Osa 2
Aasilla ken ratsastaa
3. Luku
Ihmisluonto on todella eriskummallinen, käsittämätön.
Jotakin siitä saamme havaita seuratessamme tämän pienen kyläpahasen elämää
näiden muutaman viikon aikana. Ihminen etsii kaikkea mahdollista ja mahdotontakin
tyydyttääkseen hengellistä ja uskonnollista nälkäänsä. Jumala on luonut ihmisen
omaksi kuvakseen, elämään yhteydessänsä, mutta sielunvihollinen pyrkii
kaikkinensa estämään tämän yhteyden perille asti ulottumisen. Niin, tällä
kavalalla olennolla, jonka olemassaoloon moni ei tänä päivänä oikealla tavalla
usko, ei ole mitään sitä vastaan, että ihminen esiintyy hurskaana ja
jumalaapelkääväisenä, käy kirkossa, lukee Raamattuansa, rukoilee päivittäin tai
sunnuntaisin. Niin, itse asiassa tämä Jumalan vastustaja on antanut kirjoittaa
lukemattoman määrän hurskaita kirjoja ja selitysteoksia Pyhän Sanan perustalta.
Niinpä tässäkin kylässä jokaisessa talossa oli melkoinen määrä kirjoja, ja mikä
tärkeintä, rukouskirjakin, mistä päivittäin luettiin sopiva rukous kohoamaan
yläilmoihin. Mutta syntyikö todella yhteys Jumalan kanssa, taivaaseen asti,
sitä ei kukaan ihminen ole kykenevä tuomitsemaan. Mitä kuitenkin tulee
ulkonaiseen hurskauteen, se ei jättänyt toivomisen varaa tässä pienessä
yhteisössä.
Niin kuin on ollut kautta aikojen, ei ihminen
monimutkaisuudessaan ole pystynyt oikealla tavalla ymmärtämään sitä
yksinkertaisuutta, mikä vallitsee Jumalan valtakunnassa. Jumala on tehnyt tiet
suoriksi, mutta ihminen etsii monia mutkia. Yksinkertainen totuus on aivan
liian käsittämätöntä hurskaalle ihmiselle, jonka sydämen kaipaus on suurten
salaisuuksien, yliluonnollisen perään. Ihminen ei niinkään halua nähdä lihaa ja
verta olevaa hengellistä veljeänsä ja sisartansa, vaan hän halajaa yliluonnollisen
näkemistä, taivaallisen näkemistä, niin että aivan käytännössä hänen
jokapäiväinen elämänsä suuntautuu johonkin sellaiseen, mitä aisteilla ei voida
havaita. Niin, ihminen haluaa olla hurskas, rakastaa Jumalaa, jota ei voi
nähdä, mutta ei katso niinkään tarpeelliseksi rakastaa lähimmäistänsä, jonka
näkee joka päivä!
Jokainen ihminen ilman todellista ja aitoa Jumalan
tuntemista on pohjattoman itsekäs. Hän ajattelee loppujen lopuksi vain itseään
ja omaa parastaan, vaikka sen niin erinomaisesti voikin kätkeä hurskaan
ulkokultaisuuden taakse. Niinpä seuratkaamme tämän pienen kyläpahasen elämää ja
sen ihmisten käyttäytymistä tämän "taivaallisen kutsumuksen ajan" keskellä.
Aasiparalla oli jälleen edessään melkein täysi
ämpärillinen vihreätä mössöä, viimeinkin! Kuka voinee selittää sen, että koko
tämä ympärillä seisoskeleva, hartaassa odotuksessa oleva joukko alusta alkaen
yhdisti "taivaallisen" puheen näihin ateriahetkiin? Niin, niin, eihän
taivaallinen lähetti jaksanut puhua ilman ruumiin ravintoa, sillä sanoihan jo
Sanakin, ettei puhuvan aasin suuta tule sitoa, vai miten se nyt oikein
kuuluikaan?
Väkijoukko tungeksi nyt niin lähelle pikku aasia, että
sille tuskin jäi tilaa ateriointiansa varten. Giovanni totesi tämän seikan
melkoisella tuohtumuksella, sillä olihan kysymys hänen aasistansa. Nyt osoittautui
todeksi se perusasia, mikä tosin täydellisesti Sanan vastaisena, mutta
kaikkialla hallitsevana, ilmeni kaikessa hengellisessä toiminnassa:
"Kaikki, mikä on sinun, on minunkin!" Niin, näin ei Sana kaikesta
huolimatta tainnut sittenkään opettaa... taisi pikemminkin olla näin tuon
suuren itäisen maan ideologian suhteen. Mutta oli miten oli, jokainen paikalla
oleva kyläläinen katsoi etuoikeudekseen olla osallinen kaikesta siitä, mitä
tällä Giovannin pihalla nyt esitettiin. Tämä ei voinut olla kenenkään yksityisasia,
yksityisoikeus, sillä kaikki yliluonnollinenhan oli tarkoitettu koko seurakuntaa
varten!
Voidaan todellakin sanoa, että täällä pihalla oli nyt
enemmänkin kuin suuren urheilujuhlan tuntua. Aasin pää oli ollut ämpärissä jo
hetken aikaa, kun... kun... Niin, nyt se sitten tapahtui, se mitä ei oltu
odotettu! Väkijoukon tungeksiessa takaapäin, painautuivat etummaiset yhä
enemmän ja enemmän kohti tätä pyhää olentoa, ja kun edellisen aterian
nauttimisesta oli jo kulunut enemmän kuin puoli päivää, alkoi vanhempia ihmisiä
suorastaan huimata. Niinpä kun aivan eturivissä seisova pieni ukonkäppärä sai
takanaan seisovalta melkoisen tuuppauksen selkäänsä, kaatua rojahti tämä aivan
aasin ämpärissä olevan pään ja etujalkojen väliin. Nyt oli Giovannin mitta
täysi! Hyvänen aika, missä oli nyt järjestys seurakunnan keskuudessa! Pyhä
kiivaus valtasi miehen olemuksen, niin että kasvot aivan synkkenivät tämän
vetäistessä keuhkonsa täyteen ilmaa: "Loitommalle, loitommalle, pyhän
suojelijamme nimessä!"
Aasi raukka säikähti muiden ohella, niin että hetkessä
oli koko joukko, aasi mukaan lukien, kaikonnut karjuvasta Giovannista ainakin
kymmenen metrin päähän. Millainen häpeä, millainen kunnioittamattomuus! Nyt oli
pyhän eläimen ateriointi keskeytynyt kauhistuttavalla tavalla! Millaista
joukkoa tämä seurakunta olikaan, millaisia pässinpäitä! Nyt oli pyhä sanansaattajakin
kauhistunut tätä ojennuksen tarvetta, niin että oli luullut itsellensä
huudettavan! Häpeä, häpeä! Todellakin, koko joukko häpesi niin että se voitiin
päällepäin nähdä!
Aasi parka! Sen herkuttelu oli keskeytetty mitä
karmeimmalla tavalla! Suostuisiko se nyt puhumaan yhtään mitään kaiken tämän
lähes kokopäiväisen odottelun jälkeen? Seurakunnan sydäntä kylmäsi. Oliko nyt
tehty niin suuri synti, että kaikki odotus olisi jäävä turhaksi? Muutama tunsi
jo niin suurta katumusta ja ahdistusta, että polvistui siihen paikkaan.
Mitä ymmärsi aasi kaikesta tästä? Ei varmastikaan
yhtään mitään! Milloinkaan se ei ollut nähnyt ihmisten käyttäytyvän niin
kummallisella tavalla. Mutta oli yksi asia, niin kuin jo olemme todenneet,
minkä tämä yksinkertaistakin yksinkertaisempi luotu ymmärsi: hyväntuoksuinen peltiastia
eläinsuojan seinustalla. Oli miten oli, huutakoon Giovanni niin paljon kuin
haluaa, mutta tyhjä vatsa on pahempi kuin kovinkaan huuto! Niinpä katselijoiden
tavattomaksi onneksi ja riemuksi aasi köpitti takaisin astiallensa ja jatkoi
syömistään.
Ja taas alkoi väkijoukko askel askeleelta tunkea aina
vain lähemmäksi. Taasko toistuisi tämä jumalaton meno, mikä mahdollisesti saattaisi
aasin todella suuttumaan ja vaikenemaan iäksi näille ruokarauhan
häiritsijöille! Giovanni alkoi jo voimattomasta vihasta puida nyrkkiä
taskussaan, kun esiin astui kylän johtaja, vanha patriarkka. Hälinä vaimeni
hetkessä tämän kohottaessa kätensä merkiksi siitä, että hän olisi pitävä nyt
puheen. "Khrrmm! Khrrmmm! Hyvät seurakuntalaiset, kylän väki! Olemme nyt
tekemisissä todella vakavan ja pyhän asian kanssa. Olkaamme siis kunnioittavia
ja käyttäytykäämme tilanteen vaatiman arvon mukaisesti. Krrhhmmm! Ottakaamme
vaarin tästä hetkestä ja toimikaamme hyvän järjestyksen ihmisinä. Jotta näin
suuri väkimäärä saataisiin johdettua oikealla tavalla, tarvitsemme nyt uuden
järjestyksen. Niin, uuden järjestyksen! Krrhhmm!" Kylän vanhin puhui
sellaisella vakavuudella ja jokaista sanaa painottaen, että seurakuntalaiset
pidättivät hengitystänsä. "Uusi järjestys, uudet säännöt! Tilanne vaatii
järjestäytymistä ja ojentautumista, jotta kaikki voisi toteutua toivomallamme
tavalla!"
Niin, niin, tietämättään lausui nyt kylänvanhin julki
ikivanhan totuuden, mikä kautta aikojen on johtanut siihen
kirkkokunnallisuuteen, mikä nytkin vallitsi kautta maailman. "Jotta kaikki
voisi toteutua toivomallamme tavalla!" Niin, niin, jokaisen kyläläisen
sydämessä oli suuri määrä toivomuksia ja odotuksia, ja nyt siis oli todella
tarkattava, jotta itse kukin saisi kokea näiden toivomustensa täyttymyksen,
sillä olihan jokaiselle itsestään selvää, ettei tällainen ihme voinut rajoittua
mihinkään yksittäiseen asiaan, vaan mitä selvimmin oli kylälle tapahtumassa
oikea jatkuvien ihmeiden sarja, kunhan vain oltaisiin valppaana!
Mikä olisi siis tämä uusi järjestys ja miten se
toteutettaisiin? Ensinnäkin olisi valittava ainakin viisi väkevää miestä, jotka
pystyisivät pitämään väkijoukon loitolla. "Sinä, sinä, sinä, sinä,
sinä!" Kylävanhin osoitti sormellaan väkijoukon keskelle, ja itse kukin
sormella osoitettu tiesi nyt omaavansa suuren vallan tämän joukon keskuudessa.
"Kukin ottakoon tuolta vajasta heinäseipään käteensä, ja joka tulee liian
lähelle, saakoon tuntea ankaran kurituksen nahoissansa!" Niin, niin,
jokaisen lävitse kulki nyt vavahdus, sillä ajatukset menivät automaattisesti
tuohon traagiseen tapahtumaan joitakin viikkoja sitten. Oli suorastaan pakko
ajatella aasiparan tuskia ja kärsimystä, ja olisiko väkijoukon kurissa
pitämiseksi voitu ajatella jotakin sopivampaa kuin seipäät juuri tuosta samasta
kuormasta, mikä oli ah, voi, oi, silloin...! Ei, kukaan ei tohtinut ajatella
pidemmälle, mutta jo nyt heräsi yhden seurakunnan veljen mielessä ajatus
jostakin todella vaikuttavasta ja merkittävästä. "Voisiko olla niin?
Voisiko? Kyllä varmaankin! Vai eikö? Kyllä, ei, kyllä, ei... "
Niin, kaikki tämä tapahtui paljon lyhyemmässä ajassa
kuin mitä tämän kirjoittamiseen ja lukemiseen kuluu aikaa. Seurakunnan uusi
järjestys oli siis jo saavuttanut ensimmäisen asteensa. Viisi raavasta miestä
seisoi useamman metrin päässä turpa ämpärissä puhisevasta aasista ja piti teräväkärkistä
heinäseivästä tanassa, ikään kuin uhkuen: "Yrittäkääpä vain, kyllä täältä
pesee!"
Aasi nosti välillä päätään ämpäristä, ja väkijoukko
kohahti, niin että vartiomiehetkin kääntyivät selin vartioitaviinsa. Kyllä,
ainakin lähimpänä seisovat tarkkailijat olivat koko sydämestänsä vakuuttuneita
siitä, että aasi oli katsonut juuri heitä ikään kuin sanattomasti viestittäen:
"Odottakaapa vain, kohta tapahtuu jotakin!"
Väkijoukko pidätti hengitystään ja huokaili
sisimmässänsä. Milloin he saisivat jälleen kerran todistaa tuosta aamupäivällä
tapahtuneesta ihmeestä? Milloin se toistuisi, vai oliko se vain niin
ohimenevää, ainutkertaista? Ei, ei vieläkään mitään, sillä aasin pää painautui
uudelleen ämpäriin, ja voitiin kuulla äänekästä ryystämistä, mutta sitten,
sitten se tapahtui, ja ihmisten sydämet jättivät muutaman lyönnin väliin! Illan
hiljaisuudessa, lintujenkin jo lakattua laulamasta pihapiirin lähellä, kuului
niin selvästi kuin vain voi: "Pffppreeetthrruuusssch!"
"Pyhä Jumalan äiti, hyvä taivas!" Väkijoukko
oli valtavan hurmion kourissa, ja kun melkein välittömästi kuului uudelleen
"Pffppreeetthrruuusssch!", puhkesi koko aikuisten joukko valtavaan
ylistykseen ja kiitokseen. "Pyhä Jumalan äiti! Oi kaikki pyhimykset!"
Kukaan ei enää osannut epäillä tämän ihmeen
todellisuutta, ei kai? Jokainen oli nyt selvästi kuullut, kuinka tämä kärsinyt
ja viaton luontokappale oli puhunut korvin kuultavalla äänellä ja lausunut
pyhän apostolin nimen: "Petrus!" (Pietari). Isät ja äidit nostivat
lapsia syliinsä, jotta nämä olisivat paremmin nähneet tämän ihmeellisen
sanansaattajan. "Katso, lapseni, katso, sillä tätä ei pääse kuin harva
ihminen maailmassa todistamaan! Viaton luontokappale puhuu kuin ihmisen
suulla."
Kaikkialla siellä, missä vallitsee suuri usko siihen,
mitä ihmiset toivovat ja haluavat, on aina epäilyksen siemenen kylväjiä. Kuinka
olisi siis voinut olla toisin tämänkään seurakunnan suhteen? Mutta kuka olisi
voinut uskoa, minkä välikappaleen kautta vihollinen nyt yritti horjuttaa tämän
hurskaan joukon uskoa! Väkijoukon hälistessä äänekkäästi ja vanhempien
puristaessa lapsia syliinsä, katseli yksi nuorimmista hyvin ihmetellen
ympärillänsä suureen ääneen huutavia kyläläisiä. Hän ei kertakaikkisesti
pysynyt mukana tässä suuressa hengellisessä juhlassa, eikä käsittänyt olevansa
todistaja sellaiselle ihmeelle, mistä "koko maailma vielä olisi
puhuva". Vieressä seisova isä pörhötti onnellisena poikansa pellavaista
tukkaa, ja kohti aasia osoittaen sanoi: "Katso, poikani, paina mieleesi,
kuuntele!"
Todellakin, poikanen kuunteli, ja todisti siitä kuinka
aasi jälleen kerran suureen ääneen mainitsi suuren apostolin nimen. "Isä,
isä, aasi piereskelee!" Isäparan sydän oli pysähtyä, ja lähinnä seisovat
olivat kuin salaman iskemiä. Millainen hirvittävä lapsi, joka voi tuollaisia
asioita suustaan päästää tällaisella hetkellä! Tämähän on pyhäinhäväistystä,
pahinta pilkkaa mitä kuvitella saattaa, ja ajatella, noin pienen lapsen suusta!
Kauhistunut isä nappasi lapsen kainaloonsa ja riensi
nurkan taakse, ja hetkessä voitiin kuulla surkeaa parkunaa ja valitusta.
Oikein, oikein, tuollainen jumalattomuus voitiin ajaa ulos vain ankaralla
kurituksella ja nuhteella! Jokainen tiesi, ettei tämä hirvittävyyksiä lausunut
lapsi olisi moneen päivään istuva takamuksillansa, sillä niin kovasti oli isän
vyö pakaroilla tanssinut!
Onneksi nämä rienaavat sanat oli kuullut vain muutama
lähempänä seisonut, ja niin hurskas tunnelma ei sen pahemmin päässyt särkymään.
Tämä oli onnellinen ilta, tämä oli parasta mitä tässä pienessä kylässä voitiin
ajatella! Iltamyöhään asti voitiin kuulla sama sanoma toistettuna aina hiukan
erilaisella äänensävyllä, mutta jokainen oli varma siitä, että kuuli pyhän
apostolin nimen lausuttuna niin selvästi kuin vain ajatella saattoi.
Kukaan ei olisi tuona yönä mennyt nukkumaan, ellei
aamukahdelta kylänvanhin olisi mitä vakavimmin kehottanut itse kutakin
siirtymään vuoteellensa ja hiljaa mielessään tutkistelemaan sisintänsä. Nyt oli
todella syvennyttävä miettimään tämän sanoman merkitystä ja syvyyttä. Itse kukin
aprikoikoon mielessänsä, mitä kaikella tällä oli sanottavana yksilöille. Mitä
kaikki merkitsisi seurakunnalle, sitä olisivat vanhimmat pohdiskeleva erikseen
esimiehen opastuksella; sillä ei tavallisten seurakuntalaisten tarvinnut
päätänsä vaivata!
Väki ei nukkunut tuona yönä lainkaan, vaan itse kukin
valvoi ja pohdiskeli. Todellakin, oli syytäkin mitä suurimpaan hengelliseen
mietiskelyyn, sillä sanoma lyhykäisyytensä takia oli mitä vaikeimmin
tulkittavissa. "Pietari!" Mitä merkitsi tuo yksi sana? Mitä se
sisälsi, odotettiinko kyläläisiltä, tai yksittäiseltä mietiskelevältä jotakin
erikoista toimenpidettä tai jonkin henkilökohtaisen asian suorittamista?
Itse kukin oli mielessään ajatellut samaa asiaa, mikä
erään kylän miehen mieleen oli tullut jo pihalla seistäessä. "Kyllä vai
ei? Olisiko se mahdollista, olisiko sillä merkitystä? Kyllä, ei, kyllä, ei!
Kyllä totisesti, ja jos ei, niin ei mitään vahinkoa kuitenkaan pääsisi
tapahtumaan!" Varmuus oli parasta, ajatteli itse kukin vuoteeltaan nousten
ja housut jalkaansa vaivihkaa pukien, rientäen pimeään yöhön. Aamulla oli joka ikinen
heinäseiväs kadonnut Giovannin varastokatoksesta!
4. Luku
Tuskin oli aurinko heittänyt ensimmäiset säteensä
kaukaisten vuorten takana, kun jo koko kylän väki oli liikkeellä. Uneton yö
vaati veronsa, ja niin oli tuskin ketään aikuista ihmistä, joka ei olisi
tuntenut itseään jossakin määrin heikoksi. Mutta hengellisesti oli itse kukin
vahvistunut koko yön hartauden johdosta.
On itsestään selvää, minne jokaisen askeleet johtivat.
Yöt ovat kylmiä noin korkealla vuoristossa, joten aasiparka luonnollisestikin
vietti yönsä rakennuksen sisällä. Tämä seikka suututti nyt kyläläisiä, jotka
itsepäisesti olivat alkaneet ajatella aasiparan olevan koko kylän yhteistä
omaisuutta. Miksi siis se joka yö nukkui Giovannin talossa? Asialle olisi
tehtävä jotakin, sillä tällainen lahja luontokappaleella ei todellakaan ollut
tarkoitettu jonkun perheen yksinoikeudeksi!
Itse kukin oli vuoteella levottomasti
vääntelehtiessään miettinyt kovasti tämän ihmeen tarkoitusta. Tuskin käsitti
kukaan sitä, että tämä tietynlainen valvontayö ihmeen kunniaksi oli aikaansaava
jotakin täysin vastakkaista kuin mitä kylänvanhin oli ajatellut. Jos
alkuseurakunta alussa oli kuin yksi sydän ja yksi sielu, voidaan sanoa tämän
kylän väen hyvin yksimielisesti eläneen elämäänsä täällä karussa ympäristössä.
Riitaisuuksia ja erimielisyyksiä, väärinkäsityksiä, oli ollut, kuten ihmisen
elämään kuuluukin, elää hän sitten missä tahansa, mutta mitään todellista
jakaantuneisuutta ei tämän kylän keskuudessa milloinkaan ollut havaittavissa.
Mutta niin kuin jo kertomuksemme alkuvaiheessa mainitsimme, ei tämä kylä enää
milloinkaan olisi oleva entisensä tämän ihmeen johdosta!
Mitä merkitsi tämä sanoma? Sitä oli siis itse kukin
todella kaikella mielen voimallaan miettinyt ja aprikoinut, ja aamutokkurainen
mieli yritti nyt koota jonkinlaista yhteenvetoa siitä, mikä yöllä oli muotonsa
saanut.
Tuskin oli kukaan ehtinyt kunnolla nauttia
aamuateriaansa kun jo kaikki olivat kokoontuneet Giovannin pihalle. Mutta missä
oli sanansaattaja, missä oli isäntä ja vaimo? Tietysti aasin luona, itsekkäät
ja ahnasmieliset ihmiset! Olivat tietysti koko yönsä viettäneet tämän pyhän
eläimen vierellä, kun muut olivat joutuneet menemään omaan kotiinsa! Tuona
aamuna syntyi melkoinen määrä katkeraa mieltä Giovannia ja hänen perhettään
kohtaan, vaikkakin ansiotta. Aivan kuten kaikki muut, oli hänkin vaimonsa
kanssa kääntyillyt unettomana aivan omassa vuoteessaan, ei aasin oljilla.
Oli jälleen kerran tulossa todella kaunis päivä, sillä
taivaalla ei ollut ainuttakaan pilveä nähtävissä. Haukotteleva Giovannikin
saapui nyt ovelle, nostellen housujensa henskeleitä. Kyllä, kyllä, tajusihan
hän sen itsekin, mitä nyt tuli tehdä! Mutta tuskin ehti hän eläinsuojan ovelle,
kun jo avulias naapuri oli hymyillen avannut sen päästääkseen aasiparan raikkaaseen
aamuilmaan. Voi, kuinka kaikki todella rakastivatkaan tätä yksinkertaista,
pyhää sanansaattajaa! Ei ollut epäilystäkään siitä, että aasiparka oli
vallannut jokaisen kyläläisen sydämen, lukuun ottamatta sitä kuritonta
pikkupoikaa, joka eilen oli saanut elämänsä selkäsaunan. Niin, tämä kuriton ja
jumalaton kakara mietti mielessänsä, miten saisi myrkytetyksi koko inhottavan
ja ällöttävän aasin, jonka takia hänen takamuksiansa olisi särkevä vielä
päiväkausia!
Aurinko oli vielä niin alhaalla, että pihalla oli
melkoisen viileätä. Aasin makuupaikka oli toistaiseksi täydellisessä varjossa,
joten sen ei tullut asettua sellaiseen paikkaan, missä se saattaisi vaikka
vilustua. Mutta mitä tulisi tehdä, sillä ei ollut vielä ruoka-aikakaan? Hyvänen
aika sentään, nyt käsitti jo useampikin, että olihan aasin saatava jonkinlaista
liikuntaakin! Kylän alapuolella olevalle niitylle paistoi jo aurinko koko sen
leveydeltä, niin että yksimielisesti päätettiin lähteä kävelylle aasiparan
kanssa.
Tuskin oli milloinkaan tapahtunut jotakin sen
kaltaista vuoriston kylissä. Koko seurakunta pienimmästä suurimpaan
kävelyttämässä yhtä takkuista aasia, joka hiukan erikoisella tavalla liikutti
takajalkojaan!
Aurinko paistoi jo melko korkealta seurueen palatessa
kylälle, ja nyt itse kukin ilmiselvästi olisi halunnut johdattaa kulkueen
keskipisteenä astelevan aasin omalle pihallensa. Ei voi olla totta, mutta siinä
oltiin joutumassa jo melkein käsirysyyn! Missä olivat eiliset vartiomiehet,
joiden tuli pitää huoli aasin turvallisuudesta? Nämä olivat katsoneet
tehtävänsä koskevan vain seurakunnan kokoontumisia, joten he olivat
hajaantuneina muiden joukkoon. Mutta nyt kylänvanhin mitä päättäväisimmällä
äänellä vaati heitä ottamaan vaarin virastaan ja käyttämään
kuritusvälineitänsä, jos tarpeen. Mutta missä olivat heidän heinäseipäänsä? Ne
olivat kummallisella tavalla kadonneet siitä paikasta, minne ne illalla oli
jätetty Giovannin pihalle!
Ennen niin yhtenäinen kyläläisten joukko murahteli
vihaisesti toinen toiselleen vartiomiesten ohjatessa aasin omalle, tutulle
pihallensa. Nyt olisi aika ruokkia tämä pyhä eläin, mutta herneet olivat
lopussa! Niinpä noudettiin parasta laatua tuoretta heinää ja lisäksi vielä
hyvin pestyjä perunoita, jotka asetettiin aasin eteen. Mutta se vain katseli
kummastellen tätä tavanomaista, onnettomuuden edellä niin normaalia ateriaansa,
haistaen sitä muutaman kerran kuin halveksien: "Tuollaista en syö enää koskaan!"
Nyt alkoi koko seurakunta ounastella onnettomuutta
koko kylälle! Eikö kellään ollut herneitä, jotta aasi olisi voitu ruokkia?
Kaikki puistelivat päätänsä, sillä jokainen halusi itse nauttia herneensä
pitkinä, pimeinä, talvisina päivinä. Tai saattaisihan jollakulla, miksei
kaikillakin, olla herneitä, mutta... mutta... Kuka nyt haluaisi syöttää
suurella vaivalla kerätyt ja kuivatut herneensä tälle aasille niin kauan kuin
se julisti sanomaansa Giovannin pihalla? "Tuota, voisinhan minä katsoa
varastostani", sanoi yksi kylän vanhimmista, "jos pyhä Pietari tulisi
minun pihalleni nauttimaan ateriansa!"
Väkijoukko kohahti! Mitä tämä nyt oikein oli? Niin, ei
kukaan sitä ihmetellyt, että tuttu mies halusi aasin omalle pihallensa
julistamaan, tai että herneitä sittenkin löytyisi, mutta mitä oli tämä mies
sanonut aasista? Oliko nyt kuultu oikein? "Jos pyhä Pietari tulisi hänen
pihallensa?" Niin, nyt seisoi siinä koko joukko suu auki tuijottaen
tarjouksen tehnyttä. Niin, niin, tämä veli oli ensimmäisenä ehtinyt ehdottaa,
että aasi tulisi hänen pihallensa, ja nyt lähes jokaista muuta perheenpäätä
harmitti niin tavattomasti, ettei itse ollut ehtinyt tehdä tätä ehdotusta.
"Kyllä meidänkin varastostamme saattaa löytyä herneitä", huudahti nyt
toinenkin kyläläinen toivorikkaana. "Meillä saattaa olla vielä
parempilaatuisia herneitä kuin Giovannilla oli, ja on meillä ehkä papujakin,
mutta tietysti vain jos mennään meidän pihalle!"
Koko joukko huusi yhtä huutoa, kukin puhuen oman
pihansa ja omien herneittensä ja papujensa erinomaisesta sopivuudesta tätä
pyhää tehtävää varten. Turhaan sai kylänvanhin pitkään kohottaa kätensä ja
vaatia hiljaisuutta. Väki oli väsynyttä ja hermostunutta, sillä kohta oli
kulunut puolitoista vuorokautta, eikä kukaan ollut nukkunut hetkeäkään. Nyt
päästettiin ulos henkisiä ja hengellisiä paineita, jotka eivät pitkään aikaan
olleet päässeet purkautumaan.
Kun suurin paine oli päässyt ulos kyläläisten
rinnoista, alkoi vähitellen tilanne rauhoittua, sillä eihän kukaan jaksa
loputtomiin huutaa. Kylänvanhin oli juossut kotiinsa ja noutanut vanhan
metsästysaseensa, jonka hän nyt laukaisi hälisevän joukon keskellä kohti
taivasta. Seurasi silmänräpäyksellinen hiljaisuus.
Nyt oli ilmiselvästikin hetki uuden järjestyksen
seuraavaa vaihetta varten. Olisi yhteisesti päätettävä, miten tätä
"herätystä" olisi jatkettava sellaisella tavalla, että jokainen olisi
tyytyväinen. Kylänvanhin tiesi aivan yhtä hyvin kuin kaikki muutkin, että Giovannin
perhettä lukuun ottamatta jokaisella oli melkoinen määrä herneitä
varastokaukaloissansa, mutta... mutta... Jos pyhä aasi parka joutuisi koko ajan
vaihtamaan pihaa ja asumusta, saattaisi se katsoa sen pahaksi asiaksi, ja
lakkaisi mahdollisesti puhumasta. Ja miten ihmeessä voitaisiin sovinnollisesti
päättää siitä, milloin aasi missäkin olisi?
Koska kukaan ei ollut halukas luopumaan omista
herneistään, talvisesta siansorkkarokastansa, olisi asia ratkaistava toisella
tapaa. Täksi päiväksi se olisi auttamattomasti myöhäistä, mutta jos kylän
parhain hevonen valjastettaisiin hyvien rattaiden eteen, voitaisiin jo huomenna
saada Hopeajärven kylältä kuorma herneitä. Vielä tänään ehtisivät rattaat
kaupoille, ja aamulla lähtisi yön kylällä levännyt kuski paluumatkalle,
varhain, anivarhain tässä niin kiireisessä tapauksessa. Mutta ruokkisiko
seurakunta nyt tätä pyhää sanansaattajaa yhteisillä varoilla ostetuilla
herneillä, jos se jatkuvasti asustaisi Giovannin talossa? Siunaus oli
silminnähden lisääntynyt tuossa talossa, siitä oli lähes jokainen varma. He
kaikki muutkin halusivat osansa tuosta siunauksesta, se oli selvääkin
selvempää!
5. Luku
Alas kylälle joutui yleisen painostuksen johdosta
lähtemään vankimman hevosen omistava isäntä, vaikkakin todella vastentahtoisesti.
Mitä jos aasi sillä aikaa alkaisi saarnata yhtäjaksoisesti, kuten pappi
kirkossa, ja hän ei olisikaan tämän vieläkin suuremman ihmeen todistajana? Hän
todella kiehui vihasta ohjatessaan hevostaan alas mutkikasta serpentiinitietä.
Mutta kaipa tälläkin oli jokin sellainen merkitys, mitä ei juuri nyt
ymmärretty, sillä alas kylälle oli lähetetty, ei ainoastaan vahvinta hevosta,
vaan kylän suulain isäntämies!
Nyt oli siis aika selvittää lisää kylän uutta
järjestystä. Se, että yhteisen päätöksen johdosta herneiden noutomatkalle oli
lähetetty tämä vastentahtoinen hevosmies, yhteisten varojen kanssa, voitiin
tietysti katsoa yhdeksi osaksi tätä uutta järjestystä, sillä olihan ilman muuta
selvää, ettei tämä olisi jäävä ainoaksi matkaksi, ainakaan kyläläisten mielestä.
He olivat halukkaita kuulemaan tätä julistusta vaikka elämänsä loppuun asti,
eli eivät siis saaneet herneet loppua kylältä, tai oikeammin sen yhteisestä
varastosta. Niin, sekin kai oli osa uutta järjestystä, että tästä lähtien aasi
olisi nauttiva kylän yhteisillä varoilla ostettuja herneitä. Eli siis oli vielä
yksi muukin pykälä, joka ilman muuta astui voimaan: Ei toki ollut soveliasta,
että näin pyhä välikappale nukkuisi Giovannin eläinsuojassa, sillä eihän tällä
enää ollut yhtään herneitä jäljellä! Ja eipä muutenkaan olisi soveliasta näin
tärkeän olennon nukkua eläinsuojassa; kyllä, kylänvanhimman vakavien sanojen
saattelemana johdatettiin aasiparka yhdistetyn seurakunta- ja kylätalon
pihalle. Se olisi nukkuva ja asuva, niin kauan kuin saarnaajatoimi jatkuisi,
seurakuntasalissa!
Kummallista kyllä, nyt vaati uusi järjestys niin
paljon pohdintaa ja miettimistä, että eläinraukan ruokailu tältä päivältä
unohdettiin täysin. Ei tullut kenenkään mieleen sellainen mahdollisuus, että
olisi kerätty kolehti, tällä kertaa herneistä. Ei, sillä aasin puheet
unohdettiin, uudet sellaiset, sillä nyt oli alkanut kiivas väittely siitä, mitä
tämä aasin sanoma todella tahtoi kertoa kyläläisille. Huuto oli mahtava, sillä
niin monenlaisiin johtopäätöksiin oli itse kukin kyläläinen edellisen yön
aikana tullut.
Yksi erittäin johdonmukainen julkilausuma oli jo
ilmaistu muutamaa hetkeä aikaisemmin. Yksi kylän isännistä olisi halunnut
"Pyhän Pietarin tulevan pihallensa julistusta harjoittamaan." Niin,
hän oli ehdottomasti sitä mieltä, että aasi oli ilmoittanut oman nimensä jo
niin moneen kertaan, että se oli uskottava vähemmälläkin. Mutta tämä ei
miellyttänyt joitakin mietiskelyä harjoittaneita. He olivat ehdottomasti sitä
mieltä, tuskin sitä rohkeni julki lausua, että kysymys oli paljon enemmästäkin.
Eikö todellakin ollut niin, että itse pyhä apostoli oli nyt ottanut uuden
muodon, ja ilmestynyt kylän väelle?
Huuto sen kuin paisui, sillä nyt sai kumpikin ajatus
kannatusta, joidenkin taas pyrkiessä tuomaan julki oman ajatuksensa asiasta.
Oliko kylän väki milloinkaan aikaisemmin ollut näin erimielinen jostakin?
"Olkaa hiljaa ja kuunnelkaa!" huusi yksi
hurskaimmista kyläläisistä. "Minulle paljastui viime yönä mitä selvimmällä
tavalla se, että aasi haluaa kertoa koko kylän väelle, että minun pojastani
Petruksesta on tuleva jotakin suurta tämän kylän keskuudessa. Niin moneen
kertaan on aasi jo kutsunut nimeltä minun poikaani!" Hirvitys, millainen
huuto seurasikaan tätä ilmestystä ja mitä epätodennäköisintä selitystä! Jos
selitys ylipäätänsä oli jotenkuten paikkansa pitävä, niin eihän toki ollut
kysymys tästä Petrus-pojasta, vaan ennemminkin naapurin paljon kiltimmästä ja
pyhitetymmästä Petruksesta, joka varmastikin oli tuon aasin tarkoittama
"Pfeettrussscch!"
Ei paljoa puuttunut, että koko kylän väki olisi
joutunut tukkanuottasille, sillä nyt itse kukin puolusti perheensä ja
poikastensa kunniaa. Nyt tarvittiin todellakin uutta järjestystä, ja jälleen
kerran laukesi kylänvanhimman ase sillä tuloksella, että jokainen vaikeni.
"Nyt kaikki hiljaa, tai tulee vainajia!", huusi vihastunut
patriarkka. "Me tarvitsemme uuden järjestyksen ja pikaisimmin! Tällä
tavoin ei asiasta tule yhtään mitään. Joka iikka istumaan saliin!" Niin
siis istui hetken kuluttua koko kylän väki tässä niin tutuksi käyneessä
kokoussalissa, johon sunnuntaisin tultiin yhteen kirkonmenoja harrastamaan.
Toisaalta taas ei ollut mitenkään niin tutun omaista se, että aasille oli
sijattu pehmoinen nukkumapaikka aivan saarnatuolin virkaa ajavan korokkeen
viereen salin etuosassa. Toki, toki, ei ollut mitään kummallista siinä, että
olkien päälle oli levitetty yksi vanhimmista seinävaatteista, joka esitti
jotakin uskonnollista tapahtumaa; mitä, sitä ei kukaan ollut koskaan päässyt
tietämään. Joku ulkopuolinen ehkä olisi saattanut kertoa näille hurskaille
ihmisille, että heidän kokoussalinsa seinällä, parhaimmalla paikalla, oli
vuosikausia komeillut täysin pakanallista menoa esittävä itämainen vaate!
Tässä yhteisössä oli aina ollut valittuna yksi
viisaimmista miehistä, joka toimi kirjurina ja kylän raha-asioiden hoitajana.
Uusi järjestys vaati nyt ehdottomasti sitä, että tämä istuutui vanhan
koulupulpetin taakse kirjoitusvärkkiensä kanssa, ja kirjoitti muistiin
pienintäkin yksityiskohtaa myöten kaiken sen, mitä uuteen järjestykseen sisällytettiin.
Mutta mikä näistä lukuisista kannanotoista tai selityksistä hyväksyttäisiin
muistiin kirjoitettavaksi? Kuka olisi oikeassa, kuka väärässä? Vai olivatko
kaikki oikeassa? Sekin oli tietysti yksi mahdollisuus, ja tietynlaisena
poliitikkona kylän vanhin käsitti, että nyt oli hyvä olla mieliksi vähän
jokaiselle. Niinpä aloitettiin mitä erikoislaatuisimman asiakirjan laadinta,
johon kirjuri merkitsi muistiin jokaisen erilaisen ilmestyksen siitä, mitä
aasin sanoma tarkoitti.
Vielä kaksi päivää sitten oli kylän väki ollut mitä
parhaimmassa sovussa keskenään. Mitään jakavaa tekijää ei ollut havaittavissa,
ja pienet erimielisyydet oli ohitettu niihin sen kummemmin puuttumatta. Mutta
nyt oli tämän ihmeen myötä tapahtunut jotakin todella ihmeellistä, odottamatonta.
Yhden yön mietiskelyn perusteella oli tämä suhteellisen vähäinen asukasmäärä
jakaantunut niin moneen leiriin, että kirjurin oli oikein laskettava, kuinka
monta erilaista kannatusryhmää oli muodostunut, sillä jokainen ryhmä piti
lujasti kiinni omasta näkemyksestään. Todellakin, penkkejä siirreltiin erilleen
toisistaan, ja kunkin näkemyksen kannattajat asettuivat tiukasti yhteen, muista
erottuvaan ryhmään.
Ehkä suurin ryhmä oli se, joka uskoi aasin tahtovan
ilmoittaa seurakunnalle, että Pietarin tulisi olla tämän kylän
suojelupyhimyksen, eikä entisen, joka sellaisella tavalla oli katsellut
muualle, kun aasi parka sai kokea hirvittävän lävistyksen. Ja asiassa saattoi
olla perää senkin johdosta, että koko kylällä ei ollut yhtään ainoata Pietarin
kuvaa, saati sitten kuvapatsasta, vaikka alhaalla Hopeajärven kylälläkin oli
kirkon seinän syvennyksessä melkein aidon kokoinen pyhän Pietarin patsas.
Tarkoittiko sanoma ehkä sitäkin, että tuo pysti pitäisi siirtää tänne kylälle,
kokoushuoneen etuosassa olevalle korokkeelle? Pyhä riemu alkoi täyttää näiden
ihmisten mieltä, sillä tämä olisi jotakin todella erinomaista! Mutta suostuisiko
laakson pappi tähän muutokseen? Se oli todella vakava kysymys, sillä silloin ei
Hopeajärven kirkossa olisi enää Pietarin patsasta!
Niin, niin, tämä ryhmä pohti nyt suureen ääneen, miten
saataisiin pappi taivuteltua tähän siirto-operaatioon. Samanaikaisesti väitteli
toinen ryhmä siitä, oliko pyhä apostoli kirjaimellisesti ruumiillistunut tähän
pyhään eläimeen, vai puhuiko hän ainoastaan sen kautta. Niin, asia vaati
todellista pohtimista, sillä lopputuloksesta riippuen oli pian päätettävä,
pitäisikö aasi pukea valkeaan viittaan, sillä eihän ollut sopivaa, että pyhä
mies astelisi kylän väen keskuudessa ilman rihman kiertämääkään; jos asia nyt
sillä tavoin olisi. Ja tietysti olisi silloin täysin sopimatonta sekin, että
kylän väki nukkuisi mukavissa vuoteissansa, ja pyhä mies joutuisi makaamaan
olkikasassa, vaikka se olikin sijattu niin kauniilla seinävaatteella!
Niin, näkemykset poikkesivat toisistaan hyvin
suuresti, mutta varmaankin kaikkein erikoisinta oli seurata useamman perheen
riitaa siitä, kenen poikaa aasi kutsui suureen palvelustehtävään. Sitä ei aasi
tässä vaiheessa ollut halukas itse kertomaan ja erittelemään, olihan se ilmeisen
hämmentynyt sen hetkisestä tilanteesta. Niin, eihän nyt ole aivan jokapäiväistä
se, että luontokappale sijoitetaan kylän pyhimpään, tärkeimpään paikkaan,
kopisevalle puulattialle! Ehkä ei aasi siten ehtinyt oikein edes ajattelemaan
tyhjää vatsaansa, sillä turvallisinta tämän meluavan ihmisjoukon keskellä oli
maata siinä seinän vieressä, alttarin alapuolella, tutun tuoksuisessa
olkikasassa. Niin, uskoa tai ei, mutta niin ajattelevaisia olivat nämä ihmiset
olleet, että paikalle oli tuotu oljet Giovannin eläinsuojasta, juuri niiltä
sijoilta, missä aasi oli edellisenkin yönsä viettänyt. Mitä oli siinä oikein
ajateltu, eläinparan mukavuutta, vaiko omien olkien säästämistä?
Markku Vuori
Copyright 1997
Kaikki oikeudet pidätetään
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti