"Sinun muureillesi, Jerusalem, minä asetan vartijat; älkööt he
milloinkaan vaietko, ei päivällä eikä yöllä. Te, jotka ylistätte Herraa, älkää
itsellenne lepoa suoko. Älkää antako hänelle lepoa, ennenkuin hän on asettanut
ennallensa Jerusalemin, tehnyt sen ylistykseksi maassa." (Jes.62:6-7).
Mikä on vartijan tehtävä?
Miksi hänet on asetettu kaupungin muurille? Kuka hänet on asettanut? Tässä
kohdassamme Herra sanoo itse asettaneensa vartijat Jerusalemin, oman
kaupunkinsa muureille. Eikö juuri tämän seikan tule kertoa meille se, että on
kysymys mitä vakavimmasta asiasta? Eikö olekin kysymys juuri samasta, mistä
Paavali puhuu meille Apt.20:28: "Ottakaa
siis itsestänne vaari ja kaikesta laumasta, johon Pyhä Henki on teidät pannut
kaitsijoiksi, paimentamaan Herran seurakuntaa, jonka hän omalla verellänsä on
itselleen ansainnut."
Näistä sanankohdista käy
tyhjentävästi esiin se, että Herra itse on asettanut nämä palvelustehtävät
seurakuntaa varten. Huomatkaamme, että tämä palvelustehtävä ei ole jotakin
rajoitettua ajanjaksoa varten, vaan: "Älkööt he milloinkaan vaietko, ei
päivällä eikä yöllä!" Me olemme nyt saapuneet ihmiskunnan viimeiseen
ehtoohetkeen, ja todellisuudessa yö on jo pitkälle kulunut. Eikö tämä
sanankohta todista meille nimenomaan siitä, että tässä ajassa
palvelustehtävillä on mitä suurin merkitys seurakunnan keskuudessa ja sen
hyvinvointia ajatellen? Herran asettama vartija ei saa milloinkaan vaieta!
Herralla oli vartijansa ihmiskunnan historian aamuhetkinä, hänellä oli ne kautta
aikojen, miksi ei siis myöskin tässä viimeisessä ehtoon tai yön hetkessä?
Mikä siis on vartijan
tehtävä? Miksi hänet on asetettu muurille? Miten hän asettuu muurille? Ennen
kaikkea, kun yö saapuu, asettuuko hän muiden tavoin makuulle muurinharjalle, sulkien
silmänsä ja korvansa kaikelta ympärillä tapahtuvalta? Pyrkiikö hän nukkumaan
mahdollisimman sikeästi, välittämättä mitään siitä mitä muurin ulkopuolella
tapahtuu? Jos häntä ei nukuta, niin istuutuuko hän muurinharjalle katse
kohdistettuna kaupunkiin, sen autioihin katuihin ja hiljaisiin asumuksiin?
Keskittyykö hän ehkä kuuntelemaan vielä valveilla olevien mahdollisia
keskustelun tai laulun ääniä? Olisiko tämä todellisen vartijan tehtävä, olisiko
tämä se tapa, miten vartija toteuttaa virkansa?
Todellinen vartija ei toimi
missään suhteessa näin! Häntä ei niinkään kiinnosta se, mitä hänen selkänsä
takana kaupungissa tapahtuu, sillä siellä on jokainen omalla vastuualueellaan
valppaana, huolehtien kaupungin sisäisten asioiden sujumisesta. Jokaisen
tehtävä on lukita ovensa nukkumaan mennessänsä, sulkea ikkunaluukut. Vartijan
tehtävä on vartioida silloinkin, kun muut mahdollisesti nukkuvat sikeää unta
täysin tietämättöminä siitä, mitä kaupungin ulkopuolella tapahtuu. He luottavat siihen, että joku valvoo heitä
silloin kun he toimittavat askareitansa tai lepäävät. Sen sijaan että vartija
seuraisi kaupungin tapahtumia, sen hälyjä, hän asettautuu muurin ulommaiseen
torniin, mahdollisimman kauaksi kaikesta kaupungista kuuluvasta hälinästä,
jotta hän saattaisi kuulla pienimmänkin risahduksen asiaankuulumattoman
lähestyessä muuria. Myöskin hän nousee niin korkealle kuin mahdollista,
nähdäkseen niin kauaksi kuin vain näkökenttä suo. Hänellä on yksinäinen
tehtävä. Hänellä on tärkeämpi tehtävä kuin kenelläkään muulla koko kaupungissa,
ennen kaikkea yöllä, kun muut lepäävät. Kenellekään muulle ei ole annettu niin
tärkeätä virkaa kuin mikä hänellä on. Hän ei ehkä ole inhimillisessä mielessä
mitään sen erikoisempaa kuin kaikki muutkaan kaupungin asukkaat, mutta hänellä
on hyvä kuulo ja hyvät silmät.
"Sinun muureillesi,
Jerusalem, minä asetan vartijat; älkööt he milloinkaan vaietko!" Vartijan
tehtävä on valvoa koko kaupungin, koko kansan etua. Hänen omakin perheensä asuu
kaupungissa, mutta hän ei ole valpas ainoastaan sen tähden, sillä todellinen
vartija tietää ja ymmärtää vastuunsa kaikkia kohtaan. Hän on luottamushenkilö,
tärkeän tehtävän suorittaja. Ei ole lainkaan kysymys siitä, miten kookas hän
on, tai miten ylväät piirteet hänellä on. Ulkonaisilla seikoilla ei ole mitään
tekemistä hänen tehtävänsä kanssa. Hänen ei tarvitse olla pitkä, sillä hän
nousee ylös muurille, korkeimpaan torniin. Hänellä ei tarvitse olla vikkelät
jalat tai vahvat käsivarret, sillä hänen tehtävänsä vaatii jotakin aivan muuta.
Hän tietää, että hän näkee kauaksi, kuulee pienimmänkin asiaankuulumattoman
äänen jo ennen kuin mitään on näkyvissä. Hänellä on vielä yksi ominaisuus, mitä
vaaditaan vartijalta. Hänellä on kantava ääni, hänellä on hyvät keuhkot, kun
hän puhaltaa pasuunaan. Hän ei voi olla mykkä, hän ei voi olla astmaattinen:
hänen tehtävänsä on varoittaa kansaa vaarasta, hän ei voi vaieta!
Milloin vartijan tulee
puhaltaa pasuunaan? Milloin hänen tulee huutaa hälytys? Tästä on ollut ja on
edelleenkin suurta erimielisyyttä kansan keskuudessa. Mikä on sananpalvelijan
tehtävä tämän ajan seurakunnan keskuudessa, sillä nimenomaan sananpalvelijat
ovat tämän hetken vartijoita Siionin muurilla. Milloin heidän tulee olla
ääneti, milloin heidän tulee varoittaa suureen ääneen vaarasta? Jumalan Sana on
ottanut tämän esimerkin luonnosta, sen aikaisen Israelin jokapäiväisestä elämästä.
Sama pätee itse asiassa jokaiseen kansakuntaan tässäkin ajassa, sillä tuskin on
yhtäkään valtiota, joka ei lakkaamatta valvoisi rajojansa. Luonnollisessa mielessä
jokainen tervehenkinen ihminen ymmärtää rajojen valvomisen ja armeijan merkityksen
kunkin kansan turvallisuudelle. Poikkeuksen tekevät tietysti fanaattismieliset
uskovaiset, jotka eivät lue Jumalan Sanaa eivätkä siten ymmärrä jumalallista
järjestystä. Esivaltakin on olemassa Jumalan säätämyksestä, vaikka ihminen ei
sitä aina ymmärräkään. Mutta miten on meidän hengellisen käsityskykymme
suhteen? Ymmärrämmekö, mikä on sananpalvelijoiden tehtävä, ja milloin heidän
tulee korottaa äänensä?
Meidän tarvitsee vain
seurata uutisvälineistä maailman tapahtumia käsittääksemme, miten eri valtiot
toimivat ja miten ne ovat menetelleet kautta ihmiskunnan historian. Jokainen
maallinen valtio valvoo etuansa ja vartioi rajojansa ja turvallisuuttansa, ei
ainoastaan rajalla vaan myöskin etäämpänä. Vaarat pyritään kartoittamaan jo
ennen kuin ne ehtivät rajoille. Tehtävän saaneet henkilöt seuraavat kehitystä
kaikissa naapurivaltioissa ja pienimmästäkin hälyttävästä merkistä tiedottavat
esimiehillensä. Tuskin on mitään kyseistä maata vastaan kohdistuvaa uhkaa, mitä
ei heti raportoitaisi ja arvioitaisi. Mutta miten on hengellisen elämän ja
seurakunnan suhteen? Jumalan Sanan mukaisesti Hän itse on asettanut vartijansa
muureille. Mutta käsitämmekö, mikä on näiden miesten tehtävä? Käsitämmekö
lainkaan, milloin heidän tulee olla äänessä ja milloin heidän tulee vaieta?
Niinsanottu Jumalan kansa on
usein ollut hyvin ymmärtämätön ja piittaamaton. Tuskin ymmärtäisi joku
maallisen yhteisön jäsen sen ajatuksia ja käsityksiä turvallisuudesta ja
valvonnasta. Miksi tuntuu ja näyttää siltä ja onkin niin, että vartijoiden
merkitystä vähätellään siinä määrin, ettei sitä kukaan Sanaa tunteva voi
käsittää? Miksi vartijoita hyssytellään ja rauhoitellaan, vaikka nämä kuulevat
ja näkevät kaikkea mahdollista seurakunnan turvallisuutta uhkaavaa? Kukaan ei
voi sanoa, etteikö vartija olisi korottanut ääntänsä varoittamaan, mutta kuka
on välittänyt tämän hälytyksestä? Kuka on ryhtynyt tarvittaviin toimiin
vihollisen lähestyessä? Ihmiset ovat tulleet välinpitämättömiksi, koska he
eivät erota vihollista omista joukoista. He eivät todellisuudessa tiedä, kuka
on vihollinen ja kuka ystävä; kuka oman maan kansalainen ja kuka vieras. Ja
vaikka joku olisikin ainakin näennäisesti oman kaupungin asukas, eivät ihmiset
enää erota sitä, kuka toimii oman kaupungin ja kansan hyväksi ja kuka on
vihollisen agentti.
Kun vihollinen lähestyi,
puhalsi vartija pasuunaan jo ennen kuin vaara oli kunnolla ehtinyt asukkaiden
näköpiiriin, sillä hänellä oli hyvä näkökyky. Varoituksesta ei välitetty, koska
kukaan ei vaivautunut nousemaan torniin nähdäkseen todellisuuden. Vartijaa ei
uskottu, koska kaupungin äänten keskeltä ei erottanut mitään muurin
ulkopuolelta kuuluvaa. Yhtään vihollista ei ollut näkyvissä siellä, missä
ihmiset olivat.
Kun vihollinen oli jo selvästi
näkyvissä, vartija puhalsi uudelleen pasuunaan ja huusi varoituksen vaaran
lähestymisestä. Mutta kansalla oli omat kiireensä, ja koska vihollisen
sotajoukkojen aiheuttama pöly ei laskeutunut kaupunkiin, ei kukaan vaivautunut
tarkistamaan varoituksen paikkansapitävyyttä. Kansa jatkoi kuten ennenkin.
Jumalan kansaa on varoitettu
lukemattomia kertoja, ja vain harvat ovat ottaneet vaarin näistä varoituksista.
Vartijaa on sen sijaan moitittu häiritsemisestä ja häntä on yritetty vaientaa.
Onpa heitelty häntä kivilläkin, että hän tulisi alas muurilta; kuka tarvitsisi
tuollaista vartijaa, joka ei jätä kansaa rauhaan!?
Milloin vartijan sitten
tulee varoittaa? Milloin hän saa puhaltaa torveensa? Milloin hän saa osoittaa
kädellänsä ja huutaa: "Varokaa, vihollinen!" Kun tuhoisat voimat jo
voimalla rynkyttivät portteja tunkeutuakseen lävitse, huitoi vartija hädissään
käsillään ja puhalsi pasuunaan niin paljon kuin jaksoi, huusi äänensä käheäksi,
mutta kansa ei vain käsittänyt tilanteen vakavuutta, vaan jatkoi askareitaan ja
elämäänsä entiseen tapaan. Milloin koittaisi täydellinen tuho, sillä nyt kansa
jo ampui vartijaa nuolillansa, niin että tämän täytyi kätkeytyä muurin aukkoon?
Vihollinen ei saanut
pääporttia auki, mutta nyt jo lukuisat oman kansan keskuudesta koulutetut
vakoojat ja agentit tunkeutuivat kaupunkiin aiheuttaen suurta sekaannusta ja
tuhoa, mutta koska kaupunkilaiset tunsivat heidät vanhoiksi tutuiksi,
moitittiin vartijaa kovin sanoin, sillä ilmiselvästä tuhosta ja vahingosta
huolimatta ei haluttu uskoa mihinkään vaaraan; nämä ihmiset olivat veljiä ja
sisaria!
Nämä veljet ja sisaret
avasivat portteja vihollisen tulla sisään, ja tässä vaiheessa vihamieliset
joukot jo käsittivät, ettei ole mitään tarvetta hyökätä kaupunkia vastaan,
sillä tällä tavoin he saattoivat kaikessa hiljaisuudessa valloittaa koko kaupungin,
ilman että kukaan todella olisi sitä käsittänyt.
"Vihollinen on jo
kaupungissa, Jumalan kansa", huusi vartija, ja nyt lähes koko kansa vaati
tätä miestä alas muurilta. "Vaikene, ole hiljaa, kaikki on hyvin! Oletko
sinä tullut hulluksi! Alas sieltä, tai me tulemme hakemaan sinut! Vaikene jo,
tai olet mennyttä miestä!"
Miksi minä tunnen olevani
tällainen vartija, ja miksi minä näen vihollisen joukkojen valtaavan kaupunkia,
Jumalan kansan asuinsijoja? Miksi varoitustani ei ole kuultu? Siksi, koska
vihollinen käyttää omia veljiä ja sisaria, jotka se on kouluttanut sabotoijiksi
ja tuhon ja hajaannuksen tuojiksi! Vihollinen on leirissä, ja kansa ei käsitä
sitä, vaikka nämä tuhoisat voimat ovat saattaneet kansan sekaannukseen, veli
taistelee veljeä vastaan, sisar sisarta vastaan, ja ainoat vakavat syytökset kohdistuvat vartijaan, joka nämä asiat tuo
esiin!
Niin kuin kiertokirjeessä jo
on todettu, ei milloinkaan Israelin kansan historiassa joku ulkopuolinen tekijä
saanut sellaista tuhoa aikaan kuin mitä oman kansan keskuudesta esiin nousseet
tekijät. Tosin suuret valtakunnat tuhosivat temppelin ja kaupungit useaan
kertaan, mutta tämä tuho oli ainoastaan seurausta sitä edeltäneestä
luopumuksesta kansan keskellä. Ja tämän
luopumuksen takana olivat poikkeuksetta oman kansan edustajat!
On suorastaan käsittämätöntä
se ajattelutapa, mikä on saanut vallan niin sanotun todellisen jumalankansan
keskellä. Tuskin on ollut milloinkaan sellaista aikaa tässä suhteessa kuin nyt.
Ajatus siitä, että jokaisen tulee rauhassa antaa tehdä mitä tahansa, kunhan
vain on kysymys ihmisistä, jotka puhuvat tietyistä auktoriteeteista ja
lopunajan tapahtumista, on vailla mitään raamatullista perustaa ja on vain yksi
vihollisen juonista kaiken tuhoamiseksi.
Minä olen kautta elämäni
pyrkinyt välttämään nimien mainitsemisen yksinkertaisesti siitä syystä, että
haluan arvostaa ja kunnioittaa jokaista veljeä. Mutta jonkun veljen tai sisaren
kunnioittaminen ei merkitse sitä, että meidän tulisi vastaanottaa myöskin hänen
opetuksensa ja julistuksensa, jos se poikkeaa selvästä Jumalan Sanan linjasta.
Näiden kahdenkymmenen kahden vuoden aikana, jona olen Jumalan armosta saanut
julistaa puhdasta Sanaa tälle lopunajalle niin saarnoina kuin kirjasinakin, on
hetki toisensa jälkeen astunut esiin julistajia ja opettajia, jotka ovat
tuoneet julki räikeällä tavalla Sanasta poikkeavia asioita, ilman että kukaan
olisi todella pannut sitä pahakseen. Aina on sanottu: "Antaa tämän asian
olla, siinä on jotakin hyvääkin!" Vuodet ovat kuluneet vuosien perään, ja
tänä päivänä voidaan selvemmin kuin milloinkaan aikaisemmin nähdä, mikä on
ollut hedelmä tuosta Sanan kokonaislinjasta poikkeavasta julistuksesta. Elämme
pelastushistorian suurimman sekaannuksen keskellä, kun otetaan huomioon se
seikka, että tässä ajassa Jumala käytti välikappaleitansa, joiden nimenomainen
tehtävä oli johtaa meidät ulos kaikesta sekaannuksesta.
Ei ole mitään merkitystä
sillä, jos joku siteeraa suurta julistajaa saarnan alusta loppuun, jos motiivi
ja lähtökohta on väärä. Itse sielunvihollinen lähestyi Herraa Jeesusta
Kirjoitusten kanssa, käyttäen niitä kuitenkin omien tarkoitusperiensä toteuttamiseksi
ja väärällä tavalla. Jos koskaan niin juuri nyt on totta se, että julistetun
Sanan johdosta jopa täysin sydämestään jumalaton ihminen voi esiintyä mitä
hurskaimpana uskovaisena ulkonaisesti, vaikka sisimmässä ei ole tapahtunut mitään
todellista muutosta.
Tässä ajassa mitä
hurskaimmalla varjolla julistetaan juutalaisuutta ja lain pitämistä, ilman että
uskovaiset todella käsittäisivät mistä on kysymys. Nimenomaan lainjulistus on
saanut suurimman hajaannuksen aikaan ja johtanut veljet ja sisaret keskinäiseen
vihanpitoon. Laki saa aikaan vihaa. Ilman että se erikseen mainitaan, ymmärtää
useampi henkilö, että lain julistuksessa on kysymys saarnamiehestä, joka
saarnoillaan on saanut enemmän sekaannusta aikaan kuin kukaan muu tässä maassa
vaikuttanut veli.
Tämä veli on vuosien ajan
tietoisesti kaivanut maata niin minun kuin joidenkin muidenkin veljien toiminnan
alta, vaikka ei olekaan (tässä kohden) nimeltä mainiten hyökännyt ketään
vastaan. Mutta opetuksellansa, joka suurin osin ei perustu Jumalan puhtaaseen
Sanaan ja sen kokonaistodistukseen, vaan henkilökohtaisiin näkemyksiin ja
tietynlaiseen oman sydämen ajatusten ja ahdistusten julkituomiseen
"sanomana lopunajalle", hän on pyrkinyt tekemään tyhjäksi kaiken muun
työn tässä maassa.
Niiden kasettien
perusteella, mitä minulle on lähetetty, olen voinut todeta tämän julistajan
kohdalla täsmälleen saman kuin muissakin kaseteissa. Jos joidenkin kaseteissa
on täysin oma tulkintansa suomennetuista saarnoista, korostus mielivaltaisissa
kohdissa, voidaan sama sanoa vieläkin voimakkaammin siitä tavasta, miten
veljemme siteeraa "profeettaa". On mitä suurin syy esittää kysymys:
"Ovatko nämä asiayhteydestään irrotetut lukemattomat lainaukset
alkuperäistä puhetta vielä sen jälkeen kun ne on kokouksessa esitetty, täysin
erilaisella äänenpainolla ja korostuksella kuin mitä alkuperäisissä kokouksissa
ne esiin tuotiin? Tarkoittavatko nämä lainaukset vielä samaa kuin mitä veljemme
niillä tarkoitti?"
Palaamme seuraavaan
aiheeseen vielä tarkemmin, mutta ehkä yksi raskauttavimmista tekijöistä tämän
veljen julistuksessa on se, että hän täysin tietoisesti tahtoo tehdä tyhjäksi
kaikkien muiden veljien työn. Julistaessansa, että kaikki nimet, niin kuin
esimerkiksi minun ja jonkun muun toiminnassa, ovat suorastaan antikristillisiä
ja saatanallisia, taistelee hän mitä röyhkeimmällä tavalla Jumalan työtä vastaan.
Hänen väittämällensä, että joku nimi merkitsee kirkkokunnan perustamista, ei
ole mitään raamatullista perustusta. Kirkkokunta merkitsee jotakin aivan muuta
kuin mitä veljemme antaa ymmärtää.
Miksi kaikki sitten on
ajautunut siihen missä nyt olemme? Useampikin on esittänyt kysymyksiä näiden
asioiden tiimoilta, ja tulkoon nyt mainittua sekin seikka, ettei veljemme
milloinkaan millään tavalla ole ottanut yhteyttä minuun. Hän ei ole milloinkaan
tilannut yhtä ainutta kirjasta tai kasettia minulta, ei soittanut puhelimella
eikä kirjoittanut sanaakaan. Minä olen soittanut hänelle aikanaan yhden puhelun,
tiedustellen häneltä, että käsittääkö hän yhtään sen seikan vakavuutta, että
hän jatkuvasti mainitsee sellaisen määrän nimiä saarnoissansa. Siihen aikaan
hän mainitsi useampaan kertaan erään veljen nimen, joka aivan käytännössä uskoo
ja julistaa absoluuttisen epäraamatullisia ja ihmistä jumaloivia asioita. Minä
kysyin häneltä, että tietääkö hän lainkaan, mitä tämä hänen mainitsemansa veli
opettaa. Annoin ymmärtää olevani halukas pitämään yhteyttä hänen kanssansa,
mutta hän ei ole ottanut mitään yhteyttä. Kuitenkin hän on minunkin nimeni
maininnut saarnoissaan yhteyksissä, mitkä eivät ole olleet muuta kuin
negatiivisia minun kannaltani. Myöskään hän ei milloinkaan ole erottanut minua
kaikesta muusta toiminnasta tuomitessaan mitä ankarimmalla tavalla koko työmme
tässä maassa. Hän on tuominnut kaikki muut, julistaako hän nyt sitten itse
puhdasta Jumalan Sanaa?
Niin kuin jo mainitsin,
hänen julistuksensa on johtanut siihen, että yksi asia toisensa perään on
nimetty synniksi, niin että veljet ja sisaret tuomitsevat toisiaan mitä
ankarimman lain mukaan. Kuitenkaan näillä julistetuilla asioilla ei ole Jumalan
Sanan pohjaa, vaan tämä julistus on kirjaimellisesti sitä, mistä Paavali sanoo:
"...miksi te, ikäänkuin eläisitte
maailmassa, sallitte määrätä itsellenne säädöksiä: 'Älä tartu, älä maista, älä
koske!" (Kol.2:21). Onko tämä todellisen Sanan julistusta???
Koko asiasta on tullut kuin
keitos, joka alunperin oli mitä maukkainta ja terveintä, ravitsevinta, niin
kuin kaikki Jumalan tarjoama hengellinen ruoka. Mutta millä oikeudella E. H. ja
muut heittävät siihen sellaisen määrän lisää suolaa, että se kirveltää suussa
ja sitä ei pysty nielemään? Sen jälkeen kun tämä ylisuolattu keitto on
ojennettu ihmisille, lisäävät nämä siihen vielä lisää suolaa, niin ettei sitä
todellisuudessa kukaan kykene syömään. Siitä on vain tullut väline, jolla
saadaan läheiset ihmiset pahoinvoiviksi. Kukaan ei kykene täyttämään kaikkea
sitä, mitä tämä julistus pitää sisällään. Mikä ihmisiä oikein vaivaa, kun he
ovat valmiit hyväksymään kaiken julistuksen, vaikka sillä ei ole mitään
tekemistä todellisen Jumalan Sanan kanssa? Herätkää, veljet ja sisaret, ennen
kuin on liian myöhä! Kaikki on Jumalan lahjaa, eikä tekojen ja lainomaisen vaelluksen
kautta ansaittua!
Kuinka kauan minun pitäisi
vaieten seurata kaikkea tätä myyräntyötä ilman että minulla olisi oikeutta
puolustautua? Nöyryydellä ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa, vaan
kysymys on mitä vakavimmasta hyökkäyksestä Jumalan valtakunnan työtä kohtaan.
E. H. voi sanoa, ettei hän ole puhunut esimerkiksi minua vastaan, mutta
kuitenkin hän on julistuksessansa asettanut tuomion alle kaiken toimintani sen
kautta, että hän on antanut ihmisten ymmärtää olevan täysin väärin sen, että käytän
toiminnassani nimeä. Tällä nimellä ei ole mitään tekemistä minkään kirkkokunnan
tai kirkkokunnallisuuden kanssa. Päinvastoin, eikö jo se, että siihen sisältyy
minun nimeni, puhu aivan jostakin muusta? On huutava vääryys esittää jotakin
sellaista, mitä veljemme väittää. Todellisuudessa kirkkokunnallisuus perustuu
juuri siihen, mitä E. H. tekee ja julistaa: Mikään muu julistus tai toiminta ei
tässä maassa ole sellaisella tavalla eristänyt uskovaisia toisista kuin se mitä
veljemme tuo esiin. Kirkkokunnallisuus perustuu nimenomaan eristämiseen, yhden
julistajan korottamiseen sellaiseen asemaan, että sanoudutaan irti jopa
entisistä ystävistä ja entisestä saarnaajasta, koska tämä ei täytä niitä
vaatimuksia, mitä tässä uudessa piirissä esitetään edellytykseksi
"todelliselle uskovaiselle".
On aivan samantekevää,
vaikka veljemme väittäisi, ettei hän ole pannut liikkeelle kaikkea sitä
lainomaisuutta, mitä hänen kuulijansa tuovat esiin ja levittävät. Lähtökohta on
kuitenkin siinä, että hän suorastaan luettelee asioita, mitkä ovat väärin ja
mitkä ovat syntiä, vaikka Sana jättää näiden asioiden kohdalla itse kullekin
omantunnon vapauden.
Olen hyvin selvästi
kirjoittanut tähän liittyvistä asioista vihkosessa: "Kiivaus sinun
huoneesi puolesta kuluttaa minut" ja myöskin muissa kirjoituksissa, perustaen
kaiken Jumalan Sanaan. Tuohon edellä mainittuun kirjoitukseen liittyy yksi jae,
joka tuli sydämelleni pian sen kirjoittamisen jälkeen: "Minun huoneeni on kutsuttava kaikkein kansojen
rukoushuoneeksi!" (Mark.11:17). Ymmärrämmekö lainkaan, millainen
syvyys kätkeytyy näihin sanoihin? Kysymys ei ole jostakin paikallisesta
joukosta tai kokoushuoneesta, vaan tässä kohden Herramme tuo esiin sen
todellisuuden, että aito, uudestisyntynyt uskovaisten joukko koostuu jokaisen
kansan keskuudessa niistä ihmisistä, jotka koko sydämestänsä käsittävät kuuluvansa
maailmanlaajuiseen Morsiusjoukkoon.
Meidän suomalaisten
perisynti näyttää entistä suuremmalla varmuudella olevan tietynlainen
itsekeskeisyys ja itseensä takertuminen. Tuskin on missään muussa maassa niin
monia joukkoja ja niin suurta hajaannusta kuin meidän maassamme, olosuhteet
huomioiden. Ajatteleeko kukaan todellakaan sitä, että nämä erikoisjulistukset
osoittavat täydellistä tietämättömyyttä sen suhteen, mitä merkitsee todellinen morsiusseurakunta?
Ajatteleeko kukaan sitä, että koko maailmasta koostuvan Morsiamen täytyy kulkea
samassa tahdissa samanaikaisesti toinen toisensa kanssa? Miten voitaisiin
ajatellakaan, että jonkun toisen maan veljemme ja sisaremme kulkisivat samassa
tahdissa näiden kansallisten, fanaattisten, ihmiskeskeisten opetusten kanssa,
jotka täydellisesti perustuvat suomalaiseen itsekeskeiseen ajatteluun ja
opetukseen? Jumalan Sana ei voi muuttua, ja se on jokaiselle sama. Kuinka voitaisiin
ajatella, että koko maailman kansat voisivat yksimielisesti palvoa Herraa tämän
sekalaisen julistuksen keskellä, kun eivät edes meidän maamme uskovaiset pysty
toisiansa sen vaikutuksessa hyväksymään? "Minun
huoneeni on kutsuttava kaikkien kansojen rukoushuoneeksi!"
Missä on perusvika tässä
julistuksessa? Tämä julistus sulkee ulkopuolelle täysin sen, mitä esimerkiksi
roomalaiskirjeen 14 luku puhuu, samoin kuin suuren määrän muita sanankohtia,
jotka todistavat meille täysin samaa. Perusvika perustuu siihen, että
julistetaan Jumalan Sanana ja tahtona jotakin sellaista, mikä kuuluu täysin
jokaisen uskovaisen henkilökohtaisen elämän piiriin. Ei ole mitään merkitystä
sillä, vaikka kokouksissa tuntuisi vaikuttavan hyvinkin suuri Hengen voima. Jos
julistus ei perustu Kirjoitusten kokonaistodistukseen, ei se ole sitä sanomaa,
minkä Jumala tarkoitti yhdistämään ja saattamaan samaan tahtiin kaikkien maiden
todelliset uskovaiset, Morsiamen.
Onko kukaan tätä
lainjulistusta, jota moni kutsuu evankeliumiksi, kuullut lukenut ajatuksella
Galatalaiskirjettä? Onko kukaan heistä todella lukenut Roomalaiskirjeen 4.
lukua? Entä Room.10? Entä kaikkia muita sanankohtia, missä Paavali selvästi tuo
julki sen, ettei kukaan meistä voi saavuttaa luvattua pitäytymällä lain
kirjaimeen?
Miten on mahdollista, että uskovaiset
halveksivat sitä, mitä pakanakansoille Pyhän Hengen vaikutuksesta päätettiin?
Kahteen eri kertaan sanotaan sama asia:
"Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole
pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät: että kartatte epäjumalille
uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te
näitä vältätte, niin teidän käy hyvin." (Apt.15; Apt.21). Joka lisää
tähän jotakin, taakaksi ja kuormaksi Uuden Liiton uskovaisille, lisää jotakin
Jumalan Sanaan: "Älkää lisätkö
mitään siihen, mitä minä teille määrään..." (5.Moos.4:2).
Nyt on ajatellut ja
ajattelee vieläkin moni lukija, että on kysymys nimenomaan siitä, ettei Paavali
määritellyt sitä, mitä tarkoittaa "...että kartatte epäjumalille
uhrattua...", ja nyt on sananjulistajien tehtävä määritellä
kaikessa laajuudessansa se, mitä tämä tarkoittaa. Niinpä tämän ajatuksen
siivittämänä on hyväksytty kaikki se synniksi julistaminen, mitä veljemme
harjoittaa. Mutta lukekaamme tämä kohta uudesta raamatunkäännöksestä, joka
pitää tässä kohden täysin yhtä esim. saksalaisen Mengen käännöksen kanssa: "Pyhä Henki ja me olemme nähneet
hyväksi, ettei teidän kannettavaksenne pidä panna mitään taakkaa. Annamme ainoastaan
nämä välttämättömät ohjeet: karttakaa epäjumalille uhrattua lihaa,
samoin verta ja sellaista lihaa, josta ei ole verta laskettu, sekä haureutta.
Kun näitä vältätte, kaikki on kohdallaan. Voikaa hyvin."
Saksal. käännös: "Es ist nämlich des Heiligen Geistes
und unser Beschluss, euch keine weitere last aufzubürden als folgende Stücke,
die unerläßlich sind: dass ihr euch vom Götzenopferfleisch,
vom Blutgenuß, vom Fleisch erstickter Tiere und von Unzucht fern haltet. Wenn ihr euch davor bewahrt,
werdet ihr euch gut dabei stehen. Gehabt euch
wohl!"
Asia ei olekaan siis
määrittelemätön, niin kuin suomalaisen vanhan käännöksen mukaan voisi
fanaattinen mieli ajatella.
Tulen erillisessä luvussa
tarkemmin selvittämään sitä, miten on mahdollista julistaa Jumalan Sanana
jotakin sellaista, mitä Jumala ei ole milloinkaan säätänyt julistajien
määriteltäväksi. Kun Paavali kirjoittaa Timoteukselle: "Saarnaa
Sanaa!", on hän täysin tietoinen siitä mitä sanoo. Se, mitä veljemme
julistaa sanomana tälle ajalle, ei missään suhteessa poikkea siitä, mitä
kirkkokunnalliset julistajat ovat tuoneet julki kautta viime vuosikymmenien.
Toki hän on sisällyttänyt opetukseensa suuren määrän ajatuksia ja lainauksia
kuuluisan veljen saarnoista, mutta hänellä ei ole mitään kokonaisnäkemystä
todellisen sanoman merkityksestä ja sisällyksestä. Hän julistaa lakia lain
hengessä, vaikka sitä kuinka moni kutsuisi Evankeliumin julistukseksi.
Tätä ei ole tarkoitettu
sodanjulistukseksi veljeämme vastaan, mutta minun on pakko tuoda esiin nämä
asiat, koska ne ovat aiheuttaneet niin suurta vahinkoa ja veljellisen yhteyden
hajoamista.
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti