Hengellinen väkivalta
Ihmisen
syyllisyydestä
Paul Tournierin kirjan synnyttämiä ajatuksia ja referaatteja
---------------------------------------------
MARKKU VUORI
Ihmissuhdekouluttaja
Pidän Paul Tournieria
eräänlaisena oppi-isänäni, jonka kirjat ovat hengelliselle ja henkiselle kehitykselleni
merkinneet todella paljon. Hän on ennennäkemättömällä tavalla rohkaissut minua
olemaan oma persoonani ja oma itseni juuri sellaisella tavalla kuin mihin uskon
Jumalani minut tarkoittaneen.
Hän rohkenee Martti Paloheimon
tavoin arvostella laajalti hyväksyttyjä, vääriin uskomuksiin perustuvia
psykologisia käsitteitä, välittämättä siitä mitä ihmiset hänestä ajattelevat.
Arvostan Paul Tournierissa hänen elämänläheisyyttään ja ihmistuntemustaan, joka
perustuu todellisuuteen ja kokonaisvaltaiseen ihmisen hoitamiseen ja
hoivaamiseen.
Me elämme ajassa, jossa sana
hoivaaminen saa mielessäni aikaan liikutusta, sillä sen tarve on suorastaan
valtava yksinkertaisesti jo siitä syystä, että harva ihminen pystyy edes
mieltämään mitä todellinen hoivaaminen tarkoittaa.
Uskon Herramme aivan
erikoisella tavalla haluavan osoittaa meille mitä tarkoittaa laupeus ja
armahtavaisuus aitona ja alkuperäisenä. Hän haluaa aivan uudella tavalla ottaa
meidät hoivaansa ylimmäisenä Paimenenamme, joka on nähnyt millaisella tavalla
tämän ajan paimenet vallitsevat ja hallitsevat kaitsettaviaan heidän
vahingokseen.
Kaikki yhdessä vaikuttaa
niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat. Hoivatessaan nyt meitä Herramme
muuttaa myöskin väärän syyllisyyden kehitystämme palvelevaksi tekijäksi, sillä
olemme tulleet näkemään eron omavaltaisten paimenten ja Hyvän Paimenen välillä.
Puhuessamme nyt näistä satuttavistakin
asioista, pitäkäämme koko ajan silmiemme edessä heijastus Herramme Jeesuksen
Kristuksen rakkaudellisista kasvoista, jotka rohkaisevat meitä katselemaan avoimin
silmin niin Häntä kuin itseämmekin. Allamme on koko ajan Taivaallisen Isämme
rakkaudellinen armon käsivarsi, joka ei salli meidän putoavan siihen kuiluun,
mihin rakkaudettomat, vieraat paimenet niin selvästi soisivat meidän putoavan.
Herramme on tullut, että
meillä olisi elämä ja yltäkylläisyys. Hän on meidän Hyvä Paimenemme, jonka
äänen me tunnemme. Tässä onkin taivaan ja maan välinen ero! Kuulemme
lukemattomia ääniä, jotka toistavat meidän Herramme sanoja, tuttuja sanoja,
mutta ääni ja äänensävy ovat vieraat! Me haluamme kuulla Herramme omat sanat
Hänen omalla äänellään lausuttuina! Silloin olemme turvallisella mielellä.
Ihminen tulee nähdä
kokonaisuutena myös lääketieteessä, niin että huomioidaan kaikki sairauteen ja
paranemiseen liittyvät tekijät. Asiallisessa hoidossa pyritään näkemään kaikki
vaikuttavat tekijät, niin ettei hoito jää vain oireiden lievittämisen tasolle.
Jotkin viisaat ovatkin sanoneet, että sana ”psyyke” todellisuudessa tarkoittaa
koko ihmistä.
Nykyaikana monelle on
käsittämätöntä se, että syyllisyys aiheuttaa sairauksia. Siksi on tärkeätä
pyrkiä poistamaan negatiiviset tunteet, jotka omalla tavallaan ovat osa
elämäämme, mutta jotka eivät saa päästä hallitsemaan mieltämme.
Syyllisyys liittyy
voimakkaimmin uskonnollisiin seikkoihin. Väärä hengellisyys ei kaikesta
ulkonaisesta hurskaudestaan huolimatta palvele iankaikkisuutta, vaan ainoastaan
ajallista, inhimillistä uskonnollisuutta. ”Jos te olette Kristuksen kanssa
kuolleet pois maailman alkeisvoimista, miksi te, ikään kuin eläisitte
maailmassa, sallitte määrätä itsellenne säädöksiä:
"Älä tartu, älä maista, älä koske!"
- sehän on kaikki tarkoitettu katoamaan käyttämisen
kautta -ihmisten käskyjen ja oppien mukaan?
Tällä kaikella tosin on viisauden maine itse valitun jumalanpalveluksen
ja nöyryyden vuoksi ja sen tähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman
mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi.”
Historia todistaa tämän ”lihan tyydyttämisen”
johtaneen monenlaisiin hengellisiin ja henkisiin ongelmiin, sillä sisäiset
ristiriidat synnyttävät kehollisia ongelmia jopa laitoshoitoon asti.
Ihmisen kokemukset niin
lapsena kuin varttuneempanakin saattavat merkitä suurtenkin syyllisyyden
tunteiden kehitystä.
Meidän maassamme ennen
kaikkea sodan jälkeinen aika merkitsi syyllisyyden ja kurituksen aikakautta.
Kuritettiin ja vaadittiin tietynlaista käytöstä yhdistämättä todellisuutta ja
ideoita.
Aivan käsittämättömällä tavalla
lapsi vaistoaa vanhemman sukupolven odotukset ja vaatimukset itseään kohtaan ja
alkaa helposti tuntea syyllisyyttä, jos ei täytä hänelle asetettuja odotuksia.
Epäonnistumiseen liittyvä häpeä on usein aivan murskaava tekijä hänen
elämässään, vaikuttaen koko elämänkaareen, vaikka asiayhteyttä ei helposti näekään.
Kysymys on ehkä
ensisijaisesti ehdollisesta rakkaudesta: jos täytän tietyt kriteerit, minua rakastetaan.
Jos epäonnistun, jään yksin ja saan ylleni arvostelun ja tuomion. Lapsi,
vanhemmalla iälläänkin, omalla tavallaan hylkää mieluummin itsensä kuin vanhempansa.
Jos lapsi näyttää vihaavan vanhempiaan ja kohtelee näitä halventavasti, on
takana suuri määrä pettymyksiä vanhemmuuden ja lapseuden suhteessa. Vanhemmat
on ensisijaisesti tarkoitettu vanhemmiksi, ei kavereiksi tai ystäviksi. Jos jo
yli kaksikymppinen nuori aikuinen toteaa, ettei hänellä oikeastaan koskaan
ollut isää tai äitiä, vaan vain kaveri, kertoo se mitä järkyttävimmästä
epäonnistumisesta.
Niin kasvatuksessa kotona
kuin koulussakin helposti tarkastellaan enemmänkin lapsen epäonnistumisia kuin
onnistumisia. Arvostelu on siis jo lapsuudessa yksipuolista ja melko
kohtuutontakin, ottaen huomioon lapsen kehityksen vaihe.
Kasvattajien oma tausta,
lapsuus mukaan lukien, vaikuttaa helposti heidän asenteisiinsa ja
menetelmiinsä. Kuinka usein siirretäänkään oman elämän pettymykset ja ongelmat
varttuvaan sukupolveen, eikä tämä koske lainkaan vähiten seksuaalista
kasvatusta. Kuinka moni kasvattaja käyttääkään opastettaviaan omaan
terapiaansa, siirtäen omat syyllisyydentunteensa näihin.
Nykyaikana seksuaaliset
näkemykset ovat muuttuneet ratkaisevalla tavalla, mutta siitä huolimatta
vallitsee monissa piireissä niin painostava seksuaalinen opastus, että lapset
alkavat pelätä omaa seksuaalisuuttaan. Tämä tulee erittäin selvästi esiin
Martti Paloheimon kirjassa ”Suomalaisen lapsuuden haavat”. Kansamme on
tuottanut suuren määrän kotivammaisia ihmisiä, siitä todisteena viime päivien
televisiouutinen: joka kymmenes nainen maassamme joutuu jossakin vaiheessa
kokemaan väkivaltaa (Tämän kirjoituksen jälkeen suhde on muuttunut selvästi
pahempaan suuntaan).
Mitä kaikkea sitten
näemmekään ns. kristillisissä piireissä! Suorastaan pelottaa ajatella
millaisella tavalla monelta ihmiseltä jo lapsuudessa on riistetty hänen
mahdollisuutensa normaaliin ja tasapainoiseen elämään. Tutkimusten perusteella
on todettu, että suurimmat vahingot ihmiselämässä saadaan aikaan nimenomaan
uskonnollisuuden ja seksuaalisuuden alueella. Kun nämä kaksi yhdistetään,
voidaan hyveellisyyden ja oikeaoppisuuden varjolla tuhota jopa kokonaisia uskonyhteisöjä!
Esimerkkiä ei tarvitse hakea
jostakin Daavidin oksasta tai vastaavasta merten tuolta puolen. Ihmisten
pahoinvointi aivan tunnustetuissa omankin maamme uskonsuunnissa on yleisempää
kuin kukaan on halukas uskomaan. Tämä pahoinvointi aikaansaadaan näennäisesti
hyvillä asioilla, jotka selitetään aivan väärin ja todellisuudenvastaisesti.
Vanhemmat ikäpolvet
arvostelevat lastensa toverivalintoja ja omien ennakkoluulojensa perusteella
pitävät yllä keskustelua, joka johtaa lapset melkoiseen ristiriitaan. Heissä
taistelevat keskenään erilaiset syyllisyydentunnot, liittyen vanhempien ehkä
kateelliseenkin asenteeseen lasten tietynlaista vapautta kohtaan. Lapsi alkaa
tuntea syyllisyyttä tottelemattomuudestaan vanhempiaan kohtaan. Näin syntyy
sisäinen ristiriitaisuus, joka tietyissä olosuhteissa johtaa yhä syvällisempään
ristiriitaan sisimmässä, aiheuttaen jopa kehollista sairautta. Hän tuntee
itsensä mahdollisesti rikolliseksi tovereitaan kohtaan, joiden seuraa vanhemmat
eivät hänelle soisi.
Ns. kristillisissä piireissä
seuralaistemme valintaan on aina vaikutettu uskomattoman laajalla tavalla, eikä
vähiten tänään, kaikesta karismaattisuudesta ja vapaamielisyydestä huolimatta.
Opilliset kysymykset ovat niin pinnalla ja hallitsevina, että kaikkien
ihmisjoukkojen keskellä suuri osa seurakuntalaisia kulkee itkien
yksinäisyyttään. Tämä tapahtuu piireissä, jotka tulisi tunnistaa keskinäisestä
rakkaudesta Jumalan omiksi. Ihmisen suurin tarve on tulla rakastetuksi;
toiseksi suurin on saada rakastaa ainakin yhtä ihmistä. Seuraavana tulee
edellisiin sulautuen tarve kuulua johonkin, olla osa jotakin yhteisöä. Nyt on
valtava määrä uskonnollista toimintaa ja seurakunnallisuutta ilman näiden
tunteiden todellista toteutumista. Pienikin jäljellä oleva määrä rehellisyyttä
saa ihmisen näkemään tämän ainakin alitajuisesti, ja se johtaa hänet hyvin
ristiriitaisiin tunteisiin. Kirjoittajalle kaikki tämä on tuskallisen tuttua,
ja kyllin pitkälle vietynä tämä ristiriitaisuus aikaansaa – vammaisuutta, jota
joutuu parantelemaan loppuelämänsä ajan.
Vanhemmat ja isovanhemmat
pyrkivät sitomaan lapset itseensä monesti aivan väärällä tavalla, ja
välttääkseen henkisen sairastumisen, on lasten pakko irtautua näistä
vanhemmuuden siteistä, joilla toki on hyvä tarkoitus, mutta jotka estävät lasten
oikean kehittymisen itsenäisiksi ja terveiksi ihmisiksi. Päästäkseen oikeaan
itsenäisyyteen, lapsen tulee voida nähdä omat mieltymyksensä ja taipumuksensa.
Sama pätee tietynlaiseen
hengellisyyteen, joka on kuin vauhkolaput hevosen silmillä. Päästäkseen todelliseen
jumalayhteyteen joutuu ihminen irtautumaan tällaisesta uskonnollisuudesta, joka
estää itsenäisen ajattelun ja persoonallisuuden kehityksen. Sana ei opeta
meille, että meidän tulee hylätä persoonallisuutemme, vaikka useat suuretkin
opettajat niin ajattelevat. Itsensä kieltäminen tulee ensisijaisesti nähdä
nykyisessä valossa narsismin vastakohtana.
Ahdasmieliset vanhemmat
pyrkivät usein omalla käytöksellään ja asenteillaan osoittamaan lapsilleen mikä
on oikein ja mikä ei. Eleillä viestitetään hyväksyminen ja halveksiminen,
ajattelematta ollenkaan, että lapsella on omat näkemyksensä ja mieltymyksensä.
Nämä varhaisemman elämän kokemukset jättävät lähtemättömät jäljet monen ihmisen
elämään, leimaten tulevaa suhtautumista vanhempiin. Kielletyt asiat on
mielletty yksinomaan vanhempien tai seurakunnallisten näkemysten mukaisesti,
niin että nuori ihminen ei todellisuudessa tiedä kuka oikein on.
On luotu eräänlainen
ansaitsemisen ilmapiiri, mikä vaikeuttaa merkittävästi raamatullisen armon ja
ansaitsemattomuuden näkemistä oikealla tavalla. Ankara kasvatus estää kokemasta
iloa pienistä ja ansaitsemattomista asioista. Taivaallinen Isä koetaan niin
vieraaksi verrattuna ankaraan kasvattajaan, jota myöskin isäksi kutsutaan.
Kirjoittaja on jo yli kuusikymppinen
ja on vasta nyt todella huomannut kuinka paljon on pieniä asioita, joista voi
iloita. Nyt vasta on todella sisimmässä ja koko olemuksessa noussut rohkeus
olla oma itsensä, riippumatta ympärillä touhuavien ihmisten mielipiteistä ja
tuomioista. Hengellinen ymmärrys on koko ajan nähnyt todellisuuden ja sen, mitä
Taivaallinen Viisaus on halunnut tarjota. Tässä onkin ollut kaikkein tuhoavin
ja surullisin ristiriitaisuus, koska tieto ja ymmärrys ovat olleet niin
suuressa ristiriidassa ihmisten hallinnassa olleiden tunteiden kanssa! Kun nyt
on antanut itselleen luvan olla ihminen, oma itsensä, on tapahtunut aivan
valtava herääminen jumalalliseen ulottuvuuteen, jossa ihmispelko katoaa päivä
päivältä.
Ihmisen persoonallisuuden
muodostuminen on suorastaan yliluonnolliselta tuntuva prosessi. Kaikessa
vanhemmilleen uskoutuva lapsi, joka ei pidä mitään salassa, ei vielä ole
päässyt tietoisuuteen omasta persoonallisuudestaan. Vanhempien pelko saattaa
merkitä persoonallisuuden kehityksen pysähtymistä, kunnes lapsi käsittää, että
hänellä voi olla salaisuuksia ja tuttavuuksia, joista ei ole pakko kertoa
vanhemmille. Juuri tähän salaperäisyyteen perustuu ehkä kiehtovin puoli erillistä
persoonallisuutta, joka on eronnut isästään ja äidistään, muodostaen oman persoonansa,
liittyen sitten jossain vaiheessa toiseen ihmiseen. Sama pätee hengellisessä
elämässämme, vaikka tietynlainen väärä vallankäyttö onkin pyrkinyt pitämään
hengellisen vapautemme ja persoonallisuutemme erillisyyden piilossa. Erillinen,
ja kuitenkin niin riippuvainen toisista ihmisistä! Todellisuudessa vain
eriytynyt ihminen voi oikealla tavalla olla tekemisissä toisten ihmisten
kanssa, riippuvaisena mutta kuitenkin omana erillisenä persoonanaan.
Meillä saa olla salaisuuksia
rakkaan Herramme kanssa. Ihanin vertaus tälle on vertaus Yljästä ja Morsiamesta.
”Jolla on morsian, se on ylkä; mutta yljän ystävä, joka seisoo ja kuuntelee
häntä, iloitsee suuresti yljän äänestä. Tämä minun iloni on nyt tullut täydelliseksi.
Hänen tulee kasvaa, mutta
minun vähetä.” (Joh. 3).
Johannes oli Herramme omien
sanojen mukaisesti suurin henkilö pelastushistoriassa, mutta pienin taivasten
valtakunnassa on kuitenkin suurempi kuin hän. Hänen ainoa ilonsa oli kuitenkin
Yljän äänen kuuleminen. Hänen tehtävänsä ei ollut liehitellä morsianta, pyrkiä
saamaan hänen huomiotansa. Hän tiesi osansa olevan pienentyä ylitse kaiken
inhimillisen ajattelun, jotta Ylkä olisi kaikessa ensimmäinen. Pelkästään tämä
sanankohta tekee tyhjäksi kaiken sen inhimillisen auktoriteetin, mikä tänä
päivänä vallitsee. Ei ole olemassa yhtäkään ihmistä, ei yhtäkään edes maailmankuulua
evankelistaa tai julistajaa, joka voisi asettua meidän jumalallisen rakkautemme
välimieheksi. On vain yksi Välimies Jumalan ja ihmisen välillä. Kun tämä tulee
meille eläväksi todellisuudeksi, on meillä uskallus Jumalaan, koska kaikki
sydämeemme kohdistuvat syytökset kaatuvan tämän Rakkauden edessä.
Henkinen väkivalta ja väärä
vallankäyttö on kautta aikojen käsitetty väärin. Väärällä tavalla toista
hallitseva ihminen ei olekaan niin vahva ja erinomainen kuin helposti
ajattelemme, vaan tiedostamattaan nämä ihmiset arvostelullaan ja moitteillaan
pyrkivät vain vahvistamaan omaa persoonallisuuttaan. He eivät todellisuudessa
pyri vakuuttamaan toista jostakin asiasta, vaan he pyrkivät löytämään vahvistuksen
omille näkemyksilleen, epäilyksilleen. He siirtävät omat epäilyksensä ja
ongelmansa toiseen ihmiseen, pyrkien siten vapautumaan itseään piinaavista,
negatiivisista asioista. Syyllisyyden luominen toiseen ihmiseen ei ole niin
viatonta kuin luullaan, vaan se saattaa vaikuttaa hyvinkin kavalalla tavalla
tämän mieleen. Tulokset saattavat tulla näkyviin vasta vuosien tai vuosikymmenienkin
jälkeen. Uppoavan veneen syndrooma! Miksi jokin pieneltä tuntuva seikka saa ihmisen
elämän romahtamaan, uppoamaan, vaikka kaikki yleisen mielipiteen mukaan näytti
niin hyvältä! Elämän purtemme on keikkunut siinä määrin ihmisten mielipiteiden
ja haitallisten vaikutusten myrskyissä, että nyt näennäisen tyvenen keskellä
aluksemme reuna on vain muutaman sentin päässä vedenpinnasta. Miksi niin pieni
aiheuttamamme liike sitten saa purren uppoamaan? Tyhmä ei ole veden varaan
joutunut, vaan kysymyksen esittäjä – todellinen tragedian aiheuttaja!
Ihmiset siis vapauttavat
itsensä syyllisyydestään ja kielteisistä asioista siirtämällä nämä läheisiinsä
tai tuttaviinsa. Näin siirretään syyllisyys ja huono omatunto toiseen ihmiseen.
Ihminen siis haluaa vapautua
puutteellisuuksistaan ja ongelmistaan virittämällä
tilanteita ja ilmapiirejä, jotka siirtävät ja projisoivat kaiken toisen
mieleen.
Me toimimme usein henkisenä
vahvistimena toisen ihmisen ahdistukselle ja kriisitilanteelle. Tajuamatta sitä
ollenkaan, me olemmekin uhrin asemasta todellinen vaaratilanteen luoja ja aiheuttaja
– omien reaktioidemme johdosta. Me viritämme itse ansan ja vaarallisen
tilanteen, josta sitten syytämme ainoastaan toista ihmistä.
Lentomatkustaja alkaa
yhtäkkiä käyttäytyä oudosti ja potkii edessään olevaa istuinta niin että se
hajoaa. Hän joutuu rauhoittelijoista huolimatta entistä suurempaan
sekavuustilaan, vaikka ei ole nauttinut alkoholia kohtuuttomassa määrin.
Tilanne johtaa siihen, että hän täydessä paniikkitilassa ryhtyy aukaisemaan
lentokoneen ovea. Muut matkustajat kauhistuvat ja alkavat vetää miestä pois
oven luota, kuolemanpelossaan. Tilanne päätyy siihen, että sekava mies
potkitaan ja hakataan kuoliaaksi. Oikeus toteaa matkustajien toimineen
itsepuolustukseksi ja nämä saavat vapautuksen vastuusta.
Itsestään selvä tilanne,
eikö vain, meidänkin mielestämme. Yksi rikostutkijoista kuitenkin ajattelee
toisin ja toteaa: olisiko tilanne voitu välttää sillä, jos vain yksikin ihminen
olisi säilyttänyt rauhallisuutensa ja olisi pyrkinyt selvittämään miksi mies
käyttäytyi siten? Olisi mennyt tämän luokse ja puhutellut häntä ystävällisesti.
Jos vain yksikin ihminen olisi…
tämä ajatus jäi soimaan kirjoittajan mielessä, koskien paljon laajempia piirejä
ja tapahtumia. Jos vain yksikin ihminen olisi… Selviäisi varmaankin paljon
sellaista, minkä ohitamme omassa kiihkossamme ja paniikissamme. Selviäisi,
kuten tuon lentomatkustajan kohdalla olisi selvinnyt, että hänellä oli syntynyt
lennon aikana vakava vamma aivoissa!
Voimme siis kysyä
oikeutetusti, toimimmeko rakkauden sääntöjen mukaisesti yllättävissä, meille
vieraissa tilanteissa, vai olemmeko suorastaan provosoimassa lähimmäistämme
hänelle epäedulliseen tilanteen kehitykseen. Olemmeko vapaita vallitsemisen
hengestä, joka usein puutteellisuutemme johdosta johtaa lähimmäisemme
vahinkoon?
Ei siis sanota usein syyttä:
se mitä sinä sanot minulle, se minun olisi tullut sanoa sinulle!
Syyllisyydentunteita siis
pallotellaan ihmiseltä toiselle, käsittämättä ollenkaan, että torjuttu
syyllisyys johtaa vihamielisyyteen ja negatiivisiin tunteenpurkauksiin.
Hyvien neuvojen jakaminen
koetaan ainoastaan positiiviseksi ja hyvää tarkoittavaksi asiaksi. Mutta jos
meidän neuvoamme ja ohjettamme ei ole pyydetty, voidaan asioihin puuttumisemme
kokea täysin päinvastaiseksi sille, mitä itse ajattelemme. Neuvojen jakaminen
saattaa hyvin suuressa määrin olla vääränlaista vallankäyttöä.
Rakkaudellisuus ei niinkään
jaa ohjeita ja pyri vaikuttamaan senhetkiseen tilanteeseen, koska rakkaus näkee
oman vajavaisuutensa ja heikkoutensa, tarpeensa pitkäaikaiseenkin asioiden
itselleen selvittelyyn. Oma kehityksemme siinäkin määrin positiiviseksi
henkilöksi on vaatinut tavattoman määrän ponnisteluja ja epäonnistumisia.
Olemme todellisuudessa oppineet enemmän virheistä kuin onnistumisista.
Omantunnonvaivat ja niihin
liittyvät syyllisyydentunne, häpeä, kiusaantuminen, ahdistava mieli ja vastaava
ovat niin toisiinsa sidottuja, ettei niitä voi nähdä täysin erillisinä asioina.
Ihminen on kokonaisuus, oma maailmankaikkeutensa, jota hän itse ei ehdi
elämänsä aikana pohjaan asti tutkimaan ja oppimaan – kuinka sitten joku meistä
voi kuvitella olevansa kykenevä löytämään ratkaisun hänen ongelmiinsa!
Voimme saarnata ihmisen
persoonallisuuden tärkeyttä ja persoonallisuuden kehittämistä ja korostaa
ihmisen erillisyyden tärkeyttä, mutta siitä huolimatta voimme omilla eleillämme
ja kehon kielellä moittia juuri kannustamaamme persoonaa. Meitä vaivaa hänen
erilaisuutensa ja omat puutteellisuutemme ja vajavaisuutemme. Hänhän on meille
ikään kuin peili, johon joudumme pakostakin katsomaan. Näemme ensisijaisesti
hänet, mutta jokin hänessä heijastaa sitä, mitä me itse todella olemme. Siksi
helposti kehittelemme ilmapiiriä, missä luodaan toiseen ihmiseen epäaitoa
syyllisyydentunnetta.
Olemme juuri kehottaneet
toista olemaan oma itsensä, ja siitä huolimatta etsimme hänestä
puutteellisuuksia, nähden tarpeelliseksi luoda häneen epävarmuutta oman itsensä
ja kehityksensä suhteen. Kuka siis rohkenee olla oma itsensä kaiken tämän vaihtelevan
arvostelun ja kehumisen keskellä? Eikö juuri tällainen ilmapiiri luo
valheellisuutta mitä pettävimmässä määrin?
Aito syyllisyydentunne
perustuu siihen, ettei ihminen uskalla olla oma itsensä. Se kun merkitsee
eräänlaista sodanjulistusta ympäristöä kohtaan, joka toisaalta vaatii aitoutta
ja persoonallisuutta, mutta omassa persoonattomuudessaan tuntee syyllisyyttä
omasta vajavaisuudestaan. Pelko estää meitä olemasta oma itsemme, osoittamasta
omaa persoonallisuuttamme. Olemme siis pakotettuja pukeutumaan johonkin
vieraaseen, käyttämään jotakin maskia paljastamatta omia kasvojamme. Tunnemme
vaikeaksi olla oma itsemme, juuri sellaisena kuin olemme. Pelkäämme tuoda julki
toiveitamme, odotuksiamme, mieltymyksiämme. Kaikki tämä on esteenä oikeanlaiselle
kehittymiselle sellaisiksi ihmisiksi, jotka tiedostavat oman ainutlaatuisuutensa,
eikä vain yksin itsemme tähden, vaan palvellaksemme ja ollaksemme esimerkillisiä
toisille ihmisille.
Ihmisten arvostelu ehkäisee
uskomattomalla tavalla kehitystämme, luo epävarmuuden ilmapiiriä, joka tuottaa
sisäistä ahdistusta ja estää meitä tuottamasta sellaista hedelmää, minkä tulisi
olla jälkenä elämästämme tässä ihmisyhteisössä. Jäämme helposti hedelmättömiksi
ja tuottamattomiksi, mikä vain lisää syyllisyyttämme itsemme ja toisten, jopa
Jumalankin edessä.
Kuinka moni onkaan kaivanut
leiviskänsä peltoon, niin että uudet tulokkaat kokevat todella vaikeaksi löytää
vapaa paikka pellossa omaa leiviskäänsä varten.
Ihmiset suggeroivat toisiaan
katseillaan, eleillään, vaitiolollaan. Usein vaitiolo on ahdistavampaa ja
syyttävämpään kuin pahimmatkaan sanavalinnat.
Vääränlaisen tai
puutteellisen kasvatuksen vaikutukset juurtuvat ihmismieleen uskomattoman
lujasti. Niistä irtautumiseksi on käytävä todella valtavia kamppailuja
ilmapiirissä, joka ei tue irtautujaa. Näin on usein juuri sairaan ihmisen
kohdalla, joka osittain tajuaa ongelmiensa juontuvan näistä syyllisyydentunteista.
Ihmisten osoittama myötätunto
ja sääli ei useinkaan ole ollenkaan sitä mitä suu julki tuo. Kuinka usein
ystävällisten sanojen takana onkaan arvostelua, tuomiota, vastenmielisyyttä!
Harvempi sanoo suoraan, että sairauteni pelottaa häntä, eikä hän uskalla olla
seurassani, ei edes sanoa päivää kadulla. Alentuva mielistely merkitsee
kiusallisia tunteita puolin ja toisin. Näennäistä ihmisrakkautta on uskomattoman
paljon sielläkin, missä sitä emme tiedosta.
Mitä elävin omakohtainen
kokemus tältä alueelta liittyy tammikuussa 2007 suoritettuun
syöpäleikkaukseeni, jossa poistettiin osa leukaluutani ja tilalle otettiin pala
pohkeestani. Siihen asti olin useampana vuotena vieraillut eräässä paikkakunnan
perheessä, parhaimmillaan jopa kolmekin kertaa viikossa. Vaikka leikkauksen
jäljet eivät juurikaan näkyneet ulospäin muuta kuin tietynlaisena
voimattomuutenani, ilmoitti perheen isäntä tuttavuutemme olevan ohitse. Hän ei
osaa suhtautua minuun ja sairauteeni, joten hän ei halua nähdä minua. Niinpä on
kulunut yli vuosi hänen kaikin tavoin kartellessa kohtaamistani!
Sosiaalinen piilotajunta
merkitsee sairauteen ja vajavaisuuteen kohdistuvaa puolustautuvaa vastenmielisyyttä.
Inhimillinen hätä synnyttää tunteita, jotka mieluummin unohdettaisiin. Ihminen
ei haluaisi kohdata näitä negatiiviselta vaikuttavia tunteita ja pyrkii siksi
mieluummin torjumaan ne. Hän ei mielellään ajattele sairautta, kuolemaa,
vanhenemista.
Sairaus aiheuttaa
tunneherkkyyttä sairaissa, sekä eräänlaista korostunutta kykyä nähdä lohduttelevien
ihmisten naamion taakse. Jossakin määrin kaikki tämä koetaan ylenkatseena.
Yleisesti katsotaan, että
sairas ihminen tavallaan nauttii tilanteesta, jossa häntä hemmotellaan. Todellisuudessa
kukaan ei halua sairastaa. On vain päässyt pinnalle katsantokanta, joka johtaa
sairauden hylkäämiseen ja terveydestään huolehtimisen laiminlyöntiin. Ihminen
helposti alkaa hävetä sairauttaan ja hoitaa itseään huonosti.
Mikä olisi sen masentavampaa
ja mieltä yhä enemmän alas painavaa kuin hurskaiden ja uskonnollisten ihmisten
sanahelinä ja teennäiseltä vaikuttava lohduttelu. Näissä tilanteissa
turvaudutaan usein jopa täysin valheellisiin lupauksiin ja herätellään aiheettomia
toiveita, vain hyvää tarkoittaen. Uskomatonta mutta totta, näissä tilanteissa
luodaan sairaiden mieleen syyllisyydentunnetta, ja mitä pidemmälle aika
rientää, sitä useammin kuulee sairaan suusta toteamuksen: ”Mitähän pahaa minä
olen tehnyt, kun tällainen asia on kohdannut minua?”
Sairaus innoittaa monia mitä
runsaimpiin puhetulviin ja filosofointeihin, aivan kuten Job aikanaan joutui kokemaan.
Kauniit sanat tuottavat aivan päinvastaista tarkoitukseen nähden. Vai onko
usean lohduttajan tarkoitus todella siirtää omia negatiivisia kokemuksiaan
avuttomaan, vuoteessa makaavaan henkilöön? Sairasvuoteella makaava joutuu usein
toteamaan vierailijoiden tavattoman valmiuden ja tietämyksen. Edes tohtori ei
ole kaikkia näitä asioita nähnyt, jotka nyt pyytämättä kerrotaan sairaalle neuvoina,
joilla ei tunnu olevan loppua.
Sairaalla on päällimmäisenä
juuri sillä hetkellä sairautensa, joka tuottaa kipua ja ahdistavia tunteita.
Nyt uskonnollinen maailma rientää hänen luoksensa lukemattomine todistajineen,
jotka eivät voi olla muistuttamatta itse kokemistaan suurista Jumalan asioihin
puuttumisista. Korostetaan ihmeisiin tukeutuvaa uskoa, joka sairaalta näyttää
kokonaan puuttuvan. Sairaus on epäaitoa syyllisyyttä, jota uskonnollinen mieli
ruokkii käsittämättä ollenkaan mitä aikaansaa. Parantumisen esteeksi tulee nyt
tämä syyllisyydentunto, jolla jonkin ajan kuluttua ei ole rajoja.
Usko parantumiseen vähenee
sitä mukaa kuin hurskaat lohduttajat jatkavat kertomuksiaan ja hurskaita
näkemyksiään, usein jopa fantasioita. Sairas tarvitsee armoa, Jumalan apua,
joka ei nyt ole hänelle mahdollista, koska hän ei ole sitä ansainnut. Nyt
aletaan etsiä sitä kirousta, joka estää jumalallisten lupausten ja Jumalan avun
toteutumisen. Tällä alueella kohdataan todella pelottavia ja vapauttamisen
sijasta sitovia ja orjuuttavia voimia. Kirouksien etsimisellä ei löydetäkään
valkeutta ja hyviä voimia, vaan johdetaan ahdistuneet ihmiset pimeyden voimien
läheisyyteen, etsimään ratkaisua ja apua juuri sieltä, mistä kaikki ahdinko
todellisuudessa on lähtöisin!
Totuus unohtuu näissä
tilanteissa, vedottaessa sanankohtiin, jotka näyttävät lupaavan parantumisen
jokaiselle sitä etsivälle. Sairas joutuu valtaviin sisäisiin ristiriitoihin,
kun hänelle toisaalta luvataan parantuminen, mutta samalla esitetään kaikki
mahdolliset seikat, jotka puhuvat sitä vastaan. Lohduttelijan kokemus ei
ollenkaan eikä väistämättä voi olla myös tämän vuoteella makaavan kokemus,
sillä jokaisen elämänkaari on erilainen.
Sairaan makaaminen sairaalan
vuodeosastolla saattaa myös merkitä syyllisyyttä sen johdosta, että uskovaisena
turvaudutaan maalliseen apuun. Ei nähdä sitä, että esim. Luukas oli lääkäri ja
Paavali jätti yhden seuraajistaan sairastamaan. Timoteusta Paavali kehotti
nauttimaan vähän viiniä vatsavaivojensa tähden. Näitä kohtia lainataan todella
harvoin. Jonkinlainen ruumiillinen heikkous aiheutti uusitestamentillisen
seurakunnankin alusta lähtien useimpien aitojenkin uskovaisten tästä ajasta
nukkumisen, ellei sitten osaksi tullut marttyyrikuolema. Elämä ei
inhimillisesti ajatellen ole reilua!
Uskovaisen tulisi todella
tarkata vaikuttimiaan, jotka saattavat olla todella itsekkäitä ja vääriä. Missä
muussa kohden olisi annettu vääristyneempi kuva hengellisestä elämästä ja
Jumalan lupauksista, kuin tällä kohtaa? Vahinko on suurempi kuin juuri kukaan
on koskaan rohjennut myöntää! Mikä olisi suurin vahinko ja väärä asia, mihin
voimme syyllistyä? Eikö se, että annamme väärän kuvan Jumalastamme ja Taivaallisesta
isästämme? Lasten käytös ja asenne kertovat mitä yksityiskohtaisimmin meille
siitä, millaisessa perheessä he elävät, millaiset olosuhteet kotona
vallitsevat, millaisia todella ovat vanhemmat, isä, äiti. Geenimme eivät kerro
todellisuutta vain meistä, vaan myöskin alkuperästämme. Tätä meidän ei
milloinkaan tulisi unohtaa kristillisen vaelluksemme aikana. Jos geenimme
todistavat alkuperämme olevan selvästi ristiriidassa Jumalallisen DNA:n kanssa,
on turha yrittää todistaa päinvastaista!
Monessa tapauksessa lienee
enemmän kysymys taikuudesta kuin todellisesta uskoon perustuvasta
parantumisesta tai hengellisestä elämästä.
Usein on mitä suurin vääryys
ottaa itsensä esimerkiksi ikään kuin itse olisi aivan erikoisessa asemassa
Jumalan silmissä armon välikappaleena. Luottavainen ihminen voi kokea nämä
tilanteet lohdullisina ja uskoa vahvistavina, mutta joukossamme on monia,
joilla ei ole tarvittavaa varmuutta ja tietoisuutta, joka johtaisi
oikeanlaiseen lähestymiseen Jumalan toimintaa. Lohdun sijasta tuotamme surua ja
toivottomuutta, syyllisyyden kasvamista.
Sairaan parantuminen ei ole
kiinni yksinomaan hänen uskostaan, vaan usein myös häntä rukouksessa kantavien
uskosta, asenteesta.
Kauniit puheet aikaansaavat
usein syyllisyydentunnetta, etenkin kun ne sisältävät odotuksia sairaan
puolelta.
Lukemattomat ihmiset ovat
sairaita ja kärsiviä, jotka sitten ovat monien uskonnollisten ihmisten vaikutuksen
kohteena.
Uskonto on aina
kaksijakoinen. Sillä voidaan auttaa ihmisiä, sillä voidaan myöskin murskata ihmisiä.
Todellinen usko on
tarkoitettu vapauttamaan ihmiset kaikenlaisesta orjuudesta ja väärästä vaikutuksesta.
Ihminen etsii luonnostaan
syitä ongelmiinsa ja ajattelee helposti laiminlyöneensä joitakin opillisia
totuuksia. Nämä niin usein sisältyvät lohduttelijoiden todistuksiin.
Ihminen moittii itseään
helposti rehellisyydestään, joka saa hänet epäilemään joitakin esitettyjä totuuksia.
Jokainen uskonto sisältää jonkin nurjan puolen, joka palvelee vääriä asioita.
Ihmisellä on vain yksi
elämä, jonka kaaresta päättää hän itse.
Vallankäyttö merkitsee usein
vallankäyttäjän ja alamaisen välistä tilannetta, missä toinen joutuu tuntemaan
alamaisuutensa ja alistetuksi tulemisensa. Väärien sanankohtien esittäminen
väärässä paikassa merkitsee väärää vallankäyttöä, mikä johtaa sanan totuudesta
huolimatta suuriinkin vääryyksiin. Vain oikeassa paikassa oikein käytetty sana
pätee sairaaseen. Tässä kohden on ehdottoman tärkeää nähdä täydellinen
riippuvuutemme Jumalan Hengen vaikutuksesta, sillä vain Henki on kykenevä
näkemään kunkin hetken tarpeen kyseessä olevassa ihmisessä.
Meillä on aikaa kaikkeen
siihen, minkä katsomme tarpeelliseksi. Nämä prioriteettimme näyttävät kuitenkin
olevan suorastaan skitsofreenisella tavalla ristiriidassa puheidemme kanssa.
Narsistinen ajattelumme ja olemuksemme estää meitä tuntemasta toisen ihmisen
tarvetta, niin että valheellinen kiireellisyytemme riistää meiltä joskus lähes
kaiken siunauksen ja toiselle avuksi olemisen elävöittävän tunteen. Itse
asiassa meillä ei ole aikaa edes itsellemme, jos arvoasteikkomme on väärällä
tavalla muotoutunut. ”Ken lepohon itsensä heittää, on kuollut jo eläessään!”
Syyllisyydentunne voi
myöskin olla kannustimena, mutta syyllisyydentunnetta voidaan karkottaa
totuttautumalla siihen. Pyritään hävittämään hyvän ja pahan välinen ristiriita
ja niiden rajat.
Ensimmäinen virheemme, sen
hyväksyminen, johtaa toisiin ja entistä suurempiin virheisiin ja niiden
hyväksymiseen. Edellinen ruokkii jälkimmäistä, ja niin pätee jo esiin tuomamme
totuus: Kun saman virheen tekee kyllin usein, ei se enää tunnukaan virheeltä.
Aika kuuluu Jumalalle ja me
olemme sen haltijoita, olemme vastuussa siitä, miten sen käytämme. Me olemme
vastuussa jokaisesta hetkestä.
Juuri tässä ajassa olemme
todella väsyneitä, rasittuneita, niin henkilökohtaisessa elämässämme kuin
työssäkin. Moni lamaantuu kaiken tämän keskellä, ja niin monia rasittaa enemmän
se mikä jää tekemättä, kuin se mitä pystytään vielä tekemään.
Terveytemme on kiinni hyvin
monista asioista, ei vain tietyistä ruuista ja liikuntamuodoista.
Joudumme joka päivä tekemään
valintoja, jotka määrittävät elämämme kulun. Annammeko olosuhteiden määritellä
valintamme? Millainen osuus valinnoissa
on syyllisyydentunteillamme?
Jumalan tiellä kohtaamme
hyvin paradoksaalisia asioita. Sana kehottaa nöyrtymään, kokemaan
syyllisyytemme sisäisestä vastustuksestamme huolimatta, mikä usein johtaa
hyvinkin ahdistaviin ja pakottaviin tilanteisiin ja tunteisiin. Kaikki
kapinointi on luonnollista, ihmisen luonteeseen kuuluvaa, eikä se kaikissa
tapauksissa ole tuomittavaa. Jumala rakastaa meitä kun kapinoimme rehellisesti,
luonnollisesti, ilman naamioita ja itsellemme kuulumattomia rooleja. Armo
seuraa sitäkin runsaampana ja lohdullisempana kapinointiamme, joka omalta
osaltaan näyttää meille mitä todella olemme.
Jumala pitää siitä kun emme
liiallisella ja väärällä tavalla heittäydy Hänen syliinsä ja kannettavaksensa.
Usein me heittäydymme Hänen varaansa pelätessämme omaa itseämme, kuvaamme Hänen
Sanansa peilissä. Me emme haluaisi muuttua, kehittyä, ja silloin me luonnostaan
jäämme ikään kuin oman itsemme varaan.
Meidän on taisteltava ja
ponnisteltava saavuttaaksemme tarvittavan. Mistä oikein on tullut ajatus siitä,
että Jumala pitää huolen kaikesta, pienimmistäkin ongelmistamme? Sehän
merkitsee laiskuutta, elämättömyyttä, sillä ongelmat kuuluvat jokaiseen todelliseen
ihmiselämään. Jumala rakastaa niitä, jotka käyvät rohkeudella ongelmien ja
vääryyksien kimppuun, uhmaten kaikkea ympäristön vaikutusta.
Mikä sitten todella on uhmaa
Jumalaa kohtaan, mikä ihmisten näkemyksiä ja asenteita kohtaan? Siitä voisimme
kai kirjoittaa kokonaisen kirjan.
Miksi ihminen on niin
kiireinen ylitse kaiken normaalin järjen saneleman viisauden? Kuinka paljon
kaikessa on syyllisyyden pakenemista, halua paeta kaikkea negatiivista tunnetta
elämässänsä? Ihminen voi kasvaa vain kohtaamalla nämä sisäiset peikkonsa tai
luurankonsa.
Me olemme suuressa määrin
antautuneet ympäristömme kuljetettaviksi, koska se on selvästikin helpoin tie
kaiken keskellä, miksei myös vastuuta ja syyllisyyttä paetessamme. Meillä on
aikaa kaikkeen siihen, minkä näemme tärkeäksi. Tärkeysjärjestyksen muuttuminen
tässä nimenomaisessa ajassa on lukemattomien mieltä kalvava tekijä. Ihminen
sisimmässään kärsii tässä kohden mitä suurimmasta syyllisyydentunteesta, joka
kaikin mahdollisin tavoin pyritään painamaan piiloon. Näin ihmisen sisäinen
ristiriita tälläkin alueella kasvaa ja johtaa huonosta suunnittelusta johtuen
mitä suurimpiin sisäisiin ongelmiin ja ajallaan kehollisiin sairauksiin.
Ihminen on siis hyvin
suuressa määrin itse syyllinen moneen asiaan. Mikä sitten on aitoa syyllisyyttä
ja mikä ympäristön, uskonnollisuuden luomaa – siinä meille yksi suurimmista
haasteista tässä ajassa! Siitä suuressa määrin riippuu tulevaisuutemme, elämämme.
Jos emme osaa suunnitella
oikealla tavalla ajankäyttöämme, toisaalta raadamme itsemme henkihieveriin,
toisaalta emme osaa levätä edes niinä hetkinä, kun se meille olisi mahdollista.
Hiljentyminen on ihmiselle
elintärkeä ja välttämätön asia. Vain sen kautta saamme oikean näkökyvyn omaan
sisimpäämme, todelliseen persoonaamme. Me voimme joutua hukkaan omalta
itseltämme - siinä yksi todella suuri tekijä kaiken ympäristön vaikutuksen
keskellä. Voimme välttää ympäristömme liiallisen vaikutuksen vain tiedostamalla
oman persoonamme ja sen rajat. Tämän ymmärryksen mukaan ei kenenkään itseään
tuntemattoman henkilön tulisi opettaa muita, koska äärimmäisen helposti siirrämme,
projisoimme omat fantasiamme ja harhakuvitelmamme toisen ihmisen elämään,
tajuamatta mitä todella teemme.
Tämä pätee myöskin
lukemattomiin sananpalvelijoihin, jotka uskovat toimivansa suoranaisina Jumalan
puhetorvina, mutta joidenkin varhaisempaan elämään kätkeytyy ongelmia ja
suoranaisia katastrofejakin. Nämä käsittelemättömät ongelmat saavat nämä eturivin
henkilöt kaikesta hyvästä tarkoituksesta huolimatta jakamaan eteenpäin omaa
pahoinvointiaan ja suoranaista epäuskoaan, joka kuitenkin on kiedottu mitä
vaikuttavimmalta näyttävään uskoon. Hedelmät, ehkä vasta vuosienkin kuluttua,
kertovat mielenterveyden asiantuntijoille karun totuuden. Siksi kirjoittajankin
työsarka on loputon niiden tiensivuun jääneiden rikkinäisten sielujen johdosta,
joita juuri kukaan ei näe näennäisen hengellisen hyvinvointimme keskellä.
Jumalan on kaikki aika, eikä
Hänen tarvitse hätäillä. Kiireemme johtuu yksinomaan itsemme
tuntemattomuudesta, rajojen ja rajallisuutemme käsittämättömyydestä. Me emme
ole jumalia, me olemme ihmisiä, persoonia, joiden olevaisuus on sidottu aikaan.
Me tarvitsemme tietyn määrän unta, tietyn määrän lepoa, todellista lepoa.
Rajallisuutemme merkitsee suunnitelmallisuuden hyväksymistä elämäämme. Ilman
sitä ajaudumme kestämättömään oravanpyörään, joka aikaansaa ennenaikaisen
eromme tästä maailmasta. Meidän on pakko antaa aikaa itsellemme, sillä ilman omaa
aikaa kadotamme kosketuksen persoonaamme, omaan todelliseen olemukseemme. Ja
kun tämä tapahtuu, ei todellista minäämme voi kohdata kukaan läheisemme, ei
edes aviopuolisomme. Meistä tulee vain eräänlainen olento, olio, joka on aivan
ihmisen näköinen, mutta joka harhailee yhdessäolonkin hetkinä sielunsa
avaruudessa, pystymättä kohtaamaan toista ihmistä.
Itselle annettu aika ei siis
ole hukattua aikaa, vaan voiman keräämisen aikaa.
Mikä on se vapaus, minkä
Jumala on tarkoittanut jokaiselle ihmiselle? Se on vapautta päättää milloin
toimimme ja milloin emme, mitä teemme ja mitä emme. Meillä on oikeus päättää
omasta elämästämme, mieltymyksistämme, odotuksistamme. Kukaan ihminen ei voi
meidän puolestamme tehdä näitä päätöksiä, vaikka aivan liian moni uskoo olevansa
meidän Mooseksiamme, jotka panevat sanansa ja ajatuksensa meidän jäykkäsuisten
ja oppimattomien Aaronien suuhun, niin että jossakin vaiheessa olemme valmiita
rakentamaan jopa kultaisen vasikan.
Olemme todellakin syyllisiä,
jos antaudumme maailman, ihmisten ohjattavaksi. Vaatimukset kasvavat päivä
päivältä, niin myös mielenterveysongelmat, jos emme todella tiedä keitä olemme,
mitä olemme.
Ei ole kysymys siitä kuinka
rikkaita tai köyhiä olemme. On kysymys ihmisten suorittamasta vertailusta, joka
rasittaa jokaista kansakuntaa ja ihmisluokkaa.
Me usein valitsemme neuvomme
valitessamme neuvonantajamme (Sartre).
Syyllisyydentunne liittyy
myöskin moniin erioikeuksiin, joista pääsemme osallisiksi.
Kuinka suuri osuus
kateudella on ihmissuhteisiimme? Kateus on ehkä suurin innoittaja pahan
omantunnon luomiseksi läheisellemme. Mikään ei sen voimakkaammin vaikuta hänen
elämäänsä ja valintoihinsakin.
Ihmiset, jotka eivät näytä
kärsivän omantunnonvaivoistaan, ovat ihmisiä jotka ovat torjuneet ne
elämästään. Ne kuitenkin kalvavat heidän alitajuntaansa, ja siksi tällaiset
ihmiset ovat erityisen valmiita ohjaamaan toisten käytöstä tielle, millä heidät
voidaan osoittaa syyllisiksi. Näin syyllistäjä uskoo vapautuvansa omasta
syyllisyydestään ja huonosta omastatunnostaan. Tällä tiellä ihminen alkaa
todella uskoa syyttömyyteensä ja omaan paremmuuteensa.
Ihminen ilman Jumalan suomaa
erioikeutta on elämässään vastuussa vain kohtaamistaan, läheisistä ihmisistä.
Vain joka on uskollinen vähäisissä asioissa, voi olla uskollinen suuremmissakin
asioissa. Mielellämme tavoittaisimme koko maailman luodaksemme itsellemme lujan
itsetunnon ja rauhallisuuden. Omatuntomme helposti ajattelee suuria ja
vaikuttavia asioita, mutta jättää huomioimatta juuri ne pienet tekijät, jotka
tekevät ihmisten yhteiselosta mielekkään. On helppoa miettiä kaikkia menneitä
asioita omahyväisessä mielenlaadussa ja odottaa suuria tulevaisuudelta, mutta
ohittaa se karu tosiasia, että todellinen elämämme koostuu vain ja ainoastaan
reaaliaikaisista hetkistä, joissa me osoitamme todellisen luonteemme ja olemuksemme
suhteessamme kohtaamiimme ihmisiin.
Olemme todellakin
rikostovereita siinä suuressa joukossa, joka puhuu maailman nälänhädästä ja
Kaukoidän ongelmista, mutta rauhoittaa omantuntonsa kohdatessaan kärsimystä
omassa maassaan, jopa kodissaankin.
Meillä on syyllisyydentunne
ja huono omatunto senkin suhteen, millaisen maailman jätämme lapsillemme ja
lastenlapsillemme. Me toteamme Hiskian tavoin: "Herran sana, jonka olet
puhunut, on hyvä. Sillä hän ajatteli: Onpahan rauha ja turvallisuus minun
päivinäni." Tämän ajan ihminen on antautunut suorastaan psykopaattisen
virran vietäväksi, tunkien pois tietoisuudestaan kaiken itselleen epämieluisen,
välittämättä edes omien lastensa tulevaisuudesta, joka sitten aikanaan
muotoutuu sellaiseksi kuin tilanne edellyttää.
Mikä meidän vaikutuksemme on
kaikkeen, on suorastaan vastenmielinen ajatus useiden mielestä. Oma kiireemme
ja rahan ansaitsemisen pakkomme vaativat meiltä raskaat huvit, jotka vievät
kaikki voimavaramme. Me kulutamme siis itsemme niin työssämme kuin
vapaa-aikanammekin, eli meillä ei ole hetkenkään todellista, rentouttavaa
lepoa. Huumaavat aineet tosin rentouttavat hetkeksi, mutta kaikenlaiset
jälkitilat ovat sitäkin kuluttavampia, niin että lääkityksen täytyy seuraavalla
kerralla olla entistä tuntuvampi ja kalliimpi, mikä merkitsee aina vain
vaativampaa suoritusta ja esiintymistä.
Me voimme antaa ymmärtää
olevamme vastuuntuntoisia ihmisiä, mutta tämä vastuuntunto voi perustua vain
tiettyihin kriteereihin, tietynlaiseen hienotunteisuuteen. Vain Jeesuksen persoonan tunteminen voi antaa meille sen
vastuullisuuden, mikä kantaa hedelmää todellisuudessa, ei vain hurskaissa
puheissa ja uskonnollisuudessa.
Henkinen elämä ja hengellisyys eivät sinänsä poista
syyllisyytemme taakkaa, vaan omalla tavallaan lisäävät sitä. Mitä paremmin
opimme tuntemaan Herramme persoonallisuuden ja Hänen armonsa, sitä enemmän pääsemme
näkemään kaiken puutteellisuuden ja virheemme. Ainoa turvallinen paikka kohdata
virheemme ja vajavaisuutemme on Jumalan armon alla, tietoisuudessa oikeasta ja
väärästä syyllisyydestä. Jumala antaa meidän tuntea syyllisyytemme
tietoisuudessa, että Hänen armonsa riittää, ja ainoa mihin aina voimme luottaa
ja turvata on Hänen rajaton armonsa. Sitä
emme voi kokea ilman oikeaa syyllisyyttä.
Me emme useinkaan ole ollenkaan
sitä mitä todella olemme
ja tämä saa myös aikaan syyllisyydentunnetta. Mihin
asti olemme vastuussa mistäkin, sille luo oma persoonallisuutemme rajansa.
Loputon, jatkuva itsensä tarkkailu ei johda odotettuun tulokseen, vaan päinvastoin
saattaa johtaa meidät suoranaiseen psykoosiin. Itse asiassa meidän Herramme ei
antanut sellaista kuvaa, että meidän tulee kiduttaa itseämme jatkuvalla itsetutkistelulla,
vaan Hän haluaa meidän tutkistelevan Hänen persoonaansa, tullaksemme Hänen
kaltaisekseen, tullaksemme osalliseksi Hänen täydellisyydestään.
Me piilotamme syyllisyytemme
kaikkien mahdollisten hyveidemme taakse, antaaksemme itsestämme mahdollisimman
hyvän kuvan.
Suuri kysymys on yhä edelleen
kiusauksen ja synnin välinen raja. Ikävä kyllä elämme juuri nyt ajassa, jossa
kaikki on heilautettu päälaelleen, niin että hyvä on pahaa ja paha hyvää, väärä
oikeata ja oikea väärää. Mikään ei joidenkin mielestä ole enää syntiä.
Joidenkin mielestä taas kaikki on syntiä, etenkin sellainen, mikä tuottaa
ihmiselle hyviä tunteita ja mielihyvää. Onnellisuus on tehty hyvin
kyseenalaiseksi ja tavoittamattomaksi asiaksi, koska oikeastaan kenellekään ei
anneta lupaa olla onnellinen ja tasapainoinen, koska uskonnollisen opettajan
elämää kalvaa jokin lapsuuden ajan tai myöhempi onnettomuus, joka saa hänet
maksamaan potut pottuina.
Lutherin viisaus pätee vielä
tänäänkin: et voi estää lintuja lentämästä pääsi yli, mutta voit estää niitä
tekemästä pesäänsä päälaellesi.
Missä kaiken raja sitten kulkee?
Siihen ei kukaan ole kykenevä antamaan tyhjentävää vastausta. Room. 14 on ns.
omantunnon luku, jonka pohjalta saamme jonkinlaisen kuvan kaikesta. Itse kukin
rakentaa jonkinlaisia rajoja mieltymyksen ja myöntymyksen välille, mutta kukaan
ei ole kykenevä vetämään näitä rajalinjoja jonkun toisen ihmisen elämään.
Ainoa rauhoittava ratkaisu
on Jumalan vastaus elämässämme. Tämä ei tarkoita vain yksittäisiä virheitämme
ja syyllistymisiämme, vaan kokonaisvaltaisesti sen tajuamista, mistä Paavali
puhuu Roomalaiskirjeessä. Meissä asuu sekä hyvä että paha, jotka loppuun asti
ovat käyvä kamppailua olemuksestamme. Ilman kiusauksia ei ole mahdollista
koetella uskollisuutemme tai uskottomuutemme määrää. Jumala antoi meille
ratkaisuvallan niin suurissa kuin pienissäkin asioissa.
Me pelkäämme, jokainen,
suorittaa todella syvällistä itsetutkistelua. Osaltaan tämä perustuu itsesuojeluun,
mutta normaali ja terve ihminen on kykenevä menemään itseensä ja näkemään
myöskin sellaista, mikä ei miellytä.
Ihminen pääsääntöisesti
pyrkii näkemään Raamatusta vain sen, mikä vastaa hänen ennakkoajatuksiaan.
Mitkä tekijät vaikuttavat
Raamatun tutkistelussamme siihen, mitä sieltä otamme ja minkä siirrämme
myöhemmän tutkistelun piiriin? Millainen oli lapsuutemme, millaiset olivat
vanhempamme, millaisen kuvan heistä saimme? Siirrämmekö jopa alitajuisesti oman
pahoinvointimme ja omat negatiiviset käsityksemme kuulijoihimme, etenkin
saarnaajina? Uskommeko olevamme ainoita, jotka todella ymmärtävät Jumalan
tarkoituksen oikein?
Ihmisen luonnollisin tie on
aina etsiä Raamatusta se, mikä sopii hänen ennakkoajatuksiinsa ja – näkemyksiinsä.
Me pelkäämme kompleksiemme
julkitulemista, ja koska niitä on jokaisella ja jokainen salaa ne, jokainen samalla
luulee olevansa ainoa, jolla niitä on.
Kun ihminen ei voi hyväksyä
itseään sellaisena kuin todella on, pyrkii hän peittämään suuremmat ongelmat
pienemmillä paheilla, jotka on mukavampi myöntää ja tunnustaa. Tähän kohtaan
voisimme kertoa suuren määrän tilanteita todellisesta elämästä. Aikaan yksi
seurakuntalainen jatkuvasti hoki, jopa kuulijoiden tympääntymiseen asti sitä,
kuinka vajavainen ja puutteellinen ihminen hän on. Tätä jatkui vuosikausia,
kunnes sitten yksi vieraileva puhuja esitti, että nyt voitaisiin yhdessä
rukoilla tämän todella syntisen ihmisen puolesta. Seurakuntalainen suorastaan
jäykistyi kauhusta ja suuttumuksesta, paeten ulos ovesta ennen kuin mitään
rukousta ehdittiin lausua. Nyt kuultiin tulevina hetkinä paatoksellista
kauhistelua siitä, kuinka häpeämättömiä vierailevat puhujat saattavat olla!
Jokaisessa ihmisessä on
tietynlaista salaperäisyyttä, erittelemätöntä ja salaisen tuntuista
syyllisyydentuntoa, jonka määritteleminen tuntuu mahdottomalta. Me haluaisimme
muuttua, mutta emme kykene siihen. Persoonallisuutemme tuntuu jakaantuneelta ja
hyvä ja paha käyvät jatkuvaa käsikähmää olemuksessamme. Alitajunta näyttelee
suurempaa osaa elämässämme kuin mitä itse kykenemme näkemään.
Kuinka usein ihminen
lisääkään tunnustukseensa ja parannuksentekoonsa seuraavan lauseen: ”On
käsittämätöntä, että saatoin tehdä sen!”
Mikä meitä vaivaa eniten?
Paha, jota teemme, vaiko hyvä joka jää tekemättä?
Taitaa olla niin, että
ainoastaan Jeesuksen Kristuksen edessä ja läsnäolossa ihminen tiedostaa
tiedottoman käytöksensä.
Hyvät aikomuksemme ja ajatuksemme
ovat usein ristiriidassa todellisen elämämme kanssa. Me puemme tietynlaisen
moraalisen velvoitteemme kauniisiin sanoihin paetaksemme todellista vastuuta.
Se suojelee meitä syyllisyydeltä. Emme kuitenkaan käsitä, että alitajuntamme
väistämättömästi toimii omahyväisiä uskomuksiamme ja näkemyksiämme vastaan,
niin että eräänä päivänä kohtaamme edestämme ehkä kestämättömän määrän tulevaisuuteen
siirtämäämme epämieluista materiaalia.
Syyllisyyden torjuminen
johtaa sisimpämme kovettumiseen, eikä Jumalan tahto pääse tapahtumaan
elämässämme ulkonaisesta moralismistamme huolimatta.
Eräänlainen fantasioiden
ylläpitäminen on keskellämme yleisempää kuin kukaan on valmis itsestään
uskomaan. Nuorena ihmisellä on kaikenlaisia odotuksia, eikä hän aina osaa
erottaa odotuksiaan todellisuudesta, tapahtuvasta. Hän ylläpitää
harhakuvitelmia itsestään, odottaa tulevaisuuden korjaavan kaiken.
Vanhentuessaan ihminen joutuu pakostakin tosiasioiden eteen ja joutuu
myöntämään rajallisuutensa. Hän ei olekaan saavuttanut sitä, minkä uskoi todellisuudeksi
joskus tulevaisuudessa.
Elämämme ei ole vain sitä
mitä tietoisesti olemme saavuttaneet. Merkitystä on tavoitteillamme ja
erilaisilla mahdollisuuksillamme. Se, että emme ole saavuttaneet asettamiamme
päämääriä, aiheuttaa syyllisyydentunnetta.
Nöyryys osoittautuu lopulta
vain oman ylpeyden tajuamiseksi ja vilpittömyys oman valheellisuuden toteamiseksi.
Tietyissä asioissa
onnistuminen merkitsee mahdollisesti myöskin sitä, että tällä peitetään isompi
määrä pienempiä epäonnistumisia. Pettymykset vievät helposti onnistumisen ilon.
Raamatusta näemme suuren
määrän miehiä, jotka Jumalan kutsu on temmannut irti heidän elämänsä
tyhjänpäiväisyydestä, lähettänyt heidät suurelle seikkailulle, varustanut
heidät luovalla voimalla, jota heissä itsessään ei ollut. Silloin ymmärrämme
että tämä keskeneräisyydestä johtuvaksi otaksuttu syyllisyydentunne
todellisuudessa johtuu innoituksen puutteesta, siitä, ettei ihminen ole
kosketuksessa Jumalan kanssa, ei vastaa Hänen kutsuunsa.
Ihmisen tarkoitus on olla täysin eheä ja oma
itsensä. Silti on kaikkien kristittyjen kirkkokuntien keskuudessa hyvin paljon
alaikäisiä, infantiileja, arkoja sieluja ja vain hyvin vähän säteileviä,
voitollisia, kehkeytyneitä. Miten on kristillisyys niin tärveltynyt, että se on
tullut usein ruhjomaan ihmisiä, sen sijaan että olisi heitä vapauttanut?
Vikapäitä me tunnemme olevamme
Jumalan edessä, koska meistä ei ole tullut mitä hän on meiltä odottanut, että
olemme sallineet pelon lamata itseämme, ympäristömme muovata, rutiinin
jähmettää ja sovinnaisuuden tehdä meidät
hedelmättömiksi, ettemme ole olleet oma itsemme, että olemme
jäljitelleet toisia emmekä ole käyttäneet hyväksemme niitä erityisiä lahjoja,
jotka Jumala on haltuumme uskonut.
Meitä eivät estä olemasta
oma itsemme vain yhteiskunta ja sen ennakkoluulot, vaan esteenä voivat olla
joskus uskonveljet, olkoon heidän tarkoituksensa kuinka hyvä tahansa. (sivu 73)
Voi myös olla niin, että ihminen jälkeenpäin
havaitsee syyllistyneensä siksi, että on suostunut ystävien tai liian
arvovaltaisen omantunnonohjaajan pysähdytettäväksi. Silloin hän on alemmuuskompleksin
vaikutuksesta pitänyt toisten neuvoa aidompana kuin omia vakaumuksiansa.
Mutta etsiessämme yhdessä,
Jumalan edessä tasa-arvoisina kristittyinä, hänen oikeata innoitustansa, voi
sattua että itsevarma henkilö masentaa toisen juuri itsevarmuudellaan; hän voi
omien käsitystensä mukaisesti estää ystävänsä, yhdellä ainoalla sanalla,
toimimasta tämän omien käsitysten mukaisesti, jopa niin, ettei tämä toinen ole
edes uskaltanut niitä kunnolla hänelle esittää eikä niitä puolustaa. Silloin
tämä toinen havaitsee äkkiä ettei hänen elämänsä ole suinkaan muuttunut entistä
hedelmällisemmäksi, vaan päinvastoin hedelmättömäksi, että hän on sallinut
toisen vallita itseään, on totellut enemmän ihmisiä kuin Jumalaa, ettei hän ole
puolustanut kyllin voimakkaasti omaa käsitystään, että hän on pettänyt itsensä.
Tinkiminen omantuntomme
kanssa synnyttää aina syyllisyydentunnetta.
Ihmisen täytyy olla hyvin
peloton kestääkseen loppuun asti todellisen dialogin vaimonsa tai parhaiden
ystävien kanssa. Hän tarvitsee suurta rohkeutta ollakseen tosi, havaitakseen
vikansa, ottaakseen vastatakseen kaikista velvollisuuksistaan, antaakseen
anteeksi, säilyttääkseen uskollisesti solidaarisuuden, joka liittää meidät
ystäviimme silloinkin kun nämä tuottavat meille pettymyksen. Minua hämmästyttää
aina pettämätön uskollisuus, jonka Jeesus on säilyttänyt opetuslapsiansa
kohtaan; hän on valinnut heidät Jumalan innoittamana; ei haittaa, vaikka he
eivät käsitä paljon siitä, mitä hän heille sanoo, vaikka he esittävät hänelle
typeriä kysymyksiä, osoittautuvat kunnianhimoisiksi ja pelkurimaisiksi; hän
luottaa heihin yhä, ottaa lukuun vain heidät, antaa heidän tehtäväkseen hänen
maallisen tehtävänsä.
Eikö meidän juuri tässä
kohden tulisi pysähtyä miettimään edellisen kappaleen esittämiä ajatuksia,
tilanteessa, jossa tarvitsemme suunnattomasti jotakin uutta näkemystä ja
ajattelutapaa? Emmekö ole aivan liiaksi, vääryyteen asti, hyväksyneet vääränlaisen
auktoriteettinäkemyksen, jolla ei ole mitään tekemistä meidän Herramme
arvovalintojen kanssa? Kirjoittajan mielestä kaiken huipentuma tulee esiin
Johanneksen 13 luvussa, missä Herramme aivan konkreettisella tavalla tuo esiin
jumalallisen arvovallan niin suhteessa Häneen kuin toinen toiseemme. Itse asiassa
Hän tekee tuon päivän puheidensa ja toimiensa perusteella tyhjäksi kaiken sen
auktoriteettien harjoittamisen, mitä näemme nykyisessäkin hengellisessä elämässä.
Ei siis herroina halliten, vaan nöyryydessä toinen toisemme edessä.
Uskollisuus omalle itselle
merkitsisi, että ihminen on aina itsensä kaltainen kaikissa olosuhteissa, kenen
tahansa keskustelutoverin seurassa. Me salaamme milloin syvimmät vakaumuksemme,
milloin taas niihin välttämättä sekoittuvat epäilyksemme. Me verhoamme
tunteemme tai ilmaisemme ne voimakkaampina kuin ne todella ovat. Uskollisuus
omalle itselle merkitsisi, että olemme luonnollisia, spontaaneja, ettemme
pelkää toisten arvostelua.
Spontaanisuus johtaa myös
vaikeuksiin.
Tunteiden ilmaiseminen
synnyttää vuoron perään vastakkaisia syyllisyydentunteita.
Me jäämme pois
hiljentymistilanteista, jotta emme kuulisi mitä Hänellä on meille sanottavaa,
tai väitämme ettei Hän puhu, kun se, mitä Hän sanoo, ei meitä miellytä.
Ei riitä ainoastaan se, että
kuulemme Jumalaa, meidän on myös toteltava Häntä.
Ihmisten kärsimyksellä ei
ole rajoja.
Avatkaa silmänne ja nähkää kanssaihmisissänne
valtavan suuri joukko vaurioituneita, ahdistuneita, masentuneita ihmisiä, joita
rasittavat salaiset, aidot ja epäaidot, selvät tai hämärät syyllisyydentunteet,
vieläpä eräänlainen syyllisyydentunteen värittämä olemisen tuska paljon useammin
kuin luullaan.
Näiden kompleksien
vaikutusta on, että jokainen psykologi taipuu, oppinsa mukaisesti, katselemaan
kaikkia ihmisiä omasta näkökulmastaan.
Ihmisten aito syyllisyys on
siis sitä, mistä Jumala heitä moittii heidän sydämensä syvyydessä. Vain he itse
voivat sen löytää. Ja tämä on yleensä aivan muuta kuin se, mistä toiset ihmiset
heitä moittivat.
Epäaito syyllisyys on sitä,
joka johtuu ihmisten arvostelusta ja heidän suggestiostaan.
…Jeesuksen täydellisen
sielullisen terveyden johtuvan siitä, että Hän on todella ehdottomasti
riippuvainen Jumalasta. Juuri tämä riippuvaisuus vapauttaa hänet vanhempien
liiallisista vaatimuksista, mutta varjelee Hänet samalla kapinoinnista.
Koko Raamatun ilmoitus on
sidottu Jumalan persoonaan, Hänen olemukseensa. Jeesuksessa Kristuksessa Hän
tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, eläen todeksi Sanan ilmoituksen. Sana
tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme. Samoin Sanan on tultava lihaksi meissäkin.
Ilman Herran Jeesuksen Kristuksen persoonan tuntemista ja Hänestä riippuvaisuutta
me emme voi vapautua ihmisistä ja heidän luomistaan pakoista.
Yhteisön mielipide ei merkitse
mitään yksilön kannalta, jos se ei perustu Jumalan säädöksiin.
Lakiin perustuva syyllisyys
synnyttää sairautta.
Kaikki syyllisyydentunteet, joita aiheuttavat
ihmisten arvostelut, ovat todella epäaitoja, jos Jumalan arvostelu ei ihmisen
sisimmässä todista niiden olevan aitoja.
…että jokaisen ihmisen
tulee, Jumalan hänelle määräämän tehtävän täyttääkseen, ennemmin tai myöhemmin
uhmata toisten mielipiteitä, myös vanhempiensa, opettajiensa ja kenties
uskonnollisten auktoriteettien käsityksiä.
Jumalan ajatukset ja
ihmisten ajatukset, Jumalan tuomio ja ihmisten tuomio - siinä on selvästi
ilmaistu aidon syyllisyyden ja epäaitojen syyllisyydentunteiden vastakkaisuus.
Onnetonta on, että kaikki ihmiset luulevat
ilmaisevansa tuomioillansa itse Jumalan tuomion.
Monet ihmiset ovat niin
vakuuttuneita omista käsityksistään, että kokevat Jumalan pettävän itseään, jos
ei yhdy heidän mielipiteeseensä. Tästä syystä sekoittuvat toisiinsa koko ajan
ihmisten arvostelusta johtuvat epäaidot syyllisyydentunteet ja aito syyllisyys,
joka on riippuvainen Jumalan tuomiosta.
Monet ihmiset väittävät
olevansa Jumalan ajatuksen tulkkeja. Jos aito syyllisyys on sitä, mistä Jumala
meitä moittii, he pitävät tärkeänä sanoa meille, että Jumala meitä moittii,
tahtovat tuomareina ratkaista mikä on hyvää, mikä pahaa.
Siksi kaikuu kaikkialla maailmassa syytöksiä joka
taholta, niitä risteilee loputtomiin, kaikki lausutaan vakaumuksella, kaikki
hyvässä tarkoituksessa, jotta hyvä voittaisi pahan, totuus erheen. Ja kaikki ihmiset
syyttävät toisiaan.
Mitä tärkeämpää meille on
Jumalan ja hyvän asia ja ihmisten ohjaaminen Häntä palvelemaan ja olemaan
Hänelle kuuliaisia, sitä halukkaammin myös paljastamme pahan ja ylistämme
hyvää, riisumme naamiot ilkeiltä ja kunnioitamme vanhurskaita, lyhyesti sanoen
asetumme hyvän ja pahan tuomareiksi. Ja juuri tämän Raamattu meiltä kieltää,
merkillisesti vaihtamalla kertomusta.
Kaikissa näissä
lukemattomissa ristiriidoissa, kaikissa näissä moitteissa ja syytöksissä, joita
ihmiset toisilleen syytävät, on todellista tarkoitusta syyllistää toinen
henkilö, saada tämä vakuuttumaan syyllisyydestään, saada hänet tunnustamaan
vikansa. Ja jos kieltäydymme osallistumasta tähän syyllistämisyritykseen, meitä
vuorostaan syytetään, väitetään että loukkaamme oikeutta, moraalia ja totuutta
olemalla vaiti, kun heille tehdään vääryyttä inhottavalla tavalla.
Heidän omatuntonsa, jonka he
mielellään otaksuvat puhuvan Jumalan äänellä, kapinoi varovaisuutta vastaan, se
ei voi olla vaiti. Hyvää ja pahaa ei voida käsitellä puolueettomasti, on
tuomittava, lausuttava oma käsitys, sanottava kuka on syyllinen, kuka ei, koska
muuten kielletään oma usko, moraali, inhimillisyys. On annettava ilmi paha,
juuri sen henkilön hyväksi, joka sitä tekee, jotta hän siitä vapautuisi.
Jeesus voi sitä käyttää
täysin vapaasti, kun taas me emme koskaan voi olla täysin varmoja.
Mutta ei ole ketään, joka ei
kärsisi, salaa tai julkisesti siitä, että on ristiriidassa toisen kanssa, että
on eripuraisuuden eikä sovun välineenä ihmisten keskuudessa, vaikka olisikin
täysin varma siitä, että on oikeassa.
Vihantunteet muuttuvat
mielenahdistukseksi ja ihmisrakkaus tekopyhyydeksi.
Elämään kuuluu aina
ristiriitoja, se onkin näissä ristiriidoissa: kaikkein pieninkin solu säilyy
vain puolustautuessaan lakkaamatta ympäristöänsä vastaan.
On väärää anteeksiantoa,
joka painostaa ihmistä raskaammin kuin ristiriidat, joilla on ainakin se etu,
että ne ovat vilpittömiä.
Voimme siis vain valita
jonkin monista syyllisyydentunteista. Tunnemme olevamme syyllisiä
ilmaistessamme vakaumuksemme ja samoin ne salatessamme.
Vetoamme psykologiaan, joka
pyrkii kylmästi pitämään aggressiivisuutta pelkkänä luonnonvoimana, johon ei
moraali mitenkään vaikuta ja joka tekee torjuttuna vielä enemmän tuhoa kuin
ilmaistuna.
Mutta itse Jeesus Kristus
lausuu nämä sanat: ”Älkää tuomitko”, asiaa tarkemmin harkitsematta me
vääristämme hyvin usein mielessämme tämän käskyn, ikään kuin Jeesus olisi sanonut:
Älkää tuomitko väärin. Hän sanoi: Älkää tuomitko. Hän ei väittänyt ettei
veljeni silmässä ole rikkaa, vaan kehotti minua katsomaan malkaa, joka minulla
on omassa silmässäni. Kaikesta tuomitsemishalusta luopuminen on meille erittäin
vaikeaa ja näyttää meistä antautumiselta pahan edessä.
Meille näyttää mahdottomalta
olla lausumatta mielipidettämme ihmisten syyllisyydestä. Näin sitäkin enemmän,
kun suurine tietoinemme luulemme olevamme valistuneempia kuin Raamattu.
Pyrkiessämme innokkaasti
auttamaan toisia, toimimaan valona ja vapauttajana, voimme joutua toimimaan
oppaana ja tuomarina, ja tämä on varsinaista tuomitsemisen syntiä.
Voidaan jatkuvasti nähdä se
todellisuus, että toimimasta kieltäytyvät alkavat arvostelemaan ja tuomitsemaan
niitä, jotka toimivat. He tuntevat tarvetta tyynnyttää velvollisuuksien
laiminlyönnistä johtuvia tunnonvaivojaan tuomitsemalla niitä, jotka täyttävät
velvollisuutensa ja antamalla ymmärtää että he suorittaisivat tehtävän paremmin
näiden toisten sijassa. Kun kuuntelee eräiden passiivisten henkilöiden puheita,
näyttää siltä kuin he yksin aina tietäisivät miten on meneteltävä, jotta
meneteltäisiin hyvin, mutta he itse eivät tee mitään, opettavat vain.
Meiltä saatetaan kysyä mielipidettämme,
mutta silti pelätään vastaustamme. ihminen helposti tuntee, ettei häntä
ymmärretä oikealla tavalla, ja siksi hän tuntee tulevansa tuomituksi, jos emme
näe asioita samoin kuin hän.
Tuomittavaksi joutumisen
pelko on todella voimakas ja yleinen.
Ihminen puolustautuu hyökkäämällä.
Ihmiset syyllistävät toisia
vapautuakseen itse syyllisyydestä.
Ei pidä luulla että ne,
jotka näyttävät välinpitämättömiltä tai julkeilta, eivät pelkää tuomiota.
Heidän käytöksensä ilmaisee heidän pelkoaan. He käyttävät harhautustaktiikkaa.
Omituisuuksillaan he vetävät puoleensa kritiikkiä, joka ei heitä liikuta, koska
he houkuttelevat sen esiin harkiten, varjellakseen itseään toisenlaiselta
kritiikiltä taistelurintaman pahimmissa kohdissa.
Tämä on ensimmäinen osa.
Jos Herra suo, jatkamme
toisella osalla lähitulevaisuudessa.
Kirjoitettu noin vuonna 2007
Osittain referoitu kirjasta:
Paul Tournier
Ihmisen syyllisyydestä
Werner Söderström Oy 1960
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti