Tuskin meillä on vaara mennä jumalan
ajan edelle. Eikö viimeinkin ole hetki kuroa umpeen laiminlyöntiemme aiheuttama
jälkeenjääneisyytemme?
"Sitten hän otti maasta Elian vaipan, joka
oli pudonnut hänen päältään, palasi takaisin ja pysähtyi Jordanin rannalle.
Ja hän otti Elian vaipan, joka oli pudonnut
tämän päältä, löi veteen ja sanoi: "Missä on Herra, Elian Jumala?"
Kun hän siis löi veteen, jakaantui se kummallekin puolelle, ja Elisa kävi
virran yli.
Kun Jerikosta tulleet profeetanoppilaat
syrjästä näkivät sen, sanoivat he: "Elian henki on laskeutunut Elisaan."
Niin he tulivat häntä vastaan ja kumartuivat hänen edessään maahan.” (2. Kun.
2)
”Kuulkaa Herran sana, Jaakobin heimo ja
kaikki Israelin heimon sukukunnat.
Näin sanoo Herra: Mitä vääryyttä teidän
isänne minusta löysivät, koska he erkanivat kauas minusta ja lähtivät
seuraamaan turhia jumalia ja turhanpäiväisiksi tulivat?
He eivät kysyneet: 'Missä on Herra, joka toi meidät pois Egyptin maasta, joka johdatti
meitä erämaassa, arojen ja kuilujen maassa, kuivuuden ja synkeyden maassa,
maassa, jossa ei kukaan kulje eikä yksikään ihminen asu?'
Minä toin teidät hedelmätarhojen maahan
syömään sen hedelmää ja hyvyyttä, mutta sinne tultuanne te saastutitte minun
maani ja teitte minun perintöosani kauhistukseksi.
Papit eivät kysyneet: 'Missä on Herra?' Lainkäyttäjät eivät minua tunteneet, ja paimenet
luopuivat minusta; profeetat ennustivat Baalin nimessä ja seurasivat niitä,
joista ei apua ole.
Sentähden minä vielä käyn oikeutta teidän
kanssanne, sanoo Herra, ja teidän lastenne lasten kanssa minä käyn oikeutta.”
(Jer.2)
”Myöskin muutamat kuljeksivat juutalaiset
loitsijat rupesivat lausumaan Herran Jeesuksen nimeä niiden ylitse, joissa oli
pahoja henkiä, sanoen: "Minä vannotan teitä sen Jeesuksen kautta, jota
Paavali julistaa."
Ja niiden joukossa, jotka näin tekivät, oli
myös erään juutalaisen ylipapin, Skeuaan, seitsemän poikaa;
mutta paha henki vastasi heille sanoen:
"Jeesuksen minä tunnen, ja Paavalin minä tiedän, mutta keitä te olette?"
Ja se mies, jossa paha henki oli, karkasi
heidän kimppuunsa, voitti heidät toisen toisensa perästä ja runteli heitä, niin
että he alastomina ja haavoitettuina pakenivat siitä huoneesta.
Ja tämän saivat tietää kaikki Efeson
asukkaat, sekä juutalaiset että kreikkalaiset; ja heidät kaikki valtasi pelko,
ja Herran Jeesuksen nimeä ylistettiin suuresti. (Apt. 19)
”Minä
sanon totuuden Kristuksessa, en valhettele - sen todistaa minulle omatuntoni
Pyhässä Hengessä - että minulla on suuri murhe ja ainainen kipu sydämessäni”
(Room. 9).
Rakkaat
veljeni ja sisareni Herrassa. Rauhantervehdys teille täältä Heinolasta.
Sisäisiä tuntemuksiani kuvannee selvimmin tämä Paavalin ilmaisu, joka uskoakseni
kumpuaa sisäisestä tyytymättömyydestä sen suhteen, mitä voidaan nähdä
tapahtuvan hengellisessä elämässä. Paavali toi rehellisesti julki tuntemuksensa,
ja hänen kohdallaan on kautta aikojen hyväksytty ilmaisuja, joita toisten
kohdalla paheksutaan.
Olen pitkään
miettinyt ja huokaillut Herran puoleen, tuleeko minun kirjoittaa ylipäätään
mitään, koska jollakin tavoin olen joutunut kokemaan lyöväni päätä seinään
kerta toisensa jälkeen. Yhä uudelleen olen saanut kuulla tyynnyttelyä, että
minun tulee odottaa Herran aikaa. Yleisesti tuntuu olevan vallalla ajattelu,
vielä kaikkien näiden vuosikymmenienkin jälkeen, että meidän tulee odottaa
Herran aikaa ja Hänen asioihin puuttumista.
Yleismaailmallisesti,
ja erikoisesti omassa maassamme, olemme olleet todistamassa ennennäkemätöntä
lamaa ja laskusuhdannetta. Tässä suhteessa olemme kaikki yksimielisiä.
Joudumme
kouriintuntuvasti kokemaan kaiken todellisuuden taloudessamme ja koko
elämässämme, sillä hyvin vähän toteutuu mielemme mukaisesti. Joudumme
ponnistelemaan yhä enemmän päivittäisessä olemassaolossamme, etenkin kun heikko-osaisempien
asema tuottaa entistä suurempaa murhetta.
Aikanaan
Herramme totesi: ”Kun näette pilven
nousevan lännestä, sanotte kohta: 'Tulee sade'; ja niin tuleekin. Ja kun näette
etelätuulen puhaltavan, sanotte: 'Tulee helle'; ja niin tuleekin Te ulkokullatut,
maan ja taivaan muodon te osaatte arvioida; mutta kuinka ette arvioitse tätä
aikaa? Miksi ette jo itsestänne päätä, mikä
oikeata on?” (Luuk. 12) Mihin olemme hengellisesti päätyneet kaiken kuulemamme
julistuksen jälkeen, kun näemme ensisijaisesti vain kaiken maailmallisen
kehityksen, mutta meillä ei ole, näin sanoo Herran Henki, todellista näkemystä
ja Jumalan mielen mukaista murhetta Hänen seurakuntansa tilasta? Miten voi olla
mahdollista, että niin totaalisella tavalla suljemme silmämme kaikelta keskuudessamme
tilan vallanneelta kielteisyydeltä ja vääryydeltä?
”…mutta kuinka ette arvioitse tätä aikaa?
Miksi ette jo itsestänne päätä, mikä oikeata on?” Herramme ei puhu mitään
Jumalan ajasta tai edes oikeastaan meidänkään ajastamme, jota meidän tulisi
odottaa, vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen. Jos meillä on hiukankaan
hengellistä näkökykyä, emme voi olla näkemättä todellista tilannetta.
Lähtökohtamme oli usko hengelliseen ruokaan, joka aikaansaa todellisten
jumalanlasten yhteyden ja tuo keskuuteemme todellisen Jumalan rakkauden. Ilman
sarvia ja hampaita voimme todeta, että olemme kohdanneet kaiken tämän sijasta
mitä suurimman määrän henkistä väkivaltaisuutta ja toinen toisensa alas
painamista siinä määrin, että on todella toteutunut mitä on kirjoitettu 1.Kor.
11: ”Sentähden, joka kelvottomasti syö
tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja
vereen. Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja
juokoon tästä maljasta; sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista
muusta, syö ja juo tuomioksensa. Sentähden
onkin teidän joukossanne paljon heikkoja ja sairaita, ja moni on nukkunut pois.
Mutta jos me tutkisimme itseämme, ei meitä tuomittaisi…”
Miksi me emme
jo aikaa sitten ole päättäneet mikä oikeata on? Todellisuus on huutanut
silmiemme edessä suureen ääneen useamman vuosikymmenen ajan, mutta me olemme
vain tähynneet pilviä ja taivaanrantaa haluamatta katsoa juuri sinne minne
olisi tullut suunnata huomiomme. Me olemme kuulemamme palavan julistuksen johdosta
uskoneet eräänlaiseen voittokulkuun, mutta ehkä suurin perusvirhe sisältyy
siihen suureen ristiriitaan, joka vallitsee eletyn elämän ja sanojemme suhteen.
Mihin me olemme panneet luottamuksemme? Mitä me todella uskomme, mikä on
todellisuutemme iankaikkisuuden näkökulmasta?
Omien
sairauksieni johdosta ja silmieni avauduttua näkemään oma vajavaisuuteni,
puutteellisuuteni ja haurauteni, olen joutunut itsellenikin uskomattomalla
tavalla kohtaamaan olemassaoloni rajallisuuden. On mahdollista, että vakuutan
itselleni uskoni merkitystä ja pitäytymistäni Sanaan ja Jumalan lupauksiin,
osallisuuttani iankaikkiseen elämään, mutta mikä on iankaikkisuuden edessä
kestävä totuus minun elämässäni? Olen pakotettu tunnustamaan, että aivan liian
suuri määrä epäilyksiä ja epäuskoa tunkeutuu päivittäiseen olemassaolooni, niin
että on aivan pakko huutaa Herran puoleen ja sanoa Gideonin hengessä: ”Herra,
minä uskon Sinun Sanaasi ja uskon sen kautta tuntevani Sinut, mutta ajatellen
menneitä kolmeakymmentä vuotta ja työtäni Sinun elovainioillasi, joudun
vakavasti kysymään: mikä todistaa siitä, että Sinä todella olet keskellämme?
Jos kerran elämässämme on toteutunut Sinun tarkoituksesi, niin missä ovat
kaikki Sinun ihmetekosi, missä on kaikki se hyvä, mihin olemme halunneet uskoa
kaikkina näinä vuosikymmeninä? Missä ovat kaikki parantumisihmeet, missä on
kaikki henkinen hyvä, kun rehellisyyden nimessä voin nähdä vain toinen toisensa
henkistä syömistä ja hävittämistä?
Sinun ja
Pyhän Henkesi edessä joudun kysymään, miksi on tapahtunut kaikki se, mikä on
luonut suorastaan vihollisuuden ilmapiirin minun ja tiettyjen ryhmien välille?
Elämässäni on paljon sellaista, mitä joudun häpeämään ja kauhistumaankin, katumaan
Jumalan edessä, mutta milloinkaan ei minua ole syytetty jostakin sellaisesta,
mitä todella olen tehnyt! Milloinkaan ei ole minulle kerrottu, mitä pahaa olen
tehnyt tai puhunut! Milloinkaan ei minulle ole annettu mahdollisuutta
puolustautua vääriä syytteitä vastaan! On vain sanottu, ettei minun tarvitse
tietää mistä minua syytetään!
Onko tämä
asia, joka voidaan vain unohtaa ja jättää menneisyyteen? Veljeni, sisareni,
etkö voi nähdä suoranaista ivaa, joka kumpuaa itse kysymyksestä? Me emme selviä
Herran edessä näiden asioiden takia, koska ei ole kysymys vain minusta ja
minuun kohdistuvasta vihan hengestä. Itse asiassahan viimeisimmän kuulemani saarnan
perusteella minun tulisi olla yli kaiken kiitollinen siitä, että saan kokea
saman kuin Joosef, Mooses ja itse Jeesuskin, jotka tulivat omien veljien
hylkäämäksi. Kysymys ei ole jostakin menneisyyden asiasta, vaan tämän päivän
todellisuudesta! Tämä asia on rikkonut niin suuria ja merkittäviä tekijöitä
Jumalan valtakunnassa, että itsekin vasta viime päivinä olen alkanut käsittää
kaiken tuhoisuuden.
Itse
kamppailen päivittäin henkivaltoja vastaan, jotka syyttävät ja painavat alas,
kun taas samalla oma henkeni ja jumalallinen totuuskin tekevät ristiriidan
lähes kestämättömäksi. Jollakin tavoin olen kykenevä elämään tämän vääryyden
kanssa, mutta nähdessäni sen koko ajan tuhoavan aina vain lisää hengellisyyttä
ja ihmisiä, en tiedä mitä tulisi tehdä.
Israelin kansa
osoitti käsittämätöntä kärsimättömyyttä ja uskon puutetta Mooseksen noustua
vuorelle aivan valtavien kokemusten ja ihmeiden jälkeen. Pienessä hetkessä
kansa oli unohtanut kenen kanssa se todella oli tekemisissä, ja totesi olevansa
tietämätön sen suhteen, mitä tälle miehelle oli tapahtunut. Kun suuri
jumalanpalvelija oli toimessaan kansan näkymättömissä, teki kansa omat
johtopäätelmänsä ja langetti toiseksi suurimman jumalanpalvelijan mitä törkeimpään
jumalattomuuteen. Aaron ”heitti kultaa tuleen, ja siitä tuli kultainen
vasikka”!
Mitä on
tehnyt tämän ajan kansa, mitä olemme me tehneet? Jumalan palvelija on mennyt
Herransa luokse, ja kaikenlaisten luvatun maan tutkijoiden fanaattisten ja
epäuskoa synnyttävien esiintymisten ja tulkintojen johdosta mekin olemme
kauhistuneet kaikkien suunnattomien vaatimusten ja odotusten edessä. Yksi ja
toinen on heittänyt kultaa tuleen ja synnyttänyt vasikoita, joiden on uskottu
johtavan kansa Luvattuun Maahan. Mutta kuka johtaa ja ketä? Kansa on täysin
hajallaan, ja tuottaa valtavia ponnisteluja löytää edes kaksi tai kolme
samanmielistä!
”Ja hän otti Elian vaipan, joka oli pudonnut
tämän päältä, löi veteen ja sanoi: ’Missä on Herra, Elian Jumala?’ Kun hän siis
löi veteen, jakaantui se kummallekin puolelle, ja Elisa kävi virran yli. Kun
Jerikosta tulleet profeetanoppilaat syrjästä näkivät sen, sanoivat he:
"Elian henki on laskeutunut Elisaan." Niin he tulivat häntä vastaan
ja kumartuivat hänen edessään maahan.”(Tarkoituksella otan toistamiseen esiin samat kohdat,
jotta lukisit ne todella huolella!)
Me uskomme
olevamme osallisia johonkin erikoislaatuiseen Jumalan toimintaan, mutta
voisimmeko nyt kyseenalaistaa jotakin meissä perustavaa laatua olevaa, kun
vielä on armon aika ja Jumalan tuomio ei vielä Hänen puoleltaan ole alkanut?
Armo on mahdollista löytää silloin, kun Jumalan kansa itse haluaa tuomion
alkavan. Jumalan todellisessa valtakunnassa iankaikkisuuden ilmapiirissä on kysymys
hiuksenhienoista eroista, jotka merkitsevät joko siunausta tai kirousta.
Siunaus voi olla todella siunaus, mutta meidän mielipiteemme ei paina
paljonkaan, jos toimimme vastoin omaatuntoamme ja totuutta: ”Ja nyt teille tämä käsky, te papit! (Ja
muutkin tämän ajan uskovat!) ’Jos ette kuule ja paina sydämeenne, niin että
annatte kunnian minun nimelleni, sanoo Herra Sebaot, lähetän minä teitä
vastaan kirouksen ja kiroan teille suodut siunaukset. Minä olenkin ne jo
kironnut, sillä te ette ole painaneet tätä sydämeenne’.” (Mal. 1.)
Me olemme
todellakin olleet osallisia ennen näkemättömiin Jumalan siunauksiin, mutta
olisiko mahdollista, että koska kaikki ei ole tullut meissä todelliseksi
elämäksi, nämä siunaukset onkin muutettu kiroukseksi?
”Ja hän otti Elian vaipan, joka oli pudonnut
tämän päältä, löi veteen ja sanoi: ’Missä
on Herra, Elian Jumala?’ Kun hän siis löi veteen, jakaantui se kummallekin
puolelle, ja Elisa kävi virran yli. Kun Jerikosta tulleet profeetanoppilaat
syrjästä näkivät sen, sanoivat he: "Elian henki on laskeutunut
Elisaan." Niin he tulivat häntä vastaan ja kumartuivat hänen edessään
maahan.”
Tässä
lyhyessä lainauksessa on tiivistettynä koko meidän iankaikkinen onnemme tai
turmiomme. Tutkikaamme sitä hetkinen, ennen kaikkea nähdessämme tämän hetkisen
todellisuuden ns. omissa piireissämme. Rikottuina ja lyötyinä käyvät tuntemamme
ihmiset kamppailuaan päivästä toiseen, yksinäisinä ja onnettominakin, koska ei
ole oikeastaan minkäänlaista seurakunnallisuutta. On vain kultaisia vasikoita
siellä ja täällä.
Suuri
jumalanpalvelija lähti tulisissa vaunuissa Herransa luokse. Hänessä oleva henki
oli siinä määrin erikoislaatuinen, että Suuri Paimen näki hyväksi pitää sen
maan päällä ja käyttää sitä muissakin maan matkaajissa. Elisa oli esittänyt
pyynnön, että hän saisi kaksinkertaisen osan tätä henkeä, edellytyksenä vain
oli että hän näki Elian nousevan ylös.
”Missä on Herra, Elian Jumala?” Elia
oli tehnyt monia ihmeitä ja toiminut aivan erikoislaatuista rohkeutta
osoittaen. Elisa halusi nyt nähdä itse ja näyttää profeettaoppilaille, onko
Elian henki todella siirtynyt häneen. Hän otti maahan pudonneen viitan ja löi
sillä vettä. Mitä me olisimme tehneet vastaavassa tilanteessa, tai mitä me olemme
tehneet meidän aikanamme, kohdatessamme vastaavanlaiset olosuhteet? Mitä olen
joutunut kuulemaan ja kokemaan jo yli neljänkymmenen vuoden aikana kiteytyy
siihen kysymykseen, jonka ihmiset ovat esittäneet: ”Missä on suuri profeetta?
Missä on suuri profeetan seuraaja?”
Joudun joka
päivä ajattelemaan kuolemaa, en ehkä niinkään itsestäni lähtöisin olevista
syistä, vaan nimenomaan nähdessäni veljieni ja sisarteni kamppailut. Meistä
kukaan ei tiedä lähtönsä päivää tai hetkeä, joten ei ole mitään tärkeämpää kuin
se, että suhteemme Jumalaan on kunnossa. Meidän suhteemme saattaa olla kuin
Skeuaan seitsemällä pojalla, jotka näkivät suuria asioita ja osaltaan kokivatkin
niitä. Mutta mikä oli näiden miesten todellinen ongelma?
”Myöskin muutamat kuljeksivat juutalaiset
loitsijat rupesivat lausumaan Herran Jeesuksen nimeä niiden ylitse, joissa oli
pahoja henkiä, sanoen: ’Minä vannotan teitä sen Jeesuksen kautta, jota Paavali
julistaa.’
Ja niiden joukossa, jotka näin tekivät, oli
myös erään juutalaisen ylipapin, Skeuaan, seitsemän poikaa;
mutta paha henki vastasi heille sanoen: ’Jeesuksen
minä tunnen, ja Paavalin minä tiedän, mutta keitä te olette?’
Ja se mies, jossa paha henki oli, karkasi
heidän kimppuunsa, voitti heidät toisen toisensa perästä ja runteli heitä, niin
että he alastomina ja haavoitettuina pakenivat siitä huoneesta.
Ja tämän saivat tietää kaikki Efeson
asukkaat, sekä juutalaiset että kreikkalaiset; ja heidät kaikki valtasi pelko,
ja Herran Jeesuksen nimeä ylistettiin suuresti.” (Apt. 19)
Tämä kaikki
kuulostaa jotenkin hyvin tutulta. ”Jeesuksen minä tunnen, ja Paavalin minä
tiedän, mutta keitä te olette?” Ei
riitä se, että me tiedämme paljon, olemme kokeneet paljon. Nämä juutalaiset
onnistuivat varmaankin useamman kerran, mutta eräänä päivänä he kohtasivat
hengen, joka paljasti jotakin hyvin merkittävää hengellisen elämän piiristä.
Henki tunsi Jeesuksen ja tiesi tarkkaan kuka Hän oli. Henki paljasti myös sen
tosiasian, että näissä maailmoissa tunnetaan todelliset uskovaiset ihmiset,
joista yksi esimerkki oli Paavali. Mitä on se, mitä me uskomme ja julistamme? ”Minä vannotan teitä sen Jeesuksen kautta,
jota Paavali julistaa!” Kenen julistuksen kautta me olemme vannottaneet ja
vannotamme ihmisiä ja pahoja henkiäkin? Mikä on tulos, kun nyt voimme katsella
historiaa yli neljäkymmentä vuotta taaksepäin? Mitä on meille tapahtunut? Eikö
suuri osa meistä olekin joutunut pahojen henkien voittamaksi ja runtelemaksi,
niin että nyt kuljetaan alastomina ja haavoitettuina? Nyt on vain surullista
se, että me kuulutamme uskoteltua voittoamme, eikä ketään ole vallannut pelko,
ja Herran Jeesuksen nimi on kokenut ennennäkemättömän häpeän ns. meidän
toimintamme kautta.
”Missä on Herra, Elian Jumala?” Me
voimme hakata profeetan viitalla niin vettä kuin kalliotakin, eikä mitään
iankaikkisesti merkittävää tapahdu, jos huutomme kuuluu: Missä on Elia, missä
on Elisa, missä on suuri profeetta! ”
”Jos ette kuule ja paina sydämeenne, niin
että annatte kunnian minun nimelleni, sanoo Herra Sebaot, lähetän minä teitä
vastaan kirouksen ja kiroan teille suodut siunaukset. Minä olenkin ne jo kironnut,
sillä te ette ole painaneet tätä sydämeenne.” Itkuni kuului kautta
vuosikymmenien: ”Miksi aina vain puhutaan suurista jumalanpalvelijoista, ja
Jeesus-nimeä mainitaan niin harvoin? Miksi jonkun sairastuessa aina sanottiin,
että täytyy soittaa Saksaan, miksi kaikissa kysymyksissä etsittiin vastausta
Saksasta, miksi kukaan ei uskonut Jumalan toimivan myös Suomessa, eikä vain
yhden ainoan julistajan kautta?”
”Jos ette kuule ja paina sydämeenne... sillä
te ette ole painaneet tätä sydämeenne!” Oikeastaan mikään ei painu
sydämeemme asti ilman ristin tietä. Jokainen todellinen jumalanlapsi joutuu
astumaan tielle, joka tarkoittaa prosessia, jossa oma minämme painetaan taustalle
ja Kristuksen elämä tulee meidän olevaisuudeksemme. Kukaan, joka jatkuvasti
vetoaa johonkin suureen jumalanpalvelijaan, ei vielä ole antanut tämän
prosessin tapahtua sisimmässään. Ainoa kysymyksemme tänäkin päivänä kuuluu
Elisan tavoin: ”Missä on Elian Jumala?”
Tämä kysymys ei ole tänä päivänä suosittu, mutta se on ainoa mahdollisuutemme
voittoisaan uskonelämään.
Koska emme
tiedä kuolinhetkeämme, emme voi tilata ketään suurta jumalanmiestä vuoteemme
äärelle, sillä lähtömme saattaa tapahtua milloin tahansa, missä tahansa. Siksi
kysymyksemme ei voi milloinkaan kuulua: ”Missä on suuri julistajamme, missä on
tärkein opettajamme”, vaan Sanan
täytyy olla meissä itsessämme!
Emme voi
kyllin korostaa sitä, että kaikki kuulemamme todellinen Jumalan Sana on meidän
omaisuuttamme jo ennen kuin sen kuulemmekaan, koska Pyhä Henki ottaa Jeesuksen
omasta ja jakaa meille. Kukaan julistaja ei voi vaatia kiitollisuutta itseään
kohtaan, kuten ei Johannes Kastajakaan tehnyt, sillä hän tuli Elian hengessä ja
sanoi: ”Ihminen ei voi ottaa mitään, ellei hänelle anneta ylhäältä! Minun tulee
vähetä, mutta Hänen kasvaa!”
”He eivät kysyneet: 'Missä on Herra, joka toi meidät pois Egyptin maasta, joka johdatti
meitä erämaassa, arojen ja kuilujen maassa, kuivuuden ja synkeyden maassa,
maassa, jossa ei kukaan kulje eikä yksikään ihminen asu?'…
Papit eivät kysyneet: 'Missä on Herra?'…
” (Jer.2)
Eikö juuri nyt ole viimeinen hetki
meidänkin kysyä, missä on Herra? Nyt on meidän aikamme lähestyä Herraa ja
huutaa Hänen puoleensa koko sydämestämme ja mielestämme, ennen kuin kaikki
ystävämme ovat kaatuneet yksinäisyydessään ja turvattomuudessaan. Lue Esra ja Nehemia,
lue Danielista, joka tunnusti omansa ja koko kansan synnit. Muutos on kiinni
myös meidän asenteestamme ja odotuksistamme. Joka on tyytyväinen nykyiseen
tilanteeseen, on todellisuudessa hyvin vaarallisella tiellä. Tällainen tie yhä
uudelleen saattaa vaaraan ihmisen itsensä ja hänen läheisensä.
Mitä me
sitten voimme muuttaa? Miten me voimme saattaa alkuunsa jotakin todellista,
Jumalasta tulevaa? Tuomitsemalla ankaralla tavalla sen, mikä on ollut ja on
edelleenkin väärää keskuudessamme! Me emme tuomitse ihmisiä, vaan asioita,
vaikka vastoin yleistä luuloamme jopa Paavali mainitsee nimeltä useita ihmisiä,
jotka tuottivat hänelle ongelmia. Aleksander, Hymeneus, Filetus jne. Hän jopa
julkitoi, että Herra on tuomitseva nämä ihmiset.
”Rakkaani, älä seuraa pahaa, vaan hyvää.
Joka hyvin tekee, se on Jumalasta; joka pahoin tekee, se ei ole Jumalaa nähnyt (3.Joh.1)
”Jos joku tulee teidän luoksenne eikä tuo
mukanaan tätä oppia, niin älkää ottako häntä huoneeseenne älkääkä sanoko häntä
tervetulleeksi; sillä joka sanoo hänet tervetulleeksi, joutuu osalliseksi hänen
pahoihin tekoihinsa” (2.Joh.1).
”Mutta ulkopuolella olevat tuomitsee Jumala.
’Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha’." (1.Kor.5).
”…mutta koetelkaa kaikki, pitäkää se, mikä
hyvää on; karttakaa kaikenlaista pahaa” (1.Tess. 5).
”Sillä: ’joka tahtoo rakastaa elämää ja
nähdä hyviä päiviä, varjelkoon kielensä pahasta ja huulensa vilppiä puhumasta, kääntyköön
pois pahasta ja tehköön hyvää, etsiköön rauhaa ja pyrkiköön siihen” (1.Piet.3).
Kautta koko
Vanhan Testamentin kaikuu viesti: ”Poista paha keskuudestasi!” Mikään tämän
asian suhteen ei ole muuttunut meidänkään aikanamme!
Me olemme
tulleet osallisiksi monen ihmisen pahoihin tekoihin, koska emme ole tuominneet
niitä vain sen tähden, että meiltä on puuttunut rohkeus, tai on ollut kysymys
läheisistä ihmisistä. Nykyinen tilanne perustuu täysin siihen, että liian moni
ihminen on esittänyt kautta vuosikymmenien valheita, jotka sitten on uskottu
yli maan rajojen. Jumalallinen rakkaus vaatii meitä huutamaan asiaan muutosta,
sillä yhä vielä pätee ja iankaikkisesti se, mitä sanotaan Ilmestyskirjassakin:
”Mutta pelkurien ja epäuskoisten ja
saastaisten ja murhaajien ja huorintekijäin ja velhojen ja
epäjumalanpalvelijain ja kaikkien valhettelijain
osa on oleva siinä järvessä, joka tulta ja tulikiveä palaa; tämä on toinen
kuolema."
”Eikä sinne ole pääsevä mitään epäpyhää eikä
ketään kauhistusten tekijää eikä valhettelijaa,
vaan ainoastaan ne, jotka ovat kirjoitetut Karitsan elämänkirjaan” (Ilm. 21).
Näistä
asioista puhuminen oli ymmärrettävästi turhaa joskus menneisyydessä, mutta nyt vuosikymmenien
todellisuus huutaa niin suurella äänellä, ettei sitä voi enää vaientaa. Kautta
aikojen on jouduttu odottamaan Jumalan aikaa, mutta Jeesuskin sanoi ympärillään
oleville, ettei Hänen aikansa ollut vielä tullut, mutta näiden aika oli koko
ajan. Meillä on nyt mitä suurin hätätilanne, niin kuin sanoin parissa
viimeisimmässä tapaamisessamme, ettei meillä kellään oikeastaan ole oikeutta
hymyillä kokouksissa, niin kauan kuin tämä katastrofitilanne vallitsee. Jumala
kuulee rukouksia, jos me rukoilemme Hengessä ja totuudessa. Emme voi enää
pettää itseämme omilla lupauksillamme ja näkemyksillämme. ”Missä on Elian Jumala?” ”Missä on meidän Jumalamme?” ”Missä on Herra
Jeesus Kristus?”
Me emme voi
vedota joihinkin saarnaajiin tai profeettoihin tai opetuksiin. Kaikella on
merkityksensä elämässämme vain, jos se on muuttunut eläväksi todellisuudeksi.
Kaikki tapahtuu yksinkertaisuudessa ja vaatimattomuudessa, mutta ei
suoranaisessa mielenelämän sairaudessa ja järjettömässä käytöksessä. Uskovaiset
ovat todellakin käyttäytyneet kuin hullut. Tässä suhteessa maailma on aivan
oikeassa. Nyt on aika meidän itsestämme
käsittää, mikä on oikein, ja mitä on tehtävä!
Veljenne
Herrassa
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti