Kiertokirje tammikuu 1994
Tervehdin teitä kaikkia mitä
sydämellisimmin Pyhän Kirjan sanoin 1.Moos.25:11:
"Ja Aabrahamin kuoltua Jumala siunasi hänen poikaansa Iisakia."
Uuden Testamentin
todistuksen mukaisesti me olemme Kristuksen kautta Aabrahamin lapsia, ja siten
osallisia kaikkiin niihin lupauksiin, mitä Jumala antoi Aabrahamille jo 430
vuotta ennen lain antamista. "Ja
te, veljet, olette lupauksen lapsia, niinkuin Iisak oli." (Gal.4:28).
Jumala on uskollinen ja pitää Sanansa. Siksi mekin saamme olla tänä viimeisenä
pelastushistorian hetkenä varmoja siitä, että Jumalan siunaukset eivät ole
jääneet jonnekin menneisyyteen, poisnukkuneiden keskuuteen, vaan tänä päivänä
meidän Taivaallinen Isämme vakuuttaa meille, tämän hetken Aabrahamin siemenenä:
"Kuka on tämän tehnyt ja
toimittanut? Hän, joka alusta asti kutsuu sukupolvet esiin: minä Herra, joka
olen ensimmäinen ja viimeisten luona vielä
sama" (Jes.41:4).
Haluan tuoda mitä
sydämellisimmät terveiset monilta, monilta veljiltä ja sisarilta Herrassa
vuodenvaihteen kokouksista. Tuskin koskaan on niin moni veli syliinsä sulkien
tai sisar kättä pitkään puristaen painottaen sanonut: "Muista viedä mitä
sydämellisimmät ja rakkaimmat terveiset kaikille veljille ja sisarille Suomessa!
Me rukoilemme teidän puolestanne, että Herra erikoisella tavalla siunaisi teitä
siellä kaukaisessa Pohjolassa!"
Monessa suhteessa nämä
kokoukset olivat osoitus siitä, että Herramme on tekemässä jotakin uutta ja
todellista meidän keskuudessamme. Milloinkaan aikaisemmin emme ole kokeneet sellaista
rakkaudellisuuden ilmapiiriä kuin mikä nyt vallitsi kokousten aikana, niin
salissa kuin väliajoillakin. Ja mikä tärkeintä, sananjulistus toi eteemme mitä
vakavimmalla tavalla sen hetken myöhäisyyden, missä me nyt elämme.
Monet ovat varmaankin jo kaipauksella
odottaneet kasetteja noista kokouksista ja ihmetelleet, miksi ne eivät tule.
Selitys sille on hyvin yksinkertainen: Niin kuin lähes jokaisen vuodenvaihteen
matkan jälkeen on ollut, niin nytkin heti kotiin saavuttuamme sairastuin ehkä
pahimpaan influenssaan mitä koskaan olen kokenut. Olen ollut pakotettu olemaan
vuoteessa lähes koko ajan, ja nytkin vielä 24. tammikuuta ääneni on siinä
kunnossa, etten pysty edes puhelimessa kunnolla keskustelemaan, ja lääkärin
määräyksestä minun tulisi välttää puhumista. Siksi rohkenin jälleen kerran
istuutua kirjoittamaan, koska en pysty mitään puhumaan, mahdollisesti vielä
useampaan päivään. Mutta kun ääneni on tullut kuntoon, teen parhaani sen
hyväksi, että lyhyessä ajassa veljet ja sisaret saavat mahdollisimman monta
kasettia.
Heti alkuun tahdon toivottaa
kaikille mitä siunausrikkainta ja ennen kokemattoman ihanaa vuotta 1994
Herrassa. Kiitos jokaiselle, joka varoillansa ja rukouksillansa on tukenut tätä
työtä, ja suokoon Kaikkivaltias Jumala, että tämä vuosi tuo täydellisen
muutoksen meidän keskuuteemme, niin että kaikki sekaannus katoaa ja todellinen
Seurakunta voi oikeassa tahdissa astua eteenpäin kohti Herran tulemusta.
Nämä vuodenvaihteen
kokoukset toivat minulle ennennäkemättömän varmuuden niiden asioiden suhteen,
mitkä Herra jo aikaisemmin niin voimakkaana oli laskenut sydämelleni.
Seuratessamme tapahtumia niin maailmanlaajuisesti kuin Israelinkin suhteen, ei
voi olla näkemättä sitä tosiasiaa, että me elämme todella viimeisissä hetkissä
ennen Herran tulemusta. Siksi on aika ja oikea hetki tuoda julki joitakin
asioita, jotka tietyssä määrin ovat tulleet esiin niin keskusteluissa kuin
kirjoittamisenkin yhteydessä.
Kuten olen monesti
maininnut, en yhtään nauti sen esiin tuomisesta, mitä sydämessäni olevan pakon
johdosta olen joutunut niin kirjoittamaan kuin julistamaankin. Minulle on
jokainen veli ja sisar tärkeä, enkä todellisuudessa halua olla ketään vastaan,
saati sitten hyökätä ketään vastaan henkilönä. Mutta kuitenkin pätee tässäkin
ajassa sama kuin Paavalinkin aikana: "Onko
minusta siis tullut teidän vihamiehenne sentähden, että minä puhun teille
totuuden?" (Gal.4:16).
Meidän tulee ennen kaikkea
ajan myöhäisyys silmiemme edessä käsittää se, mikä merkitys on vartijoilla
Siionin muurilla. Jos missään ajassa, niin juuri nyt vihollinen pyrkii kaikin
mahdollisin tavoin tunkeutumaan pyhien leiriin ja saamaan aikaan mahdollisimman
paljon vahinkoa. Jos milloinkaan niin juuri nyt on se aika, jota koskee vakava
kehotus: "Ottakaa siis itsestänne
vaari ja kaikesta laumasta, johon Pyhä Henki on teidät pannut kaitsijoiksi,
paimentamaan Herran seurakuntaa, jonka hän omalla verellänsä on itselleen
ansainnut. Minä tiedän, että minun lähtöni jälkeen teidän keskuuteenne tulee
julmia susia, jotka eivät laumaa säästä, ja
teidän omasta joukostanne nousee miehiä, jotka väärää puhetta puhuvat,
vetääkseen opetuslapset mukaansa."(Apt.20:28-30).
Me emme tarvitse edes mitään
Hengen ilmestystä käsittääksemme tämän sanankohdan vakavuuden ja todellisuuden
tässä ajassa; meidän tarvitsee vain katsella ympärillemme ja nähdä mitä
käytännössä tapahtuu. Niin kuin Paavali tuossa ajassa oli Jumalan valittu ase
tuon hetken seurakuntaa varten, niin Jumalan armosta on meille julistettu tässä
ajassa sanoma, joka jokaisen sen käsittävän johtaa syvälle, syvälle Jumalan
Sanaan. Mutta niin kuin tapahtui Paavalin poismenon jälkeen, niin on tapahtunut
tässäkin ajassa. Julmat sudet ovat todellakin tunkeutuneet lauman keskuuteen ja
aikaansaaneet hirvittävää tuhoa. Miten tämä tuho on tapahtunut, mitä on tehty? Miten
nämä tuhoavat voimat ovat sellaisella tavalla päässeet lauman, seurakunnan
keskuuteen? Miten tuho on niin lähes täydellinen? Mikä on suonut sisäänpääsyn
kaikille näille turmiollisille asioille?
Vastauksen saadaksemme
meidän tulee vain lukea Kirjoituksia avoimin silmin ja avoimin sydämin. Miten
vihollinen on päässyt seurakunnan keskelle, jumalanpalveluksiin niin kuin
palvontaankin? "...teidän keskuuteenne tulee julmia susia... teidän omasta
joukostanne nousee miehiä, jotka väärää puhetta puhuvat, vetääkseen
opetuslapset mukaansa!" Me koskettelemme tässä mitä kohtalokkainta ja
vakavinta asiaa! Kaikkien näiden väärien asioiden sisään tuleminen on ollut mahdollista
sen johdosta, että ne ikään kuin ovat jo olleet valmiiksi sisällä niiden keskuudessa,
jotka eivät todellisuudessa milloinkaan ole kuuluneet aitoon seurakuntaan, vaan
jotka ovat tulleet mukaan kuin sekakansa Israelin lähdettyä Egyptistä!
Käsittäkäämme, että suurinta
tuhoa Israelin kansan keskuudessa eivät milloinkaan aiheuttaneet ulkopuoliset
kansat ja ihmiset, vaan kaikkein tuhoisimmat vaikutukset tulivat kansan omasta
keskuudesta, "omien veljien" joukosta. Nämä vaikutukset olivat niin
kohtalokkaita, että vielä Uuden Testamentin loppupuolella varoitetaan meitä
samoista asioista: "Voi heitä,
sillä he kulkevat Kainin tietä ja heittäytyvät palkan tähden Bileamin
eksytykseen ja hukkuvat niskoitteluunsa niinkuin Koora!" (Juuda 11).
4.Moos.16 mukaisesti Koora
joukkonsa etunenässä esitti saman syytöksen, joka kautta aikojen on esitetty
jokaiselle todelliselle jumalanpalvelijalle: "Jo riittää! Koko seurakunta, he kaikki, ovat pyhät, ja Herra on
heidän keskellänsä. Miksi te siis korotatte itsenne Herran seurakunnan
yli?" Myöskään tämä sanankohta ei tarvitse mitään varsinaista
hengellistä ilmestystä käsittääksemme, että juuri sama tapahtuu tänä päivänä
sellaisessa laajuudessa kuin ei milloinkaan aikaisemmin pelastushistorian
aikana.
Koora oli mielestään hurskas
ja ymmärtäväisempi kuin kukaan muu koko kansan keskellä. Hän sai taaksensa
joukon miehiä, jotka yhtyivät hänen ajatuksiinsa ja nousivat kapinaan Moosesta
vastaan, niin kuin luulivat. Tuskin käsittävät tänä päivänä ihmiset sen
paremmin kuin nuokaan, että he eivät kapinoi ihmistä vastaan, vaan Jumalaa
itseänsä vastaan, joka itse oli valinnut välikappaleensa!
Miksi tuo Kooran saarna
tuntuu niin tutulta ja elävältä kuin se olisi pidetty juuri tänään; meidän
keskuudessamme? Kooran tarkoitus oli yksinkertaisesti syrjäyttää Mooses ja
Aaron. "Miksi te siis korotatte itsenne Herran seurakunnan yli?"
Kuinka vanha onkaan tämä syytös, joka kohdistuu Jumalan itsensä virkaansa
asettamiin miehiin! Mitä tarkoittavat nuo Kooran sanat? "Kuka sinä oikein
luulet olevasi? Riittää jo! Etkö tajua, että jokainen seurakunnan jäsen on jo
siinä tilassa, että pystyy päättämään asioistansa ja tietää vähintään yhtä
paljon kuin sinä? Me olemme yhtä lailla osa kansaa kuin sinäkin, miksi korotat
itsesi joksikin enemmäksi kuin me? Koko seurakunta on pyhiä ihmisiä,
hengellisiä ihmisiä, jumalan yhteydessä eläviä. Jumala puhuu heille siinä kuin
sinullekin, mihin he tarvitsisivat sinua? Herra on meidän keskellämme, me emme
tarvitse ketään johtajaa, me olemme kaikki samanarvoisia. Me emme tarvitse
mitään palvelustehtäviä, seurakunta kykenee kulkemaan eteenpäin
itseksensä!"
Eikö juuri näin ole tapahtunut
tässä ajassa? Kuinka moni onkaan uskonut, että seurakunta voi kulkea eteenpäin
ilman palvelustehtäviä, vaikka Jumala selvästi tuo Sanassansa julki sen, että
Hän itse on asettanut seurakuntaan palvelustehtävät! (Ef.4:11- ; 1.Kor.12:28). Kaikkein käsittämättömintä kaikessa tässä
on kuitenkin se, ettei kukaan näistä "Koorista" todellisuudessa
noudata sitä, mitä itse julistaa. Eivätkö juuri nämä henkilöt, jotka
tahtovat kumota tämän jumalallisen järjestyksen seurakunnassa, itse ole
asettuneet kaiken yläpuolelle "todellisena hengellisenä johtajana",
korottaen itsensä niin korkealle, ettei voi olla ajattelematta sitä, mitä
Jumalan Sana sanoo 2.Kor.2:4: "...tuo vastustaja, joka korottaa itsensä
yli kaiken..."
Paavali siis varoittaa ikään
kuin testamenttinansa meitä hänen jälkeensä tulevia sukupolvia: "
...teidän omasta joukostanne nousee miehiä, jotka väärää puhetta puhuvat,
vetääkseen opetuslapset mukaansa." Mitä nämä miehet siis ovat tekevä? He
ovat puhuva väärää puhetta, vetääkseen opetuslapset sinne, minne tuo väärä puhe
heidät vie!
Minulla on sellainen käsitys
ja vakaumus, että me emme ole todella käsittäneet kuinka vakavasta asiasta on
puhe. Me emme todellakaan ole käsittäneet, että on kysymys kuolemanvakavasta
asiasta, sillä olemmehan tekemisissä Herran seurakunnan kanssa, jonka hän
omalla verellään on itselleen ansainnut. Aivan niin kuin käärme saatanan
välikappaleena jo Eedenin puutarhassa halusi horjuttaa jumalan lapsen uskoa
puhuttuun Jumalan Sanaan, aivan samoin tässä ajassa vihollinen tekee kaikkensa
viedäkseen uskovaisen johonkin sellaiseen, missä tämä jää hänen
häikäilemättömän valtansa alle. Käärmeen puhe oli kuolemaksi sitä
kuunnelleelle, aivan samoin väärä puhe tässä ajassa tuo hengellistä kuolemaa
kaikkialle.
"...teidän omasta joukostanne nousee
miehiä, jotka väärää puhetta puhuvat..." Kuolemaa ei seurakunnan
keskuudessa jaeta miekalla tai tikarilla, ei kiväärillä eikä pistoolilla.
Kuolema seurakunnan keskuudessa aikaansaadaan väärällä siemenellä, väärällä
kasvulla. "Mutta pysy erilläsi epäpyhistä
ja tyhjistä puheista, sillä niiden puhujat menevät yhä pitemmälle
jumalattomuudessa, ja heidän puheensa jäytää ympäristöään niinkuin syöpä. Niitä ovat Hymeneus ja Filetus,
jotka ovat totuudesta eksyneet, kun sanovat, että ylösnousemus jo on tapahtunut,
ja he turmelevat useiden uskon"
(2.Tim.2).
Meidän on aika käsittää,
mistä todella on kysymys. Jos joskus menneisyydessä on ollut sellainen ajatus
ja tunne, että on varaa hiukan vaikka hetkittäiseen leikittelyyn, niin nyt
olemme tulleet aikaan, jossa kaikki leikki on kaukana todellisesta
jumalanpalveluksesta. Meidän on viimeinen aika lukea Pyhiä Kirjoituksia ymmärryksellä
ja niihin paneutuen, jotta todella käsitämme mitä Pyhä Henki niiden kautta
tahtoo sanoa meille.
On helppoa lukea Sanaa
pintapuolisesti ja tarttua kiinni vain siihen, mikä sillä hetkellä tuntuu
miellyttävältä ja sopivalta, mutta jos me todella tahdomme kuulua Morsiameen
tässä ajassa, on meidän käsitettävä, ettei meidän kohdallamme enää pitkään
aikaan ole ollut kysymys siitä mikä meitä miellyttää tai mikä ei. Me emme voi
sovittaa Jumalan Sanaa itseemme, vaan meidän on sovitettava itsemme Sanaan,
niin kauan kuin siihen vielä on mahdollisuus!
Kun Paavali edellisessä
kohdassa puhuu epäpyhistä ja tyhjistä puheista, on tuskin moni käsittänyt mitä
tällä tarkoitetaan, vaikka vastaus löytyy muutaman jakeen sisältä. Mitä ovat
epäpyhät ja tyhjät puheet? Sekö, mitä ihmiset kapakoissa ja maailman turuilla
ilkkuen julkituovat? Sekö, mitä jumalattomat keskenänsä puhuvat, kiroillen,
sadatellen? Sekö, mitä näemme televisiosta tai kuulemme radiosta? Käsitämmekö
lainkaan, kenelle tämä varoitus on lausuttu, mihin piiriin se todella kuuluu?
Paavali kirjoittaa tämän Timoteukselle, läheisimmälle työtoverillensa seurakuntaan
liittyvistä asioista!
Mitä sitten ovat nuo
epäpyhät ja tyhjät puheet, joista meitä varoitetaan? Käsitämmekö, mikä merkitys
on sillä, että Sana niin useasti varoittaa meitä puheista, eikä vain kielen
synneistä yleensä niin kuin Jaakobin kirjeessä niin laajasti esitetään? "Älköön kukaan pettäkö teitä tyhjillä
puheilla, sillä semmoisten tähden kohtaa Jumalan viha tottelemattomuuden
lapsia; älkää siis olko niihin osallisia
heidän kanssaan..." (Ef.5:6-). Kuinka vakava ja ankara varoitus
uskovaisille! Kuka todellakaan haluaisi Jumalan vihan yllensä missään muodossa.
Uskovainen haluaa olla kaukana kaikesta vihasta, sillä sanoohan Sana: "Joka uskoo Poikaan, sillä on
iankaikkinen elämä; mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, se ei ole elämää
näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä" (Joh.3:36). Nyt kuitenkin
uskovaisia varoitetaan tyhjistä puheista, jotka tuovat Jumalan vihan niiden
ylle, jotka ovat tottelemattomia, ei kuuliaisia. Sanotaan mitä vakavimmassa hengessä:
"Älkää siis olko niihin osallisia
heidän kanssaan!"
Mikä kaiken tämän tekee niin
vakavaksi ja vaikeaksi on se, että kaikki nämä väärät asiat, jotka sekoittavat
ja tuhoavat Pyhän Hengen vaikutusta seurakunnan keskuudessa, tulevat ikään kuin
sisältä päin, meidän omasta keskuudestamme, veljien keskuudesta, jotka
rakentavat omaa valtakuntaansa Jumalan Valtakunnan keskelle: "Heillä on intoa teidän hyväksenne,
mutta ei oikeata; vaan he tahtovat eristää teidät, että teillä olisi intoa
heidän hyväksensä" (Gal.4:17).
Menkäämme nyt siis tuohon
kysymykseemme, mitä ovat nämä epäpyhät ja tyhjät puheet, joiden johdosta
Jumalan viha tulee uskovaisenkin ylle, jos hän niitä hyväksyen kuuntelee, sillä
kaikki väärä puhe ja väärä into eristää seurakunnan jäsenet johonkin
sellaiseen, mihin Jumala ei heitä ole tarkoittanut, ja mikä syövän tavoin
tuhoaa aidon ja todellisen Sanan vaikutuksen kuulijoissa, niin että Paavali
myöskin sanoo Timoteukselle ensimmäisen kirjeensä lopussa: "Oi Timoteus, talleta se, mikä sinulle on uskottu, ja vältä tiedon
nimellä kulkevan valhetiedon epäpyhiä ja tyhjiä puheita ja vastaväitteitä,
johon tunnustautuen muutamat ovat uskosta hairahtuneet."
"Mutta pysy sinä
erilläsi epäpyhistä ja tyhjistä puheista, sillä niiden puhujat menevät yhä
pitemmälle jumalattomuudessa..." Jumalattomuudessa! Mitä Paavali oikein
tarkoittaa lausuessansa jotakin tällaista uskovaisista ihmisistä, sillä uskovaisiahan
täytyy olla niiden, jotka puhuvat hengellisistä asioista! Eivätkö juuri nämä
ihmiset julistaneet Herran Jeesuksen Kristuksen ylösnousemusta? Nämä ihmisethän
olivat Herran ylösnousemuksen todistajia! Paavali, Paavali, mitä sinä oikein
teet, mihin korotat itsesi! Sinä nimeltä mainiten kehtaat hyökätä omia veljiäsi
ja kanssapalvelijoitasi vastaan! Häpeä, Paavali, sinä, joka itse tarvitset
enemmän Jumalan armoa kuin kukaan muu, koska aikanasi vainosit Jumalan seurakuntaa!"
Paavali loukkasi varmastikin
monen tuntoja kirjoittaessaan näistä asioista ja jopa nimeltä mainitessansa
seurakunnan keskuudessa vaikuttavia ihmisiä. Mutta oli kysymys niin vakavista
asioista, että hänen ei ollut mahdollista antaa "veljellisen rakkauden
peittää kaiken." Nämä hurskaat ihmiset, miehet, eivät todellisuudessa
julistaneetkaan Herran ylösnousemusta, vaan jotakin sellaista ylösnousemusta,
mitä ei lainkaan ollut tapahtunut. Se eli vain heidän mielikuvituksessansa,
vääristellyissä opeissansa! Kuinka tulisikaan noiden sanojen järkyttää meitä
koko olemustamme myöten: "...jotka
ovat totuudesta eksyneet, kun sanovat, että ylösnousemus jo on tapahtunut, ja
he turmelevat useiden uskon!" (2.Tim.2:18).
Tuskin on osuvampaa kuvausta
kaikelle tälle kuin nimitys syöpä! Syöpä syö kaiken terveen elämän ympäriltänsä
ja leviää etäispesäkkeinä kaikkialle ruumiiseen. Julistus jo tapahtuneesta
seurakunnan ylösnousemuksesta aikaansai vain tuhoa ja hävitystä, vaikka
julistajat kokivatkin jotakin aivan vastakkaista. Heidän jumalanpalveluksensa
ei ollut ainoastaan turha, vaan sen seuraukset olivat jotakin kauhistuttavaa:
se turmeli useiden uskon!
Kun ajattelemme kaikkea sitä
julistusta, mitä meidän keskuudessamme on ollut ja on yhä edelleenkin, niin
voimmeko vielä "rakkaudellisesti, veljellisessä hengessä" antaa
kaiken jatkua ilman että mitenkään puuttuisimme kaikkeen tähän? Todellakin,
meidän aikanamme on jo vuosikausia julistettu, että ylösnousemus on tapahtunut,
liittyy se sitten opetukseen jo tapahtuneesta tulemuksesta, läsnäolosta, tai
johonkin muuhun mielivaltaisesti valittuun aiheeseen. Aivan lähipiirissämme
vietetään jo "Karitsan hääjuhlaa" ja kautta maailman on piirejä,
joissa jonkun veljen nimi korotetaan sellaisiin korkeuksiin, että jopa
kastetaan hänen nimeensä. Sen sijaan että olisimme kauhuissamme kaiken
tällaisen johdosta, me olemme niin tottuneet kuulemaan ja tietämään
kaikenlaisesta mahdollisesta ja mahdottomasta tämän maan päällä, että me vain
ehkä huokaisemme ja jatkamme eteenpäin kuin ei mitään olisi tapahtunut.
Kuitenkin on kysymys asioista, jotka ovat epäpyhiä, tyhjiä, Jumalan vihan
julistajien ja niiden kuulijoiden päälle tuovia! Kuinka monen usko onkaan
turmeltu tällaisen julistuksen johdosta!
Useampikin henkilö on vuosien varrella antanut
minun ymmärtää, että jokaisen veljen ja sisaren tulee antaa rauhassa tehdä mitä
haluaa; ainakin jos nämä hyväksyvät tietyn auktoriteetin. Mistä tällainen
opetus on peräisin? Onko kukaan todella ajatellut, mistä tämä ajatus on
peräisin? Perustuuko se Jumalan Pyhään Sanaan? Kuka voi mainita yhdenkään
kohdan, jossa kehotetaan sananpalvelijoita vaikenemaan tällaisten asioiden
edessä? Eivätkö jo esittämämme sanankohdat mitä suurimmassa määrin puhu
jostakin täysin vastakkaisesta? Jopa aivan läheisetkin ystävät ovat antaneet
minun hienotunteisesti ymmärtää: "Markku-veli, älä mainitse kenenkään
veljen nimeä, vaikka tämä opettaisi mitä tahansa. Jumala näkee kaiken ja pitää
huolen kaikesta!" Mutta miten
Jumala pitää huolen kaikesta? Eikö tässä kohden ole mitä suurin merkitys
tuolla sanankohdalla, joka on ikään kuin testamentti jokaiselle todelliselle
jumalanpalvelijalle: "Ottakaa siis itsestänne vaari ja kaikesta laumasta,
johon Pyhä Henki on teidät pannut kaitsijoiksi, paimentamaan Herran
seurakuntaa, jonka hän omalla verellänsä on itselleen ostanut!" Miten Jumala
pitää huolen kaikesta? Hän on jo pitänyt huolen, ja siksi on kirjoitettuna,
että Hän asetti seurakuntaan virat, joiden tehtävä on pitää huolta Hänen
seurakunnastansa. On helppoa siirtää kaikki vastuu Taivaaseen, ylös jonnekin,
Jumalalle, joka ikään kuin sivullisena katselee kaikkea seurakunnassa
tapahtuvaa. Vastuuta seurakunnasta ei kanneta ainoastaan Taivaassa, vaan
myöskin maan päällä niissä sydämissä, joihin Herra on vastuun laskenut. Sen tähden
Paavali saattoi sanoa sydämensä vakuuttuneisuudesta juuri ennen noita
vakuuttavia ja varoittavia sanojansa:
"Sentähden minä todistan teille tänä päivänä, että minä olen viaton
kaikkien vereen. Sillä minä en ole vetäytynyt pois julistamasta teille kaikkea
Jumalan tahtoa." (Apt.20:26-27).
Paavali ei antanut säikyttää
itseänsä kaiken tämän keskellä. Oliko hän rakkaudeton, vailla ymmärrystä
veljien suhteen? Ei, mutta hänellä oli jumalallinen vastuu kaikista niistä,
joiden kanssa hän oli tekemisissä. Puhuiko hän näistä asioista vain
ylimalkaisesti, kierrellen ja kaarrelleen, jättäen jokaisen oman onnensa
nojaan? Ei, vaan hän sanoo selvästi: "Niitä
ovat Hymeneus ja Filetus, jotka ovat totuudesta eksyneet!"
(2.Tim.2:17). Varoituksen sana oli paikallaan, jotta seurakunta voisi terveellä
tavalla kulkea eteenpäin ja kasvaa todellista kasvua. "...taistelisit jalon taistelun, säilyttäen uskon ja hyvän
omantunnon, jonka eräät ovat hyljänneet ja uskossaan haaksirikkoon joutuneet (eikö tämä ole juuri se tapa, miten olemme
asioita esiin tuoneet: eräät
ovat tehneet sitä ja sitä. Mutta onko aina oikein olla tarkemmin
määrittelemättä kenestä on kysymys?)
Niitä ovat Hymeneus ja Aleksander,
jotka minä olen antanut saatanan haltuun, kuritettaviksi, etteivät enää
pilkkaisi" (1.Tim.1:19-20).
Paavali katsoi
velvollisuudeksensa varoittaa kanssapalvelijaansa näistä julistajista, ja
samalla koko seurakuntaa. Veljellinen rakkaus ei ole läheskään aina sitä, mitä
me ajattelemme inhimillisellä järjellämme. Kun Paavali vielä kerran mainitsee,
että Aleksander, vaskiseppä, on tehnyt hänelle paljon pahaa (2.Tim.4:14), voi
joku ajatella Paavalin toimivan väärin. Mutta jumalallinen järjestys ei kulje
inhimillisen mielen mukaisesti. Usein se, mitä me kutsumme rakkaudettomuudeksi
sananpalvelijoiden taholta, onkin todellisuudessa rakkautta. Jos Paavali oli
antanut Hymeneuksen ja Aleksanderin saatanan haltuun, oli se tapahtunut tiettyä
tarkoitusta varten: "...sittenkuin
olemme, te ja minun henkeni ynnä meidän Herramme Jeesuksen voima, tulleet
yhteen - Herran Jeesuksen nimessä hyljättävä saatanan haltuun lihan turmioksi,
että hänen henkensä pelastuisi Herran päivänä." (1.Kor.5).
Meidän on nähtävä hetken
myöhäisyys ja käsitettävä, että me emme voita veljeämme ja sisartamme
totuudelle vaikenemisella. Jos me annamme kaiken jatkua ikään kuin
hyväksyisimme kaiken, me vain vahvistamme vääryyden käsivarsia, eikä veljemme
ja sisaremme milloinkaan pääse irti vääryydestä. Veljellinen rakkaus ei ole
vaikenemista, vaan totuuden julkituomista silloin, kun sen paikka on tullut. Myöskin
on joskus mainittava nimiä, jotta järjestys säilyisi Jumalan seurakunnassa. "Sillä tähän nykyiseen maailmaan
rakastuneena jätti minut Deemas ja matkusti Tessalonikaan..."
(2.Tim.4:10).
Mistä todellakin on
lähtöisin se ajatus, että jokaisen tulee antaa tehdä mitä haluaa, jopa
seurakunnankin sisällä? Saadaksemme vastauksen tähän kysymykseen, meidän
ilmeisestikin on mentävä hyvin syvälle, syvälle, syvälle... Eikö Sana kehota
meitä mitä selvimmällä kielellä ja tarkoituksella: "Mutta minä kehoitan teitä, veljet, pitämään silmällä niitä, jotka
saavat aikaan erimielisyyttä ja pahennusta vastoin sitä oppia, jonka te olette
saaneet; vetäytykää pois heistä.
Sillä sellaiset eivät palvele meidän Herraamme Kristusta, vaan omaa vatsaansa,
ja he pettävät suloisilla sanoilla ja kauniilla puheilla vilpittömien
sydämet" (Room.16:17-18).
Meille on tässä ajassa
julistettu Jumalan Sanaa sellaisella selvyydellä ja kirkkaudella kuin ei
milloinkaan aikaisemmin pelastushistorian aikana. Sekaannus ei ole syntynyt
missään vaiheessa aidon Sanan julistuksen kautta, vaan sekoitus on aina
syntynyt väärän siemenen kylvämisestä. Missä tahansa kautta aikakausien on
kylvetty aitoa Jumalan Sanan siementä, siellä on vihollinen tehnyt oman jälkikylvönsä
aikaansaaden sekaannusta ja tuhoa. Uuden Testamentin alussa oli vain lyhyt
ajanjakso, jolloin Sana oli puhtaana seurakunnan keskuudessa. Ei kestänyt pitkääkään
aikaa kun jouduttiin toteamaan, että yksi ja toinen veti omaa linjaansa ohitse
Jumalan Sanan selvän suunnan.
Jo Galatalaisille joutuu
Paavali toteamaan: "Minua
kummastuttaa, että te niin äkkiä käännytte hänestä, joka on kutsunut teidät
Kristuksen armossa, pois toisenlaiseen evankeliumiin, joka ei ole mikään
toinen; on vain eräitä, jotka hämmentävät teitä ja tahtovat vääristellä Kristuksen
evankeliumin. Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille
evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän
olkoon kirottu." (1:8).
Edellistä kohtaa on lainattu
kautta kirkkohistorian käsittämättä sen merkitystä. Tuskin on kukaan vielä
todella ymmärtänyt tämän varoituksen vakavuutta ja ankaruutta, mutta nyt me
elämme ajassa, jossa voidaan sanoa jokaisesta: "Jolle on paljon annettu,
siltä paljon vaaditaan." Miten on silloin selitettävissä se, että kaikesta
todellisesta sananjulistuksesta huolimatta maa ja maailma on pullollaan
julistajia, jotka itsekukin keräävät ihmisiä ympärillensä mitä
eriskummallisimmilla opetuksilla ja aivan konkreettisesti eristävät kuulijansa
muista julistajista?
Kun Paavali julistaa kirouksen
jokaisen ylle, joka julistaa muuta evankeliumia, on ymmärrettävä hengellisesti,
mistä on kysymys. Asiaa ei todellakaan voida ohittaa vain esittämällä, että
jumalallinen veljenrakkaus peittää kaiken väärän, sillä tässä yhteydessä ei ole
kysymys mistä tahansa väärästä asiasta, vaan nimenomaan väärästä julistuksesta,
väärästä puheesta! Pyhä Henki varoittaa lauman paimenia niistä henkilöistä,
jotka omasta keskuudesta nousevat esiin väärässä hengessä, väärässä
tarkoituksessa, kuten Koora aikanaan, kääntääksensä kansan itsensä puoleen
todellisia julistajia vastaan.
Aivan niin kuin oli Israelin
kansan kohdalla Vanhassa Testamentissa, aivan samoin on tämän ajan seurakunnan
suhteen: "Mutta myös
valheprofeettoja oli kansan seassa, niinkuin teidänkin keskuudessanne on oleva
valheenopettajia, jotka salaa kuljettavat sisään turmiollisia harhaoppeja... Ja
moni on seuraava heidän irstauksiaan, ja heidän tähtensä totuuden tie tulee
häväistyksi; ja ahneudessaan he valheellisilla sanoilla kiskovat teistä
hyötyä..." (2.Piet.2). Kaikissa lainaamissamme sanankohdissa toistuvat
samat ajatukset vääristä opetuksista ja puheista, jotka ovat vahingoksi seurakunnalle.
Mitä sitten on väärä opetus,
mitä on toinen evankeliumi, mitä ovat harhaopit? Eivätkö kaikki julistajat
vetoa Jumalan Sanaan ja sano ammentavansa siitä? Kirkkohistoria osoittaa
kiistattomasti sen, että joka ikinen väärä opetus ja suuntaus on syntynyt
inhimillisen selittämisen ja innoituksen kautta. Samoin jos tarkastelemme tämän
hetken tilannetta niin maailman kuin seurakunnankin keskuudessa, voidaan
kaikkialla todeta sama: lähes jokainen asia selitetään inhimillisestä
näkökulmasta, kulloisenkin henkilön omien näkökantojen perusteella, mutta ei
Jumalan Sanan kokonaistodistuksen perusteella! Yhdelläkään eroavalla opilla ei
ole alkuperäänsä Sanassa tai todellisessa sananjulistuksessa, vaan kaikki on
syntynyt yksinkertaisesti kaavan mukaisesti: Sana miinus jotakin - Sana plus
jotakin.
Koska ihmiset eivät ole
tyytyneet siihen, mitä Paavali korostaen ja vannottaen sanoo Timoteukselle: "Saarnaa
Sanaa!", on päädytty sellaiseen julistuksen moninaisuuteen,
ettei loppujen lopuksi kukaan enää tiedä mistä todella on kysymys. Juuri tässä
kohden tulee esiin mitä vakavimmalla tavalla sen varoituksen ankaruus, joka
meille tuodaan julki Pyhän Kirjan viimeisinä jakeina: "Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat
kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen
päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan; ja jos joku
ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois
sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä
kirjassa on kirjoitettu."
Mitä tarkoittaa lisääminen
tähän kirjaan? "Älkää lisätkö
mitään siihen, mitä minä teille määrään, älkääkä ottako siitä mitään pois, vaan
noudattakaa Herran, teidän Jumalanne käskyjä, jotka minä teille annan"
(5.Moos.4:2) "Kaikkea, mitä minä
käsken, noudattakaa tarkoin. Älkää siihen mitään lisätkö älkääkä siitä mitään
ottako pois" (5.Moos.12:33). Edellä mainituissa sanankohdissa on tuotu
esiin se, että Jumalan viha tulee väärän julistuksen ylle, ja että myöskin
kirous seuraa jonkin muun evankeliumin julistusta. Tässä ilmestyskirjan
kohdassa mitä vakavimmalla tavalla varoitetaan sekä lisäämästä että pois
ottamasta. Mitä tämä sitten tarkoittaa? Uskon kaikkien tässä tutkistelmassamme
olevien kohtien puhuvan samasta asiasta, vaikka sitä ei olekaan aikaisemmin
nähty siinä selvyydessä, missä se nyt on meille näytetty. Kaikki väärä julistus, väärä opetus, on joko lisäämistä tai
poisottamista siitä, mitä Jumala viisaudessaan on sisällyttänyt todellisen
Evankeliumin julistukseen!
On aivan yhdentekevää
lisätäänkö vai otetaanko pois. Tulos on aina sama, kuin mikä oli Eedenin
puutarhassa: erottaminen Jumalasta, kirous väärän asian yllä. Ei ole myöskään
väliä sillä, kuka tätä väärää julistusta ja opetusta harjoittaa: sama kirous on
kaiken yllä: "Minä todistan jokaiselle..." "Mutta vaikka me, tai
vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille..."
Me olemme jo liian kauan
leikitelleet näillä asioilla ja antaneet "jumalallisen rakkauden"
peittää asioita, joiden yllä on Jumalan suoranainen kirous. Nämä väärät asiat
eivät ole milloinkaan tulleet ulkopuolelta, vaan aina ikään kuin sisältä, ja
tässä juuri onkin meidän vaikeutemme. Näiden väärien oppien ja asioiden
julistajat ja sisään tuojat ovat rakkaita veljiämme ja sisariamme, ainakin
inhimillisesti katsoen. Meillä ei ole halua lausua tuomiota, eikä meidän
tulekaan tehdä sitä. Mutta Jumalan tuomio on jokaisen väärän opetuksen yllä
ilman meidän julistustammekin, ja ei ole kysymys siitä, että asettuisimme
jotakin ihmistä vastaan, vaan vääriä asioita, turmiollisia oppeja vastaan.
Aikanaan kaikki vääryys konkretisoitui kultaisen vasikan rakentamisen
yhteydessä, niin että kansa huusi kultaiselle patsaalle: "Tämä on sinun jumalasi, Israel, se, joka on johdattanut sinut
Egyptin maasta!" (2.Moos.32:4). Tuolloin Mooses käsitti asian
vakavuuden, eikä se voinut jäädä rangaistuksetta. Niinpä hän joutui
huudahtamaan kansalle: "Joka on Herran
oma, se tulkoon minun luokseni!" Silloin kaikki leeviläiset
kokoontuivat hänen luoksensa ja hän sanoi: "Näin
sanoo Herra, Israelin Jumala: 'Jokainen sitokoon miekkansa vyölleen. Käykää
sitten edestakaisin leirin halki portista porttiin ja tappakaa jokainen, olkoon
vaikka oma veli, ystävä tai sukulainen'."
Meidän tehtävämme ei ole
tässä ajassa olla toinen toisemme tuomareina. Mutta ei olekaan kysymys
ihmisistä, vaan ajatuksista, opeista, vääristä asioista. Ei ole väliä sillä
kuka niitä esittää, meidän on, ainakin sananjulistajina, asetuttava kaikkea
väärää vastaan ja Jumalan Sanan terävällä miekalla iskettävä niihin asioihin,
mitkä ovat väärin. Tunteilla ja sukulaisuudella ja ystävyydellä ei ole mitään
tekemistä näiden asioiden kanssa, kuten Herrammekin tuo esiin Luuk.14:26: "Jos joku tulee minun tyköni eikä
vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan,
vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni."
"Jos sinun veljesi, sinun
äitisi poika, tai sinun poikasi tai tyttäresi tai vaimo, joka on sylissäsi, tai
ystäväsi, joka on sinulle kuin oma sielusi, salaa houkuttelisi sinua ja
sanoisi: 'Käykäämme palvelemaan muita jumalia', joita et sinä tunne eivätkä
sinun isäsi tunteneet - niiden kansojen jumalia, jotka asuvat teidän
ympärillänne, lähellä sinua tai kaukana sinusta, maan äärestä toiseen - niin älä noudata hänen mieltään äläkä kuule häntä;
älä sääli äläkä armahda häntä äläkä salaa hänen rikostansa, vaan tapa hänet:
oma kätesi kohotkoon ensimmäisenä häntä vastaan surmatakseen hänet, ja sitten
koko kansan käsi. Kivitä hänet kuoliaaksi, sillä hän koetti saada sinut
luopumaan Herrasta, sinun Jumalastasi, joka vei sinut pois Egyptin maasta,
orjuuden pesästä. Ja koko Israel kuulkoon sen ja peljätköön, ettei kukaan enää
tekisi senkaltaista pahaa sinun keskuudessasi" (5.Moos.13).
Kaikki julistus, joka ei
perustu Kirjoitusten kokonaistodistukseen, palvelee jotakin muuta
tarkoitusperää kuin Kristuksen seurakunnan rakentumista. Kaikki väärä julistus
on samanaikaisesti jonkin muun evankeliumin, muun Kristuksen julistamista, kehotusta
vieraiden jumalien palvelemiseen, vaikka kaikella olisi kuinka hurskas leima
tahansa.
Kun vihollinen lähestyi
Herraamme erämaassa, käytti hän Jumalan Sanaa äärimmäisen hurskaalla mutta
kuitenkin petollisella tavalla. Hän ei esittänyt mitään täydellisesti Sanasta
poikkeavaa tai Sanan vastaista. Painakaamme tämä mieliimme ja sydämiimme mitä
vakavimpana varoituksena! Vihollinen, itse perkele, käytti Jumalan Sanaa
tuolloin, niin kuin on aina käyttänyt, ja käyttää yhä vielä tänäänkin! Eksytys
ei perustu johonkin ulkoa päin tulevaan, vaan todellinen eksytys on aina sitä,
mistä jo kirjoituksemme alussa luimme: "...teidän omasta joukostanne
nousee esiin miehiä, jotka väärää puhetta puhuvat..." Eksytyksellä on
sellainen voima, koska se on puettu niin suureen hurskauteen ja hengellisyyteen.
Tarkatkaamme todella, mitä
seuraavassa sanankohdassa tuodaan silmiemme eteen. Olemmeko todella koskaan
aikaisemmin käsittäneet, kuinka vakavista asioista on kysymys, kun jotkut
meidänkin keskuudessamme menevät ajan edelle ja tuovat esiin asioita, jotka
vaikuttavat todella hyviltä ja "julistukseen kuuluvilta", mutta jotka
todellisuudessa eivät kuitenkaan ole muuta kuin tyhjää ja turmiollista puhetta.
"Mutta mitä tulee meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen
ja meidän kokoontumiseemme hänen tykönsä, niin me pyydämme teitä veljet,
ettette anna minkään hengen ettekä sanan ettekä minkään muka meidän lähettämämme
kirjeen heti järkyttää itseänne, niin että menetätte mielenne maltin, ettekä
anna niiden itseänne peljästyttää, ikäänkuin Herran päivä jo olisi käsissä.
Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä se päivä ei
tule ennenkuin luopumus ensin tapahtuu..." (2.Tess.2).
Kysymys on todellakin siitä,
että me saavutamme tuon koko elämämme tärkeimmän hetken oikeassa asenteessa ja
oikeassa mielentilassa. Vihollinen tekee kaikkensa saattaaksensa meidät siihen
tilaan, ettemme ole raittiita ja valvovia tuona hetkenä. Tähän kaikkeen
vihollinen ei käytä maailman houkutuksia ja viettelyksiä, koska tietää
uskovaisen heti huomaavan mistä on kysymys. Ei, vaan tässä kohden tulee esiin
eksytyksen kavalin puoli, mistä veljemme Paavali niin vakavasti varoittaa
meitä: On liikkeellä suuri määrä vääriä henkiä ja puheita, jotka haluavat
saattaa uskovaisen pois lujalta Sanan perustukselta. Suurin eksytys tulee siis
aina seurakunnan sisäpuolelta, vaikka se tuntuukin käsittämättömältä ja pahalta
ajatukselta. Siksi ei suurin osa kristittyjä käsitä ollenkaan sitä, kuka
antikristus todella on ja mistä hän tulee. Hän tulee niin sanotun seurakunnan
keskuudesta ja istuutuu lopulta Jumalan temppeliin julistaen olevansa Jumala.
Onko siis mikään ihme, jos hänen opetuslapsensa käyttäytyvät vastaavalla
tavalla?
Ehkä vakavin poikkeaminen todellisesta
Evankeliumista tässä ajassa tapahtuu juuri siinä hengessä, mistä
Galatalaiskirje puhuu; ainakin meidän maassamme. Ehkä kaikki fanaattiset
opetukset tapahtuneesta tulemuksesta ja vastaavasta eivät ole saavuttaneet
meidän maassamme sellaista mittakaavaa kuin muualla maailmassa, ja ilmeisesti
juuri siitä syystä vihollinen on nähnyt ainoaksi vastakeinoksensa saada aikaan
hajaannusta ja sekaannusta tuomalla keskellemme sellaisen lakihenkisen
julistuksen, jollaista ei ennen ole koettu vapaiden kristittyjen piirissä.
Viholliselle on samantekevää, miten hän kaiken aikaansaa, pääasia on se, että
hän pääsee tavoitteisiinsa keinolla millä tahansa.
Joku saattaa kysellä yhä
vielä mielessänsä, että onko kaikki todella näin ja jos onkin, niin onko se
niin vakavaa? Mutta merkitsevätkö tietyt tunnusmerkit jotakin Jumalan ja
todellisen uskovaisen silmissä? Olkaamme rehellisiä Jumalan ja ihmisten ja
itsemme edessä, käsittäen, että meidän maallisen elämämme lanka on hauras ja
saattaa katketa milloin vain: Mikä on todellisuus meidän keskellämme tänä päivänä?
Onko milloinkaan ollut niin paljon puolueita ja hajaannusta kuin nyt? Onko
milloinkaan sellainen lakihenkisyys ja tuomion henki vallinnut jonkin
hengellisen piirin keskuudessa kuin tänä päivänä? Onko milloinkaan toinen
uskovainen suhtautunut niin vihamielisesti toista uskovaista kohtaan kuin ns.
meidän piireissämme?
Mistä johtuvat kaikki nämä asiat? "Mistä tulevat taistelut ja mistä
riidat teidän keskuudessanne? Eikö teidän himoistanne, jotka sotivat
jäsenissänne? Te himoitsette, eikä teillä kuitenkaan ole; te tapatte ja
kiivailette, ettekä voi saavuttaa; te riitelette ja taistelette..."
(Jaak.4). Mitä tarkoittavat nämä sanat? Olemmeko koskaan todella päässeet
näkemään, mistä ne todella puhuvat? Eivät toki kaikesta siitä, mitä me olemme
tottuneet ajattelemaan!
Jaakob kirjoittaa tässä
kohden nimenomaan seurakunnalle, seurakunnan sisäisistä asioista. Kun hän puhuu
himoista, niin ei toki siinä mielessä kuin mitä inhimillinen mieli
ensimmäiseksi haluaa ajatella. Uskovaisen, tai sanokaamme niin sanotun
uskovaisen jäsenissä on paljon muunkinlaisia himoja kuin mitä ensi ajattelemalla
tulee mieleen. Hyvin ratkaiseva ajatus kaikessa tässä on se, mitä Jaakob kuin
asian kärjistääkseen sanoo: "Te tapatte ja kiivailette!" Seurakunnanko
keskuudessa liikkui murhamiehiä, jotka kiukuspäissänsä iskivät puukolla tai
miekalla toisia seurakunnan jäseniä kuoliaaksi, niin että yhden ja toisen
kokoontumispaikan lattialta piti lähes viikottain pyyhkiä verta pois? Jolla on
hiukankaan ymmärrystä käsittää, että Jaakob tarkoittaa juuri sitä tappamista,
mistä Johannes todistaa: "Jokainen,
joka vihaa veljeänsä, on murhaaja; ja te tiedätte, ettei kenessäkään
murhaajassa ole iankaikkista elämää, joka hänessä pysyisi" (1.Joh.3:15).
Kuinka vakavien asioiden
kanssa me olemmekaan nyt tekemisissä! Kun Jaakob puhuu himoista, jotka sotivat
joidenkin seurakunnankin jäsenten jäsenissä, vie hän meidät mitä
salaperäisimmän asian jäljille. Tuskin on monikaan uskovainen tullut syvemmin
ajatelleeksi, mistä kokonaisuutenansa on kysymys, sillä jälleen kerran voimme
todeta, että on kysymys seurakunnan, tai niin kuin jotkut sen julkituovat,
kirkon jäsenistä ja sen sisäisistä asioista, ainakin näennäisesti. Yksi
merkittävimmistä sanankohdista, mikä tuo valoa tähän asiaan on Kol.2:20-23: "Jos te olette Kristuksen kanssa
kuolleet pois maailman alkeisvoimista, miksi te, ikäänkuin eläisitte
maailmassa, sallitte määrätä itsellenne säädöksiä: 'Älä tartu, älä maista, älä
koske!' —sehän on kaikki tarkoitettu katoamaan käyttämisen kautta —ihmisten
käskyjen ja oppien mukaan? Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun
jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä;
mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi."
"Mistä tulevat
taistelut ja mistä riidat teidän keskuudessanne? Eikö teidän himoistanne,
jotka sotivat teidän jäsenissänne?”
"Miksi te... sallitte
määrätä itsellenne... ettei se ruumista säästä... ja se tapahtuu lihan
tyydyttämiseksi." Erikoisia ajatuksia, mutta kuitenkin niin todellisia,
koska ne ovat kirjoitetut Jumalan Sanaan. Inhimillinen mieli ajattelee kaiken
päinvastaisesti, sillä sen mukaisestihan kaikki luopuminen jostakin on
koettelemusta ja kieltäytymistä, Jumalaa miellyttävää itsensä kurittamista.
Mutta jumalallinen mieli näkee kaiken päinvastaisesti! Me olemme eläneet mitä
suurimmassa erehdyksessä lähes koko uskovaisuutemme ajan, koska emme ole
käsittäneet asian todellista laitaa! Siksi juuri tulkoon silmiemme eteen se,
mitä Pyhät Kirjoitukset todistavat meille näistä asioista: "Tehän suvaitsette, että joku teitä orjuuttaa, että joku teidät
syö puhtaaksi, että joku teidät saa saaliiksensa, että joku itsensä korottaa,
että joku lyö teitä kasvoihin!" (2.Kor.11:20).
Jo tämän tutkistelumme
alkuvaiheessa viittasimme Galatalaiskirjeeseen ja Paavalin toteamukseen:
"Minua kummastuttaa, että te niin äkkiä käännytte hänestä, joka on
kutsunut teidät Kristuksen armossa, pois toisenlaiseen evankeliumiin..."
Tuohon aikaan uskovaiset olivat meitä enemmän tietoisia juutalaisuuden ja sen
säännösten merkityksestä. Juuri sen tähden Paavali ikään kuin piikitellen kirjoitti
korinttolaisille heidän halustaan alistua kaikkeen siihen, mitä heidän yllensä
tahdottiin pakottaa. Samasta syystä hän kirjoittaa galatalaisille: "Noiden pariimme liukertaneiden
valheveljien tähden, jotka orjuuttaakseen meitä olivat hiipineet vakoilemaan
vapauttamme, mikä meillä on Kristuksessa Jeesuksessa, me emme hetkeksikään alistuneet antamaan heille myöten, että
evankeliumin totuus säilyisi teidän keskuudessanne"(2:4-5).
Galatalaiskirje tuo mitä
selvimmin esiin sen, että tuo toisenlainen evankeliumi pääpiirteissään käsitti
julistuksen, joka pyrki orjuuttamaan Uuden Testamentin seurakunnan takaisin
siihen lain henkeen, mikä vallitsi juutalaisuuden keskuudessa. Kristus oli
tullut tuomaan vapauden kaikesta laista ja orjuudesta, mutta tämä ei
miellyttänyt sielunvihollista, joka kaikin tavoin halusi pitää kiinni siitä
oikeudestansa, joka alkulankeemuksen kautta oli hänelle suotu ihmiskuntaa
kohtaan. Hän halusi kaikin mahdollisin keinoin hämärtää uskovaisen näkökyvyn
sen suhteen, mitä sovituskuolema Golgatan ristillä todella merkitsee jokaiselle
uskovaiselle: vapaus laista ja sen kirjaimesta, sovitus synnistä ja
vääryydestä, täydellinen vapaus Kristuksessa! Vihollinen ei tälläkään alueella
lähestynyt jonkin ulkonaisen seikan kanssa, vaan käytti tarkoitusperiensä
toteuttamiseen seurakunnan sisällä olevia henkilöitä. Ja huomatkaamme jälleen
kerran: julistus perustui ulkonaisesti Sanaan! Julistus perustui siihen, mitä
menneinä aikoina oli tapahtunut ja mitä oli säädetty jotakin muuta aikaa
varten. Mutta nämä julistajat eivät käsittäneet Kristuksen sovituskuoleman
merkitystä, vaan pitäytyivät lakiin, vaikka olivatkin sisällyttäneet
julistukseensa hyvin paljon Uuden Liiton julistukseen kuuluvaa. He lisäsivät siihen,
mitä Jumala tätä aikaa varten oli säätänyt, he eivät käsittäneet että Kristuksessa
laki täytettiin ja pyyhittiin pois - täyttymyksen johdosta!
Aivan alussa ei ollut mitään
häiritseviä tekijöitä uskovaisten keskuudessa, mutta sitten tuli julistajia,
jotka sanoivat: "Ellette
ympärileikkauta itseänne, niinkuin Mooses on säätänyt, ette voi pelastua!"
(Apt.15:1). Olemme käsitelleet tätä aihetta aivan riittävästi vihkosessa:
"Kiivaus sinun huoneesi puolesta kuluttaa minut", joten emme tässä
yhteydessä mene syvällisemmin siihen. Jos kaikki olisikin jäänyt tälle
asteelle, olisi tuskin ollut sellaisia seuraamuksia mitä voimme tänäkin päivänä
nähdä. Ympärileikkaus oli vain pinnallisin, näkyvin julistuksen aihe näiden lakihenkisten
keskuudessa. Itse asiassa ajan kuluessa esitettiin sama väittämä lähes kaikkien
entisten, juutalaisuuteen kuuluvien säädösten suhteen. "Jos et pidä tätä,
jos et tee näin, jos et, jos et, jos..., jos..., jos..." Jätettiin täysin
huomioimatta se, mitä Pyhä Henki ja todelliset seurakunnan paimenet olivat
yhteisesti päättäneet. Orjuuttavat henget tekivät työtänsä kieltäen täysin sen,
mitä Sana sanoo Apt.15:28-29: "Sillä
Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava
enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät; että kartatte epäjumalille uhrattua
ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä
vältätte, niin teidän käy hyvin."
Onko siis mikään ihme, että
Paavali joutuu huudahtamaan täynnä hämmästystä ja jumalallista kiivautta: "Oi te älyttömät galatalaiset! Kuka on lumonnut teidät, joiden silmäin
eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna? Tämän vain tahdon saada
teiltä tietää: lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta? Niinkö
älyttömiä olette? Te aloititte Hengessä, lihassako nyt lopetatte? ("Te
aloititte Hengen varassa. Pyrittekö nyt päämäärään omin avuin?" Uusi
raamatunkäännös) (Gal.3:1-3).
Jokin toinen evankeliumi ei
siis ole ollenkaan niin kaukana meistä kuin mitä olemme aina uskoneet! Olemme
aina ajatelleet, ettei voi olla kysymys niin pienistä asioista ja pienistä
eroavaisuuksista julistuksesta, mutta me olemme olleet väärässä! Miksi muuten
Jumalan Sana niin voimallisesti varoittaisi meitä osallisuudesta vääriin
puheisiin ja asioihin: "Älkää siis
olko niihin osallisia heidän kanssaan!" Muistakaamme, mitä Paavali
sanoo: "Ettekö tiedä, että vähäinen
hapatus hapattaa koko taikinan!" (1.Kor.5 ;Gal.5:9)
Mistä siis johtuvat kaikki
sekaannukset ja väärät puheet ja opetukset? Mistä johtuu hirvittävä happamuus
keskuudessamme? Luonnollisestikin kaiken takana ovat väärät henget ja väärät
vaikutteet, mutta eikö uskovaisten tulisi olla vapaita kaikista tällaisista
asioista? Kyllä, mutta jostakin syystä näin ei kuitenkaan ole, ja monesti
kaikki johtuu ihmisestä itsestänsä. Jotakin on jäänyt tekemättä, puhdistamatta.
"Peratkaa pois vanha hapatus, että
teistä tulisi uusi taikina, niinkuin te olettekin happamattomat; sillä onhan
meidän pääsiäislampaamme, Kristus, teurastettu. Viettäkäämme siis juhlaa, ei
vanhassa hapatuksessa, vaan puhtauden ja totuuden happamattomuudessa." (1.Kor.5).
Mistä johtuu se, että
palavanoloinen veli tässä ajassa julistaa vanhan ja uuden sekoitusta, tuskin
ollen kykenevä erottamaan sitä, mikä kuuluu Vanhaan Liittoon ja mikä Uuteen?
Miksi yleensä ottaen veljet julistavat jotakin sellaista, mikä ei rakenna, vaan
hajottaa? Edellisessä lainauksessa on vastaus tähän kysymykseemme, voitaisiin
sanoa, jopa tyhjentävä vastaus. Sen sijaan että olisivat olleet valmiit ottamaan
vastaan todellisen Evankeliumin, hyläten kaiken muun, ovat nämä veljet
halunneet pitää vanhan ja ottaa siihen lisäksi kaiken uuden. Mutta niin kuin
Paavali selvästi sanoo, tulee vanha hapatus perata, pestä pois täydellisesti,
niin ettei siitä jää jälkeäkään jäljelle. Tämä on tärkeätä sen tähden, että
vähäinenkin hapatus hapattaa koko taikinan!
Sen sijaan että
julistaisivat tässä ajassa Jumalan Sanaa tälle ajalle, ilosanomaa: "'Lohduttakaa, lohduttakaa minun
kansaani', sanoo teidän Jumalanne. 'Puhukaa suloisesti Jerusalemille...'",
tuovat nämä julistajat esiin jotakin sellaista, mikä pahoittaa Jumalan
mielen: "Koska olette valheella
murehduttaneet vanhurskaan sydämen, vaikka minä en tahtonut häntä murehduttaa,
ja olette vahvistaneet jumalattoman käsiä..." (Hes.13:22).
Lainjulistus saa aikaan
vihaa ja tuomitsemista (Room.4:15) ja toimii siten veljeyden ja sisaruuden
hajottajana. Todellisen seurakunnan keskuudessa ei ole mitään sijaa lain
julistuksella. Todellinen Evankeliumi perustuu rakkauteen ja uskoon. Mutta on
kuitenkin lukuisa määrä uskovaisia, julistajia, jotka eivät kaikesta huolimatta
käsitä mistä on kysymys Jeesuksen Kristuksen sovituskuolemassa. Näitä
tarkoittaa Paavalikin kirjoittaessansa: "...käskeäksesi
eräitä kavahtamaan, etteivät vieraita oppeja opettaisi... jotka pikemmin
edistävät turhaa mietiskelyä kuin Jumalan armotaloutta, joka perustuu uskoon,
niin kehoitan nytkin." (1.Tim.1:3-4). Nämä ihmiset eivät käsittäneet
sitä, mikä oli kaiken ydin: "Mutta
käskyn päämäärä on rakkaus, joka tulee puhtaasta sydämestä ja hyvästä
omastatunnosta ja vilpittömästä uskosta." Muistakaamme, mitä sanottiin
Hymeneuksesta ja Filetuksesta: jotka ovat totuudesta eksyneet!
Puhdas sydän ja hyvä
omatunto ja vilpitön usko ovat perustus ja ehdoton edellytys todelliselle vaellukselle.
Ihminen saattaa ulkoisesti vaikuttaa hyvinkin hurskaalta ja vilpittömältä,
julistaen Sanaa suurella voimalla, mutta onko tuo Sana vielä todellista Sanaa
hänen suussansa? Miksi täytyy Paavalin sanoa: "Muutamat ovat hairahtuneet niistä pois (puhtaasta sydämestä
ja hyvästä omastatunnosta ja vilpittömästä uskosta) ja poikenneet turhiin jaarituksiin, tahtoen olla lainopettajia, vaikka
eivät ymmärrä, mitä puhuvat ja minkä varmaksi väittävät." (1.Tim.1).
Lailla on oma paikkansa
pelastushistoriassa. "Mutta me
tiedämme, että laki on hyvä, kun sitä lain mukaisesti käytetään, ja tiedetään,
että lakia ei ole pantu vanhurskaalle..." (1.Tim.1.8-). Miksi
sellainen määrä lakihenkisyyttä ja murhetta on tullut jumalankansan keskuuteen?
Lakihenkisestä julistuksesta, joka ei ole lainkaan paikallaan siellä, missä
sitä harjoitetaan! Lainjulistus ainoastaan murehduttaa vanhurskaan, sillä laki
ei tuota mielihyvää todelliselle uskovaiselle. "...koska he eivät pitäneet minun käskyjäni, vaan ylenkatsoivat
minun käskyni, rikkoivat minun sapattini ja heidän silmänsä pälyivät heidän
isiensä kivijumalain perään. Niinpä minäkin annoin heille käskyjä, jotka eivät
olleet hyviä, ja oikeuksia, joista he eivät voineet elää..." (Hes.20:24-25).
Siionissa on yhä vielä
loukkauskivi, johon monet kompastuvat, sillä pelastus on heille liian
yksinkertainen ja liian helposti vastaanotettavissa. He uskovat yhä vielä
tekoihin, jonkin ansaitsemiseen. Sen tähden Paavali sydämensä tuskassa joutuu
sanomaan tällaisista ihmisistä Room. 10: "Veljet,
minä toivon sydämestäni ja rukoilen Jumalaa heidän edestänsä, että he
pelastuisivat. Sillä minä todistan heistä, että heillä on kiivaus Jumalan
puolesta, mutta ei taidon mukaan; sillä kun he eivät tunne Jumalan
vanhurskautta, vaan koettavat pystyttää omaa vanhurskauttaan, eivät he ole
alistuneet Jumalan vanhurskauden alle. Sillä Kristus on lain loppu,
vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo." Jumala itse sanoo, että hän
laissansa antoi asioita, joista ihmiset eivät voineet elää, sillä he olivat
kaikki vajavaisia. Mooses tosin kirjoitti siitä vanhurskaudesta joka laista
tulee, että ihminen, joka sen täyttää, on siitä elävä. Mutta kuka meistä
kykenisi täyttämään lain jokaisen kirjaimen? Vaikka joku mielestänsä
kykenisikin siihen, halveksisi hän tekojensa kautta Kristuksen sovituskuolemaa:
"En minä tee mitättömäksi Jumalan
armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on
turhaan kuollut!" (Gal.2:21).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti