Satelliittitelevisiossa
mainostettiin jälleen kerran mahtavaa konserttisarjaa, joka on tarkoitettu
ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi. Ensimmäiseksi tuli mieleeni ajatus: kaunis
ele.
Elämme todella
sellaisessa vaiheessa ihmiskunnan historiaa, jossa ihminen alkaa vähitellen
huomata, mitä on aikaansaanut, mutta siitä huolimatta ei ole valmis
tarvittaviin toimenpiteisiin, vaan suorittaa monenlaisia eleitä, jotka sinänsä
ovat kauniita, mutta merkityksettömiä kokonaisuutta ajatellen.
Tämä näyttää
koskevan niin hyvin tavallisia ihmisiä kuin eri uskonnollisten suuntien
jäseniäkin. Eikä tämän toteaminen perustu ainoastaan juuri tämän hetken
tapahtumiin, vaan tietyssä mielessä olen havainnut näitä eleitä lähes koko
elämäni ajan. Tietyissä vakavaksi koetuissa tilanteissa ja tietoisuuden
hetkissä on jollakin tavoin haluttu antaa ymmärtää viestin menneen perille, ja
tämä on julkituotu mahdollisimman näkyvällä tavalla. Eikö kaikki tämä ole vain
hyvää? Kyllä – omalla tavallaan. Mutta mikä saa meidät kiinnittämään huomiomme
tähän ”hyvään asiaan”. Se, että tämä hyvä asia saa mielemme heräämään ja
ajattelemaan, ehkä pidemmäksi aikaa kuin eleen suorittanut itse on
tarkoittanut.
Eleemme
tulkitsevat sisimpämme näkymättömiä ajatuksia ja mielenliikkeitä. Niillä me
tavallaan tulemme ulos itsestämme ja annamme ihmisille kuvan sisäisestä
elämästämme. Itse asiassa viestittämästämme informaatiosta 93 % perustuu
elekieleemme, vain seitsemän prosenttia perustuu kielelliseen ilmaisuun. Meillä
on oikeus arvostella ja havainnoida havaitsemiamme eleitä todetaksemme,
koskevatko ne meitä ja mitä tarkoitus niillä on. Me nyt aloitimme
tietynlaisista eleistä puhumisella, ja haluamme pysyä lähinnä tällä alueella.
Miksi sitten
kirjoittaja on omalla tavallaan kriittinen näitä musikaalisia ja muita eleitä
kohtaan? Ehkä parhaimman kuvan antaa ilmaisu: jatkuvuuden puuttuminen. Tänään
yhdymme lauluun ja karkeloon riemumielellä, mutta millaisia lauluja laulamme
huomenna ja ylihuomenna?
Todellisen
muutoksen aikaansaaminen ei perustu oikeastaan millään alueella eleisiin tai
lyhytaikaisiin vaikutuksiin. Kaikki ihmiskuntaa todella muuttaneet ja auttaneet
tekijät ovat perustuneet pitkäaikaiseen, ytimekkääseen, itsepintaiseen
vaikuttamiseen. Usein ovat näkyvimmät muutokset aikaansaaneet ihmiset tulleet
haudatuiksi ideoidensa ja näkemyksiensä kanssa, ennen kuin on jouduttu toteamaan,
etteivät nämä sittenkään olleet sekopäitä, vaan ajoivat todella tärkeitä
asioita. Nyt kuitenkin tapahtumien vauhti on sellainen, ettei ole enää aikaa
odottaa nykyisen sukupolven edustajien poisnukkumista ja uuden sukupolven
heräämistä näkemään tosiasiat.
Kirjoittajan
näkemyksen mukaan ihmiskunta on valmis suureen määrään kauniita eleitä,
kauniita puheita ja suunnitelmia, muttei ole valmis tekemään juuri sitä, mikä pelastaisi
ihmisen itse valitsemaltaan tieltä. Ensisijainen todiste tälle ajatukselle on
räjähdysmäisesti lisääntyvä narsistinen ajattelu ja sen mukanaan tuoma
negatiivinen kehitys.
Perinteisen
ajattelun mukaan väärän kehityksen jarruna on ollut ja tulee olemaan vanhemman
sukupolven huoli nuoremmasta sukupolvesta. Isien ja äitien rakkaus ei salli
mitään sellaista, mikä vahingoittaisi heidän jälkeläisiään. Näin perinteinen
ajattelu, mutta mitkä ajatukset pyörivät tällä hetkellä eri sukupolvien
mielessä? Etenkin viimeiset viisi vuotta ovat entistä enemmän avanneet
kirjoittajan silmät näkemään sen tavattoman muutoksen, joka omalla tavallaan on
hiipinyt keskuuteemme sodan jälkeen, hiipinyt niin hiljaa, ettei sitä oikeastaan
ole edes pantu merkille. Entinen isänmaallisuus on vain muisto isiemme ajoilta,
perehtymiseni perhe-elämään ja narsistiseen persoonallisuushäiriöön on
häivyttänyt kaikki harhakuvat eri sukupolvien välisestä rakkaudesta ja
syvällisestä huolenpidosta.
Lukemattomissa
kodeissa on pettävä harhakuva isän ja äidin rakkaudesta. Ja missä on harhakuvia
ja petollisia kuvitelmia, siellä ei todellisuudessa menesty mikään aito
hyveellisyys, hyvistä yrityksistä huolimatta. Ihminen voi antaa ainoastaan
sitä, mitä hänellä on. Voidaan yrittää jakaa sellaista, mitä ei ole pystytty
omaksumaan, mutta tämä johtaa vain entistä suurempiin pettymyksiin ennen
kaikkea perhe-elämässä. Keisarin uudet, kuvitellut vaatteet, eivät pidemmän
päälle tuotakaan tyydytystä.
On suorastaan
uskomatonta nähdä miten ihmissuku on ajautunut narsistiseen ajatteluun ja
elämäntapaan siinä määrin, etteivät jälkeläiset todellisuudessa merkitse muuta
kuin haittaa ja estettä narsistiselle elämänkatsomukselle. Jos koti on vain
nukkumapaikka, jääkaappi teline erilaisille tiedotteille, mistä voidaan todeta
kunkin mahdollinen olinpaikka, ei kysymys enää olekaan perinteisten käsitteiden
mukaisesta ”home, sweet home!”, vaan eräänlaisesta majatalosta, jossa
suoritetaan välttämättömimmät asiat.
Lukemattomissa
perheissä vanhemmat eivät tiedä oikeastaan mitään jälkeläistensä elämästä –
muuta kuin mitä nämä tässä välinpitämättömyyden tyyssijassa katsovat
tarpeelliseksi kertoa – eihän kukaan kuitenkaan todella välitä! Samoin eivät
lapset tiedä kohta enää, kuka on isän tai äidin sen hetkinen kumppani, paitsi
ehkä jääkaapin ovessa olevasta lapusta. Kiintymyksestä ei siis kai kohta enää
kannata puhua ollenkaan, saati sitten rakkaudesta!
Vaatiiko nyt
rakkaus ja ihmisyys esim. kirjoittajaa suhtautumaan kaikkeen sellaisella
positiivisuudella, mikä nyt on hyvin laajana peitteenä kaiken negatiivisen
yllä? Poistaako ahdistuksen ja pelon kaikesta vaikeneminen? Eikö ole kuitenkin
parempi nähdä todellisuus nyt ja hiukan ahdistua, kuin odottaa sitä hetkeä,
jolloin tositilanne tuo suoranaisen kauhun silmien eteen?
Olemme suurten
yhteiskunnallisten muutosten edessä. Mikään ei kohta ole niin kuin ennen. Shit
happens, sille emme voi mitään. Mutta ihmisyyden kannalta on tärkeää itse
kunkin valmistautuminen tulevaan. Narsistinen ihminen ei oikeastaan ole edes
kykenevä näkemään tulevaisuuteen, koska nykyhetki on hänelle ratkaiseva. Se ei
kuitenkaan tarkoita sitä, että hän todella eläisi edes nykyhetkessä, vaan hän
vain pahoittelee menneisyyden tappioita ja uskoo tulevaisuuden tuovan aina vain
parempaa ja parempaa – hänelle! Hän pyrkii maksimoimaan hyvänolontunteen
ympäröimällä itsensä esineillä ja asioilla, jotka tuottavat hänelle mielihyvää.
Hän näkee vain tämänpäiväisen tilanteen eikä kanna huolta huomisesta.
Satojen
ihmisten kuuleminen todistaa sen, ettei hän ajattele omaa puolisoaan, saati
sitten lapsiaan. Lapset ovat hänelle vain vallankäytön väline. Onko lapsilla
tulevaisuudessa varaa käydä koulua tai hankkia itselleen välttämättömintä ei
kiinnosta narsistia vähääkään.
Millaisen
maailman me jätämme jälkeläisillemme? Se ei näytä kiinnostavan meitä
vähimmässäkään määrin, koska toivomme kaiken ikävän kohtaavan tätä maapalloamme
vasta sitten kun me olemme mullan alla. Kirjoittajalla on paha epäilys sen
suhteen, että hänkin jo yli kuusikymppisenä vielä ehtii näkemään paljon
sellaista, mikä ei varmastikaan miellytä häntä eikä ketään muutakaan.
Kirjoittajan mielipiteellä ei varmaankaan ole suurta merkitystä
kokonaiskehitykselle. Kirjoittajalla ei ole tarpeeksi laajaa koulutusta
voidakseen puhua oikealla painotuksella ja arvokkuudella.
Työni
rikkinäisten ja heikkojen ihmisten keskuudessa vajavaisuudessaan pakottaa
julkituomaan asiat tietynlaisella varovaisuudella. Pelon ilmapiiriä ei missään
tapauksessa tule aikaansaada tai ruokkia sitä. Nykyisen kehityksen vähättely
kuitenkin arveluttaa päivä päivältä yhä enemmän. Erikoisesti hengellisissä
piireissä luetaan kyllä antaumuksella Ilmestyskirjan kertomuksia tulevista
tuomioista (aika moni ei mielellään edes tiedosta enää Ilmestyskirjan olemassaoloakaan!),
mutta keskustelut ja asenteiden seuraaminen viittaavat siihen, ettei monikaan
enää halua uskoa sellaiseen todellisuuteen. Meille on aina selitetty, että
ilmaisu ”kun he sanovat: rauha, rauha!” viittaa siihen aikaan, jossa
Lähi-idässä vallitsee näennäinen rauha. Se saattaa olla paras ja oikeinkin
selitys, mutta juuri nyt kirjoittajan sisintä kalvaa ajatus, että eivätkö juuri
nyt ennen kaikkea lähes kaikki seurakuntalaiset tavalla tai toisella julista,
ainakin kirjoittajalle: ”Rauha, rauha, hyvä Markku! Ei hätää mitään, kaikki on
hyvin ja Jumalan käsissä! Yritä ymmärtää, ettei kenelläkään ole aikaa tai
voimia edustamillesi asioille!”
Miksi on niin
monella tavaton tarve hyssytellä ja rauhoitella kaikkia niitä, joilla on aito
hätä kanssaihmisistään? Polttopiste ei ole varmastikaan siellä, missä sen luullaan
olevan. Hyssyttelijä oikeastaan kuuluttaa jokaiselle ymmärtäväiselle kohteelle:
”Minulle tämä on suuri ongelma ja se vaivaa minua suuresti. Ole hyvä ja
vaikene, sillä en ole valmis kohtaamaan näitä asioita!”
Aivan viime
aikoina olen saanut toistamiseen kuulla siitä, kuinka vaativa nykyinen
työtilanne on. Näyttää riittävän tämän yhden seikan toteaminen, niin että
odotetaan kirjoittajan tai jonkun muun lopettavan puheensa seurakunnan tilasta
tai siitä, ettei juuri kenelläkään ole enää hätää toisesta ihmisestä. Tässä
kohden herää pakostakin kysymys, että onko meillä kerran Herran edessä
elämästämme vastatessamme mahdollisuus muistuttaa Häntä tämän ajan vakavuudesta
ja siitä, kuinka työntekomme esti meitä palvelemasta Häntä sekä lähimmäisiämme?
Tiedän hyvin tarkkaan sen, kuinka vaativaa ja voimia kuluttavaa työ nykyään on.
Jossakin on kuitenkin raja, jota meidän ei tule ylittää. ”Että Hän kaikessa
olisi ensimmäinen…”
En
henkilökohtaisesti usko, että työntekomme ensisijaisesti määrää koko elämämme
siinä suhteessa, mitä nykyään annetaan ymmärtää. Olemme varmaankin väsyneempiä
ja kovemmilla kuin aikaisempina vuosina, mutta vieläkin meillä on vastuumme
ajan jakamisestamme ja valinnoistamme. Unohdammeko todellakin niin nopeasti
omat päätöksemme ja valintamme, jotka ensisijaisesti määräävät elämämme kulun?
Jos meillä ei
ole aikaa lukea Raamattua tai rukoilla, jos meillä ei ole aikaa osallistua
kokouksiin, on se yksinomaan kiinni omista valinnoistamme, ei työstämme, ei
työnantajastamme, vaan meistä itsestämme. Me teemme tärkeysjärjestyksen niin
yksityisessä kuin sosiaalisessakin elämässämme.
Millainen
henki vallitsee sisimmässämme, jos meillä ei ole aikaa edes omille lapsillemme?
Millaiset motiivit ajavat meitä eteenpäin elämämme tiellä, jos kuitenkin
päivämme täyttävät lukemattomat asiat, joita emme halua ottaa edes puheeksi?
Miksi autossamme, kotonamme, työpaikallamme, soi jatkuvasti musiikki hiljaa tai
kovaa? Miksi emme ole halukkaita odottamaan valojen vaihtumista risteyksissä,
miksi kaasujalkamme on tullut niin raskaaksi, miksi meillä on jatkuvasti kiire
– niin, miksi meillä ei näytä olevan aikaa edes itsellemme?
Ihminen tässä
ajassa pelkää kohdata itsensä, oman sisimpänsä. Miksi? Hän tietää, ettei tule
pitämään näkemästänsä! Siksi hän tarvitsee ympärilleen suorastaan kaaokseen
asti toimintaa ja tavaraa. hiljaisuus suorastaan kammottaa, koska siinä
pakostakin alkaa kohdata sisimpäänsä.
Miksi työ
joissakin tapauksissa sitoo meitä sellaisella tavalla? Työkö sitoo? Jos olemme
rehellisiä, meitä sitovat omat valintamme, jotka eivät ole lainkaan niin
vaatimattomia ja seurauksettomia kuin mitä usein kuvittelemme ja haluamme
uskoa. Juuri tässä ajassa ovat nyt halpojen korkojen hämäämänä lukemattomat
suomalaiset tehneet jotakin sellaista, mitä he eivät menneinä aikoina olisi
osanneet kuvitellakaan tekevänsä. He ovat sitoneet itsensä vuosikymmeniksi velkoihin,
usein vain siksi, että korot olivat niin alhaiset. Korot olivat alhaiset, mutta
eivät enää. Ne nousevat koko ajan, vaikka viisaat aikanaan väittivät, etteivät
ne voi nousta kovin korkealle.
Korkojen ei
tarvitsekaan nousta kovin korkealla, koska velkamäärät ovat niin korkeat. Tämä
valinta määrää siis lukemattomien ihmisten elämää tulevat vuosikymmenet.
Kirjoittaja ei halua moittia asuntolainan tekijöitä, jotka mielekkäästi ovat
laskeskelleet vuokrien ja omistusasunnon suhteen. Itse uusi asunto ei
varmastikaan ole kenenkään ongelma, mutta mahdollisesti ne ylimääräiset
huoneet, joita ei välttämättä tarvita, tai sitten pihan ja ulkoseinien
kiveykset, joiden hinnalla olisi saanut pienen osakkeen. Tietynlainen ajanhenki
on saanut monet uskovaisetkin tekemään valintoja, jotka osittain perustuvat
ihmisen perustarpeeseen, mutta sisältävät kuitenkin tekijöitä, jotka perustuvat
suorastaan ylimielisyyteen ja itsensä hemmotteluun.
Kirjoittajaa
kai vaivaa omassa köyhyydessään se välinpitämättömyys, jota useat ihmiset
osoittavat. En omista juuri mitään, mutta minulla ei ole velkaakaan. Minun on
siis hyvä arvostella ja tuomita toisia, ajattelee joku. Aikanaan muuttaessani
Helsingin seudulle asuin viisi viikkoa asuntovaunussa ja neljä kuukautta ilman
huonekaluja, ja tulin hyvin toimeen. En suosittele samaa toisille, mutta tämä
kokemus osoitti sen, kuinka vähällä ihminen tulee toimeen ja voi olla
onnellinen, jos elämä muuten sujuu siedettävällä tavalla.
Jälleen kerran
palaamme valintoihin. Jumalan lupaukset ja siunaukset ovat luvatut meille.
Herramme on luvannut pitää meistä huolta vanhuuteemme asti, mutta pelkkä
uskominen tähän ei vielä vie meitä pitkällekään, koska usko ilman tekoja on kuollut.
Mitä ovat nämä teot, joita meiltä edellytetään? Voiko ne rajata johonkin
tiettyyn osaan elämäämme, vapaa-aikaan tai työhön, kotiin tai kyläilyyn, omaan
maahamme tai pakanamaille?
Voisimmeko
ajatella, että itse asiassa jokainen suorittamamme valinta on samalla sellainen
teko, mitä Sana tarkoittaa? Nämä valintamme vaikuttavat koko elämäämme
vähintään henkisesti, ja valintamme määräävät mahdollisesti koko loppuelämämme
tekemiset. Siksi kai hengellinen mieli on niin pohjattoman tärkeä, jotta elämämme
muodostuisi sellaiseksi kuin Herramme on sen tarkoittanut. Kai juuri siksi Sana
niin voimakkaasti korostaa tekojemme ja sanojemme merkitystä. Siltä osin kuin
voimamme kuluvat ankaraan työhön valittuamme tarpeettoman kalliita materiaaleja
tai hankittuamme paremman kulkuvälineen tai kesämökin tai mitä tahansa
luksusta, me tuskin voimme syyttää työnantajaa elämämme vaikeuksista. Tehty
mikä tehty, ajattelee moni, valiten sitten taas uudelleen sen vaihtoehdon, mikä
sitoo hänet entistä enemmän varainhankintaan.
Tyytykää
siihen kun teillä on elatus ja vaatteet – onko tämä sanankohta täysin
kadottanut merkityksensä? Kyllä kai, koska me vertaamme itseämme ympäristön
malliin, unohtaen myöskin Jaakobin kirjeen varoitukset rikkauden lumoista rahan
himosta. Raha ei ole kaiken pahan alku, vaan sen himo. Mitä tulee peileihin,
malleihin, joihin katsomme, olemme kai unohtaneet Roomalaiskirjeen varoituksen:
”Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan…”
Me niin
helposti puolustelemme valintojamme ympärillämme olevien esimerkkien mukaisesti.
Jos maallinen naapurimme ostaa uusinta mallia olevan farmariauton, emme toki
uskovaisena syyllisty sellaiseen ylettömyyteen, mutta vaikka meillä ei olekaan
varaa edes käsirahaan, ostamme hyvällä omallatunnolla uuden keskivertoauton.
Mitä tekemistä naapurin autolla on ylipäätään meidän kanssamme? Mitä tekemistä
on kanssamme ylipäätään millään ympärillämme tapahtuvalla? Me emme tee
suurintakaan osaa siitä, mitä nämä ihmiset tekevät, ja pidämme sen johdosta
itseämme jumalisina ihmisinä. Millä tavoin yhdistyvät meidän valintamme sen
kanssa, mitä valintoja maalliset ihmiset ovat tehneet? Tässä kohden on kohta
koko kristillinen maailma syyllinen Kaikkivaltiaan edessä!
Tässä ajassa
on todella vaikeaa olla uskovainen. Ympärillämme on tuskin mitään sellaista
mallia, josta voisimme oppia ja hankkia raaka-ainetta hengelliselle
kehityksellemme. Yhdessä suhteessa voimme kuitenkin syvällä murheella todeta
jotakin. Maallisilla ihmisillä näyttää yhä vieläkin olevan enemmän sydämen
sivistystä ja lähimmäisenrakkautta kuin ns. uskovaisilla ihmisillä! Mutta sitä
me emme oikein halua nähdä ja arvostaa, koska halveksimme uskosta osattoman
rakkautta. Kirjoittaja uskoo kaiken todellisen rakkauden tulevan Jumalalta,
osoittaa sitä sitten kuka tahansa. Yksikään ihminen ei itsessään pysty
rakastamaan, vaan Hänessä me elämme ja olemme – omalla tavallaan myöskin
tavalliset ihmiset.
Tavalliset
ihmiset! Sinänsä aika mielenkiintoinen ilmaisu tässä yhteydessä. Ihan itkettää
tämä asiayhteys. Kun kirjoittaja aikanaan alkoi selvitä ahdistuksestaan ja
palasi halu elämään ja usko oman persoonallisuuden säilyttämismahdollisuuteen,
oli ensimmäinen suuri hämmästys kohdata ihmisiä, jotka olivat tavallisia. Tai
oikeastaan – miten sen nyt sanoisi – oli hämmästyttävää huomata, että on olemassa
ihmisiä, jotka ovat ihmisiä!
Arvostan
tavattomasti edesmennyttä Erik Ewaldsia, ja toivoisin omaavani jotakin siitä
viisaudesta, mikä hänellä oli Jumalalta. Erään esitelmänsä yhteydessä hän
mainitsi jo usein siteeraamani ajatuksen: ”Me usein sanomme, että tulisi
rukoilla että uskovaisista tulisi tulla sitä ja tätä. Mutta minä sanon teille,
että meidän tulee rukoilla, että uskovaisista tulisi ihmisiä!”
On oikeastaan
sydäntä särkevää todeta, ettei kirjoittajan ympärillä aikanaan ollut juurikaan
ihmisiä, vaan uskovaisia. Onko siis mikään ihme, jos nyt elämme ajassa, jossa
laittomuus on päässyt valtaan ja useimpien rakkaus on kylmennyt. Rakkaus on
ollut jo pitkään, ja on yhä enemmän kuin seinälle maalattu tuli, joka näyttää
kauniilta, mutta ei suo lämpöä kenellekään tarvitsevalle. Voisimmeko jälleen kerran
palata ajatukseen valinnoista? Olemme valinneet maalatun kuvan todellisen tulen
rinnalle!
Emme toki ole
tehneet valintaamme näin konkreettisella ja hetkellisellä ratkaisulla. Me
olemme vähän kerrassaan, huomaamattomasti valinneet toistamiseen väärän
vaihtoehdon. Kun saman virheen tekee kyllin usein, ei se enää tunnukaan
virheeltä! Kuinka moni ymmärtänee kirjoittajan ajatuksia tässä suhteessa? Ei
tarvitse olla profeetta tai jokin erikoinen lahjakkuus nähdäkseen suorastaan
räikeiden väärinkäytösten taakse. Tarvitaan vain avoimet silmät ja avoin sydän.
Uskomattoman usein ovat uskovaisen nimellä kulkeneet huudahtaneet suorastaan
järjettömien tekojen jälkeen: ”Olenko minä veljeni vartija?”
Epäilen onko
maassamme toista henkilöä, joka sellaisella tavalla olisi päässyt tutustumaan
ns. vapaaseen kristillisyyteen ja sen taustatekijöihin? Omalla tavallaan on
kirjoittajaa kuljetettu ”vapaan kristillisyyden” maailmassa sellaisella
tavalla, että välillä ovat korvat soineet ja on herännyt epäilys omankin
mielenterveyden suhteen. Voiko olla mahdollista näin laajassa mittakaavassa se
kokemus, mikä tuli kohdalle jo kuusikymmenluvun lopulla kansanlähetyksen
piirissä. Ei ole pilkantekoa jos noista vuosista jäi aivan erikoislaatuinen kuva
uskonelämästä. Yksi korostetuimmista piirteistä uskovaisuudesta oli hänen
erikoinen asemansa hengellisyydessä ja erottautumisessa kaikesta maallisesta.
Uskovainen ei voinut olla suosittu, vaan hän oli maassa vieras muukalainen,
jota vihattiin ja halveksittiin.
En väitä koko
kansanlähetyksen olleen tällainen, mutta ympärilläni oli useita henkilöitä,
joiden lähetystyö perustui suorastaan ironiseen kuvaan, mikä aivan käytännössä
toteutui lukemattomia kertoja. Koska uskovainen ei voinut olla suosittu, vaan
hän kantoi Kristuksen pilkkaa yllään, oli hän halveksittu viedessään
evankeliumia eteenpäin sopivalla ja sopimattomalla ajalla. Niinpä hän kaupan
lihaosastolle mentyään ja vuoronsa saatuaan huudahti kuuluvalla äänellä: ”Saanko
kilon läskiä, halleluja, Jeesus pelastaa!” Hän saattoi nyt mennä kotiin
uskossa, että moni asiakas oli saanut piston sydämeensä ja alkanut etsiä
pelastusta!
Mieleeni jäi
erikoisesti aikanaan Riihimäen asemalla minua lähestynyt mieshenkilö, joka
varoitti minua pettämästä varusmiestovereitani olemalla kertomatta, että pian
Neuvostoliitto miehittää Suomen. Omaan kategoriaansa kuuluu saarnamies, joka
Heinolassa kadun toisella puolella olevassa kokoussalissa kuulutti: ”Jos
sinulla tänään menee hyvin ja elämä tuntuu olevan kunnossa, on se varma merkki
siitä, että huomenna voi tapahtua jotakin kauheaa!”
Onko sitten
ihme, että niin moni uskovainen on kantanut pilkkaa yllään? Kysymys vain
kuuluu, kenen pilkkaa ja mitä häpeää nämä ihmiset ovat kantaneet!
Nuo vuodet
olivat tavallaan hyvin raskaat ennen kaikkea sen tosiasian valossa, että meni
sitten kokouksiin minne tahansa, omalle paikkakunnalle tai kauemmaksikin, sai
kaikkialla kuulla vain yhtä asiaa: ”Tee parannus! Tee parannus! Tee parannus!”
Se oli rankkaa parannuksentekoa, mikä toi suorastaan ahdistuksen sisimpään.
Suuri rikos ja synti oli toverin kutsuminen lempinimellä, koska Jumala on
antanut meille jokaiselle oman nimen. Syntiä olisi ollut, jos kirjoittaja olisi
antautunut seurustelemaan tyttöystävän kanssa, syntiä oli käydä jossakin muussa
seurakunnassa. Veli Vuori oli suuri syntinen, kun ei käynyt tarpeeksi usein
telttakokouksissa saarnaamassa, koska ei tuntenut olevansa valmis siihen.
Helsingissä saakka kauhisteltiin sitä, kuinka tämä syntinen veli oli sitä
mieltä, että tulee käydä kerran viikossa raamattupiirissä itse rakentumassa.
Tässä tämän
verran tunnustetummastakin hengellisestä piiristä, mistä sitten yksi ja toinen
kaikkosi ahdistustansa pakoon. Nämä pakomatkat eivät välttämättä muuttaneet
pakenijaa paremmaksi, siitä osoituksena helluntaiseurakunnassa kokemuksen
saaneet toverit. On se vain kumma asia, että kun joku täyttyy Pyhällä Hengellä,
tulee hänestä loistavakasvoinen, ikään kuin pään mitalla toisia pidempi ihminen
– ei, vaan hengellinen olento. Tämä kokemus sai parikin hyvää ystävää ottamaan
melkoisen välimatkan kirjoittajaan, kun tämä ei ollut kokenut samanlaista
muuttumista. Synnintunto näiden ihmisten läheisyydessä oli ilmeinen, mutta
jokin seikka ei saanut kaipaamaan heidän kokemustansa. Mieltä kaiversi
kummallinen epäilys, joka muotoutui kai ilmaisuissa ylimielisyys ja rakkaudettomuus.
Pyhän Hengen
kasteesta on monenlaista näkemystä – oli jo silloin aikanaan. Kummallisinta oli
kai se, että näiden tiettyjen ihmisten kokemus ikään kuin sai heidät muuttumaan
seinälle maalatuksi tuleksi, joka ei lujasta uskosta huolimatta antanut lämpöä
toiselle ihmiselle. Tässä oli yksi laji homo sapiensia, joka oli vaikea mieltää
inhimilliseksi ihmiseksi.
Minulla on
sellainen käsitys, että Pyhä Henki kunnioittaa sitä vapautta, minkä Jumala on
säätänyt antaessaan ihmiselle vapaa valinnan. Pyhä Henki kunnioittaa ihmisen
paikan ja tilan tarvetta, sillä parhaan kuvan Hänen olemuksestaan saa lukemalla
Evankeliumeja ja kuvauksia meidän Herramme elämästä. Pyhän Hengen tehtävä voidaan
tuoda julki yhdellä ainoalla Mestarimme lyhyellä lauseella: ”Hän on Minut
kirkastava!” Kaikki hengelliset ilmiöt, mitkä eivät toteudu tämän ilmaisun
mukaisesti, ovat jostakin muusta lähteestä.
Pyhä Henki ei
ole jokin irrallinen olemus, joka leijailisi epämääräisesti jossakin, vaikka
Häntä kuvataankin kuin tuuleksi, joka ei näy ja joka menee minne parhaaksi
näkee. Hän ei ole ihmisten käskytettävissä tai ohjailtavissa. Pyhä Henki on
lujasti sidoksissa Hänelle annettuun tehtävää Kristuksen kirkastamiseksi. Millä
tavoin entistä enemmän sijaa saava taaksepäin kaatuminen kirkastaa meidän Herraamme,
ei ole kirjoittajan tiedostamisen piirissä. Jos kaiken hengellisen elämämme
lähtökohta ei ole Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa, vaan jossakin
lieveilmiössä, toteutamme todellisuudessa jotakin toisarvoista, Sanan kehyksiin
sisältymätöntä.
Kaikki Pyhän
Hengen vaikutukset ovat löydettävissä Raamatusta, eikä Hänen toimintatapansa
ole muuttunut, koska Hänkään ei voi muuttua. Jos emme tunne Häntä ja
Kirjoitusten todistusta, olemme valmiita tekemään valintoja, jotka perustuvat
toki hurskaaseen ajatteluun ja toimintaan, mutta eivät johda elävään
Jumalayhteyteen. valintamme ydin ei perustu Kirjoitusten selvään todistukseen,
vaan mahdollinen kokemuksemme on vallannut meidät, ja me tunnemme pakkoa löytää
sille perustuksen Sanasta. Joku televisiota vastaan taisteleva saarnamies
löytää satoja, jos ei tuhansia kohtia, jotka puhuvat televisiosta jne.
Ihmisen mieli
on Jumalan totuudesta irrallaan kuin elokuvastudio, joka pystyy tuottamaan
kaikenlaisia fantasioita, joiden lähtökohdan väitetään olevan Sanassa.
Todellisuudessa on kuitenkin kysymys asioista, jotka eivät palvele Totuutta,
vaan näennäisessä totuudellisuudessaan johtavat ihmisiä yhä enemmän harhaan.
Hengellinen elämä on siis monessa suhteessa ympätty täyteen kaikkea kuvitteellista
ja ihmismielen tuottamaa materiaalia, mikä tekee uskovaisena elämisestä todella
vaikeaa.
Juuri nyt
tarvitaan enemmän rohkeutta kuin ehkä koskaan aikaisemmin. Me tarvitsemme nyt
uskallusta, jonka palkka on suuri. Me tarvitsemme uskallusta asettaa
kyseenalaiseksi kaikki sellainen, minkä alkuperä ei ole suoranaisessa Sanan
todistuksessa, vaan mikä kantaa voimakasta inhimillistä leimaa. Jos joku tuntee
tulleensa siunatuksi jonkun kaataessa hänet taaksepäin, ei tehtävämme ole kyseenalaistaa
hänen kokemustaan. Meillä on kuitenkin oikeus tuoda julki, että Raamatussa on
vain kaksi kohtaa, missä kerrotaan ihmisten kaatuvan taaksepäin. Kumpikin kohta
puhuu asiasta hyvin negatiivisessa merkityksessä.
Jes. 28:13.
Niinpä on Herran sana oleva heille: "Käsky käskyn päälle, käsky käskyn
päälle, läksy läksyn päälle, läksy läksyn päälle, milloin siellä, milloin
täällä", niin että he kulkiessaan kaatuvat selälleen ja ruhjoutuvat, että
heidät kiedotaan ja vangitaan.
1.Sam. 4:18.
Kun hän mainitsi Jumalan arkin, kaatui Eeli istuimeltaan taapäin portin
viereen, taittoi niskansa ja kuoli; sillä hän oli vanha ja raskas mies. Ja hän
oli ollut tuomarina Israelissa neljäkymmentä vuotta.
Missään
muualla ei Sana puhu taaksepäin kaatumisesta. Mikä sitten on pohjimmaltaan
kaiken tämän kehityksen perusteena, jää varmaan salaisuudeksi. Yksistään se,
kuinka paljon epäilyttävää tapahtuu tämän asian puitteissa, puhuu omaa
kieltään. Jos joku löytää paksun kirjan verran perusteita asialle, on se
kirjoittajan vastuulla. Tässä kohden jokainen joutuu tekemään oman valintansa,
joka ei seurauksiltaan ole merkityksetön. Yksi valinta pakottaa toiseen, tämä
taas seuraavaan, ja on mahdollista että olemme jonkin ajan kulutta osallisia
todella laajamittaiseen ja hengelliseen tapahtumaan, joka kuitenkin jää ilman
minkäänlaista Sanan perustaa.
Jokaista
velvoittaa vain se, minkä hän näkee selväksi Sanan todistukseksi. Ihmisen on
tässäkin kohden valittava, haluaako hän nähdä koko Sanan todistuksen, vaiko
vain tiettyjä totuuksia. Millainen helpotus olisikaan koko uskonelämällemme,
jos olisi mahdollista rajata pois kaikki inhimillistä alkuperää oleva tieto ja
opetus. Yhden ihmisen kokemus ja ilmestys eivät ole velvoittavia kaikille.
”Pyhä Henki ja me olemme hyväksi nähneet…” ei ole saanut montaa lukijaa pysähtymään
ja ajattelemaan. Tuohon aikaan riitti muutama lause tuomaan julki kääntyneille
kielletyt asiat. Tänään jonkun suomalaisen saarnamiehen synniksi luokittelemat
asiat täyttäisivät paksun kirjan, joka saisi tällaisena yhteenvetona kylmät
väreet kulkemaan kenen tahansa selkäpiitä pitkin – mahdollisesti itse
saarnamiehenkin.
Näitä kylmiä
väreitä aikaansaavia asioita on koko hengellinen maailma täynnä, joskin
kaikkialla varotaan yhdistämästä liian montaa samaan hetkeen tai paikkaan. Varovaisesti
annosteltuina on mahdollista saada suuri joukko ihmisiä nielemään nämä
suorastaan absurditkin asiat sopivan määrän hengellistä sekametelisoppaa
kanssa.
Tämän ajan
ihminen on loppujen lopuksi niin väsynyt ja rikkinäinen, että melkein mikä
tahansa tuntuu kelpaavan hänen lohduttamisekseen tai yksinäisen tunteen
torjumiseen. Siten on käsitettävissä sekin, miksi niin moni antaa jonkun
hengellisen johtajan tehdä valintoja hänen puolestaan. Tämäkin on valinta –
antaa toisen tehdä valinta puolestaan. Se on itse asiassa vastuun pakenemista,
mikä ei missään suhteessa palvele asianomaisen parhaaksi.
Mikä sitten
olisi kohtuullinen ja pelastava keino tästä tilanteesta irti pääsemiseksi? Eikö
kaikki tämä kirjoittaminen tuotakin lisää ahdistusta ja tuo mahdottomia
vaatimuksia jo ennestään rikkinäiselle ja heikolle ihmiselle? En usko sitä.
Tästä kirjoituksesta tulisi jokaiselle rehelliselle etsijälle selvitä se, että
valtaosa meitä hallitsevista ja ahdistusta tuottavista opetuksista ja asioista
ei ole Raamatullista alkuperää, vaan selvästi ihmismielen tuottamaa hengellistä
sekametelisoppaa. Eikö tämä olekin ilosanoma, jonka tulisi vapauttaa meidät
kaikesta inhimillisestä ja saattaa meidät etsimään sitä, mikä todella tulee
Jumalasta.
On siis
todellakin olemassa oikea Jumala, jolla ei ole mitään tekemistä niiden asioiden
kanssa, jotka ovat vain rikkoneet meitä ja pyrkineet hävittämään
persoonallisuutemme!
Copyright
Markku Vuori
2007-07-06
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti