UUDENVUODEN AATTO
2012
Uskon Herran johdattaneen tämän noin kymmenen vuotta vanhan
kirjoituksen käsiini tänä aamuna.
Jonkin verran ennen tätä kirjoitusta Saksassa suuri sananjulistaja tuli
tervehtimään minua kertoen kuinka hänelle vakuuttavasti oli esitetty, että Markku
Vuoren kiertokirjeet ovat niin kauheita, ettei kukaan voi niitä lukea. Asian vahvistukseksi
hän löi molemmin käsin päätään. Olen vakuuttunut siitä, että tämä on yksi
”kauheimmista”, joten Sinun on suorastaan pakko lukea se ja antaa jonkinlainen
kommentti!
Luettuasi lähetä se jollekin tutullesi kuullaksemme hänenkin
mielipiteensä!
Todella siunattua Uutta Vuotta Sinulle ja rakkaillesi!
Syyllinen, syyllinen
Olen jostakin syystä
saanut olemukseeni suuren määrän asioita, joista en ollenkaan pidä. Missä
määrin itse olen syyllinen siihen kaikkeen, on jo toinen kysymys.
Niin, käsite
syyllisyys ei ole kaukana kenestäkään meistä, ja jossakin määrin, ajoittain
suunnattomasti, tämä asia painaa mieltä jopa tuskastumiseen ja ahdistukseen
asti. Syyllinen, syyllinen, syyllinen, kuka on syyllinen? Uskonelämässäkin
näyttää siltä, että vastoinkäymisten kohdatessa ensimmäiseksi herää kysymys
syyllisyydestä. Mutta onko tämä kaikki missään suhteessa Jumalan lasten
keskuuteen kuuluvaa asiaa?
En voi ehkä milloinkaan unohtaa sitä, kuinka istuin
eräässä kotikokouksessa, ja olin tuskin uskoa korviani, kun vieraileva
pääpuhuja totesi: ”En olisi uskonut sitä todeksi, mutta löysin itsestäni vielä
yhden negatiivisen piirteen.” Onko hänen elämässään todella niin pieni määrä
syyllisyyttä, vai onko tämä toteamus todellisuudessa osoitus jostakin paljon
suuremmasta syyllisyydestä kuin mitä voisi heti ajatellakaan?
Ihmiskunta on kokonaisuudessaan kautta koko
uusitestamentillisen ajan kantanut yllänsä musertavaa syyllisyyttä siitä
huolimatta, että eri kirkot ja yhteisöt ovat koko ajan olleet julistamassa armoa
ja anteeksiantoa. Vai olisiko niin, että juuri siitä syystä syyllisyys on
saavuttanut sellaiset mittasuhteet? Vai mistä voi johtua se, että kaikkein
hurskaimpienkin uskovaisten piirissä riippumatta kirkosta tai kirkkokunnallisuudesta
on niin vähän vapautuneita, iloisia, luottavaisen sydämen asenteen omaavia
sieluja?
Me olemme kautta aikojen tahtoneet erottaa toisistaan
hengellisen ja sielullisen ja ruumiillisen, käsittämättä ollenkaan sitä, kuinka
toisiinsa sitoutuneita nämä asiat ovat. Ne ovat itse asiassa koko laajuudeltaan
kuvattavissa, ei kolmeksi erisuuruiseksi ympyräksi, vaan kolmeksi yhtä suureksi
ympyräksi, jotka asettuvat hämmästyttävällä tavalla täysin toistensa päälle.
Pelkkä hengellinen julistus, vaikka se olisi kuinka
totuudellista ja vapauttavaa, ei yksin riitä tuomaan ahdistetuille sieluille
heidän kaipaamaansa lohtua, vapautusta ja onnellisuutta. Meidän on nähtävä
jokainen ihminen ainutlaatuisena, Jumalan luomana yksilönä, persoonana. Kukaan
ei Jumalan luomisen perusteella ole toisensa kopio, vaan jokainen on oma
kudoksensa, jonka kaltaista ei ole toista. Siksi sielunhoidollisessa työssä,
mitä itse asiassa on koko kristillisen sanoman julistus muodossa tai toisessa
(tai ainakin pitäisi olla) tulee huomioida kaikki nämä ihmisen ominaisuudet tai
puolet.
Yksi suurimmista ongelmista ihmisen elämässä on jo
hänen paratiisista karkottamisensa jälkeen syntynyt ajatus siitä, ettei mitään
saa ilmaiseksi, eli kaikki on ansaittava. Uskotaan, että kaikesta on maksettava
tietty hinta, ennen kuin mitään voi omaksua itsellensä kuuluvaksi. Ihminen
kärsii suunnattomasti, etenkin tässä ajassa, eikä pienin kärsimyksen aihe ole
todellinen tai keksitty syyllisyys. On helppo julistaa armoa, anteeksiantamusta
itsestään selvänä asiana – se on sitä ehkä julistajalle – mutta ahdistuneen
ihmisen on todella vaikea käsittää mistä on kysymys. Kaikki on maksettu, kaikki
on sovitettu, Jumala on maksanut hinnan. Siitä huolimatta ahdistunut ihminen
huokaa raskautettuna: ”Se on liian yksinkertaista!”
Ihmisille näyttää olevan uskomatonta se, että heidän
syyllisyytensä voitaisiin poistaa ilman että he tekisivät jotakin sen hyväksi,
maksaisivat sen tavalla tai toisella. Tämä kaikki on aivan kuin geneettisesti
meidän perimässämme, estäen meitä saavuttamasta sitä, mitä Jumalan armo meille
todellisuudessa tarjoaa, paremminkin sanottuna: ON JO ANSAINNUT MEILLE! Tämä
vertauskuva geneettisestä perimästä ei ehkä olisi niin kohdalleen osuva, ellei
kaikki kristillinen kasvatus ja opetus omalla panoksellaan olisi sellaisella
tavalla tukenut tätä niin kohtalokasta ajatusta ja ominaisuutta ihmisessä.
Ajatelkaamme vain kaikkea pimeässä keskiajassa tapahtunutta armon kaupittelua
aneiden ja katumuksen muodossa. Meidän aikamme ei missään suhteessa ole vapautunut
kaikesta tästä perimästä, vaikka niin usein tahdotaankin uskotella meille.
Samat perinteiset ajatukset ja omaksutut asiat ovat vain saaneet tälle
vuosisadalle ominaisen hienostuneen leiman, niin että vaikka puhutaan armosta
ja lahjasta, niin viimeistään kolehdin keräämisen yhteydessä vedotaan ihmisen
omaantuntoon.
Ne jotka eniten kaipaavat ja janoavat armoa, ovat
kaikkein heikoimmassa asemassa todella vastaanottaaksensa sen, koska se on
vastoin ihmisen sisäistä näkemystä. Surullisinta on todella se, että
heikoimmassa asemassa olevan ihmisen sisimpään tämä maksamisen periaate on
syvimpään juurtunut, kun taas moni rikas ja menestynyt ihminen pitää itsestään
selvänä sitä, että kaikki hyvä ja onnellinen kuuluu hänen elämäänsä. Hän on elämällään
ja ansioitumisellaan varmistanut itsellensä paikan niin tässä kuin tulevassakin
elämässä.
Meidän maassamme on käsite rippi melko tuntematon
käsite, vaikka se koko katolisessa maailmassa on olennainen osa tuota uskoa.
Ehkä juuri katolisesta leimasta johtuen koko asia on jo nimensä perusteella
sijoitettu kategoriaan: tosiuskovaisten touhua. Jos olisi omaksuttu jokin muu,
enemmän todellisuutta vastaava nimi, suhtauduttaisiin asiaan ehkä toisin.
Kysymyshän on itse asiassa syntien tunnustamisesta, todellisesta katumuksesta,
sydämessä tapahtuvasta itsetutkistelusta, johon aivan olennaisena liittyy
sitten anteeksiantamuksen kokemus sen kautta, että joku kanssamatkaaja julistaa
armon ja anteeksiantamuksen tunnustettujen asioiden ylle.
Minä en kannata katolista rippiä, mutta jo pelkkä
terve järki sanoo, että asiassa on todella paljon perää, ja olisi paljon
vähemmän sielullista jatkuvaa ahdinkoa ja tuskaa, jos meidänkin maassamme
voitaisiin tätä asiaa toteuttaa protestanttiselta pohjalta perusajatuksena, ei
katoliseen uskoon läheneminen, vaan avun tuominen ahdistuksessa oleville
ihmisille. Mutta kaikki tämä on mahdollista vain henkilöiden kautta, jotka itse
ovat kokeneet päivittäisen armon ja anteeksiantamuksen, sillä me voimme antaa
eteenpäin vain sitä, mitä meillä itsellämme on, emme yhtään enempää!
Saamme varmastikin kiittää suuresta osaa henkistä
ahdistusta ja tuskaa julistajia, jotka ovat kylläkin täyttäneet suunsa suurella
määrällä suuria sanoja, mutta jotka eivät todellisuudessa ole omassa sydämessään
omaksuneet murto-osaakaan siitä, mitä muille totuutena ja vapauden evankeliumina
julistavat. Voidaan siis oikeutetusti esittää yhä uudelleen kysymys: Miksi
kirkko, seurakunnat, uskonnolliset yhteisöt, sen sijaan että olisivat tuoneet
vapautuksen, armon, ilon ja rauhan jäsenillensä ja koko maailmalle – miksi he
sen sijaan ovat jättäneet jälkeensä vain murskautuneita, toivottomuuteen ajautuneita
sieluja?
Ihmiset harjoittavat hartautta, käyvät ripittäytymässä,
suorittavat pyhiinvaellusmatkoja (eivät ainoastaan katoliset, vaan kaikki
protestanttisetkin jonkun suuren julistajan luo, tai johonkin erikoisen
armoitetuksi näkemäänsä seurakuntaan) ikään kuin osoitukseksi suuresta
uskostaan, mutta mikä on todellisuus? Eikö olekin niin, ettei ihminen sittenkään
usko olevansa armosta pelastettu, ei usko syntiensä olevan anteeksi annetut,
koska jatkuvasti yhä uudelleen astuu papin tai julistajan eteen samojen
asioiden kanssa? Eikö enemmänkin ole kysymys epäilyksestä, joka velloo hänen
sielussaan sinne tänne, saaden vahvistusta päivittäisistä epäonnistumisistaan
ja todellisista tai kuvitelluista moitteista toisten matkaajien taholta?
Varmuuden vuoksi tehdään vielä näin ja näin, varmuuden vuoksi, yhä uudelleen ja
uudelleen!
Eikö olekin niin, että me ikään kuin velvollisuudesta
ja kuulijoiden toivomuksesta puhumme virheistämme ja epäonnistumisistamme, etsien
ihmisten hyväksyntää, koska jokainenhan odottaa jokaisen olevan yhtä vajavainen
kuin toinenkin. Me emme yksinkertaisesti jaksa uskoa, että kaikki on maksettu,
sovitettu, että me todellakin voisimme edes hiukan muuttua toisenlaisiksi, paremmiksi.
Jos joku todistaa muuttumisestansa, me emme jaksa uskoa sitä todeksi, vaan
pyrimme masentamaan hänet koviksikin sanoiksi pukemillamme epäilyksillä.
Miksi ripittäytyä, miksi pyytää jatkuvasti anteeksi
jotakin, mikä monesti tuntuu itselle vieraalta, mutta joka niin sitkeästi
kuuluu jokaisen ihmisen elämään? Anteeksiantamukseen uskotaan yleisesti,
teoriassa, mutta sen käytännössä uskomisen katsotaan osoittavan nöyryyden ja
katumuksen puutetta. Niin, katua pitää siis itse katumisen tähden? Vuodesta
toiseen, vuosikymmenestä toiseen? Onko siinä itse asiassa mitään järkeä, katuva
läheiseni?
Osa syyllisyydestämme on itsestään selvää, joko
itsellemme ja läheisellemme selvästi näkyvää, ja osa siitä on tiedostamatonta,
jota viimeistään sairaalloinen mieli alkaa kaivella esiin, mitenkäs muuten kuin
kaikkein hurskaimpien ja vakavimpien julistajien armoa tihkuvan julistuksen
kautta: me kaikki olemme syyllisiä, me kaikki olemme rikkoneet, me kaikki… me
kaikki… (tietenkään ei julistaja, joka vaatimattomuudessaan ja nöyryydessään
lukee itsensä mukaan, vaikkakin vastentahtoisesti). Mutta kuka uskoo ja julistaa,
että jos anteeksiantamus ja armo todella ovat täydelliset, koskee se silloin myös
tiedostamattomia asioita meidän elämässämme?
Mikä on tiedostamatonta, ei ole tietoisuudessamme. Eli
siis emme voi tehdä siitä parannusta, emme voi ripittäytyä. Mutta tässä on
pohjaton kaivo hurmahenkisen julistajan ammennettavaksi, sillä niin kuin jo olemme
todenneet, on ihmisen niin mahdoton uskoa todeksi, että kaikki jo on todella
maksettu. Mutta jos joku tuntee tarvetta maksaa, niin miksikäs ei, tuumaa
hurskas julistaja, riittäähän hänellä julistettavaa tämän matkan ajaksi!
Minä henkilökohtaisesti, tuskallisen syvällisesti,
olen joutunut kokemaan näitä asioita pienen elämäni ajan. Minä en niinkään
tunne tätä ahdistusta itseni kuin niiden lukemattomien ihmisten puolesta, jotka
huolimatta vuosituhantisesta julistuksesta joutuvat elämään jatkuvassa sielullisessa
ja henkisessä ahdistuksessa aivan aiheettomasti. Meidän jokaisen sielu on
kudottu Kaikkivaltiaan Jumalan kudinpuissa juuri sellaisella tavalla, mistä
armoitettu ja siunattu Jumalan mies kirjoitti jo ennen syntymääni painetussa
kirjassa. Frank Mangs: Hän alkoi uudelleen:
”Jumala
on juuri minuun kätkenyt jotain, jota ei milloinkaan aikaisemmin ole ollut eikä
tule olemaan. Minun sieluni on kudottu sellaisen mallin mukaan, jota ei
aikaisemmin eikä myöhemmin ole käytetty kenenkään toisen sielua kudottaessa.
Jumala on valmistanut minulle tehtävän, jota ei kukaan muu voi täyttää. Jumala
on virittänyt sisimpääni sävelen, jota ei kukaan muu voi saada kuuluviin
täydellisesti. Hän on antanut käteeni ihmissydänten ja olosuhteiden avaimen, jota
hän ei ole uskonut kenellekään muulle. Meidät on kaikki luotu samoin ihmeellisin
eduin – saamme olla omalaatuisia. Tässä piilee eräs syy, miksi taivas tulee
olemaan niin ihmeellinen ja sen veisuu niin täysiääninen. Sillä siellä ei ole mitään
ihmisjäljennöksiä – ainoastaan Kristuksen jäljennöksiä. Mutta kukaan näistä ei
kykene täydellisesti ja joka puolelta heijastamaan Kristuksen kuvaa. Jokaisella
on oma erikoinen yksityiskohtansa, jolla hän heijastaa Luojan määrätöntä
moninaisuutta. Jokaisen on esitettävä oma erikoinen sävelensä. Ja taivaassa
eivät laula vain autuaitten huulet ja kielet ja äänijänteet. Koko vapautunut
henki ja kirkastunut ruumis laulaa. Koko olemassaolo on Jumalan ylistysvirttä.
Tämä
tapahtuu joskus maan päällä, silloin, kun Jumala tarttuu ihmiseen, puhdistaa
hänen sydämensä ja täyttää hänet Pyhällä Hengellä. Silloin veisaa sekä ruumis
että sielu.
Kun
Herra soinnut antaa,
niin
taivahan kuin maan,
niin
silloin ihmisrinta
soi
Hänen kiitostaan.
Mutta tämä tapahtuu
täydellisesti vasta taivaassa, silloin kun jokaisen ihmisen erikoinen
hengellinen sävel on vapautunut ja täyteläinen, kun Herran kirkkaus tunkee
jokaisen olemuksen jokaiseen säikeeseen ja kun lukematon pyhäin joukko virittää
kiitoslaulun Karitsan kunniaksi, silloin se virsi ei kaiu vain neliäänisenä tai
kahdeksanäänisenä vaan miljoonin äänin. Ja se kaikuu täysin sopusointuisena.
Ihminen!
Säilytä omalaatuisuutesi! Säilytä erikoissäveleesi! Pakene
kaikkea, joka haluaa ryöstää sen sinulta, sillä vain vapahdetut originaalit
voivat täydellisen sopusointuisesti veisata Luojansa ylistystä. (Kaikki alleviivaukset tässä julkaisussa allekirjoittaneen.)
Nämä siunatut sanat
kirjoitti Frank Mangs jo 1946 julkaistussa kirjassaan. Ei ole sattumaa, että
juuri tuo kirja sattui silmiini äitini kirjahyllystä, minne se oli jäänyt
joskus menneisyydessä. Mitä on tapahtunut kaikkina näinä kuluneina vuosina sen
jälkeen kun nämä asiat olin lukenut vuonna 1965? Ovatko asiat tulleet
paremmiksi tässä valveutuneisuuden ajassa, jossa Jumala aivan erikoisella
tavalla on puhunut meille armoitettujen julistajiensa kautta? Enkö voi juuri
nyt, pitkänäperjantaina 2002 toistaa sen, mitä sanotaan heti seuraavassa luvussa:
”Mutta
eikö ole peloittavan traagista, että Jumalan seurakunta suuressa määrin on
muodostunut jäljennöksiä valmistavaksi tehtaaksi: ”Minä
liityn Paavaliin, liityn Apollokseen, minä liityn Keefakseen. Minä liityn
Lutheriin ja minä Wesleyhin. Minä liityn Roseniukseen ja minä Waldenströmiin.
Minä olen kristitty ja luterilainen, minä olen kristitty ja baptisti, minä olen
kristitty ja helluntaiystävä.”
Kristitty
ja ---.
Ajattele, että
historian kauneimpaan kunnianimeen täytyy aina liittää jotain, jotta se kelpaisi!
Mihin
olemme joutuneet ja mihin olemme matkalla?
Jokaisessa
kaupungissa ja pitäjässä ja kylässä on tavallisesti kokonainen tai puoli
tusinaa uskonnollisia standardityyppejä, jotka kaikki yrittävät näyttää
olevansa valitun kansan valittu joukko. Pahinta vain on, että alkuperäinen
heissä murhataan. Opitaan ajattelemaan samoin ja näkemään samoin, uskomaan
samoin ja puhumaan samoin, joskus jopa pukeutumaan samoin.
Tämähän
olisi siunaukseksi, jos uskomme ja näkemyksemme vuotaisivat elävinä Jumalan
Sanasta, jossa jokainen totuus saisi säilyttää elimellisen yhteytensä eikä
mitään korostettaisi liikaa eikä mitään aliarvioitaisi. Mutta sen
sijaan, että olisimme avoimia jumalallisen ilmestyksen kokonaisuudelle, olemme
temmanneet käsiimme yksityisiä osia siitä, mitä Jumala on sanonut ja näyttänyt,
ja niistä rakentaneet järjestelmän, joka kylläkin saa tukea Sanasta, mutta joka
ei kokonaisena ja sopusointuisena virtaa siitä.
Ankarasti suljetussa
karsinassa pureksitaan sitä totuutta, joka vuosikymmeniä tai vuosisatoja sitten
tuli päivänvaloon ja jonka juuri silloin piti saada vallitseva asema siksi,
että se oli syrjäytetty ja unohdettu. Mutta kun sitten sukupolvien ajan
jatketaan yhtä yksipuolisesti saman asian pureksimista ja inhoten hyljätään se,
minkä Jumala on tarkoittanut viereisessä karsinassa oleville lapsilleen,
silloin koko hengellinen kehitys muodostuu yksipuoliseksi ja samaatarkoittavaksi.
Lopuksi se muodostuu samanväriseksi, kuolleeksi ja himmeäksi.
On
surullista, että totuudet ovat tulleet suuremmiksi kuin Totuus – ehdoton ja
henkilöitynyt totuus Jeesus Kristus. Ja sitten me olemme innokkaampia
pelastamaan totuuksia kuin pelastamaan sieluja. Taistelemme enemmän turvataksemme
omaa yhdyskuntaamme kuin edistääksemme Jumalan valtakuntaa maailmassa.
Jumala on
tarkoittanut meidät alkuperäisiksi, mutta me olemme sallineet muovata itsemme
jäljennöksiksi. Ja nyt vaadimme, että kaikki muut muovattaisiin saman mallin
mukaan.
Oi Herra, millaisia totuuden sanoja jo Sinun luoksesi
tulleen jumalanmiehen suusta ja kynästä! Tässä kohden minä tunnen terveellistä
ja oikeaa syyllisyyttä niin itseni kuin koko Jumalan maailman edessä! Miksi en
ole pitänyt kiinni tästä jumalallisesta totuudesta, miksi olen ajautunut siihen,
missä nyt olen ja olemme? Miksi tämä totuus niin pitkäksi aikaa joutui
kadoksiin, miksi, miksi, miksi? Kaikella on aikansa, ja nyt on selvästikin aika
korjata kaikki laiminlyöty ja unohdettu.
Juuri siinä, ettemme tiedä keitä olemme, emme ole oma
itsemme, emme pysty näkemään Jumalan tarkoitusta ainutlaatuisessa elämässämme,
on pohja kaikelle syyllisyyden kasvulle. Erottakaamme koko ajan todellinen
syyllisyys ja se syyllisyys, mikä perustuu veljien syyttäjään, perkeleeseen,
joka luo lähes kaiken syyllisyyden, mitä maa päällään kantaa. Olen aikanaan
kirjoittanut kokonaisen pienen vihkosen syyllisyydestä nimellä: ”Omantunnon
kolkuttajat”.
Kaikki väärä korostus ja painottaminen johtavat
siihen, että itse kukin kokee syyllisyyttä sellaisista asioista, jotka kuuluvat
erillisten persoonien elämään ja maailmaan. Itseasiassa on valtava määrä
syyllisyyttä, joka perustuu erillisten ihmisten omaantuntoon. Missä ovat
julistajat ja opettajat, jotka kertovat meille, että yhä vielä pätee
Roomalaiskirjeen 14. luku, jonka minä jo vuosikymmeniä sitten olen nimittänyt
omantunnon luvuksi?
”Heikkouskoista hoivatkaa, rupeamatta väittelemään
mielipiteistä… Mikä sinä olet tuomitsemaan toisen palvelijaa? Oman isäntänsä
edessä hän seisoo tai kaatuu… Mutta sinä, minkätähden sinä tuomitset veljeäsi?…
Niin on siis meidän jokaisen tehtävä Jumalalle tili itsestämme… Älkäämme siis
enää toisiamme tuomitko, vaan päättäkää pikemmin olla panematta veljenne eteen
loukkauskiveä tai langetus. Minä tiedän ja olen varma Herrassa Jeesuksessa,
ettei mikään ole epäpyhää itsessään; vaan ainoastaan sille, joka pitää jotakin
epäpyhänä, sille se on epäpyhää… Pidä sinä itselläsi Jumalan edessä se usko,
mikä sinulla on. Onnellinen on se, joka ei tuomitse itseään siitä, minkä hän oikeaksi
havaitsee…”
Minkä hinnan me olemme maksaneet ja mitä me maksamme
kaikesta siitä julistuksesta ja opetuksesta, joka riistää meiltä
ainutlaatuisuutemme ja henkilökohtaisen suhteemme Herraan? Henkilökohtaisen
suhteen Herraan? Mieleeni tulee niin voimakkaasti ajatus nykypäivän
esiintyjistä, ovat he sitten millä alalla tahansa. Kaikkialla puhutaan
managereista ja avustajista, jotka ottavat oman osuutensa kaikesta siitä
hyvästä, mitä heidän edustamansa henkilöt tuovat esiin musiikkina tai
vastaavana. Mutta voiko näin olla Jumalan valtakunnassa? Ei todellakaan, sillä
meillä ei ole ketään managereja jotka voisivat valvoa meidän etujamme omaksi
edukseen, vaan yhä vielä pätee: ”Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies
Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus”. (1. Tim. 1)
Minkä hinnan me siis
maksamme? Miksi olemme niin valmiita maksamaan? Kaikkihan on ilmaista, jo
ansaittua. Niin uskolle ja hengellisille asioille vieraalta kuin se
kuulostaakin, me maksamme käsittämättömän kalliin hinnan tälle taistelukentälle.
Me maksamme kaikesta ensisijaisesti henkisellä terveydellämme, ja sen
menettämisen seurauksena ruumiillisella terveydellämme. Jokainen ihminen, joka
ei ole oma itsensä, esittää jotakin muuta kuin todella on, on jossakin elämänsä
vaiheessa sairastuva henkisesti, ja sen seurauksena on lukematon määrä
ruumiillisia sairauksia, vaikka emme sitä tahtoisikaan tunnustaa. Täten
selittyy ehkä myös se suuri määrä paranemisia, mitkä tapahtuvat kaikkialla
maailmassa. Kun ihminen kokee jotakin hengellistä hyvää, hän samalla vapautuu
joistakin ruumiillisista sairauksista, jotka ovat seurausta henkisistä kärsimyksistä.
Usein ei siis olekaan kysymys ihmeenomaisesta ruumiillisesta vaivasta parantumisesta,
vaan normaalista korjaantumisesta henkisen elämän parantumisen seurauksena.
Kysymys kuitenkin kaiken tämän jälkeen kuuluu: jos tällä korjaantumisella ei
ole jatkuvuutta, palaako sama ruumiillinen vaiva jonkin ajan kuluttua takaisin?
Tästä ei mielellään puhuta, vaan siitä vaietaan, jotta ihmiset eivät menettäisi
uskoaan kyseiseen parantamistoimintaan.
Ei missään aikaisemmassa vaiheessa seurakunnan
historiaa ole ollut niin paljon henkistä hätää veljien ja sisarien keskuudessa
kuin tänä päivänä. Koko asiahan on sinänsä yleismaailmallinen eikä koske vain
uskovaisia ihmisiä. Eikö nyt juuri siitä syystä ole aivan kuin tilaus
julistukselle, joka kohdistuu yksilöön juuri sellaisena, kuin miksi Jumala on
hänet tehnyt ja tarkoittanut?
Lainaan vielä Frank
Mangsin kirjasta:
”On
vahinko, että jäljentäminen on niin yleistä, sillä se estää yksityisen ihmisen
henkilökohtaista kehitystä, se estää Jumalaa tekemästä, mitä hän on ajatellut.
Se estää meitä esittämästä sitä säveltä, jota ei kukaan muu voi saada aikaan.
Juuri siksi ovat useimmat kristityt mykkiä, ja jos jotain ääntä kuuluu, on se yksiäänistä.
Me estämme Jumalaa näyttämästä maailmalle rakkauttaan, kaikinpuolisuuttaan
ja kauneuttaan. Kristuksen seurakunnan pitäisi olla temppeli, jonka
kirkkaista ikkunoista häikäisevä valo loistaisi. Sen pitäisi olla ilottomille
ihmisille tarkoitettu juhlasali, sen pitäisi olla elämän lähde niille, jotka
ovat väsyneet hengelliseen kuolemaan, sen pitäisi olla elävä vastaus sielun
moniin kysymyksiin.
Mutta
me olemme joskus tehneet siitä harmaan karsinan, jota ympäröi harmaa aitaus,
piikkilanka seipäiden päissä.
Siksi
monet hengellisesti etsivät kulkevat ohitsemme. Pelastumattomia originaaleja
eivät uskonnolliset jäljennökset houkuttele luokseen, he tuntevat olevansa
kodittomia, he eivät löydä kosketusta kanssamme, eivät edes sielullista ja luonnollista
kosketusta. Ja pahinta on, että he eivät myöskään saa kosketusta Vapahtajaamme,
koska me olemme asettuneet Hänen ja heidän välilleen.
Kuinka surullisen
totta tänä päivänä! Kenellä olisi rohkeus juuri nyt kirjoittaa tällaisella
tavalla?
Ihmiset yrittävät tässä riistetyssä tilassaan turhaan
ja osaltaan tiedottomasti sovittaa syyllisyyttään, maksaa siitä. He
maksavatkin, kuten tiedämme, aivan turhaan, terveydellään! Neuroottisuus ei ole
mikään tiettyjen, erittäin sairaiden ihmisten ominaisuus, vaan siitä kärsivät
lukemattomat aivan tavalliset ja terveenä itseänsä pitävät ihmiset - kärsivät
sammumattomasta syyllisyydentunteesta, joka kiduttaa heitä, ilman että kukaan
julistaisi heille vapautuksen siitä.
Mitä tämä tällainen julistus pitää sisällään, jos
kerran ihmisen vapautuminen ei ole tosiasia kaikesta puhutusta ja kirjoitetusta
huolimatta? Tulemme tässä koko kristillisen elämämme perusasiaan, josta tulemme
kirjoittamaan enemmänkin. Job on annettu meille esimerkiksi suuresta kärsimyksestä
ja sen merkityksestä. Hän ei saanut mitään patenttiratkaisua ikään kuin jonkun
suuren jumalanmiehen hihasta vetäistynä, vaan yksinkertaisuudessaan vastaus on
inhimilliselle mielelle vieras ja liian yksinkertainen: Jumalan vastaus Jobille oli Hän Itse. Job sai nähdä Hänet sellaisena
kuin Hän on, ja se oli Jumalan vastaus. Sama vastaus on meille tarjolla
tänäänkin. Vastaus kaikkiin tarpeisiimme ja kysymyksiimme on Herra Jeesus Kristus.
Ei enempää eikä vähempää kuin Hän!
Kaikkialla maailmassa vallitsee jonkinlainen
oikeuslaitos, eli jokaisesta rikoksesta tulee maksaa, sovittaa se kärsimällä
rangaistus. Ihminen siis vastaa tekemistään vääristä asioista jossakin määrin
vanhan juutalaisen tavan mukaisesti: hammas hampaasta, silmä silmästä jne..
Mutta pyyhkiikö tämä sovittaminen rikoksen pois? Kaikkien uskontojen
palvonnassa ja uhrimenoissa on sisältyneenä tietynlainen puhdistautuminen
saastaisuuksista ja vääriksi julistetuista asioista. Puhdistuminen voi tapahtua
vain tietyn sovittamisen kautta.
Jo Vanhan Testamentin sovitusmenoissa oli kaiken
edellytyksenä se, että uhrin suorittava pappi toimittaa sovituksen ensin
itselleen. Tämä henkinen vaatimus sisältyy todellisuudessa myös
Uusitestamentilliseen seurakuntaan, sillä me emme voi viedä Jumalan armon
viestiä eteenpäin sairaalle ihmiselle, ellemme itse ole sitä omassa elämässämme
kokeneet.
Syyllisyys on vakavampi asia kuin mitä olemme
oikeastaan koskaan tulleet ajatelleeksi. Siitä on tullut eräänlainen mekanismi,
joka tuhoisuudessaan ja yleisyydessään on vertaansa vailla. Usein meitä
syyllistävät jo omat vanhempamme, viimeistään koulussa oppilaat valitsevat
keskeltään jonkun syylliseksi sopivan. Jokaisella työpaikalla, jokaisessa
konttorissa, jokaisessa eduskunnassa, jokaisessa seurakunnassa kulkevat
taakkojen alla syntipukit, joiden selkään on lastattu syyllisyyttä ja tuomiota.
Syyllisyyttä kantaa siis todella harvoin oikea
syyllinen. Me puhumme nyt uskovaisina ihmisinä uskovaisille. Väärä
syyllistäminen on Jumalan silmissä todella kauhistava asia, se käy ilmi lukemattomista
sanankohdista. Ihmiset ovat valmiita harjoittamaan mitä suurinta hartautta ja
noudattamaan mitä ankarimpia ohjeita jumalanpalveluksissansa, mutta silti
sivuuttamaan ne pienen ja vähäpätöisen tuntuiset asiat, jotka kuitenkin ovat
ensimmäisellä sijalla jokaisen uskovaisen elämässä. Mutta voi sitä, joka nousee
puolustamaan vääryyttä kärsinyttä! Voi sitä, joka nousee moraalisaarnaajia
vastaan! Itseasiassa koko Raamatussa ei ole yhtään henkilöä, joka olisi
moralisoinut. Ei edes itse Jumala tee sitä. Moraalisaarnat ja moralismi ovat jotakin sellaista, mikä koskee seurausilmiöitä,
ei itse asiaa.
Jo Vanhan Testamentin profeetat nousivat Jumalan
puolesta ankarasti kaikkea vääryyttä ja pahoja tekoja vastaan, herättämään
syyllisyydentunnetta niissä, jotka sen olivat torjuneet omahyväisen
uskonnollisuuden alle. Tämä ei ollut moralismia, vaan kaikki heidän toimintansa
oli lähtöisin heidän sydämestään, sillä Jumala ei puhu meidän päillemme, vaan
meidän sydämillemme. Kaikessa oli hyvin persoonallinen sävy, nuhtelussa,
ojentamisessa. Miksi juuri tänä aikana kaikki persoonallinen halutaan
tukahduttaa, kun se kuitenkin on kaiken jumalallisen perusedellytys?
Lainaan kappaleen sveitsiläisen, uskovaisen lääkärin,
Paul Tournierin kirjasta ”Ihmisen syyllisyydestä”:
”Kaikki profeetat,
kukin vuorollaan, nostavat syytteen sovitusmenojen väärää turvallisuutta
vastaan. He herättävät näiden riittien alle tukahdutettua syyllisyydentunnetta.
Sillä he kaikki ovat kokeneet persoonallisesti, Jumalan edessä, toisen, täysin
vastakkaisen ratkaisun: Jumala itse pyyhkii pois ihmisen syyllisyyden ja tekee
sen juuri silloin, kun ihminen tulee siitä tietoiseksi, sen sijaan että
mairittelisi itseään otaksumalla maksaneensa sen hinnan uhrimenoillaan. Silloin
syyllisyys on todella pois pyyhitty eikä torjuttu tiedottomuuteen, silloin ihminen
on todella vapautunut menneisyydestään.”
Jumalan viha kohdistuu kaikkea väärää vastaan
kaikkialla, ihmisessäkin. Jumala ei vihaa ketään ihmistä, mutta kylläkin
vääryyttä jokaisessa luodussansa!
Minä olen omassa maassani kiistatta, pienestä
palvelustehtävästäni huolimatta, yksi kiistanalaisimmista saarnamiehistä.
Tuskin löytyy monta samanlaisen myllytyksen läpi käynyttä matkamiestä, jonka
ylle olisi lastattu sellainen määrä syyllisyyttä ja tuomiota, väärää
arvostelua. Se alkoi jo kolmekymmentä vuotta sitten ja on saavuttanut nyt tietynlaisen
kohokohtansa, kun minut jälleen kerran on syrjäytetty valheellisin keinoin
siitä tehtävästä, jossa olin vuosikymmenet. Mitä tämä syrjäyttäminen merkitsee
Jumalan ja Hänen todellisen kansansa edessä, on aivan toinen asia! Minä tiedän
syyllisyydestä aivan liian paljon kokemuksen perusteella, sen tuomasta
ahdistuksesta, tuskasta, toivottomuudesta. Mutta siitä huolimatta en vieläkään
tiedä ehkä todellisesta syyllisyydestä niin paljon kuin tulisi.
Me jokainen olemme syyllisiä Herran edessä, mutta tämä
syyllisyys sisältää aina lohdun sanoman. Kun me tunnustamme heikkoutemme ja
vääryytemme, on aina valmiina anteeksiantamus.
Minä tiedän tuon polttavan tunteen sisimmässä, kun
huomaa tehneensä jonkin virheen. Jokainen meistä tekee virheitä, elämänsä
loppuun asti. Mitä lähemmä Herraa pääsemme, sitä heikommaksi näemme oman
itsemme. Sitä riippuvaisemmaksi tunnemme itsemme Hänestä. Me emme tämän elämän
aikana tule milloinkaan valmiiksi, vaan olemme jatkuvan kasvun alaisia siihen
hetkeen asti kun iankaikkisuus kohtaa iankaikkisuuden, kuoleman muodossa. Iankaikkisen
elämän täytyy olla meissä jo tämän elämän aikana!
Miksi olen niin herkkä kaikelle arvostelulle ja tuomiolle,
jos kerran tiedän itseni vajavaiseksi ihmiseksi, joka ei muuhun pystykään?
Miksi kaikki väärä tuomio ja arvostelu satuttavat sellaisella tavalla? Tässä
näemme asian tuhoisan vaikutuksen meissä jokaisessa. Meidät voidaan lamaannuttaa
ja painaa alas täysin asiaan kuulumattomilla seikoilla, väärillä käsityksillä,
tuomioilla. Ilman pidempiaikaista pohdiskelua keksin tuskin yhtään ainoata
asiaa, josta minua seurakunnassa olisi syytetty oikeudenmukaisesti. Tuskin on yhtään
asiaa, josta minua on syytetty ja jossa todella olisin ollut syyllinen.
Mieleeni on kylläkin tullut lukemattomia kertoja huudahtaa: ”Jos todella haluatte
syyttää minua, syyttäkää tästä ja tästä asiasta!” Mutta tässä on kristillisen
elämän yksi suurimmista paradokseista: Mitä merkitystä on syytöksellä, jos se
todella pitää paikkansa? Eikö meidän Herraammekin aina syytetty väärin
perustein, veljien syyttäjän sormella osoittaen. ”Valhettelija ja valheen isä!”
Minussa on herännyt elävä usko siihen, että kaikelle
tälle on Herra itse nyt tekevä loppunsa. Väärälle syyttelylle, väärälle
syyllisyydentunteelle. Oikea syyllisyydentunne johtaa parannukseen, asioiden
korjaantumiseen, Jumalan armon kautta. Epäaito, huonommuudentunteeseen
perustuva ja ihmisten tuomioista johtuva syyllisyys vaikuttaa niin samankaltaiselta
kuitenkaan olematta sitä. Jumala haluaa antaa meille kaikille kokemuksen
kanssaan, aivan kuten oli Jesajalla aikanaan, sekä Mooseksella palavan pensaan
edessä: Jumalan sytyttämä tuli polttaa pois kaiken väärän, vapauttaa kaikesta
syyllisyyden ja huonommuuden tunteesta. Me emme voi saavuttaa mitään näistä asioista
persoonattomasti, irti omasta todellisesta itsestämme, vaan Jumala nimenomaan
rakastaa meitä sellaisina, kuin mitä Hän itse on meistä tehnyt. Hän haluaa
meidän olevan persoonia, jotka kokevat oman henkilökohtaisen kutsumuksensa
kaikesta viheliäisyydestään huolimatta. Minun ei enää tarvitse sovittaa mitään,
ei kärsiä rangaistusta, sillä Eräs on kaiken kantanut yllänsä Golgatan
ristille!
Niin kuin mainitsin, on juuri nyt pitkäperjantai 2002.
Tämä pääsiäinen olkoon meille kaikille käännekohta johonkin todella
alkuperäiseen ja aitoon kokemukseen Elämän Herran kanssa, joka meidän puolestamme
kantoi kaiken ristinpuulle.
Me jokainen tarvitsemme tietyn määrän syyllisyyden
murtavaa voimaa käsittääksemme kaikesta noustessamme sen armotyön valtavan voiman,
joka peittää allensa kaiken muun. Virheellisyytemme ei ole mikään este
Jumalalle, vaan ainoastaan tarvittavan nöyryyden väline matkallamme
täydellisyyteen tuon puoleisessa elämässä. Herra tahtoo vapauttaa meidät
kaikesta epäaidosta sovituksesta ja näyttää meille jumalallisen voimansa:
Jeesus itse pyyhkii pois kaiken väärän elämästämme kaikkivaltiaalla Sanallaan,
tehden myöskin tämän ajan masentuneista ja itsesyytöksissä taistelevista
Pietareista vapauttavan sanoman apostoleja, jotka kaitsevat Hänen lampaitaan ja
karitsoitaan oikealla tavalla, Hänen elämänsä virvoittamina.
Jumala itse on tänäkin päivänä vastaus kaikkiin
ongelmiimme, koskivat ne sitten syyllisyyttä tai jotakin muuta seikkaa elämässämme.
Jumala itse pyyhkii pois syyllisyyden, mitä kukaan ihminen ei milloinkaan ole
kyennyt tekemään eikä kykene tänäänkään. Mikään suorittamamme meno tai rituaali
tai uhri ei kykene poistamaan näitä asioita. Me vapaudumme menneisyydestämme
ainoastaan Jumalan voiman kautta, ja muutos tulee Häneltä. Meistä tulee uusia
ihmisiä, uusia välikappaleita Jumalan vaihdetuspöydälle. Me jokainen saamme
käsittää olevamme Jumalan leivisköiden haltijoita, omalla paikallamme, omine
kykyinemme, virheinemme. Joka ei tee mitään, ei tee virheitäkään, lukuun
ottamatta elämänsä suurinta virhettä: sitä ettei tee mitään! Leiviskänsä maahan
hautaaminen merkitsee murheellista lopputulosta.
Kuinka lapsellinen ja absurdi onkaan itse asiassa
käsityksemme siitä, että voisimme jotenkin maksaa hinnan jostakin. Kaikki on
Jumalan, kaikki on Jumalan tekoa, jopa uskoon tulommekin. Daavid jo totesi aikanaan:
”Sinun, Herra,
on suuruus ja väkevyys ja loisto ja kunnia ja kirkkaus, sillä sinun on kaikki
taivaassa ja maan päällä. Sinun,Herra, on valtakunta, …
Sillä mitä olen minä, ja mitä on minun kansani,
kyetäksemme antamaan tällaisia vapaaehtoisia lahjoja? Vaan kaikki tulee
sinulta, ja omasta kädestäsi olemme sen sinulle antaneet.
Herra, meidän Jumalamme, kaikki tämä runsaus, jonka me
olemme hankkineet rakentaaksemme temppelin sinulle, sinun pyhälle nimellesi, on
sinun kädestäsi, ja sinun on kaikki tyynni. (1. Aikak. 29).
Lainaus kirjasta ”Ihmisen syyllisyydestä”:
”Mutta ilmoitus
ansiotta saadusta Jumalan armosta, joka pyyhkii pois syyllisyyden, törmää
jokaisessa ihmisessä tuohon välittömään käsitykseen, että siitä on maksettava
hinta. Silloin on vastauksena Raamatun suurin sanoma, sen ylin ilmoitus: että
Jumala itse maksaa, on itse maksanut, kerta kaikkiaan, ja on maksanut kaikkein
korkeimman hinnan kuolemalla itse Jeesuksessa Kristuksessa ristinpuulla.
Syyllisyytemme pyyhitään pois ilmaiseksi, koska Jumala on maksanut sen hinnan.”
Me elämme ajassa, jossa on kadotettu todellinen
näkemys Jumalan armosta ja todellisesta luonteesta. Kautta vuosikymmenien on
kaikunut kutsu kautta maailman: Takaisin Raamattuun, takaisin alkuseurakunnan
oppiin ja käytäntöön, Jeesus Kristus on sama eilen ja tänään ja iankaikkisesti!”
Siitä huolimatta on tänä päivänä harvoja ihmisiä ja vielä harvempia julistajia,
jotka olisivat julistuksellaan kykeneviä kaikkein tärkeimpään: Persoonallisen
kontaktin luomiseen Herran ja janoavan sielun välillä. Jumala on todellakin aidattu
mitä erilaisimpiin ja ahtaimpiin karsinoihin. Kertokaamme nyt jokaiselle
kuulijalle ja lukijalle yksi suurimmista totuuksista: Meidän Herraamme ei voida
karsinoida yhtään mihinkään. Hän on yhä vielä Kaikkivaltias, kaikkialla läsnä
oleva, Kaikkitietävä Jumala, joka ei mahdu minkäänlaiseen ihmistekoiseen
karsinaan tai käsitykseen! Herramme Jeesus ansaitsi meille iankaikkisen elämän,
Hän sovitti meidän syntimme – mutta älkäämme milloinkaan enää unohtako tätä
totuutta: Hänen sovitustekonsa oli niin suuri, että se kattaa jokaisen ihmisen
tämän maan päällä. Tuo sovitus riittäisi jokaiselle tämän maan päällä eläneelle
tai elävälle ihmiselle – se vain tulee ottaa uskossa vastaan.
Lainaus:
”Lunastus ei ole
idea, se on persoona. Itse Jeesus, itse Jumala antaa itsensä. Silloin, Hänen
läsnä ollessaan, lakkaavat kaikki ne loputtomat väittelyt, joita mieleemme on
virittänyt syyllisyydentunne, tämä moralismin kasuistiikka, tämä puolustautuminen
ihmisten tuomioita vastaan… Niin, pelastus ei ole enää etäinen täydellisyyden
ihanne, jota ei koskaan saavuteta, se on persoona, Jeesus Kristus; hän tulee
luoksemme, taloomme, sydämeemme. Hänen anteeksiantonsa vaientaa tunnonvaivat.
Hän korvaa ne toisella kysymyksellä, yhdellä ainoalla, sillä, jonka Hän esitti
apostoli Pietarille: ”Rakastatko minua?” Tähän me voimme vastata ja tässä
persoonallisessa kiintymyksessä Jeesukseen Kristukseen me voimme löytää
sielullemme levon… Meidän kristittyjen erioikeutena on tietää että meille on
annettu anteeksi, että tämän anteeksiannon on meille hankkinut Jeesus Kristus.
Kun hän käskee opetuslastensa mennä ”kaikkeen maailmaan”, heidän on mentävä ilmoittamaan
hyvää sanomaa, evankeliumia, saamaan kaikki ihmiset siitä vakuuttuneiksi,
lisäämään Jumalan armon näkyviä merkkejä ihmetöillä ja parannuksilla,
saarnaamaan mielenmuutosta, tätä perinpohjaista muutosta, tätä syyllisyyden
tietoiseksi tekemistä ja tätä syyllisyyden pois pyyhkimistä, tätä ylpeiden
nöyryytystä ja ahdistettujen vapautusta. Mutta ei suorittamaan pelastusta.
Pelastus on jo tullut, tarjottu, vakuutettu kaikille. Kaikki on täytetty.”
Lähdekirjallisuutta:
Mangs,
Frank: Hän alkoi uudelleen, 1946
Tournier
Paul: Ihmisen syyllisyydestä , 1960
Markku
Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti