Suurella
arkuudella kirjoitan tätä selvitystä. Heinolassa on meneillään koko maata
ajatellen ainutlaatuinen ja harvinainen johtajuuskriisi. Koko kaupungin väestö
on ymmällään eikä tiedä mitä ajatella, kun kaupungintalolla käydään kiistaa
kaupunginjohtajan erottamisesta. Kiistalle ei näytä olevan mitään ratkaisua, ja
jotkut arvelevat selvittämisen vievän jopa vuosia. Kaupungin maine on jo saanut
valtavan kolauksen, eivätkä tulevat riitelyt ainakaan paranna sitä. Tilanteesta
kärsii koko seutu niin henkisesti kuin taloudellisestikin.
Jossakin
mielessä tämä kaikki saa minut ajattelemaan ns. meidän joukkoamme. Tietynlainen
johtajuuskriisi on jatkunut vuosikymmeniä, eikä käytännössä ole tapahtunut
mitään Jumalan mielen mukaista muutosta. Tietyt henkilöt pitävät kiinni
viroistaan henkeen ja vereen asti, kysymyksen kaikuessa yhä vielä: Kuka ja
milloin on asettanut nämä henkilöt virkaansa? Heinolassa suuri joukko
ylimääräisiä virkamiehiä pelkää virkansa puolesta ja osittain ainakin tästä syystä
juuri virkaan valittu kaupunginjohtaja piti asettaa epäilyksenalaiseksi, koska
hän halusi uudistuksia ja tahtoi lopettaa tarpeettomat virat. Riitaisuus on
sitä luokkaa, että kaikki kärsivät. Ei katsota yhteisön parasta, vaan
henkilökysymykset ovat nousseet kaiken yläpuolelle.
Eikö meidän
joukossamme ole aivan samoin? Me olemme vuosikymmenien ajan arvioineet kaikkea
Jumalan valtakunnassa tapahtuvaa ihmisnäkökohdista, kiinnittäen liikaa huomiota
ihmisten tekemiseen tai tekemättä jättämiseen.
Aikanaan tietyllä
tasolla toimintamme kohtasi tuhansia ihmisiä, ja joissakin kokouksissamme istui
satoja ihmisiä. Ulkomailla sain ajallaan puhua tuhansille kuulijoille samalla
kertaa. Tänään me pidämme luonnollisena ja jumalalliseen suunnitelmaan
kuuluvana, jos tuttavapiiriimme kuuluu kymmenen tai hiukan enemmän (tai
vähemmän). Tämäkö todella voisi olla Iankaikkisen Jumalan suunnitelma tälle
viimeiselle ajalle? Minä uskon johonkin paljon suurempaan ja jumalallisempaan,
vaikkakin joukkomme ei koskaan tule olemaan muuta kuin ”piskuinen lauma”.
Jumalan Henkikö nyt siis lepäisi tämän pienen ristiriitaisen joukon yllä, aivan
kuten yksi lestadiolaisryhmä selittää Raamattua ja uskoo vakaasti Jumalan
Hengen lepäävän Pohjanmaan yllä. Tämä joukko olisi siis ainoa jäännös Israelin
sukukunnista? Me olemme aina hymähtäneet tälle näkemykselle, mutta poikkeaako
omamme siitä yhtään? Taitaa olla vieläkin naurettavampi!
Otammeko
todella vakavasti kaiken kuulemamme, vai uskottelemmeko vain kaiken olevan
hyvin tämän elämän keskellä? Maailman entinen muoto on kadonnut siinä määrin,
että luulisi sen näkyvän todellisten uskovaisten käytöksessä. Olemme paljon
myöhäisemmässä hetkessä kuin mitä haluamme uskoa. Joidenkin mielestä toistan
samoja asioita kyllästymiseen asti. Jumala on kuitenkin tarkka Sanansa ja sen
noudattamisen suhteen. Hänessä ei ole
mitään pahuutta, ei mitään vääryyttä. Monien ahdistusten kautta joudumme
käymään päivästä toiseen, mutta varokaamme todella hyväksymästä niitä
henkivaltoja, jotka ovat saaneet lukemattomat uskomaan, että Jumalasta voisi
lähteä sellainen määrä henkistä väkivaltaa, mitä joudumme kokemaan vielä tänäänkin.
Katselin
eilen dokumentin, joka käsitteli natsijohtajien lapsien selviytymistä
vanhempiensa aiheuttamasta perinnöstä. Ohjelmassa oli mukana juutalaisia,
vainoista selviytyneiden ihmisten lapsia, joten vastakkainasettelu oli aivan
omaa luokkaansa, etenkin kun ryhmä surmattujen jälkeläisiä kuunteli ja lopuksi
halasi kuuluisan tappajan lapsenlasta.
Tuon ohjelman
aikana joitakin asioita jälleen kerran aivan kuin loksahti paikalleen, esiin
tullessa ajatuksen siitä, kuinka ylipäätään on mahdollista, että joku voi tehdä
toiselle ihmiselle sellaista, mitä holokaustissa tehtiin. Ja kuinka ylipäätään
kukaan voi selvitä henkisesti niin laajamittaisesta väkivallasta!
En voi mitään
sille, että mieleeni aivan kuin syövytettiin entistä voimakkaammin tuska siitä,
mitä ns. meidän keskuudessamme on tapahtunut menneinä vuosina, ja tapahtuu
edelleenkin. Kuinka on ylipäätään mahdollista, että keskuudessamme sellaisessa
määrin ja sellaisella paatoksella vähätellään kaikkea tapahtunutta, vastoin kaikkea
parempaa tietoamme ja aivan suoranaista hengellistä ilmestystä? Tuon dokumentin
juutalaiset kamppailivat menneisyyden muistojen ja tapahtumien kanssa siinä
määrin, että eräskin nuori nainen tuskin pystyi puhumaan itkultaan, voidakseen
esittää kysymyksensä natsijohtajan pojanpojalle. Menneisyyden taakka on yhä
vielä suunnaton juutalaisten keskuudessa, ennen kaikkea koska kaikki tapahtunut
pyritään kieltämään ja todellisuus esittämään aivan toisena kuin mitä totuus
on. Eikö juuri sama ole tapahtunut ns. meidän piireissämme, joskin suurimmaksi
osaksi vain henkisellä tasolla? Me emme vain osaa oikealla tavalla tiedostaa
menetystemme suuruutta ja laajuutta. Meitä ei tapettu ruumiillisesti, mutta luvatun
ennalleen palauttamisen varjolla lukematon määrä erilaisia syöjäsirkkoja kalvoi
elämäämme ja aikaansai jopa valtavan määrän kehollisia vaivoja. Tämäkö oli
Kaikkivaltiaan Jumalan tarkoitus ja päämäärä? Minä en sitä ikinä voi uskoa.
Kaikki väärä ei kuitenkaan voi tehdä tyhjäksi Jumalan suunnitelmaa, mutta
meidän on nyt uudelleen löydettävä yhteys siihen, jotta meissä voi tapahtua
kaikki sen, mitä Herramme meille on luvannut ja mitä Hän meiltä odottaa.
Me
suomalaisina olemme luoneet oman käsityksemme ja asenteemme juutalaisvainoihin
ja muidenkin väestöryhmien kokemiin kauhuihin. Me olemme mielestämme kaukana
kaikista näistä asioista, ja mielellämme pyrimme unohtamaan tai ainakin
painamaan kaiken taustalle. Menneiden unohtaminen näyttää olevan meille
enemmänkin oikeus ja velvollisuus, kuin tarve selvittää asiat. Menneisyyden
taakka on kuitenkin jotakin niin raskasta ja jälkensä jättänyttä, että useiden
on mahdoton unohtaa kaikki, etenkin kun suuri epäilyksen varjo on saatettu
kaiken kokemamme ylle. Vain harva on valmis uskomaan silmiään ja korviaan sen
suhteen, mitä menneisyydessä olemme kokeneet.
Kaikelle on
haluttu antaa luonnollinen selitys, ennen kaikkea ihmisyyden varjolla. Mehän
kaikki olemme vain ihmisiä ja vajavaisia olentoja! Tänä päivänä oikeastaan kaikki vääristynyt ja negatiivinen kuitataan ihmisten
heikkoudella, täydellisesti unohtaen Jumalan Sanan asettamat odotukset
seurakunnan jäseniä kohtaan. Miksi ylipäätään mainitaan Sanassa, että
meidän tulee olla täydellisiä niin kuin Jumalammekin on?
Edellä
kerrotun perusteella meidän ei siis tule odottaa mitään todella positiivista ja
hyvää, niin kauan kuin olemme ihmisiä? Mikä osuus on kilvoittelulla elämässämme
tänä päivänä, jos kaikki kielteinen tulee nähdä ihmisten vajavaisuutena?
Itse en ole
kykenevä unohtamaan kaikkea mennyttä, koska se unissani palaa tietoisuuteeni
entistä voimallisemmin, etenkin joidenkin ahdistettujen ihmisten kanssa
käymieni keskustelujen jälkeen. Asennettani näihin asioihin on ihmetelty ja
ihmetellään edelleenkin, mutta päivä päivältä kaiken todellisuuden keskellä
asiat kirkastuvat sitä enemmän, mitä enemmän tulee etäisyyttä kaikkiin
suorastaan traumatisoiviin tapahtumiin. Pienessä mittakaavassa kaikki kokemamme
sisältää todellisuudessa kaikki samat tekijät, jotka saivat natsit ylemmyyden
tunnossaan tuhoamaan kaikki toisinajattelijat! Yhteneväisyydet ovat
kauhistuttavan samankaltaiset, koska kysymys on samoista henkivalloista!
Kysymys ei sinänsä
ole ideologioista, vaan hengistä. Erilaiset ajatussuunnat eivät luo henkeä, vaan
henget luovat ajatussuuntia!
Ennen
varsinaista toimintaani ns. entisissä piireissämme ehdin tutustua hyvin laajaan
kirjoon maamme hengellisiä suuntauksia. Kaikkialla voitiin havaita
vajavaisuutta ja inhimillisiä piirteitä, mutta milloinkaan en voinut näiden
näkökohtien valossa kuvitella joutuvani kokemaan jotakin sellaista, mille nyt
olen todistaja.
Kaikkea
kokemaamme ei tee vakavaksi tiettyjen ihmisten asenne tai heidän konkreettiset
tekonsa, vaan kaiken takana olevat henkivallat! Tämä kaikki on tullut hyvin
voimakkaasti esiin tietyissä unissa, joita en toivoisi näkeväni, koska ne niin
pelottavalla tavalla tuovat esiin totuuden menneistä vuosista. Aikanaan
kirjoitin useaan kertaan mainiten ajatuksen, jonka Herrammekin toi esiin:
”Miksi te tahdotte tappaa minut?” Tämä ei koskenut vain minua, vaan kaikkia
niitäkin, jotka uskollisesti pysyivät rinnallani. On itsestään selvää, että
kaiken takana ei todellisuudessa ollut minun tappamiseni, henkinen
nitistämiseni, vaan kaikki kohdistui suoraan meidän Herraamme itseensä, joka
armonsa kautta yritti lähestyä ihmisiä palvelustehtäväni kautta. Tämän
murhaamisen laajuus on aivan uskomaton, mutta suorastaan mahdoton näyttää
toteen, koska sellaista ei kukaan haluaisi edes kuvitella. Jospa voisin asettaa
esiin kaikki ne kirjeet ja kasetit, jotka pyrkivät tuhoamaan kaiken vaikutukseni
Jumalanvaltakunnassa!
Kysymys ei
siis ole yksittäisistä murhahankkeista, vaan kaiken takana olevasta
henkivallasta, joka omalla tavallaan on saanut otteen jokaisesta, joka on
halunnut sulkea silmänsä aidolta todellisuudelta. Ja tämä on juuri se, mitä
olen pyrkinyt viimeisten vuosien aikana tuomaan esiin.
”Kurjat riemuitsevat jälleen Herrasta ja
köyhimmät iloitsevat Israelin Pyhästä,
sillä sortajat ovat hävinneet ja pilkkaajat
ovat poissa ja väärintekijät revitään juurineen maasta,
nuo, jotka sanoillaan leimaavat viattoman
syylliseksi ja puheillaan virittävät ansoja kaupunginportin tuomarille, nuo,
joiden väärä todistus tuo syyttömälle tuomion.” (Jes. 29)
”Mutta se, mikä tulee suusta ulos, on lähtöisin
sydämestä, ja se saastuttaa ihmisen.
Juuri sydämestähän lähtevät pahat ajatukset,
murhat, aviorikokset, siveettömyys, varkaudet, väärät todistukset ja
herjaukset.” (Matt.15)
”Ylipapit ja koko neuvosto etsivät Jeesusta
vastaan väärää todistusta, jonka perusteella saisivat hänet surmatuksi.
Sellaista ei kuitenkaan löytynyt, vaikka
monta väärää todistajaa esiintyi. Viimein astui esiin kaksi miestä,
jotka väittivät Jeesuksen sanoneen: ’Minä
voin hajottaa Jumalan temppelin ja rakentaa sen uudelleen kolmessa päivässä’.” (Matt.26)
Miksi meitä
ei yhtään kauhistuta se suuri määrä vääriä todistuksia, joita vuosikymmenien
ajan olemme kohdanneet? Merkitystä ei ole ollut sillä mikä on ollut todistuksen
esittäneiden ihmisten todellinen elämä, vaan kaikki on punnittu tietynlaisten
ihmismittareiden mukaan, inhimillisen arvovallan mukaisesti. Me olemme
katsoneet tuomitessamme ihmisiin, emme esitettyihin tosiasioihin, ei edes selviin
Pyhän Hengen johdatuksiin!
Eikö meitä
yhtään häiritse se seikka, että niin lukemattomat ihmiset ovat kääntäneet
selkänsä meille, ei raamatullisten totuuksien, vaan oman väärän käytöksemme
tähden?
Onko meillä
pienintäkään mielikuvaa ja todellista kokemusta siitä, mitä merkitsee
Kristuksen mielen omaaminen, sen mukaan eläminen ja toimiminen? Mitä Hän olisi
tietyissä tilanteissa tehnyt… olisiko Hän toiminut kuten me? Pelottavaa eivät
ole tietyt tilanteet, yksittäiset teot, vaan suorastaan kauhistuttavaa on se,
minkä kuvan me olemme antaneet Herrastamme.
”Silloin nähdään, että olemme antaneet Jumalasta
väärän todistuksen…” (1.Kor.15).
Me olemme
katselleet ja tarkkailleet asioita vain tiettyyn syvyyteen asti, oikeastaan
hyvin pinnallisesti. Me olemme uskoneet rakastavamme veljiämme ja sisariamme,
mutta olemme tehneet sen hyvin valitsevasti ja pinnallisesti. Toisen
hyväksyminen on johtanut toisen alas painamiseen. Miksi Sana sanoo niin
painokkaasti, ettei rakkaus tee lähimmäiselleen mitään pahaa, ei kenellekään,
ei valitsevasti, ei pinnallisesti, vaan kokonaisvaltaisesti? Jos todistuksemme
vuosikymmenien ajalta on useiden, aivan liian useiden kohdalta, että olemme
saaneet kokea murhetta murheen päälle, iskuja iskujen jälkeen, niin kuka
rohkenee kehottaa meitä unohtamaan kaiken ja olemaan kuin ei mitään olisi
tapahtunut? Jälleen kerran, ei ole
kysymys yksittäisistä, useinkin toistuvista vääryyksistä, vaan hengistä kaiken
vääryyden takana, tänäkin päivänä!
Me olemme
antaneet hyväksymisemme tietyille asioille, pahuudelle, aivan kuin jonkinlaisina
erotuomareina, luottaen omaan kykymme määritellä asioita, tajuamatta ollenkaan,
että tiettyjen asenteidemme johdosta olemme joutuneet näiden väärien henkien
alueille, jääden niiden vaikutuspiiriin, täysin käsittämättä sitä itse. ”Monien
ahdistusten kautta meidän on meneminen Jumalan valtakuntaan!” Tämäkö sallii
kaiken vääryyden, oikeuttaa meitä tuhoavat ja ahdistavat seikat? Mikäli teistä
riippuu… Tämä sanankohta sisältää paljon enemmän kuin mitä olemme milloinkaan
tulleet ajatelleeksi!
Meistä
riippuu niin paljon, että kautta koko Raamatun annetaan ymmärtää, että meidät
kerran tuomitaan sen mukaisesti, mitä me tässä ruumiissa ollessamme olemme
tehneet toinen toisellemme! Meistä riippuen osa läheisistämme on saanut kokea
hyväksymisemme, osa taas hylkäämisemme, valinnoistamme ja asenteistamme riippuen.
Viimeisellä
ehtoollisella Herramme pesi jokaisen opetuslapsensa jalat, Pietarista Juudas
Iskariotiin. Hän täten osoitti rakkautensa syvyyden ja laajuuden. Jos Hän
halusi tuoda syvimmät ajatuksensa esiin ennen tästä maailmasta pois
menemistänsä, niin eikö Hän halua tehdä saman meidän kohdallamme tässä
viimeisessä ajassa? Mikä on Hänen todellinen tahtonsa meidän kohdallamme, ennen
kaikkea muita ihmisiä ajatellen? Onko
meidän antamamme kuva Hänestä todellinen ja oikea, vai olemmeko syyllistyneet
väärän todistuksen antamiseen Herrastamme? Kaikkivaltiaasta Jumalastamme? Miten
sopivat samaan kuvaan niin minun kuin ystävänikin haavoitettu sielu, sekä
kaikki se, mitä ns. meidän piireissämme on vuosikymmenien ajan tehty ilman
pienintäkään tarvetta anteeksipyytämiselle, saati sitten anteeksi antamiselle?
Yksi
vakavimmista asioista ihmisen mielenterveydelle on epäilyksen esittäminen hänen
hengellistä todistustansa kohtaan. Me olemme olleet valmiita uskomaan
joukkovoimaa, ylivaltaa, unohtaen aivan täysin mitä merkittävimmän kuvauksen
Jumalan maailmasta. Jo vanhan liiton aikana asetelma oli mitä selvin ja
vertauskuvallisin. Miika vastaan neljääsataa tunnustettua profeettaa, joilla
oli mitä erikoislaatuisin, mutta väärä todistus. Valheen henki oli mennyt
heihin, mutta kuka voisi uskoa johonkin näin kokonaisvaltaiseen vääryyteen? No,
aika moni meidän ajassamme, jaloimpienkin keskuudessa! Jälleen kerran on
kysymys henkivalloista tiettyjen asioiden takana. Pelottavaa ei ollut neljästä
sadasta suusta tuleva väärä todistus, väärä profetia, yksittäinen asia. Pelottavinta on kosketus vääryyden voimaan,
vääriin henkiin! Nämä vaikutukset
eivät ole yksittäisiä, vaan hyvin laajakantoisia. Osallisuus vääriin asioihin
aivan huomaamatta sitoo sielumme näkymättömiin voimiin, vastoin kaikkea
positiivista ajatteluamme. Tämä on kai pohjimmiltaan se, mistä vuosikausien
ajan olen joutunut Herran Hengen vaikutuksesta varoittamaan! Olisipa kaikki
yhtä selkeää ja ilmeistä kuin Skeuaan poikien kohdalla!
Kuuntelen
aamuisin aamupuuroa syödessäni ranskankielistä raamattua. Tänä aamuna kuulin siitä, kuinka kansa pyysi
Samuelia hankkimaan heille kuninkaan. En voinut olla ajattelematta meitä tässä
ajassa. Aikanaan saimme kuulla sydäntä koskettavalla tavalla sanoman Jumalasta,
joka kaiken ihmispalvonnan keskellä haluaa olla meidän Jumalamme, ei vain
jonakin kaukaisena hallitsijana, vaan aina läsnä olevana Isänämme. Kuinka
kauniisti ja usein korostettiinkaan ajatusta, jonka mukaan veli ei opeta
veljeänsä, vaan me kaikki tulemme Jumalan opettamiksi! Uskoimme, että nyt
meidät viedään todellakin kaikesta ihmiskeskeisestä alkuperäiseen, todelliseen
raamatulliseen uskoon! Takaisin Raamattuun, takaisin alkuperäiseen apostoliseen
oppiin, jossa kaikki kunnia annetaan Jumalalle, eikä kukaan ihminen ole todella
suuri meidän keskellämme. Kuinka korostettiinkaan Johannes Kastajan
palvelustehtävää, jossa meille tuli niin selväksi: ”Katso, Jumalan Karitsa,
joka ottaa pois maailman synnin!” Kuinka selvää meille olikaan, että Johannes
Kastajan tuli vähetä, ja Herran kasvaa koko ajan! Kuinka meitä ilahduttikaan
kaiken ihmispalvonnan keskellä kohdata julistaja, joka ei halunnut kerätä
uskovaisten varoja, joka ei tahtonut olla kaiken keskipiste, vaan joka
todellisessa nöyryydessä rukoili kokousten alussa: ”Herra, älä salli ihmisten
nähdä minua, vaan Sinut!”
Ilomme oli
suuri kaiken tämän keskellä, kunnes aloimme käsittää, millaisen vastuun Herra
oli meille asettanut saatuamme kuulla viimeinkin täydellistä Evankeliumia
Hänestä. Me emme enää voineetkaan turvautua johonkin läheiseen ihmiseen, vaan
julistettu asetti meidät kasvokkain raamatullisten totuuksien kanssa. Emme
voineet enää luottaa julistajiin, joiden aikaisemmin uskoimme kantavan kaiken
vastuun itsemmekin tekemisistä. Suuren ilon rinnalle tuli epävarmuus, ei
Jumalan suhteen, vaan oman vaelluksemme ja elämämme suhteen!
Kuulemamme julistuksen yksi peruspilari oli, ilman että sitä pitkään
aikaan halusimme nähdä (lukemattomat eivät sitä näe tänä päivänäkään), aivan
sama kuin Johannes Kastajan aikana: ”Jo on kirves pantu puitten juurelle;
jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, siis hakataan pois ja heitetään
tuleen.” Suuren ilon ja raamatullisten totuuksien näkemisen ohella tuli
myöskin tietynlainen hengellinen kipu ja tuska, kun Sanan terävä miekka
Johanneksen mainitseman kirveen kuvauksen mukaisesti alkoi toimia: ”Jokainen
istutus, jota minun taivaallinen Isäni ei ole istuttanut, on juurineen
revittävä pois!”
Ihminen tiettyyn rajaan asti kokee iloa siitäkin, kuinka hänelle
tehdään selväksi mitä ristin kantaminen merkitsee. Tulee kuitenkin hetki,
jolloin joudumme todella vakavuudella kysymään helluntaipäivän kysymyksen: ”Miehet, veljet, mitä meidän pitää
tekemän?” Menneinä vuosina meille on tähän kysymykseen tarjottu mitä erilaisimpia
vastauksia, mutta nyt saimme todella kuulla jumalallisen sanoman kautta kaiken
senkin, mistä aikaisemmin oli vaiettu. Suuri ilo totuuden kuulemisesta sai nyt
jonkinlaisen pahan mielen varjon, kuten olemme kuvanneet kertomuksessamme
nuoresta veljestä, joka koki kohdanneensa suuren totuuden, mutta kun rakas sukulainen
ei asiaa voinut samoin nähdä, muutti hän mieltänsä uskoen siten pelastavansa
erimielisen rakkaan ihmisen. Millaisiin petoksiin olemmekaan olleet valmiita
totuuden kustannuksella? Kaiken lisäksi usein on ollut kysymys niin pienistä asioista,
kuten pukeutuminen ja hiukset. Näistä ei kukaan todellinen julistaja ole tehnyt
pelastuskysymystä, vaikka ne ovatkin osa jumalallista järjestystä.
Mitä tällä kaikella on tekemistä Samuelin ja Israelin kuninkaan
kanssa? Yllättävän paljon! Samuel oli erikoisen miellyttävä Jumalan silmissä ja
hänen opetuksensa sai kansan voimaan hyvin edellisen profeetan poikien
aikaansaaman melkoisen kirouksen jälkeen. Jumala oli jälleen saamassa oikean
asemansa kansan keskellä, mutta kansa oli kiinnittänyt huomionsa viereisten
kansojen hallinnon rakenteeseen. Jokin noiden pakanakansojen toiminnassa
viehätti heitä vastoin kaikkea saamaansa opetusta.
Hengellisesti sama tapahtui meidän keskellämme kaikesta jumalallisesta
opetuksesta huolimatta. Kukaan ei ole toisen opetuksen tarpeessa, koska Jumala
opettaa meitä jokaista erikseen. Kukaan ei voi olla suuri meidän keskellämme,
koska nyt ensimmäinen sija on annettu Herralle Jeesukselle Kristukselle,
kastettakin myöten. Ympäröivien kirkkokuntien jokainen heikkous tuotiin esiin
suurella paheksunnalla ja kutsu kuului ainutlaatuisella pateettisuudella:
kaikki kirkkokunnat ovat paholaisesta, tulkaa äkkiä ulos Baabelista, karttakaa
kaikkea kosketusta väärään!
Paavi nähtiin kaiken pahan tiivistymänä ja ruumiillistumana, ja
katolinen kirkko oli ilmiselvästi pahan keskittymä ja kaiken pahan alkuperä.
Tuomittiin kaikki omista näkemyksistä poikkeava, jopa läheisetkin ihmiset,
uskoen tehtävän Jumalalle palvelus näiden hylkäämisessä ja suoranaisessa
henkisessä murhassa. Nyt oli ehtoovalo saapunut todellisten jumalanlasten
keskuuteen, kaikkialla muualla pimeyden vallitessa. Yhteydet kaikkeen
toisenlaiseen katkaistiin, poltettiin enemmän siltoja kuin milloinkaan
aikaisemmin kirkkohistorian aikana.
Mutta mitä oli todellisuudessa saavutettu, kun nyt tarkastelemme
kaikkea melkein viidenkymmenen vuoden jälkeen? Mitä on nähtävissä, mitä on
vuosikymmeninen valkeus aikaansaanut valituissa joukoissa? Mikä on hedelmä
kaiken jälkeen?
Israelin kansa halusi kuninkaan, joka kulkisi heidän edellään aseenkantajineen.
Malli ei ollut jumalallinen, hengellinen, vaan oli otettu naapurikansoista.
Samuel oli syvästi loukkaantunut kansan pyynnön johdosta, tuntien itsensä
syrjäytetyksi. Mutta mikä oli Jumalan vastaus tuolloin, ja mikä se on vielä
tänäänkin? ”Kuule kansan ääntä kaikessa,
mitä he sinulle sanovat; sillä sinua he eivät ole pitäneet halpana, vaan minut
he ovat pitäneet halpana olemaan heidän kuninkaanansa.” (1.Sam. 8)
Kuinka sydämemme iloitsikaan ajatuksesta siitä, että kaiken mahtavan
kirkkokunnallisuuden keskellä valtava Jumala on yksinkertaisuudessa paljastettu
kansallensa! Ei mennyt kuin muutama vuosi, kun jo alkoi kuulua jotakin
korvillemme vierasta. Yksi ja toinen toi julki ajatuksia jostakin
merkittävämmästä ja näkyvämmästä. Hetkessä oli syntynyt yhden Jumalan kokoaman
joukon sijasta useampi ryhmittymä, ja alkoi valtava virsi siitä, kuka meidän
keskellämme on suurin. Tietoomme tulleen julistuksen uskottiin yhdistävän
kaikki todelliset jumalanlapset, mutta nyt ilmoittautui merkittävä henkilö
toisensa perään totuuden torveksi, pyrkien painamaan alas niin toiset torvet
kuin vilpittömät uskovaisetkin. Kirjoittaja tunsi murskautuvansa kaiken tämän
henkisen myllerryksen keskellä, vaikka oli Jumalan armosta saanut olla kaiken
alullepanijana maassamme.
Israelin kansa siis halusi kuninkaan naapurimaiden mallin mukaan,
voidakseen siirtää vastuun ja johdon valitulle merkittävälle henkilölle.
Haluttiin itse päästä tietynlaisesta vastuusta, ja toiveena oli jonkin
merkittävämmän saavuttaminen, kuin mitä Samuelilla oli tarjottavana opetuksensa
kautta. Olihan se niin hienoa, kun… Kuningas, kuten muillakin! Kuinka
kauhistuttava näky Jumalan maailmassa!
Mutta meidän kohdallammehan kaikki oli toisin kaiken omaksumamme
perusteella, eikö vain? Mehän olimme tehneet juuri siten, kuin jumalallinen
sanoma esitti? Onko kukaan meistä tänä
päivänä todella selvillä siitä, mitä todella kuulimme, mitä meiltä odotettiin,
mitä todella teimme kaikella sillä, mikä jumalallisena viisautena ja tietona
asetettiin eteemme? Mitä itse asiassa oli se, mitä eteemme asetettiin?
Meille esitetty oli alun perin puhuttu vieraalla kielellä, joten se
tuli saattaa omalle kielellemme, jota suurin osa meistä ymmärtää. Pyrin
suomentamaan kaiken, niin kirjallisuuden kuin puhutunkin samassa hengessä,
mahdollisimman tarkkaan sellaisena kuin se alun perin esitettiin. Herra soi
minulle kielitajun, niin että suomensin sellaisella tavalla, ettei sitä
oikeastaan huomannut käännetyksi. Huonon käännöksen huomaa heti siitä, että on
käännetty irrallisia sanoja, ei ajatuksia.
Maassamme on kautta vuosikymmenien levinnyt käännöksiä, joita voi
pitää suoranaisena pilkkana. Esim. henkilö, joka ei osaa kieltä ollenkaan,
lukee Jumalan tälle ajalle tarkoitettua jumalallista sanomaa suurella
paatoksella, mutta koska ei ymmärrä mitä puhuu, huutaa hän omassa innoituksessa
kohdassa, jossa alkuperäinen ääni on hiljainen, ja toisaalta puhuu hiljaa
siinä, missä Jumalan Henki saa puhujan huutamaan sydämen hädässä. Ilman
suurempaa viisautta ja kielitaitoa voidaan esittää oikeutettu ja jumalallinenkin
kysymys: Saako kuulija ollenkaan käsitystä siitä, mitä alkuperäinen julistus
on, kun kerran huudetaan siinä, missä toinen on hiljaa, ja vaietaan siinä,
missä Jumalan Henki huutaa? Ihminen ei siis kuule alkuperäistä julistusta, vaan
vääryydellisen tulkinnan alkuperäisestä. Korostus
on siis jossakin aivan muualla kuin minne Jumala on sen tarkoittanut. Eli ilman
minkäänlaista väärää mieltä voidaan sanoa, että on kysymys suoranaisesta petoksesta
hengellisellä alueella!
Toisaalta jokin ulkomailla asuva voi kääntää samoja saarnoja sana
sanalta, käsittämättä ollenkaan mitä kielellemme muovailee. Tämä on aivan
edellä mainittuun verrattava, vain kirjallisessa muodossa. Voidaan ymmärtää perusasiat, mutta alkuperäinen henki ja tarkoitus ovat
kadonneet tulkitsijan omien ajatusten johdosta. Ja itse kutakin näistä
tulkitsijoista juhlitaan jonkinlaisina kuninkaina, jotka kulkevat hengellisesti
edellämme, julistaen kukin omia näkemyksiään oikeasta! Yksinkertainen Jumalan
tie on sotkettu inhimillisillä, monimutkaisilla ajatuksilla. Saksalaisen
kanavan julkituoma ajatus on mitä sopivin tähänkin kohtaan: ”Monimutkaisin asia
tässä maailmassa on yksinkertainen ihminen!”
Ihmiset pitävät näennäisestä asenteestaan huolimatta halpana sekä
todelliset jumalanpalvelijat että itse Jumalan, joka on paljastanut itsensä
yksinkertaisuudessa. Niinpä meillä on useampikin kuningas Samuelin kirjan
mallin mukaisesti. Nämä eivät voi sietää toisiaan aivan Saulin hengen
mukaisesti. Saulille tuli kaikeksi kaikessa Daavidin surmaaminen aivan
tämänpäiväisenkin narsistisen hengen mukaisesti. Voimme nähdä Saulissa
suoranaisia psykopaattisia piirteitä hänen mielijohteidensa vaihdellessa
näennäisestä katumuksesta suoranaiseen murhanhimoon. Täydessä tietoisuudessa
siitä, että Jumala on hylännyt hänet kansan johtajana, hän pursuaa vihaa
Jumalan valitsemaa välikappaletta kohtaan. Kaikesta huolimatta hän on valmis
asettamaan itselleen muistomerkin, eikä kaihda asettua papilliseen virkaankaan.
Ei tarvita mitään hengellistä ilmestystä vallitsevan todellisuuden
näyttämiseksi. Yhdistymisen sijaan näemme hengellisen historian suurimman
jakaantuneisuuden. Sen sijaan että Jumala viimeinkin olisi meidän kuninkaamme,
me olemme asettaneet seurakunnan yläpuolelle vastoin kaikkia varoituksia
ihmisiä, joiden uskomme olevan kuninkaan korvikkeena kaikkien kirkkokunnallisten
esikuvien mukaisesti. Jotkin korostukset menevät jopa ylitse paavillisten
virheettömyyksien ja erehtymättömyyksien. Tiettyjen henkilöiden korottamisen
johdosta ollaan taas takaisin maallikoiden alistamisessa, ja nyt jos koska
toteutuu kaikki se, mistä meitä on varoitettu Matt. 24. Palvelijat lyövät toinen toistaan lauman vahingoksi!
Kuultuamme totuuden ensimmäistä kertaa oli meille jokaiselle selvää,
että Jumala on tarkka Sanansa suhteen. Ajan kuluessa tuskin epäilimme
käsityksemme oikeutusta, mutta jokin alkoi todella tuskallisesti menemään
pieleen. Sana merkitsi meille paljon, jopa niin paljon, että aloimme uskoa
olevamme aivan erikoisessa asemassa sen johdosta. Me pitäydyimme totuuteen, sanan kirjaimeen, mutta kuinka paljon
kuulimme julistusta sen suhteen, että Sanalla on merkitys elämässämme vain sen
perusteella, että me elämme sen todeksi! Me uskoimme Sanaan ja sen
merkitykseen, mutta miten siitä saattoi tulla välikappale, jolla löimme
veljeämme ja sisartamme ikään kuin jonakin hyvänä tekona? Sana ei enää yhdistänyt meitä, vaan oma tulkintamme siitä oikeutti
meidät tekemään melkein mitä tahansa!
Niin, käsitimme Jumalan olevan tarkan Sanansa suhteen, mutta tekojemme
suhteen Hän ei ollutkaan niin tarkka? ”Tehdä Jumalalle palvelus ilman että se
on Hänen tahtonsa!” Se oli meidän lempiaiheitamme monen vuoden ajan, voidaksemme
tuomita vääräksi kirkkokunnat ja toisin ajattelevat uskovaiset. Mutta millaisen palveluksen me teimme
Jumalallemme ja toinen toisellemme, omine tulkintoinemme Hänen puhutusta
Sanastansa? Kuinka paljon sisältääkään tuo käsite puhuttu Sana? En itsekään
ole koskaan ajatellut sitä niin syvällisesti kuin juuri tällä hetkellä.
Kerroimme aikaisemmin kääntäjistä ja julkaisijoista, jotka uskoivat todella
tekevänsä Jumalalle palveluksen omilla äänitteillään ja kirjoillaan. Puhuttu
Sana on yhä vielä, kuten aikanaankin käsitimme, Jumalan ajatuksia
julkituotuina. Puhuttu Sana ei ole vain
äänteitä ja sanoja, vaan se tahtoo tuoda meille julki Jumalamme ajatukset,
Hänen mielensä. Hän on tarkka Sanansa suhteen, ei vain kirjaimena tai äänteinä,
vaan kokonaisuudessaan, kaikkine sävyineen ja ilmaisun kautta tuotuine
tarkoituksineen. Ei siis ole ollenkaan samantekevää, millaisella tavalla
suoritamme käännöksen tai omalla kielellä julkaisemisen.
Olen käyttänyt samaa esimerkkiä jo vuosia sitten tuodakseni julki
perusteluni tarkkuuden suhteen. Ei edes Raamattua voi tuoda julki toisella
kielellä sanasta sanaan, vaan erilaisen kielirakenteen johdosta meidän on pakko
mieltää lukemamme ja kuulemamme tarkoitus, sanoihin sisältyvä merkitys.
Nimenomaan kun on kysymys Pyhän Hengen vaikuttamasta puheesta, ei sanoilla sinänsä
ole niin suurta merkitystä kuin vallitsevalla hengellä ja julkaisutavalla.
Olen ollut usein vierailulla erilaisissa tilaisuuksissa ja perheissä.
Perheen emäntä tai tilaisuuden isäntä on saattanut hyvinkin monenlaisella
tavalla kutsua meitä päivällispöytään. Kaikki saattaa tapahtua useinkin hyvin
samoin elein ja ilmaisuin, mutta tavasta millä kutsu esitetään, voidaan jo päätellä
olemmeko todella tervetulleita pöytään. Aivan samat sanat, ja silti joskus
tuntuu, että olisi parasta mennä ovesta ulos, koska äänensävy on niin luotaan
työntävä!
Sama pätee jumalan antamaan sanomaan tälle ajalle. Kuinka kukaan voisi
saada oikeaa käsitystä tarjoamastamme asiasta, jos asialla ovat itse itsensä
kutsuneet, taitamattomat työntekijät? Jos lukija huutaa siinä, missä saarnaaja
puhuu aivan tavallisella äänellä, ja puhuu monotonisesti siinä, missä Jumalan
Henki saa julistajan suorastaan parkumaan sydämen hädässään, niin onko enää kysymys
alkuperäisestä opetuksesta? Eikö enemmänkin ole kysymys mitä törkeimmästä
vääristelmästä, jossa alkuperäisen tilalla on ihmisen väärän käsityksen antama
tulkinta? Jumala on todella tarkka Sanastaan, joka on tarkoitettu toteutettavaksi
meidän elämässämme.
Olen erikoisesti nauttinut viimeisen vuoden ajan ranskankielisestä
Raamatustani, jossa niin usein käytetään ilmaisua ”käytäntöön paneminen”. Eli
Sana, Jumalan käskyt ja ajatukset eivät ole tarkoitetut vain mieleen
painettaviksi, muistettaviksi, vaan kaikki kirjoitettu on asetettu eteemme
elämässämme noudatettavaksi. Mutta kuinka voimme noudattaa, panna käytäntöön
kaiken Jumalan mielen mukaisesti, jos jo
lähtökohta on väärä, ihmisen tulkinta alkuperäisestä?
Ihmisen mieli siirrettynä Jumalan tahdon, Hänen Sanansa tulkintaan, on
aina ollut suurin tekijä väärinkäsitysten syntymiselle. Nyt kuitenkin, ajan
lopulla, tuli kaiken olla toisin. Se mistä aikanaan iloitsimme, muuttuikin
joksikin suorastaan käsittämättömäksi tekijäksi, jolla suorastaan päivittäin
lyötiin toista ihmistä uskoen kaiken tapahtuvan Jumalan kunniaksi ja Hänen
tahtonsa mukaisesti. Me olemme vähätelleet kaiken väärän vaikutusta todella
vahingollisella tavalla. Kenellä meistä
on ollut rohkeus Paavalin tavoin todeta aikamme galatalaisille, että kaikki
toisenlaisen evankeliumin esittäminen on kiroukseksi niin esittäjälle kuin
kuulijallekin! Toisenlaista evankeliumia ei ole pelkästään kirjainta
vastaan tapahtuva selitys, vaan toisenlaista
evankeliumia on jo kirjoitetun Sanan esittäminen väärässä hengessä, väärällä
mielellä, väärässä yhteydessä! Malakian kirjan ennustuksen mukaisesti
Jumala on jo joutunut muuttamaan aikanaan antamansa siunaukset kiroukseksi: ”Jos ette kuule ja paina sydämeenne, niin
että annatte kunnian minun nimelleni, sanoo Herra Sebaot, lähetän minä teitä
vastaan kirouksen ja kiroan teille suodut siunaukset. Minä olenkin ne jo
kironnut, sillä te ette ole painaneet tätä sydämeenne.”
Meille kerrottiin siitä, kuinka jotkut yhdistelivät pätkiä
ääninauhoista ja liimasivat niitä yhteen saadakseen julistajan sanomaan jotakin
moitittavaa. Meitä vakavasti varoitettiin tekemästä sellaista, mutta miksi
sitten olen joutunut istumaan lukuisissa kokouksissa, missä puhuja siteeraa
alkuperäisiä puheita milloin mistäkin saarnasta, jopa kymmenistä erilaisista,
tehdäkseen vaikutuksen kuulijoihin? Mitä eroa on leikkelemisellä ja
siteeraamisella, jossa erilaiset ajatukset liitetään yhteen esittäjän valinnan
mukaisesti? Kysymys ei ole enää alkuperäisestä yhteydestä ja ajatuksesta, vaan
tulkinnasta, joka ei mitenkään poikkea siitä mielestä, joka lukee Sanaa ”Juudas
meni ja hirttäytyi … tee sinä samoin!”
Kaikki kokemamme ja näkemämme on saanut lukuisat uskovaiset epäilemään
koko asiaa ja omaa uskoaankin, sillä ristiriita alkuperäisen ja todellisuuden
välillä on niin suuri, että kirjoittajakin ajoittain on suorastaan ymmällään.
Tässäkö on nyt tulos neljänkymmenen vuoden työstä Jumalan elovainioilla?
Puhelinkeskusteluissa kuuluu yhä uudelleen ajatus siitä, miten Jumala voi
sallia kaiken tämän, ja miksi sellainen toivottomuuden henki on yllämme? Jumala
on tarkka Sanastaan, miten on meidän suhteemme? Kirjoittajan aikanaan seisoessa
Siionin muurilla vartijana, sai hän kokea tavatonta vihamielisyyttä
varoittaessaan, ei ulkopuolisista vaaroista, vaan sisälle hiipineistä
vihollisen kätyreistä, jotka jatkuvasti olivat yön pimeydessä aukaisemassa
portteja sisään tunkeutujille. Veljellinen rakkaus asetettiin näiden
vihamielisten henkilöiden turvaksi, sen sijaan että olisi noudatettu
jumalallista seurakuntakuria. Veljestä ei saanut sanoa pahaa sanaa, vaikka tämä
opetti mitä mielettömimpiä asioita, ja oli todellisuudessa kaikkea totuutta
vastaan. Joidenkin mielestä keskuudessamme vallitsi jopa suurempi rakkaus, kuin
mistä Paavali kirjoitti Korinttolaiskirjeessä. Mutta missä on keskuudestamme se
Paavali, joka kirjoitti:
”Minua kummastuttaa, että te
niin äkkiä käännytte hänestä, joka on kutsunut teidät Kristuksen armossa, pois
toisenlaiseen evankeliumiin,
joka kuitenkaan ei ole mikään
toinen; on vain eräitä, jotka hämmentävät teitä ja tahtovat vääristellä
Kristuksen evankeliumin.
Mutta vaikka me, tai vaikka
enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me
olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.
Niinkuin ennenkin olemme
sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka
on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu.
Ihmistenkö suosiota minä nyt
etsin vai Jumalan? Tai ihmisillekö pyydän olla mieliksi? Jos minä vielä
tahtoisin olla ihmisille mieliksi, en olisi Kristuksen palvelija.
Sillä minä teen teille
tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten
mukaista;
enkä minä olekaan sitä ihmisiltä
saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle
ilmoittanut.”
Mitä tämän tulisi kertoa meille? Jos
emme mielessämme ja koko olemuksessamme tuomitse kuulemaamme ja kokemaamme
vääryyttä, niin eikö ole olemassa vaara, että joudumme myötäilijänä saman
tuomion alle? Tuho keskuudessamme on sitä luokkaa, että joutuu epäilemään
henkistä terveyttämme, jos emme pysty tai ole halukkaita näkemään sitä vierasta
evankeliumia, joka todellisen Sanan varjolla tunkeutui Egyptin esikoiset
tuhonneen kuoleman pilven tavoin keskuuteemme.
Me ehkä tarkkailemme kaikkea omasta näkökulmastamme, nähden vain
rajoitetusti, vain tuttavamme, vain tietyt piirit ja ihmiset. Voimmeko todella
uskoa tämän olevan Jumalan merkittävin teko tässä ajassa, juuri ennen
Kristuksen tulemusta? Minne katosi ensirakkautemme, minne katosi niin ihana,
viimeinkin yksinomaan Sanaan perustuva näkymme yhdestä, yksimielisestä
joukosta, joka katsoo yksinomaan Herraan Jeesukseen Kristukseen, uskomme
alkajaan ja täyttäjään? Minne katosi ilo puhtaasta Jumalan Sanasta, ilman
ihmisselityksiä ja tulkintoja, ilman keskinäistä kilpailua paremmuudesta tai
ensimmäisestä sijasta veljien keskellä? Keskellämme ei tullut olla ketään
suurta ja erinomaista ihmistä, koska Jumala niin yksinkertaisella tavalla
ilmaisi itsensä ja tahtonsa keskellämme. Miksi kuitenkin Markku Vuori
ystävineen piti mitä suurimmalla vihamielisyydellä ja valheellisuudella
pakottaa syrjään siinä määrin, kuin tapahtunut on? Kuinka kaiken keskellä nyt
ohitse jopa paavillisuuden korostetaan yhden ihmisen erinomaisuutta ja
erehtymättömyyttä siinä määrin, ettei ketään toista nähdä kelvolliseksi
julistamaan puhdasta Jumalan Sanaa!?
Kaiken tämän johdosta me olemme mitä murheellisimmassa määrin
kadottaneet yhteyden ja kosketuksen toisiimme, niin että äärimmäisessä surussa
nökötämme itse kukin omassa nurkassamme itkuisin silmin.
”En minä enää puhu paljoa teidän
kanssanne, sillä maailman ruhtinas tulee, ja
minussa hänellä ei ole mitään” (Joh.14)
”Jos minä en tee Isäni tekoja,
älkää uskoko minua.
Mutta jos minä niitä teen, niin,
vaikka ette uskoisikaan minua, uskokaa
minun tekojani, että tulisitte tuntemaan ja ymmärtäisitte Isän olevan
minussa ja minun olevan Isässä.” (Joh.10)
Muutaman viikon ajan olen tuntenut erikoista ahdistusta ja sisäistä
tuskaa. Mitä minun tulisi tehdä, mitä tämä päivä tuo tullessaan? Tekisi mieli
kirjoittaa, mutta kenelle kirjoitan, jos niin harva edes jollain lailla reagoi
kirjoituksiini? Voisinko kirjoittaa vain itselleni, omaksi ilokseni tai surukseni,
purkaen sisäistä ahdistustani?
Tänään tunsin hyvin voimakkaana, että minun tulee kirjoittaa jälleen
jotakin, mutta mitä, sitä ei vielä hetki sitten tiennyt. Ajatus siitä, ettei
Herrallamme ole mitään yhteistä maailman ruhtinaan kanssa, on pitkään soinut
mielessäni, mutta mitä kaikkea siihen liittyy, siitä en ole ollut tietoinen.
Niin Jeesus vastasi ja sanoi heille:
"Totisesti, totisesti minä
sanon teille: Poika ei voi itsestänsä
mitään tehdä, vaan ainoastaan sen, minkä hän näkee Isän tekevän; sillä mitä Isä
tekee, sitä myös Poika samoin tekee.
Sillä Isä rakastaa Poikaa ja
näyttää hänelle kaikki, mitä hän itse tekee; ja hän on näyttävä hänelle suurempia
tekoja kuin nämä, niin että te ihmettelette.
Sillä niinkuin Isä herättää
kuolleita ja tekee eläviksi, niin myös Poika tekee eläviksi, ketkä hän tahtoo.
Sillä Isä ei myöskään tuomitse
ketään, vaan hän on antanut kaiken tuomion Pojalle,
että kaikki kunnioittaisivat
Poikaa, niinkuin he kunnioittavat Isää. Joka ei kunnioita Poikaa, se ei
kunnioita Isää, joka on hänet lähettänyt.” (Joh.5)
Miten kuvaisin tuntemaani ahdistusta? Se on kai lähinnä mieleni
kamppailua oikeanlaisen tiedostamisen puolesta. Jumalan armosta olen itse monen
ystäväni kanssa saanut olla osallinen mitä suurimpaan Jumalan ilmestykseen
Hänen Sanastaan. Jokin minussa antaa itselleni rohkeuden uskoa ja väittää, että
maastamme tuskin löytyy toista sananpalvelijaa, joka siinä määrin olisi päässyt
luomaan silmäyksen jumalalliseen pelastussuunnitelmaan. Siitä huolimatta
eräänlainen uskomaton ristiriitaisuus pyrkii hajottamaan mieleeni muodostunutta
jumalallista kuvaa sellaisessa määrin, että usein asetan uskonikin
epäilyksenalaiseksi. Miksi? Jumala
olkoon tuomarini, mutta mieleni ristiriita johtuu suurimmaksi osaksi siitä,
että näkemäni ja kokemani on niin valtavassa epäsovussa Hengen ilmoituksen
kanssa. Kuka enää uskoo kanssani kaikkeen siihen, mistä vuosia sitten olimme
niin vakuuttuneita ja varmoja? Kenen puoleen kääntyisin ahdingossani,
keneltä saisin lohdutusta, kuka olisi minulle rohkaisuna uskomaan sittenkin
kaikkeen kuulemaamme? Kenessä kuulemamme olisi tullut niin suuressa määrin
eletyksi elämäksi, että se saisi minut karkottamaan kaikki epäilykseni?
Herramme ei tehnyt mitään muuta kuin vain sen, mitä näki Isän tekevän.
Mitä me olemme tehneet ja teemme edelleenkin tänä päivänä? Mitä todistavat tekomme, asenteemme, elämämme? Voiko teoistamme
päätellä kuka on isämme? Mihin voi lähimmäisemme uskoa tekojemme perusteella?
Mistä olemme todellisuudessa todistaneet menneiden vuosikymmenien aikana?
Ovatko tekomme houkutelleet puoleensa ihmisiä, suuriakin määriä, koska
takanamme on vuosikymmeninen toiminta seurakuntaelämässä? Herramme todistuksen
mukaan Isä ei tuomitse ketään, vaan on antanut tuomiovallan Pojalle. Onko Poika
siirtänyt tämän vallan seuraajilleen? Useampi tuntuu ajattelevan että on.
Meille kuuluu kuitenkin selvääkin selvempänä tämän elämän ajaksi annettuna
varoitus:
”Älkää tuomitko, ettei teitä
tuomittaisi;
sillä millä tuomiolla te
tuomitsette, sillä teidät tuomitaan; ja millä mitalla te mittaatte, sillä
teille mitataan.
Kuinka näet rikan, joka on
veljesi silmässä, mutta et huomaa malkaa omassa silmässäsi?” (Matt.5)
Mikä on rikkonut veljellisen yhteyden, mikä on aikaansaanut valtavan
määrän kyyneleitä ja rikkinäisiä sydämiä? Mitä itkee oma sieluni päivittäin ja
hetkittäin, jo vuosikymmenien ajan? Teot, tuomiot, väärät ajatukset, väärät
näyt, väärät todistukset. Kenet ovat
nämä ihmiset nähneet, kenen luonnetta he ovat todistaneet, mistä ovat mallinsa
ottaneet? Koska kaikki on tapahtunut tietyn merkittävän nimikkeen alla, on
harvoilla ollut rohkeus arvioida oikealla tavalla kaiken alkuperää, todellista
lähdettä. Me uskoimme kuulleemme ja lukeneemme totuuden, uskoimme kaiken
olevan tuon otsikon alla, mutta mitä todistaa historia ja todellisuus tänä
päivänä? Meillä voi olla suuri määrä totuutta, ehkä melkein kaikkikin totuus,
mutta olemmeko rakastuneet tuohon uskomaamme totuuteen? Joskus tuntuu, että
luterilaisessa kirkossakin on enemmän totuuden valoa kuin joissakin muissa kristillisissä
piireissä.
”…jonka tulemus tapahtuu
saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä
ja kaikilla vääryyden
viettelyksillä niille, jotka joutuvat kadotukseen, sentähden etteivät ottaneet
vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua.
Ja sentähden Jumala lähettää
heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen,
että kaikki ne tuomittaisiin,
jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen.” (2.Tess.2)
Kirjoitanko jotakin muuta kuin Sanan totuutta? Kenelle Jumala lähettää
väkevän eksytyksen valheen uskomiseksi? Niille, jotka eivät uskoneet totuutta,
vaan mielistyivät vääryyteen! Ihminen voi puhua totuudesta, mutta silti tehdä
jotakin täysin sen vastaista. Hedelmistään te heidät tunnette, teoistaan,
asenteistaan, suhteestaan kanssaihmisiinsä! Mielestäni ei milloinkaan katoa tuo
hengellinen kuva, joka sinne piirtyi jo vuosikymmeniä sitten. Rakkaudellinen puhe, hyvä todistus, hymy
kasvoilla, mutta miksi näillä ihmisillä aina oli toinen käsi selän takana?
Siinä oli iso kivi, joka aina lensi kun selkänsä oli kääntänyt. Me
haluaisimme uskoa jotakin muuta, pelkkää hyvää näistä ihmisistä, ja näiden
asioiden kanssa kamppailemme vielä tänäkin päivänä, jonkinlaisen henkisen
siteen pakottamana. Tämä kamppailu ei toimi hyväksemme, vaan henkiseksi vahingoksemme,
jatkuvaksi kuristukseksi sisimmässämme. Mutta onhan kysymys suurimmasta
asiasta, mitä olemme milloinkaan kohdanneet? Kaikki varmasti muuttuu, niinhän
meille on aina opetettu!
Luimme juuri ettei meidän asiamme ole tuomita. Tuomita mitä? Meidän
tehtävämme ei ole lausua tuomioita, jotka kohdistuvat ihmisiin, persooniin.
Mutta kautta koko Jumalan Sanan kaikuu selvä käsky, ei kehotus: ”Pankaa paha
pois keskuudestanne!”
”Sillä onko minun asiani tuomita
niitä, jotka ovat ulkopuolella? Ettekö tekin tuomitse vain niitä, jotka ovat
sisäpuolella?
Mutta ulkopuolella olevat
tuomitsee Jumala. ’Poistakaa keskuudestanne
se, joka on paha’.” (1.Kor.5)
En ole tainnut koskaan kuulla kenenkään siteeraavan tätä sanankohtaa
ns. omissa piireissämme. Kenellekään ei ole edes tullut mieleen syventyä näihin
lauseisiin. Ne on veljellisessä rakkaudessa jätetty täysin huomioimatta. Siksi
keskuuteemme on ollut lähes alusta lähtien mahdollista tuoda mitä erilaisimpia
näkemyksiä ja opetuksia. Itse näkemys ja oppi eivät ole yksinkertaisessa
muodossaan välttämättä jotakin todella pahaa. Olemmehan suoneet itsellemme oikeuden
vapaamielisyyteen, kunhan vain kaikki on tapahtunut tietyn nimikkeen alla. Uskottiin ja osaltaan uskotaan vieläkin,
että tietyn asian hyväksyminen ja oikeaksi näkeminen on merkki siitä, että
ihminen on jumalallisella tiellä. Mutta ihminen voi uskoa ja omaksua totuuden
ilman rakastumista siihen! Riivaajatkin uskovat hengellisiin asioihin, pitävät
niitä totena, mutta pysyvät siitä huolimatta Jumalan vihollisina. Jonkin
tietyn hengellisen näkemyksen oikeana pitäminen ei siis ole merkki todellisesta
omaksumisesta, vaan ainoastaan uskoa seuraavat teot, Kristuksen elämä meissä!
Jos tuota elämää ei ole, ei ole mitään muutakaan todellista. Vaara väkevän
eksytyksen valtaan joutumisesta kasvaa totuuden kieltämisen myötä. Jossakin
kohden ylitämme rajan, jonka ylitse ei ole mahdollista palata.
Kenen tekoja olemme seuranneet, tarkkailleet, ottaen niistä mallia?
Mitä ovat tekomme aikaansaaneet? Mitä ovat puheemme aikaansaaneet? Kuinka monta
väärää todistusta olemme antaneet lähimmäisestämme, antaen samalla väärän
todistuksen Hänestä, johon olemme väittäneet vetoavamme jokaisessa tilanteessa?
Millainen määrä pahuutta on hyväksyttävissä?
Viime aikoina olen aivan erikoisella tavalla joutunut ajattelemaan
sitä, kuinka järkyttävässä määrin menneinä vuosikymmeninä huomaamattamme
kävimme neuvottelua siitä, kuinka paljon pahaa seurakunnan keskuudessa voidaan
sallia, ja ennen kaikkea siitä, kenelle se on sallittava. Me olimme valmiina peittämään
suuren määrän pahaa rakkaudellisen ilmapiirin alle, uskoen toimivamme Jumalan
mielen mukaisesti. Kirjoittajan kohdalla kaikki oli sallittua, koska tätä
pidettiin aina melko vahvana, jota ei vähä kaada. Mutta miten on kaikkien
niiden heikkojen suhteen, jotka ehkä rikkoutuivat ensimmäisestä
kivenheitostamme? Kuinka valtava määrä olikaan keskuudessamme synnittömiä
ihmisiä, joille suotiin oikeus ensimmäisen kiven heittämiseen? Eikä kaikkea
tätä pidetä vielä tänäkään päivänä pahana asiana!
Vastaavaa ei olisi voinut tapahtua missään muussa tuntemassani hengellisessä piirissä. Viime
sunnuntaina luterilaisessa seurakunnassa vieraileva pappi selvästi tuomitsi
väärät henget ja selvästi osoitti syy- ja seuraamusyhteyden väärien henkien ja
totuuden hylkäämisen välillä.
Vakavuus ei ole yksittäisissä
opeissa tai uskomuksissa, vaan niiden takana olevissa henkivalloissa.
Seurakunnasta tulee erottaa väärää oppia edustavat. Mutta entä rakkaus? Miksi
ei kukaan lainaa Paavalin sanoja: ”Aleksander, vaskiseppä, on tehnyt minulle
paljon pahaa; Herra on maksava hänelle hänen tekojensa mukaan.
Kavahda sinäkin häntä, sillä hän
on kovin vastustanut meidän sanojamme.
Ensi kertaa puolustautuessani ei
kukaan tullut avukseni, vaan kaikki jättivät minut; älköön sitä heille syyksi
luettako.
Mutta Herra auttoi minua ja
vahvisti minua, että sanan julistaminen minun kauttani tulisi täydelleen
suoritetuksi, ja kaikki pakanat sen kuulisivat; ja minä pelastuin jalopeuran
kidasta.
Ja Herra on vapahtava minut
kaikesta ilkivallasta ja pelastava minut taivaalliseen valtakuntaansa; hänelle
kunnia aina ja iankaikkisesti! Amen.” (2.Tim.4)
”Tämän käskyn minä annan sinun
toimitettavaksesi, poikani Timoteus, aikaisempien, sinusta lausuttujen
ennustusten mukaisesti, että niiden nojalla taistelisit jalon taistelun,
säilyttäen uskon ja hyvän
omantunnon, jonka eräät ovat hyljänneet ja uskossaan haaksirikkoon joutuneet.
Niitä ovat Hymeneus ja Aleksander, jotka minä olen antanut saatanan
haltuun, kuritettaviksi, etteivät
enää pilkkaisi.” (1.Tim.1)
Usko ja hyvä omatunto! Menneet vuodet ovat todistaneet, että
keskuudessamme on ollut suuri määrä ihmisiä, joilla ei ole omaatuntoa
ollenkaan. He ovat saaneet suurta rohkaisua niiltä, joilla ei ole ollut
rohkeutta puolustaa todellista uskoa ja totuutta. Me emme ole panneet pahaa pois keskuudestamme, vaan pahan valta on
pakottanut hyvät jättämään seurakunnan. Paavali nimeltä mainitsee
Aleksanderin ja Hymeneuksen, joita kohtaan hänen asenteensa on täysin meidän
käsityksemme vastainen. Kenelle meistä olisi tullut mieleen jättää joku
tuntemamme henkilö saatanan haltuun, vaikka tämän opetus olisi ollut täysin sen
mukaista, mistä Paavali toisaalta kirjoittaa: ”Minua kummastuttaa, että te niin äkkiä käännytte hänestä, joka on
kutsunut teidät Kristuksen armossa, pois toisenlaiseen evankeliumiin,
joka kuitenkaan ei ole mikään
toinen; on vain eräitä, jotka hämmentävät teitä ja tahtovat vääristellä
Kristuksen evankeliumin.
Mutta vaikka me, tai vaikka
enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me
olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.
Niinkuin ennenkin olemme
sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka
on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu. ”
Mikä oli Johannes Kastajan tehtävä lyhyesti sanottuna: ”Huutavan ääni kuuluu erämaassa: 'Valmistakaa
Herralle tie, tehkää polut hänelle tasaisiksi'.
Kaikki laaksot täytettäköön, ja
kaikki vuoret ja kukkulat alennettakoon, ja mutkat tulkoot suoriksi ja koleikot
tasaisiksi teiksi,
ja kaikki liha on näkevä Jumalan
autuuden.” (Luuk.3).
”Katso, minä lähetän
sanansaattajani, ja hän on valmistava tien minun eteeni. Ja äkisti on tuleva
temppeliinsä Herra, jota te etsitte, ja liiton enkeli, jota te halajatte.
Katso, hän tulee, sanoo Herra Sebaot.
Mutta kuka kestää hänen
tulemisensa päivän, ja kuka voi pysyä, kun hän ilmestyy? Sillä hän on niinkuin
kultasepän tuli ja niinkuin pesijäin saippua.” (Mal.3)
-
valmistakaa Herralle tie
-
tehkää polut Hänelle tasaisiksi
-
kaikki laaksot täytettäköön
-
kaikki vuoret ja kukkulat alennettakoon
-
ja mutkat tulkoot suoriksi ja koleikot tasaisiksi
teiksi
”Ja siellä on oleva valtatie, ja
sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä
itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan.” (Jes.35)
Millainen on tämän ajan Herralle valmistettu tie? Mitä olemme tehneet,
minkä olemme uskoneet olevan oikein? Onko
tie milloinkaan ollut niin vaikea ja epätasainen kulkea? Onko milloinkaan ollut
niin paljon esteitä, kuoppia, kohoutumia, langetuksia? Ei ole kysymys
kuulemastamme, lukemastamme, vaan omista mukaelmistamme, omista
selityksistämme, omista näkemyksistämme, jotka jo itsessään kaikin tavoin ovat
olleet vastoin sitä Henkeä, joka niin rakkaudellisesti on tarjonnut meille
rakkautta totuuteen.
Totuus ei ole koskaan ollut suosittu tämän maailman silmissä, mutta
tässä ajassa aikaansaatu sekaannus ja uskomaton kaaos ei millään tavoin perustu
alkuperäiseen opetukseen, vaan ihmismielen kiemuroihin. En ole vielä törmännyt
yhteenkään hyökkäykseen, joka olisi perustunut totuuteen, vaan kaikki henkinen
väkivalta on perustunut inhimillisiin selityksiin. Jos me emme ole halukkaita panemaan pois pahaa keskuudestamme,
merkitsee vaikenemisemme hyväksymistä!
Vaikenemisella me hyväksymme väärät henget, jotka ovat kaiken takana.
Sen sijaan että olisimme tietyt asiat ja henkilöt jättäneet saatanan haltuun,
olemme hylänneet lukemattomia kalliita sieluja hengellisen sekaannuksen
valtaan. Me emme tuomitse ihmisiä, mutta me tuomitsemme jumalallisella
arvovallalla kaiken väärän evankeliumin, väärän opetuksen, joka on nimenomaan
tässä ajassa majesteettirikos Totuutta vastaan!
Enemmän kuin milloinkaan aikaisemmin meidän tulee syventyä tutkimaan
Sanaa löytääksemme sieltä sen mielen, joka Kristuksella oli. Menneinä vuosina
olemme nähneet kaikkea muuta kuin Kristuksen mieltä. Herramme voi aivan
oikeutetusti sanoa monelle meistä: ”Jos
Jumala olisi teidän Isänne, niin te rakastaisitte minua, sillä minä olen
Jumalasta lähtenyt ja tullut; en minä ole itsestäni tullut, vaan hän on minut
lähettänyt.
Minkätähden te ette ymmärrä
minun puhettani? Sentähden, että te ette kärsi kuulla minun sanaani.
Te olette isästä perkeleestä, ja
isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja
totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta,
niin hän puhuu omaansa, sillä hän on
valhettelija ja sen isä.
Mutta minua te ette usko,
sentähden että minä sanon totuuden.” (Joh.8).
Kuka todella on isämme, jos tekomme todistavat täysin vastaisesta
luonteenpiirteestä? Me voimme koristautua Jumalan Sanalla ja lainata sitä
kaikissa mahdollisissa tilanteissa. Me voimme vedota Skeuaan poikien tavoin
Kristukseen, jota Paavali julisti, mutta silti olla täysin vieraita
Herrallemme. Kestämmekö todella Hänen tulemuksensa, joka sisältää paljon
sellaista, mitä emme edes haluaisi ajatella? Käsitämmekö todella, mihin meitä
halutaan valmistaa? Jumalamme on vielä Kaikkivaltias, Kaikkinäkevä. Veljiemme
ja sisartemme veri on todistajana meitä vastaan ja huutaa kulkemiemme teiden
ojista ja tienvarsista. Mitä olemme tehneet toinen toisellemme, sen olemme
tehneet itse Herralle!
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti