09.03.11
Kannattaako
ottaa tietokone syliinsä yksinkertaisesti siitä syystä, ettei tunnu olevan
mitään muuta tekemistä? Olen pienen ajan sisään kuunnellut ja lukenut
englanninkielisen Raamatun lävitse ja aloittanut uudelleen niin Vanhan- kuin
Uudenkin Testamentin. Jossakin mielessä alkaa kyllästyttää kaikkien asioiden
päivittäinen toistuminen. Mutta eikö elämämme todellisuudessa ole juuri sitä?
Sensaatiomaisia muutoksia ja tapahtumia ei sisälly arkipäivään ollenkaan siinä
määrin kuin mielellään uskoisi. Tätä harhaa ruokkii kristillinen media aivan
uskomattomassa määrin. Kerrotaan mitä uskomattomimmista tapahtumista ihmisten
elämässä, mutta kaikki jää ilman selvää vakuuttuneisuutta kertomusten
todellisuudesta. Millä perusteella rohkenen epäillä lukuisia todistuksia
nimenomaan tässä ajassa? Jokin minussa kaipaa nähdä ja kuulla jotakin
sellaista, mistä ei juurikaan puhuta. Eikö kaikkien jumalallisten ja
todellisten kokemusten seurauksena tulisi olla selvä muutos ihmisten elämässä?
Ja kun tätä muutosta ei voi havaita, on seurauksena aina vain toistuva odotus
jonkin uuden mullistuksen kokemisesta. Odotetaan asioita, jotka jollakin tavoin
todistaisivat erikoisesta Jumalan läsnäolosta, kuitenkin selvästi sellaisissa
merkeissä, ettei niinkään etsitä Jumalan kunniaa ja Hänen valtakuntaansa, vaan
jonkinlaista oman aseman vahvistamista muiden ihmisten keskellä.
Viime aikoina
on mielessä ollut hyvin ristiriitaisia ajatuksia. Olemme jo pitkään odottaneet
jotakin parempaa ja rohkaisevaa, mutta odotuksemme ovat olleet turhia. Sen
sijaan saimme kuulla vakavasta onnettomuudesta Kiikoisissa, jossa kuoli yksi
vanhimmista tuttavaveljistämme.
Näyttää
surullisessa määrin siltä, että jokaisella on niin paljon murheita omista
asioistaan, ettei voimavaroja riitä edes lähimmille ystäville tai
uskonveljille. Itse kukin ponnistelee omalla paikallaan, jättäen kaiken Herran
haltuun, niin omassa kuin toistenkin elämässä. Mutta onko vallitseva tilanne
missään suhteessa sitä, mitä Jumalan Sana meiltä odottaa?
Kirkkomme
uusi arkkipiispa totesi eräässä haastattelussaan, että luterilainen kirkko on
aina mukautunut vallitsevien olosuhteiden mukaisesti. Aikamoinen toteamus
kirkon johtajalta! Näin ei missään tapauksessa tulisi olla. Omalla tavallaan
kaikki kirkkokunnalliset piirit ovat omaksuneet samanlaisen ajattelun, aivan
kuin pilkaten Sanan kehotusta: ”Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan…!” Monet
fanaattiset suuntaukset uskovat erottautuvansa kaikesta maallisesta ja
maailmallisesta omine erikoisoppeineen ja uskomuksineen. Todellisuudessa ne kuitenkin
toteuttavat vanhaa hurskasta henkeä, joka tosin on ulkonaisesti jumalinen ja
kiehtova, mutta todellisuudessa vain toteuttaa toista ajanhenkeä, hyvin
samansuuntaista: ”Erottaudutaan omasta mielestä maallisesta ja väärästä, mutta
samalla eristäydytään todellisesta elämästä ja jätetään toteuttamatta
lähimmäisenrakkautta ja ihmisenä ihmiselle oleminen!
Näin ollen
niin jumalaton kuin jumalinenkin ihminen ulkonaisesti täyttävät erilaisia
asetettuja kriteerejä, mutta todellisuudessa ovat heittäytyneet eräänlaiseen
uneen ja lepoon, aivan kuten joku runoilijoistamme aikanaan totesi: ”Ken
lepohon itsensä heittää, on kuollut jo eläessään.”
Kirjoittaja
on, pakko tunnustaa, koko elämänsä ajan omalla tavallaan etsinyt ja kaivannut
aidon uskovaisen kohtaamista. Tarkoitan sillä sitä, että kohtaisin ihmisen,
joka aidosti on ihminen, säteillen lämpöä ja rakkautta lähimmäisiään kohtaan,
tekemättä erotusta eri piireistä ja olosuhteista tulevien ihmisten välillä. Ei
vain ulkonaisesti, vain teeskennellen, vaan aidosti ja todellisesti. Syvällä
surulla täytyy todeta, ettei minulle ole suotu tätä iloa kovinkaan usein.
Hetkellisen ihastuksen jälkeen on lähes aina tuloksena ollut syvä pettymys, kun
omalla tai toisen vierellä kulkenut ystävä onkin osoittautunut aivan normaaliksi,
itserakkaaksi ja itsepäiseksi hurskaaksi, joka toteuttaa uskonelämäänsä vanhan
kaavan mukaan: ”Valtaosa kristillisyydestämme perustuu siihen, että näemme
itsemme paremmaksi kuin läheisemme!”
Miksi ihmiset
sitten ovat olleet tällaisia, tai miksi juuri tässä ajassa on äärettömän vaikea
löytää ihminen, joka aidosti ajattelee, ei vain omaansa, vaan toisen parasta?
Kysymys on ajan hengestä, joka on vallannut tulvaveden lailla koko
yhteiskuntamme seurakuntia myöten. On mukauduttu vallitsevan tilanteen mukaan,
on annettu tulva-aallon viedä mukanaan, koska vastavirtaan uiminen tai
soutaminen on niin paljon vaikeampaa. Pääasia ei ole jonkin saavuttaminen, vaan
tärkeämpää näyttää olevan jonkinlainen liike, sama se mihin suuntaan. Kirjoitin
aikanaan uskonelämästämme ja kilpailemisesta. Sana puhuu juoksemisesta ja
maaliin saapumisesta. Tuolloin jo oli mielessäni niin elävänä kuva
ihmisjoukosta, joka juoksi paikallaan, lähtöpaikalla. Ilmaan alkoi nousta
melkoinen pölypilvi tällaisen ihmismäärän pomppiessa paikallaan. Tämä toki on
liikuntaa, mutta päämäärätöntä, tuloksetonta. Aivan yhtä järjetöntä kuin on
lähtöpaikalle jääminen, on tavoitteeton kristillinen liikehdintä, joka ei vie
ihmistä yhtään minnekään, eikä aikaansaa mitään tuloksia.
Tässä onkin
nimenomaan tämän ajan surullisin piirre. Koko Jumalan Sanan sanoma ja tarkoitus
perustuu ihmisen muuttumiseen, uudestisyntymiseen. Raamattua ei ole annettu
meille viihdytykseksi, samoin kuin ei seurakuntaakaan. Seurakunta on
tarkoitettu kasvun paikaksi, elävän julistuksen alla, veljellisessä ja
sisarellisessa rakkaudessa toinen toista kohtaan. Meidän tehtäväksemme on
annettu toinen toisestamme huolehtiminen. Meitä ei ole luotu joukoksi
erisuuruisia johtajia, jotka koko ajan kilpailisivat suurimman asemasta, vaan
meidät on kutsuttu Hänen laitumensa lampaiksi, jotka kylmällä antavat lämpöä
toisilleen, helteellä suovat varjoa lähimmälleen. Onko meillä enää paluuta
tähän todelliseen, raamatulliseen lähimmäisyyteen, vai olemmeko ohittaneet
jonkin rajapyykin, minkä jälkeen meitä odottaa vain tuomio ja ero Jumalasta?
Me elämme
vielä armon ajassa. Kaikkialla vallitsee vääränlainen tyytyväisyys ja usko
kaiken hyvin olemiseen. Hämmästyttävintä on todeta juuri tässä ajassa, että
nimenomaan ainakin Heinolassa on luterilaisen kirkon piirissä eniten hätää
nykyisestä tilanteesta. Tämä tulee esiin siinä joukossa, joka uskollisimmin
osallistuu erilaisiin tilaisuuksiin. Emme tarkoita tällä niinkään
johtohenkilöitä, vaan ruohonjuuritason tavallisia taapertajia.
Olen useaan
kertaan todennut joillekin piireille, että meillä ei oikeastaan ole oikeutta
edes hymyillä seurakunnassa niin kauan kuin tämä suoranainen katastrofitilanne
jatkuu. Katastrofitilanne! Useimpien miestä sellaista ei ole olemassakaan,
ainakin päätellen puhujanlavalle astelevien makeasta hymystä ja soivasta
musiikista. Ylistys on nyt pop joka suhteessa, ja kotiin lähtee riemullinen
joukko seurakuntalaisia uskoen kaiken sittenkin olevan hyvin. Todellisuus on
kuitenkin jotakin aivan muuta, jos vain voisimme nähdä näiden ihmisten nahan alle.
Tietynlainen pelko tulevasta on kuitenkin hyvin vallitseva, ja seurakuntaan
tullaan kai lähinnä unohtamaan nämä mieltä vaivaavat pelot ja ahdistukset.
Sen sijaan
että kohtaisimme sisäiset ahdistuksemme ja painajaisemme, me sallimme modernien
julistajien rauhoitella mielemme ylistyksen ja kiitoksen säestyksellä. Jumala
ei ole kuin arkkipiispamme, vaan Hän yhä edelleen korostaa meille Sanansa
vakavuutta ja varoituksia. Meitä ei ole kutsuttu mukautumaan, vaan muuttumaan
mielemme uudistuksen kautta. Mutta kuka julistaa mielen uudistusta, kuka
julistaa synnin synniksi tässä ajassa? Edes vapaissa suunnissa ei oteta Hengen
varoitusta vakavasti, koska pelätään niiden vähäistenkin joukkojen
kaikkoamista, jos aletaan julistaa parannusta. Juuri välinpitämättömyytemme saa
tuomioiden pilvet kasaantumaan seurakunnallisellekin taivaanrannalle.
Surullisinta
kaikki on kai juuri sen joukon keskellä, jonka kanssa itsekin vaelsin yli
kolmekymmentä vuotta. Mielessäni on usein ollut ajatus, ettei tässä maailmassa
ole mitään muuta joukkoa, joka sellaisella tavalla olisi hylännyt alkuperäisen
näkynsä, kuin helluntailaiset. Perun tämän väitteen, sillä tämän rikoksen on
kaikkein vakavimpana tehnyt se joukko, joka uskoi päässeensä kosketuksiin
Kaikkivaltiaan Jumalan kanssa kuultuaan julistuksen: Takaisin Raamattuun,
takaisin esi-isiemme uskoon. Jeesus Kristus on sama eilen ja tänään ja iankaikkisesti.
Tämä joukko sai maistaa taivaallista lahjaa, elävää sananjulistusta ja Pyhän
Hengen voimaa, mutta sulki sitten sydämensä kaikelta nuhteelta ja korjaukselta,
alkaen kantaa sydämensä päällä kilpeä, jossa ei ollutkaan taivaallisen kuva,
vaan maallisen vaeltajan kuva. Oikeastaan suurin osa ei missään elämänsä
vaiheessa ottanut elämänsä ja suunsa ensisijaiseksi korostuksen kohteeksi
Jeesusta Kristusta, vaan heitä palvelleen jumalanmiehen nimen.
Jeesus-nimen
aidosti lausuminen tekee mahdottomaksi suhtautua väärin veljeensä ja
sisareensa. Jonkun jumalanmiehen nimen perusteella taas voimme lausua julmiakin
tuomioita toistemme ylle, etenkin kun oman mielijohteemme mukaan tulkitsemme
hänen esittämiään asioita. Mutta aidossa Jeesus-nimessä on voima, joka pakottaa
meidät rakastamaan jokaista ihmistä. Jeesus-nimessä on voima, joka saa meidät
vihaamaan kaikki ihmislähtöisiä selityksiä, joiden perusteella suljetaan ulos
rakkaitakin veljiä ja sisaria lahkohengessä. Jeesus- nimessä on voima, joka
aivan käytännössä saa toteutumaan sen, mikä aikanaan oli Jumalan lähettämän
miehen palvelustehtävän jumalallinen tarkoitus ja päämäärä: ”Katso, Jumalan
Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!” Jokainen tämän käsittävä tekee saman
kuin Johannes Kastajan opetuslapset: he jättävät julistajan ja seuraavat nyt
Herraa Jeesusta Kristusta!
Jonkun
jumalanpalvelijan seuraaminen ei vie meitä eteenpäin, kohti taivaallista päämäärää.
Palvelijoiden seuraaminen on kuin paikallaan juoksua, mukavuuden tavoittelua,
koska kaikki tarvittava näyttää olevan siinä lähtöpaikan lähellä. Ihminen
luonnostaan pelkää tuntematonta, ja siksi mielellään jää tuttuihin ympyröihin.
Kukaan todellinen jumalanpalvelija ei sido ihmisiä itseensä, vaan osoittaa
näkymättömään kaukaisuuteen, missä päämäärämme on. Jokainen joutuu käymään
yksilöllisen tiensä, hengellisesti riippumattomana kaikista muista ihmisistä.
Jokainen joutuu heittäytymään tuntemattomaan, sillä jokaisen meidän tiemme on
arvoituksellinen, vaarallinenkin, mutta vierellämme käy Eräs, joka on voittanut
tämän maailman. Vierellämme ei käy kukaan julistaja, vaan matkaeväänämme on
julistajan meille välittämä näkemys, taivaallinen ilmestys, malli siitä, mikä
on oikein ja mikä väärin. Paavalikaan ei todellisuudessa kehottanut seuraamaan
itseään, vaan esikuvaansa. Erehtyväinen ihminen useimmiten vain saattaa
seuraajansa vaaroihin ja pettymyksiin, ja hänen mallinsa saattaa sekin olla
hyvin petollinen. Hänen langetessaan usein koko lauma kadottaa rohkeutensa, jos
katse on kohdistettu vain tähän merkittävään henkilöön. Sanoma meille on kautta
vuosikymmenien kuulunut: ”Älä katso ihmiseen, katso Jeesukseen Kristukseen!”
Meidän
rikoksemme on ennenkuulumaton. Se on vakavampi kuin yksikään meistä todella
saattaa käsittää. Me olemme jälleen kerran hylänneet Elämän Lähteen ja
kaivaneet itsellemme petollisia kaivoja, jotka eivät vettä pidä. Jumalan
puolelta ei mikään ole muuttunut. Jopa luonnon eläimet käsittävät paikkansa
paremmin kuin me omamme. Me olemme alkaneet palvoa luotua enemmän kuin Luojaa.
Meitä kiehtoo tarkka kopio jonkun edesmenneen julistajan omistamasta esineestä,
ja ehkä kahvimuki, jossa on hänen kuvansa. Milloin on jotakin vastaavaa
tapahtunut Jumalan pelastussuunnitelman puitteissa? Ei milloinkaan, vaan kaikki
on suoranaista vihollisen organisoiman kultin kehittämistä, mikä vetää ihmisten
pilkan Jumalan työn ylle.
Miksi ihmiset
ovat sitten valinneet tällaisen tien? Koska se on helpompi tie, siellä aita on
matalin. Joka todella sisäistää Jumalan Sanan ja sen sanoman, joutuu kokemaan
tietynlaista karvautta Hengen alkaessa polttaa pois kaikkea inhimillistä
vaikutusta elämästämme. Profeetan syömä kirja oli makea suussa, mutta karvas
vatsassa. Tämän ajan ihminen rakastaa makeutta ja iloisuutta. Kuka kirottu
ihminen keksikään ajatuksen jatkuvasta ilosta ja riemusta, kun Sana todistaa
jotakin aivan vastakkaista! Siksikö ei juuri enää koskaan lauleta kautta
kärsimysten voittoon, tai murheenlaakson matkamiehestä? Onko Jumala juuri tässä
viimeisessä ajassa muuttanut mieltään ja säätänyt uudenlaisen tien
seuraajilleen? Ei, vaan nimenomaan tässä ajassa on tärkeätä kuulla Herramme
Sanat: ”Maailmassa teillä on ahdistus, mutta olkaa turvallisella mielellä, Minä
olen voittanut maailman.” Samoin meitä rohkaisee ajatus synnytystuskista ja
ahdistuksista, koska kaikista niistä näemme, että meidän vapautuksemme hetki on
lähellä.
Kuinka
kammottavaa onkaan herätä vääränlaisesta ylistyksen unesta ja huolettomuudesta
todellisuuteen, joka jonakin päivänä kolkuttaa ovellemme! Ilo ja kiitollisuus
ja ylistys, joista Sana puhuu, ovat jotakin aivan muuta kuin mitä tämän ajan
huolettomuuden henki viestittää jalojenkin uskovaisten välityksellä. Elämä on
niin täynnä vakavia asioita, että joudumme toteamaan Paavalin tavalla: ”Minulla
on jatkuva kipu ja murhe sydämessäni.” Meidän sydämessämme tulee olla kyllin
tilaa, että samaan sydämeen mahtuu myös pelastuksen riemu ja ylistyksen henki.
Mutta mikään näistä ei ole tuotettavissa, vaan ne ovat Hengen vaikuttamia
spontaaneja asioita!
Rakastatko
Minua Markku,
Kaikkien
näiden vuosien jälkeen!
Tiedäthän
Herra, että olet minulle rakas!
Olenhan
pyrkinyt ruokkimaan Sinun lampaitasi,
Huomioimaan
ennen kaikkea heikoimmat!
Tiedänhän,
mitä Sinä ole minulle viestittänyt
Kautta näiden
vuosikymmenien!
Ruoki
edelleenkin lampaitani,
Kuten olet
tähänkin asti tehnyt,
Mutta
sinullekin on ollut vaikeata
Puhutella
Minua siten kuin Minua rakastava tekee.
Huomaatko,
että vasta nyt vajaan vuoden ajan,
Olet huomioinut
Minua aivan uudella tavalla?
Sinä tiedät
kuinka valtavasti olet kaivannut
Saada kuulla
nimesi rakkaudellisesti lausuttuna
Jonkun
ihmisen suusta.
Minä istun
Isän oikealla puolella, kirkkaudessa,
Mutta
samanaikaisesti olen vielä se sama Jeesus,
Joka vaelsi
aikanaan maan päällä.
Kirkkauden
olemuksessani en voi olla esikuvasi
Niin kauan
kuin olet maan päällä.
Minä synnyin
ihmiseksi, ollakseni esikuvasi
Vaatimattomuudessa
ja nöyryydessä,
Jota Sinä
joudut opettelemaan koko elämäsi ajan.
Minä synnyin
sinulle esikuvaksi,
Osoitin
sinulle rakkautta viimeiseen hetkeen asti.
Minä kutsuin
sinut nimeltäsi,
Ja sinä
rakastit kuulla nimesi.
Sinä pitkään
aavistit ja lopulta näitkin,
Kuinka
kaipaan kuulla nimeni
Sinun
suustasi.
Miksi on aina
ollut niin vaikeaa mainita nimeni?
Kun teillä
oli vaikeaa,
Soititte jopa
ulkomaille.
Kun joku
sairasti,
Soititte
ihmiselle.
Kun sinulla
oli vaikeaa,
Soitit
ihmiselle.
Kuka ihminen
on sinua auttanut,
Kuka
ratkaissut ongelmasi?
Minä olen
antanut teidät toinen toisellenne,
Tueksi ja turvaksi
hädässä ja myrskyssä.
Mitä teillä
olisi, mitä Minä en olisi antanut?
On oikein
soittaa ystävälle,
Kertoa
ahdistuksesta ja hädästä!
Mutta kuka
ratkaisi ongelmasi,
Kuka auttoi
hädässäsi?
Miksi olette
kuin pitaliset miehet,
Jotka tulivat
luokseni ja saivat avun?
On helppo
moittia heitä,
Mutta ettekö
itse ole tehneet juuri saman?
Kenen nimi
oli huulillanne hädässä ja tuskassa,
Kenestä
puhuitte ahdistuksessanne?
Olisin niin
mielelläni kuullut oman Nimeni,
Nimen jossa
ainoastaan on pelastus ja lunastus!
Miksi on niin
vaikeaa lausua tuo Nimi,
Jota en itse
ottanut, vaan jonka Isäni antoi?
Minä rakastan
Nimeni kuulemista,
Mutta en
siksi että itse sitä tarvitsisin!
Kun kuulen
Nimeni sinun suustasi,
Tiedän meillä
olevan yhteyden,
Aidon
kosketuksen.
Sinä tarvitset
Minun Nimeäni,
Enemmän kuin
vaelluksesi aikana käsitätkään!
Monet tulevat
kerran luokseni
Minun Nimeni
huulillaan.
Minä olen
armollinen kenelle olen armollinen.
Minä haluan
ihmisten sydämiin,
En vain
heidän huulilleen.
Et pidä siitä
koulusta,
Johon sinut
omasta pyynnöstäsi ilmoitin.
Tiesit koulun
olevan hyvän,
Mutta
oppisuunnitelma oli vain minun tiedossani.
Näen monet
pettymyksen kyyneleesi,
Mutta itkusi
eivät ole olleet koskaan turhia.
Sinä olet
oppinut koulussani paljon,
Tietääksesi
varmuudella,
Että mitä
enemmän opit koulussani,
Sitä
selvemmin näet tietäväsi vasta vähän!
Ihmisenä opit
ihmisille tarkoitettuja asioita.
Sehän on
sinulle selvinnyt opetuksistani.
Sinut luotiin
ihmiseksi, ollaksesi ihminen.
Sinä kärsit
niiden puolesta,
Jotka
luulevat olevansa jo kirkkaudessa.
Kirkkaus on
vasta tavoitteesi,
Todiste siitä
että kaikki vaiva kannattaa.
Mutta nyt
sinun on vielä oltava ihminen,
Orjan
muodossa, ei herran.
Sinut on
tarkoitettu heijastamaan kuvaani,
Ei vain
taivaallisena,
vaan
ihmisenä.
Jopa Pilatus
osoitti Minua huudahtaen:
Katso,
ihminen!
Mitä huusivat
Minun omani?
Ristiinnaulitse,
ristiinnaulitse!
Pahantekijä
päästettiin vapaaksi,
Miksi vielä
ihmettelet omaa osaasi?
Miksi
hämmästelet yksinäisyyttäsi?
Sinä alat
käsittää Minua entistä enemmän.
Olet aina
aavistanut sen,
Mutta nyt
näet täydellisen ihmisyyteni.
Siten
sinullakin on lupa olla ihminen.
Muuta et voi
olla.
Minä tulin
ihmisiä varten, ihmisenä.
Jumalaa ei
kukaan koskaan ole nähnyt.
Mutta Minut
näkevät ne, jotka haluavat.
Isä on
näyttänyt Itsensä Minussa,
Mitenkään
muuten et voi Häntä nähdä.
Ihminen
haluaisi olla Jumalan kaltainen,
Unohtaen
ihmisyytensä ja vajavaisuutensa.
Luvattu
saavutetaan vain ihmisenä eläen,
Tämän elämän
ajan.
Ei herroina
halliten toisia,
Vaan Minun
esimerkkini mukaisesti.
Minun
maailmassani ei ole pakkoa,
Ei
tuonpuoleisessakaan.
Pakon on
keksinyt ihminen,
Halliten
vihollisen voimalla.
Tiedät
Markku, en pakota sinua mihinkään.
Itse olet
luvan antanut,
Viedä sinut
sinnekin
Minne et itse
halua.
Minä avaan,
eikä kukaan sulje.
Minä suljen,
eikä kukaan avaa.
Silti Minä
seison ovella ja kolkutan.
Minä pyydän
luvan,
Odotan
kuulevani nimeni lausuttavan.
Ole hyvä ja
tule elämääni,
Hallitse
tulemiseni ja menemiseni.
Jeesus,
Herrani!
Minä tulin
Isäni Nimessä,
Ollen tie
totuus ja elämä.
Sanani ei ole
jäänyt jonkun suuren hallintaan.
Sana on sinua
lähellä,
Suussasi ja
sydämessäni,
Sisimmässäsi.
Muista, Minä
olen Sana!
Minä tulin
lihaksi,
Sinussa ja
läheisessäsi,
Minä kuulun
sinulle ja sinä Minulle.
Minun Henkeni
kirkastaa vain yhtä asiaa,
Minua ja
Minun nimeäni.
Sen sinä
tiedätkin,
Vaikka uskosi
on välillä niin heikko.
Minä en anna
kunniaani toiselle,
Sen opit
ensimmäiseksi tielläni.
Et ole
suosittu, koska puhut siitä.
Ihminen etsii
turvaa ihmisestä,
Kunnioittaa
mieluummin luotua.
Olen
armollinen kenelle olen armollinen,
Mutta ihminen
itse tekee valintansa.
Eikö se ole
suurinta rakkautta,
Tarjottuna
Minun nimessäni?
Ketkä tulevat
luokseni,
Ylistäen omia
tekojaan ja saavutuksiaan?
Minä vannotan
sinua siinä nimessä,
Jota Paavali
julistaa!
Vallat
tuntevat Minun Nimeni,
Tietävät
kaikista palvelijoistani.
Mutta kuka
olet sinä?
Sitä olet
selvittänyt
Ikuisuudelta
tuntuneen ajan.
Minä olen
auttanut sinua,
Pimeydessä ja
itkun laaksoissa.
Loputtomissa
ahdistuksissa ja tuskissa.
Häpeät sitä, ettet
opi hyvyydestä,
Kompastuksesi
haavoittivat polvesi,
Mutta opit
nöyryyttä ja armoa.
Siksi
kysyinkin sinulta kerran,
Muistat kyllä
missä,
Luvan tehdä
sinulle mitä haluan.
Sinä olit
pettynyt ihmisiin,
Olet yhä
vieläkin.
Tiesit
kuitenkin, kuka ei sinua petä.
Siksi
kohtasimmekin tuolloin,
Herkällä
hetkelläsi.
Teimme
sopimuksen,
Jota kymmenet
kerrat olet katunut.
Mutta et ole
myöskään peruuttanut.
Et kaipaa
ihmeitä,
Et pyydä
mitään erikoista.
Pyysit vain
läsnäoloani,
Vain Minun
Henkeni vaikutusta.
Ihmiset vakuuttivat
sinulle rakkauttaan,
Mutta
sisimmässäsi kuulit varoituksen.
Ei ole sinun
asiasi tietää,
Miksi sallin
kaiken vääränkin.
Tämä pitää
sinut nöyränä,
Vaikka olisi
helppo loukkaantua Minuun.
Autuasta on
olla inhimillinen,
Tietoinen
vajavaisuudestaan.
Pietari
kielsi minut,
Itkien
katkerasti.
Et ole yhtään
sen kummempi,
Kaikki
muutkin opetuslapset
Vannoivat
uskollisuuttaan,
Paeten
kuitenkin kärsimystäni.
Tämä on vain
niin helppo ohittaa,
Varoen uusia
pettymyksiä.
Tiesi on
ollut täynnä pettymyksen kuoppia,
Olet
loukkaantunut niihin kompastuessasi,
Mutta et ole
loukkaantunut Minuun.
Kaiken
jumalallisen keskellä,
Ihmiselle on
vaikeinta hyväksyä raadollisuutensa.
Se on hänen
osansa tässä elämässä,
Jotta
erottuisi toisistaan Luoja ja luotu,
Herra ja
palvelija.
Älä siis
koskaan unohda,
Että todella
olin täydellisesti Ihminen,
Oppien
kärsimyksistäni.
Oppilas ei
ole Herraansa parempi.
Miksi siis
kieltäytyisit siitä
Mitä voit
Minusta oppia?
Miksi pelkäät
ottaa Nimeni huulillesi?
Apusi on vain
yksin minussa,
Ei ole muuta
nimeä ihmisille annettu,
Jossa olisi
pelastus.
Kaikki
palvelijani ovat in memorandum,
Vain minä
olen MINÄ OLEN.
Mitä Minä
kysyin Pietarilta?
Mitä Minä
kysyn sinulta?
Pidätkö
lahjoistani,
Oletko
ihastunut palvelijoihini?
Olet saanut
syödä hengellistä ruokaa,
Tulla
osalliseksi taivaallisesta lahjasta.
Olet ollut
siunausten sateiden alla,
Olet saanut
kasvaa tiedossa ja ymmärryksessä.
Henkeni on
avannut sinulle Sanani,
Tuonut sen
omaksesi,
Niin kuin
kaiken muunkin omistamani.
Olenko
kysynyt sinulta,
Rakastatko
näitä asioita?
Tämä ei ole
se,
Mistä olen
kiinnostunut.
Tiedätkö
enemmän kuin veljesi, sisaresi?
Täyttääkö
sisimpäsi tunne ylivertaisuudesta?
Oletko
kaikkien läheistesi yläpuolella?
Oletko
jälleen kerran osallisen
Siihen
keskusteluun, jota en saisi kuulla?
Kuka meistä
on suurin,
Kuka tietää
eniten,
Kuka saa
saarnata, kuka kelpaa siihen?
Mitä kysyin
Pietarilta,
Tietääkseni
voiko häntä käyttää?
Mitä kysyn
sinulta,
Tässä
viimeisessä hetkessä
Ennen
tulemustani?
Rakastatko
SINÄ Minua?
En kysy
oletko enemmän kuin muut,
Kysyn ehkä,
Rakastatko
Minun enemmän kuin muut?
Vain se joka
rakastaa Minua,
Voi palvella
Minua oikealla tavalla.
Palvella
veljiäni ja sisariani,
Vähäisimpiä
ihmisten joukossa.
Kysyn tätä
moneen kertaan,
Varmistuakseni
mitä on sydämessäsi.
Ruokitko
Minun karitsoitani,
Vaiko vain
itseäsi?
Ruokitko
minun lampaitani,
Kaikella mitä
itse olet saanut?
Kaiken mitä
Isällä oli,
On Hän
antanut Minulle,
Antaakseni
sen sinulle.
Lahjaksi,
lainaksi,
Edelleen
jaettavaksi.
Muistat lopun
elämääsi
Kun polvistuin
teidän jokaisen eteen,
Pesten teidän
jalkanne.
Kuinka voi
siis joku esittää,
Että vain
yksi keskellänne
Olisi ylitse
muiden?
Yhä edelleen
on vain Yksi,
Joka on
teidän Herranne,
Ylennetty
esikuvaksenne.
Rakastatko
Minua,
Ruokitko
nälkäisiä lampaitani?
En ole
kehottanut sinua
Repimään
ruohoa,
Valitsemaan
meheviä mättäitä,
Tunkemaan
kädestäsi toisen suuhun.
Rakkauden
kehotukseni kuului,
Johda Minun
lampaani laitumelle!
Tylyt
paimenet ovat aina ahdistaneet sinua,
Vieneet ilon
elämästäsi.
Minä, joka avaan,
eikä kukaan sulje,
Joka suljen,
eikä kukaan avaa,
Yhä vielä
kolkutan ovellasi,
Pyytäen lupaa
tulla luoksesi asumaan.
Rakkauteni ei
pakota, ei tungettele.
Rakastatko
sinä Minua,
Enemmän kuin
nämä,
Jotka eivät
todellisuudessa Minua tunne?
Sinäkään et pakota,
et tungettele.
Sinua
kiinnostaa mitä toiselle tapahtuu,
Se on hyvä
asia,
Mutta se mitä
sinulle tahdon sanoa,
Sen sanon
päivästä toiseen:
Mitä sinuun
koskee mitä tälle tapahtuu,
Seuraa sinä
minua!
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti