Johannes oli juuri tullut
saunasta ja istui pesuhuoneen penkillä odottaen, että hänen poikansa
peseytyisi. Kyllä oli elämä todella muuttunut pienen ajan kuluessa! Koskaan
aikaisemmin ei Johannes ollut tuntenut tyytyväisyyttä tähän elämään niissä olosuhteissa,
missä hän joutui olemaan. Toki oli kautta vuosien vallinnut tietynlainen
levoton ilmapiiri heidän kodissaan, mutta nyt oli todella harvinaista että
perhe teki edes jotakin yhdessä. Saunomisesta piti toki jokainen perheenjäsen,
mutta koskaan ennen ei ollut tarvinnut kiistellä siitä, kuka näkisi vaivan ja
lämmittäisi puilla kuumenevan kiukaan, kenellä riittäisivät voimat siihen.
Useimmiten ei ollut edes kysymys puiden noutamisesta pihavarastosta, sillä
lähes aina oli Johanneksen kantama puulaatikko täynnä saunan eteisessä. Mutta
nyt laskettiin tässä perheessä minuutteja ja joskus tuntui siltä että
sekuntejakin.
Maria ei ollut halukas
kylpemään, tai ei jaksanut, tai ei ehtinyt. Kuinka mones kerta tämä olikaan,
kun Johannes oli saunassa poikansa kanssa kahden? Tietysti siinä oli jotakin
hienoa, kun poika ja isä edes tässä määrin olivat tekemisissä keskenään, mutta
nyt isän mieli oli todella murheellinen. Löylyssä oli tuskin ehditty olla
muutamaa minuuttia kauemmin, kun jo poika kiiruhti peseytymään ja vielä kerran
vilkaisemaan läksykirjoihinsa. Kiire, kiire, kiire! Johannes ei rehellisyyden
nimessä voinut ymmärtää tätä piinallista ja ahdistavaa ilmapiiriä, mikä oli
vallannut sellaisella ylitse kaiken inhimillisen kestokyvyn menevällä voimalla
koko perheen.
Saunan tuli rentouttaa,
vapauttaa lihakset, vapauttaa päivän mukanaan tuomista jännityksistä, mutta nyt
eivät nämä suomalaisen veljen tuomat opit pitäneet paikkaansa missään määrin
tämän pienen vuoristokylän pienessä maalaistalossa. Aikaisemmin oli suurella
innolla kilpailtu siitä, kuka saa sytyttää tulen tuon niin erikoisen laitoksen
sisälle, minkä paikkakunnan pikkuverstas aivan aidon suomalaisen mallin
mukaisesti oli hitsannut. Tokihan oli täälläkin ollut vastaavaa käytäntöä, sillä
missä muualla olisi vuoristolainen talvisin peseytynyt kuin eläinsuojan keittotiloissa!
Itse kukin oli antanut tulen palaa padan alla niin kauan, että koko huone oli
lämminnyt, ja kun padan kansi oli avattu, oli huone täyttynyt lämpimästä
höyrystä. Tietynlainen saunahan se oli sekin ollut, joskaan ei koskaan oltu
saavutettu sellaista kuumuutta, mikä nyt oli mahdollinen tämän uuden "keksinnön"
johdosta.
Niin, aina oli voinut
ajatella menneisyyden olleen jossakin määrin paremman, ainakin tässäkin
suhteessa. Aivan viime vuosina oli perhe, jos ei muulloin, niin ainakin
viikonloppuisin, kun kaikilla oli muutama päivä vapaata, ilman mitään yhteistä
sopimusta tullut siihen tulokseen, että nyt oli yhdessä tehtävä jotakin. Oli se
sitten saunan lämmittäminen, grillaaminen, tai mitä tahansa; perheellä oli
ollut edes hetki aikaa olla yhdessä. Mutta nyt, nyt oli kaikki aivan
kummallista. Mihin ihmeeseen näillä ihmisillä oli niin kiire? Niin, kyllä
Johannes tiesi sen, ettei vain hänen perheessänsä ollut tällä tavoin, vaan
siten oli lähes jokaisessa hänen tuntemassaan perheessä niin kylän uskosta
osattomien kuin seurakuntalaistenkin elämässä, harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta.
Johannes aikoi vielä palata
saunan puolelle, mutta jokin piti hänet istumassa siinä pesuhuoneen penkillä.
Pojan peseytyminen kesti tietyn aikansa, ja isä olisi huuhteleva vielä itsensä
ennen kuin siirtyisi löylyyn. Katse osui pojan voimalliseen vartaloon ja
lihaksikkaisiin hartioihin. Tietynlainen surumielinen ja samalla ylpeä tunne
valtasi isän. Ei ollut todellakaan kauan siitä kun tämä nyt itseään saippualla
ja pesusienellä hankaava alppilaskettelijoiden parempaan päähän kuuluva nuori
mies oli ollut niin... niin pieni, että oli istunut suuressa punaisessa vadissa
vettä pärskytellen. Kuinka aika todellakin saattoi kulua niin nopeasti!
Tämän nuoren miehen elämän
täytti nyt opiskelu ja urheilu, ja niin ylpeä kuin isä olikin pojastansa,
täytti mielen kummallisen kaihoisa ja surumielinen tunne. Menneinä vuosina
Johanneksen ja Marian välit olivat olleet todella tulehtuneet, ja joskus tuntui
siltä että tietyissä kohdin oli voinut havaita jonkinlaista mädän
muodostumista. "Sinä et ole kykenevä kasvattamaan meidän lapsiamme, minä
teen sen!" oli Maria suorastaan karjunut kymmeniä kertoja heidän yhteisen
taipaleensa aikana. Ja todellakin, Maria oli tehnyt sen sillä tuloksella, että
lapset eivät ajoittain oikein olleet selvillä siitä, mistä on kysymys. Oli
aivan samantekevää mitä isä toivoi lasten askaroivan perheen hyväksi; lopullisen
ratkaisun teki aina vaimo, joka ei jatkuvasti voinut olla antamatta ymmärtää,
että isä on perheen pää ja hän on tälle alamainen niin pitkälti kuin vain voi
ja ymmärtää. Niin, niin. Niin pitkälti kuin vain "voi" ja
"ymmärtää". Kummassakin saattoi olla jotakin puutosta, ajatteli Johannes
nyt vasta tajuten, mistä oli ollut kysymys.
Johannes oli vauvasta asti
hoitanut kummankin lapsen, luonnollisesti, kun kerran Maria kävi ulkopuolella
töissä, ja Johannes teki jumalanvaltakunnan työnsä kotona. Kuinka tärkeätä tuo
isän työ äidin mielestä oli, siitä voitaisiin puhua jossakin toisessa yhteydessä
enemmänkin, mutta itsestään selvää oli, että Johanneksen odotettiin täyttävän
virkansa niin kotona kuin jumalanvaltakunnassakin, nimenomaan tässä
järjestyksessä. Niinpä hän hoiti lapset, siivosi vajavaisesti, tiskasi
vajavaisesti, hoiti kauppa-asiat vuosikausia siten, että Maria ylen harvoin
itse kävi ostoksilla. Hän hoiti kaikki perheen raha-asiat, pankkilainat,
laskut; niin, tänäkään päivänä ei Maria vielä tiennyt miten laskuja maksetaan,
ja niinpä tämä joskus, kun Johannes ei ollut ehtinyt asioita hoitaa, tuli
kotiin todella hermostuneena ja kireänä: piti juosta ympäri kylää, kun jokaisen
miehen hänen käteensä työntämän laskun maksunsaajalla oli eri pankki
käytössänsä! Niinpä oli siis vaimo juossut neljässä eri pankissa maksamassa
jokaisen laskun erikseen, käsittämättä lainkaan sitä, että kaikki olisi voinut
maksaa heidän omassa, yhdessä ainoassa pankissansa!
Niin, yksi kerta riitti
vaimolle osoittamaan sen, ettei hän halunnut huolehtia tällaisista ylitse
voimien käyvistä asioista, ajattelematta ollenkaan sitä, että hänen miehensä
koko heidän yhteisen elämänsä ajan oli pitänyt huolen kaikesta. Niinpä ei vaimo
myöskään käsittänyt sitä taakkaa, mikä miehellä oli ollut, kun oli oman työnsä
ohella hoitanut lapset. Mutta kun esimerkiksi Hans oli ollut muutaman vuoden
ikäinen, oli vaimo viikonloppuisin ollut niin hermostunut tämän jatkuvasti
keskeyttäessä hänen puuhansa, että oli suorastaan toivonut ettei koko lasta
olisi olemassakaan. Tätä ei toki Johannes voinut väittää vaimonsa sanoneen,
mutta juuri noina vuosina oli mielessä kalvava pelko siitä, että Hyvä Jumala
ottaisi tämän lapsen heiltä pois, sillä niin paljon osoitti Maria ärtymystä
pienokaisen vaatiman huomion johdosta. Kaiken tämän vaikutuksesta oli lasten
kaikkein kallisarvoisin ja suloisin aika mennyt Johannekselta kuin varkain
ohitse; riidat ja eripura olivat saaneet sellaisen vallan heidän elämässänsä,
että kaikki hyvä ja suloinen ikään kuin hukkui kyyneltulvaan.
Niin, Marian kasvatuksen
johdosta lapset olivat jossakin määrin olleet viimeisten vuosien ajan kuin
hiukan vieraita Johannekselle, sillä nämä eivät oikein olleet tienneet, miten
suhtautua siihen, että kun isä käski jotakin tekemään, oli äiti rientänyt
tavalla tai toisella lasten avuksi, säälien näiden voimia. Kouluhan vei lasten
voimat, eikö ymmärtämätön isä sitä käsittänyt, ja niinpä kun Johannes oli
käskenyt tekemään tämän ja tämän ja tämän, antoi äiti ymmärtää, että on kyllin
kun lapset tekevät tämän, ja jos sitten jaksavat, vielä tämänkin. Mutta kolmas
"tämä" oli ehdottomasti liikaa; eiväthän tuon ikäiset lapset tänä
päivänä muuallakaan tehneet mitään!
Mutta nyt oli ainakin Hans
tullut siihen ikään, missä hän jo paremmin ymmärsi elämää ja käsitti senkin,
ettei isä sittenkään aina voinut olla syyllinen kaikkeen siihen, mistä äiti
häntä lastenkin aikana oli sättinyt. Nyt sai Johannes kuulla useammin kuin
koskaan aikaisemmin: "Isä!" Niin, siitä hän ainakin oli iloinen koko
sydämestään, etteivät lapset kutsuneet häntä "ukoksi" tai "Johannekseksi"
tai "äijäksi", niin kuin joidenkin uskovaistenkin perheiden lapset
kutsuivat isäänsä.
Nyt ei äiti enää ollutkaan
sellainen auktoriteetti kuin menneinä vuosina, ja jos lapset tarvitsivat neuvoa
tai tukea, sai isä iloksensa todeta, että jotakin menetettyä suotiin hänelle
takaisin nyt, joskin niin murheellisen myöhään. Niinpä selittyi se kaihomieli
ja surullisuus, mikä Johanneksen valtasi hänen katsellessaan peseytyvää lastaan.
Niin, tämä oli hänen lapsensa, huolimatta siitä minkä ikäinen tämä oli!
Hän tunsi itsensä todella
huonoksi isäksi, ennen kaikkea sen johdosta, että tämä itseään pesevä,
kiireinen nuorimies, ei vieläkään ollut tullut uskoon. Tai toisaalta,
rehellisyyden nimessä, miten tämä nuorukainen olisi voinut tulla uskoon
nähtyään kaiken sen elämän, mitä heidän perheessään oli ollut? Vaikka oli saarnaaja
ja vaimo tunnustautui eläväksi uskovaiseksi, oli heidän kodissaan ollut
loppujen lopuksi hyvin vähän todellista ja elävää uskoa. Sitäkin enemmän oli
ollut jatkuvaa kissanhännän vetoa siitä, kuka perheessä on kykenevä tekemään
mitäkin, kasvattamaan lapsia, hoitamaan raha-asioita, päättämään hankinnoista,
yleensä tietämään mitä tulee tehdä.
Näin monen vuoden jälkeen
Johannes oli ikään kuin äkkirysäyksellä pysäytetty näkemään aivan liian paljon
yhdellä kertaa. Menneiden vuosien aikana hän oli tuntenut itsensä todella
halpa-arvoiseksi tämän kodin piirissä, eikä hän ilmeisestikään ollut siinä
mitenkään väärässä ollutkaan. Miksi kaiken tämän oli pitänyt tapahtua, sitä hän
ei pystynyt selittämään, vaikka sisimmässään tajusikin nyt, että ellei hän
olisi kaikkea tätä joutunut pakosta kokemaan, ei hänellä olisi ollut
minkäänlaista ymmärrystä niitä veljiä ja sisaria kohtaan, jotka tänä päivänä
olivat suurissa vaikeuksissa. Tai oikeastaan pitäisi sanoa: jotka olivat tukehtumassa
upottavaan liejuun, aivan kuten Johannes oli joutunut kokemaan seisoessaan
veljensä alla Myllylammella. Näistä asioista ei saanut puhua, ei huutaa apua,
sillä selässä seisova oli läheinen ihminen, jota ei saanut saattaa häpeään!
Kyllä Johannes nyt saattoi
jokaisella säikeellänsä tuntea mitä joku veli tai sisar tunsi, kun toinen
aviopuoliso ei ymmärtänyt paikkaansa siinä yhteisössä, jonka olisi tullut
merkitä tälle kaikkea tässä elämässä.
Johanneksen alkoi tulla jo
hiukan kylmä istuessaan siinä penkillä. Miksi ei totisesti tämä tunne ja ajatus
antanut hänelle rauhaa muutamaa päivää pidemmäksi ajaksi? Jälleen kerran hän
joutui kokemaan tuon niin pysäyttävän ja ehdottoman tunteen, joka valtasi koko
hänen olemuksensa.
Katsellessaan siinä alastonta
poikaansa ja tuntiessaan pesuhuoneessa laskevan lämpötilan, sillä saunan ovi
oli kiinni, joutui hän jälleen kerran kuulemaan sielussaan tämän niin
ehdottoman viestin: "Maasta olet sinä tullut, ja maaksi pitää sinun
jälleen tuleman! Katso poikaasi, katso itseäsi. Aivan yhtä alastomana kuin nyt
olet, tulit sinä kerran tähän maailmaan. Samalla lailla sinun on kerran
lähdettävä, ja kuka tietää vaikka lähtösi olisi juuri nyt. Kuka takaa sinulle
sen, että sydämesi jatkaa pumppaamistaan vielä kun yrität paikaltasi nousta.
Katso lastasi, hän on jo elänyt ainakin neljänneksen elämästänsä, ja millainen
tulevaisuus hänellä on oleva, sillä ilman mitään hengellistäkään ajattelua ei
ihmiskunnalla ole suurtakaan toivoa kaiken jatkumiselle edes parikymmentä vuotta
normaalilla, totutulla tavalla. Sinä itse olet elänyt enemmän kuin puolet
mahdollisesta elinajastasi, ja olet niin monella tapaa sairas. Ei pitkääkään
aikaa, kun teitä kumpaakaan ei enää ole tässä elämässä. Tajuatko, mitä se merkitsee?
Tajuatko, mitä merkitsee 'ei enää olla tässä elämässä'"?
Johannes oli alkanut tajuta
jotakin siitä, vaikkakin vain siinä määrin kuin ihmiselle on mahdollista
tiedostaa "olemattomuus" tämän olotilan puitteissa. Niin, itsensä
kohdalla Johannesta ei pelottanut tämä ajatus, sillä hän tiesi nyt entistä
suuremmalla varmuudella, että hänen elämänsä jatkuisi tuolla puolen ajan rajan.
Häneen oli iankaikkisesti uskollinen Jumala laittanut osan itseänsä, ilman
ansiota, ilman omia ponnisteluja. Mutta miten oli hänen lastensa suhteen? Miten
oli hänen vaimonsa suhteen, äitinsä, sukulaistensa suhteen? Oi, tämä sai
Johanneksen tunteman tuskan entistä suuremmaksi, sillä hän tunsi olevansa
täysin voimaton. Hänellä ei ollut vaikeuksia todistaa uskostansa vieraille
ihmisille, mutta miksi pitää aina olla niin, että omaisille todistaminen tuntui
tukehtuvan alkuunsa?
Tämä aika oli todella paha,
ja ihmiset olivat juuri sellaisia kuin Raamattu heidän tässä ajassa sanoo
olevan. Mutta kun Johannes ajatteli elämäänsä kokonaisuutena, joutui hän
jälleen kerran tuntemaan suurta tuskaa ja ahdistusta kanssaveljiensä- ja sisartensa
puolesta. Tuskin hän olisi kaikkea sellaisella tavalla käsittänyt, ellei olisi
kokenut sellaista avioliittoa. Jouduttuaan seuraamaan niin läheltä toisen
ihmisen ajatusmaailmaa ja elämää yleensä, oli hänet ikään kuin pakotettu
hyväksymään se tosiasia, että inhimillinen elämä on hyvin vajavaista ja
puutteellista, ellei sitten Jumalan apu konkreettisella tavalla tule ihmiselle.
Yksi pahimmista asioista
Johanneksen elämässä oli ollut se, että kaikki hänen kokemansa, vaikka se
olikin uskonelämän alueella häntä vain vahvistanut, aivan kuten myrsky saa
suuren tammen juuret pureutumaan yhä vain syvemmälle maaperään, oli siitä
huolimatta ollut vähällä tuhota hänen koko itseluottamuksensa ja itsetuntonsa.
Tässä juuri onkin yksi suurimmista ristiriidoista ihmiselämässä, vaikka
todellisuudessa asia ei olekaan aivan niin monimutkainen ja koukeroinen kuin
mitä ihminen kaiken kokee. Uskonelämä perustuu siihen, että ihminen luottaa
yksin Herraansa ja kadottaa oman, itsekkään halunsa ja olemuksensa, mutta silti
se ei merkitse sitä, että ihminen kadottaa oman persoonallisuutensa.
Jälkeenpäin on helppoa olla
viisas ja sanoa miten kaikki olisi tullut tehdä, mutta kukapa ahdistuksessa
ollessaan pystyisi ajattelemaan kaiken juuri siten kuin pitäisi? Niinpä
Johanneskin tiesi, että nyt oli turha jossitella ja miettiä miten kaikki olisi
toisin, jos hän olisi toisin toiminut. Mutta yhden asian hän tänä päivänä
käsitti paremmin ja selvemmin kuin milloinkaan aikaisemmin: vihollinen oli
saanut hänet miltei kadottamaan elämänhalunsa ja voimansa ja itsetuntonsa sen
kautta, mitä oli saanut vaikuttaa hänen oman vaimonsa välityksellä.
Luonnollisestikin jokainen ihminen on vajavainen ja puutteellinen, tekee
virheitä elämänsä loppuun asti, mutta vain sen kautta, että oli nyt viimeisinä
aikoina todella käsittänyt kutsumuksensa ja tehtävänsä merkityksen Jumalan ja
Hänen kansansa edessä, oli Johanneksella viimeinkin ollut rohkeus ajatella
asioita uudessa valossa.
Maria oli aina ollut vaikea,
lukuun ottamatta seurusteluaikaa. Jos Johannes todella olisi tuolloin tiennyt,
mitä tulossa on, olisi hän tuskin astunut tälle tielle. Mutta näinhän on aina
ihmiselämässä: kukaan ei tiedä huomispäivästä, ja niinpä ihmisen elämä on
arvoitus alusta loppuun asti, uskovaisellekin. Oli sitten tapahtunut mitä
tahansa, oli kuitenkin selvää se, ettei kukaan ihminen tee toisellensa
sellaista, mitä Maria tai joku muu tekee miehellensä, vaan kaiken takana on
vihollinen, joka saa vaikuttaa ihmisten mielissä. Maria itse oli nyt
viimeinkin, lähes neljännesvuosisadan avioelämän jälkeen itsekin tunnustanut
nämä asiat, joskin olosuhteiden tuoman pakon johdosta. Nyt viimeinkin saattoi
Johanneskin tunnustaa itsellensä ja jollekin hyvälle ystävällensä, että tietyssä
mielessä koko hänen elämänsä oli ollut "henkistä helvettiä".
Hän ei ollut koskaan voinut
puhua näistä asioista seurakuntalaisillensa, jotka kaikista kiertelevistä
huhuista huolimatta halusivat väkisinkin uskoa hyvää Johanneksenkin
avioliitosta. Kummallista kyllä, vaikka itse kukin oli kuullut huhuja siitä,
kuinka Maria sätti miestään siinä määrin, että kimeä huuto kantautui Klausinkin
pihalle asti, oli kaikkien myötätunto aina ollut vaimon puolella. Mitä tuli
siihen julistukseen, joka toi julki vaimon asemaa alamaisuudessa ja
kuuliaisuudessa miestänsä kohtaan, oli se kummallisella tavalla mennyt yhdestä
korvasta sisään ja toisesta ulos, oli sitten kysymys vanhemmistoveljestä tai
tavallisesta uskovaisesta!
Johannesta eivät nämä asiat
vaivanneet siinä mielessä, että hän olisi tuntenut kunniaansa loukatuksi, mutta
nyt, kun Herran tulemus oli aivan kouriintuntuvan lähellä, tuntui hänestä siltä
että huutava vääryys olisi saamassa voiton kaiken viimeisen taistelun keskellä.
Johannes oli niin tottunut moitteisiin ja haukkumiseen, ettei se juuri enää
pahentanut hänen tilaansa. Mutta entä jumalanvaltakunnan työ? Olihan
Johanneksella sentään ilmiselvä Jumalan kutsumus ja asettaminen palvelustyöhön!
Tuliko yhä vielä antaa seurakuntalaisten käsittää, että hän todella oli niin
huono mies ja aviopuoliso, kuin mitä seurakuntalaiset ajattelivat sen
perusteella, mitä olivat kuulleet jonkun kuulleen joltakin, jonka pitäisi asia
tietää oikeassa ja totuudellisessa muodossa? Eivätkö useimmat hänen
tuttavistaan alitajuisesti jatkuvasti tuoneet julki sen seikan, että "eikö
Johannes jo viimeinkin tiennyt korjata asioita ja hoitaa välejänsä kuntoon
Marian kanssa", joka niin ystävällisesti, mutta kärsivän näköisesti
toivotti heille jumalansiunausta ja rauhaa, ikään kuin anoen: auttakaa minua,
että minun mieheni ymmärtäisi kuinka hyvä vaimo hänellä on!
Ketään ei tullut saattaa
häpeään, kaikesta negatiivisesta tuli vaieta. Totta. Klaus oli arvostettu veli
seurakunnan keskuudessa, eikä kukaan enää ajatellutkaan sitä, mitä
myllylammella oli tapahtunut. Kukaan ei ajatellut vähäisimmässäkään määrin
jotakin pahaa Klausista, joka oli pyytänyt silloisen seurakunnan paimenen
mukaansa purkamaan rakennusta, joka ei lainkaan kuulunut hänelle. Kun sitten
purkutyötä tekevä omakotirakentaja oli pudonnut räystään yli vyötäisille
kiedotun köyden varassa roikkuen, tukehtumaisillansa itse sitomaansa
"turhuuden silmukkaan", oli Johannes rientänyt tämän alle nostaakseen
tätä ylöspäin, ettei tämä tukehtuisi omaan köyteensä. Mutta kun selvisi, että
maaperä veljien alla ei ollutkaan kiinteä, vaan vain vuosikausien aikana
kertynyttä kasvillisuutta ja mutaa, alkoivat molemmat painua maan sisään.
Klausille, niin kuin itse asiassa melkein kenelle tahansa, oli tärkeintä se,
että häntä nostettiin, jottei köysi olisi häntä tukehduttanut. Ei siis ollut
ihme, ettei ajatusta ja tunnetta riittänyt sitä veljeä kohtaan, joka täysin
olkapäillä tasapainoilevan tahdosta ja esityksestä oli tähän tilanteeseen
mukaan tuotu. Niin, olisiko Johanneksen täytynyt tuntea syyllisyyden puuskia,
jos hän olisi rakennuksen seinustasta tukea ottaen raahannut itsensä takaisin
tukevalle maaperälle, sen sijaan että veljen painon alla oli nyt pakahtua
voimanponnistuksesta ja tukehtua vellovaan liejuun?
Johannes oli siis osallinen
tähän asiaan vain sen johdosta, että veli oli halunnut apua itse tärkeäksi
tuntemaansa asiaan. Johannes oli vain sydämensä vilpittömästä auttamisen
halusta tullut mukaan, ja jos hän nyt huusi apua, toimi hän veljellisen rakkauden
vastaisesti, sillä eihän kukaan saanut tulla todistamaan sitä, että tämän
vanhan myllyn pihalla seisoi veljen traktori, lavallansa jo purettua
puutavaraa. Ensisijainen oli siis veljen asema, joka niin välttämättä tarvitsi
tätä puutavaraa kotinsa rakentamiseen. Mutta Johanneskin oli ihminen, ja voitaneeko
häntä syyttää inhimillisyydestä ja rakkaudettomuudesta, jos hän loppunsa kokemisen
pelossa huusi apua niin paljon kuin keuhkoista lähti? Hänhän oli hengenhädässä,
tekemässä kuolemaa joidenkin viheliäisten lautojen takia! Jos syy olisikin
ollut jokin toinen, mutta hän ei saanut huutaa sen tähden, että veli joutuisi
häpeään varkauden tähden! Jos hän vain olisi tullut hätiin muuten, havaiten
jonkun olevan pulassa, olisi hän ollut valmis antamaan henkensäkin. Toki hän
olisi ollut valmis antamaan henkensä tässäkin tapauksessa, ja olikin jo luullut
elämänsä olevan lopussa. Mutta kysymys ei ollut niinkään henkensä ystävänsä
puolesta antamisesta, vaan oikeudesta avun huutamiseen!
Miksi ei Johannes
ylipäätänsäkään olisi milloinkaan saanut huutaa apua? Koko elämänsä ajan hän
oli joutunut kuulemaan ystäviensä tuskia ja ahdistuksia, avunhuutoja, mutta
häneltä itseltään odotettiin täydellisyyttä, itsensä viimeiseen asti
hillitsemistä. Hänen tehtävänsä oli antaa yllensä tulla mitä vain, mutta mitään
ei tullut julkituoda, tapahtui mitä tahansa! Mutta nyt hän joutui toden teolla,
niin alastomaksi riisuttuna, tekemään tiliä Herransa edessä. Tulisiko hänen
elämänsä loppuun asti antaa ihmisten elää siinä uskomuksessa, että hän oli niin
huono aviomies, huono perheenisä, että jatkuvasti seurakuntalaiset joutuivat
ihmettelemään sitä, samalla menettäen luottamuksensa Johannekseen seurakunnan
paimenena tai saarnaajana? Eikö juuri tästä syystä hänet mitä suurimmassa
määrin syrjäytetty paimenen virastansa?
Eikö Johannes vieläkään saanut
huutaa apua ja kertoa elämän todellista tilannetta? Edes sen tähden, että
seurakuntalaiset viimeinkin käsittäisivät, mistä todella on ollut kysymys? Eikö
edes sen tähden, että jumalanvaltakunnan työ voisi mennä eteenpäin sen
johdosta, että Johannekseen luotettaisiin hiukan enemmän? Pitikö hänen vaieta
kaikesta siihen asti, että hänen päänsäkin vaipuisi mudan sisään selässänsä
olevan painon ansiosta? Kuka pahemmin oli seisonut hänen selässänsä, Klaus vai
Maria? Toki, toki oli hänen jalkojensa alla Iankaikkinen Kallio, kuten Myllylammellakin,
mutta entä jos hän ei taakkansa alla enää jaksaisikaan seisoa suorana, vaan
ruumis alkaisi taipua? Ihminen voi tukehtua sitenkin, vaikka olisi kuinka luja
maaperä jalkojen alla.
Johanneksen pulma ei sinänsä
ollut nykyhetkessä. Hän tunsi voivansa kaikkien näiden vuosien jälkeenkin
jatkaa elämäänsä Marian ja lasten kanssa, mutta menneisyyden taakka alkoi olla
liian suuri nimenomaan sen johdosta, että Maria nyt aivan erikoisella tavalla
oli alkanut paeta todellisuutta kieltäen mitä suurimmassa määrin kaiken sen,
mitä heidän elämässään oli tapahtunut. Tosin hän ajoittain tunsi murskaavana
voimana menneisyyden rikkomuksensa, mutta jokin hänessä taisteli sellaista
taistelua, mitä ei voida rehellisin keinoin voittaa. Sen sijaan että olisi reilusti
myöntänyt kaiken väärän, jokin hänessä ei voinut suostua siihen, vaan pyrki
löytämään kaikkeen lievittäviä asianhaaroja. Tässä juuri olikin Johanneksen
tuska, sillä hän tiesi Jumalansa ja kuoleman silmien edessä, että Maria etsi puolustelujansa
ja selityksiänsä olemattomasta, mielensä luomasta maailmasta.
Maria ei toki ollut ainoa
ihminen, joka tällä tavalla toimi, joskin hän ehkä kaikessa meni pidemmälle
kuin moni muu. Tässä ajassa ihmiselle tuntui olevan mahdotonta myöntää todellisuus,
olla rehellinen niin itseänsä kuin lähimmäistänsäkin kohtaan. Suurimpana syynä
siihen oli se esikuva, minkä ympäristö antoi. Viime aikoina oli Johanneksen
mielessä yhä uudelleen soinut sama sanankohta: "Sillä sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä
mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä
ja sokea ja alaston." Sinä sanot...
Sinä sanot. Eikö nämä sanat sanottu juuri nimenomaan meidän ajanjaksomme
ihmisille? (Ilm. 3: 17) Eikö juuri tämä ole aika, jossa ihminen mitä
suurimmassa määrin sanoo, mitä hän katsoo oikeaksi, puhuu itsellensä kaiken
sen, mitä haluaa?
Ihminen ei niinkään ole
halukas kuulemaan sitä, mitä Jumala sanoo, vaan viimeiseen asti hän kuuntelee
omaa ääntään, joka on kaikkein miellyttävin ääni ihmiselle. Onko siis mikään
ihme, jos Herran luokse on kerran tuleva ihmisiä jotka sanovat: "Herra, Herra,
emmekö me sinun nimessäsi..." (Matt.7). Eikö juuri tämän ajanjakson
ihminen ole omiaan kuulemaan meidän Herramme sanat: "Ei jokainen, joka
sanoo..." Eikö ihminen
todellakaan käsitä sitä, ettei hänen sanomisensa vaikuta mitään hänen tuonpuoleiseen
elämäänsä? Sanoi hän mitä tahansa, ei hän ole elävä iankaikkisesti Jumalan
kanssa, ole menevä Jumalan taivaaseen, ellei hän ole halukas kuulemaan mitä Jumala
sanoo!
Jos ihminen ei ole halukas
kuulemaan sitä, mitä Herra neuvoo meitä tekemään (Ilm. 3: 18), niin hän
turvautuu kaikkeen mahdolliseen peittääkseen alastomuutensa. Tässä yhteydessä
Johannes ei voinut olla ajattelematta sitä satua, jota hän itse oli
naureskellen lukenut pikkupoikana ja myöhemmin lapsillensa. Totisesti, tämän
ajan ihmiset, uskovaisetkin, olivat aivan kuten tuon kertomuksen kuningas, joka
pukeutui näkymättömiin vaatteisiin. Jostakin syystä ei Johannesta nyt
naurattanut, sillä jumalallinen hänessä itki katkeraa itkuansa. Kuinka ihmiset
saattoivat sellaisella tavalla pettää itseänsä… ja antaa pettää itseänsä! Ehkä
kaikkein vakavinta oli tämä asia juuri heidän omassa keskuudessansa, sillä
kukaan lähipiirin ihminen ei voinut sanoa kaiken väärän johtuvan julistuksen
puutteellisuudesta, vaan päinvastoin, tämän maan päällä ei milloinkaan ollut
ollut ryhmää ihmisiä, joka olisi niin suuressa määrin tullut informoiduksi sen
suhteen, mitä Jumala tässä ajassa tekee ja mitä Hän odottaa omiltansa.
Johannes ei halunnut
perheensä hajoavan eikä myöskään halunnut mitään oikeudenkäyntiä uskovaisten
edessä, sillä siitä kaikesta hän oli saanut tarpeeksensa. Hän oli aikoinaan
pyytänyt esirukousta perheensä puolesta, eikä kukaan ollut loukkaantunut, mutta
kun hän oli julkituonut, ettei hänellä ja Marialla mene oikein hyvin, oli
syntynyt niin hirvittävä tilanne, että sitä ei Johannes enää milloinkaan
uudelleen halunnut kokea. Kummallisinta tässä kaikessa oli se, että ihmiset
sellaisella tavalla loukkaantuivat Johannekseen, kun hän sen rehellisesti toi
julki, sillä olivathan itse ihmiset vuosikausia kahvipöydissä tai
kadunkulmauksissa pohtineet näitä asioita satakertaisella sanamäärällä siihen
verrattuna, mitä Johannes oli siunatun kokouksen jälkeisessä rukoustilaisuudessa
esirukouspyyntönä esittänyt; ja ihmiset olivat edelleenkin puhuneet Johanneksen
avioliitosta ja asioista sitäkin enemmän, vaikka ulkonaisesti paheksuivatkin
tällaisten asioiden esillä pitämistä!
Nyt Johannekselle oli
tärkeintä se, että hän sai ravistella yltään sen syyllisyyden, joka hänen
yllensä aivan ansiotta ja aiheettomasti oli heitetty. Ja sitä ei voinut tehdä
puuttumatta menneisyyteen, koska juuri siellä itivät ja kytivät kaikki nämä
asiat, aivan kuten suuri lantatunkio heidän takapihallaan oli levittänyt
karmeaa hajua lähiympäristöön. Johanneksella ei ollut mitään tekemistä tuon
tunkion kanssa, sillä sen oli sinne kasannut hänen oma uskonveljensä, kooten
sinne rakkaudellisesti jokaisen seurakuntalaiset käymälänalustat!
Nyt tuota näkyvää ja haisevaa
tunkiota ei enää ollut, mutta ihmiset olivat kuitenkin haistavinaan jotakin
kaikesta huolimatta, sillä kaikki se, minkä ihmiset olivat aistivinaan
Johanneksen elinpiirissä, olikin todellisuudessa jotakin sellaista, mihin tällä
ei ollut osaa eikä arpaa. Ihmiset olivat vain luulleet, uskoneet, ajatelleet
asian olevan siten, ja kun kenelläkään ei ollut rohkeutta puuttua asioihin
Johanneksen hyväksi, oli kaikki jätetty omaan arvoonsa, säilyttämään epäilyksen
siemen sellaista palvelustehtävää kohtaan, joka sisälsi niin paljon
epäilyttäviä piirteitä. Niin, tämä ihmisten kokoama tunkio levitti hajuansa,
oman arvonsa mukaan kehittyen ja laajentuen!
Ei ollut lainkaan kysymys
siitä, että Johannes olisi halunnut vanhurskauttaa itsensä ja pestä itsensä
puhtaaksi kaikesta. Ei, väittäköön kuka ihminen mitä tahansa. Mutta onko
ihmisen loppuun asti kannettava syyllisyyttä ja oltava epäilyksenalainen sellaisten
asioiden johdosta, joihin hänellä ei ole osaa eikä arpaa? Jos kukaan
uskonystävä ei omaa rohkeutta asettua puolustamaan omaa saarnaajaansa, eikö
silloin tämän itsensä tule tuoda julki totuus sellaisena kuin se on, uskoo sitä
sitten kukaan tai ei?
Johannes oli tänä päivänä
varma Jumalansa ja kuolemankin edessä, ettei yksikään hänestä seurakunnan
keskuudessa kiertävä paha puhe ja ajatus pitänyt paikkaansa, vaan kaikki oli
johdettavissa "sylttytehtaaseen", niiden ihmisten keskuuteen, jotka
jostakin syystä olivat loukkaantuneet Johanneksen palvelustehtävään, nimenomaan
siinä mielessä, että olivat tulleet puhutelluiksi asioissa, joista he
mieluummin olisivat vaienneet. Kysymys ei ollut lainkaan siitä, että olisi
loukkaannuttu johonkin sellaiseen, mitä oli puhuttu kahdenkesken tai
kirjoitettu kirjeissä, vaan kaikki oli johdettavissa Hengen vaikuttamaan
julistukseen, joka oli pyrkinyt ojentamaan väärään suuntaan matkalla olevia
ihmisiä. Ja mikä kummallisinta ja kieroontuneinta kaiken tämän keskellä:
Yksikään pahanpuhujista tai huhujen ja "tarkkojen tietojen" levittäjistä
ei milloinkaan ollut tullut asianomaisen luokse Jumalan Sanan mukaisesti: "Jos veljesi rikkoo sinua vastaan,
niin mene hänen luoksensa..." Ei, totisesti ei kukaan ollut tullut
hänen luokseen pyytämään selvitystä tai korjausta, vaan huhut olivat kiertäneet
ilman että kukaan olisi tarkistanut niiden paikkansapitävyyttä. Ja mikä
huomionarvoista: Mikään rikkomus ei ollut tapahtunut ketään sellaista vastaan,
joka niistä puhui, vaan loukkaantumiset ja rikkomukset olivat asian omaksensa
ottaneiden sydämissä ja huulilla, niin että jokainen väärä puhe ja panettelu oli
todellisuudessa irti niin alkulähteestänsä kuin sen kohteestakin, eli
todellakin helvetin tulet paloivat yhä tänäkin päivänä uskovaisten keskuudessa
heidän sitä itsensä käsittämättä!
Johannes ei siis olisi
saanut millään tavoin puolustautua kaikkia syytöksiä vastaan, vaikka ne
olisivatkin olleet aiheettomia, sillä olihan hän Jumalan palvelija, jonka tuli
nöyryydessä kulkea tiensä ja antaa yllensä tulla mitä tuleman pitää! Kummallista
kyllä, tämä oli oikeastaan ainoa alue, millä hänet tunnustettiin jumalanpalvelijaksi;
hän oli tämän viran ottanut vastaan ja siksi hänen myöskin tuli kantaa kaikki
sen seuraukset. Mitä muuta Johannes todellisuudessa olikaan tehnyt, kaikkien
muiden sananpalvelijoiden tavoin? Ei hän ollut ainoa, joka joutui tällaista
elämää elämään, sen hän tiesi niistä monista kirjeistä ja keskusteluista, joita
hän oli käynyt muiden palvelevien veljien kanssa. Vihollinen oli saanut
vaikuttaa heidän elämässään aivan yhtä paljon kuin hänenkin elämässään,
nimenomaan läheisten ihmisten vaikutuksesta.
Jokaisen todellisen
uskovaisen tulee kadottaa oma elämänsä jumalanvaltakunnan tähden, niin on
Herramme antanut selvästi ymmärtää. Mutta entä jos elämänsä joutui kadottamaan
vain sen tähden, että aviopuoliso säilyi kunniassa ja hyvässä maineessa
seurakunnan keskuudessa - silläkin uhalla, että toinen puolisko painui niin
syvälle mutaan ja liejuun, ettei enää voinut hengittää? Johannes ei odottanut
elämältään suuria, ja koko siihenastisen elämänsä hän todellisuudessa oli
antanut jumalanpalvelukseen, vaikkakin ajoittain hyvin vajavaiseen ja
puutteelliseen. Mutta nyt lähestyessään viidenkymmenen maagista rajaa, oli
jokin hänessä alkanut suureen ääneen huutaa kaikkea sitä vääryyttä vastaan,
mitä hän oli joutunut kokemaan ja yhä vielä koki. Hyvänen aika, tämähän oli hänen
elämänsä, hänen ainoa elämänsä, joka hänellä oli maan päällä! Hän
halusi palvella Jumalaa ja samalla ihmisiä, mutta kuinka paljon voimaa ja aikaa
olikaan vienyt kaikki niin epäoleellinen! Kuinka paljon olikaan tehty tyhjäksi
puheilla ja käsityksillä, jotka eivät kuitenkaan perustuneet totuuteen!
Ulospäin ei juuri oltu
annettu mitään heidän avioliitostansa, muuta kuin se, mitä Maria pahoina
hetkinä oli joillekin sisarille ja joskus veljillekin puhelimessa puhunut.
Kaikkien näiden keskustelujen ja vuodatusten olisi luullut kaiken järjen mukaan
jäävän vain näiden ihmisten tietoisuuteen, mutta käytännössä ne olivat
vuotaneet tavalla tai toisella seurakunnan tietoisuuteen, niin että
sielunhoidolliset ja luottamukselliset asiat oli tiedotettu uteliaiden mielten
kuultavaksi. Itse Maria ei ollut asiaa siten tarkoittanut. Kuinka usein olikaan
Johannes sanonut: "Älä puhu näistä asioista sen ja sen sisaren
kanssa!" Mutta vaimo ei ollut uskonut, ja nyt vuosien kuluttua osoittautui
Johanneksen pelko perustelluksi: kaikki asiat oli vuodatettu ensin
sukulaisille, sen jälkeen kaukaisemmillekin henkilöille.
On käsittämätöntä se, että
Marian puheet uskottiin paljon ennemmin kuin ahdistuneen miehen selitykset.
Kuinka usein tulikaan Johanneksen mieleen se, mitä Herramme joutui sanomaan: "Jos te ette usko, kun minä puhun
teille maallisista, kuinka te uskoisitte, jos minä puhun teille
taivaallisista?" Kuinka todeksi nämä sanat olivatkaan osoittautuneet
Johanneksenkin kohdalla! Hän sai vaikka kuinka selittää läheisimmillekin
veljille ja sisarille tilannettansa, eikä häntä kuitenkaan todella uskottu. Jos
häntä ei uskottu maallisissa asioissa, perheasioissa, joiden ei itse asiassa
lainkaan olisi sellaisella tavalla tullut kuulua seurakuntalaisille, niin
kuinka sitten nämä ihmiset olisivat todella ottaneet vakavasti sen, mitä
Johannes puhujanlavalta julisti? Ja tässä juuri oli yksi vakavimmista virheistä
nykyisen seurakunnan keskuudessa. Mikä
on sellainen seurakunta, joka mieluummin uskoo vaimon vuodatuksia kuin
saarnaajaveljen todistusta?
Ei Johannes halunnut että
Mariaa olisi alettu syrjiä tai syytellä jostakin. Hän vain halusi, että
vääryydet korjattaisiin ja väärät syytökset saisivat väistyä ihmisten mielistä.
Toki hän halusi ottaa syyllisyyden siinä missä oli rikkonutkin, mutta yleisessä
tietoisuudessa oleviin asioihin hänellä ei ollut mitään osuutta. Joko Maria ei
ollut tarkoittanut sitä mitä oli tullut sanoneeksi kiivastuksensa tai
sielullisen hätänsä hetkinä, tai sitten olivat ihmiset selittäneet kaiken
omalla tavallansa, uskoen kaiken sen mukaisesti, mikä kulloiseenkin hetkeen
hyvin sopi.
Maria oli tietoisesti mennyt
naimisiin saarnaajan kanssa, ja alusta pitäen oli pidetty mahdollisena sitäkin,
että jossakin vaiheessa Johannes vaikka muuttaisi lähetysmaille palvellakseen
siellä Herraa. Mutta jo avioliiton alkuhetkistä Maria mieltyi niin mukavaan
virkaansa silloisen paikkakunnan tukkuliikkeessä ja viihtyisään kotiin, että
ajatus lähetystyöstä unohtui automaattisesti. Kun perheeseen lujan yrittämisen
kautta viimeinkin syntyi lapsi, oli itsestään selvää, ettei perhe lähde
minnekään. Mutta kun Johannes alkoi toimia toden teolla saarnaajana ja alkoi kirjoittaa
ja kääntää hengellistä kirjallisuutta, toi se luonnollisestikin mukanaan
kaikenlaista toimintaa, joka ei välttämättä miellyttänyt vaimoa, joka toivoi
voivansa elää elämänsä hiljaisuudessa ja rauhallisuudessa, pitäen miehensä
kotona tukenansa ja turvanansa, joka kaikkine voiminensa keskittyy hänen hyvän
olonsa säilyttämiseen.
Vieraita oli lähes
jatkuvasti, ja mies oli yötä myöten työhuoneessaan, mutta ei siitä huolimatta
laiminlyönyt vaimostaan huolehtimista; päinvastoinkin, ensimmäisten
avioliittovuosien ajan vaimo toivoi miehensä pidättäytyvän huomattavasti enemmän,
kuin mitä tämä teki. Eikä hän halauksistakaan niin välittänyt, pääasia oli,
että koti oli järjestyksessä, tiskit tiskattu, piha siivottu, lapset oikealla
tavalla hoidettu, niin että hän kotiin tultuansa saattoi sulkea makuuhuoneen
oven ja nukkua kuulematta lasten itkua tai miehensä koneiden ratinaa.
"Ei, hänellä ei
totisestikaan ollut mitään sitä vastaan, että hänen miehensä teki tätä
työtä!" Sen hän hymyillen ja avoimesti toi esiin, kertoen, ettei häntä
yhtään vaivaa se, että hänen palkastansa niin suuri osa menee miehenkin osalta
sellaisiin kuluihin, mitä ei ilman tätä lähetystyötä olisikaan.
Seurakuntalaiset kiittelivät ja hymyilivät, ojensivat kätensä vaimolle, joka
niin raamatullisesti ja hyväsydämisesti seisoi miehensä rinnalla ja palveli
siten Herraa. "Kyllä, raskastahan tällainen elämä toisaalta oli, kun oli
jatkuvasti vieraita ja miehellä oli niin paljon touhua kotiaskareiden ohella.
Mutta näinhän tulikin olla!"
Kuinka usein olikaan
Johanneksen sisin repeillyt näitä todistuksia kuunnellessa, sillä todellisuus
näiden juhlahetkien ulkopuolella oli jotakin täysin vastakkaista. Alusta
alkaen, vaikka oli seurakunnan kokouksissa julkisesti antanut ymmärtää olevan
aivan oikein ja hengellisesti sopivaa, että hänen palkastaan ei jäänyt enempää
perheen elämiseen, osoitti Maria aivan muunlaista mieltä mahdollisesti jo
kokouksesta kotiin ajettaessa. Miksi heillä todellakin piti olla näin huono
auto, eikö mies sen enempää pitänyt huolta perheestänsä, ettei hankkinut
parempaa kulkuvälinettä? Vaimo joutui huonoilla teillä ajamaan tällaisella vehkeellä,
ja olisihan hän itsekin säästänyt autoa varten, mutta kun ei palkasta koskaan
jäänyt mitään jäljelle sen jälkeen kun mies oli laskut maksanut. Miksi perheen
aina täytyi syödä tarjousruokia, miksi, miksi eivät rahat riittäneet paremmin!?
Näin oli ollut Johanneksen
koko avioliiton ajan. Hän eli käytännöllisesti katsoen kahden naisen kanssa,
moniavioisuudessa. Se nainen, jonka kanssa hän meni kokouksiin tai yleensä ihmisten
ilmoille, oli hymyilevä, onnellinen, miehensä rinnalla kaikkinensa seisova, ja
se nainen, jonka kanssa hän asui kotonaan, huusi joskus lattialle unohtuneista
housuista niin että maantielle ja Klausin tilalle asti kuului sellainen
karjunta, että sitä tuskin kukaan olisi todeksi uskonut. Vahinko ilmeisesti oli
vain se, ettei tätä huutamista koskaan kuullut kukaan muu seurakuntalainen.
Niin, todellisuus oli se, että parilla paikkakunnalla, missä he olivat asuneet
ennen tänne asettumista, oli kylällä puhuttu vaivihkaa, että Johannes kävelee
jo kadulla, kuin vaimo vielä huutaa ja sättii kotona – housuja!
Tähän asti oli Johannes
jotenkuten pystynyt elämään näiden asioiden keskellä, eikä niinkään pahaa ollut
se, mitä Maria oli tehnyt menneinä vuosina, vaan pahinta oli se, että miestä
syytettiin kaikesta tästä. Koko yhteinen elämä oli ollut sitä, että Maria yli
kahdenkymmenen vuoden ajan oli pannut kaiken syyn Johanneksen ylle, täysin
riippumatta siitä mitä oli tapahtunut. “Jos
nainen teki sellaista kuin hän teki, oli se ilman muuta miehen vika!“ Ja
jos Johannes ei suuttunut ollenkaan helposti, oli se vaimon mielestä mitä ärsyttävin
ja inhottavin piirre miehessä. Eihän sellainen ollut ollenkaan normaalia,
näkihän mies nyt jo vaimostansa, että normaaliin elämään kuuluu melkoinen määrä
suuttumusta ja tunteiden osoittamista! Tämä mies, Johannes, ei totisesti ollut
normaali, vaan sillä täytyi olla päässä vikaa ja kovasti!
Yhdessä vaiheessa elämäänsä
Johannes oli todella sairas ja kyllästynyt kaikkeen kokemaansa. Miksi ei Hyvä
Jumala voinut auttaa häntä, kun jo näin hirvittävän monta vuotta oli kulunut,
eikä mitään muutosta tullut elämään? Mitä tuli tehdä, mitä yleensä enää voi
odottaa elämältä, sillä minkä arvoista on tällainen oleminen, kun oma perhe ei
tippaakaan välitä hänen työstänsä eikä ole kiinnostunut kuulemaan hänen
tekemisistänsä, ja kun sitten vielä seurakuntakin on kääntänyt selkänsä
hänelle, koska ei kukaan todellinen jumalanpalvelija voi päästää
perheasioitansa tällaiseen tilaan? Tämä oli niitä aikoja, kun hän istuskeli
vuorenjyrkänteellä toivoen saavansa rohkeuden pudottautua alas.
Sairaus oli pahimmillaan
juuri noina aikoina, ja Johannes valvoi öitä ja nukkui päivisin, mikä oli mitä
ärsyttävin seikka vaimolle, joka aamuisin joutui nousemaan aina samaan aikaan
rientääkseen työmaallensa. Sinä yönä väsynyt ja sairas mies ei saanut unta,
vaan välttääkseen herättämästä vaimoansa lukuvalollaan, meni keittiön ikkunan
luokse lukeaksensa Raamattua. Kun aikansa valvoo ja itkee, tulee unikin, ja
niin miestä alkoi todella väsyttääkin. Jospa hän nyt saisi unen päästä kiinni
ja saisi hiukan lepoa?
Hän oli jälleen kerran
itkenyt ja surrut elämäänsä, jolla ei ollut mitään merkitystä. Miksi Jumala
salli kaiken tämän? Jo vuosikausia hän oli itkenyt ja itkenyt ja rukoillut
muutosta elämään, mutta siitä huolimatta ei mikään ulkonainen ollut muuttunut.
Tosin hän oli hengellisesti lujittunut entisestään, mutta ruumiillisesti ja
ulkonaisesti hän alkoi olla hermoraunio. Ja kaikkein pahin paikka oli
todellakin keittiö, sillä niin usein oli hän saanut tuntea syövänsä ruokaa,
jota hän ei ollut ansainnut. Jos ei vaimo olisi kotiin niin paljon rahaa
kantanut...!
Johannes itki jälleen
katkerasti. “Miksi et Sinä, Jumala vastaa minulle tai sano edes jotakin? Minä
en jaksa enää elää, minulla ei ole mitään syytä olla täällä maailmassa. Perhe
ei välitä minusta, minä olen vain paha isä, joka vaatii lapsia tekemään sitä ja
tätä, minä olen huono aviopuoliso, joka ei omista koko elämäänsä vaimonsa
hyvinvoinnille, ja koska olen kaikkea tätä kotona, ei seurakuntakaan välitä
tällaisesta saarnamiehestä. Vastaa minulle viimeinkin, Herra!“
Koskaan aikaisemmin ei Johannes
ollut tehnyt jotakin sellaista, mutta nyt tämän suuren ahdistuksen keskellä hän
sanoi Herralle: "Minä menen nyt nukkumaan, mutta jätän Raamattuni tänne
keittiöön ompelukoneen päälle. Anna minun vaimoni panna aamulla jotakin sen
päälle, mistä minä voin päätellä mitä Sinä ajattelet hänestä ja mistä
ylipäätänsä on kysymys. Kun minä sitten aamulla tulen tänne vaimon jo
lähdettyä, minä voin tietää jotakin enemmän." Mielessä kävi ajatus, että
tämä on liian vaikea asia esitettäväksi, sillä eihän Jumalaa voi vaatia
tekemään jotakin mistä ei ole varma että haluaako Hän vastata. Kun aamulla levottomasti
nukkunut mies tuli silmiään hieroen keittiöön, oli Raamattu kauniisti, kuin
aseteltuna keskelle ompelukoneen päällystää, ja sen päällä oli, kuin
millimetrimitalla aseteltuna valtionkirkon uusi virsikirja!
Kirjoitettu todennäköisesti
noin 1980
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti