20.12.2012
”Ahkeroikaa sitä, mikä on hyvää kaikkien
ihmisten edessä. Jos mahdollista on ja mikäli teistä riippuu, eläkää rauhassa
kaikkien ihmisten kanssa.” (Room. 12)
”...kaikille minä olen ollut kaikkea,
pelastaakseni edes muutamia. Mutta kaiken minä teen evankeliumin tähden, että
minäkin tulisin siitä osalliseksi. ” (1. Kor.9)
Olen joutunut paljon ajattelemaan samoja
asioita kuin Paavali. Onko sitten ihmeellistä, jos joudun hänen tavallaan
toteamaan lähes päivittäin, että minulla on suuri murhe ja ainainen kipu
sydämessäni? (Room. 9).
Viimeisimmissä
kirjoituksissani olen tuonut esiin niitä asioita, jotka erikoisella tavalla
ovat tulleet sydämelleni. Tänään nousi mieleeni aivan erikoisesti vastaus niitä
ystäviäni varten, jotka eivät oikein hyvällä tahdollakaan osaa ymmärtää
tyytymättömyyttäni vallitsevaan tilanteeseen. Ehkä suurin murheeni aihe perustuu siihen suorastaan itkettävään
todellisuuteen, että meissä on niin vähän todellista Jeesuksen Kristuksen
mieltä!
Mitä todistaa
meistä asenteemme ja mielemme kohtaamillemme ihmisille? Millainen kuva
ympärillämme olevilla ihmisillä on meistä? Kuinka suurta rauhaa olemme
nauttineet ja nautimme tällä hetkellä? Me uskomme olosuhteiden pakottaneen
meidät kaikkeen kohtaamaamme, ja olemme melko varmoja siitä, että muuta
mahdollisuutta ei ole ollut olemassakaan. Totuuden janomme ja rakkautemme
oikeaksi havaitsemiamme asioita kohtaan ovat pakottaneet meidät toimimaan juuri
siten kuin olemme toimineet? Me
olemme aivan selvästä johdatuksesta ajautuneet irrallemme, irti toisistamme ja
maailmasta? Todistuksemme on varmaankin monin tavoin perusteltu tavalla tai
toisella, mutta erikoisesti Sanalla! ?
Miksi jokin
sisimmässäni kuitenkin itkee karvaita kyyneleitä kaiken jumalallisen
ilmestyksen keskellä, palattuamme takaisin koko Jumalan Sanaan, alfasta
omegaan? Mehän uskomme jokaisen sanan, pilkunkin, tultuamme osalliseksi Jumalan
erikoisesta kutsumuksesta tässä ajassa? Miksi kuitenkin on tosiasia, etten
milloinkaan elämäni viimeisten vuosikymmenten aikana ole kuullut kenenkään oman
piirin julistajan puhuvan noista kahdesta jakeesta, jotka ovat tämän
kirjoituksen alussa? Mihin meidät on kutsuttu? ”...sillä rauhaan on Jumala
teidät kutsunut.” (1.Kor.7) Jumalamme on kaikin puolin järjestyksen Jumala. Se
tulee mitä selvimmin esiin Hänen Sanansa perusteella. Kaikki siinä esitetty on
täydellisessä harmoniassa keskenänsä, pienintä piirtoa myöten. Tietyt
ennustukset ja ennalta kerrotut tapahtumat eivät useinkaan koske vain tiettyä
aikakautta, vaan tietyllä jumalallisella tavalla yksittäisetkin kohdat
sisältävät jumalallisen viisauden ilmoituksen koko pelastushistorian ajalle.
Sama Kirjoitusten kohta on puhunut aikanaan muinaisille esi-isillemme, mutta
pätee siitä huolimatta meidänkin kohdallamme tässä viimeisessä ajassa. Herramme
todistuksen mukaan pieninkään piirto Sanasta ei ole katoava, vaan kaikki on
toteutuva jumalallisen tarkoituksen mukaisesti pienintäkin yksityiskohtaa
myöten.
Miten on
sitten tuon sanankohdan suhteen, jossa meitä kehotetaan elämään rauhassa
kaikkien ihmisten kanssa? Päteekö se vielä tässä mitä sekavimmassa ajassa,
jossa suurin osa ihmisiä on hylännyt ainakin meidän näkökantamme mukaan kaiken
jumalallisen näyn ja käytöksen? Voiko kaiken tämän keskellä enää puhua rauhasta
ihmisten kanssa, kun meidät suorastaan pakotetaan vetäytymään syrjään kaikista
ulkopuolisista ihmisistä heidän jumalattomuutensa johdosta? Eikä vain
jumalattomista, vaan myös kaikista eri näkemyksen omaavista uskovaisista!
Olemmeko siis tehneet kaiken pakon edessä, vai olisiko sittenkin vielä tänään
totta se, että mikäli meistä riippuu, jokin toisenlainen suhtautuminen olisi
mahdollinen, sillä sanoohan Paavalikin, että hän on halunnut olla kaikille
kaikkea, voittaaksensa edes muutamia?
Voimmeko
leimata tämän ajan joksikin sellaiseksi, mitä ei koskaan aikaisemmin ole ollut,
ja joka nyt oikeuttaa meidät tulkitsemaan Raamattua aivan erilaisella tavalla?
Olenko minä suorastaan vääryydessä, ottaessani tähän yhteyteen ajatuksen
kaikkien kanssa rauhassa elämisestä? Menneiden vuosien todistuksen perusteella
(tarkastellen ns. omaa piiriämme) ei rauhassa elämisestä ole ollut
kysymystäkään edes oman joukon kanssa. Havaitsemamme ristiriitaisuudet ja
erilaiset näkemykset ovat suorastaan oikeuttaneet meidät erottautumaan
hiukankin poikkeavasti ajattelevista uskovaisista, myös omaan joukkoon
kuuluvista? Tämä on johtanut siihen, että tämä joukko on varmastikin maailmahistorian
jakautunein ryhmittymä.
En voi olla
yhä uudelleen ajattelematta meidän Herramme viimeisiä hetkiä opetuslastensa kanssa.
Tietoisuudessa läheisestä kuolemastaan Hän suorastaan janosi tuota viimeistä
rauhanomaista yhdessäoloa omiensa kanssa. Tämä historiallinen tapahtuma on
aivan erikoisessa määrin sitova meitäkin kohtaan tässä viimeisimmässä ajassa. "Ymmärrättekö,
mitä minä olen teille tehnyt? Te puhuttelette minua opettajaksi ja
Herraksi, ja oikein te sanotte, sillä se minä olen. Jos siis minä, teidän
Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset
pesemään toistenne jalat. Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin
tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt. Totisesti, totisesti minä sanon
teille: ei ole palvelija herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä
suurempi. Jos te tämän tiedätte, niin
olette autuaat, jos te sen teette.” (Joh.13)
Mikäli teistä
riippuu! Olemmeko todellakin vastoin kaikkea jumalallista viisautta sanoutuneet
irti suuresta määrästä Sanan todistusta, jopa Herramme omista sanoista, niin että
olemme tulleet riippumattomiksi kaikesta sellaisesta, mikä omasta mielestämme
aiheuttaa meille ongelmia ja hankaluuksia? Ymmärrämmekö, mitä Herra on meille
tehnyt? Mikä on se esikuva, minkä Hän meille antoi? Millaisten ihmisten kanssa
Hän oli tekemisissä? Oliko Hänen elämänsä
helppoa näiden seuraajiensa kanssa? Miten toimi aivan lähitulevaisuudessa
Hänen merkittävin seuraajansa, Pietari? Kuinka inhimillisesti kireälle
vetivätkään opetuslapset Hänen inhimilliset tunteensa kautta koko yhteisen
vaelluksen! - Tuliko kutsua taivaasta tuli epäuskoisten ylle, saisivatko tietyt
ressukat istua Hänen oikealla ja vasemmalla puolellaan, kuka heistä olisi
merkittävin seuraaja... Hän joutui eräässä vaiheessa tuomaan julki
ahdistustansa hyvin vakavilla sanoilla: "Voi
sinä epäuskoinen ja nurja sukupolvi, kuinka kauan minun täytyy olla teidän
kanssanne? Kuinka kauan kärsiä teitä?” (Matt. 17).
Kuka meistä
olisi säilyttänyt mielenrauhansa tällaisen joukon keskellä, ennen kaikkea
tietoisuudessa, että yksi pesty jalkapari olisi tuota pikaa rientävä
kavaltamaan hänet uskonnollisille vastustajille? Mikäli meistä olisi jotakin
riippunut, olisimme varmastikin tehneet kaiken aivan toisella tapaa. Aivan
varmasti! Mikäli teistä riippuu... Nyt ei kuitenkaan puhuta meidän
luonnollisesta ajattelustamme ja mielestämme, vaan mitä tutuimmasta
sanankohdasta: ”...niin tehkää minun
iloni täydelliseksi siten, että olette samaa mieltä, että teillä on sama
rakkaus, että olette sopuisat ja yksimieliset ettekä tee mitään itsekkyydestä tai turhan kunnian pyynnöstä, vaan että
nöyryydessä pidätte toista parempana kuin itseänne ja että katsotte kukin,
ette vain omaanne, vaan toistenkin parasta. Olkoon teillä se mieli, joka myös
Kristuksella Jeesuksella oli...” (Fil. 2).
Tämän
julistuksen peruskohta siis perustuu mitä merkittävimpään ehdollisuuteen:
Mikäli teillä on Kristuksen mieli, riippuu teistä suuri määrä rauhaa
kaikenlaisten ihmisten parhaaksi ja tervehtymiseksi. Itsekkyys ja turhan
kunnian pyyntö ovat täysin vieraita asioita todelliselle Jumalan lapselle,
jolla on varaa olla kaikkea kaikille, voittaakseen edes muutamia Herralle.
Voi kun Sinäkin lukisit Sanaa enemmän, niin ei
minun tarvitsisi niin kovasti etsiä eri kohtia todistaakseni, että kirjoitan
Sanan todistuksen pohjalta! Mitä enemmän luen ja kuuntelen Sanaa, sitä
ristiriitaisempi tunne valtaa mielen kun olen pakotettu näkemään niin paljon
sellaista, millä en usko olevan mitään sijaa todellisen seurakunnan
keskuudessa. Meillä on varaa olla jotakin
muuta, kuin mitä tähän asti olemme olleet! Jumala on uskonut meille niin
paljon hyvää ja todellista kaiken petollisuuden ja eksytyksen keskellä, ettei
meillä ole mitään syytä erottautua sellaiseen luostarimaiseen elämään, johon
suuri osa on ajautunut yksinomaan vaikeuksien kohtaamisen pelossa.
Eristäytyminen vääristä syistä ei ole rohkeutta, vaan todellisuuden kohtaamisen
pelkoa, yksinkertaisuutta pahimmillaan. Eilen kuulin Saksan televisiosta tähän
sopivan humoristisen lauselman: ”Monimutkaisinta maailmassa on
yksinkertainen ihminen!” Ajattelemisen aihetta!
Eiköhän
meitäkin ole vallinnut tietynlainen yksinkertaisuus, jolla ei ole mitään
tekemistä jumalallisen yksinkertaisuuden kanssa? Meistä on riippunut lukematon
määrä kohtaamisia, ihmiskohtaloita. Mitä olemme tehneet asenteillamme ja
elämällämme muille maan matkaajille käsittämättä ollenkaan, kuinka paljon
riippuu meistä itsestämme? On suoranainen kirous, ettei tästä aiheesta ole
puhuttu enempää meidän keskellämme. Paavali tiesi mitä sanoi ja kirjoitti
muistiin. Hänellä oli todellinen rakkaus tapaamiaan ihmisiä kohtaan.
Ateenassakaan
hän ei toiminut ollenkaan siten kuin suurin osa nykyisiä oikeaoppineita. Hän
tiesi tuomion ja arvostelun hengen aikaan saavan vain vastareaktion,
vastahyökkäyksen. ”Sillä ateenalaisilla
ja siellä oleskelevilla muukalaisilla ei kenelläkään ollut aikaa muuhun kuin
uutta puhumaan ja uutta kuulemaan. Niin Paavali astui keskelle Areiopagia ja
sanoi: 'Ateenan miehet, minä näen kaikesta, että te suuresti kunnioitatte
jumalia. Sillä kävellessäni ympäri ja katsellessani teidän pyhiä paikkojanne
minä löysin myös alttarin, johon oli kirjoitettu: 'Tuntemattomalle jumalalle'.
Mitä te siis tuntemattanne palvelette, sen minä teille ilmoitan'.” (Apt.
17).
En yhtään
ihmettele, että sama Paavali kirjoittaa Timoteukselle yhden merkittävimmistä
asioista: ”Eihän sitäkään, joka
kilpailee, seppelöidä, ellei hän kilpaile sääntöjen mukaisesti. Peltomiehen,
joka vaivaa näkee, tulee ennen muita päästä osalliseksi hedelmistä. Tarkkaa,
mitä sanon; Herra on antava sinulle ymmärrystä kaikkeen.” (2. Tim.2).
”Herra on antava sinulle ymmärrystä
kaikkeen!” ”Te ulkokullatut, maan ja taivaan muodon te osaatte arvioida; mutta
kuinka ette arvioitse tätä aikaa? Miksi ette jo itsestänne päätä, mikä oikeata
on?” (Luuk.12). Herra on meidän Luojamme ja tietää meidän
perusolemuksemme. Kaikki meissä on tiettyä tarkoitusta varten, myös aivomme.
Aivojen ei kuitenkaan tule hallita sydäntämme, vaan sydämen aivoja. Jumala on
järjestyksen Jumala, ja aivomme ovat tarpeen tämän järjestyksen ylläpitämiseksi
meidän elämässämme.
Suurin osa
asioistamme on selvästi jätetty meidän päätettäväksemme, mikäli vain olemme
halukkaita näkemään vastuumme elämästä ja tahdostamme elää rauhassa ja
sovinnossa kanssaihmistemme kanssa. Millaisen vaikutuksen tekee elämämme
kohtaamiimme ihmisiin, herääkö heissä halu tulla samanlaiseksi kuin mekin? Mitä
uskovaisuus todella merkitsee, millaiseksi se tekee käytöksemme ja olemuksemme?
Onko tarkoitus, että meistä tulee huomiota herättävän hurskaita ja
uskonnollisia olentoja, joiden uskovaisuutta ei voisi havaita ilman erikoista
esiintymistä ja puhumista? Onko uskovainen tarkoitettu kuin imitaatiolaitteeksi,
joka jatkuvasti esittää jotakin uskonnollista, herättääkseen mahdollisimman
paljon huomiota?
Mitä enemmän
luen Raamattua, sitä selvemmäksi tulee kaiken todellisen uskovaisuuden perusta,
joka voidaan tuoda julki yhdellä lauseella: Meidät kerran tuomitaan sen mukaisesti, mitä olemme elämällämme tehneet
läheisellemme!
Sanoja voi
kuka tahansa ottaa suunsa täyteen, oikeita ja turhiakin, jotka myöskin joutuvat
kerran arvostelun ja tuomion kohteeksi. Hyvät sanat ovat tarpeellisia ja
paikallaan, mutta usko ilman tekoja on kuollut. Pelkkä tieto ei merkitse vielä
yhtään mitään, vaan se on ainoastaan kuin eräänlainen ponnahduslauta elämän
aloittamiseen. Pelkät rakennuskivet eivät hyödytä mitään, ellei
kivenhakkaajalla ole mahdollisuutta muovata niitä yhteensopiviksi. Kiven
käsittely ei tunnu hyvältä, mutta se on ehdoton edellytys yhteen sopivaisuuteen.
Kaikki turhat ja haitalliset särmät on hakattava pois, samoin kuin kirves on
asetettu kaikkien tarpeettomien puiden juurelle!
”Sillä jos minä rukoilen kielillä puhuen,
niin minun henkeni kyllä rukoilee, mutta ymmärrykseni on hedelmätön. Kuinka
siis on? Minun on rukoiltava hengelläni, mutta minun on rukoiltava myöskin
ymmärrykselläni; minun on veisattava kiitosta hengelläni, mutta minun on veisattava
myöskin ymmärrykselläni.” (1.Kor. 14) Me tarvitsemme siis ymmärrystä voidaksemme
toimia sellaisella tavalla, mikä luo mahdollisuuden Sanan tarkoittamaan
yhteiselämään muiden ihmisten kanssa. Jossakin mielessä suuri osa uskovaisista
on kuin kielillä puhuvia robotteja, joita ei juuri kukaan ymmärrä eikä siten
jaksa olla heidän kanssaan tekemisissä.
Meidän tulisi itsestämme ymmärtää, että oma
käytöksemme vaikuttaa suorastaan tavattomasti tähän maailmaan jättämäämme
jälkeen. Emme kai ole unohtaneet, että me olemme Herran Jeesuksen Kristuksen
tuoksu kohtaamillemme ihmisille? Joskus suorastaan kauhistuttaa joidenkin
ihmisten ympärillä leijuva hengellinen haisupiiri ja melkein nähtävä pölypilvi.
Mikäli meistä riippuu, saattaa tulos Evankeliumin kannalta olla jotakin aivan
muuta, kuin mitä rauhaamme sopii. Ihmisten tulisi nähdä meidän olemuksestamme
geeniperintömme, joka ei kerro ainoastaan meistä, vaan mikä pelottavinta, myös
suvustamme. Kuka on isämme, millaisia ovat sukulaisemme? Antaako elämämme aivan
väärän todistuksen lähimmäisestämme, koska mikään tekemämme ei jää ilman
vaikutusta. Toistakaamme: Mikään tekemämme, puhumamme, ei jää ilman
vaikutusta, joka kerran asetetaan eteemme iankaikkisuuden videolla!
Johannes
esittää jotakin suorastaan hellyttävää, kun vain näkee asian syvällisen
merkityksen: sellainen kuin Hän on,
sellaisia mekin olemme tässä maailmassa! Hän tiesi kuka Hän oli, mikä oli
Hänen elämänsä tarkoitus ja päämäärä. Hänellä oli jatkuva yhteys Isään, jonka
kautta Hän sai voiman kohdata kaikki eteensä tuleva. Vaikka oli Jumalan Poika,
tai juuri siksi, Hänen täytyi jatkuvasti vetäytyä rukoukseen ja keskusteluun
Isän kanssa. Hän oppi kuuliaisuuden kaiken kärsimänsä johdosta, kuinka sitten
me voisimme kuvitella selviävämme jollakin muulla tavalla kaikesta
kohtaamastamme?
Miksi
kuitenkin rukouksemme usein on tietynlainen yksinpuhelu, ilman että todella
kokisimme kuulevamme toisen osapuolen äänen? Uskon kaiken suuressa määrin
perustuvan siihen, kuinka paljon me annamme aikaa Herrallemme. Todellinen
rukous ei ole mitään rutiinia, muodollista päivittäistä velvollisuuden
täyttämistä, vaan yksinkertaista antautumista jokapäiväiseen elämään. Aivan
liian moni suorittaa uskonnollista päivärutiinia, suorittaa elämää, sen sijaan
että eläisi sitä.
Meidät on
kutsuttu olemaan sellaisia kuin Hän oli tämän maan päällä. Hän tiesi kuka ja
mitä oli, ja samalla tavoin meilläkin on oikeus omata luottamus siihen keitä ja
mitä me olemme. Hän saattoi hurskaiden ihmisten kiihtymykseksi todeta olevansa
Minä olen, ja jos me kerran olemme Hänessä, olemme sellaisia kuin Hänkin oli,
mekin saamme olla osallisia tuohon Minä olen! Perimämme jo oikeuttaa siihen,
mutta kaikki perustuu jatkuvaan kasvuun ja kehitykseen, koska koko elämämme on
matkalla oloa, eteenpäin kulkemista. Ken lepohon itsensä heittää, on kuollut jo
eläessään, sanoo yksi runoilijoista. Meidän lepomme ei perustu pehmeään
vuoteeseen tai mukavaan tuoliin, vaan pelastuksen tuomaan sielunrauhaan, joka
on ylitse kaiken inhimillisen ymmärryksen.
Miksi sieluni
olet minussa niin levoton? Yhä vielä kaikuu ajoittain korviini rauhoittava ääni
jo melkein viidenkymmenen vuoden ajalta, joka kehottaa ottamaan kaiken
rauhallisesti ja odottamaan Herran aikaa. Rauha, rauha, ei hätää mitään, on
minulle toivotettu joka kerta kun olen suuni avannut tai jotakin kirjoittanut.
Minä odotan Herraa, sielussani on syvällinen rauha, mutta silti minulla on
ainainen kipu ja hätä jokaisen ihmisen puolesta. Odotuksemme saattaa olla loppu
jo seuraavalla hengenvedolla, ja olemme siirtyneet iankaikkisuuteen - kaikki
muutokset ovat peruuttamattomasti ohitse! Rohkenetko hetkeksi todella syventyä
ajattelemaan mitä merkitsee se, ettei mitään muutoksen ja korjauksen
mahdollisuutta enää ole. Ikuisesti! Peruuttamattomasti!
Kuolema ei
muuta mitään, se vain siirtää meidät tuonpuoleiseen, ja kaikki ratkaisut ja
muutokset on tehtävä tämän elämän puolella. Kumpi siis on tärkeämpi, Jumalan
aika, vai meidän aikamme? Olemmeko sellaisessa määrin unohtaneet ne lukuisat
sanankohdat, jotka kuuluttavat meille mitä tärkeimmän viestin juuri tälle
hetkelle? ”Sentähden, niinkuin Pyhä Henki sanoo: ”Tänä päivänä, jos te kuulette hänen
äänensä, älkää paaduttako sydämiänne, niinkuin teitte katkeroituksessa,
kiusauksen päivänä erämaassa...” ”Katsokaa, veljet, ettei vain kenelläkään
teistä ole paha, epäuskoinen sydän, niin että hän luopuu elävästä Jumalasta,
vaan kehoittakaa toisianne joka päivä, niin kauan kuin sanotaan: ’tänä päivänä’, ettei teistä kukaan synnin pettämänä paatuisi;
sillä me olemme tulleet osallisiksi Kristuksesta, kunhan vain pysymme
luottamuksessa, joka meillä alussa oli, vahvoina loppuun asti. Kun sanotaan: ’Tänä päivänä, jos te kuulette hänen äänensä, älkää paaduttako
sydämiänne, niinkuin teitte katkeroituksessa’, ketkä sitten, vaikka kuulivat,
katkeroittivat hänet? Eivätkö kaikki, jotka olivat Mooseksen johdolla lähteneet
Egyptistä?”
Kuinka suuri
joukko lähtikään liikkeelle ns. hengellisestä Baabelista suuren jumalanmiehen
johdolla, uskoen jo saavuttaneensa jotakin aivan valtavaa? Mutta kuinka pian
unohtuikaan se oppi, joka kirjoittajan sydämeen kirjoitettiin tulikirjaimin
heti ensimmäisen uskossa olon vuoden aikana vuosien 1964-1965 vaihteessa: ”Katso, minä olen sinua sulattanut, hopeata
saamatta, minä olen sinua koetellut kärsimyksen pätsissä. Itseni, itseni tähden
minä sen teen; sillä kuinka onkaan minun nimeäni häväisty! Kunniaani en minä
toiselle anna. Kuule minua, Jaakob, ja sinä, Israel, jonka minä olen kutsunut:
Minä olen aina sama, minä olen ensimmäinen, minä olen myös viimeinen.”
(Jes.48).
Kuinka vakava
varoitus meille tässä viimeisessä ajassa!
Minä olen
aina sama, minä olen ensimmäinen, minä olen myös viimeinen! Hän ei ole
muuttunut, vaan Hän on juuri tällä hetkellä sama Herra, joka aikanaan selvästi
toi julki kunniansa ja odotuksensa meitä kohtaan. Olisiko missään muussa ajassa
langetettu niin paljon häpeää Jumalan ja Hänen palvelijoidensa ylle kuin juuri
nyt? Olemmeko me juuri siitä syystä kärsimyksen pätsissä, koska toimintamme
kautta suuri häpeä on tullut mitä ihanimman sanoman ylle?
Mitä kertoo
meistä se, jos nyt kymmenien vuosien jälkeen vielä vastauksemme kysymykseen
toivomme perustasta perustuu sopivasti valittuihin lainauksiin suuren
jumalanmiehen puheista? Sana sanoo mitä selvimmin ja vakuuttavimmin totuuden
tähänkin asiaan: ”Varokaamme siis, koska
lupaus päästä hänen lepoonsa vielä pysyy varmana, ettei vain havaittaisi
kenenkään teistä jääneen taipaleelle. Sillä hyvä sanoma on julistettu meille
niinkuin heillekin; mutta heidän kuulemansa sana ei heitä hyödyttänyt, koska se
ei uskossa sulautunut niihin, jotka sen kuulivat.” (Hebr.4)
”Sentähden pankaa pois kaikki saastaisuus
ja kaikkinainen pahuus ja ottakaa hiljaisuudella vastaan sana, joka on teihin
istutettu ja joka voi teidän sielunne pelastaa. Mutta olkaa sanan tekijöitä,
eikä vain sen kuulijoita, pettäen itsenne (Jaak.1).” Tässä yhdessä ainoassa lauseessa tulee julki
koko kirjoituksemme perussisältö. Jokainen istutus, kaikki saastaisuus ja
kaikkinainen pahuus on pantava pois, jotta voisimme hiljaisuudella ottaa
vastaan meihin istutetun sanan, joka ainoastaan voi meidät pelastaa!
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti