Saako Johannes
huutaa apua?
Johannes oli ensimmäistä
kertaa vuosikausiin jonkinlaisella kesälomalla, omassa maassa tietenkin, sillä
mihinkään pitempiaikaiseen tai kauemmaksi suuntautuvaan lomamatkaan hänellä ei
olisi ollut minkäänlaisia mahdollisuuksia. Ja ainakin ilmojen suhteen oli
siunaus näiden muutamien viikkojen yllä, sillä näillä alueilla ei vuosisataan
oltu koettu niin lämmintä ja kaunista keskikesää. Niin, Johannes oli kiitollinen
tästä seikasta, sillä hän koko sydämestänsä rakasti kesää ja lämmintä, joskaan
hän ei ollut toivonut aivan sellaista hellettä, mikä useaan kertaan päivässä
pakotti menemään veteen leirintäalueen uimarannalla.
Kaikki tämä oli kuin
paratiisissa, maallisessa sellaisessa, mutta niin kuin on jokaisen maan päällä
sijaitsevan paratiisin suhteen, niin oli tämänkin ihanuuden keskellä oma
käärmeensä. Miksi ihmeessä ei Johannekselle suotu edes muutaman päivän lepoa,
edes näin keskikesällä? Miksi lähes päivittäin häntä piti muistuttaa elämän
varjopuolista, ikävistä asioista? Miksi piti jokaisella matkalla olla jokin
seikka, mikä sai hänet lähes pois tolaltaan? Niin, hän ei muistanut ainuttakaan
matkaa, enemmän kuin muutaman päivän kestävää, jolloin ei jokin seikka olisi pilannut
muuten niin mukavaa ilmapiiriä. Oliko aika kulunut todella niin pitkälle, että
jumalanlasta piti aivan hetkittäin irrotella tästä maailmasta?
Nyt oli todella unelmakesä,
jollaista ei ainakaan tässä osassa Eurooppaa oltu koettu miesmuistiin.
Johanneksella oli vapaata ja kerrankin varaa pieneen rentoutumiseen ja
arkielämän uuvuttavista ja raskauttavista ympyröistä irrottautumiseen. Nyt
nykyajan tekniikka piti huolen siitä, että Johannes jälleen kerran ajettiin
lähes itsetuhon partaalle. Niin, kuinka kätevä ja miellyttävä olikaan tähän
päivään asti ollut rakkaan uskonveljen hänelle hankkima käytetty matkapuhelin!
Illoin oli soitettu äidille ja sukulaisille ja tarpeellisessa määrin hoidettu
asioita aivan jokapäiväisesti. Mutta mikä on hyödyksi ja siunaukseksi, on
joskus myöskin suureksi vahingoksi.
Hyvin suurissa aviollisissa
vaikeuksissa oleva sisar oli vuosikausien ajan purkanut sydäntänsä
Johannekselle, missä sinänsä ei ollut mitään väärää. Johannes oli kaikista
olosuhteista ja vaikeuksista huolimatta sen joukon paimen ja johtaja, minkä
kanssa hän alusta alkaen Jumalan armosta oli lähtenyt seuraamaan Herraa.
Paimenia ja johtajia oli vuosien kuluessa ilmaantunut sellainen määrä, ettei
kukaan enää oikeastaan tiennyt, mihin suuntaan olisi tullut katsoa. Tai ainakaan
suurin osa ei tiennyt, sillä olihan pieniä ryhmittymiä, missä ennen Johanneksen
kanssa niin tiiviissä yhteistyössä olleet ihmiset nyt suorastaan fanaattisesti
vannoivat johonkin inhimilliseen nimeen ja olivat erottautuneet kaikista muista
uskovaisista. Niinpä todellisiin vaikeuksiin joutuneet ihmiset eivät enää
tienneet kenen puoleen kääntyä, sillä lähes joka suunnalla heidät julistettiin
syntisiksi ja epäonnistuneiksi uskovaisiksi, koska heillä oli vaikeuksia!
Totisesti, Johannes ei enää tiennyt mitä tulisi ajatella kaikesta tästä!
Niinpä jäi tosiasiaksi se,
että Johannes hänestä itsestänsä riippumattomista syistä oli joutunut
paikalle, mitä hän ei missään suhteessa rakastanut ja mistä hän olisi halunnut
paeta hintaan mihin tahansa. "Johannes-veljeni, sinä olet ainoa tuntemani
ihminen, jolle voi puhua jotakin, ilman että se heitettäisiin silmilleni
ennemmin tai myöhemmin. Minä puhuin vaikeuksistani sen ja sen ihmisen kanssa,
mutta hetken kuluttua hän antoi ymmärtää, että kaikki on minun syytäni ja että
olen tehnyt salaista syntiä, koska elämäni on niin vaikeaa. Se ja se ihminen ei
pitänyt salassa sitä, mitä olin kertonut, ja nyt olen entistä suuremmissa
vaikeuksissa." Niin, Johannes käsitti vastuunsa ihmisten ja Jumalan
edessä, sillä olihan hänellä paimenen sydän, Itsensä Herran antamana. Mutta
oliko todella totta se, että tämän ajan seurakunnan keskuudessa ei kannettu
toisten kuormia, yli inhimillisten voimien käyviä taakkoja? Tätä Johannes oli
kysellyt itseltänsä jo lähes koko elämänsä ajan, ja ajoittain hän oli osoittanut
tämän kysymyksen veljillensä ja sisarillensakin, tuloksella, että nyt häntä
pidettiin entistäkin ikävämpänä veljenä. Kuka nyt haluaisi ajatella ikäviä
asioita, kaikki ne tuli unohtaa ja kulkea uskossa eteenpäin siinä suuressa
luottamuksessa, minkä tässä ajassa julistettu Sana oli aikaansaanut ihmisissä.
"Johannes, Johannes, anna jo viimeinkin kaikkien negatiivisten asioiden
olla, ja puhu mieluummin kaikesta hyvästä! On niin paljon hyvää, mistä saarnata
ja mitä esittää ihmisille."
Johannes olisi koko sydämestänsä
halunnut ajatella ja esittää vain hyviä asioita, ja nyt hän joutui kysymään
mielessänsä, että eikö hän sitten ollut esittänyt mitään hyvää ja positiivista?
Katsoivatko ihmiset todella jokaisen kehotuksen sanan ojennukseksi ja
nuhteeksi? Jos jollakin tavoin tuotiin esiin se, että vaelluksessa ja uskon
elämässä olisi vielä jotakin parantamista ja korjaamista, niin oliko se
negatiivista asioista puhumista? Eikö tässä juuri ollut tämän hetken suurin
ongelma? Nyt oli puhdistautumisen ja valmistautumisen aika, ja silloinko ei
saisi rakkaudellisesti ottaa morsianta käsivarresta kiinni ja kiinnittää tämän
huomiota suureen tahraan, joka tällä juuri ennen hääjuhlallisuuksia on valkoisen
vaatteensa selkäpuolella? Vielä olisi aikaa mennä puhdistamaan se, vielä olisi
mahdollisuus säästyä häpeälliseltä ilmestymiseltä kansanjoukon keskellä.
Eikö nimenomaan rakkaus
vaadi kohdistamaan morsiamen huomio sellaiseen, mikä ei ole tarkoituksellista
eikä sopivaa tulevaa juhlaa ajatellen? Miten kohahtaisikaan hääyleisö, kun morsian
astuisi alttaria kohti suuri tahra selässänsä, tai huntu täysin väärässä
paikassa! Millainen häpeä se olisikaan morsiamelle, ja vaikka hän ei sitä sillä
hetkellä tiedostaisikaan, niin millainen häpeän ja hämillisyyden puna
nousisikaan hänen kasvoilleen myöhemmin koko loppuelämänsä ajan hänen
muistellessansa tuota tilaisuutta! Eikö sittenkin olisi parempi, että hänet
informoitaisiin asiastansa, vaikkakin kiusallisesta, sillä tällöin hän
todellisuudessa säästyisi häpeältä! Vaikka hääpuku ei ehtisikään kunnolla
kuivahtaa ennen tuota suurta tilaisuutta, olisi kuitenkin kaikkien havaittava
tahra poissa, puhtaalla vedellä pestynä.
Johannes ei käsittänyt tämän
hetken ihmisiä. Tahtoivatko he todellakin astua eteenpäin, häämarssin jo
kaikuessa, tahraisine ja ryppyisine asuinensa, uskoen olevansa täydellisessä
valmiudessa? Eivätkö nämä ihmiset käsittäneet, että näistä asioista puhuminen
oli vain rakkautta, huolenpitoa?
Niin, kukaan ei käsittänyt
sitä, millaista taakkaa jokainen todellinen jumalanpalvelija kantoi
sisimmässänsä. Kukaan ei käsittänyt sitä tuskaa, minkä lävitse Johanneskin
joutui kulkemaan, ainakin omasta mielestänsä niin vähäisen palvelustehtävänsä
kanssa. Ihmiset olivat niin omien asioidensa rasittamia ja ympäröimiä, että he
eivät todellisuudessa jaksaneet ajatella kenenkään toisen tarpeita tai parasta,
vaan oma ahdistus tunkeutui kaikessa lävitse sellaisella voimalla, että
lähimmäisenrakkaus unohtui. Niinpä kaiken ahdistuksensa keskellä Johannes
pohjimmaltaan käsitti sen, että nyt tällä lomamatkallakin hänen puhelimensa
soi joka päivä tuskaisen sisaren purkaessa sydäntänsä, vaikka hän nimenomaan
oli kieltänyt tätä soittamasta, sillä olihan hänen vaimonsa mukana tällä
matkalla.
Näiden asioiden suhteen on
monenlaista mieltä, ja arviot siitä miten asian tulisi olla, vaihtelevat aivan
yhtä suuressa määrin kuin mitä ihmiset ovat erilaisia. Jos Johanneksen vaimo
nyt joutui suunnattoman ahdistuksen valtaan sen johdosta, että hänen
äärimmäiseksi kiusaantumiseksensa asti tuo sisar jo usean viikon ajan oli
lähes päivittäin soittanut hänen miehellensä, ja nyt sitten ei edes heidän
vuosikausiin ensimmäisellä lomamatkallansakaan voinut olla soittamatta, niin
miten tulisi suhtautua asiaan kokonaisuudessansa? Johannes tosin oli
jumalanpalvelija ja seurakunnan paimen, joten hänen velvollisuutensa oli pitää
huoli seurakuntalaisista, ei ainoastaan hyvissä, vaan myös pahoissa asioissa.
Ahdistus ja tuska eivät katso paikkaa, ja sydäntä on purettava silloin kun se
on pakahtumassa, mutta entä jos yksi saa helpotuksen ja toinen joutuu sitäkin suurempaan ahdistukseen?
Niin, Johannes oli vaimonsa
kanssa viettänyt mitä ihaninta aikaa vieraillen erilaisissa kohteissa, ja nyt
ruokailun ja uinnin jälkeen oli väsyneenä käyty levolle asuntovaunussa.
Johannes oli sellainen kuin oli, ei missään tämän maan päällä kuin kotonansa,
itsensä kaikkialla vieraaksi tunteva, Herran luokse kaipaava, mutta juuri nyt
oli vaimo ennen kokemattomalla tavalla nauttinut elämästä. Tyytyväisenä oli
käyty iltapäivälevolle — tokihan Johanneskin oli tyytyväinen, vaikka ei sitä
niin selvästi osannut tuoda julki, kun oli sellainen kuin oli, aivan
todellisuudessa tähän maailmaan kyllästynyt.
Juuri kun kumpikin todella
väsyneenä oli nukahtanut, soi puhelin. Aluksi ei Johannes oikein käsittänytkään
mistä on kysymys, niin väsynyt hän oli. Puhelin, puhelin se oli, mutta missä se
oikein soi? Aivan turtuneena nousi Johannes istumaan ja etsi katseellansa
tuota tällä hetkellä niin suurta kiusankappaletta.
"Minä täällä, voitko
puhua?" Ei, Johannes ei todellakaan voinut puhua, sillä olihan hän lomalla
vaimonsa kanssa. Eikö hän nimenomaan, useaan kertaan, toistamiseen, ollut
kieltänyt tätä sisarta soittamasta! Ei, Johannes ei voinut puhua, ja toi sen
selvästi julki, mutta sisar puhui ja puhui, vuodatti sydämensä, kertoi miehensä
tämän päivän sanomiset ja tekemiset, ja Johannes teki kaikkensa lopettaaksensa
puhelun, sillä eihän hän voinut uskonsisarelle lyödä luuria kiinni. Niin, kesti
melkoisen tovin ennen kuin Johannes uudelleen nukahti, mutta vaimo ei saanut
unta silmiinsä, sillä niin monenlaiset, tietyn suuntaiset ajatukset alkoivat
pyöriä mielessä. Yöllä kuitenkin kumpikin nukkui siinä määrin kuin mitä lähes
kolmekymmenasteisessa vaunussa saattoi levätä.
Vesi oli todella lämmintä
seuraavana päivänä, sillä nyt Johannes ja Maria olivat viettämässä aikaansa
aivan toisella puolella kaupunkia. He olivat olleet vedessä todella kauan,
sillä pitkän kiertoajelun jälkeen kumpikin oli tarvinnut virvoitusta. Maria
nautti elämästä pitkästä aikaa ja melkein kiusallisuuteen asti halaili ja
nyhjäili Johannesta. Toki Johannes soi tämän vaimollensa, joka koko talven ja
kevään oli ollut niin väsynyt työstänsä. Ihminenhän tarvitsi virvoitusta ja
rentoutusta jo aivan Jumalan säätämän järjestyksen mukaisesti, ja Johannes
ajatteli viimeinkin koittaneen ajan, jolloin hänkin voi hiukan huoahtaa. Ja
juuri silloin soi laukussa puhelin, ja uskomatta sitä todeksi hän joutuu
kuulemaan vienon äänen: "Minä taas täällä, voit kai puhua muutaman sanan
kanssani?"
Johannes on harvoin
vihainen, mutta nyt jokin alkaa saavuttaa äärirajansa. Kuin kuulemattomille
korville hän yrittää selittää, ettei hän kerta kaikkiaan voi nyt puhua,
siirtyen kauemmaksi siitä paikasta, missä vaimo totisena kuuntelee. Puhelu
jatkuu ja jatkuu, ja Johannes painokkaasti kehottaa sisarta soittamaan
saarnaajaveljellensä, joka varmaankin paremmin pystyy vastaamaan sisaren
kysymyksiin. Niin nopeasti kuin vain voi, lopettaa Johannes puhelun, hyvin
sekavassa mielentilassa. Eikö hänelle todellakaan suoda lomaa, edes hetkeksi?!
Sinä yönä Maria ei nuku
lainkaan. Aamuyöllä kolmen ja neljän välillä Johannes herää siihen kun Maria
itkee ja nyyhkyttää, voivottaa suureen ääneen. Minkäänlainen selittely tai lohduttelu
ei auta. Sinä päivänä Johannes kulkee kaupungilla vaiteliaan ja rättiväsyneen
vaimon kanssa, sillä tämä ei todellakaan ole nukkunut silmänräpäystäkään, vaan
tuskaisten ajatusten valtaamana on kääntyillyt vuoteellansa vain yksi ajatus
mielessänsä: "Miksi tämä vieras sisar tavoittelee minun miestäni?"
Seuraavanakaan yönä ei Maria
nuku, vaan pohtii samoja asioita. Heidän elämänsä on ollut täynnä vaikeuksia,
ja tuo sisar tietää sen tarkoin. Häntä on kielletty soittamasta, mutta silti
hän soittaa joka päivä, ajattelematta ollenkaan sitä, mitä nämä puhelut
merkitsevät miehen vaimolle. Pitääkö nyt yhden ihmisen ahdingon johdosta toisen
joutua täydelliseen perikatoon? Tätäkö on jumalallinen rakkaus, veljellinen ja
sisarellinen rakkaus?
Kaikki nämä asiat alkavat
nyt myllertää Johanneksen mielessä, ja automaattisesti nousee esiin
syyllisyyskysymys. Kuka oli syyllinen, kuka aiheutti kaiken ahdistuksen? Tuo
tuttavasisar oli totisesti suurissa vaikeuksissa ymmärtämättömän ja välinpitämättömän
miehensä kanssa. Johanneksen tehtävä oli auttaa, ja hänen vaimonsa olisi
tullut ymmärtää se, mutta miksi oli nyt kaikki aivan kuin riistäytynyt käsistä?
Sisaren piti saada puhua jonkun kanssa, mutta kuka oli syyllinen siihen, että
tämä koki vain Johanneksen luotettavaksi? Ja nyt taas Johanneksen vaimo ei
katsonut oikeutetuksi sitä, että tämä soitti niin usein hänen miehellensä.
Niin, jokaisessa
paratiisissa on oma käärmeensä, mutta tämä käärme ei ole kukaan ihminen.
Johanneksen loma oli ainakin näiden päivien osalta täysin pilalla, sillä
käärmeen myrkky oli aikaansaanut kestämättömältä tuntuvan tilanteen. Eikö
ahdistusta ollut jo kylliksi, ilman että nyt näin ihanalla lomasäällä Johanneksen
täytyi yrittää tyynnytellä hermoromahduksen partaalla olevaa vaimoaan, ja
kaikki tämä vain sen tähden, että häntä ei haluttu uskoa? Hän oli masentunut,
hän oli väsynyt, hän oli ahdistunut, hän ei yksinkertaisesti tuntenut
jaksavansa elää pidempään, mutta siitä huolimatta jokin hänessä ymmärsi sen,
että ihmiset kadottavat suhteellisuudentajunsa, käsityksensä siitä, mikä on
sopivaa ja mikä ei. Toki tuli tämän sisaren saada puhua hänen kanssansa, mutta
kaikella on rajansa! Toki tuli vaimon käsittää se, että miehellä on tehtävä,
joka ei aina tuo mukanansa pelkkää hyvää ja miellyttävää, mutta kaikella
rajansa. Olisihan sisar voinut soittaa aina silloin tällöin, vaikka kerran
viikossakin, mikä sekin tuntui liialta, mutta että joka päivä lähes kahden viikon
ajan! Ja juuri silloin kun hänellä miehensä kanssa oli niin mukavaa, juuri kun
hän oli nukahtanut, juuri kun hän oli tullut uimasta!
Tuskin tuli kukaan
ajatelleeksi sitä, että kaikki nämä asiat, itse kunkin tuskat ja ahdistukset,
koettelemukset ja vaikeudet, kaadettiin itse asiassa Johanneksen ylle. Sisar
oli ahdistunut, ja Johannes tunsi tämän tuskan omassa sisimmässänsä aivan kuin
se olisi ollut hänen omansa. Hän ei yksinkertaisesti voinut sille mitään, että
hän otti asiat tällaisella tavalla, ja sisimmässänsä hän käsitti, että näin
tulikin olla. Hänen tehtävänsä oli toimia Herransa käsinä ja jalkoina, suuna ja
korvina, tuntea sydämessänsä aivan kuten Tämä tunsi omassa sydämessänsä, ja
toisaalta Johannes ajattelikin, ettei tämä toisen tuskan ja ahdistuksen tunteva
sydän ollutkaan hänen omansa, vaan nimenomaan Herran sydän, sillä eihän hänessä
itsessänsä ollut mitään sellaista voimaa tai tunnetta, mikä niin aidolla
tavalla olisi voinut kokea ja tuntea toisen kanssa.
Nyt tuntui loma olevan
pilalla, ja kuinka moninkertainen olikaan nyt tämän maallisen vaeltajan
ahdistus tänä kesäisenä hellepäivänä! Sisaren ahdistus, loma pilalla, ja kaiken
lisäksi nyt vaimon tuska, joka oli silminnähtävä. Kun yksi sai helpotusta, koki
toinen sitäkin suurempaa ahdistusta. Mikä oli vialla, mikä oli niin väärin
tässä ajassa ja uskovaisten ihmisten keskuudessa?
Nimenomaan tänä kesänä
Johannes oli joutunut kokemaan asioita, joita hän ei omasta halustansa olisi
milloinkaan halunnut oppia tuntemaan. Kautta vuosien ja kuukausien oli
odotettu jotakin parempaa, todellisempaa, mutta vielä nytkin tietyssä suhteessa
kaikki näytti menevän aina vain pahempaan suuntaan. Kaikkialta kantautui
surullisia ja vähemmän miellyttäviä viestejä, ja kaivattu Jumalan puuttuminen
asioihin tuntui olevan entistä kauempana. Sisimmässänsä Johannes kuitenkin
tiesi mitä suurimmalla varmuudella, että kaikki tämä oli vain tietynlaista
koettelemusten ja valmistusten aikaa seurakunnalle, joka oli tuudittautunut
vääränlaiseen luottamukseen. Jumala ei ollut hyljännyt eikä unohtanut
kansaansa, vaan isällisellä rakkaudella karisteli pois sellaista, mikä ei voi
kestää Hänen edessänsä. Ja mikä ehkä tärkeintä, halusi palauttaa oman asemansa
seurakunnan keskuudessa, sillä mitä suurimmassa määrin oli unohdettu armon
merkitys niin ihmisten kuin Jumalankin suhteen.
Johannes oli kuitenkin
sydänjuuriaan myöten järkytetty tuona kesäisenä päivänä, kun he nousivat
hissillä viime vuosisadalta olevaan näköalatorniin. Hän eli vuorilla ja joutui
jatkuvasti ajamaan kiemuraisilla ja jyrkkäreunaisilla teillä, mistä oli
pudotus satojen metrien syvyyteen. Hänelle ei ollut mitään outoa tai erityistä
istua vuorenjyrkänteellä ja katsella alas laaksoon. Mutta juuri täällä,
muutaman kymmentä metriä korkeassa tornissa, hän koki jotakin hyvin erikoislaatuista.
Hänellä oli tietynlainen valikoiva korkeanpaikan kammo, joka tuntui ainoastaan
määrätynlaisissa paikoissa, kuten esimerkiksi jyrkällä katolla, mutta muuten
siitä ei ollut sanottavaa haittaa.
Ilma oli todella kuuma, ja
vaikka täällä korkealla tuntui selvä viileämpi ilmavirta, ei Johannes tuntenut
oloansa hyväksi. He olivat aikaisempina päivinä vierailleet lähes neljä kertaa
korkeammassa tornissa, mutta siellä oli ollut tiukka ristikko näköalatasanteella.
Mutta täällä ei ollut muuta kuin rinnan korkeudelle ulottuva kivimuuri, ja
Johannesta suorastaan huimasi kun loi katseensa ympärillä avautuvaan maisemaan.
Ei, alas muurin reunalta hän ei voinut kuvitellakaan katsovansa, sillä niin
omituinen tunne valtasi hänet! Olihan hän ollut täällä lapsenakin, mutta nyt
oli jokin aivan toisin.
Johannes tunsi kaipaavansa
takaisin maan pinnalle niin pian kuin mahdollista, mutta Marian tähden hän ei
voinut noudattaa haluansa, sillä tämä kierteli innokkaasti ympäri
näköalatasannetta. Se oli kummallinen, vastustamaton tunne, jota voitaisiin
luonnehtia jopa voimaksi, joka veti Johannesta tuon muurin lähelle. Kaikki
viime aikojen ahdistukset, lamaannuttavat kokemukset, väsymys, kyllästyminen
kaikkeen — nämä asiat valtasivat Johanneksen mielen ja kysymys siitä,
kannattiko kaikki tämä ylipäätänsä mitään, sai hänet tuntemaan itsensä täysin
mitättömäksi ja merkityksettömäksi. Todellakin, mitä hyödytti hänen olemassaolonsa
ja elämänsä ketään, jos kaikki meni tällaista rataa? Sisar, johon hän aina oli
luottanut, oli pettänyt hänet mitä karkeimmalla tavalla, aiheuttaen sellaisen
ristiriidan perheessä, joskin käsittämättä sitä itse.
Kummallinen, käsittämätön,
aivan kuin sähköinen voima veti Johannesta muuria kohti, kehotti nostamaan jalan
sen päälle ja puhelinlaukkuineen päivineen pudottautumaan alas. Johannesta
värisytti, kauhistutti, sillä jokin hänessä olisi todella halunnut noudattaa
tuota äänetöntä kehotusta, voimaa. Tämä voima ymmärsi hänen ahdistuksensa,
masennuksensa, toivottomuutensa. Se halusi tehdä siitä lopun, auttaa häntä.
Siinä ei ollut mitään uhkaavaa, ei mitään syyttävää. Se huokui ihmeellistä
tenhovoimaa, mitä Johannes ei pystynyt määrittämään. Tässä olisi ratkaisu
kaikkiin hänen pulmiinsa, loppu kaikelle kärsimykselle!
Johanneksen oli pakko päästä
alas, ja valittaen huonovointisuutta hän sai Marian lähtemään alas portaita
pitkin tornin sisällä. Hän ei voinut puhua tuntemuksistansa, sillä tuskin olisi
Maria käsittänyt mitään siitä, mitä hän koki niin voimallisesti. Oliko hän
tulossa hulluksi, oliko vihollisella jokin valta häneen, sillä jotakin aivan
tällaista hän ei ollut milloinkaan aikaisemmin kokenut, vaikka olikin ollut
halukas poistumaan tästä elämästä. Mitä tämä kaikki merkitsi?
"Heittäydy tästä
alas!" Nyt Johannes käsitti, maan pinnalle saavuttuaan, ettei hän ollut
ensimmäinen, joka oli kuullut nämä sanat. Miksi hän ei ollut kuullut niitä
vuorenrinteillä, niin kuin Herransakin, vaan nimenomaan täällä tornissa,
ihmisten rakentamassa monumentissa? Niin, hän oli inhimillinen, vajavainen,
unohtavainen, sillä Raamattunsa avattuaan hän huomasi muistaneensa aivan
väärin. Vuorella kiusaaja oli tarjonnut kaiken maailman hallintaa Herralle,
mutta nimenomaan temppelin harjalla hän oli kehottanut meidän Herraamme
heittäytymään alas. Nyt ei vihollinen, kiusaaja, tarjonnut enkeleiden apua,
vaan omaa apuansa kaiken lopettamiseksi. Niin, nyt Johannes käsitti jälleen
kerran sen, ettei hänen elämänsä sittenkään ollut niin merkityksetön, koska hän
sai kokea saman kokemuksen kuin Herransakin, tosin hyvin paljon pienemmässä
mittakaavassa. "Heittäydy tästä alas!" Kuinka monitahoinen onkaan
ihmisen olemus! Jokin Johanneksessa olisi tosiaankin halunnut noudattaa tätä
kehotusta, vaikka niin selvä ymmärrys vaatikin häntä laskeutumaan alas.
Tämä vuosi erikoisella
tavalla, mukaan lukien monet menneet vuodet, olivat olleet Johannekselle
todellista erämaata, kiusausten aikaa. Ei siinä mielessä kuin moni sen haluaa
ymmärtää inhimillisellä tasolla. On helppoa lukea kiusauksista siinä mielessä,
kuin niistä puhutaan Paavalin kirjeissä, ja unohtaa täysin se puoli, minkä
meidän Herrammekin joutui kokemaan. Kiusaukset eivät ole ainoastaan jotakin
sellaista, kuin hieman liian pitkään minihameisen naisen perään katsominen tai
jonkin sellaisen haluaminen, mitä ei ole tarkoitettu kyseiselle ihmiselle.
Tällaisissa asioissa ei ole johdattajana muu kuin ihmisen oma henki ja halu
jonkin sellaisen saavuttamiseen, mikä ei kuulu hänelle, eikä ole hänelle
hyväksi. Mutta kuka on koskaan tullut ajatelleeksi sitä, että Matteus todistaa
Hengen vieneen Jeesuksen ylös erämaahan perkeleen kiusattavaksi? Ja kuka on
tullut ajatelleeksi sitä, että ylhäälläkin voi olla erämaata? On helppoa
todistaa olevansa vuorella, korkeuksissa, ja uskoa vain kaikkeen miellyttävään
ja hyvään, mutta on aivan eri asia joutua Hengen johdatuksessa asioihin, jotka
eivät ole ihmisvalintaisia, vaan Rakkauden Isän kuritusta ja koulutusta.
Moni ei varmastikaan
saattanut ymmärtää Johanneksen kokemusta Myllylammella, ja sen merkitystä
elämässä yleensä, mutta todellisuudessa se oli mitä elävin kuvaus siitä, mihin
toiset uskovaiset voivat saattaa veljensä tai sisarensa. Tuolloinkin Johannes
oli ollut halukas lähtemään pois tästä elämästä. Mutta määrätyllä tavalla
Johannes oli saavuttanut elämänvaiheen, jossa ei kysymys enää kuulunutkaan,
että mitä hän haluaa, vaan mitä Jumala haluaa. Olisi ollut yksinkertainen
ratkaisu kurottautua niin reunalle, että olisi pudonnut, mutta mitä ja ketä se
olisi hyödyttänyt? Ei varmastikaan Jumalan asiaa, vaan päinvastoin!
Juuri sillä hetkellä, sitä
itse heti käsittämättä, Johannes oli saanut selvän todisteen siitä, että hänen
elämällänsä sittenkin oli mitä suurin merkitys Jumalan valtakunnalle, koska
vihollinen niin "rakkaudellisesti ja ymmärtäväisesti" olisi halunnut
hänen heittäytyvän alas. Hän oli iankaikkisiksi ajoiksi kadottanut Johanneksen,
sen hän ymmärsi ja tiesi, mutta vielä olisi ollut mahdollisuus tehdä tyhjäksi
tämän vaikutus Jumalan valtakunnassa. Jokainen sielu, joka Johanneksen
toiminnan vaikutuksesta olisi menevä kirkkauteen, olisi mitä suurin mielipaha
tälle pimeyden valtiaalle. Aivan kuten Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa,
saadaksensa tästä iloa ja seuraa, aivan samoin vihollinen, tietoisena synkästä
päämäärästänsä, ei haluaisi mennä sinne yksin, vaan haluaisi ottaa mukaansa,
seuraksensa niin monia kuin mahdollista.
Kertomus Myllylammelta on
mitä opettavin kuvaus ihmiselämästä, uskovaisista, kun sitä tarkastelee
oikealla tavalla. Milloinkaan aikaisemmin elämässänsä Johannes ei ollut
käsittänyt sitä niin hyvin kuin juuri nyt, helteisenä ja hiostavana kesäpäivänä.
Tuolloin hän oli ollut hukkua, tukehtua, veljensä aiheuttaman taakan alla,
ilman että kukaan todella oli käsittänyt asian vakavuutta. Ihmiset eivät
tosiaankaan käsittäneet, mitä heidän sanomisensa ja tekemisensä vaikuttivat
toiselle ihmiselle, veljelle ja sisarelle. He eivät käsittäneet sitä, etteivät
veli ja sisar ole hänen palvelijansa niissä asioissa, mitä hän itsellensä
tavoittelee, vaan itse kunkin tulisi olla toisensa auttaja, palvelija, omasta
tahdostansa.
Minne olikaan unohtunut se,
mitä Meidän Herramme itse sanoi: "Ihmisen Poika ei ole tullut
palveltavaksi, vaan palvelemaan!" Hän tuli meidän avuksemme ja palvelijaksemme
siinä määrin, että antoi oman henkensä meidän edestämme. Minne on unohtunut
tämä tosiasia? Minne on unohtunut toisten kuormien kantaminen, toisen
rakastaminen kuin itseänsä? Kuinka usein olikaan tuotu julki se ajatus, että
kaiken mitä me teemme toinen toisellemme, sen me teemme todellisuudessa
Herrallemme?
Jos veli tai sisar tekee
jotakin sellaista, mikä ei ole oikein, vapauttaako se meidät rakastamasta tätä,
vai velvoittaako se meidät sitäkin suurempaan rakkauteen ja ymmärtämiseen,
sillä meidänhän tulee rakastaa lähimmäistämme niin kuin itseämme, ymmärtäen,
että me itsekin olemme niin monessa suhteessa vajavaisia ja puutteellisia,
erehtyväisiä?
Me olemme kaikki jossakin
suhteessa juuri sellaisia kuin Klaus, josta lukiessamme puistelemme päätämme ja
ajattelemme, että kuinka kukaan veli voi olla sellainen kuin tämä oli, etenkin
suhteessansa Johannekseen. Olihan todella huutava vääryys, että tämä valehteli
Johannekselle saaneensa luvan puutavaran ottamiseen tuosta vanhasta
myllyrakennuksesta. Valehteleminenhan on aina väärin, senhän ymmärtää jokainen
uskovainen. Kuinka väärin oli sitten se, että Klaus ajatteli vain itseänsä ja
pelastumistansa, välittämättä lainkaan siitä, mitä allansa seisovalle, häntä
kannattelevalle Johannekselle tapahtuu? Niin, siitä ei usealla ole ollenkaan
niin selvää mielipidettä, sillä tuleehan ymmärtää Klausin ahdistus,
konkreettinen, sillä itse ympärillensä sitomansa köysi puristi häntä vyötäröltä
sellaisella voimalla, ettei hän toki voinut ajatella muuta kuin omaa ahdistustansa!
Kumpi sitten on pahempi, kuristava köysi, vaiko veljen suuhun mahdollisesti
tunkeutuva muta?
Niin, omalla tavallaan
seisoi Johannekselle soitellut sisarkin tämän harteilla, epäonnistuneen,
toivottamalta tuntuvan avioliittonsa kuristaessa rintaa. Hän tarvitsi apua,
lohdutusta, neuvoja, ettei aivan käytännössä olisi tukehtunut ahdistukseensa,
menettänyt toivoansa. Mutta kuka tuli ajatelleeksi sitä, mitä tämä kaikki
merkitsi Johannekselle? Näkikö, käsittikö, tiedostiko kukaan sitä
mustasukkaisuuden, epätoivoisuuden, pelon mutavyöryä, mihin Johannes oli
tukehtumassa ilman omaa tahtoaan, omaa syytänsä? Suo siellä, vetelä täällä,
olisi Johannes voinut todeta ironisesti, itsesäälistä.
Kun sisar sai apua, nousi
ylemmäksi ahdistuksensa mutalammikosta, sai helpotusta rinnassansa polttavaan
tuskaan, painui Johannes yhä syvemmälle siihen mutaan, mistä toista nosti ylös.
Hänen harteillansa ei enää seisonut vain tuo sisar, vaan vielä vaimokin. Kenen
syytä se oli, kuka oli väärässä, tai jopa väärä? Toimiko Johannes
palvelustehtävänsä vastaisesti antaessansa sisaren soitella itsellensä? Kenelle
sisar sitten olisi soittanut, kun muut sisaret eivät aivan ilmeisestikään
käsittäneet tehtäväänsä toinen toisensa auttajana ja opastajana, niin kuin
Paavali siitä Tiitukselle kirjoittaa. Oliko Maria sydämessänsä väärä, kärsiessänsä
sisaren jatkuvasta soittelemisesta? Niin, kukin oli oikeassa, ja kukin oli
väärässä, missä suhteessa mitäkin, se on vaikea sanoa. Homma oli riistäytynyt
niin monessa suhteessa käsistä, aivan kuten Thomas totesi ankkaparvensa karatessa
metsään!
Itse kukin siis seisoi
toinen toisensa harteilla, haluten tulla nostetuksi ylemmäksi, kuka mistäkin.
Tässä suhteessa siis kannettiin toistensa kuormia, tai tarkemmin ajatellen,
kannatettiin omaa kuormaa sillä, kenelle sen myötäkantamisen uskottiin kuuluvan.
Kaiken surullisuus ja ahdistavuus ei kuitenkaan sisältynyt juuri tähän
seikkaan, vaikka olikin tulosta siitä. Kuka lie mitäkin oppinut tai omaksunut
kertomuksestamme Myllylammelta, ajattelukykyisimmille lienee kuitenkin ollut
puhuttelevinta se tapa, millä Klaus oli yrittänyt vaientaa allansa apua huutavan
Johanneksen.
Nämä kaksi veljeä eivät
olleet Johanneksen asialla, vaikka tämä seurakunnan paimen olikin, vaan koko
matkan tarkoitus oli tuottaa hyötyä, taloudellista sellaista, Klaus-veljelle,
joka huomattavasti varakkaampana kuin Johannes olisi voinut hankkia
tarvitsemansa rakennusmateriaalin ajallaan - vaikkei juuri silloin, kun itse
sitä halusi. Johannes oli siis houkuteltu kauniin elkein ja luottavaisuutta
huokuvin puhein mukaan johonkin sellaiseen, mikä ei lainkaan kuulunut hänen toimenkuvaansa.
Mutta veli oli avun tarpeessa, ja Jumalan rakkauden tuli ilman
erityismainintaa olla Johanneksen kannustimena, olivathan veljet ja sisaret
niin usein tuoneet julki sen totuuden, että veljien tulisi toimia yhdessä.
Niin, ei ollut mitenkään
erikoista tässä ajassa, eikä hämmästyttävääkään se, että Klaus houkutteli
Johanneksen mukaan liiketoimiinsa. Niin, voidaanko oman kodin rakentamiseen
tarvittavan materiaalin hankkimista pitää liiketoimena, on kysymys sinänsä,
ainakin joidenkin Klausille myötämielisten veljien mielessä. Kokoonnuttiinhan
tämän luona niin usein Herran Sanaa kuulemaan, ja kuuluihan tämä vanhemmistoonkin.
Mutta vielä tänäkään päivänä ei Johannes voinut olla hämmästelemättä sitä,
että häntä niin tiukkaan sävyyn oli koko ajan vaadittu vaikenemaan, olemaan
huutamatta apua. Niin, veljellinen rakkaus vaati olemaan saattamatta veljeänsä
häpeään, ja pelkkää häpeäähän olisi tuleva veljen ylle kenen tahansa auttajan
saapuessa paikalle, olivathan he luvattomissa puuhissa, toisen maaperällä,
toisen omaisuuden kimpussa, tarvitsi tämä sitä sitten tai ei.
Niin, Johanneksen tehtävä
oli palvella, auttaa, itsensä kieltäen. Mutta joskus Johanneksesta tuntui
siltä, että kaikki tämä meni aivan liian pitkälle.
Kuinka saattoikaan hän nyt
kokea kaikkien kärsivien kanssa! Ei yksin hänen kohdallaan ollut tällä tavalla,
vaan itse kukin seisoi jonkun harteilla, vaatien sitä tai tätä, kieltäen avun
huutamisen, tuskan julkituomisen. Voiko Johannes olla vihainen hänen
kesälomansa melkein täysin pilanneelle sisarelle, joka lapsellisuudessansa ja
ajattelemattomuudessansa, tyhmyydessänsä, oli saattanut Johanneksen melkoiseen
ahdinkoon? Johanneksen syytäkö oli nyt se, että sisar itkien ilmoitti
lopettavansa yhteydenpidon kokonaan?
Kuka pilasi mitäkin, kuka
särki mitäkin? Eikö sisar itse ollut syyllinen aiheuttamaansa sotkuun, sillä
jos hän nyt jäi ilman apua, niin eikö juuri siitä syystä, ettei ollut pysynyt
kohtuullisuudessa? Jos hän ei käsittänyt, Johanneksen selittelyistä huolimatta,
ettei kukaan aviovaimo kestä sellaista soittelemista, niin tuliko siitä syyttää
häntä? Jos hän ei ollut kokenut todellista avioliittoa koko elämänsä aikana,
niin kuinka hän olisi voinut tietää, mitä todellisessa avioliitossa tunnetaan?
Tai yleensä sitä, mitä joku paremmassa liitossa elävä tuntee ja on elämän
koulussa oppinut. Mistä hän olisi voinut tietää kaiken tämän, jos ei kukaan
ollut häntä opettanut? Vai tekikö hän sittenkin kaiken tahallaan, haluten
Johanneksen samaan tilaan kuin itsekin oli? Kysymyksiä, kysymyksiä,
loputtomasti kysymyksiä, joihin ei tunnu löytyvän vastauksia.
Kaikki tämä oli luonnollista
ja inhimillistä, sen Johannes tiesi, sillä olihan hän toki oppinut tuntemaan
elämää aivan kantapään kautta, ehkä enemmän kuin moni muu. Inhimillisesti
ajatellen kaikki oli siten kuin yleensäkin on, ihmisten kesken. Mutta jokin
Johanneksen sisimmässä ei tyytynyt näihin puolusteluihin ja selityksiin. Hän ymmärsi,
hän käsitti, mutta se jumalallinen, mikä häneen oli asetettu, ei hyväksynyt
tätä puolustelujen ja selitysten viidakkoa. Näin voi olla maailmassa, näin voi
olla niiden ihmisten keskellä, jotka eivät Jumalaa tunne, mutta todellisten
uskovaisten kohdalla tulisi totisesti kaiken olla toisin! Kysymys ei ollut
siitä, mitä ihmiset haluavat, vaan mitä Jumala on säätänyt niitä ihmisiä
varten, joiden kanssa Hän on viettävä iäisyyden. Mutta kaikki tämä johtui
väärin selitetyistä, väärin ymmärretyistä asioista, jotka aivan liiallisesti
saivat vaikuttaa uskovaistenkin mielissä ja elämässä.
Koko Jumalan Sana oli
käsitetty väärin. Kun näin sanotaan, ei monikaan ymmärrä mitä tällaisella
sanonnalla voidaan tarkoittaa. Mutta kysymys ei olekaan yksittäisten opetusten
tai ajatusten oikein tai väärin ymmärtämisestä, vaan kokonaisuuteen suhtautumisesta.
Ihmiset eivät yksinkertaisesti pystyneet näkemään Jumalan Sanan todellista
tarkoitusta ja merkitystä, koska he eivät todella tunteneet Jumalan aitoa
olemusta ja ajatuksia.
Juuri tänään oli Johanneksen
tietoisuuteen tunkeutunut aivan erikoisella tavalla Jumalan Sanan pohjimmainen
merkitys, sillä aivan kuin ilmestyksen tavoin oli hänen mielellensä avautunut
jotakin Eedenin puutarhasta. Miksi kaikki oli siten kuin oli tänään,
uskovaisten keskuudessa? Mistä tulivat kaikki nämä vääryyden juuret ja ikävät
asiat? Kysymys ei ollut joistakin yksittäisistä asioista, vaan kokonaisuuden
väärin ymmärtämisestä. Jo vuosien ajan oli Johannekselle ollut tässä suhteessa
arvokas meidän Herramme ilmaisu: "Ei
ihmistä ole tehty sapattia varten, vaan sapatti ihmistä varten." Jo
vuosia oli Johannes käsittänyt sen, että Sanaa ei oltu annettu miksikään
lyömävälineeksi, vaan suojelemaan ihmistä, Jumalallista elämää.
Ihminen jo aivan alusta asti
osoitti todellisen luonteensa, vaikka eli niin läheisessä jumalayhteydessä. Hän
oli alusta pitäen halukas kokeilemaan rajojansa ja Jumalan kärsivällisyyttä.
Kautta aikojen, ja etenkin juuri nyt, ihmiset kaikin mahdollisin tavoin
arvostelevat sitä, että Jumala on antanut niin monenlaisia käskyjä ja
säädöksiä. Mutta Eedenin puutarhassa Herra Jumala antoi vain yhden käskyn: "Syö vapaasti kaikista muista paratiisin
puista, mutta hyvän- ja pahantiedon puusta älä syö..." Voitaisiinko
siis sanoa, että ihmistä rasittivat ne vaatimukset, mitä Herra oli hänelle
antanut? Hän eli Luojansa valmistaman yltäkylläisyyden keskellä, eikä Isä
kieltänyt lapsiltansa muuta kuin sen, mikä näille ei ollut hyväksi. Kukaan ei
tiedä kuinka paljon erilaisia puita ja kasveja tuossa puutarhassa kasvoi, ja
vain yhdestä puusta syöminen oli kiellettyä, koska se olisi ollut vahingollista
ihmiselle. Mutta juuri tästä yhdestä puusta olisi tuleva langetus koko
ihmiskunnalle, koska vihollinen selitti Jumalan rakkauden täysin väärin. Jo
tuolloin hän siteerasi Jumalan puhetta, antaen sille kuitenkin väärän
selityksen, muuttamalla sen merkitystä.
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti