vai tuleeko meidän antaa
tietynlaisten mieltymysten ja mielijohteiden hallita itseämme kautta
aikakausien? Mitä sanoo Sana niistä hetkistä, jolloin me joudumme todella
koetukselle ja meiltä vaaditaan tietoa siitä, mitä sisimmässämme todella on?
Kehottaako Sana meitä oppimaan ulkoa mahdollisimman paljon jonkun maan
matkaajan julistuksesta, jotta meillä olisi valmius vastata vaikeisiin
kysymyksiin? Toimiiko Pyhä Henki välittäjänä tässä asiassa, jotta meillä olisi
valmius, ei perustuen omiin kokemuksiimme ja mieltämiimme asioihin, vaan jonkun
armoitetun julistajan lainaamiseen yksityiskohtia myöten? Eikö Herramme ohje
ollut jotakin aivan muuta, kaikesta nykykäytännöstä poikkeava? Meidän ei tule
etukäteen ajatella mitä meidän tulee sanoa, vaan se annetaan meille siinä
hetkessä, ei jonakin ulkoa opittuna toistamisena, vaan jumalallisen innoituksen
kautta. Ja jotta meillä voisi olla jumalallinen innoitus, on meissä täytynyt
tapahtua jotakin erikoista, yliluonnollista.
Todellisuudessa
ei paina yhtään mitään se, mitä muistamme tai tiedämme jonkun toisen sanoneen,
vaan aina on kysymys siitä, mitä me itse sanomme, mitä itse ajattelemme, mikä
on luja ja integroitu osa olemustamme, itse asiassa koko olemuksemme. Herra ei
tunne aikanaan moniakaan, jotka tulevat Hänen luokseen ja kertovat kaikesta
Hänen nimessään tehdystä. Skeuaan pojat vannottivat pahoja henkiä sen Jeesuksen
kautta, jota Paavali julisti, mutta lopputulos oli aivan surkea ja häpeällinen.
Lukemattomat
ihmiset, niin surullista kuin se onkin, vetoavat tänä päivänä suuriin julistajiin
ja jumalanmiehiin, olettaen omaavansa kaiken lainaamansa olemuksen. Ihminen voi
omaksua toiselta ihmiseltä paljonkin, jopa koko tämän persoonallisuuden, ollen
silti pohjimmaltaan ja todellisuudessa oma, muuttumaton oma itsensä. Uskottelu
ja olettaminen eivät vielä merkitse yhtään mitään. Hengen hedelmää eivät ole
sen paremmin kauniit puheet kuin eivät tarkatkaan lainaukset jonkun toisen
ihmisen elämästä. Me voimme pitää niitä totena, ilman mitään aitoa uskoa ja
luottamusta. Me olemme aivan liian vähän perillä hengellisistä piirteistämme,
aivan kuten Israelin kansa erämaavaelluksensa aikana. He olivat osallisia
alusta loppuun mitä suurimmista ihmeistä ja jumalallisista merkeistä. He olivat
osallisia jumalanpalvelukseen ja hengelliseen ruokaan, syöden päivittäin mannaa
ja juoden kalliosta virtaavaa vettä. Silti heidän luunsa mätänivät epäuskon ja
tottelemattomuuden erämaahan, kenenkään saavuttamatta luvattua maata, lukuun ottamatta
Kaalebia ja Joosuaa.
Meidän tulisi
todella vakavasti tiedostaa oma olemuksemme, joka sisältää tekijöitä, joita
vastaan meidän tulee taistella koko elämämme ajan. Aivan kuten Israelin kansan
mukana lähti suuri määrä sekakansaa ja laukut pullottivat egyptiläisiltä vietyä
saalista, aivan samoin kaiken elämämme hyvän keskellä on valtava määrä henkistä
ja hengellistä materiaalia, joka ei kuulu aitoon ja todelliseen
jumalanpalvelukseen. Kaikki tämä on sallittu elämäämme meidän
kouluttamiseksemme ja opetukseksemme, jotta kaiken taistelun ja kamppailun
keskellä kasvaisimme sen Kuvan kaltaiseksi, joka on meidän eteemme asetettu.
Tuo kuva ei pohjimmiltaan ole kukaan suuri julistaja tai jumalanmies, vaan
jokaisen, todella jokaisen, esikuva on Herramme Jeesus Kristus!
Jumala loi
ihmisen omaksi kuvakseen. Todellinen Jumalan kuva oli Herra Jeesus Kristus
liharuumiissaan, voiden oikeutetusti sanoa: ”Joka on nähnyt Minut, on nähnyt
Isän.” Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme. Todellisen merkityksensä
tämä Sana saa vasta siinä, kun Se tulee lihaksi myös kunkin ajan todellisissa
uskovaisissa, todellisissa Herran Jeesuksen Kristuksen opetuslapsissa,
uudestisyntyneissä jumalanlapsissa.
Jokainen
istutus, jota Minun Taivaallinen Isäni ei ole istuttanut, on juurineen
revittävä pois. Herramme on Viinitarhuri, joka puhdistaa jokaisen oksan, jotta
se tuottaisi enemmän hedelmää, pysyvää hedelmää. Meidän todellinen hedelmämme
eivät siis ole sanamme ja opetuksemme, vaan elämämme todellisuus, elämämme
vaikutus toisten ihmisten elämään. Kysymys ei siis ole irrallisista teoista tai
aikomuksista, vaan todellisesta elämästä, joka syntyy vain uudestisyntymän ja
taivaallisen Elämän yhteydessä olemisen kautta. Elämää syntyy vain
synnytystuskien kautta, joten voimme hyvin ymmärtää, miksi niin suuri määrä ns.
uskovaisista on jäänyt ikään kuin syntymättä. Ei eletä elämää, vaan suoritetaan
sitä, ollaan elävinään uutta elämää. Elämä on kuitenkin asia, joka ei perustu
tiettyjen rituaalien toistamiseen, eräänlaiseen näyttelemiseen, vaan yksinomaan
tapahtuneeseen syntymään ja päivittäiseen elämän kohtaamiseen.
Historia todistaa
nyt epäämättömästi, että hyvin moni vain omaksui ulkonaisesti meille tärkeitä
asioita, ilman että olisi tapahtunut todellinen muutos elämässä. Julistetut
asiat elävöittivät omalla tavallaan ja ihmiset kokivat suuriakin innoituksia,
ilman että kuultu olisi uskossa sulautunut kuulijoihinsa. Ihastuttiin
tiettyihin erikoiselta kalskahtaviin asioihin, joiden edelleen kertominen antoi
helposti kuvan jostakin laajempikantoisesta muutoksesta elämässä. Näitä asioita
ei otettu suuhun ja opetukseen niiden hengellisen merkityksen takia, vaan
enemmänkin jonkinlaiseksi vallankäytön välineeksi. Edellisestä kirjoituksesta
jäi erikoisesti mieleen ajatus siitä, kun lukuisat ihmiset suorastaan juoksivat
meitä päin innoituksessaan, halussaan kertoa meille miten he olivat eri asiat
mieltäneet ja ymmärtäneet, ja mitä meidän heidän mielestään tulisi tehdä!
Kuultu ei
ollut saanut aikaan pistosta heidän sydämessään, vaan ainoastaan innoituksen
muuttaa toisia ihmisiä heidän mielikuviensa mukaiseksi. Siteerattiin päivästä
toiseen ajatusta siitä, ettei veli enää opeta veljeään, vaan kaikki tulevat
Jumalan opettamiksi. Oikeastaan suorastaan tragikoominen asia kaikkina noina
vuosina! Tuskin koskaan aikaisemmin oli siinä määrin pyritty opettajan virkaan
ja esittämään toinen toisellensa, mitä tämän tulisi tehdä. Itse kukin piti
itseään erikoisesti armoitettuna opettajana ja julistajana, katsoen pois omista
heikkouksistaan ja puutteistaan. Jo julistuksen perusteella uskottiin
saavutetun jonkinlainen täydellisyys, osallisuus johonkin erikoisluokkaan,
erikoisrotuun.
Kirjoittaja
on erikoisella tavalla perehtynyt kansallissosialismiin, joka perustui
äärimmäisyyteen vietyihin rotuoppeihin. Samanlainen henki saapui
uskonnollisiinkin piireihin, aikaansaaden ylikorostettua taivaankansalaisuutta,
joka halveksi kaikkia niitä, jotka eivät olleet samanmielisiä, eivät toimineet
itse kunkin toiveiden mukaisesti. Oli ikään kuin lupa olla jokaista toisin
ajattelevaa vastaan. Historia tuntee useita kirkollisia ajatussuuntia, jotka
aikanaan ja tänäänkin katsovat oikeudekseen omia jokaisen uskosta osattoman
omaisuutta. Vääräuskoista saa heidän opetuksensa mukaisesti käyttää hyväkseen
aivan samalla tavoin kuin aikanaan natsisaksa omi itselleen juutalaisten
omaisuuden, hengenkin.
Mutta he
eivät etsineet Minua!
Tämä Jumalan
syytös mainitaan Vanhassa Testamentissa lukuisia kertoja. Ihmiset omalla
tavallaan panivat merkille Jumalan etsikonajan eri tilanteissa, erikoisesti
suuressa hädässä. Ihminen on luotu hengelliseksi, uskonnolliseksi, korkeampia
voimia etsiväksi. Kaikkivaltiudessaan Jumala ei kuitenkaan asentanut ihmiseen
automaattia, joka automaattisesti ohjaisi tämän oikeaan Jumalayhteyteen.
Ihmisellä heräsi hengellisiä ja henkisiä tarpeita, jotka tämä sai ratkaista
omalla, valitsemallaan tavalla. Jumalan rakkaus perustuukin juuri siihen, että
jokaisella on vapaa tahto tehdä ratkaisunsa puolesta tai vastaan. Vakavinta
kaikessa on ihmisen mahdollisuus toimia hyvinkin harmaasävyisesti, eli
ratkaista jotakin oikean ja väärän väliltä, niin ettei ulkopuolinen tarkkailija
voi suoraan sanoa onko ratkaisu negatiivinen vai positiivinen. On mahdollisuus
tehdä kaikkea sinne päin, suunnilleen siten, melkein kuin... jne. Tämä on mitä
vakavin asia, vaikka ei ensi silmäyksellä siltä näytäkään. Tähän kuitenkin
perustuu elämämme suurin ristiriita inhimillisesti ajatellen. Jumala on tehnyt
tiet suoriksi ja yksinkertaisiksi, mutta ihminen on kieroilun ja
monimutkaisuuden luoja, langenneen kerubin innoituksen mukaisesti.
Uskonnollisuus
ei ole Jumalan keksintö, vaan yksinomaan langenneen enkelikunnan luoma huono
kopio ja jäljitelmä kaikesta jumalallisesta. Jumalan tie loppujen lopuksi on
aivan liian yksinkertainen useimmille ihmisille. Jumalan lihaan tuleminen
Jeesuksessa Kristuksessa, miehessä, jossa ei ollut niitä ulkonaisia edellytyksiä,
jotka olisivat jo sinänsä luoneet Hänelle pääsyn korkeisiin piireihin. Jumalako
toimisi niin vaatimattomasti, ettei järjestäisi edes kunnon synnytyspaikkaa
omalle lihaan tulemisellensa, niin että maailmaan tullut Vapahtaja kapaloitiin
eläinten syöttökaukaloon? Hygienia oli ala-arvoinen, ilma haisevaa ja eläinten
aikaansaamia ääniä kaikkialla ympärillä. Paikalle saapuneet paimenet toivat
mahdollisesti mukanaan kaikenlaista pölyä ja loisia.
Meidän tiemme
tuskin on kovin erilainen. Merkittävintä kuitenkin on se, mitä eri tilanteissa
päätämme ja teemme. Matkallamme on monenlaisia vaiheita, jotka reunustavat
kulkemaamme tietä. Olemuksemme määrää mihin kiinnitämme eniten huomiota. Mihin
olemme matkalla, mikä on päämäärämme? Poikkeammeko poimimaan kaikkia kauniita
kukkia, taittelemaan oksia ihastuttavista puista, hedelmiä innoittavimmista
pensaista? Tienvieret ovat täynnä mitä erikoisimpia ja viehättävimpiä asioita,
tehden matkastamme jännittävän ja vaihtelevan. Mutta mikä on kaiken kohtaamamme
tarkoitus, mikä kuuluu vain tiettyyn päivään ja ajanjaksoon, mikä on
merkityksellistä päämäärämme kannalta? Mihin meidän tulee kiinnittää
erikoisesti huomiomme?
Etsin
aikoinaan tiettyjä kirjoja eri antikvariaateista. Mielessäni oli tarkka kuva
siitä, millainen selkämys noissa kirjoissa oli. Ennakkoasenteeni johdosta olin
kykenevä näkemään vain sen, mitä kaipasin, mitä etsin. Vasta myöhemmin tajusin,
että samoja kirjoja oli ainakin kaksi muuta painosta, erivärisillä kansilla.
Kuljemme siis helposti monien asioiden ohitse, jos olemme luoneet itsellemme
tietyn tärkeysjärjestyksen.
Sama pätee
hengelliselle alueelle. Voimme vaeltaa oikeastaan koko elämämme kiinnittäen
huomiomme täysin toisarvoisiin, vääriinkin asioihin. Olettamuksemme määräävät
toimintamme ja lopulta päämäärämmekin. Olemme siis vaarassa kadottaa sen, mikä
on tärkeintä ja merkityksellisintä iankaikkisuuttamme ajatellen. Tunne matkalla
olemisesta on helppo saavuttaa erilaisten asioiden vaihdellessa tiemme
varrella. Matkalla olo ei kuitenkaan ole pääasia, vaan oikea suunta, oikea
asenne. Ehkä merkityksellisintä on kuitenkin se, mitä me tällä matkallamme
teemme, miten suhtaudumme toisiin tiellä kulkijoihin, risteävilläkin teillä
kohtaamiimme. Onko elämämme malli sellainen, että se saa vääriinkin suuntiin pyrkivät
palaamaan oikealle tielle? Houkuttaako esimerkkimme mukaamme muita kulkijoita?
Näkevätkö muut elämässämme asioita, jotka rohkaisevat, vai olemmeko omalla
olemuksellamme tyrkkimässä muita pois tieltämme?
Riennämmekö
ylämaissa muiden ohitse, tukematta tai auttamatta vaivaisesti eteneviä?
Tönimmekö alamäissä tiellemme sattuvia, voidaksemme itse pysyä kovassa
vauhdissa? Lopulta oikea suuntakaan ei riitä, sillä matkamme on vielä kesken.
Emme ole vielä perillä. Tärkeintä ei ole vauhti, ei kopea askel, uljas ryhti.
Tärkeintä on oikea suunta, oikea voimien jakaminen, oikea asenne vierellämme
kulkeviin, sillä vaikka itse kukin palkitaan oman vaelluksensa mukaisesti,
huomioidaan myös ryhmähenki, sillä me matkaamme yhdessä. Ei ole kysymys
pudotuspelistä, niin kuin nykyään toimitaan yhä useammissa
televisio-ohjelmissa. On kysymys taakkojen kantamisesta, heikkojen
avustamisesta, puolustamisesta. Tien varteen jäävien virvoittamisesta, ylös
nostamisesta, hoivaamisesta.
Olemme
tekemisissä mitä vaikeimman paradoksin kanssa. Me matkaamme yksilöinä, usein
hyvin yksinäisinä, mutta kaikesta huolimatta me matkaamme yhdessä, valittuna
joukkona, yhteinen päämäärä silmiemme edessä. Kaikki tien varrella kohtaamamme
on asetettu elämäämme jotakin tarkoitusta varten, usein koettelemukseksemme.
Näkymätön Valvojamme tarkkailee meitä, haluaa selvittää Itselleen ja meillekin,
mitä todella olemme, mitä sisimmässämme on, mikä on sydämemme asenne. Mikä on
asenteemme lahjoihin, elämän kauneuteen? Käsitämmekö elämämme tärkeimmän asian,
tärkeimmän tavoitteemme? Mikä on kaiken kohtaamamme todellinen tarkoitus, mihin
meidän huomiomme halutaan kiinnittää? Useimmat näkevät paljonkin, kokevat
paljon. Mutta riittävätkö kokemuksemme, erilaiset tunnekuohut, uudet
ulottuvuudet? Mistä kaikki on tullut, mikä on kaiken tarkoitus? Jäämmekö
kaikkeen siihen, mikä vain on tarkoitettu huomiomme kiinnittämiseksi johonkin
paljon merkityksellisempään, tärkeämpään? Riittäväkö kaikki lahjat, vai
kiinnostaako meitä kaiken Alkulähde, Antaja?
Voimmeko
viettää iäisyytemme näiden asioiden kanssa, vai ovatko ne vain jotakin
matkallemme annettua, jotta me entistä suuremmalla innolla pyrkisimme näkemään
jotakin paljon tärkeämpää, olemuksemme muuttavaa?
Olemmeko
todella tulleet Hänen luoksensa, joka kaiken on meille antanut kertoakseen
jotakin todellisista ajatuksistaan meitä kohtaan? Ajattelemmeko koko ajan vain
lahjoja, hyviä asioita, mielihyvää?
Miksi kaikki
hyvä on meille annettu? Eikö kiinnittämään huomiomme ennen kaikkea kaiken
Antajaan? Maallisissa suhteissa käsitämme kaiken paljon selvemmin. Puolin ja
toisin antamamme lahjathan on tarkoitettu kertomaan ajatuksistamme ja
tunteistamme toista kohtaan. Miksi olemme niin onnettomia suhteessamme
Herraamme ja Luojaamme? Kuinka pettynyt Hän onkaan, jos olemme kiinnostuneet
vain siitä, mitä Hän meille antaa, mutta emme Hänestä itsestään? Elämä ei ole
siten lahjoissa eikä kokemuksissa, ei sensaatioissa, vaan todellisessa
yhteydessä Hänen kanssaan. Elämä on olla yhtä Henkeä Hänen kanssaan, samaa
Olemusta Hänen kanssaan. Elämä on yhteisessä Elämässä Hänen kanssaan. Älkäämme
pettäkö itseämme millään puolinaisella, vajavaisella, matkan varrella koetulla.
Matkalla ololla, oikealla suunnalla, oikealla asenteella, on merkityksensä
vasta saavutettuamme päämäärän. Päämäärä ei ole Uusi Jerusalem, Uusi Maa, vaan
Hänen kohtaamisensa, joka kaiken on meille ansainnut ja lahjoittanut. Minä en
ole niinkään kiinnostunut kultaisista kaduista, uudesta maasta, kuin Hänestä,
joka päivittäin ja hetkittäin viestittää minulle rakkauttaan ja kiinnostustaan
pienimmistäkin asioista elämässäni. Hän ei ole mitään siitä, mitä väärämieliset
ihmiset ovat viestittäneet, miten ovat kohdelleet minua. Hän sallii
koettelemuksia, ikäviäkin asioita, mutta mitkään niistä eivät ole peräisin
Hänestä!
Puhuttiin aikanaan paljon siitä, kuinka
ihmiset leikkelivät ja yhdistelivät saarnoja saadakseen julistajan sanomaan
jotakin sellaista, mitä hän ei ollut sanonut. Jos me tänä päivänä siteeraamme valiten
erilaisia kohtia eri saarnoista, poikkeaako se jotenkin siitä, mistä meitä on
varoitettu? Onko meillä julistajan hyväksyntä näille lainauksille ja sille,
mitä ne toistensa perään luettuina sanovat? Eikö juuri täten itse kukin voi
saada hänet sanomaan itsellensä mieluisia asioita? Irralliset lauseet ja
kappaleet toki julkituovat hänen ajatuksiaan, mutta onko meidän laatimamme
kokonaisuus enää ollenkaan sitä, mitä hän on tarkoittanut? Eikö olekin Jumalan
tarkoitus, että kuuntelemme saarnat kokonaisuutena, aikanaan Hengen
vaikuttamana Jumalan puheena? Eihän itse asiassa ole kysymys jostakin
inhimillisestä tarkoitusperästä tai inhimillisten ajatusten esittämisestä, vaan
Jumalan puheesta aikanamme. Me emme siis muuntele ja muokkaa ihmisen ajatuksia,
vaan puutumme itse Jumalan suunnitelmaan aikaamme varten. Historia todistaa
järkyttävällä tavalla siitä, kuinka ihmiset ovat koonneet lainauksia tukeakseen
omia näkemyksiään ja omia tarpeitaan.
Itse
jumalallinen sanoma ei ole kirjaimessa eikä yksittäisissä ajatuksissa, joita
korostamme mielivaltaisesti. Sanoma on Hengen vaikuttama kokonaisuus, joka ei
ole jokin käsin kosketeltava kooste, vaan Hengen olemuksen kanssa yhtä oleva
Voima, joka saa meidät palaamaan takaisin alkuperäiseen Sanaan, takaisin isien
uskoon ja oppiin, joka perustuu yksinomaan Jumalan Sanaan. Sanoma vie meidät
takaisin Jumalan yhteyteen, ulos perinteisistä opetuksista ja näkemyksistä.
Milloin
meille aivan käytännössä selviää, ettei kysymys ole joistakin erityisistä
opeista, jotka tässä viimeisessä ajassa ovat tulleet muita tärkeämmiksi?
Kullekin ajalle tietysti on paljastettu tiettyjä asioita, sen hetken tarpeiden
mukaan. Mutta nyt onkin kysymys jostakin aivan valtavasta ja merkittävästä,
pelastushistoriallisesti tärkeästä kokonaisuudesta. Miten on aina kuulunut se
Sanoma, johon olemme uskoneet? Takaisin Raamattuun, takaisin koko Jumalan
Sanaan!
Tässä
yhteydessä tulee mieleeni erityisesti oma kouluaikani, jota parempaa kuvaa ei
voida kehitellä. Minä en ole erityisen lahjakas, mutta olen aina omannut
joitakin piirteitä, joita Jumala on käyttänyt elämäni eteenpäin viemiseksi.
Selvisin kansakoulusta melko helposti ja ehkä yhtenä luokan parhaimmista
oppilaista. Tämä kuvannee sitä aikaa kun olemme tulleet uskoon ja elämä tuntuu
melko uudelta ja helpoltakin. Siirryin sitten lyseoon matematiikkalinjalle,
vaikka minulla ei ole yhtään matemaattisia lahjakkuuksia. Koulunkäynti ei enää
miellyttänyt entisellä tavalla, koska vaikeusaste oli selvästi muuttunut.
Minulla oli
hyvä muisti ja kyky oppia asioita nopeasti. Niinpä en oikeastaan ollenkaan
lukenut läksyjä kotona, vaan selvisin lukemalla kunkin päivän tarpeen
edellisellä välitunnilla. Näin selvisin seitsemännelle luokalle, kokien
kuitenkin suuren pettymyksen. Olin pikaopiskellut, koska homma ei oikein
miellyttänyt. Mutta nyt huomasin aivan järkyttävän asian, joka hengellistettynä
on vieläkin kammottavampi. Minulla oli ollut erittäin hyvä muisti, mutta kovin
lyhyt! Nyt seitsemännellä luokalla ei niinkään tullut uusia asioita, vaan olisi
pitänyt muistaa kaikki aikaisemmilla luokilla opittu, mutta koska en todella
ollut paneutunut noihin asioihin, olivat ne melko totaalisesti kadonneet
mielestäni! Jäin siis luokalleni, enkä selvinnyt siitäkään, koska sain ehdot
geometriasta. Olin matematiikkalinjalla, koska en ollut päässyt kielilinjalle.
Tästä näin painajaisunia vuosikymmenien ajan: olen matematiikan tunnilla, enkä
ymmärrä yhtään mitään! Todella turhauttavaa!
Voisiko olla
parempaa kuvaa tuomaan esiin hengellisen elämän todellista olemusta ja
merkitystä! Kun elämäämme tulee asioita, jotka eivät miellytä meitä, me ikään kuin
ohitamme ne hyvän muistimme avulla, antautumatta ollenkaan elämään sitä elämää,
johon meidät korkeimmalta taholta on asetettu. Me haluaisimme vain mukavia,
viihdyttäviä asioita, ja työnnämme pois kaiken koettelevan ja raskaan, vaikka
ne ovat perusosa jokaisen elämää. Näin ohitamme elämässämme valtavan määrän
materiaalia, joka on tarkoitettu kasvattamiseksemme ja kouluttamiseksemme.
Jalkamiehenä olo ei miellytä meitä, vaikka meillä ei olisikaan varaa ratsun
ylläpitämiseen. Me haluamme kiitää mahdollisimman nopeasti kaiken ikävän
ohitse, uskoen saavuttavamme päämäärämme olettamillamme asioilla,
osatotuuksilla. Kun sitten saavutamme korkeamman tason sivistyksen, joka vaatii
kaiken entisen opitun muistamista, jotta syntyisi oikeanlainen kokonaisuus,
näkemys todellisesta elämästä, me huomaamme suuret puutteet tiedoissamme ja
kokemuksessamme. Me emme olekaan kykeneviä elämään hengellistä elämäämme siten
kuin meiltä odotetaan, Sanan mukaisesti. Siksi tämä häpeä pyritään peittämään
oletetuilla ja jopa aivan keksityillä saavutuksilla, joihin meillä ei ole osaa
eikä arpaa. Me vain uskottelemme itsellemme ja toisillemme omaavamme kaiken
tarvittavan!
Pienikin
epärehellisyys tuottaa lisää vääryyttä. Muistammeko kouluajaltamme, kuinka moni
meistä selvisi kokeista hyvän näkönsä ansiosta? Oli suhteellisen helppoa
syrjäsilmällä katsoa viereisen oppilaan paperiin ja saada sieltä oikea vastaus.
Ja voihan sitä luntata niin monella muullakin tavalla! Mitä eroa oikeastaan on
meidän toiminnallamme ja lunttaamisella, jos esittämämme vastaukset ja tutkielmat
perustuvat vain johonkin jonkun toisen puhumaan ja kirjoittamaan, mutta
itsellämme ei ole mitään todellista yhteyttä esittämiimme faktoihin?
Olemmeko
voineet käsittää hengellisen elämän niin totaalisen väärällä tavalla, tietäen
lähes kaiken Jumalan tahdosta ja Hänen piirteistään, mutta silti olemme
jättäneet tulematta Hänen luoksensa, joka yksin on iankaikkinen elämä? Me
tiedämme mielestämme kaiken jumalallisen, mutta emme todellisuudessa tunne
Häntä, Kaiken Lähdettä ja Elämän Antajaa! Näyttää siltä, kuin meillä olisi
kaikki hengellisyys ja iankaikkinen elämä, mutta onko kaikki tämä totta, vaiko
vain kuvitelmaamme, olettamustamme, jos elämämme olemus ei millään tavoin
heijasta Herramme Jeesuksen rakkautta ja elämää?
Montako
luokkaa olemme ohittaneet, jos meidän kanssamme on vaikea tulla toimeen ja
olemme useimpien mielestä hengellisiä niuhottajia ja hurmahenkiä, fanaatikkoja?
Mitä olemme tehneet niillä tunneilla, kun meille yritettiin valottaa meidän
Herramme olemusta ja luonnetta? En voi olla sanomatta sitä ääneen, vaikka se
tuntuukin niin pahalta: menneiden vuosikymmenien aikana olen kohdannut
suorastaan kamalia ihmisiä, persoonia, jotka vaistomaisesti tuovat mieleen
kolmannen valtakunnan kansallissosialismin! Nämä ihmiset olivat ja ovat edelleenkin
olevinaan malliuskovaisia, vaikka kaikin tavoin ovat pyrkineet musertamaan
kaikki kohtaamansa erimieliset. Miksi minun on pakko myöntää itsellenikin, että
juuri hengellisissä piireissä olen saanut järkyttävän laajan kuvan henkisestä
välivallasta? Miksi yhä uudelleen saan edelleenkin kuulla monen suusta, että he
kokevat enemmän rakkautta aivan tavallisten maailmanihmisten keskuudessa, kuin
uskovaisten keskuudessa?
Tieto ei
merkitse vielä yhtään mitään. Itse paholaisen ja riivaajien usko perustuu
ensisijaisesti tietoon, totena pitämiseen. Ne uskovat sen, minkä tietävät
olevan totta, olevan heidän osanaan. Siksi ne vapisevat odottaessaan tulevaa
tuomiotaan, vaieten tästä totuudesta eksyttämiensä ihmisen kohdalla. Ne eivät
halua mennä yksin kadotukseen, ja siten eksyttävät mahdollisimman monta, saadakseen
sairasta nautintoa kanssaan kärsivistä. Siksi kaikkien olettamusten ja
harhaluulojen lähde on pohjaton lähde, joka kumpuaa kaikkialla siellä, missä
jumalallinen lähde sivuutetaan.
Ihmisyydelle
vihamielinen lähde on käsitetty aina väärin. Siitä on aivan väärä kuva. Se
muistuttaa niin suuresti Pyhän Hengen virtaa ja sisäistä lähdettä, josta
Herramme puhui, että koko ihmiskunta tulee eksytetyksi. Se kumpuaa niin lähellä
totuutta olevia asioita, että kaiken eksytyksen voi havaita ja todentaa vain
sellainen aito uskovainen, joka on käynyt joka luokan ja joka tunnin siinä
Elämän koulussa, johon meidät on ilmoittanut Taivaallinen Isämme. Kuinka moni
suuri julistajakin on jättänyt väliin kaikki henkisen kehityksen tunnit, joita
on pidetty tarpeettomina ja maallisina! Näin on jäänyt näkemättä, että
hengellisyys vaikuttaa aivan merkittävällä tavalla henkisyyteemmekin. Siten ei
ole todellista käsitystä henkien erottamisesta, joka ei perustu ainoastaan
korkeisiin hengellisyyksiin, vaan aivan yksinkertaisiin jokapäiväisiin
asioihin.
Hedelmistään
te heidät tunnette! Aito Jumalan Elämä on niin laaja asia, että sen puuttuminen
on helppo havaita, jos on käynyt koulunsa oikealla tavalla, eikä ole
rajoittanut läksyjen lukua vain välitunneille. Jos minulla ei ole rakkautta, on
aivan samantekevää mitä puhun ja julistan. Hädässä oleva ihminen näkee
lävitsemme, tuntee jokaisella karvallaan ja ihosolullaan, olemmeko me totta vai
vain petosta.
Millaisessa
tilanteessa olemme nyt tällä hetkellä, kun taivaallinen lautakunta tutkii
koulutustasoamme? Montako luokkaa on jäänyt väliin, montako tutkintoa olemme
jättäneet osallistumatta, kuinka paljon olemme lainanneet luntaten jonkun
toisen papereista tai puheista? Mikä on todellinen oppitasomme, vastaako se
ollenkaan sitä oppimäärää, joka on vaatimuksena ajan virran ylitse
kuljettavaksi kunniallisella tavalla? Onko meillä todellisuudessa varattuna se
matka, johon mielestämme olemme varautuneet koko elämämme ajan? Onko vaara
suuresta häpeästä, joka tulee osaksemme, kun meidät todetaan lunttaajiksi ja
huijareiksi?
Tunteeko
meidän Herramme meidät, jos mekään kerran emme tunne Häntä? Millaisen kuvan
olemme antaneet Hänestä ja Hänen olemuksestaan? Olisiko Hän pienimmässäkään
määrin sellainen kuin ihmiset ovat ymmärtäneet todistuksestamme? Minä en tunne
teitä! Kaikkitietävä Herra ei tunne joitakin ihmisiä! Toki hän tietää jokaisen
meistä, aivan kuten tuo henkikin, jota Skeuaan pojat yrittivät ajaa riivatusta.
Tuo henki tiesi Paavalin, mutta antoi ymmärtää selvääkin selvemmin, ettei
jonkun tietämisellä ole mitään merkitystä jonkun ihailijan elämässä. Kuinka
moni vetosikaan Herramme aikana Moosekseen, aivan kuten tässäkin ajassa! Nämä
ihmiset eivät tunne sen paremmin Moosesta kuin ei Herraakaan, koska he ovat
kiinnittäneet huomionsa vain seurausilmiöihin, uskonnollisiin näkemyksiin,
joilla ei välttämättä ole mitään tekemistä sen uskon kanssa, joka meille
todella on annettu.
Mitä me
todella näemme, mitä koemme kohdatessamme hengellisiä asioita? Lukemattomat
ihmiset näkivät Herramme Jeesuksen, kulkivat samoilla teillä, kuuntelivat
Häntä, jopa koskettivat Häntä, mutta silti uskon päämäärä ei toteutunut heidän
elämässään. He näkivät vain puusepän pojan, Marian ja Joosefin lapsen. He
näkivät miehen, joka teki lukemattomia ihmeitä, paransi kaikki luoksensa
tulevat, mutta silti he eivät käsittäneet, eivät nähneet oikeita asioita. Vain
opetuslapsilleen Jeesus saattoi sanoa: Joka on nähnyt Minut, on nähnyt Isän.
Uskomaton käsite tuossa ajassa, jossa ei edes saanut lausua julki Jumalan
todellista nimeä! Jumalaa ei tuon ajan käsityksen mukaan kukaan voinut nähdä,
kokematta hirvittävää kuolemaa. Mutta nyt Tämä Mies antaa ymmärtää itsessään
olevan nähtävissä Taivaallisen Isämme. Hänellä oli koko ajan yhteys Isään, joka
koko ajan ilmoitti Hänelle mitä Hänen tuli puhua ja tehdä. Me näytämme kulkevan
läpi elämämme ilman tällaista yhteyttä Taivaalliseen Isäämme, koska me uskomme
omassa hurskaudessamme olevamme kykeneviä tietämään ja erottamaan kaiken
hengellisen. Me annamme ymmärtää olevamme tilassa, jossa meillä on oikeus tehdä
melkein mitä tahansa, etenkin toisin ajattelevien kohdalla. Mutta mitä Jeesus
tekisi näissä tilanteissa?
Jos me emme
näe mitä Isämme haluaisi meidän tekevän eri tilanteissa, Hän kuitenkin näkee
kaiken elämässämme tapahtuvan. Kaikki kirjataan muistiin näytettäväksi kerran
elämämme valkokankaalla. Meillä ei ole tuolloin mitään puolusteluja, vaan
iankaikkinen häpeä on edessämme.
”Joka on
nähnyt Minut, on nähnyt Minun Isäni.” Isän näkeminen sisältää jotakin niin
valtavaa ja kokonaisvaltaista, ettemme tämän elämän aikana pääse käsittämään
sitä kuin vain vajavaisesti. Rakastavan Isän ohella meidän tulee nähdä myös
Hänen Kaikkivaltiutensa, kaikkitietäväisyytensä. Tämä sisältää myös Tuomarin
roolin. Hirvittävää on langeta Elävän Jumalan käsiin! Millaisia meidän
tuleekaan olla jumalisuudessamme, kun tuomio kerran alkaa Jumalan huoneesta!
Mikään ei ole Häneltä salassa, mitään emme pysty kätkemään Häneltä. Siksi kai
emme aivan tosissamme haluakaan nähdä Häntä, vaan mieluummin annamme Mooseksen
tai jonkun toisen suuren henkilön puhua Hänen kanssaan.
Me turvaamme
vajavaisuudessamme ja tottelemattomuudessamme välimiehiin, joiden välimiesvirka
ei alkuunkaan sisällä niitä tekijöitä, joita uskomme heillä olevan. Edelleenkään
ei ole kuin vain yksi Välimies ihmisen ja Jumalan välillä, Herra Jeesus
Kristus. Ja Hänet nähdessämme me näemme myöskin Isän, joka olemukseltaan on
myös paljon sellaista, minkä mieluummin haluaisimme ohittaa. Jeesuksen rakkaus
merkitsee meille niin paljon, että unohdamme Hänen kerran saapuvan valkoisen
hevosen selässä, ja Hänen suustaan lähtevä tuli on polttava kaikki
vastustelijat. Millaisilla asioilla me oikein leikittelemmekään!
Jumalan Sana
on elävä ja voimallinen yhä vielä, erottaen terävän miekan tavoin kaikki
hengelliset asiat maallisista. Se tunkee lävitse, leikkaa, poistaa, tuomitsee.
Ei siis vain kirves leikkaa, vaan myös Sana.
Nämä asiat
sisältyvät koulutusohjelmaamme, mutta me olemme nukkuneet noilla tunneilla,
koska niin harvalla meistä on kykyä erottaa hyvä väärästä. Kuinka moni
saarnaajakin on ollut muissa ajatuksissa näiden luentojen aikana! Henkien
erottamisen lahja on tässä ajassa yksi tärkeimmistä ominaisuuksistamme, mutta
vain niin harvalla se on kehittynyt tarpeellisessa määrin. Me luotamme aivan
liian moniin ihmisiin, liian moniin henkiin, jotka ovat vain raatelevaisia
susia lammasten nahoissa. Olkoon teillä se mieli, joka oli Kristuksella
Jeesuksella. Olkoon teillä Hänen olemuksensa, joka sisältää rauhallisuuden ja
levon. Siksi Hän saattaa sanoa: ”Tulkaa Minun tyköni, kaikki työtä tekeväiset
ja raskautetut, sillä Minä olen …”
Niin,
millainen Hän on? Todellisen kuvan me saamme Hänestä vain lukemalla Hänen
Sanaansa ja olemalla Hänen läsnäolossaan. Siten muutumme saman kuvan kaltaiseksi,
vaikka emme sitä sen todella tapahtuessa itse havaitsekaan. Joka tahtoo olla
suurin, olkoon pienin. Tämä tie on niin nöyrä, että useimmat loukkaantuvat
Häneen havaitessaan Tämän Tien todellisen luonteen. Se ei ole herrojen tie, ei
inhimillisen hallinnan tie. Se on lapsenkaltaisuuden tie, lapsen omaisen uskon
tie. Se on täydellisen riippuvaisuuden tie, ei toisista ihmisistä, vaan
Herrastamme.
Me olemme
luonnostamme uskonnollisia, ja jos emme tule Jumalan Hengen täyttämäksi,
etsiytyvät väärät henget tyhjään huoneeseemme suuren seuraajajoukon kanssa.
Meissä oleva tila ei pysy tyhjänä, vaan me täytämme tai annamme täyttää sen
jollakin. Väärä hengellisyys ei häiritse henkivaltoja, ja siten näiden
vallitsema ihminen vaikuttaa hyvinkin hurskaalta ja tasapainoiselta kaikista
ristiriidoista huolimatta. Ei siis ole samantekevää millaisten henkien vallassa
olemme. Niin uskovaisen kuin uskosta osattomankin kuoleman tie näyttää johtavan
kirkkaaseen valoon. Kirkasta valoa on vain niin monenlaista. Itse pimeyden
ruhtinaskin tekeytyy valkeuden enkeliksi, eikä näitä valkeuksia erota kuin vain
todellinen hengellisen koulun käynyt oppilas.
Luterilaiset
ovat luterilaisia, vaikka eivät juurikaan enää mainitse Lutheria.
Helluntailaiset ovat helluntailaisia, vaikka eivät juuri koskaan puhu suuntansa
alkuajoista. Adventistit puhuvat melko harvoin Ellen Whitesta. Mitä merkitsee
se, että yksi ryhmä siinä määrin jatkuvasti puhuu tärkeäksi näkemästään
miehestä, vielä yli neljänkymmenen vuoden kuluttua? Jos me kerran olemme
tulleet takaisin alkuun, takaisin alkuperäiseen opetukseen, takaisin
Raamattuun, niin voimmeko todella olla sellaisella tavalla sidottuja johonkin
Jumalan käyttämään välikappaleeseen elämämme loppuun asti? Itse julistus ei
milloinkaan antanut tällaista käsitystä, ainakaan kirjoittajalle.
Jos näkisimme
näiden seuraajien elämässä edes hiukan todellista jumalisuutta tai todellista
rakkautta, olisi asia paljon askarruttavampi. Nyt kun näemme kaiken sen
kovuuden ja rakkaudettomuuden, minkä todistajia olemme yli neljänkymmenen
vuoden ajalta, on todella, todella vaikeaa asennoitua mielekkäällä tavalla
jonkin välikappaleen korostamiseen. Me puhumme koko ajan siitä, mitä tämä on
sanonut, sen sijaan että tekisimme kaiken sen, mistä hän meille on puhunut. Me
puhumme vain sanomasta, sanomasta ja sanomasta, mutta olemmeko käsittäneet tuon
sanoman, vai olemmeko nyt yli neljänkymmenen vuoden jälkeen yhä samassa tilassa
kuin alussakin? Kaiken jumalallisen järjen mukaan meidän tulee jo olla täysin
eri ihmisiä kuin alussa, sillä olemmehan noudattaneet kuulemaamme näin kauan!
Me emme vain ole toistelleet meille sanottua, vaan olemme pyrkineet
toteuttamaan sen käytännössä!
Miksi
jatkuvasti tulee tunne, etteivät useimmat ihmiset kaikkien näiden vuosienkaan
jälkeen vielä ole palanneet takaisin alkuun, vaan tekevät sitä päivittäin ja
viikoittain ja kuukausittain, mutta joutuvat uusimaan sen aina vain uudelleen
ja uudelleen. Jos todella olemme palanneet Herran luokse, on se kertakaikkinen
tapahtuma, mikä todella on tapahtunut. Jossakin mielessä kaikki on pidettävä
yllä, uusittava, ajankohtaistettava. Mutta me olemme Herran omia, Hänen
luonaan. Tuskin olisimme tätä kaikkea tehneet ja kokeneet ilman Herran
palvelijoita, jotka ovat tehneet oman osuutensa. Siitä huolimatta kukaan
ihminen ei voi olla välimiehenä meidän ja Herran välillä. Jos olemme
ymmärtäneet oikein mitä Herra tässä ajassa tekee, on meissä tapahtunut todella
paljon kaikkien näiden vuosien aikana, ja kaikki kuulemamme on tullut meidän
osaksemme, osaksi identiteettiämme, osaksi olemustamme, niin ettei enää voida
erottaa meitä siitä eikä sitä meistä. Me olemme yhtä Jumalan Sanan kanssa, Sana
on tullut meissä lihaksi, vaikka emme vielä olekaan saavuttaneet päämääräämme.
Voisiko se
olla Jumalan Pyhä Henki, joka koko ajan tuo mieleemme epävarmuutta ja saa
meidät jatkuvasti palaamaan menneisyyteen, ikään kuin mitään todellista ei
olisikaan tapahtunut? Paradoksaalisesti joudumme aloittamaan jatkuvasti alusta,
mutta eikö ole mitä pahinta epäuskoa kieltää kaikki se, mitä Jumala jo on
elämässämme tehnyt? Vieläkö nyt yli neljänkymmenen vuoden jälkeen olisimme yhtä
riippuvaisia jostakin Jumalan käyttämästä välikappaleesta? Emmekö me ole
riippuvaisia itse Taivaan Jumalasta, joka välikappaleensa kautta on tehnyt
meille taivaallisen tarjouksen? Johannes Kastaja sanoi itse, että hänen tulee
vähetä ja Herran kasvaa. Ihminen ei voi ottaa mitään, ellei hänelle anneta
taivaasta. Eliakin oli yhtä vajavainen kuin me, ja hänen esikuvansa annetaan
meille uskon rohkaisuksi, niin että mekin voimme vajavaisuudessamme lähestyä
Jumalaa pyyntöinemme. Voisiko nyt olla niin, että olisimme tekemisissä jonkin
täysin Sanalle vieraan tehtävän ja olemuksen kanssa? Ei, ei ja ei, sillä juuri
tällaisesta Jumalan lähettämä palvelija meitä varoitti!
Me uskomme
koko sydämestämme kuulemamme asiat, mutta ne eivät ole itse tarkoitus, vaan
välikappaleita meidän saattamiseksemme yhteyteen iankaikkisen Jumalan kanssa.
Me arvostamme, kunnioitamme, jokaista todellista Jumalan palvelijaa, mutta me
katsomme kaiken toissijaisen ohitse siihen, mihin jokainen Jumalan lähettämä
mies tai mikä tahansa viittaa: kaiken keskipiste, kaiken päämäärä on itse Herra
Jeesus Kristus, joka on kaiken meille ansainnut! Tämä kaikki on kätkettynä
kaiken hengellisen ja maallisenkin taakse, ja kaiken tarkoituksen ja päämäärän
voi nähdä vain oikeassa hengellisessä valossa.
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti