”…sillä maailman ruhtinas tulee,
ja Minussa hänellä ei ole mitään.”
(Joh. 14)
”Kaiken
tämän minä tulin näkemään, kun käänsin sydämeni tarkkaamaan kaikkea, mitä
auringon alla tapahtuu aikana, jolloin ihminen vallitsee toista ihmistä hänen
onnettomuudekseen.” (Saar. 8:9)
”Noiden pariimme luikertaneiden
valheveljien tähden, jotka orjuuttaakseen meitä olivat hiipineet vakoilemaan
vapauttamme, mikä meillä on Kristuksessa Jeesuksessa…”(Gal.2:4)
”Heillä on
intoa teidän hyväksenne, mutta ei oikeata; vaan he tahtovat eristää teidät,
että teillä olisi intoa heidän hyväksensä.” (Gal. 4:17).
Henget eivät kuole eivätkä poistu keskuudestamme.
Niiden valtias panee ne toimintaan uusissa yhteyksissä ja uusissa ihmisissä,
sen jälkeen kun edellinen tilanne on vanhentunut ja entinen asumus jättänyt
tämän maailman. Tätä eivät halua nähdä jälleensyntymiseen uskovat ihmiset,
jotka kuuntelevat henkien kertomuksia edellisten asumustensa elämästä. Sielut
eivät siis tule uudelleen tämän maan päälle, vaan ainoastaan heitä vallinneet
henget!
Kautta aikojen on tuo Saarnaajan kirjan kohta
puhutellut minua: ”…aikana, jolloin ihminen vallitsee toista ihmistä
hänen onnettomuudekseen.” Jumalan perimmäinen tarkoitus ihmistä kohtaan
on, että hän eläisi rauhassa kaikkien muiden luotujen kanssa ja suojelisi tätä
asuinpaikkaamme kaikin mahdollisin tavoin. Aivan alusta lähtien ihminen kuitenkin
valitsi vapaudessaan mahdollisuuden, joka vei hänet vallan ja hallitsemisen
tielle. Emme ole sitä oikeastaan koskaan tulleet ajatelleeksi, mutta koko
ihmisen itsekorostus ja oman tilan laajentaminen perustuu juuri siihen minkä
saarnaaja tuo julki. Mistä tämä kateuden ja vallanhimon henki pääsi ihmiskuntaan
käsiksi jo ensimmäisten ihmisten keskellä, on useimmille täysi arvoitus. Me
tiedämme kuitenkin, että kysymys oli itse pimeyden valtiaan tulosta ihmiskunnan
keskuuteen Kainin hahmossa. Kain oli Johanneksen kirjeiden mukaan paholaisesta,
pahasta. Tämä veljen murhaajan henki on siitä lähtien riehunut maan päällä.
Me voimme katsella taaksepäin ihmiskunnan veriseen
historiaan ja uskomme oppineemme jotakin uutta ja parempaa. Kaikesta huolimatta
näyttää siltä, että me elämme mitä suurimmassa elämänvalheessa uskotellessamme
itsellemme tällaista. Itse olen ollut osallinen toiminnassa, jonka uskottiin
johtavan kaikki todelliset jumalanlapset yhteen aidossa rakkaudessa ja
yksimielisyydessä. Jumalan Hengen avulla julistimme niin selvää Jumalan Sanaa
ja Hänen tahtoansa, kuin vain ajatella saattaa, eikä opetuksessamme ollut
mitään aihetta tai lähtökohtaa jollekin sellaiselle, mitä kautta vuosien saimme
kohdata läheisissäkin ihmisissä. Jumalallinen alkuperä ja tarkoitus eivät
miellyttäneet useimpia ihmisiä, jotka vuosikymmenisen historian todistuksen
perusteella vain etsivät itselleen erityisasemaa Jumalan kansan keskellä, ja
jatkavat samalla linjalla saman hengen vallassa.
Miksi meidän on niin vaikea uskoa ja aivan käytännössä
tiedostaa henkien vaikutus keskuudessamme? Jumalan Henki ei totisesti
tiedossamme olevien totuuksien pohjalta voi vaikuttaa sellaista, mille olemme
todistajia. Hänen ensisijainen tehtävänsä on kirkastaa Herra Jeesus Kristus.
Kaikki ohitse tämän tarkoituksen menevä on joidenkin muiden henkien
vaikuttamaa. Jonkin tietyn opetussuunnan tai palvelustehtävän tunnistaminen ja
merkittävänä pitäminen ei vielä ole todiste mistään todellisesta sisäisestä
muutoksesta tai jumalallisesta elämästä. Kysymys kuuluu vielä tänäkin päivänä: ”Mitä te arvelette Kristuksesta?”
Jonkun suuren jumalanmiehen saarnojen lukeminen tai
kuunteleminen ei sinänsä tee meistä millään lailla eroavia suurista massoista.
Kuka tahansa voi lainata tällaisia kirjallisia tai nauhoitettuja puheita ja
esiintyä aivan yhtä viisaana kuin alkuperäinen puhujakin, mutta kysymys
kuuluukin, onko tuo puhe vielä meidän suussamme jumalallinen totuus, onko se
meissä eläväksi tekevänä voimana, joka on muuttanut meidät ja tuonut Herran Jeesuksen
Kristuksen elämän meihin?
Kautta aikojen keskuudessamme pyrittiin arvostamaan
jokaista suurien jumalanpalvelijoiden palvelustehtävän tunnustavaa henkilöä ja
tietyt puheenparret suuhunsa ottanutta, riippumatta siitä mikä oli hedelmä
hänen toiminnastaan ja millaiset henget hänessä vaikuttivat. Itse olin välillä
suorastaan peloissani kohdatessani joitakin saarnamiehiä, joista sisimmässäni
vallitseva hiljainen ääni selvästi varoitti. Mielessäni oli koko ajan
ensimmäinen suuri itselleni paljastunut hengellinen totuus: ”Minä, Herra,
se on minun nimeni, minä en anna kunniaani toiselle enkä ylistystäni
epäjumalille.” (Jes. 42:8) ”Itseni, itseni tähden minä sen teen; sillä kuinka onkaan
minun nimeäni häväisty! Kunniaani en minä toiselle anna.” (Jes.48:11).
Jumalan Henki minussa teki minut todella usein levottomaksi juuri näiden
Jesajan kohtien perusteella. Tarkastellessani kaikkea juuri tällä hetkellä
vallitsevan tilanteen valossa, koskettaa erikoisesti ajatus epäjumalista ja
Herran Nimen häpäisemisestä.
Ei ole kauankaan siitä, kun osallistuimme hetken aikaa
eräisiin tilaisuuksiin, joissa suorastaan suitsutettiin ihmiskunnialle, ja mukanamme
oleva sisar totesi jälkeenpäin: ”Oli se hyvä että pääsimme niin pian pois
sieltä, sillä siellä oli kultainen vasikka!” Itse kirjoitin aikanaan pitkän
selvityksen kultaisista vasikoista, joita keskuudessamme on pystytetty aina
vain uudelleen, entistä näyttävämpinä ja vakuuttavampina. Pystyttäjät eivät
todennäköisesti tiedä mitä tekevät, koska selvästi ovat vieraiden henkien
vaikutuksen alaisia.
Yhä edelleen voin todeta sydäntä särkevällä tavalla
sen, kuinka suuri määrä ihmisiä on tullut mukaan hengelliseen toimintaan vuosikymmenien
ajan, mutta selvä korostus on jossakin muualla kuin siinä, mikä on Pyhän Hengen
tehtävä. Ihmisten huulilla ei ole tuo ainoa lunastava Nimi, jonka ohella ei ole
meille mitään muuta nimeä annettu. Pelastusta ei ole missään muualla, ei
kenessäkään perheenjäsenessä Jumalan valtakunnassa, mukaan lukien Paavali ja
apostolit; ei edes Pietarissa tai Eliassa, jotka hekin olivat vain ihmisiä,
yhtä vajavaisia kuin mekin. Todellisen jumalanlapsen tunnustus voi perustua
vain tuohon ylitse kaiken olevaan nimeen: Jeesus!
Pimeyden henget ovat paremmin selvillä näistä asioista
kuin useimmat uskovaisen nimellä kulkevat. Jeesus ja apostolit joutuivat
vaientamaan henkien todistukset, koska se ei sopinut jumalalliseen
suunnitelmaan. Skeuaan vaeltavat loitsijat vannottivat henkiä Paavalin nimeä
hyväksi käyttäen, mutta joutuivat kokemaan karvaan pettymyksen kuullessaan: "Jeesuksen
minä tunnen, ja Paavalin minä tiedän, mutta keitä te olette?" Voisinko
tässä kohden kuuluttaa Herran Nimessä ja Hänen Henkensä valtuutuksella, että
sama pätee vielä tänäkin päivänä. Jeesuksen tunteminen tietämisen tasolla ja
jonkun suuren jumalanmiehen palvelustehtävään viittaaminen eivät merkitse
Jumalan maailmassa yhtään mitään. Henget olivat selvästi tietoisia Paavalin
uskovaisuudesta, joka tunnistettiin henkimaailmoissakin, mutta niin henkien
kuin meidänkin kysymyksemme kuuluu juuri nyt tässä hetkessä: ”Mutta keitä te
olette!”
Keitä olette te, jotka vuosikymmenien ajan olette
suorastaan riehuneet Jumalan toiminnan keskellä saattaen Herran Nimenkin suoranaisen
häpeän alaiseksi omilla näkemyksillänne? On julistettu toisenlaista
evankeliumia, jonka ylle Paavali rohkeni julistaa kirouksen kahteen eri
kertaan. ”Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille
evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän
olkoon kirottu. Niinkuin ennenkin olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos
joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette
saaneet, hän olkoon kirottu.”
Tässäkin kohden on mielessämme ollut liikaa Paavalin
lausuma: ”Muutamat tosin julistavat Kristusta kateudestakin ja riidan
halusta, mutta toiset hyvässä tarkoituksessa: nämä tekevät sitä rakkaudesta,
koska tietävät, että minut on pantu evankeliumia puolustamaan, nuo toiset taas
julistavat Kristusta itsekkyydestä, epäpuhtaalla mielellä, luullen tuottavansa
minulle murhetta kahleissani. Vaan mitäpä tuosta, kunhan Kristusta vain tavalla
tai toisella julistetaan, joko näön vuoksi tai totuudessa! Ja siitä minä
iloitsen, ja olen vastakin iloitseva.”Fil.1) Tämä on yksi eniten väärinselitetyistä
ja ymmärretyistä sanankohdista, kuten myöskin: ”Täytyyhän teidän
keskuudessanne olla puolueitakin, että kävisi ilmi, ketkä teistä kestävät
koetuksen.” (1.Kor.11) Ei tarvita kovinkaan paljon tervettä harkintaa
tajutaksemme, että nämä Paavalin ilmaisut kuuluvat sarjaan: ”Tämä, mikä
tapahtui heille, on esikuvallista ja on kirjoitettu varoitukseksi meille,
joille maailmanaikojen loppukausi on tullut.” (1Kor. 10:11). Myöskin
Uusi Testamentti sisältää ilmaisuja, jotka ovat tarkoitetut varoitukseksi eikä
luvaksi vääryyteen. Paavali tekee kirjoituksissaan täysin selväksi puolueellisuuden
haitallisuuden ja sen mukanaan tuomat suorastaan kiroukseksi olevat asiat. Hän
ei siis ollenkaan puolusta puolueellisuutta, vaan antaa meidän ymmärtää, että
siinä koetellaan uskomme pohja. Koetuksen kestäneet näkevät kaiken inhimillisen
korostuksen ja vääristelyn ja kiinnittävät katseensa ihmisten sijasta uskonsa
alkajaan ja täyttäjään Herraan Jeesukseen Kristukseen!
Kirous on kaikkien niiden yllä, jotka eivät pitäydy
siihen julistukseen, josta Paavali oli osallinen Pyhän Hengen vaikutuksesta.
Meidän tulee aina muistaa ja panna merkille, ettei Paavali puhunut mitään, mikä
ei olisi ilmestyksen kautta hänelle paljastettu. Jos hän esitti joitakin omia
ajatuksiaan, jumalallisessa sopusoinnussa, sanoi hän heti puhuvansa nyt itse.
Voidaksemme käsittää nykyisen tilanteen, ei meidän
tarvitse vain selata Raamattujamme ja pohtia päämme puhki asioita, jotka jo
itse asiassa Sana on meille paljastanut alusta lähtien. Oikeastaan riittää, kun
avoimin mielin katselemme käytännön elämää ja historian todistusta menneistä
vuosista. Todistetaakka on murskaava, niin merkittävä, ettei sitä voi kiistää
minkäänlainen puolustaja tai oikeusistuin! Suorastaan pelottaa ajatella
millaisia häpeällisiä asenteita ja tekoja sisältyy siihen historiaan, jonka
olisi kuullun Jumalan Sanan perusteella tullut kirjautua erilaisena elämämme
kirjoihin. Meillä ei ole mitään puolusteluja kaikelle vääryydelle ja väärähenkiselle
julistukselle, jossa suussamme ehkä on ollut oikeita sanoja, mutta on
tapahtunut väärässä hengessä. Ihmisiä ei ole pyritty vakuuttamaan Herrasta
Jeesuksesta Kristuksesta, vaan jostakin suuresta jumalanpalvelijasta, mikä ei
ole palvellut tämän kunniaa ja mainetta, vaan tuottanut hänellekin suuren
häpeän. Oppia on siis julistettu, mutta ei ihmisten parhaaksi, heidän
pelastumisekseen ja jumalalliseen voimaan ja elämään johtamiseksi, vaan heidän
eristämisekseen kunkin julistajan tai opettajan palvelemiseen!
Miksi eivät nämä väärähenkiset ihmiset olisi voineet toimia
Paavalin tavoin vaikuttamalla siellä, missä muut eivät vielä olleet liikkuneet?
Sen sijaan nimenomaan minun työni kautta tulleet ihmiset seulottiin monissa
seuloissa, jotka saattoivat heidät täydelliseen sekaannukseen. Olin jatkuvasti
kuin Salomon tuomiolla, missä työni mukanaan tuomia sieluja kiskottiin eri
suuntiin, valmiina antamaan miekan iskeä. En voinut muuta kuin raskaasti
huokaisten pyytää armoa ja luopua rakkaista ystävistäkin, jottei näitä olisi halkaistu.
Hengellinen kuolema oli jatkuvasti läsnä, ns. rakkaiden veljien ja sisarten
toimiessa tiedostamattaan suoranaisina pyöveleinä!
Aikanaan meillä oli hyvä ja lämmin ystävyys vastapäätä
asuvan romaanisisaren kanssa, kunnes kaksi vastapuolen sisarta kävi panettelureissulla
hänen luonaan. Tämä käänsi hänet pois alkaneesta uskontiestä ja luottamuksesta.
Pidin sylissäni kahta hänen pojistaan ja leikinkin heidän kanssaan. Mietin,
olisiko kaikki toisin ilman noita pahanilmanlintuja, jotka tuskin ovat
tietoisia mielettömyydestään? Kumpikin poika istuu nyt vankilassa taposta!
Meidän pieneltä näyttävät tekomme ja puheemme
saattavat olla käännekohtia läheistemme elämässä. Voimme aivan oikeutetusti
kysellä tällaisissa tapauksissa tekojemme seuraamuksista, jotka vasta iankaikkisuus
on todella paljastava, kun teemme tiliä, emme niinkään kaikista teoistamme ja
puheistamme, vaan niiden jättämistä jäljistä lähimmäistemme elämässä. Mitä me
olemme tehneet ja jättäneet tekemättä, ei ole itseisasia sinänsä, vaan
ajattelemattomuudessa tapahtunut vääryytemme on tuova tuomion yllemme seuraamusten
tähden. Väärä evankeliuminjulistus, sellaisenaan, ei myöskään ole itseisasia,
irralleen yhteydestään jäävä asia, vaan juuri tästä syystä meitä varoitetaan
jokaisesta turhasta sanastakin, jonka vaikutuksiin emme pysty tarttumaan ja
vetämään takaisin.
Suurin osa väärää vaikutustamme on peruuttamatonta
meidän kannaltamme. Jumalan armo tulkoon kuitenkin kaikkien niiden lähimmäistemme
osaksi, joita olemme tietämättämme ja tietoisesti haavoittaneet ja
vahingoittaneet kaiken rakkaudellisuuden varjolla tapahtuneella
vallanhimollamme. Me olemme olleet kuin kirjanoppineet ja fariseukset, jotka
omalla tietäväisyydellään ja erinomaisuudellaan tukkivat tien Jumalan
valtakuntaan, menemättä sinne itse ja estämällä sisään pyrkiviä.
Yhä uudelleen järkyttävä tosiasia, joka todistaa meitä
vastaan, on minun nykyinen virkani ihmissuhdealalla. Kaiken inhimillisen ja
jumalallisen järjen mukaan on suorastaan mieletöntä se, että olen eturivin
asiantuntija maassamme ja kai laajemminkin henkisen väkivallan alueella. Suurin
osa tietämystäni ja kokemustani perustuu työhöni ns. seurakunnallisessa
ilmapiirissä. Me emme ilmeisestikään opi mitään laajakantoisemmin, vaan
todellinen usko on harvinaisempaa kuin olemme halukkaita uskomaan.
On järkyttävää sekin, että meille merkittävin
hengellinen johtajakaan ei katso tarpeelliseksi puuttua tähän kaiken tuhoavaan
ongelmaan, vaan tietämättään antaa tukensa juuri niille henkilöille, jotka
suurinta tuhoa ovat saaneet aikaan.
”Sentähden minä todistan teille tänä päivänä, että
minä olen viaton kaikkien vereen. Sillä minä en ole vetäytynyt pois julistamasta
teille kaikkea Jumalan tahtoa. Ottakaa siis itsestänne vaari ja kaikesta
laumasta, johon Pyhä Henki on teidät pannut kaitsijoiksi, paimentamaan Herran
seurakuntaa, jonka hän omalla verellänsä on itselleen ansainnut. Minä tiedän,
että minun lähtöni jälkeen teidän keskuuteenne tulee julmia susia, jotka eivät
laumaa säästä, ja teidän omasta joukostanne nousee miehiä, jotka väärää puhetta
puhuvat, vetääkseen opetuslapset mukaansa. Valvokaa sentähden ja muistakaa,
että minä olen kolme vuotta lakkaamatta yötä ja päivää kyynelin neuvonut teitä
itsekutakin. Ja nyt minä uskon teidät Jumalan ja hänen armonsa sanan haltuun,
hänen, joka on voimallinen rakentamaan teitä ja antamaan teille perintöosan
kaikkien pyhitettyjen joukossa.”
Minä olen liian halpa-arvoinen voidakseni rinnastaa
itseni Paavaliin ja tähän hänen jäähyväispuheeseensa, mutta jossakin määrin
tässä tuodaan julki minunkin sisimpäni ääni ja vakuuttuneisuus siitä, että
Jumalan armon Sana on kykenevä suorittamaan meissä kaiken tarvittavan ilman
ihmiskorostuksia tai ihmispalvontaa. Paavalilla oli aikaa vain kolme kuukautta
tuota seurakuntaa varten. Minä toin julki sydämelleni laskettua kolmenkymmenen
vuoden ajan. Kun nyt olemme asetetut vastakkain todellisuuden kanssa, on vieläkin
joillekin ihmisille vaikea uskoa, että keskuudessamme olisi ollut ja on vieläkin
julmia susia, jotka ovat hajottaneet lauman ja repineet ja raadelleet
lukemattomia tuttaviamme ja vieraampiakin, mukaan luettuna minä ystävineni.
Mainitessani muutaman pahimman hajottajan ja suoranaisen vihamiehemme, halusi
yksi parhaista ystävistäni vieläkin nähdä heidät heikkoina matkakumppaneinamme,
joita tällaisena arvostetaan korkeallakin tasolla.
Mikä meillä on näin pahasti vialla, ettemme rohkene
edes Paavalin esimerkin mukaisesti kutsua pahaa pahaksi? Hän mainitsee nimeltä
useita vastustajiaan, mitä me emme ole vielä tehneet. Hän tuo selvästi esiin
senkin, että Jumalan tuomio on heidän yllään jo nyt. Jokainen juutalaisuuden
nimeä kantava ei ole juutalainen, ja tältä etäisyydeltä olemme valmiita
poistamaan keskuudestamme sen joka on paha. Tulisiko näkemystemme muuttua
jonkin kristillisen tapaamisen tai juhliin osallistumisen jälkeen? Tuleeko
raatelevasta sudesta mukiin menevä lähimmäinen ja olkapäälle taputtelua ansaitseva
työkumppani sen jälkeen kun olemme istuneet samassa kahvipöydässä? En voi
mitään sille, että olen jo vuosikausien ajan yhdistänyt kahvipöydät ja Herramme
ristiinnaulitsemisen hetket, kun juutalaiset johtajat kieltäytyivät saapumasta
hallintopalatsiin, säilyttääksensä puhtautensa, voidakseen osallistua
pääsiäisateriaan saastuttamattomina. Meidänkin maassamme on kahvin ja kakkujen
varjolla osallistuttu yhtä suureen veljen- ja sisarenmurhaan, kuin mitä oli
aikanaan pääsiäinen Israelissa. ”Mitä te olette tehneet yhdelle Minun
vähäisimmistä veljistäni…” Saati sitten palvelijoille, joita on mainemurhalla
estetty olemasta avuksi hädässä oleville ihmisille.
Onko minut juuri tästä syystä siirretty pois
paikaltani johonkin muuhun tehtävään, kuten arvostamamme jumalanpalvelija
jossakin saarnassaan mainitsee? Minunkaan elämäni ja tehtäväni ei koskaan ole
ollut jokin itseisarvo, irrallaan kaikesta tapahtuvasta, vaan kaikella on suurempi
merkitys kuin mitä kykenemme ja haluamme ajatella.
Ajattelen usein teoriaa, joka ei sinänsä ole vain
teoriaa. Tietyn oppisuunnan mukaan yksittäisen perhosen siipien räpäytys vaikuttaa
koko maailman tapahtumiin. Tämä on eräänlainen äärilaitailmaisu, mutta puhuu
meillekin todella merkittävistä asioista. Syyn ja seurauksen laki on
elämässämme mukana enemmän kuin käsitämmekään, nimenomaan hengellisellä
alueella. Esiintymisemme veljien ja sisarten edessä saattoivat omata hyvinkin
hurskaan leiman, ja väärät asenteemme ja suoranaiset tekomme eivät näyttäneet
ollenkaan siltä, mitä niiden synnyttämä aaltoliike maailmankaikkeudessa aikaansai.
Nyt meillä on mahdollisuus nähdä tuloksia menneistä virheistä ja niiden
todellisesta vaikutuksesta. Hedelmistään te heidät tunnette, ei lehdistä, ei
oksista, vaan vasta hedelmä todistaa alkuperästä!
Meidän hedelmämme, jota tulee tarkata, ei ole hieno
käytöksemme, hyvät puheet, hurskas elämä, vaan meidän hengellinen merkityksemme
mitataan siinä vaikutuksessa, mikä elämällämme on lähimmäisiimme. Paavali oli
halukas olemaan kaikille kaikkea, heidän parhaaksensa ja pelastukseksensa.
Hänelle oli yhdentekevää mitä hänelle tapahtui, ja hän asetti itsensä
halpa-arvoisimpana muiden palvelijoiden joukkoon, vaatimatta itselleen jotakin
erityisasemaa, mikä meille tuntuu hyvin vieraalta, koska olemme jo tottuneet
hallitsemaan herroina alempiarvoisempana pitämiämme.
Meidän hallintomme tuottama vahinko ihmisille on
tietämyksemme määrä huomioiden rinnastettavissa mihin tahansa massatuhontaan.
Jokaisesta turhasta sanasta… olemmeko koskaan todella ottaneet vakavasti näitä
meidän Herramme omia sanoja? Hän näki näkymättömät asiat, ollen halukas
antamaan meillekin jotakin näkökyvystänsä. Harva meistä on ollut arvollinen
vastaanottamaan tämän lahjan, jota ei ole tarkoitettu omaksi viihteeksemme,
vaan palvelemaan taivaallisia tarkoitusperiä. Usko on luja luottamus siihen,
mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan mikä ei näy!
Koska todellinen usko on vähentynyt rakkauden
kylmenemisen tähden, on seurakunnasta tullut penseä. Väkinäinen tulen ylläpitäminen
on johtanut meidät kestämättömään tilanteeseen, jossa meidän tulisi lämmitellä
seinälle maalatun takan valossa, ja se on todellisuudessa kaikki, mitä meillä
on tarjota kuulijoillemme. Itsepetoksen aika on kerta kaikkiaan ohitse, ja
meidän tulee ottaa vakavasti koko Sana, mutta ennen kaikkea suostua tuomiolle
Hänen huoneessaan.
Ajatukseni menevät yhä uudelleen Ananiaan ja
Safiiraan. Tilanne on suorastaan kestämätön, koska emme ole olleet halukkaita
asettumaan vääryyttä vastaan.
Miksi me emme lue Jumalan Sanaa ja ota sieltä omalle
kohdallemme myös seuraavia lainauksia? Tietysti, jos emme ole koskaan nähneet
keskuudessamme olevia susiakaan, kuinka sitten uskoisimme johonkin
viattomankaan näköiseen?
”Mutta vältä mielettömiä riitakysymyksiä ja
sukuluetteloita ja kinastelua ja kiistoja laista, sillä ne ovat hyödyttömiä ja
turhia. Harhaoppista ihmistä karta, varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti,
sillä sinä tiedät, että semmoinen ihminen on joutunut harhaan ja tekee syntiä,
ja hän on itse itsensä tuominnut.” (Tiit. 3).
”Kuka ikinä menee edemmäksi eikä pysy Kristuksen
opissa, hänellä ei ole Jumalaa; joka siinä opissa pysyy, hänellä on sekä Isä
että Poika. Jos joku tulee teidän luoksenne eikä tuo mukanaan tätä oppia, niin
älkää ottako häntä huoneeseenne älkääkä sanoko häntä tervetulleeksi; sillä joka
sanoo hänet tervetulleeksi, joutuu osalliseksi hänen pahoihin tekoihinsa.” (2. Joh.
9-11)
”Mutta minä kehoitan teitä, veljet, pitämään silmällä
niitä, jotka saavat aikaan erimielisyyttä ja pahennusta vastoin sitä oppia,
jonka te olette saaneet; vetäytykää pois heistä. Sillä sellaiset eivät palvele
meidän Herraamme Kristusta, vaan omaa vatsaansa, ja he pettävät suloisilla
sanoilla ja kauniilla puheilla vilpittömien sydämet.” (Room. 16:17-18).
”Kavahtakaa noita koiria, kavahtakaa noita pahoja
työntekijöitä, kavahtakaa noita pilalleleikattuja.” (Fil. 3:2).
”Katsokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen
järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin ja
maailman alkeisvoimiin eikä Kristukseen.” (Kol. 2:8).
” Mutta Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä me
käskemme teitä, veljet, vetäytymään pois jokaisesta veljestä, joka vaeltaa
kurittomasti eikä sen opetuksen mukaan, jonka olette meiltä saaneet. Tiedättehän
itse, kuinka meidän jälkiämme on seurattava, sillä me emme ole olleet
kurittomia teidän keskuudessanne…” (2. Tess. 3)
” Mutta myös valheprofeettoja oli kansan seassa,
niinkuin teidänkin keskuudessanne on oleva valheenopettajia, jotka salaa kuljettavat
sisään turmiollisia harhaoppeja, kieltävätpä Herrankin, joka on heidät ostanut,
ja tuottavat itselleen äkillisen perikadon. Ja moni on seuraava heidän
irstauksiaan, ja heidän tähtensä totuuden tie tulee häväistyksi; ja
ahneudessaan he valheellisilla sanoilla kiskovat teistä hyötyä; mutta jo
ammoisista ajoista heidän tuomionsa valvoo, eikä heidän perikatonsa torku.” (2.
Piet. 2)
” Aleksander, vaskiseppä, on tehnyt minulle paljon
pahaa; Herra on maksava hänelle hänen tekojensa mukaan. Kavahda sinäkin häntä,
sillä hän on kovin vastustanut meidän sanojamme.” (2. Tim. 4).
”Niinkuin minä Makedoniaan lähtiessäni kehoitin sinua
jäämään Efesoon, käskeäksesi eräitä kavahtamaan, etteivät vieraita oppeja
opettaisi eivätkä puuttuisi taruihin ja loppumattomiin sukuluetteloihin, jotka
pikemmin edistävät turhaa mietiskelyä kuin Jumalan armotaloutta, joka perustuu
uskoon, niin kehoitan nytkin. Mutta käskyn päämäärä on rakkaus, joka tulee
puhtaasta sydämestä ja hyvästä omastatunnosta ja vilpittömästä uskosta. Muutamat
ovat hairahtuneet niistä pois ja poikenneet turhiin jaarituksiin, tahtoen olla
lainopettajia, vaikka eivät ymmärrä, mitä puhuvat ja minkä varmaksi väittävät.
Mutta me tiedämme, että laki on hyvä, kun sitä lain mukaisesti käytetään” (1. Tim.
1).
Oi Timoteus, talleta se, mikä sinulle on uskottu, ja
vältä tiedon nimellä kulkevan valhetiedon epäpyhiä ja tyhjiä puheita ja
vastaväitteitä, johon tunnustautuen muutamat ovat uskosta hairahtuneet. Armo
olkoon teidän kanssanne!” (1. Tim. 6).
”Tämä todistus on tosi; sentähden nuhtele heitä
ankarasti, että tulisivat uskossa terveiksi eivätkä kiinnittäisi huomiotansa
juutalaisiin taruihin eikä totuudesta pois kääntyvien ihmisten käskyihin.
(Tiit. 1)
Keskellämme ei syntynyt yhtään ainoaa ongelmaa
kirjoittajan tai hänen suomentamiensa saarnojen tai julkaisujen johdosta. Voin
todistaa yhä vielä tänä päivänä, ettei milloinkaan ole kukaan tullut luokseni
ja osoittanut Kirjoituksilla minun sanoneen tai opettaneen jotakin väärää.
Siitä huolimatta on Saksassa esitetty aivan uskomattomia väitteitä, jotka
siellä on uskottu tarkistamatta milloinkaan minulta asiaa.
Edellä olevat sanankohdat kuitenkin todistavat juuri
siitä, mitä keskellämme on menneiden vuosien aikana tapahtunut. Ne ovat kuin
suoraan omasta maastamme. Kukaan ei ole kirjoittajaa lukuun ottamatta halunnut
puuttua näiden ihmisten opetuksiin ja näkemyksiin. Lukemattomat opettajat ja
suorastaan harha-oppiset julistajat tulivat luoksemme puhuen täysin vastoin
saamaamme opetusta. Heidän kohdallaan oli täysin selvää, että he vain
ratsastivat aikamme sanomalla tahtomatta millään tavalla alistua Sanan
auktoriteetin alle. Kaikki selittivät kuulemansa omalla tavallaan, aivan kuten
ehkä tunnetuin kirjanoppinut, joka kertoi tietyn saarnan olleen pitkään hänen
pöydällään. Henki kuulemma kielsi häntä lukemasta sitä. Saarnattuaan sitten
samasta aiheesta, hän sai luvan avata sen, todeten Hengen paljastaneen hänelle
juuri samat asiat. Sama henkilö tarjosi meille vuosikymmenien ajan loputonta
luetteloaan synneiksi havaitsemistaan asioista.
Meidän tehtävämme ei ole tuomita ihmisiä, mutta
rikkomuksemme perustuu siihen, että omalla vaikenemisellamme vahvistimme väärän
opetuksen käsivarsia, sallien tuhoisan vaikutuksen leviämisen keskuudessamme.
Kaikki väärä opetus tuottaa vahinkoa, koska se on juuri sitä, mistä Paavali
varoitti meitä. ”Muistuta tästä, ja
teroita heille Jumalan edessä, etteivät kiistelisi sanoista, mikä ei ole
miksikään hyödyksi, vaan niiden turmioksi, jotka kuulevat. Pyri osoittautumaan
Jumalalle semmoiseksi, joka koetukset kestää, työntekijäksi, joka ei työtään
häpeä, joka oikein jakelee totuuden sanaa. Mutta pysy erilläsi epäpyhistä ja
tyhjistä puheista, sillä niiden puhujat menevät yhä pitemmälle
jumalattomuudessa, ja heidän puheensa jäytää ympäristöään niinkuin syöpä. Niitä
ovat Hymeneus ja Filetus, jotka ovat totuudesta eksyneet, kun sanovat, että
ylösnousemus jo on tapahtunut, ja he turmelevat useiden uskon.”
(2.Tim. 2)
Paavali rohkenee siis nimeltä mainita eksyttäjät,
miksi me emme voisi tehdä samaa? Olemme todistaneet mitä käsittämättömimpiä
sanakiistoja suuren jumalanmiehen sanojen tarkoituksesta. Nämä puheet ovat
jäytäneet joukkoamme todellakin kuin syöpä, meidän yrittämättäkään pysäyttää
sitä. Kuinka monen usko on todellakin turmeltu, niin että ihmiset ehkä lopullisesti
ovat kääntäneet selkänsä Jumalan asialle, kun ovat nähneet näiden opettajien
suoranaisen jumalattomuuden.
Osamme ei ole kadehdittava, jos emme rohkene
henkisesti väkivaltaisimpiakaan henkilöitä lammasten vaatteiden lävitse nähdä raateleviksi
susiksi. Tämä yksin riittää tuomaan voimattomuuden elämäämme, koska
vaikeneminen merkitsee niin Jumalan kuin ihmistenkin silmissä hyväksymistä ja
väittämistä, että Jumala on kaiken takana kaikesta jumalattomuudesta
huolimatta. Mistä alkaen meidän Herramme on siirtynyt jumalattomuuden
kannattajaksi? Nyt on viimeinen hetki ottaa asemamme ja kutsua väärä vääräksi
ja oikea oikeaksi. Herra Jeesus sanoi aivan selvästi, ettei Hänellä ole mitään
tekemistä vihollisen kanssa. ”…sillä maailman ruhtinas tulee, ja minussa
hänellä ei ole mitään.” (Joh. 14)
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti