Sillä ei
ole, niinkuin
ihminen
näkee... 1.Sam.16:7
Johannes oli ajoittain hyvin, hyvin murheellinen. Hän
ei oikein itsekään käsittänyt mistä kaikki johtui. Hän vain yksinkertaisesti
tunsi olonsa todella surkeaksi, ja jossakin mielessä hän ei näinä kaikkein
surkeimpina hetkinä nähnyt mitään valonpilkahdusta elämänsä taivaalla. Tähän
surkeuteen ei kuitenkaan kuulunut se puoli Johanneksen elämää, mikä koski
jumalallisia asioita. Hänen sisäinen ihmisensä jaksoi katsoa niihin lupauksiin
ja siihen todellisuuteen, mitä hänen Isänsä oli hänelle lahjoittanut.
Elämän todellinen tragedia ainakin Johanneksen
elämässä oli siinä, että hänet oli luotu joksikin täysin vastakkaiseksi
kaikelle sille, minkä keskellä hän joutui elämään. Hän olisi mielellään
halunnut muuttua olosuhteita ja ympärillä vallitsevia tekijöitä vastaavaksi,
mutta tiesi kaiken tämän toivomisen olevan turhaa. Hän ei yksinkertaisesti
voinut tehdä sellaisia kompromisseja elämänsä kanssa. Oliko hänen kutsumuksensa
todellakin määrä sitoa hänet kaiken sellaisen keskelle, mikä ei missään
suhteessa tyydyttänyt hänen todellista minäänsä, todellista olemustansa? Oliko
tässä hänen elämänsä saatanan enkeli, joka oli pantu rusikoimaan häntä, ettei
hän ylpistyisi? Oliko kaiken todella tarpeen mennä niin pitkälle kuin se meni,
sillä hän ei tuntenut ainoastaan ylpeytensä kadonneen, vaan jossakin määrin hän
ajoittain jo pelkäsi koko persoonallisuutensa hajoavan kaiken ahdistavan
keskellä.
Kuinka usein olikaan hän sanonut Jumalallensa ja
joillekin ystävillensäkin, että nyt hänen mittansa oli täysi; hän ei kestäisi
enää mitään lisätuskaa. Aivan yhtä usein hän kuitenkin oli joutunut toteamaan,
että sittenkin hän oli kulkenut kaikkien noiden kestämättömiltäkin tuntuneiden
ahdistusten lävitse. Itse hän tunsi monessa suhteessa menneensä rikki näissä
koettelemuksissa, mutta mikä oli sydämen Tuntijan arvio, sen tiesi vain yksin
Hän.
Enemmän kuin mitään muuta elämässänsä, kaipasi
Johannes itsellensä jonkinlaista sydänystävää. Hän tosin tiesi kutsumuksensa
auttamattomasti merkitsevän sitä, että hän koko elämänsä ajan olisi tietyssä
suhteessa oleva yksi yksinäisimmistä ihmisistä tämän maan päällä, sillä se oli
jokaisen todellisen jumalanpalvelijan osa. Mutta kaikesta huolimatta hän ei
voinut olla ajattelematta sitä, että olihan Paavalillakin Timoteus, ja tällä
taas, jos ei ketään muuta, niin ainakin Paavali. Ei, tämä ajattelutapa teki
hänet entistäkin surullisemmaksi, sillä näillä kahdella aidolla jumalanpalvelijalla
oli hyvin harvoin mahdollisuus olla yhdessä ja iloita toistensa näkemisestä!
Eihän Johannes ollut lainkaan niin suuri jumalanmies, että hänen olisi tarvinnut
kokea sellaista yksinäisyyttä? Miksi hänen piti kokea kaikki se, mitä hänen
yllensä kaadettiin, kumottiin, laitettiin? Jumala salli tiettyjä asioita,
asetti ihmisen ylle vastuuta, mutta vain ihminen kaatoi jotakin, kumosi
jotakin. Niin, jotakin hänelle oli mitä ilmeisimmin uskottu Ylhäältä, sillä
miksi vihollinen muuten olisi sellaisella voimalla hyökännyt hänen kimppuunsa
niin totaalisella ja tuhoavalla tavalla? Ehkä hänen palvelustehtävänsä ei
sittenkään ollut aivan niin pienimerkityksinen, kuin mitä hän usein oli
taipuvainen ajattelemaan; ehkä liiallisessakin vaatimattomuudessa.
Johannes ei ajoittain pitänyt itseänsä yhtään minään,
ja joskus hän kuin hätkähtäen heräsi huomaamaan hautovansa ajatuksia, jotka
totisesti eivät miellyttäneet hänen Taivaallista Isäänsä. Hän toki sai, ja
hänen tulikin nähdä oman itsensä mitättömyys ja avuttomuus, mutta kenelläkään
uskovaisella, on hän sitten tavallinen riviuskovainen tai jumalanpalvelija, ei
ole oikeutta aliarvioida sitä, mitä häneen on Ylhäältä laitettu. Jokainen
Jumalan aidosti kokenut käsitti tämän kaksijakoisuuden, mutta joillekin
ihmisille näytti olevan suorastaan mahdotonta sen ymmärtäminen. Jos joku puhui
Jumalasta ja hengellisistä asioista suurella varmuudella, katsottiin hänet
helposti ylpeäksi ja itsevarmaksi. Tietynlainen epävarmuus ja epäröinti oli
kristikunnan historian aikana ikäänkuin hyväksytty osaksi hengellistä vaellusta
nöyryydessä ja alhaisuudessa, käsittämättä sitä, että se itseasiassa oli mitä
suurinta epäuskoa ja epäluottamusta Jumalan Sanaa ja Hänen lupauksiansa
kohtaan.
Tämä inhimillisen ja jumalallisen asuminen samassa
majassa, inhimillisessä ruumiissa, oli yksi tekijöistä, minkä Kaikkivaltias
Viisaus jo alusta alkaen oli hyväksi nähnyt. Kuinka moninainen olikaan tämä
vuoro- ja vastavaikutus ihmisen ja ihmiskunnan elämässä! Moni uskolle täysin
vieras saattoi esiintyä todellisena uskon sankarina, kun taas sisimmässänsä
aitoa uskoa ja Jumalan rakkautta kantava jumalanlapsi saatettiin leimata täysin
jumalattomaksi ja vääräksi. Inhimillinen mieli punnitsi asioita omalta kannaltaan,
Jumalasta entistä enemmän vieraantuvana.
Todellinen alkukristillinen valo oli kadonnut
ensimmäisen vuosituhannen alkupuolella ja loisti uudelleen vasta nyt toisen
vuosituhannen lopulla. Mutta niin paljon oli todella joutunut kadoksiin, niin
paljon oli muuttunut, niin paljon sekoitettu erilaisten käsitysten kanssa, että
kauan sai etsiä ihmistä, jolla olisi ollut aito ja alkuperäinen uskonnäkemys.
Kaikki puhuivat Raamatusta, kaikki puhuivat Jumalasta ja Jeesuksesta
Kristuksesta, mutta kuka todella oli sukulaissuhteessa, aidossa
kanssakäymisessä Hänen kanssansa, johon jokaisessa tilanteessa vedottiin?
Ihmisille oli tärkeintä päteä kristittynä, uskovaisena, tunnustautua Jumalaan,
mutta keneen Jumala sitten voi todella tunnustautua? Jos ihminen kielsi
todellisen Hengen voiman omilla teoillansa, jotka olivat ristiriidassa Sanan
todistuksen kanssa, niin kuinka sitten olisi Jumala voinut samaistua tällaisen
ihmisen kanssa?
Jumalallinen kutsumus ja armo oli tullut Johanneksen
osaksi tässä viimeisessä ajassa. Mutta kuinka kouriin tuntuvalla tavalla
saikaan Johannes tuntea niin ruumiissaan kuin hengessäänkin tämän totuuden:
joka tietoa lisää, se tuskaa lisää. Ajoittain hän todella oli kateellinen
esimerkiksi Harald-veljelle, joka oli saanut jonkinasteisen aivovamman
synnytyksessä. Vaikka häntä kuinka paljon tahansa pilkattiin ja ivattin, hän ei
ollut siitä tietävinäänkään — kun ei
todella ymmärtänyt mitä muut tarkoittivat. Hän vain hymyili ja nauroi, oli iloinen
ja kuulutti kovalla äänellä kaikille vastaantuleville: "Jeesus rakastaa
Haraldia, Jeesus on hyvä Haraldille! Rakastatko sinä Jeesusta? Jeesus rakastaa
sinua!" Niin, inhimillisesti katsoen tämä veli oli raukka ja surkimus,
jonka isää ja äitiä sääliteltiin, kun nämä joutuivat omalta osaltaan ihmisten
salaisen ivan ja halveksinnan kohteeksi: "Mitkähän kromosomit olivat
vialla tuossa suvussa, kun tuollaisia jälkeläisiä tuli?" Mutta Johannes
tiesi, että nämä ihmiset, niin Harald kuin hänen vanhempansakin, olivat Jumalan
silmissä paljon korkeammalla tasolla kuin yksikään heitä halveksien katsova
"todellinen terve uskovainen". Niin, Johannes ei olisi halunnut nähdä
kaikkea sitä, mitä näki, kuulla kaikkea sitä, mitä kuuli, ymmärtää kaikkea
sitä, mitä ymmärsi. Hän olisi halunnut olla enemmän Haraldin kaltainen, autuaan
tietämätön tästä pahasta ja turmeltuneesta maailmasta itsetyytyväisine ja
ahnaine ja riitaisine ihmisineen.
Johannes oli usein istunut Haraldin kanssa ja
keskustellut hengellisistä asioista. Vaikka useimmat pitivät tätä kädet heiluen
kulkevaa, päätään nyökyttelevää veljeä, vajaaälyisenä ja tyhmänä, ei Johannes
voinut yhtyä näihin mielipiteisiin. Vaikka Harald ei käsittänytkään kaikkea
sellaisella monipuolisuudella kuin muut uskovaiset, oli hänen lapsenomaisessa
uskossansa ja rehellisyydessänsä, aitoudessansa, jotakin sellaista, mikä löi
laudalta jokaisen vanhemmistoveljen perheineen, itseasiassa melkein jokaisen
Hopeajärven seurakunnassa kokouksissa istuvan. Hän oli todella sitä mitä oli,
aidosti, vilpittömästi!
Joinakin hetkinä Johannes ihmetteli tämän veljen
kanssa kokemaansa. Istuessansa siinä seurakunnan penkissä tai puistikon
nurmikolla ja kuunnellessaan veljen puhetta, joutui Johannes usein tilille
itsensä kanssa. Hän koki tässä muiden halveksimassa ja alaspäin katsomassa
jumalanlapsessa jotakin sellaista pyhyyttä ja puhtautta, mitä hän ei voinut
kuvitella olevan kenessäkään muussa kuin omassa Herrassansa. Todella,
katsoessaan tämän useinkin kyyneleisiin silmiin, tunsi hän luovansa silmäyksen
jonnekin kaukaisuuteen, ikuisuuteen, aidon ja todellisen Rakkauden maailmaan,
niin, hän koki katsovansa silmiin Herraansa Jeesusta Kristusta!
Oi, noina hetkinä Johanneksen koko olemus suli! Miksi,
miksi, eivät tämän ajan uskovaiset voineet käsittää, mitä merkitsee uskovaisten
yhteys, todellinen rakkaus, toinen toisensa kunnioittaminen? Miksi eivät
ihmiset voineet nähdä Jumalan kuvaa toisessa maan matkaajassa? Heidän kaikkien
oli tarkoitus viettää iankaikkisuutensa samassa Kodissa, samassa taivaassa;
miksi ei sitten suhtauduttu aivan toisella tapaa veljeen ja sisareen? Niin,
ainoa vastaus kaikkeen tähän oli se, etteivät useimmat uskovaisista sittenkään tunteneet oman Isänsä todellisia ajatuksia ja
todellista Rakkautta lapsiansa kohtaan. Useimmat olivat kuin tuhlaajapojan
vanhempi veli, joka mitä suurimmalla kovuudella toi julki ajatuksiaan
turhuuksissa vaeltaneesta veljestänsä. Ja kenelle hän toi julki ajatuksensa?
Isällensä! Hän ei tuntenut omaa Isäänsä, oman Isänsä todellista luonnetta!
Nämä hetket Haraldin kanssa olivat tehneet suuren
vaikutuksen Johannekseen, ja hän todella konkreettisesti käsitti, mitä Herramme
tarkoitti ylistäessään Isää siitä, että Hän on kätkenyt hengelliset asiat
viisailta ja ymmärtäväisiltä, ja paljastanut ne lapsenmielisille. Joka ei
pystynyt arvostamaan Haraldia ja hänen tapaisiansa ihmisiä, ei pystynyt
näkemään sitä, mitä Jumala tässä ajassa, juuri tällä hetkellä teki ihmisten
sydämissä, niiden sydämissä, jotka kaikista ulkonaisista tekijöistä huolimatta
luottivat Jumalan armoon ja lupausten toteutumiseen ajallansa. Liian moni
seurakunnan keskuudessa oli viisas ja ymmärtäväinen —omissa silmissänsä!
Seurakunnan tila tässä ajassa oli todella
murheellinen, ja useimmat niin lupaavasti aloittaneet olivat ajautuneet
tiepuoleen tai suistuneet kokonaan pois totuuden vuoristotieltä. Rotkot ja
kivikot tien varrella olivat täynnänsä itsevalitun jumalanpalveluksen
valinneiden vaalenevia luurankoja. Niin, tällä tiellä ei voinut ajaa itse valitulla
nopeudella, itse valitulla tavalla. Aivan kuten lähes viikottain joku suistui
vuoriston kapealta tieltä autonsa kanssa, aivan samoin suistuivat tieltä kaikki
ne, jotka hengellisessä ylpeydessään ajattelivat voivansa oikaista mutkat
matkallansa ja ehtiä perille ennen muita. Kuinka moni tuli ajatelleeksi sitä,
että todellisen seurakunnan jokaisen jäsenen on tarkoitus samanaikaisesti
nousta ylös pilvissä Herraansa vastaan? Kuinka mieletöntä, kuinka järjetöntä,
mutta juuri nyt viettivät Karitsan hääateriaa jo lukemattomat "hengellisesti
valaistut" ja "täydellisen rakkauden" saavuttaneet "veljet
ja sisaret". Niin, tämä ateria olisi jäävä heidän ainoaksensa, sillä
todelliseen Ateriaan, Jumalan ajalla, he eivät olisi osallistuva!
Kaikkein suurin ristiriita Johanneksen sisimmässä oli
se, että hengessänsä hän täydellisesti ymmärsi ja tunsi jokaista soluansa
myöten, millainen todellisen uskovaisen tulisi olla, millainen tulisi jo nyt
jokaisen veljen ja sisaren olla, jokaisen miehen ja vaimon, jokaisen perheen.
Sana todisti siitä sellaisella selvyydellä, ettei itseasiassa ollut enää mitään
kysyttävää näiden asioiden suhteen. Jumala oli puhunut niin selväkielisesti
kuin vain ajatella saattaa, mutta kuka oli kuunnellut, kuka oli ymmärtänyt?
Voitiin todellakin esittää kysymys, niin kuin Filippus hoviherralle: "Ymmärrätkö myös, mitä luet?"
(Apt.8).
Johannekselle ei ainoastaan Sana todistanut näistä
asioista, vaan niin kuin on jo julkituotu, saattoi hän aivan käytännössä kokea
jotakin siitä, mitä on todellinen uskovaisuus, todellinen veljellinen rakkaus.
Kaiken surullisuuden ja murheen keskellä oli joitakin veljiä ja sisaria, joiden
silmissä ja olemuksessa Johannes koki tuntevansa kuin virran lailla Jeesuksen
Kristuksen olemuksen ja Hengen. Pelkkä katse riitti, muutama sana, muutama hetki;
tässä oli todellinen veli, todellinen sisar, Jumalalle kiitos, edes muutama!
Ei ollut kysymys lainkaan siitä, että Johannes olisi
ilkeämielisesti lajitellut ihmisiä, tuominnut veljiänsä ja sisariansa. Ei, hän
koko sydämestänsä toivoi jokaisen olevan niin kuin nämä muutamat, joissa
Jumalan Rakkaus, Jeesuksen Kristuksen olemus, todella tuli julki. Mitä hän
voittaisi siinä, jos saisi tuntea olevansa parempi kuin joku toinen? Ei, hänen
todellinen ilonsa oli siinä, että hän näki Jumalan Rakkauden tulevan julki
veljissänsä ja sisarissansa, sillä sehän oli juuri se, mihin tässä ajassa tuli
pyrkiä. Voitto yksilön kohdalla oli voitto koko seurakunnalle, ilo jokaiselle.
Jokainen taakse jäävä tai ontuva oli murhe koko seurakunnalle!
Johannes ei milloinkaan ollut oppinut esittämään
jotakin sellaista, mitä hän ei ollut. Hän oli liian suora ja rehellinen, ja
siksi hän sai kärsiä nahoissansa tästä avoimmuudestansa. Näin oli useammankin
ystävän todistuksen mukaisesti. Mutta oliko siinä jotakin väärää? Eikö ollut
kylliksi sellaisia ihmisiä, jotka esittivät jotakin, olivat kuin näyttelijät
teatterissa, teennäisiä, epätodellisia?
Uskovainen tässä ajassa oli hyvin kummallinen. Hän
ikäänkuin katsoi ansioksensa sen, ettei tehnyt jotakin pahaa. Hän mielellänsä
luetteli, tajuamatta sitä itse ollenkaan, Jeesuksen ajan fariseusten tapaan,
mitä hän ei tehnyt pahaa, ja mitä hän teki hyvää. Lukiessaan lehdestä
lisääntyvästä rikollisuudesta, hän myhäillen ajatteli itseänsä ja perhettänsä,
joka vaelsi kristillisten normien mukaisesti, ei varastanut, ei rikkonut lakia
vastaan. Hän oli hyvä ihminen, hyvä uskovainen, kun ei tehnyt kaikkea sitä,
mitä muut tekivät. Hän saattoi hurskaasti kohottaa katseensa niin kotona kuin
seurakunnassakin kohti taivasta, kiittää Jumalaa siitä, ettei häntä oltu tehty
sellaiseksi kuin muut, rikolliset ja pahat ihmiset.
Ihminen oli todellakin kummallinen. Hän ei tajunnut
mitä ajatteli ja mitä teki. Hän oli ikäänkuin ansioluetteloa itsellensä
kirjoittava varastonhoitaja, joka luetteli kaikki ne tilanteet, jolloin hänelle
olisi ollut mahdollista varastaa jotakin liikkeen varastosta, mutta ei ollut
tehnyt sitä! Hän oli ansioitunut, pelastanut kymmenien tuhansien omaisuuden
omistajalle, kun ei ollut varastanut mitään. Miksi sitten ei kukaan huolinut
häntä palvelukseensa? Sitä hän ei käsittänyt!
Niin, tämän ajan uskovainen saattoi tehdä vaikka
kuinka pitkän luettelon siitä, mitä hän ei
ollut tehnyt, mutta mitä hän sitten todellisuudessa oli tehnyt siitä, mitä Jumala odotti hänen tekevän? Miksi hän koko
ajan teki luetteloa siitä, mitä hän ei saanut tehdä ja mitä hän ei ollut
tehnytkään, mutta ei kiinnittänyt mitään huomiota siihen, mitä hänen todella olisi tullut
tehdä?
Todella harvalla oli käsitys siitä, mitä uskovaisena
eläminen todella merkitsee. Kysymys ei ollut lainkaan siitä, etteikö asiasta
olisi opetettu, ei, julistus oli sisältänyt kaiken jumaliseen ja kristilliseen
elämään kuuluvan, mutta jokin seikka oli estänyt kuulijoita ottamasta vaarin
siitä mitä oli julistettu. Ja tässä oli todella suuri murhe niin monen
jumalanpalvelijan ja julistajan mielessä. Oli luonnollista, että kutsutut ja
lähetetyt palvelijat odottivat tuloksia työstänsä, sillä käsittiväthän he,
etteivät olleet liikkeellä oman asiansa puolesta. Mutta mitä ihmiset todella
ajattelivat, mitä odottivat?
Kuinka usein olikaan Johannes tilillä itsensä kanssa
sen johdosta, että hänen sisimmässään oli sellainen kaipaus saada nähdä Jumalan
Sanan toteutuvan seurakunnan keskuudessa. Kun julistettu kerta toisensa jälkeen
jätettiin omaan arvoonsa, tuntui kuin kaikki olisi ollut turhaa. Eivätkö
ihmiset käsittäneet, kuinka vaarallista oli hylätä Sana ja Sanan julistaja?
Eivätkö he käsittäneet, että he joutuivat väistämättä sille tielle kuin
Bileamkin? Meitä varoitetaan mitä vakavimmin Bileamin tiestä. Hän tiesi Jumalan
tahdon, Jumala puhui hänen kanssaan, mutta siitä huolimatta hän uudelleen meni
saman asian kanssa Jumalan eteen kysyen Hänen tahtoansa toistamiseen, vaikka
tarkoin tiesi, ettei Hän puhu mitään sellaista, mitä Hän ei todella tarkoittaisi. Kun Bileam kyllin kauan
intti vastaan, antoi Jumala hänelle vastauksen, joka sitten miellytti Bileamia
siinä määrin, että tämä lähti matkalle. Mutta Jumala mieltymisen sijasta
vihastui häneen, sillä hän ei halunnut pysyä Jumalan ensimmäisessä, hyvässä
tahdossa.
Johannesta kauhistutti tämä, sillä hän saattoi nähdä
seurakunnan ja ystäväpiirinsäkin keskuudessa monia asioita, jotka vuosia sitten
jo oli nähty oikeassa valossansa, mutta siitä huolimatta tänään kuljettiin
eteenpäin vastoin kaikkea sitä, mitä oli kuultu. Kun ei ollutkaan tullut mitään
tuomiota, tuli ei ollut langennut alas taivaasta, uskottiin kaiken olevan
hyvin, mutta ei käsitetty lainkaan sitä, että oltiin lähtemässä, tai jo
kulkemassa Bileamin tietä.
Yksi vakavimmista asioista koski nimenomaan
perhe-elämää, avioliittoa. Ihmiset pyrkivät peittämään ajatuksensa
Johannekselta, mutta ajoittain hän kuitenkin selvästi pystyi näkemään
ulkokuoren lävitse. Ei voinut olla huomaamatta, kuinka paljon vaimot pitivät
miehiänsä järjestyksessä, nuhdellen näitä jokaisessa mahdollisessa tilanteessa,
missä vain tuli esiin se seikka, että naisen tulisi olla kuuliainen miestänsä
kohtaan. Joskus Johanneksen oli vaikea uskoa korviansa ja silmiänsä; niin
kylässä kuin kotonaankin. Jokainen näistä naisihmisistä tiesi tarkalleen, mitä
tässä ajassa oli julistettu, mutta siitä huolimatta... siitä huolimatta...
Kaiken peittivät kulissit, esiriput. Ihmiset toivat
itsestänsä julki parhaat piirteet ja huomaamattaan kehuivat itseään sellaisella
tavalla, että Johanneksen sisimmässä väänsi. Ihmiset peittivät todellisen
olemuksensa kuka milläkin ulkonaisella, hurskaalla asialla. Niin, mikään kuva
ei tuonut julki nykyistä tilannetta paremmin kuin tuo kauhistuttava tapaus
Ann-Marien sisaren kohdalla. Hänellä oli tappava tauti, jonka jokainen tiesi
olevan kuolemaksi, mutta hän tietoisesti, tarkoituksella, pyrki peittämään,
salaamaan sen. Hänen puolestaan rukoiltiin, häntä pyrittiin auttamaan, mutta
kuinka olisi voitu rukoilla hartaasti, kuinka olisi voitu auttaa sellaisella
tavalla, että asiaan olisi tullut muutos, sillä koko ajan puhuttiin jostakin
sellaisesta, millä ei ollut mitään tekemistä todellisen asian kanssa. Koko ajan
rukoiltiin sellaisen vaivan puolesta, mitä ei todellisuudessa ollutkaan.
Kuolema jatkoi työtään sisaressa, kauniiden ja rakkaudellisten sanojen ja
rukousten saattelemana.
Kristina peitti, kun ei enää muuta keksinyt,
ulospäinkin näkyvän kasvaimen kauniilla, itse valmistamallansa lappusella. Hän
halusi salata vaivansa, kuolettavan tautinsa, uskoen olevansa turvassa niin
kauan kuin ei kukaan tietäisi siitä, niin kauan kuin se olisi peitossa.
Johannesta puistatti. Juuri näin oli seurakunnan niin monen jäsenen ja perheen
kohdalla. Puhuttiin kaikesta muusta kuin siitä, mistä todella olisi tullut
puhua. Peitettiin todellinen hätä ja todellinen kuolemaa tuova asia jollakin
sellaisella, mikä vei huomion pois siitä.
Johannes ei ollut pitkään aikaan tavannut ystäväänsä
Ottoa. Voitiin oikeutetusti kysyä, että mikseivät nämä kaksi veljeä olleet
enempää toistensa kanssa tekemisissä, kun niin hyvin ymmärsivät toisiansa.
Mutta jokaisella on omat murheensa, omat koettelemuksensa. Jokaisella on oma
ristin tiensä kuljettavanaan.
Otolla oli toden teolla alkanut ristin tie,
kärsimyksen tie. Ulkonaisesti kaikki oli hyvin, eikä juuri kukaan hänen
seurakuntansa jäsenistä osannut oikein edes aavistaa jotakin olevan kypsymässä,
sillä vaikuttihan tuo perhe suhteellisen onnelliselta.
Perheestä saatava onnellinen kuva perustui siihen,
että tämänkin perheen yllä oli sellaiset kulissit, joiden lävitse ei voinut
nähdä mitään. Nähtiin vain se, mitä näihin kulisseihin oli kiinnitetty, mitä
niihin oli maalattu. Tai lähinnä, mitä Erika niihin suurella siveltimellään
taiteili!
Otolla ja Erikalla ei oikeastaan ollut milloinkaan
mennyt todella hyvin. Mistä tämä kaikki johtui, sitä ei kukaan ihminen ollut
kykenevä sanomaan. Seurusteluaikanansa he olivat olleet niin rakastuneita kuin
kaksi ihmistä vain voi olla. Kumpikin olivat uskovaisia, kummankin sisimmässä
paloi halu palvella Herraa koko elämänsä ajan. Otto halusi tulla saarnaajaksi,
sillä olihan hän jo nyt kirkon nuorten keskuudessa kadehdittavan puhetaitoinen
mies.
Nämä nuoret kulkivat paljon yhdessä, ja kumpikin
halusi mahdollisimman pian päästä naimisiin. Mutta ensin piti Erikan valmistua
oppilaitoksestaan ja saada ammattinsa. Otto ei tullut ollenkaan panneeksi
merkille, millaisella innolla hänen morsiamensa suhtautui opintoihinsa, niin että olisi jossakin
mielessä voitu sanoa, jos olisi ollut näkevät silmät, kuulevat korvat, että
tämä oli pannut koko sielunsa tulevaan uraansa.
Mutta Erika oli suloisin olento, mitä maa saattoi
päällään kantaa; näin ajatteli Otto. Tämä nainen oli hänelle kaikki kaikessa,
niin että jo seurusteluaikana hän oli hartaasti huokaissut sydämessänsä Jumalan
puoleen: "Anna minulle vaimoksi tämä nainen!" Kun Erika sitten toden
teolla oli osoittanut kiintymystään Ottoon, ei tämä oikein ollut osannut uskoa
todeksi kokemaansa onnea. Kukaan hänen tuttavapiiristänsä ei olisi uskonut,
että tämä useiden veljien mielenkiinnon kohde voisi tyytyä sellaiseen
hissukkaan kuin Otto oli. Niinpä veljeä olikin useampaan otteeseen tyynnytelty
ja rauhoiteltu ajatuksella: "Kuule Otto, sellainen sisar kuin Erika ei voi
ajatellakaan sinua." Olisi voitu kuulla, jos se olisi ääneen lausuttu,
jatko tälle lauseelle: "Kuule Otto, etkö sinä yhtään tajua, millainen
surkimus sinä olet! Mitä sinä oikein kuvittelet itsestäsi, kun luulet saavasi
tuollaisen naisen itsellesi?"
Mutta vastoin kaikkien odotusta oli Erika eräänä
iltana voimallisesti puristautunut Ottoa vasten ja antanut tälle ensimmäisen
suudelman. Mistä tämä äkillinen hellyyden osoitus johtui, sitä ei Otto pystynyt
selittämään, eikä toisaalta välittänytkään. Pääasia oli se, mitä nyt tapahtui.
Hän oli onnensa kukkuloilla, hän liiteli vuorten ylitse. Mutta nyt, kun
elettiin tätä aikaa, hänen muistonsa tuottivat todella suurta tuskaa. Hän oli
uskonut saavansa hyvän, uskollisen, luotettavan vaimon, joka seisoisi hänen
rinnallaan niin myötä- kuin vastamäessäkin. Hän oli koko nuoruutensa ajan
rukoillut itsellensä vaimoa, jota voisi rakastaa koko sydämestänsä — ja tulla
itsekin rakastetuksi. Mutta mikä tässä elämässä oli vikana? Hän oli tuohon
aikaan nähnyt vain enkeleitä, suloisia, rakastettavia enkeleitä, joista Erika
oli yli kaiken. Mutta mistä ihmeestä sitten tulivat ne pahat noita-akat,
jotka lausuivat pelkkiä loitsuja
rakkaiden miestensä ylle? Mikä saattoi muuttaa valkeat enkelit mustiksi, tulta
syökseviksi lohikäärmeiksi?
Todella hurskaat saattoivat huokaisten ja paheksuen
tokaista: "Mitä tämä tällainen puhe oikein on? Eihän tällaista
todellisuudessa tapahdu! Ja jos tapahtuu, niin ei ainakaan uskovaisten ihmisten
kohdalla." Niin, hurskaus ei salli tällaisten asioiden olemassaoloa, mutta
onko kysymys siitä mitä me sallimme ja mitä emme? Ilman meidän lupaamme ja
sallimustamme täytyy todeta se tosiasia, että nimenomaan uskovaisten kohdalla
lähes kaikki näyttää olevan mahdollista; nimenomaan siitä syystä, että
sielunvihollinen hyökkää juuri niitä vastaan, jotka haluavat palvella Jumalaa!
Niin, miksi sitten ihmiset muuttuvat pienessä hetkessä
joksikin muuksi, kuin mitä he olivat aikaisemmin? Miksi suloinen, herttainen,
sydänjuuriansa myöten rakastunut sisar ykskaks onkin kuin pääsiäissatujen ilkeä
noita, joka langettaa taikansa rakkaan miehen ylle? Niin, miksi ei Otto tänään
voinut muistaa juuri minkään Erikassa näkemänsä piirteen olleen tuohon aikaan hänessä
—tuohon aikaan, kun he olivat olleet niin rakastuneita? Niin, tämä Erika ei
ollut se Erika, jonka kanssa hän oli mennyt naimisiin, siitä ei päässyt
mihinkään sen paremmin ihmisten kuin ei Jumalankaan edessä. Ja juuri tähän kätkeytyy
mitä suurin tragedia niin uskovaisten kuin tavallistenkin ihmisten keskuudessa.
Miksi ihmiset eivät pysy sellaisina kuin he olivat ennen, vai olivatko he
todellisuudessa jotakin aivan muuta kuin mitä me näimme, halusimme nähdä, tai
mitä meille esitettiin? Oliko se, mihin me ihastuimme, mitä me joskus
suorastaan jumaloimme, vain jotakin ulkonaista, pinnallista, kulissia?
Otto ei tuohon aikaan voinut kuvitellakaan sellaista,
että Erikassa olisi ollut jotakin teennäistä. Vai oliko hän vain rakkauden
sokaisema? Eikö hän kyennyt näkemään todellisuutta, vaan ainoastaan sen, mitä
hän halusi nähdä? Tätä oli Otto pyöritellyt mielessään vuodesta toiseen,
pääsemättä varmuuteen. Tai kyllä hän oikeastaan oli varma, tai niin varma kuin
voi olla, että Erika todella oli ollut jotakin muuta tuolloin. Mutta jos näin
oli, niin mikä sitten oli hänet muuttanut? Oliko kummallakin ollut vääriä
odotuksia, vääriä luuloja yhdessäolosta, avioliiton rauhaisesta satamasta? Mitä
ihmeen tietä vihollinen oli päässyt heidän rauhanmajaansa?
Ihmisen elämässä on asioita, joiden pohtimisessa hän
voisi kuluttaa koko elämänsä. Joku voisi todeta, ja toteaakin, että miksei
antaa kaiken olla siten kuin se on? Uskovaisen ihmisen tulee kulkea eteenpäin
Jumalan avulla ja luottaa Hänen siunauksiinsa. Eli siis... vaikeudet,
pahimmatkin, voitetaan lujalla uskolla ja luottamuksella. Ei kulu hetkeäkään,
kun jo voidaan huutaa hallelujaa, kiitos Herralle, kaikki vaikeudet ovat
ratkenneet! Niin, tämä on juuri se, mitä ystävät niin toiveikkaasti ja
luottamuksellisesti vakuuttivat Jobille, joka istui tuhkaläjässään paiseitaan
kaapien.
Johannes tunsi uskovaisia, jotka vuosikausia, jopa
voitaisiin sanoa, vuosikymmeniä, olivat olleet taisteluissansa, eikä Jumalan
apu ainakaan ihmisten odottamalla tavalla tullut heidän kohdalleen. Nämä veljet
ja sisaret olivat menneet naimisiin hyvässä uskossa, luottaen tulevaisuuteensa,
mutta siitä huolimatta heidän elämäänsä oli tullut asioita, jotka olivat vahvempia,
väkevämpiä kuin he itse ja heidän voimansa. Jos ihmisellä täytyy olla jokin
seikka, joka toimii saatanan enkelinä hänen elämässään, niin mikä olisikaan sen
sopivampi, tuskallisempi ja nöyryyttävämpi kuin jokin sellainen asia, mikä
liittyy hänen avioliittoonsa! Onhan tämä alue, mikä on tarkoitettu kahden
ihmisen välille, luottamuksellinen, ulkopuolisilta salassa pidettävä
yksityisalue. Likapyykki, jos sellaista on, tai
kun sellaista on, on pestävä
kotona, poissa muiden ihmisten silmistä.
Johannes ei voinut olla ajattelematta näitä asioita,
jotka olivat todella niin kipeitä monelle. Yksinomaan se seikka, että tässä
ajassa yleensä ottaen seurakunta ei tuntunut olevan kypsä tai täysikasvuinen
voidakseen suhtautua avioliittoasioihin aikuisen tavalla, vaan pyrki kaikissa
suhteissa tekemään avioliiton vaikeuksista syntikysymyksen,
syyllisyyskysymyksen - teki näistä asioista suoranaisen maanpäällisen helvetin
niin monelle ihmiselle. Ei itseasiassa kysytty, mitä voitaisiin tehdä näiden
ihmisten auttamiseksi, vaan oikeastaan ensi kuulemalta, asiaan sen enempää
paneutumatta, annettiin ymmärtää, että kaikki vaikeudet johtuivat vain heikosta
vaelluksesta, luottamuksen puutteesta Jumalaa kohtaan. Ja koska nainen tässä
ajassa ei enää ole alistettu, ei edes tasavertainen, vaan itseasiassa
eräänlainen jumalatar, voitiin selvästi todeta lähes kaikissa tapauksissa, että
miestä pidettiin syyllisenä kaikkeen avioliitossa vikaan menevään. Niin, naista
palvottiin, naista hoivattiin, häntä arvostettiin, teki hän oikeastaan mitä
tahansa; kuka uskoisi naisen voivan tehdä jotakin pahaa?
Johannes ihmetteli tätä asennetta seurakunnan
keskuudessa. Kuinka usein olikaan tullut julki, että nimenomaan veljet,
nuoresta vanhaan, hyvin erikoisella tavalla huomioivat etenkin saarnaajien vaimot,
uskoen näiden olevan aivan erikoisessa asemassa seurakunnan keskuudessa. Veljiä
kutsuttiin tuskin minnekään ilman että vaimoja olisi suorastaan vaadittu
tulemaan mukaan. Jos kuultiin, että jonkun saarnaajan vaimo oli sairaana, työn
uuvuttamana, esitettiin ajatus siitä, että tämän olisi matkustettava yksin
lomalle johonkin perheeseen vuorille. Sinänsä kaunis ajatus, mutta Johannesta
suuresti ihmetytti se seikka, että tuskin kenellekään näiden vaimojen aviopuolisoista
oli tarjottu samanlaista mahdollisuutta. Miksi sitä niin avokätisesti
tarjottiin vaimoille? Olipa Johanneskin kokenut sen, kuinka jo oli sovittu
hänen matkustamisensa talvilomalle, päivämäärätkin oli lyöty lukkoon, mutta
sitten yhtäkkiä olikin matkan ehdoksi tehty se, että vaimon pitää tulla mukaan.
Lomamatka oli lyhennetty, päivämäärät muutettu, niin että Maria töidensä
johdosta oli kykenevä tulemaan mukaan.
Kaikessa ei pintapuolisesti tarkastellen ollut mitään
vikaa, mutta jokin Johanneksen sisimmässä huokasi raskaasti. Tokihan oli
oikein, että vaimot pääsivät mukaan sinne, minne heidän miehensäkin menivät.
Toki, toki! Mutta hyvin suuressa määrin kaikessa tässä oli jotakin
perusteellisesti vialla. Ja tämä vika ei ollut vain jotakin rajoitettua, vaan
se oli jotakin sellaista, mikä oli ulottanut lonkeronsa kaikkialle, lävitse
koko maailman, seurakunnankin.
Niin, tämä oli aika, jossa naiset lähes joka suhteessa
olivat ratkaisun paikalla, kaiken
päätöksenteon ja suunnittelemisen keskipisteitä, myönnettiin se sitten tai ei.
Tämän saattoi aivan kirjaimellisesti nähdä siellä, missä uskovaiset olivat
tulleet suoranaisen fanaattisiksi: sisaret olivat ne, jotka päättivät kaikesta,
toimivat ensimmäisenä seurakunnan asioissa, olivat päällimmäisenä esittämässä
mitä tulee tehdä, ja jos tuntui siltä, ettei heitä kuulla, olivat he valmiit
jopa hyppäämään tuolille, jotta heidän äänensä kantaisi kauemmaksi! Ja miksi ei
näin seurakunnassa, ulkopuolella kirkkokuntienkin, kun kerran valtionkirkoissa
naiset nousivat saarnastuoliin ja alttarille, vaikka Jumalan Sana täydellisesti
kieltää sen. "Minun kansani
käskijät ovat lapsia, ja naiset sitä hallitsevat!" (Jes.3:12).
Johannes tiesi, ettei tällaisia asioita edes olisi
saanut ajatella, saati sitten julkilausua, mutta voitaisiinko vaieta
sellaisesta, mikä itseasiassa on yksi perussyy seurakunnan vaikeuksiin? Jos
mies ja nainen, aviopuolisot omalta puoleltaan, eivät ota omaa paikkaansa
seurakunnassa, Jumalan valtakunnassa, niin kuinka voidaan odottaa, että Jumala
todella siunaisi ja antaisi voimansa langeta uskovaistensa keskuuteen,
samaistuen näiden kanssa?
Tähän tilanteeseen ei oltu päädytty äkkinäisesti,
yllättäen, vaan oli kysymys vuosikausien kehityksestä. Asiat oli hyvinkin
suuressa määrin tiedostettu jo vuosia sitten, mutta ristiriitatilanteiden
johdosta sopivalla tavalla sivuutettu kuin jonakin merkityksettömänä asiana.
Oli syy sitten mikä tahansa, mutta aina oli löydetty jotakin asian
ohittamiseksi; syyllinen oli ollut kuka tahansa, mutta ei asianomainen. Niin,
käytännössä jokainen katsoi oikeudeksensa tehdä melkein mitä tahansa, sillä
aina kun nämä asiat tulivat esiin, otettiin vertailukohdaksi edellinen tilanne,
jossa jo oli tehty kompromisseja. Nyt tehtiin niitä lisää, luoden perusta
seuraavalle kerralle. Taas kerran soviteltiin, pyöristeltiin kulmia, ja katsopas
vain, oltiin tultu tilanteeseen, jossa nyt oltiin, niin että Erikakin saattoi
tokaista Otolle kerran toisensa perään: "On parasta kun et sano minulle
yhtään mitään negatiivista! Minä en yksinkertaisesti halua kuulla minkäänlaista
ojentamista sinun puoleltasi!"
Otto oli kertonut tästä veljillensä, jotka hyvin
vähätellen olivat suhtautuneet hänen kertomaansa; hehän olivat jo tottuneet
kuulemaan kaiken tämän omien vaimojensa suusta. He olivat alistuneet siihen,
kun ei ollut muutakaan mahdollisuutta, niin kuin he antoivat ymmärtää. He
halusivat nukkua yönsä vaimonsa vieressä, ja joskus siirtyä vaimonkin
sängynpuoliskolle. Miksi siis rikkoa tätä harmoniaa, sopusointua? Uskoivatko
veljet todella kaikkeen siihen, mitä he väittivät, sitä mietti niin Otto kuin
Johanneskin toden teolla. Niin, tämä oli vaikea aika, ja jokainen halusi saada,
jos ei ollut mahdollista saada koko pitkoa, niin ainakin muutaman siivun siitä.
Kompromissit näyttivät olevan ainoa vaihtoehto, ja jos omatunto joskus
kolkutti, sai sen erinomaisesti vaikenemaan vaihtamalla muutaman ajatuksen
veljen kanssa... tai turvautumalla tietynlaiseen pivilinnoissa leijailemiseen,
totuuden kieltämiseen. Mutta kysyikö enää kukaan mitä Jumalalla oli sanottavana
tähän asiaan?
Erika oli joskus hiukan säikähtänyt sanomaansa, mutta
ei kulunut aikaakaan kun hän jo tunsi vahvistuneensa uudelleen, sillä sisaret
seisoivat näissä asioissa hänen rinnallaan koko leveydeltänsä. Mutta mistä he
ottivat mallin käytökselleen, mitä he pitivät mittapuunansa? He lukivat suuren
määrän kirjoja, aikakauslehtiä, katsoivat televisiosta rakkaustarinoita jne,
mitä ei voida suoranaisesti tuomita, koska niinhän kaikki tässä maailmassa
tekivät. Mutta käsittivätkö he ollenkaan, etteivät he uskovaisena voineet ottaa
esikuvaksensa jotakin sellaista, mitä näkivät televisiossa, lehdissä, tai
kirjoissa?
Tässä juuri oli vaikeus tämän ajan uskovaisten
keskuudessa. Tässä maailmassa ei ollut missään nähtävissä mallia sen paremmin
uskovaisen naisen kuin ei miehenkään käytökselle. Mallia ei voinut ottaa edes
naapurin esikuvallisesta perheestä, sillä eiväthän nämä edes olleet uskovaisia. Jos nämä ihmiset elivät maailman
tavalla, niin kuinka sitten sisaret niin antaumuksellisesti kertoivat kaikesta
siitä, mitä naapurin rouva oli tehnyt lomallansa, kaupungissa, mitä tämä oli
ostanut, miten tämä pukeutui jne? Jos tämä leikkasi hiuksensa lyhyeksi, olivat
sisaret ilman muuta eri mieltä tämän kanssa, sillä kielsihän Sana naista
leikkaamasta hiuksiaan lyhyeksi. Mutta kuinka usein tapahtuikaan sisarten vieraillessa
toistensa luona, että joku otti sakset keittiön seinältä ja antoi ne sisarensa
käteen sanoen: "Minulla on niin paljon kaksihaaraisia hiuksia, ja muutenkin
tukkani on aivan liian pitkä pestäväksi. Leikkaa takaa pois niin paljon että se
ulottuu tähän asti"; kurottaen kädellänsä merkiksi selkäänsä.
Niin, jos naisen hiusten latvat todella menivät
"kauhistuttavaan kuntoon", niin kuin nämä sisaret väittivät, niin
oliko ylipäätänsä tarpeen leikata niin paljon? Johannes ei olisi uskaltanut
neuvoa ketään leikkaamaan edes latvoja, mutta mitä hän olisi voinut tehdä tässä
tilanteessa, kun sisaret itse päättivät mitä he saavat tehdä ja mitä ei?
Erika oli useaan otteeseen suorastaan iskenyt sakset
Oton käteen ja vaatimalla vaatinut tätä leikkaamaan hiuksensa tasaisiksi takaa.
Ottoa oli kauhistuttanut, mutta hän ei ollut uskaltanut vastustaa, vaikka oli
aluksi halunnut kieltäytyä koko arveluttavasta toimenpiteestä.
Niin, tämä oli polttava kysymys Oton mielessä
kuukaudesta toiseen ja vuodesta toiseen: kuinka pitkälti oli mahdollista tehdä
suorastaan pakottavissa tilanteissa kompromisseja avioelämän suhteen? Missä oli
raja kaikelle tälle? Mihin asti Jumala katsoi kaikkea läpi sormiensa, ymmärtäen
ihmisen heikkoutta, missä oli raja, jonka ylittäminen aikaansaisi Jumalan mielen
pahoittamisen?
Itseasiassa kaikki avioliittoa koskeva on tuotu
Jumalan Sanassa esiin niin selvästi, ettei käytännöllisesti katsoen pitäisi
olla mitään kysymyksiä. Mutta ajan henki ja vallitsevat käsitykset olivat niin
voimakkaina kaikkialla, ettei juuri kenelläkään uskovaisella ollut enää
todellista käsitystä siitä, mikä oli Jumalan hyvä ja täydellinen tahto, ja mikä
Hänen sallimustansa ja toissijaista tahtoansa. Oli ajauduttu todella
vaaralliselle jäätikölle, ja jossakin olisi oleva rotkon reuna! Jumala
armahtakoon seurakuntaansa, huokaisi Otto, ennen kuin on mahdotonta välttää
pudotus!
Totuuden puhuja oli todellakin kauhistus tässä ajassa.
Mutta käsittivätkö ihmiset ollenkaan sitä, ettei Jumalan tahto ja suunnitelma
ollut yhtään riippuvainen siitä, otettiinko julistajan Sana vastaan vai ei?
Jumalan Sana pysyy iankaikkisesti, vaikka ihmiset keksisivät minkälaisia
puolusteluja ja verukkeita tahansa. Julistajan vaientaminen ei missään
suhteessa parantanut kuulijan asemaa, vaan aivan päinvastoin: ihmisen ylle tuli
tuomio sen johdosta, että hän ei ollut ottanut vaarin päivästänsä ja sen
sanomasta!
Markku Vuori
vuorimarkku@gmail.com
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti