IANKAIKKISUUDEN KOSKETUS
Vuodelta 2009
Kahteen vuoteen en ole kirjoittanut juuri mitään.
Sairauteni vei voimat ja innoituksen melko totaalisesti. Vieläkin hyvin
erikoinen voimattomuuden tunne on vallinnut olemuksessani muutaman viikon ajan.
Olisi tehnyt mieli kirjoittaa tai puhua nauhalle jotakin, mutta on kuin jonkinlainen
lama olisi valloittanut koko olemukseni.
Tänä aamuna heräsin eräänlaiseen kuin
ilmestyksenomaiseen tietoisuuteen. Lyhykäisyydessään tuo ajatus oli:
”Suurinkaan jumalanmies tai henkilö ei voi muuttaa mitään siitä, mikä on
todellisuus, ympärillämme vallitseva näkymätön maailma, iankaikkisuus. Tuo
todellisuus pysyy todellisuutena, teemme sitten mitä tahansa. Me emme määrää
tai muuta tuota näkymätöntä maailmaa, vaan se hallitsee meitä kaikesta
vastustelustamme huolimatta. Se ei muuntaudu meidän mukaamme, vaan meidän on
mukauduttava sen mukaan. Suurinkin Jumalan käyttämä ihminen on vain kuin eräänlainen
portti, kuin luukku, joka avautuu tuohon näkymättömään maailmaan. Tätä luukkua
ei todellisuudessa avaa kukaan ihminen, vaan sen avautuminen hoidetaan
tuonpuoleisesta. Me emme omista sitä, vaan se omistaa meidät. Kaikki sieltä
vastaanottamamme on vain lahjaa, lainaa, mihin meillä ei ole pienintäkään ansiota.”
Johannes Kastaja: ”Ei ihminen voi ottaa mitään, ellei
hänelle anneta ylhäältä, taivaasta.”
Herramme Jeesus: ”Mutta kun hän tulee, totuuden Henki,
johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole
hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän
teille julistaa.
Hän on minut kirkastava, sillä hän ottaa minun
omastani ja julistaa teille.
Kaikki, mitä Isällä on, on minun; sentähden minä
sanoin, että hän ottaa minun omastani ja julistaa teille.” (Joh.16)
Pietari: ”Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä
lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän
Jumalamme, kutsuu.” (Apt. 2)
Paavali: ”Mikä Apollos sitten on? Ja mikä Paavali on?
Palvelijoita, joiden kautta te olette tulleet uskoviksi, palvelijoita sen kykynsä
mukaan, minkä Herra on heille kullekin antanut. Minä istutin, Apollos kasteli,
mutta Jumala on antanut kasvun. Niin ei siis istuttaja ole mitään, eikä kastelijakaan,
vaan Jumala, joka kasvun antaa… Älköön siis kukaan kerskatko ihmisistä, sillä
kaikki on teidän, teidän on Paavali ja Apollos ja Keefas, teidän on maailma ja
elämä ja kuolema, nykyiset ja tulevaiset, kaikki on teidän. Mutta te olette
Kristuksen ja Kristus on Jumalan.” (1. Kor. 3).
”Totisesti, totisesti minä sanon teille: Poika ei voi
itsestänsä mitään tehdä, vaan ainoastaan sen, minkä hän näkee Isän tekevän;
sillä mitä Isä tekee, sitä myös Poika samoin tekee.” (Joh.5)
Voisimme ottaa esiin suuren määrän muitakin
sanankohtia, mutta eivätkö nämä jo yksistään todista meille sen tosiasian, että
me olemme totaalisen riippuvaisia johdatuksesta tuonpuoleisesta, näkymättömästä
maailmasta? Ihmiseksi alentunut Jumalamme antoi meille ainoan ja pätevän kuvan
siitä, millaisia meidän tulee olla ihmisinä. Paavali voi omalla tavallaan antaa
itsensä esikuvaksi, niin kuin jotkin muutkin Raamatun henkilöt, mutta he kaikki
olivat vajavaisia ja puutteellisia, syntisiä ihmisiä, jotka olivat totaalisen
riippuvaisia Jumalan armosta ja joutuivat huudahtamaan: ”Minä viheliäinen
ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?” (Room.7)
Jo heti uskoon tultuani oli ensimmäinen minulle
korostettu asia itsestään selvä: ”Minä, Herra, se on minun nimeni, minä en anna
kunniaani toiselle enkä ylistystäni epäjumalille.” (Jes. 42) Ehkä eniten
murhetta tuottava asia tänä päivänä on minulle se, kuinka oikeastaan jokainen
Jumalan käyttämä ihminen on korotettu asemaan, jossa hän ei enää olekaan Jumalan
palvelija, vaan ihmisen palvelija – ihmisen kunniaksi. Siten hänestä
automaattisesti tulee näiden korottajien keskellä epäjumala. Meidän Jumalamme
ei ole muuttunut eikä muutu koskaan. Hän vihaa yhä vielä kaikkea
epäjumalanpalvontaa, ennen kaikkea niiden keskellä, jotka väittävät erikoisella
tavalla palvelevansa Häntä.
Me olemme vain osa jostakin suuresta kokonaisuudesta,
joka ulottuu äärimmäisyyteen ympärillämme. Me olemme vain osa! Me emme ole kaiken
keskipiste, ei lähellekään sitä. Parhain kuva asiasta on Joh. 13, missä
Herramme aivan käytännössä osoittaa meidän paikkamme palvelijoina, ei palvonnan
keskipisteinä.
Kuinka osaisin kuvata tuota aamuista todellisuuden
kohtaamistani? Mitä se ensisijaisesti haluaa kertoa, ei vain minulle, vaan
meille kaikille? Ehkä se lähinnä kertoo asemastamme Jumalan Valtakunnassa. Se
paljastaa sen suuren vääryyden, josta olemme tulleet osalliseksi tässä ajassa,
petoksesta, joka on suurempi kuin ikinä olisimme voineet kuvitellakaan. Se on
luonut sen hallintamekanismin, joka on syöjäsirkkojen tavoin ryöstänyt meiltä
kaiken sen parhaimman, mitä Jumala on meille tarkoittanut. Me olemme saaneet
tyytyä johonkin vähemmän hyvään sen johdosta, että jotkut ihmiset keskellämme
on korotettu asemaan, johon Kaikkivaltias ei heitä milloinkaan ole tarkoittanut.
He ovat ruokkineet meitä asioilla, jotka olemme vastaanottaneet
kiitollisuudella näitä ruokkijoita kohtaan, käsittämättä ollenkaan, että kaikki
heiltä saamamme ei olekaan ollut heidän omaansa, vaan meille kuuluvaa maailman
perustamisesta asti! Aivan kuin Aabraham jätti Iisakille kaiken omaisuutensa,
samoin on Herramme Jeesus antanut meille kaiken Isältä saamansa. ”Teille ja
teidän lapsillenne on tämä lupaus annettu!” Todellisuudessa ei kukaan ihminen
ruoki meitä, kuten ei Mooseskaan antanut Israelin kansalle mannaa, vaan
Taivaallinen Isä antaa meille totisen leivän! Joh. 6
Jos joku julistaja todella jakaa meille aitoa Jumalan
Sanan leipää, ei hänellä todellisuudessa ole mitään osuutta tähän ruokintaan,
hän on vain välikappale, jonka kautta Pyhä Henki jakaa Jeesuksen Kristuksen
omaa, joka Kristuksen ansion perusteella kuuluu meille. Kaiken tämän kautta
tulee tuntemuksemme Herrasta kasvaa, ei sananjulistajan aseman tai maineen.
Mitä on Paavali, mitä on Apollos, mitä on Martti Luther, mitä on suurinkaan
profeetta meidän keskellämme? Hän kuuluu samaan ruumiiseen, ja kaikki hänen
tekemänsä on tai ei ole Herran Jeesuksen Kristuksen elämää hänessä. Hän on vain
ansioton palvelija, jonka tehtävä on ruokkia kansaa. Hänen tehtävänsä tuodaan
julki mitä kirkkaimmassa valossa Johannes Kastajan palvelustehtävässä: ”Katso,
Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!” Hänet lähetettiin, että
Herra Jeesus Kristus tulisi julki israelilaisille. Kuka tulee julki ja nousee
esiin nykyisessä hengellisessä maailmassa – ei Herra vaan korkealle korotetut
julistajat! Olkoon palvelustehtävä kuinka merkittävä ja näyttävä tahansa, jos
siinä ei toteudu Pyhän Hengen tärkein tehtävä: ”Hän on minut kirkastava!”, on
jossakin pahasti vikaa.
Johanneksen Evankeliumin viimeisessä luvussa puhutaan
lampaiden ja karitsoiden ruokkimisesta. Se ei tarkoita jossakin karsinassa
oleville lampaille korissa ruohon kantamista, vaan todellinen ajatus tulee
esiin käännöksissä, jotka sanovat: ”Johda minun lampaani laitumelle!” Mikä
valtava kuva todellisesta Jumalan lapsen elämästä, missä hän vapaana siirtyy paikasta
toiseen etsien maukkaimman ruohon ja raikkaimman veden! Millä kauhistuttavalla
tavalla meidät onkaan haluttu aivan uudella tavalla karsinoida johonkin
ahtaaseen karsinaan, jossa ei ole lainkaan liikkumavaraa, ja missä suuhumme
sullotaan ruokaa ”jumalallisella valtuutuksella”. On olemassa vain yksi
todellinen välimies Jumalan ja meidän välillämme. Hän on yhä vielä Herra Jeesus
Kristus, eikä mitään muuta välimiestä tule olemaan!
Johannes Kastaja oli eräässä mielessä
seurakuntahistorian merkittävin mies, mutta hänkin joutui toteamaan: ”Ei
ihminen voi ottaa mitään, ellei hänelle anneta taivaasta. Hänen tulee kasvaa,
mutta minun vähetä.”
”Niin Jeesus sanoi heille: ’Totisesti, totisesti minä
sanon teille: ei Mooses antanut teille sitä leipää taivaasta, vaan minun Isäni
antaa teille taivaasta totisen leivän.
Sillä Jumalan leipä on se, joka tulee alas taivaasta
ja antaa maailmalle elämän.’ Niin he sanoivat hänelle: ’Herra, anna meille aina
sitä leipää.’
Jeesus sanoi heille: ’Minä olen elämän leipä; joka
tulee minun tyköni, se ei koskaan isoa, ja joka uskoo minuun, se ei koskaan janoa.
Mutta minä olen sanonut teille, että te olette nähneet
minut, ettekä kuitenkaan usko.
Kaikki, minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni;
ja sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos.
Sillä minä olen tullut taivaasta, en tekemään omaa
tahtoani, vaan hänen tahtonsa, joka on minut lähettänyt’.” (Joh.6)
Kuka meitä siis todellisuudessa ruokkii?
Jokainen todellinen jumalanpalvelija on vain kuin
portti tai luukku, joka avautuu iankaikkisuudesta käsin, ei koskaan täältä
ajasta päin. Emme voi todellakaan ottaa mitään, jos meille ei anneta sitä
taivaasta, ylhäältä.
Olemme vuosikymmenien ajan olleet opetuksen parissa,
missä meitä on muistutettu Jooelin kohdasta, jossa luvataan korvata mennet
sadot, niin että voimme elää jumalallisessa yltäkylläisyydessä. Jumalan puolelta
on kaikki tullut täytetyksi Sanan mukaisesti, mutta mikä on ollut meidän
osuutemme kaikessa tässä? Jumalan Sana on ollut keskellämme tavalla kuin ei koskaan
aikaisemmin seurakunnan historiassa. Uskon Herramme täytyvän huudahtaa meille
suurella äänellä saman, mitä Hän sanoi kansan keskellä maallisen vaelluksensa
aikana: ”Ei Mooses, ei Johannes, ei Paavali, ei Pietari, ei Wesley, ei Luther,
ei Ellen White, ei Billy Graham, ei William Branham, ei kukaan ihminen anna
teille sitä leipää taivaasta, vaan minun Isäni antaa teille taivaasta totisen
leivän.
Sillä Jumalan leipä on se, joka tulee alas taivaasta
ja antaa maailmalle elämän.”
Kaikesta kauniista ja hyvästä huolimatta – mikä on
todistuksemme kaiken sen perusteella, mitä olemme nähneet ja todistaneet yli
neljänkymmenen vuoden ajan? Emme voi todistaa selvästi havaittavasta uudesta
elämästä, vaan mieluumminkin hengellisestä kuolemasta, jonka on aiheuttanut
suuri nälänhätä ja erilaiset syöjäsirkat, jotka ovat kalvaneet lähes kaiken
elämän seurakunnasta. Tämä ei ole todistus vain jostakin pienestä piiristä tai
erityissuunnasta, vaan saman voimme sanoa kaikista uskonnollisista yhteisöistä.
Kosketus iankaikkiseen todellisuuteen kertoo meille, että suurin osa tänään
näkemästämme hengellisestä toiminnasta on uskonnollista suorittamista enemmän
kuin todellista elettyä elämää. Onko jälleen yksi sukupolvi harhaillut
erämaassa tottelemattomuuden tähden saavuttamatta tavoitettaan?
Hengellistä ruokaa on ollut tarjolla, mutta miksi se
on jätetty varastohuoneisiin tai niihin lukemattomiin ruokakoreihin, mitä
äärimmäisen nälkiintyneen näköiset ihmiset ovat kanniskelleet toreilla ja
turuilla kerskaillen ruokavarastoillaan, ilman että olisivat toimineet ainoalla
järkevällä tavalla? Miksi ihmiset eivät ole syöneet sitä, minkä ovat väittäneet
omistavansa? Kaiken hengellisen hyvyyden ja lihavuuden keskellä ihmiset ovat
omalla olemuksellaan todistaneet kaikkea esittämäänsä vastaan!
Oltuani itse uskovainen vuodesta 1964 ja toimittuani
vuosikymmenet saarnamiehenä, tai ehkä enemmänkin mielenterveystyöläisenä, on
pakko todeta, että iankaikkisesta Evankeliumista, Ilosanomasta, on suuressa määrin
tehty surusanoma, jotakin niin vastenmielisen hajuista, ettei juuri kukaan ole
ollut kiinnostunut tulemaan siitä osalliseksi. Me olemme selityksillämme
tehneet Evankeliumista kuoleman hajun niillekin, joille sen olisi tullut olla
Elämän tuoksu!
Järkytän varmastikin suurinta osaa ihmiskuntaa
mielipiteilläni, mutta en voi iloita niistä viesteistä, jotka kertovat miljoonista
ja jälleen miljoonista evankelisista kristityistä eri puolilla maailmaa. Amerikassakin
on kuulemma 60 miljoonaa evankelista uskovaista, joista merkittävin johti maata
Pyhän Hengen voimalla vielä tämän vuoden puolella. Yhtä monta on kai niitä,
jotka omistavat aseen ja esittävät aseen kuuluvan jopa jokaiselle
koululaiselle. Yhdysvalloissa kuolee 3000 lasta joka vuosi aseonnettomuudessa
ja suuri osa aseen omistajista on sitä mieltä, että hän voi ampua jokaisen
kotiinsa tunkeutujan kyselemättä mitään!
Ehkä on tarkennettava, että puhun sellaisesta
uskovaisuudesta, joka pitäytyy kiinni Raamattuun ainoana auktoriteettinaan ja
jolla on elävä persoonallinen yhteys Jumalaan Jeesuksen Kristuksen kautta. Maailmassa
on valtava määrä uskovaisen nimellä kulkevia, mutta iankaikkisen elämän
saavuttamiseen ei riitä usko jonkin olemassaoloon, vaan Jeesuksen Kristuksen
elämän täytyy olla meissä. Meillä täytyy olla portti tai luukku tuonpuoleiseen,
josta virtaa jumalallinen elämä meihin.
On suorastaan järkyttävää seurata ennen kaikkea
maailmanlaajuisia uskonnollisia satelliittikanavia, jotka välittävät kylläkin
uskonnollista aktiviteettia, mutta millaista! Suurin osa ohjelmista puhuu
hengellisistä (ehkä päävoittoisesti uskonnollisista) asioista ja ruokkii
ihmisissä tietynlaista hengellisyyttä. Mutta koska elämme äärimmäisen
narsistisessa ajassa, hengellisyys on sidottu uskomattomalla tavalla
korokkeelle nostettuihin saarnaajiin ja opettajiin. Luodaan kontakti
katselijoihin ja kuulijoihin, mutta ulottuuko tuo kosketus näiden idolien
ohitse tai lävitse iankaikkiseen elämään? Ihmiset seuraavat ohjelmia ehkä joka
päiväkin, saamatta silti kontaktia juuri niihin voimapiireihin, mitkä
palvelevat ihmisen syvimpiä tarpeita. Ihminen ei kuule juuri niitä asioita,
jotka johtavat uudestisyntymään ja elävään yhteyteen elävän Jumalan kanssa,
siihen eheytymiseen ja sielun ja ruumiin parantumiseen, mitä varten Sana on
meille lähetetty. Raamattu todistaa ilman mitään väärinkäsityksen vaaraa, että
tällainen aika on tuleva, ja me elämme sen keskellä!
Tämä ei ole vain selvästi maallisen kristillisyyden
ongelma, vaan saman saa kokea jokainen uskonnollinen ryhmä. Laittomuus on
päässyt valtaan ja useimpien rakkaus on kylmennyt. Näennäistä ja pinnallista
rakkautta tulee olemaan entistäkin enemmän, jopa siinä määrin että tämä näennäinen
rakkaus on yksi niistä seikoista, joka saa jopa valitutkin eksytetyksi.
Meille on aina opetettu, että entiset tulee unohtaa ja
pyrkiä eteenpäin uudessa voimassa ja luottamuksessa. Paradoksaalisesti tämä
onkin totta, mutta opetuksessaan Sana ei ole koskaan tarkoittanut tällä sitä,
että kaikki entinen voidaan jättää taakse ja unohtaa, ilman että kaiken vääryyden
ylle olisi pyydetty Veren puhdistavaa voimaa todellisen anteeksiantamuksen ja
anteeksi pyytämisen kautta, kyyneltenkin kuuluessa kuvaan. Jokainen pienikin
selvittämätön vääryys minkä tahansa hengellisen yhteisön keskuudessa on kuin
syöpä, joka näkymättömästi tekee tuhoaan hyvistä asenteistamme huolimatta. Me
emme vain ole oppineet katsomaan asioita oikealla tavalla. Me olemme eläneet
vuosikymmenet vääränlaisen unohtamisen ja sietämisen maailmassa, missä olemme
huomaamattamme alkaneet määritellä missä määrin pahaa tulee sietää ja missä
määrin se tulee tuomita. Veljeyden ja sisaruuden varjolla on painettu
villaisella valtava määrä asioita, sulkien silmät selvältä Sanan linjalta, joka
alkoi jo Vanhassa Testamentissa jatkuvasti toistuvilla kehotuksilla: ”Poista
paha keskuudestasi!” Uudessa Testamentissa on lukuisia kohtia, jotka eivät ole
vain kehotuksia, vaan joissa meidät suorastaan velvoitetaan välttämään tiettyjä
ihmisiä, jotka eivät halua noudattaa seurakunnalle asetettuja vaatimuksia. Sen
sijaan että olisimme vetäytyneet pois kurittomista ihmisistä, me olemme
vääränlaisella ymmärtämisellä ja suorastaan kurittomuudella taputelleet heitä
selkään ja vain vahvistaneet heitä heidän vääryydessään.
Me olemme jatkuvasti olleet sitä mieltä, että paha on
niin lujasti kiinni meissä jokaisessa, ettei meillä ole mahdollisuutta päästä
siitä eroon. Olemme vääryyden sietämisessämme saavuttaneet tilanteen, jossa
lukuisat ihmiset ovat jääneet tien poskeen haavoitettuina ja henkisesti
rikottuina. Tätä pahuutta eivät ole harjoittaneet jotkin ulkopuoliset uskonnon
vihamiehet, vaan suurimman hädän ja vahingon ovat saaneet aikaan ”todelliset
uskovaiset, omat joukot”, jotka Sanan lekalla ovat murskanneet järkyttävän
määrän sieluja. Jumala on korvannut vuodentulot, menetetyt sadot, mutta
vääräsydämiset ihmiset ovat estäneet nälkäisiä pääsemästä käsiksi heille niin
elintärkeään ruokavarastoon.
Ajatellen kaikkea kokemaani entisissä piireissä, en
voi löytää osuvampaa kuvaa kuin mitä esitti keittiön kaapissa muhiva pesemätön
sillipurkki. Tietystä johdatuksesta jätin sen pilaantumaan, ottaakseni sen
esiin sopivassa tilanteessa. Pohjalla oli jonkinmoinen kerros lientä ja sillin
jäännöksiä. Voit kuvitella miltä se olisi haissut, jos sen olisin avannut!
Kun seuraavan kerran kohtaisin noita ”todellisia
uskovaisia” (pesemättömiä), avaisin purkin heidän edessään ja kumoaisin siihen
pussillisen mitä herkullisimpia suklaakeksejä, panisin kannen kiinni ja ravistaisin.
Kuinka moni suostuisi edes maistamaan yhtä keksiä tuosta purkista? Edustamamme
asia voi olla paras maailmassa, mutta jos me olemme pesemättömiä, likaamme
kaiken mihin koskemme, siinä määrin, ettei toiminnallamme ole mitään mieltä
selvän vastenmielisyyden johdosta. Ihmiset eivät ole niin pahoja, kuin mitä
aina olemme halunneet ajatella. Me vain olemme tehneet edustamamme asian niin
vastenmieliseksi, että olemme omasta ansiostamme saaneet kantaa häpeää, jolla
ei ole mitään tekemistä Ristin Miehen kanssa!
Olen aina pyrkinyt toteuttamaan kehotusta kaiken
menneen unohtamisesta, siinä määrin kuin se on ollut mahdollista. Mikäli teistä
riippuu, eläkää rauhassa kaikkien kanssa. Jos kuitenkin tietyt menneisyyden asiat
eivät suo minulle rauhaa, onko uskoni puutteellinen ja enkö kiitä tarpeeksi?
Onko syynä se, etten ylistä kylliksi ja mahdollisesti heiluta jonkinlaista
lippua laulaessani ylistystä? Mieltäni kuitenkin painaa tavattomasti se valheellisuus,
johon niin monet entiset tuttavani syyllistyivät ennen kaikkea vuodesta 1974
lähtien, osoittamatta missään vaiheessa katumusta. Minä en itke itseäni, itken
näitä ihmisiä, jotka Sanan todistuksen mukaan ovat kirouksen alla ja vaarassa
kadottaa sielunsa. Kaikesta huolimatta rakastan heitä ja toivon kohtaavani
heidät suuressa iankaikkisuudessa.
Nämä ihmiset ovat alkaneet palvoa useitakin erilaisia
portteja ja luukkuja, joiden kautta he ovat saaneet tuulahduksen
iankaikkisuutta, mutta eivät ole palvelleet elävää Jumalaa. He ovat korottaneet
epäjumalaksensa ihmisen siinä määrin, että koko heidän ilmapiirinsä on
totaalisen pilaantunut. Heidän käytöksensä on sulkenut valtavan määrän ovia ja
portteja, joiden kautta kadotetut ja nälkäiset sielut olisivat saaneet avun.
Kirjoittajan he saivat vetäytymään syrjään uskomattomalla panettelukampanjalla,
joka teki jatkamisen mahdottomaksi. Ihmisen on tietyssä vaiheessa pakko paeta
sellaista, mikä vain vahingoittaa häntä.
Keskuudessamme on ihmisiä, joilla ei ole
vuosikymmenisen todistetaakan perusteella mitään tarkoitusta toimia seurakunnan
palvelemiseksi, vaan oman kunnian pyyntö on niin voimakas, että se jopa suo
luvan tehdä toiselle ihmiselle melkein mitä vain. On järkyttävää todeta vieläkin,
että elin ihmisten keskellä, jotka saivat aikaan jopa itsetuhoisen ajattelun
siinä määrin, että vuosikausia oli pakko miettiä, miten voisi kuolla tekemättä
itsemurhaa. Kaikesta huolimatta näille ihmisille vielä tänäänkin etsitään
ymmärrystä ja vedotaan vain ihmisen puutteellisuuteen. Tietyn auktoriteetin
hyväksyminen katsotaan luvaksi tehdä mitä vain, etenkin kun joukko muutenkin on
niin pieni!
Todella pelottavaa kaikessa on se, että täten on
vedetty mukaan valheeseen ja suunnattomaan petokseen merkittävä
jumalanpalvelija ja hänen mukanaan valtava määrä ihmisiä eri maissa. Oikeastaan
kukaan ei selvästi halua kutsua tätä kaikkea oikealla nimellään, veljellisen rakkauden
tähden! Veljellisen rakkauden, ketä kohtaan? Tuho työmme ja ihmisten keskellä
on selvästi nähtävissä siinä määrin, että voimme puhua itsemurhista, epämääräisistä
kuolemantapauksista, pahoista sairauksista, lukemattomista
mielenterveysongelmista ja jopa insestistä, joka kaikin tavoin halutaan
piilottaa ja unohtaa, jättää taakse, jumalallisen rakkauden tähden! Suurin osa
saarnamiehistä käytti itsensä korottamiseen kätkettyä tai selvästi näkyvää
panettelua siinä määrin, ettei aikanaan oikein uskaltanut aukaista saapunutta
postia.
Kaikki tämäkö tulee jättää taakse menneisyytenä, ja
elää nykypäivää tai tulevaisuutta iloiten ja kiittäen? Kyllä,
paradoksaalisesti, mutta olisiko sittenkin parempi repäistä ihokkaansa ja
todeta, että elimme enemmänkin saatanan synagogassa kuin Jumalan Seurakunnassa?
Ei ole kysymys tuomitsemisesta, vaan totuuden julkituomisesta, etenkin kun
olemme särkeneet niin suuren määrän sieluja rakkaudettomalla totuuden esittämisellämme!
Yksi järkyttävimmistä kokemuksista oli se, kun
useampikin vaikuttaja totesi kaiken vääryyden keskellä: ”Todellinen Jumalan
valittu tulee mukaan ja totuuden tuntoon täysin riippumatta meidän kaikesta
vääryydestämme ja pahuudestamme!” Voisiko kukaan ”todellinen uskovainen” sanoa
mitään rienaavampaa tai järkyttävämpää! Ihmiset siis antoivat itselleen
oikeuden olla vajavaisia ja puutteellisia ihmisiä siinä määrin, ettei
kirjoittaja muista kuin korkeintaan kolme kertaa neljänkymmenen vuoden ajalta,
kun joku jollakin tavoin pyysi anteeksi jotakin! Itsesäälin kyyneleitä on
jäänyt mieleen, mutta ei juurikaan katumuksen ja parannuksen kyyneleitä.
Jos ”todella uskovainen” isä on maannut tyttärensä
kanssa, ei sitä haluta tuomita, vaan seurakunnan tulee rakkaudessa vaieta,
vaikka tytär olisikin kadottamassa mielenterveytensä. Tulee turvautua
rukoukseen, ei maallisiin auttajiin. Kuinka moni keskellämme onkaan ajautunut
ennenaikaiseen kuolemaan, koska häntä on kielletty etsimästä lääkärin apua! En
häpeä tunnustaa Herraa Jeesusta Kristusta, mutta rehellisesti sanoen vältän
kutsumasta itseäni uskovaiseksi kaiken sen jälkeen, mitä olen joutunut
todistamaan entisen piirini keskellä. Osaltaan, muutamia aitoja ihmisiä lukuun
ottamatta, oli enemmänkin kysymys saatanan synagogasta tai hullujen huoneesta,
kuin Jumalan seurakunnasta. Siksi kai eräs hyvä ystävä antoi minulle tittelin
”ihmissuhdekouluttaja”, mitä käytän hyvin mielelläni, uskoen voivani palvella
ketä tahansa apua tarvitsevaa kanssamatkaajaani, riippumatta siitä mihin
seurakuntaan hän kuuluu.
Järkyttyneenä toimin tässä virassani, tietoisena
siitä, että valtaosa tietämystäni kaikesta pahuudesta on peräisin tuosta
työstäni erilaisten seurakuntalaisten keskuudessa, jossa palvelin ihmisiä yli
kolmekymmentä vuotta. Miten voin tietää niin valtavan paljon henkisestä
väkivallasta, narsismista, psykopatiasta? Olinhan suurimman osan aikaani
uskovaisten keskuudessa!
Siksi onkin todella elämän ja kuoleman välillä
ratkaiseva kysymys siitä, kuinka tuomion tulee alkaa Jumalan seurakunnasta. Me
voimme ratkoa asioita ja esiintyä vanhurskaina tuomareina ilman että meillä
olisi kosketuskohta iankaikkisuuden kanssa. Meidän todellisuudellamme ei ole mitään
merkitystä iankaikkisen todellisuuden kanssa. Me emme muuta mitään, ratkaiseva
on se iankaikkinen ja todellinen muuttumattomuus, johon meidän on kaikkine
olemuksinemme etsittävä kosketusta. Me emme muuta, me emme todellisuudessa auta
ketään, vaan ainoa todellinen muutos tulee meidän ulkopuoleltamme, sieltä,
missä ei ole vaihteen varjoa, missä Jumaluus asuu.
Kukaan ei riitele yksikseen!???
Miksi kirjoitamme vieläkin kaikesta tästä, mikä niin
halukkaasti tahdotaan unohtaa ja jättää taakse? Tulisiko meidän nyt viimeinkin
todella tarmokkaasti tuomita nämä väärät ihmiset? Me emme tuomitse ihmisiä,
vaan asioita. Tuomiovalta kuuluu ainoastaan suurelle tuonpuoleiselle, josta
emme uskovaisuudestamme huolimatta ymmärrä juuri mitään – eikä meidän
tarvitsekaan ymmärtää. Mutta asioiden tuomitseminen on suoranainen
velvollisuutemme, vaikka emme ehkä olekaan sitä oikealla tavalla ymmärtäneet
tähän päivään asti. Aikanaan esitettiin kysymys: Mitä arvelette Kristuksesta?
Me mielellämme vastaamme tähän mahdollisimman positiivisesti, haluten tuoda
julki rakkautemme ja kiitoksemme Häntä kohtaan, jota ilman jäisimme vaille kaikkea
tuonpuoleista. Ajallisina ihmisinä meitä odottaisi vain omasta mielestämme
julma tuomio. Siksi meidän tulee tuomita itsemme ja kaikki vääryys. Vääryyttä
emme opi tuntemaan siihen paneutumalla ja Saatanan syvyyksiä tutkimalla, vaan
arvioimalla Kristus oikein. Tiedämme varmuudella mikä ei kuulu Häneen ja Hänen
seurakuntaansa. Kaikki ulkopuolelle jäävä on vääryyttä ja syntistä, mistä
meidän tulee erottautua.
Monet meistä ovat kiusaantumiseen ja tuskastumiseen
asti kipuilleet näiden asioiden johdosta. Syynä on myöskin ollut hyvin
korkealta taholta tullut väärä opetus (vääriin tietoihin ja näkemyksiin
perustuva), joka on kätkeytynyt niin suureen määrään totuutta. Tämä väärä
opetus ja asennekasvatus ei varmaankaan ole ollut tarkoituksellista, mutta
vilpitön erehdys ei puolusta asian vääryyttä.
On surullista se, että jollakin suurella
jumalanmiehellä voi olla ainutlaatuinen kutsumus, mutta silti tietyllä alueella
hänellä on hyvin suuri ja vakava sokea kohta. Häneltä näyttää puuttuvan suuri
määrä ihmistuntemusta ja henkien erottamisen kykyä – ainakin jollakin alueella.
Siksi on mahdollista informoida häntä omilla näkemyksillä, jotka joskus
perustuvat jopa suoranaiseen mielisairauteen. En voi kehuskella ammattitaidollani,
mutta usein näen ensi silmäyksellä jollakin ihmisellä olevan mielenterveysongelmia,
mutta nämä suuret julistajat eivät näytä huomaavan mitään, vaan luottavat
sokeasti näiden ihmisten illuusioihin.
Tuo suuri määrä valheellisuutta, joka osaltaan
perustuu mielensairauksiin ja jopa luonnehäiriöisiin väärinkäsityksiin, on
ollut suuri kysymysmerkki kaikkien näiden vuosien aikana. Onko näillä ihmisillä
sokea ja kuuro jumala, joka on tullut vanhuudenhöperöksi? Kuinka he voivat elää
koko elämänsä valheessa, tuhoten ihmiselämiä ympärillään ilman minkäänlaisia
omantunnon puistatuksia? Onko heillä ollenkaan omaatuntoa? Jos ei ole, niin
ovatko he sitten psykopaatteja tai vain luonnehäiriöisesti käyttäytyviä? Joka
tapauksessa heissä on suuri määrä narsistisen persoonallisuushäiriön piirteitä,
joista osa on niin kätkössä, ettei kukaan asiaa tuntematon edes osaa epäillä
mitään.
Miksi sitten elämä näiden ihmisten lähellä on ollut
niin vaikeaa ja mahdotontakin? Olemme nyt yli kuuden vuoden ajan yrittäneet
viedä eteenpäin todellista tietoa siitä, että on olemassa ihmisryhmä, jonka kohdalla
ei päde väite: kukaan ei riitele yksikseen. Sadat esimerkkitapaukset
todistavat, että on olemassa suuri määrä ihmisiä, joihin on ikään kuin tietokoneohjelmana
tallennettu käyttöjärjestelmä, joka saa heidät uskomaan, että heidän elämänsä
on mahdotonta elää ilman riitaa, eripuraisuutta. Heidän on suorastaan pakko
aikaansaada ristiriita – se on heidän elinehtonsa, jota ilman elämä ei ole
mahdollista.
Tätä on pakko ajatella kun katselee menneitä
ristiriitojen täyttämiä vuosikymmeniä. Kuinka ahdistavaa ja masentavaa olikaan
todeta jälleen kerran päädyttävän ristiriitaan, joka tuntui täysin käsittämättömältä
ja josta kuitenkin syytettiin kirjoittajaa tai jotakuta muuta – ilman
pienintäkään todistetta tai järjen hiventä. Kun ihmistä tarpeeksi usein syyttää
jostakin, aiheettomastikin, alkaa se saada aikaan itsesyytöksiä. Ihmisen ei
tarvitse olla huono itsetunnoltaan, syytä ei tarvitse etsiä lapsuudesta -
jossakin vaiheessa masennus alkaa vallata mieltä siinä määrin, että
kirjoittajakin todella muutaman vuoden ajan mietti miten voisi kuolla tekemättä
itsemurhaa. Ymmärrätkö ystäväni, miksi nyt kirjoitan näistä asioista, toivoen
jokaiselle osapuolelle Jumalan siunausta ja sijaa tulevassa maailmassa?
On tutkittu asia, että uskonnollisella alueella
ihminen voidaan rikkoa kaikkein pahinten. Kunpa Jumala rakkaudessaan soisi
meille tuollaisen hetken mahdollisimman syvällisenä, mikä minulla oli tänä
aamuna. Me olemme oppineet arvioitsemaan ja punnitsemaan elämäämme niiden hengellisten
olosuhteiden mukaan, mitkä nyt vallitsevat. Mutta vaikean leikkaukseni jälkeen
joudun ajattelemaan kuolemaa melkein päivittäin, ja luottamus omaan
arviointiini on kadonnut niin pahasti, että joudun huutamaan Jumalalta apua ja
kykyä nähdä kaikki Hänen näkökulmastaan.
Viime viikkojen aikana olen joutunut todella huonona
kiittäjänä toteamaan useampaan kertaan, että jollei Jumala minua auta, ei mistään
tule mitään. On kai tärkeätä minun ymmärtää, mitä niin lukemattomien ihmisten
mielessä liikkuu, kun seurakuntakaan ei enää ole kykenevä tuomaan todellista
apua. Ihmiset ovat epätoivoisia, ja uskovaiset nukkuvat peittojensa alla,
toivottaen muillekin hyviä unia.
Tämän maailman muoto on katoamassa siinä määrin, että
tuntuu uskomattomalta se unenmäärä, mitä uskovaiset vieläkin tarvitsevat. Me emme
muuta mitään, mutta nyt tulisi kaikkialta kohota sellainen hätähuuto taivasta
kohden, että oikeanlaiset ja todelliset ovet avautuvat kautta maailman. Tämä ei
kuitenkaan tapahdu siten kuin ihmiset odottivat Jeesuksen aikana ja vieläkin
odottavat. Mikään kirkkokunta ei tule saamaan erikoista siunausta ja Jumalan
vierailua, vaan tuleva Jumalan toiminta on oleva särkyneiden ja avuttomien
ihmisten keskuudessa. Tulee toki suuri maailmanlaajuinen ”herätys”, joka
kuitenkaan ei muuta ihmisiä, vaan tyydyttää eräänlaisia hengellisiä odotuksia.
Ihmiset saavat hengellisyyttä korvasyyhyynsä!
Millaisia uskovaisia me oikein olemmekaan, kun mitä
älyttömimmätkään asiat eivät hetkauta meitä! Meidät on kutsuttu Aabrahamin
siemenenä, ihmisinä, olemaan ihmisiä ihmisille. Me emme ole enkeleitä, eläimiä
olemme jossakin määrin, mutta meillä on ihmeellinen kyky muuttua käsittämättömiksi
olioiksi, jotka eivät pysty muitakaan kohtelemaan ihmisinä. Arkipäivät olemme
muille näkymättömiä, ja viikonlopuksi muutumme käsittämättömiksi, niin kuin
eräs adventtiuskovainen totesi. Jossakin kohtaa meidän on alettava olla ihmisiä
toisillemme. Kuinka kauaksi tulevaisuuteen haluat sen siirtää, sillä olemme
vastuussa jokaisesta päivästämme? ”Mitä te olette tehneet yhdelle näistä pienimmistä…
sen te olette tehneet Minulle!”
Olisiko minulla syytä murheeseen jos vain minua
kohtaan olisi tehty vääryyttä? Vai olenko kokonaisuudessaan väärä, kun en ole
halukas unohtamaan pahuutta ja valmis kääntämään toisenkin posken? Itse asiassa
kaikki Sanassa kerrotut negatiiviset asiat on tarkoitettu meille varoitukseksi,
ei puolustukseksi. Seurakunnallisia erimielisyyksiä on niin kauan kuin muistan,
puolusteltu Paavalin ilmaisulla: täytyyhän teidän keskuudessanne olla
puolueitakin. Jokainen raitis ja oikeamielinen lukija käsittää kyllä, mitä
jumalanmies tarkoittaa. Tässä törmäämmekin yhteen tämän ajan vakavimmista
ongelmista. Toistamiseen olen viimeisten viikkojen aikana kuullut mielipiteitä,
joissa puhutaan Uuden Testamentin kirjeistä ja todetaan pulmallisten asioiden
olevan Paavalin näkemyksiä, Paavalin kirjoituksia. Todellinen Jumalan lapsi
tietää täydellä varmuudella, että kaikki kirjoitettu on Jumalan Sanaa
riippumatta siitä onko sen aikanaan puhunut tai kirjoittanut Jeesus tai
apostolit.
Muistuttakaamme tässä yhteydessä, mitä mainitsin tämän
kirjoituksen alussa. Me emme ole tekemisissä vain jonkin seurakunnan, kirkkokunnan
tai ryhmittymän kanssa. Emme myöskään voi rakentaa mitään jonkin yksittäisen
ihmisen varaan, on hän kuka tahansa. Herran Jeesuksen Kristuksen täytyy
kaikessa olla ensimmäisellä sijalla, koskee se sitten mitä elämämme aluetta
tahansa, myöskin kastetta. Me olemme vielä vajavaisia ihmisiä, uskovaisuudesta
huolimatta, mutta kaiken näkymättömän ja iankaikkisen tulisi olla meille
Jumalan pelon aikaansaajana. Nyt ihminen on ottanut itselleen ennennäkemättömiä
vapauksia, ja toteutuu sama mitä Mooseksen kirjassa sanotaan: kukin tekee sitä,
minkä itse oikeaksi havaitsee. Me voimme todellakin perustella Raamatulla minkä
tahansa harhaopin, olkoon se kuinka absurdi tahansa. Tämä kuitenkin edellyttää
vapaamielistä irrallisten kohtien yhdistelemistä oman mielen mukaisesti.
Mainitkaamme esimerkkinä nykyinen kaatumisilmiö.
Lukemattomat julistajat ja tutkijat löytävät sille vaikka minkälaisia puolusteluja,
mutta totuus on, ettei Jumalan Sana tunne sellaista käsitettä positiivisessa
mielessä ollenkaan. Raamatussa on vain kaksi kohtaa, joissa kaadutaan taaksepäin,
kummassakin kuolemaksi. ”Kun hän mainitsi Jumalan arkin, kaatui Eeli
istuimeltaan taapäin portin viereen, taittoi niskansa ja kuoli; sillä hän oli vanha
ja raskas mies.” (1.Sam.4) Toinen on Jesaja 28:13: ”’Niinpä on Herran sana
oleva heille: "Käsky käskyn päälle, käsky käskyn päälle, läksy läksyn
päälle, läksy läksyn päälle, milloin siellä, milloin täällä’, niin että he
kulkiessaan kaatuvat selälleen ja ruhjoutuvat, että heidät kiedotaan ja
vangitaan.”
Kristilliseen elämään on siis kaiken kaikkiaan
hyväksytty valtava määrä asioita, joilla näyttää olevan jonkinlainen
raamatullisuus, mutta jotka eivät kuitenkaan pidä yhtä kokonaistodistuksen
kanssa. On helppoa sulkea silmät niiltä teksteiltä, jotka vastustavat
näkemystämme. Mutta se olemassa oleva näkymätön todellisuus, joka ympäröi meitä,
toimii ainoastaan täydellisessä harmoniassa pienintä yksityiskohtaa myöten. Me
emme voi muuttaa mitään, vaan meidän on muututtava ja mukauduttava siihen maailmaan,
joka on ennen maailman perustamista ollut Jumalamme mielessä. Jumala ei
oikeastaan ole ollenkaan uskonnollinen, me ihmiset olemme uskonnollisia
miljoonissa eri variaatioissa. Jumala on olemukseltaan MINÄ OLEN, ja
voidaksemme olla mekin, on meidän kuljettava Hänen tiellänsä, oltava
kosketuksissa iankaikkisuuteen jo tämän elämän aikana. Kuolema ei muuta mitään,
se vain siirtää meidät tuohon toiseen ulottuvuuteen, joka on lähempänä kuin
kukaan osaa aavistaa.
Miksi vasta nyt näen kaiken tämän? Ihmisen on mentävä
kyllin alas voidakseen nousta hengellisiin ilmapiireihin. Mikä niin suuresti
vaivaa mieltäni, että yhä uudelleen otan nämä asiat esiin? En ole niinkään loukkaantunut
siihen, miten minua on kohdeltu. Ei ole niinkään kauheaa se, mitä veljilleni ja
sisarilleni on tehty. Ei ole kauheinta se, että tietyt ihmiset joukolla ovat
asettuneet portin eteen ja estäneet muitakin menemästä sisälle.
Kauhistuttavinta on se, että olemme kurittomina lapsina, tai jopa vihollisen
lapsina, antaneet täysin väärän kuvan Herrastamme! Jos lukemattomat ihmiset
valheellisesti antavat ymmärtää olevansa Jumalan lapsia, vaikka eivät ole
missään suhteessa uudestisyntyneitä, ei sekään ole niin kauhistuttavaa kuin se,
että ns. todelliset uskovaiset käyttäytyvät täysin vastoin kaikkea sitä, mitä
jumalanlapsilta odotetaan!
Tietynlainen kätketty pahuus oli niin kokonaisvaltaista,
ettei sitä kukaan suostunut pitämään totena. Miten lyhykäisyydessään voimme kuvata
asiaa? Niin kuin aina, kysymys oli valtataistelusta, vallan käytöstä, nimimerkin
kuka meistä on suurin alla. Kaikki keinot olivat sallittuja, tavoite oli
tärkein. Kaikki ihmispalvonta, josta olemme puhuneet, ei todellisuudessa
kohdistu siihen henkilöön, jonka olemme korokkeelle nostaneet, vaan
vuosikymmenien kokemuksen perusteella uskallan väittää, ettei kukaan
todellisuudessa palvo tuota korotettua henkilöä. Ainakin uskonnollisella
alueella jokainen harras palvoja loppujen lopuksi palvookin omia näkemyksiään
ja omaa itseään tuossa korotetussa hahmossa. Niin kauan kuin kaikki tapahtuu
oman mielen mukaisesti, säilyttää palvonnan kohde asemansa, mutta kun jotakin
erikoislaatuista tapahtuu, valitaan helposti uusi kohde, jossa omat ajatukset
ja mieltymykset voivat levätä. Kaikki tämä on äärettömän petollista ja
eksyttävää, tietynlaisen hyvyyden varjolla tapahtuvaa, niin etteivät ihmiset
ollenkaan käsitä koko asian mielettömyyttä ja suoranaista epäraamatullisuutta. Saatana
on saanut ihmisen kumartamaan itseään jossakin ihmisessä, joka toimii hänen
sijaisenaan, itse sitä ehkä ollenkaan tiedostamatta! Narsistinen mieli ei halua
edes ajatella sellaista mahdollisuutta, ja joka suostuu tällaiseen palvontaan,
tekee todella suuren virheen ja tuhoaa mahdollisesti kaiken hyvän vaikutuksen,
ainakin rajallisesti, jos ei sitten kokonaisvaltaisesti.
Me ainakin Suomessa tiedämme näkemyksestä, joka on
vuosikymmenien ajan vallinnut niin täällä kuin monissa maissa. Uskotaan ja opetetaan,
että Jumalalla tässä ajassa olisi vain yksi henkilö, jota Hän käyttää, eikä
kukaan muu ole kykenevä julistamaan Jumalan Sanaa oikealla tavalla. Olen
halunnut ottaa asian esiin tämän ihmisen kanssa, mutta kysymykseeni en ole
saanut vastausta, vaan minua on ainoastaan tuossa yhteydessä syytetty väärästä
asenteesta veljiä ja sisaria kohtaan. Jokainen Jumalan Sanaa tunteva tietää
tällaisen ajattelun olevan totaalisen epäraamatullisen ja tuhoisan. Minua on
kielletty puhumasta ja kirjoittamasta mitään, ja nämä ihmiset laulavat ja
rukoilevat, mutta kaikki julistus tulee armoitetun julistajan äänitteiltä. Tämä
on ollut kautta vuosien seikka, joka on tuhonnut lähes totaalisesti kaiken
työni Jumalan valtakunnassa. Voin todeta Paavalin tavoin: ”Minä sanon totuuden
Kristuksessa, en valhettele - sen todistaa minulle omatuntoni Pyhässä Hengessä
- että minulla on suuri murhe ja ainainen kipu sydämessäni.” (Room.9)
En voi ymmärtää niitä ihmisiä, jotka rauhoittelevat ja
kehottavat jättämään kaiken sikseen. Tiedän, etten minä voi muuttaa mitään,
mutta ainakin sisimpäni huutaa Jumalan puoleen ja pyytää Häntä selvittämään
tämän niin suureksi kiroukseksi tulleen asian. En halua kenenkään tuhoa, mutta
jokin sisimmässäni näkee tulleen hetken, jossa Ananiaan ja Safiiran tuomiota
tarvitaan Jumalan Seurakunnassa. Kysymys ei ole oikeastaan ollenkaan meidän
asiastamme, ihmisten asiasta, saati sitten yhden ihmisen asiasta. Kysymys on
Kaikkivaltiaan Jumalan asiasta, Hänen seurakunnastaan, joka on taivaallisten
lakien alainen. Minun Jumalani on sama eilen ja tänään ja iankaikkisesti, eikä
mikään luotu tai tekemisemme, olemisemme ole Häneltä salassa. Kuinka me voimme
antaa itsellemme sellaisia oikeuksia, mitä vuosikymmeniä olemme joutuneet
seuraamaan? Tuho ei ole mitään rajattua tai pienimuotoista, vaan oikeastaan
voimme puhua ainakin näkyvällä tasolla täydellisestä katastrofista. Tämä ei
koske vain meidän ehkä pienehköä ryhmäämme, vaan sama henki on työssä kaikissa
hengellisissä yhteisöissä, poikkeuksetta. Vallanjano on käsittämätön
todelliselle jumalanlapselle, sillä se on ottanut valtaansa ihmisiä
siivoojamummosta paaviin asti.
Jos aiomme selvitä tulevista koettelemuksista ja
kaikesta maanpiiriä kohtaavasta, on meidän löydettävä aivan uudella tavalla nöyrän
palvelijan asema. Me tarvitsemme aitoa, ylhäältä avatusta portista virtaavaa
herätystä, joka todella muuttaa meidät taivaallisen kuvan kaltaisiksi hengeltämme
ja tuo virvoituksen myöskin kehoillemme Jumalan Sanan lupausten mukaisesti.
Todellista herätystä ei ole kuitenkaan ilman todellista synnintuntoa. Olemmeko
oikeastaan koskaan vielä olleet todella syntisiä ja anoneet Jumalan armoa? Kovuutemme
ainakin viittaa siihen, ettei meille kovin paljon ole anteeksi tarvinnut antaa.
Minä en tarvitse anteeksipyyntöä itseni takia. On vain
niin uuvuttavaa ja raskasta vaeltaa vihamielisyyden ilmapiirissä, syyllisenä ja
rikollisena. Minä todella tunnen ne henkivallat, jotka tietyt ihmiset ovat oikeuttaneet
käymään kimppuuni väärien syytösten saattelemana. Olen syntinen ja vajavainen
ihminen, olen tehnyt paljon virheitä ja rikkonut niin Jumalaa kuin ihmisiäkin
vastaan, mutta koskaan ei minua ole syytetty siitä, mitä todella olen tehnyt.
Tämä on todella pelottava asia, ja näen tänään selvemmin kuin koskaan
aikaisemmin, ettei tämä rikkomus olekaan tapahtunut minua vastaan, vaan Jumalan
työtä vastaan. Milloinkaan ei ole osoitettu minun puhuneen tai kirjoittaneen
jotakin Sanan tai edes hyväksymiemme opetusten vastaisesti. Kysyessäni mistä
minun syytetään, vastasi tunnettu sveitsiläinen johtaja: Sinun ei tarvitse sitä
tietää! Jos tässäkin yhteydessä esitän kysymyksen siitä, millaisen yhteisön
kanssa oikein olemme tekemisissä, voidaanko minua syyttää siitä?
Tuomion on todella alettava Jumalan huoneesta. Parasta
olisi, että itse pyytäisimme se alkamista, sillä silloin meillä vielä on
toivoa. Rakkaus ei saa meitä vaikenemaan, vaan jos läheisemme todella on
vaarassa sielunsa vahinkoon, saa rakkaus meidät toimimaan joskus kovaltakin
vaikuttavalla tavalla. Uuden Testamentin todistuksen mukaan jotkut henkilöt
luovutettiin Saatanan haltuun sielun pelastumiseksi. Miksi kukaan ei koskaan
ole ottanut näitä asioita edes keskustelun aiheeksi? Onko rakkaudellisuutemme
sittenkin ollut rakkaudettomuutta, halutessamme välien säilyvän niihinkin
ihmisiin, joiden ihokastakin meidän olisi tullut varoa koskettamasta?
Markku Vuori
Copyright 2009
vuorimarkku@gmail.com
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti