Miksi Jumala sellaisella
tavalla koettelee meitä, ja joskus tuntuu kuin ei mikään elämässämme menisi
eteenpäin tahtomallamme tavalla? Kun kerran Hän on kaikkivaltias ja
kaikkitietävä, niin eikö ole ihmisen kiusaamista kun Hän yhä vain uudelleen
testaa meitä ja meidän haluamme seurata Häntä? Kärsivällisyytemme tunnutaan
vievän aivan viimeisille rajoille, niin että huokaamme ja huudamme hädässämme.
Eikö vähempi riittäisi Jumalalle vakuuttamaan Hänet meidän vilpittömyydestämme?
Kaikki todelliset ystäväni
tietävät, kuinka totaalisella tavalla kaikki entinen on viety elämästäni, ja
olen joutunut pakostakin hyppäämään tuntemattomaan, ennalta varmistamattomaan,
missä vain luottamus johonkin meitä suurempaan tuo vakuuden siitä, ettei putoa
syvyyteen. Olen ihmetellyt sitä, miksi Herra sellaisella tavalla johti monien
inhimillisesti ajatellen mutkien kautta, niin että asuin viisi viikkoa
Helsingin leirintäalueella talviaikaan, sitten asunnossa, joka kerta kaikkiaan
oli minulle liian pieni, niin että omiani ja yhdistyksen tavaroita oli usean
tuttavan luona. Sitten viimein saan ihastuttavan mummon mökin Riihimäeltä, ja
kyselen mielessäni, että eikö olisi ollut selvempää jos yhtä kyytiä olisin
Tampereelta muuttanut tähän asuntoon kaikkien tavaroiden kanssa, ilman että ne
olivat varastoituina ympäri maatamme. Eikö Herra vähemmällä voisi nähdä
sydämeni vilpittömyyden?
Tämä on ollut aivan
ihastuttavaa heräämisen aikaa, silmien avautumisen aikaa. Irrottautuminen entisestä
on ehdoton edellytys jonkin uuden ja todellisemman kokemiseen ja näkemiseen.
Olen suorastaan tyrmistynyt
sen johdosta, kuinka paljon tietyt, totutut asiat sitovat meitä ja sulkevat
silmämme juuri niiltä asioilta, jotka elämässämme ovat loppujen lopuksi
suurimmasta merkityksestä. Me olemme halunneet nähdä monet asiat juuri omalla,
totutulla tavallamme, kyselemättä sen enempää jumalallista kuin muutakaan
tahtoa.
On hämmästyttävää yhtä äkkiä
tajuta, ettei kysymys olekaan siitä, että Herra yhä uudelleen koettelisi meitä,
vaan sen sijaan haluaa opettaa meille jotakin uutta itsestänsä, ja ennen
kaikkea meistä itsestämme! Se, mitä olemme pitäneet koettelemuksena ja jopa
Jumalan tuomiona, onkin vain ollut meidän parhaaksemme, meidän opetukseksemme,
että oppisimme tietämään mitä ja kuka todella olemme! Kuinka erilaiselta
näyttääkään kaikki elämässämme tämän tajuamisen jälkeen! Jumalamme kyllä tietää
kuka ja mitä me olemme, mutta itse emme ole vielä sitä tietäneet, ja siksi on
ollut niin helppo viedä meidät teille joille emme todellisuudessa kuulu ollenkaan!
Me olemme olleet uhreja niin monessa merkityksessä, että tekee oikein kipeää
ajatella sitä!
Luonnehäiriöisyys valtaa
alaa yhä enemmän, ja sen perustekijä on toisen ihmisen hyväksikäyttö, alistaminen,
kohtuuton vallankäyttö, syyllistäminen. Kaikki tuttuakin tutumpia asioita ns.
seurakuntaelämästä kaikkialla! Kuitenkin alkuperäinen Jumalan Sanoma meille on
jotakin aivan muuta. Meitä ei ole tarkoitettu kenenkään ihmisen orjaksi tai
hyväksikäyttämäksi, vaan meidän ensisijainen tehtävämme on elää tämä elämä
sellaisella tavalla, että Luojamme voi käyttää meitä siihen elämään, joka on
tarkoitettu kaikkien hyväksi. Suuri osa koettelemuksistamme ja tuskistamme on
jossakin määrin ollut aivan turhaa ja tarpeetonta, koska Herrallamme ei
todellisuudessa ole mitään tekemistä niiden kanssa. Vilpilliset ihmiset vain
ovat saaneet meidät uskomaan itsestämme asioita, jotka aivan käytännössä ovat
noissa syyttävien sormien takana olevissa persoonissa.
Olen näiden viimeisten
vuosien aikana ihmetellyt sitä, kuinka minä sellaisessa määrin voin olla maamme
mittapuihin nähden niinkin eturivin asiantuntija psykopatian, eli luonnehäiriön
alalla. Miksi sellaisessa määrin olen kiinnostunut näistä asioista? Eihän
niiden tulisi kuulua uskovaiselle sananjulistajalle, joka tosin tällä hetkellä
on katsottu täysin kykenemättömäksi tekemään yhtään mitään? Juuret näille
asioille ovat todella kaukana ja syvällä, pitkän taipaleen varrella. Korostan
yhä uudelleen sitä, ettei kaikki luonnehäiriöiseltä näyttävä ole suoranaisesti
luonnehäiriötä, mutta käytännössä suuri määrä täysin psykoottisia ihmisiä on
saanut käsittämättömässä määrin valtaa seurakunnallisessakin elämässä. Kaikkien
sopimattomasti käyttäytyvien ei tarvitse olla luonnehäiriöisiä, mutta vain
yksikin todella sairas ihminen sairastuttaa kaiken ympärillään olevan, niin
että itsestään riippumattomista tekijöistä johtuen aivan normaalikin ihminen
voi käyttäytyä luonnehäiriöisesti, yksinomaan yllensä tulleen, kestämättömän
paineen johdosta.
Luonnehäiriöisyys on siis
ihmisen persoonallisuuden alueella olevaa, normaalista käytöksestä poikkeavaa
toimintaa. Olemme jo täysin tyrmänneet ajatuksen, että meissä jokaisessa olisi
luonnehäiriöisyyden piirteitä. Tällainen käsite vääristää todellisuuden.
Luonnehäiriöisyydessä jokaisessa meissä olevat, negatiiviset ja osittain
hyväksyttävätkin piirteet ovat saaneet luonnottomat mittasuhteet. Mikä tahansa
kohtuuttomuus on sairaalloista, vaikka se tietyssä määrin olisi normaalia.
Kaikki tiedämme kaurapuuron terveellisyyden, ja itsekin nautin sitä joka aamu
lautasellisen. Mutta jos alkaisin ajatella, ettei maailmassa ole mitään sen
parempaa kuin kaurapuuro, ja söisin vain sitä päivästä ja kuukaudesta toiseen,
pitäisi tämän sekavankin maailman keskellä jokainen minua outona, sairaana,
hullunakin.
Niinpä hyvin suuressa määrin
me kaikki olemme väärän kohtelun uhreja. Me olemme ainakin jossakin määrin
käsittäneet keitä ja mitä olemme, mutta uskonnollisuuden varjolla meitä on
haluttu muokata kaikkien mahdollisten ja mahdottomien ajatusten ja näkemysten
kannattajiksi, ohitse terveen harkinnan ja ajattelun. Uskonnollisuus on aivan
käsittämätön voima väärissä käsissä. Me olemme aina kuvitelleet kaiken väärän
olevan jossakin muualla, kaukorannan takana, tai viereisessä seurakunnassa tai
ryhmittymässä. Vääryys on kuitenkin paljon lähempänä kuin olemme uskaltaneet
ajatellakaan. Me toki olemme itsekin syyllisiä kaikkeen kokemaamme, mutta on
valtava määrä asioita, jotka on ripustettu yllemme ja taakaksemme ilman omaa
vaikutustamme ja tahtoamme. Kun sitten olemme rimpuilleet irti näistä valjaista
ja kuormista, on meille hurskaasti luettu tiettyjä sanankohtia ja laulettu
korvaamme kärsimyksen kirkastavaa vaikutusta. Kummallista kyllä näitä lauluja
laulavat eivät itse kulje kumarina raskaiden lastien alla, vaan laulavat
todellisuudessa aina jonkun toisen kärsimyksestä, mahdollisesti itsensä
aiheuttamasta.
Nyt on viimeinen aika
rohkaista itsemme uskomaan kaiken näkemämme todellisuus, eli että laittomuus on
todella päässyt valtaan ja useimpien rakkaus kylmennyt. Rakkautta ei ole se,
mikä meitä rikkoo ja haavoittaa. Rakkautta ei ole se, jos ihmiset meitä koettelevat
ja testaavat ja tuomitsevat. Rakkautta ei ole se, että Sanan pajavasara kädessä
rikotaan hauraita ruukkuja ikään kuin Jumalan käsikassarana. On yksinomaan
Luojamme käsissä oikeanlainen rikkominen, mistä myöskin voi seurata
korjaantuminen ja eheytyminen.
Ihminen on omaksunut tässä
ajassa itselleen paljon sellaista, mikä hengellisellä rintamalla ei ollenkaan
kuulu hänelle. Aikanaan paholainen tarjosi Herrallemme kaikkia maailman
valtakuntia. Tiedämme Herran kieltäytyneen, mutta nyt Hänen seuraajansa ovat
korjanneet asian ja kumartuneet vihollisen eteen, saavuttaen jotakin sellaista,
mistä kaikki jumalallinen kieltäytyisi ensi tilassa. Seurakunta on
vastaanottanut kirkkautensa ja kunniansa jo tässä ajassa, käsittämättä sen
merkitsevän tulevan kunnian menettämistä! Todellinen tie voittoon ja
kirkkauteen kulkee yhä edelleen nöyryyden hengessä.
Kaikki meitä sortava ja
vahingoittava on puettu aivan käsittämättömällä ja hämäävällä tavalla mitä
suurimpaan ja pettävimpään nöyryyteen ja rakkaudellisuuteen. ”Älköön teiltä
riistäkö voittopalkintoanne kukaan, joka on mieltynyt nöyryyteen ja enkelien
palvelemiseen ja pöyhkeilee näyistään ja on lihallisen mielensä turhaan
paisuttama eikä pitäydy häneen, joka on pää… Tällä kaikella tosin on viisauden
maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se
ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan
tyydyttämiseksi.” (Kol. 2).
Minä itse olen aina nähnyt
tämän vain itse kunkin omana jumalanpalvelustapana, mutta nyt ovat silmäni
avautuneet näkemään tässäkin kohden mitä suurimman petoksen, ei ainoastaan
ihmistä itseään kohtaan, vaan meitä kaikkia kohtaan. Tämä ei ole vain tiettyjen
ihmisten valinta omaa elämäänsä varten, vaan siinä on mitä suurimmassa määrin
hallintakeino toisten alistamiseksi. On aivan uskomatonta se eksytys, johon
niin monet ovat ajautuneet sulkiessaan silmänsä kaikelta inhimilliseltä
kärsimykseltä, tai kulkiessaan kuin entisten aikojen hevoset vauhkoontumisen
estävät laput silmien ympärillä, niin että on mahdollista nähdä vain
rajoitetulle alueelle suoraan edessä.
Jonkun mielestä uskovaisen
tulee kulkea vain suoraan ja nähdä vain edessä oleva, halleluja, halleluja!
Paradoksaalisesti tämä on tottakin, mutta vain tietyin edellytyksin. Jos
uskovainen todella kulkee taivaallisella, jumalanlapsen tiellä, on hyvä jos
näkee suoraan eteenpäin. Kaikella ympärillämme tapahtuvalla ei ole niin suurta
merkitystä – tietyssä määrin. Mutta jos ihminen kulkeekin omaa tietään
silmälappujen kanssa, ei voida ajatella mitään murheellisempaa! Tässäkin kohden
tietynlainen sairastuminen on vallannut monet uskovaiset. Sanojen ja
todellisuuden merkitys on vääristynyt, eikä yhteistä kieltä voi löytyä, koska
asiat käsitetään aivan eri tavalla. Tämä on yksi luonnehäiriöisyyden
peruspiirteistä. Tavallaan puhutaan samoista hengellisistä asioista, mutta
sanojen ja käsitteiden ymmärtäminen ovat avaruuksien päässä toisistaan!
Miksi meitä kuljetetaan niin
nöyriä teitä pitkin? Jotta todella eläisimme elämäämme jumalallisten sanojen ja
käsitteiden mukaan, ei omiemme. Tässäkin kohtaa pätee se, mitä olemme useampaan
kertaan todenneet: monet eivät elä uskovaisen elämää, vaan suorittavat sitä.
Heidän koko mielenkiintonsa on keskittynyt tietynlaiseen noudattamiseen,
toteuttamiseen, suorittamiseen, niin ettei voimia riitä enää järkevään,
jumalalliseen ajatteluun. Siksi olemme ajautuneet hyvin suuressa määrin
jesuiittamaisille teille, joilla tarkoitus pyhittää keinot.
Jos nyt kuljemme
pettymyksestä toiseen, nöyryytyksestä toiseen, merkitsee se sitä, että Herramme
ja Luojamme haluaa pysäyttää meidät näkemään Hänen todellinen tarkoituksensa ja
tiensä meitä varten. Ikävä todellisuus tässä elämässä on, että suurimman osan
oikeista asioista me opimme erehdysten kautta, niin nöyryyttävää kuin se onkin!
Ei mikään ole sen surullisempaa kuin suorastaan luonnehäiriöinen tie, jolla
ihminen selittää epäonnistumisensa ja virheensä valheellisella tavalla, tehden
saman virheen yhä uudelleen ja uudelleen, kunnes uskoo se olevan oikein. Siksi
tänä päivänä oikea selitetään vääräksi ja väärä oikeaksi. Kun saman virheen
tekee kyllin usein, se ei enää tunnutkaan virheeltä!
Minulla on hyviä uutisia
meille kaikille. Me olemme yhä vielä Herramme kädessä, sen osoittaa kaikki
rakkaudellisuus, jota Hän osoittaa meitä kohtaan. Me olemme vain oppineet
katselemaan vääriä asioita, ympäristömme antaman esikuvan mukaisesti.
Todellinen tie ja totuus ovat silmiemme edessä, on vain poistettava suurella
rohkeudella kaikki sellainen, mikä estää taivaallisen näyn kirkkaana
loistamisen.
Itse teen saman virheen
toistamiseen. Henki sisimmässäni vakuuttaa minut totuudesta ja tieni peruspiirteistä,
mutta sitten teen sen, mikä vie kokemani ilon ja turvan. Minä odotan, että joku
lähimmäiseni vahvistaisi näkemykseni ja kokemani oikeaksi antamalla kiittävän
tai hyväksyvän lausuman. Voi meitä typeryksiä, maailmankaikkeuden suurimpia
tomppeleita! Olisiko kaikki todella kiinni ihmisten mielipiteistä, ennen
kaikkea tässä niin vääristyneessä ja kieroutuneessa maailmanajassa?
Me olemme eläneet aivan
liian omavoimaisesti menneet vuodet ja vuosikymmenet, ja kun nyt taivaallinen
Luojamme valtavassa rakkaudessaan irrottaa meitä kaikesta inhimillisestä
tuesta, me olemme kauhuissamme. Tietynlainen pelon tunne on luonnollinen
reaktio, mutta vain tuntemattomaan astumalla ja myrskyisät meret ylittämällä me
voimme saavuttaa todellisen luottamuksen siihen, ettei elämämme ole omissa
käsissämme, vaan meitä kannattavat iankaikkiset käsivarret silloinkin, kun
vähiten sen tunteillamme voimme kokea.
Kuka voisi tässä nykyisessä
ajassa kokea turvallisuutta ja hyvyyttä jossakin sellaisessa, mikä palvelee
vain meidän nujertamiseksemme? Me itse teemme suuren määrän valintoja, ja
valitamme sitten Herralle kaikkea kokemaamme. Aivan inhimillisessä elämässä me
noudatamme selvää, terveen järjen sanelemaa käytöstapaa. Me pyrimme suojelemaan
itseämme ja elämäämme, läheisiämmekin kaikelta pahalta. Mutta sitten kun tietyt
asiat puetaan uskonnollisuuden ja hurskauden verhoon, näytämme antavan
täydellisen vallan tekijöille, jotka on tarkoitettu vain tuhoamiseksemme. Me
kärsimme ja kärsimme kirkkaamman kruunun toivossa — kärsimyksiä, jotka
terveellä hengellisellä järjellä voisimme toivottaa sinne minne ne kuuluvatkin!
Kun silmät avautuvat ja
jumalallinen mieli saa vallata alaa, huomaa oman järjettömyyden ja väärän alistumisen
halun. Olen joutunut yhä uudelleen ja uudelleen toistamaan etenkin
mielenterveystyössäni sitä seikkaa, että meillä on oikeus kieltäytyä kaikista
sellaisista ihmissuhteista, jotka vain vahingoittavat meitä. Yksikään
todellinen uskovainen ei vahingoita meitä, koska on lukenut Jumalan Sanasta:
”Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa!”, ja se on tullut osaksi hänen
todellista olemustansa, jumalelämää.
Kun todellinen elämän
eläminen on muodostunut elämän suorittamiseksi, on siitä seurauksena valtava
määrä negatiivista energiaa, minkä voimanlähteeksi on tullut sen alkuperäinen
luoja. Me olemme todella huonossa tilassa, kun emme enää erota Herraa ja sielunvihollista
toisistaan. Jos maailmallinen ihminen kantaa lajinsa mukaisesti huonoa
hedelmää, on se luonnollista ja odotettavaa, mutta jos uskovaisen nimellä
kulkevan tietä reunustavat lyödyt, alas painetut, haavoitetut ystävät, on
suorastaan järjetöntä pyrkiä edes pienimmässä määrin etsimään asialle selitystä
ja hyväksyntää. Me tosin olemme hedelmistään tunnistaneet suuren määrän
ihmisiä, mutta siitä huolimatta annamme heidän hallita ja johtaa itseämme!
Järjetöntä, järjetöntä! Silloin on aivan turha itkeä ja valittaa Herran edessä
kurjuuttamme, kun Hän joutuu sanomaan meille: ”Miksi te turhaan huudatte
Minulle Herra Herra, ettekä tee sitä mitä Minä olen teille sanonut!”
Viime vuosikymmenien aikana
on keskuudessamme kuulunut kehotus irrottautua kaikesta väärästä ja lähteä
ulkopuolelle leirin. Tämä on ensi kädessä ymmärretty kehotukseksi erota
kaikista kirkkokunnista omaksi, kaiken ulkopuolella olevaksi ryhmäksi. Nyt
todellisuus huutaa kuitenkin korvia ja sydäntä särkevällä tavalla: monet
ulkopuolella olevat ovat paljon pahempia kuin sisäpuolelle jääneet! Kysymys ei
sittenkään ole niinkään jostakin pois lähtemisestä, kuin erottautumisesta
kaikesta väärästä. Kutsun tarkoitus ei toki ole ollut muodostaa jotakin
rosvojoukkoa, jonka keskuudessa vallitsee vahvimman laki, eikä mitään
todellista yksimielisyyttä ole kuin vain pelosta tulla teilatuksi tai
tuomituksi. Ulkopuolelle on helppo siirtyä siitä yksinkertaisesta syystä, että
siellä eivät näytä sitovat mitkään lait tai säännöt.
Sama asia voidaan siis
ymmärtää täysin eri tavalla. Kun suuri joukko on eronnut kirkosta ja eri
yhteisöistä uskossa, että tämä teko tekee heistä jotakin erikoista Jumalan
silmissä, on suuri joukko silti jäänyt entisiin piireihinsä sisimmän huutaessa
Jumalan apua vallitsevaan tilanteeseen. Kummat siis ovat Jumalan silmissä
arvokkaampia?
Tiedämme ilman mitään
suurempia selityksiä, että Herra näkee meidän sydämeemme ja tuomitsee meidät
sen mukaisesti. Jokin ulkonainen erottautuminen ei siis Hänen silmissään
merkitse mitään hyvää, jos sanat ja teot ovat totaalisessa ristiriidassa
keskenään. Tarkoitus ei siis loppujen lopuksi olekaan muista ihmisistä
erottautumisesta, vaan oikeasta sydämen asenteesta.
Hiljattain kuulin eräässä
ohjelmassa ajatuksen, ettei meidän tule hajottaa enempää kuin mitä pystymme korjaamaan.
Menneiden aikojen kuluessa on ollut lukemattomia julistajia, jotka sanojensa
mukaan ovat hajottaneet kaikkea mahdollista väärää parhaansa mukaisesti. ”Tämä
oppi ja tämä sanoma on hajottava maahan kaikki muut kirkkokunnat ja uskovaisten
ryhmät!” Mutta mitä järkeä on jatkuvassa ja tolkuttomassa hävittämisessä, jos
mitään uutta ja todellista ei tule tilalle, edes julistajan elämässä? Ja miten
voidaan olla varmoja siitä, että on hajotettu vain sellaista, minkä Jumala
haluaa hajotetuksi tulevan? Eikö todellisuus kerro meille vasten kasvoja sen,
että uskoessamme hajottavamme järjestelmiä ja pahoja asioita, olemmekin
hajottaneet Jumalalle rakkaita ihmisiä ja sieluja?
Totuus on tekevä teidät
vapaaksi! Ei hajottaminen, ei tuhoaminen! Vaikka olemme varmoja olevamme järjen
päätelmien maahan hajottajia, olemmekin useimmiten typeryksiä, mielenvikaisia,
jotka eivät tiedä mihin miekkansa tai pajavasaransa iskevät!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti