Elämän valinnat
"Ottakaa, veljet, vaivankestämisen
ja kärsivällisyyden esikuvaksi profeetat, jotka ovat puhuneet Herran nimessä.
Katso, me ylistämme autuaiksi niitä, jotka ovat kestäneet; Jobin
kärsivällisyyden te olette kuulleet, ja lopun, jonka Herra antaa, te olette
nähneet. Sillä Herra on laupias ja armahtavainen" (Jaak.5:10-11).
Tuskin oli Johannes
milloinkaan tuntenut itseänsä niin nurkkaan ahdistetuksi. Kaikesta huolimatta
hän tiesi olevansa oikealla tiellä, ja ulkonaisesta riippumatta hänen sisin
ihmisensä oli turvallisella mielellä. Mutta kaikkien koettelemusten ja
ahdistusten jälkeen hän joutui toteamaan, ettei kaikki hänen sisäiseksi ihmiseksi
luulemansa sittenkään todellisuudessa ollut sitä minä hän oli sitä pitänyt. Vaelluksensa
aikana Herran tiellä ihminen on astunut hengellisen kehityksen tielle, joka
johtaa aina vain syvempään kokemukseen Herran, ja jossakin suhteessa myöskin
itsensä kanssa. Vanhurskaan polku on kuin aamurusko, joka kirkastumistaan
kirkastuu sydänpäivään saakka. (Snl.4:18). Tämä kirkastuva valo, Jumalan Sana
Hengen avaamana, antoi ihmisen yhä suuremmassa määrin tuntea Jumalan suuruuden
ja kaikkivaltiuden, ja samalla ihmisen pienuuden ja mitättömyyden kaiken
luomakunnan ja maailmankaikkeuden keskellä. Mitä todellisuudessa oli ihminen,
että Jumala ylipäätänsä katsoi hänen puoleensa? Mitä oli ihminen tehnyt
ansaitaksensa tai saavuttaaksensa jonkinlaisen aseman Luojansa yhteydessä? Ei
kerrassaan mitään, vaan päinvastoin, hän kaikin tavoin omana itsenänsä pyrki mahdollisimman
kauaksi Herrastansa ja Jumalastansa, sillä hänen halunsa oli kulkea itse
parhaaksi katsomiansa teitä.
Johannes olisi,
rehellisyyden nimessä, valinnut tiensä aivan toisin, jos olisi saanut päättää.
Saman olisi tehnyt kuka tahansa ihminen, luonnoltansa kun on sellainen kuin
jokainen Aadamin jälkeläinen on: isänsä kaltainen, joka kuunteli vaimonsa houkutusta
ja lankesi oman tahdon ja viisauden tielle. Niin, kaikesta suuresta
jumalallisesta ilmestyksestä ja Jumalan rakkauden kokemisesta huolimatta hänen
olemuksensa ei pystynyt täysin hyväksymään sitä, mikä häntä oli kohdannut
inhimillisellä, maallisella tasolla. Mikä oli se seikka, joka häntä loppujen
lopuksi eniten murehdutti? Sitä hän oli pyrkinyt määrittelemään viimeisten
vuosien aikana, pääsemättä rehelliseen ratkaisuun, sillä kaiken ahdistuksen
keskellä hän oli alkanut epäillä tuntemustensa rehellisyyttä ja
oikeudellisuutta.
Kun ihminen joutuu todella
tiukalle, punnitaan hänen olemuksensa aitous ja vilpittömyys, todellinen uskon
tila. Jumala sallii koettelemuksia, ylitse kaiken meidän ymmärryksemmekin.
Sanansa mukaisesti Hän ei koettele ketään yli tämän voimien, ja tässä onkin
paikka, missä Hengen yhä uudelleen on huudahdettava ahdistuksensa keskellä
kamppailevalle ihmiselle: "Autuas se, joka ei loukkaannu siihen, mitä Minä
hänelle teen!" Niin, ihminen hyvin mielellänsä päättäisi, mikä on
kohtuullista ja mikä ei; mikä on hänen voimiensa mukaista ja mikä ei. Mutta
todellisen uskovaisen tie kulkee sen laakson kautta, poikkeuksetta, minkä lävitse
joutui kulkemaan veljemme, jonka kärsimyksistä ja koettelemuksista mieluummin
vaikenemme, selaamme noin 38 sivua Pyhää Sanaa mahdollisimman nopeasti ohitse,
välttäen ajattelemasta sellaisia asioita. Niin, jos milloinkaan niin juuri nyt
oli Johanneksen ikäänkuin pakko todeta, että mitään todellisuutta ei voitu
ohittaa ja tehdä olemattomaksi kieltäytymällä ajattelemasta sitä. Tämä oli
ollut jo pitkän aikaa hänen omaa jobintaivaltansa, siitä ei päässyt mihinkään!
Aabraham joutui odottamaan
Jumalalta saamansa lupauksen täyttymystä 25 vuotta, Joosef joutui läpikäymään
pitkän, pitkän kärsimysten taipaleen, ennenkuin istuutui Egyptin valtaistuimelle,
Mooses joutui yli neljäkymmentä vuotta viettämään erämaassa, vaikka olikin
tietoinen tehtävästänsä. Mikä oli Johannes, mikä oli Otto tai joku muu veli
sanomaan Jumalalle, että nyt oli mitta täysi, ja oli aika tulla jotakin muuta,
parempaa? Ei, ihmisen tehtävä oli tyytyä Herran tahtoon ja tarkoitukseen,
vaikka se olikin niin uuvuttavaa ja kuluttavaa. Mutta mikä oli tarkoitus kaikella
tällä? Eikö juuri se, että kristallisoituisi todellinen uusi ihminen, joka on
puhdistettu kaikesta inhimillisestä ja maallisesta kunniasta ja loistosta!
Millaista olisikaan kaikki
ollut, jos Johannes olisi osannut tehdä viisaampia valintoja elämässänsä?
Millaista olisikaan ollut tulla kauniiseen kotiin jossakin järven rannalla, jos
ei loistoautolla niin kuitenkin ainakin suhteellisen uudella, ihmisten arvostamalla
kaukoidän autolla. Millaista olisikaan ollut, jos ovea olisi rientänyt avaamaan
hymyilevä, säteilevä, kauniskasvoinen ja -vartaloinen vaimo viehättävässä
leningissä, suudellen kummallekin poskelle ja sanoen: "Rakastan sinua niin
kovasti. Minulla oli jo ikävä sinua. Tule pian pöytään, olen laittanut
mieliruokaasi." Niin, millaista olisikaan ollut syödä ainakin kerran
viikossa lehtipihviä, perunamuusilla ja maustevoilla, hillosipuleiden kera?
Millaista olisikaan ollut viettää ainakin yksi ilta viikossa jossakin
viehättävässä ja tunnelmallisessa ravintolassa, matkustaa useamman kerran vuodessa
Bodenseelle tai Espanjaan tai vaikkapa Floridaan. Tai Hawaijille ainakin joka
toinen vuosi?
Niin, millaista olisikaan
ollut elämä, jos Johannes itse olisi saanut päättää ja ohjailla elämäänsä? Ei
ollut epäilystäkään, jos jossittelua olisi jatkettu, että hän olisi saattanut
päästä pitkällekin elämässä, saavuttaen suurta arvostusta ja huomiota. Kuinka kateellisia
olivatkaan jotkut koulutoverit tai kristillisten iltojen kuulijat olleet
Johanneksen kyvylle pystyä julkituomaan ajatuksia! Jos hän olisi saanut
päättää, uskovaisena nuorena miehenä toki — eihän hän saattanut ajatellakaan
elämää ilman uskoa ja kristillisiä normeja, niin olisiko hän nyt todellakaan
ollut siinä missä oli? Ei, totisesti ei! Hänelle olisi ollut tarjolla jotakin
sellaista, mitä hän nyt sai katsella etäältä kuin sumuisena horisonttina,
saavuttamattomana. Hän ei ollut tehnyt oikeita valintoja saavuttaaksensa sen,
mihin nyt monet hänen koulutovereistansa olivat yltäneet, nauttien hyvästä
avioliitosta ja suhteellisen pulmattomasta elämästä. Hän ei ollut ottanut
vaarin mahdollisuuksistansa nousta paikalle, missä häntä olisivat suuret joukot
kuunnelleet ja osoittaneet kiitollisuuttansa. Hän oli missannut mahdollisuutensa
tullaksensa joksikin tässä elämässä!
Ajatellessaan kaikkea tätä,
ei Johannes voinut kokea minkään osan kaihomielestänsä kohdistuvan näihin
asioihin. Jos hän oli murheellinen, ei se johtunut mistään näistä seikoista.
Hän ei ollut kateellinen kenellekään toverillensa, ei kenellekään. Kuinka moni
näistä kouluaikaisista tuttavuuksista makasikaan jo maan povessa
mahdollisuutensa ja elämänsä loppuun käyttäneenä! Kuinka moni tulikaan häntä
vastaan kadulla tai torilla tennarit jalassa, pitkä parransänki kasvoilla,
nuhruiset vaatteet päällä? Niin, kouluaikana oli hän vahingossa pukenut yllensä
yhden tällaisen luokkatoverin alushousut urheilutunnin jälkeen, kauhistuen
seikkaa kotonansa! Niin, Jumala olkoon armollinen, tämän toverin housuissa hän
ei tänä päivänä olisi mistään hinnasta halunnut olla! Alkoholi oli vienyt
hänet, kuka tietää mistä syystä.
Moni Johanneksen
aikalaisista ja ikätovereista oli siis saavuttanut aseman, joka oikeutti heidät
silloin tällöin televisionkin ruudulle. Ei hän ollut näillekään kateellinen!
Jokainen heistä oli tehnyt omat, parhaaksi katsomansa valinnat, saavuttaen
ainakin jossakin määrin haluamansa. Tässä kohden Johannes käsitti paremmin kuin
koskaan ennen, että häneltä puuttui jotakin niin kokonaisvaltaisesti, ettei hän
milloinkaan olisi pystynyt saavuttamaan sitä, mitä nämä olivat aikaansaaneet.
Mutta hän ei ollut yhtään pahoillaan sen johdosta, että se puuttui häneltä,
sillä se oli hänen elämänsä rikkaus, annettu ylhäältä valkeuksien Isältä, jolta
tulee jokainen hyvä lahja ja anti. Häneltä puuttui kunnianhimo! Se oli
puuttunut häneltä jo aivan lapsesta pitäen, ja sitä oli ihmetellyt useampikin
sukulainen, sillä tällä piirteellä oli "siunattu" useita suvun
jäseniä.
Mitä jos... mitä jos? Niin,
sisimmässänsä Johannes tiesi, siellä kaikkein sisimmässä, että kaikki tällainen
jossittelu oli aivan turhaa, sillä todellisuudessa ei hänellä ollut mitään
muuta tietä valittavana — valinta oli tehty hänen puolestansa siellä, mistä
hänen elämänsä, hänen sisäisin olemuksensa, hänen sielunsa oli lähtöisin. Miksi
juuri hänelle oli osunut tämä arpa mitä ihanimmasta maasta; sitä hän tuskin
tämän elämänsä aikana milloinkaan pääsisi käsittämään. Mutta hän oli kaikesta
ulkonaisesta ja sisäisestäkin ahdistuksesta huolimatta kiitollinen, sillä mitä
oli kaikki tämä hänen kokemansa muuta kuin sitä, että nyt ylitse kaiken
inhimillisen kestokyvyn menevän "ruoskinnan" kautta hänelle
osoitettiin, että sisin olemus, sielu, oli jotakin vieläkin merkityksellisempää
kuin hän tähän asti oli osannut käsittää. Sydän, mistä elämä lähtee, oli
sittenkin vieläkin suurempaa ja arvokkaampaa, kuin mitä hän oli osannut
kuvitella. Se oli jotakin, mikä tuli kaivaa esiin kuin kaunis kultaesine meren
pohjamudasta ja kaikesta sen ympärille kalkkiutuneesta kuonasta.
Kukaan ei rakasta ja toivo
kuritusta, mutta joka todella on syntynyt uudesti ylhäältä, arvostaa jokaista
päivää ja hetkeä, jonka armollinen Herra hänelle suo, huolimatta siitä, mitä
itse kukin päivä tuo tullessansa. Ihminen on usein itse syyllinen siihen, että
taakka tuntuu liian raskaalta kantaa, koska hän ei elä siinä päivässä, mihin
korkeampi voima ja tahto ovat hänet asettaneet. Hän elää mielellään eilisen
päivän asioissa, murehtien huomisesta. Ja juuri nämä kummankin puolen
nykyhetkeä olevat asiat ovat ne, mitkä taakan kestämättömäksi tekevät! Kullekin
päivälle riittää oma murheensa ja ilonsakin, kunhan vain tyytyy sen hetkiseen
tilanteeseen, mikä itse asiassa on mitä suurinta Jumalan armoa, kunhan sen vain
oikein käsittää.
Tämä on koulu ja opinahjo,
jossa ihmislapsi saa kuluttaa housuntakamuksensa puhki elämänsä aikana,
oppimatta silti kaikkea. Mutta kysymys ei olekaan ihmisen omista saavutuksista,
vaan korkeamman voiman työstä maallisessa olennossa, joka osaltaan on
iankaikkinen, kunhan vain erotetaan ne elementit, jotka ovat tuomitut tulemaan
erotetuiksi siinä hetkessä, kun kutsu kuuluu takaisin sinne, mistä
ihmispoloinen on tänne tullutkin. Niin, näitä asioita olisi Johannes tuskin
mietiskellyt, jos olisi omat valintansa tässä elämässä tehnyt. Tai toisaalta,
eivätkö nämä kaikki olleet sittenkin hänen valintojansa, joihin hänet oli
innoittanut se jokin, mikä hänen sisimpäänsä oli laitettu ilman hänen omaa
vaikutustansa? Hän oli monessa suhteessa valinnut vaikean tien verrattuna
siihen, mitä hänelle koko elämänsä aikana oli ollut tarjolla. Mutta eikö hän
juuri ollut jo todennut, ettei hänellä ollut olemassakaan muuta tietä?
Inhimillinen ihminen,
sellaisena kuin hän tämän elämänsä lävitse käy, haluaa kuitenkin pohtia
asioita, sen paremmin etsimättä itsellensä kunniaa tai muita teitä. Se on vain
jotakin ihmisluonnossa, joka panee hänet tekemään sen selvittääkseen itsellensä
elämän tarkoitusta ja päämäärää. Siksi Johanneskin, tietyissä rajoissa,
muisteli nuoruutensa aikoja ja valinnanteon vaikeita hetkiä. Mikä oli saanut
hänet päätymään kuhunkin ratkaisuunsa? Mikä oli saanut hänet valitsemaan aina
sen tienhaaran, mikä johti väistämättömästi asioihin, jotka eivät häntä miellyttäneet?
Mihin hän oli katsonut, mitä hän oli etsinyt? Tie ei tuonutkaan mukanaan sitä,
mitä hän oli odottanut ja uskonut kohtaavansa. Mistä tämä kaikki johtui? Oliko
hän ratkaissut väärin, nähnyt väärin? Ei hän toki tällaista ollut nähnyt ja
toivonut! Mutta tässä olikin tämän maallisen vaelluksen tietynlainen murhenäytelmä,
joskin vain ihmisen kannalta. Jumalallinen suunnitelma näki kaiken aivan
toisenlaisessa valossa, joka suurimman osan aikaa tämän maallisen elämän
taivalta on kätkettynä ihmislapselta.
Mutta juuri tässä oli
myöskin Johanneksen elämän ratkaisujen avain. Tien risteyksessä ollessaan hän
oli luonut katseensa kauas sinne, mikä siinsi kummankin tien päässä. Ja valinta
tuskin oli tuottanut vaikeuksia, sillä se näky mikä hänen eteensä avautui
kummankin tien päässä, sai hänet hetkessä tekemään päätöksensä. Mikä Jumalan
armo se olikaan, että ihminen ei voinut nähdä huomista päivää, saati sitten
muuta tien varrella olevaa! Mutta kunakin ratkaisun hetkenä siinsi oikean tien
päässä jotakin niin suurenmoista ja ihanaa, taivaallista, että tuolle tielle
astuminen ei tuottanut minkäänlaista epäröintiä. Niin, tienhaaroja oli monia,
mutta todellisuudessa tämä hänen astumansa tie oli yksi ja ainoa, niin, se oli
Hänen tiensä, se oli Hän itse!
On helppoa suuntautua
ajattelemaan sen mukaisesti, mitä nykyajan menestysteologia opettaa.
Johanneksenkin lähiseudulla oli seurakunta, jossa ihmiset kerta toisensa
jälkeen kokoontuivat kiittämään Herraa siitä menestyksestä, mitä tämä julistus
ja toiminta olivat tuoneet tullessansa. He uskoivat kristillisyyteen, joka
kulki korkeuksissa ja vuorenkukkuloilla, ilman mitään laaksoja ja syvänteitä.
Mutta jo pelkkä muutaman tunnin ajomatka pitkin lähiseudun teitä riitti
osoittamaan tämän teologian tai kristillisyyden epäilyttävyyden, sillä
kulkeaksensa koko ajan eteenpäin oli matkaavan ohjattava kulkuneuvonsa vuoroin
korkeuksiin, vuoroin syviin laaksoihin. Niin, ei ollut mahdollista kulkea koko
ajan eteenpäin vain korkeudessa, eikä ainakaan Johannes tuntenut ainoatakaan
vuorta, joka olisi suonut mahdollisuuden samalla korkeudella ajamiseen. Toki
oli lähistöllä joitakin vuoristoteitä, joita pitkin saattoi ajaa vuoren ympäri
jopa puolentoistatuhannen metrin korkeudessa, joskus yli kahdentuhannenkin
metrin korkeudessa, mutta mitä ylempänä ihminen halusi matkaansa taittaa
laskeutumatta alas, sitä pienempää ympyrää hän joutui kiertämään.
Totisesti, tämä mielikuva
tuli Johanneksen mieleen kuin kirkkaalta taivaalta; se ei koskaan aikaisemmin
ollut tullut hänen mieleensä. Kuinka elävä kuva se olikaan kaikesta siitä toiminnasta,
mikä karttoi Jobin ja muiden kärsivien jumalanlasten tämän maan päälle
piirtämien linjojen leikkaamista. Kuka todellakaan tuli ajatelleeksi, että nuo
linjat ja jalanjäljet eivät olleet sen paremmin Job-veljen kuin ei muidenkaan
tänne jättämiä, vaan todellisuudessa ne olivat meidän Herramme veriset
jalanjäljet, joihin jokaisen todellisen jumalanlapsen askeleet tulee sovittaa
eteenpäin kulkemiseksi. Ei ollut todellakaan helppoa toteuttaa sitä esikuvaa,
mille Simon Kyreneläinen jumalallisen johdatuksen kautta loi esikuvan. Hän
kantoi kappaleen matkaa meidän Herramme ristiä Hänen jäljessänsä! Ei ole ihme,
että Paavalikin joutui sanomaan:
"Nyt minä iloitsen kärsiessäni teidän tähtenne, ja mikä vielä puuttuu
Kristuksen ahdistuksista, sen minä täytän lihassani hänen ruumiinsa hyväksi,
joka on seurakunta, jonka palvelijaksi minä olen tullut Jumalan armotalouden
mukaan, joka minulle on annettu teitä varten, täydellisesti julistaakseni
Jumalan sanan" (Kol.1:24).
"Me kuljemme, aina kantaen Jeesuksen kuolemaa ruumiissamme, että Jeesuksen
elämäkin tulisi meidän ruumiissamme näkyviin" (2.Kor.4:10) "Sillä
samoin kuin Kristuksen kärsimykset runsaina tulevat meidän osaksemme, samoin
tulee meidän osaksemme myöskin lohdutus runsaana Kristuksen kautta."
Aivan viime aikoina oli
Johannes todellakin tullut käsittämään sen, ettei tämä nykyajan kristillinen
julistus ja korostus todellakaan lukenut Jumalan Sanaa ja niitä apostolien
tekoja, jotka olivat kirjoitetut taivaassa niiltä vuosisadoilta, mitkä seurasivat
kirjoitettujen tekojen viimeistä jaetta: "ja
hän julisti Jumalan valtakuntaa ja opetti Herran Jeesuksen Kristuksen
tuntemista kaikella rohkeudella, kenenkään estämättä." Kuinka Johannes
iloitsikaan siitä, että tämä Raamatun kirja päättyi päättymättä oikeastaan
ollenkaan. Viimeinen jae tuohon kirjaan kirjoitettaisiin ylhäällä Herran luona
siinä hetkessä, kun kaikkien aikojen pyhistä koostuva kirkastettu ja valkoisiin
puettu joukko kohoaa yläilmoihin kohdataksensa Hänet, jota niin kauan on
odottanut.
Jokin Johanneksen sielussa
alkoi riemuita ylimaallisella ilolla. Kuinka elävä olikaan Jumalan Sana
verrattuna siihen, mitä se oli ollut hänen nuoruutensa vuosina! Koko kirja oli
ollut täynnä arvoituksia ja käsittämättömiä asioita, mutta nyt Jumalan armosta
oli Hengen valo kirkastunut kirkastumistaan, sillä sydänpäivä oli aivan oven
edessä. Nyt oli yö, pitkälle kulunut, ja tuo päivä olisi koittava ilman sen
pidempää aamua! Se olisi tuleva keskelle yötä niille, jotka ovat antaneet
valmistaa itsensä tuota hetkeä varten, mutta samanaikaisesti tuo kirkas päivä
olisi merkitsevä synkkää ja kauhistuttavaa yötä kaikille niille, jotka eivät
halunneet kallistaa korvaansa sille, mitä Henki seurakunnille halusi
sanoa.
Niin, mikä oli se, mikä sai
Johanneksen yleensä ottaen niin murheelliseksi päivästä toiseen, huolimatta
tästä ihanasta valosta, joka loisti Jumalan paljastetusta Sanasta?
Rehellisyyden nimessä täytyi sanoa, että tuo murhe oli kaksijakoinen, ja
Johanneksen oli vaikea ratkaista sisimmässänsä mikä häntä eniten murehdutti.
Hän oli ihminen, yhtä vajavainen kuin kuka tahansa toinenkin milloin tahansa.
Hänellä oli tietynlaiset odotukset elämään liittyvissä asioissa, etenkin kun
oli mies. Niin moni asia olisi saanut olla toisin, eikä hänellä oikeastaan
ollut vaikeutta uskoa niinkään, että Jumalakin olisi halunnut antaa hänelle
jotakin parempaa. Niin moni asia vei ilon elämästä ja sai hänet tuntemaan itsensä
täysin merkityksettömäksi ja surkeaksi, etenkin kun kotonakin oli sellaista
kuin oli. Mutta sittenkin hän uskoi huolen seurakunnasta ja veljistä ja
sisarista olevan päällimmäisen murheen hänen elämässänsä, ja jos kaikki tällä
alueella olisi ollut toisin, olisi maallinenkin elämä ollut paljon helpommin
kestettävä.
Kukaan ei osaa kuvitella ja
ymmärtää sitä tunnetta, mikä kohtasi Johanneksen aina kun hän kulki sellaiseen
aikaan eri seurakuntien ohitse, kun ihmiset lauloivat ja nauttivat seurakuntayhteydestä.
Kuinka tuskallista olikaan seurata televisiosta vapaiden suuntien
jumalanpalveluksia ja nähdä kuorojen laulavan ja väkijoukon kuuntelevan
hartaasti saarnaa. Tämä oli jotakin sellaista, mikä sai Johanneksen tuntemaan
paljon suurempaa tuskaa kuin mitä oli kaipaus jonkin todellisemman saamiseksi kotiinsa.
Ei hän toki halunnut eikä voinut kuvitella liittyvänsä näihin todellisuudessa
niin maallistuneisiin kirkkokuntiin, eikä uskonut voivansa ainakaan usein kuin
hiipimällä livahtaa esimerkiksi helluntaiseurakunnan salin takariviin, sillä
niin murheellista kuin se olikin, sai näissä seurakunnissa kuulla tuskin mitään
siitä, mikä aikanaan oli saanut koko kansakunnat liikkeeseen. Ei, mutta Johannes
muisteli niitä aikoja, kun hän Herran armosta oli saanut olla aloittamassa sitä
työtä, minkä Herra hänen sydämellensä oli laskenut. Heilläkin oli ollut suuria
kokouksia, siunattuja yhdessäoloja, joissa ihmiset olivat muuttuneet, ja monet
olivat korjanneet tiensä suuntaa. Mutta sitten olivat tulleet kaikenlaiset mahdolliset
ja mahdottomat opit ja näkemykset, joiden kanssa vierailevat julistajat niin
Amerikasta kuin Hollannista ja muista maista olivat hajottaneet uskovaisten
yhteyden ja vieneet mukanaan suurimman osan niin lupaavasti liikkeelle lähteneistä
jumalanlapsista.
Tänään Johannes sai olla
iloinen, jos muutaman kerran vuodessa pääsi osallistumaan joihinkin pieniin
kotikokouksiin, joissa laulukin hyvästä yrityksestä huolimatta tahtoi sävelensä
puolesta pudota katosta lattian rakoon, kun ei ollut ketään todella
hyvä-äänistä kokouksiin osallistujaa. Mutta kaiken tämän laulunveisuun
vajavaisuuden korvasi sitäkin suurempi hartaus ja vilpittömyys, niin että
tietyssä määrin nämä muutaman ihmisen kokoontumiset olivat jotakin paljon
arvokkaampaa kuin jotkut aikaisemmat suurten kävijämäärien kansoittamat kokoukset.
Jumala ei tässä ajassa etsinyt niinkään määrää, kuin laatua.
Markku
Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti