Uskonnollinen ja hengellinen sitominen
ja siitä irtautuminen
Hengellisen elämän ja uskonnollisuuden alueella taitaa
olla enemmän vakavaa roolileikkiä, kuin mitä olen milloinkaan tullut
ajatelleeksi. Olen koko elämäni ajan pannut merkille tämän teatraalisuuden,
vaikka ensimmäisinä vuosina kuusikymmenluvun lopulla en voinut antaa itselleni
lupaa epäillä niin monien ihmisten aitoutta ja rehellisyyttä. Miksi näin? Oli
yksinkertaisesti yleisesti hyväksytty käytäntö pyrkiä hyväksymään jokainen
näkemyksistään ja tekemisistään huolimatta, tavallaan pilkaten ja halveksien
niitä ilmiselviä opetuksia, joiden pohjalta kenellekään ei saanut tehdä pahaa.
Kaikki satuttava ja suorastaan persoonallisuutta rikkova naamioitiin
koulutukseksi ja opettavaisuudeksi. Vain heikot ja ymmärtämättömät eivät
halunneet avomielisesti antautua vahvojen ja tunnettujen tervaskantojen koulutettaviksi
ja nujertamiksi!
Olin aikanaan nuoriso-ohjaajakoulutuksessa
seitsemänkymmentäluvun vaihteessa, kun sain kokea jotakin, mikä jäi lopuksi elämääni
mieleeni. Olen kertonut tämän lukuisia kertoja, mutta toistan sen tässä
lyhyesti. Tuohon aikaan en vielä tiennyt mitään narsismista tai enemmästä,
mutta jälkeenpäin voin todeta, että yksi läheisimmistä kavereistani oli
aikamoinen narsisti, jonka vaikutus jäänee selvittämättä. Koulutukseni
ensimmäisen vuoden aikana voin joka tapauksessa melko huonosti, ehkä eniten
pietistisen vaikutuksen alla ollessani. Jo tuohon aikaan kärsin tiettyjen
tovereideni nostamisesta eriarvoiseen asemaan muihin nähden. Heidän räiskyvä
persoonallisuutensa soi heille koko koulun hyväksynnän ja ihailun, rehtoria
myöten. Heille oli sallittua sellainenkin, mikä muilta oli ehdottomasti
kielletty. Tämä asetelma johti automaattisesti siihen, että muutamat
heikkotasoisemmat ja persoonaltaan ehkä rikkinäiset nuoret naiset joutuivat
kokemaan julkista halveksintaa ja alas painamista.
Koin tuon eriarvoisuuden hyvin loukkaavana ja vakavana
rikkomuksena niin korkeasti arvostetussa hengellisessä oppilaitoksessa. Tunsin
olevani jossakin määrin tuuliajolla kaiken tämän keskellä, kaivaten todellista
pohjaa elämälleni. Olin ilmeisesti, itse sitä täysin tiedostamatta, hyvin
pettynyt hengelliseen elämään, joka ei ollenkaan vastannut sitä, mitä siltä
yleisesti odotettiin. En halua olla ilkeä, mutta kohtasin todella vähän oikeita
ihmisiä, rehellisesti omana itsenään olevia. Olin joutunut siis jonkinlaisen
olentolauman keskelle, missä kaikki tulivat niin lähelle, että tunnuin puristuvan
kasaan voimatta kunnolla hengittääkään. Nyt jälkeenpäin ajatellen suurimmalla
osalla oli jo pelottavat silmät, saati sitten muu olemus.
En yhtään ihmettele, että jo ensimmäisinä vuosina
mieleeni tuli ajatus, että 95 prosenttia ihmisten hengellisyydestä perustuu
siihen, että he näkevät muut huonompina ja heikompina kuin itsensä. Se ei
tainnut olla vain oma näkemykseni, sillä tänä päivänä olen entistäkin
vakuuttuneempi tuosta asiasta. Historia todistaa esittämäni oikeaksi, sillä
menneet vuosikymmenet ovat puhuneet niin selvää kieltä, ettei sitä voi epäillä.
Tähän perustuu kai se ahdistava toiseen tunkeutuminen,
liian lähelle tuleminen, joka kautta aikojen on saanut monet kääntämään
lopullisesti selkänsä kaikelle hengellisyydelle. Oikeastaan ainoa selvä viesti
noilta ensimmäisiltä vuosiltani hengellisyyden piirissä mahtuu kahteen sanaan:
”Tee parannus!” Se toistui jokaisessa tilaisuudessa, keskustelussa,
kanssakäymisessä. Kuinka kukaan jaksaa koko ajan tehdä parannusta,
loputtomasti, näännyttävästi?
Tällaisissa tunnelmissa pidin puheen jossakin
Kymenlaaksossa. Puhuin kai liian positiivisia asioita, kun eräs vanha
kansanlähetyksen mies tuli kokouksen jälkeen luokseni, katsoi vieressäni seisovaan
evankelistaan ja sanoi: ”Jos tämä Markku saisi olla pari viikkoa kanssani,
tulisi hänestä nöyrä mies!” Jos tämä tapaus jäi mieleeni loppuelämäni ajaksi,
en yhtään ihmettele lukuisien ihmisten negatiivisia asenteita hengellisyyttä
kohtaan!
Olen seurannut etenkin kaikkia hengelliseen elämään
liittyviä dokumentteja aivan erikoisella mielenkiinnolla, koska silmäni ovat
avautuneet aivan uudella tavalla tarkastelemaan kaikkea vallalla olevaa
uskonnollisuutta. Hämmästyttävää on todeta kuinka samankaltaisia ovat kaikki
lahkot ja suuntaukset, riippumatta kristillisyydestä ja suoranaisesta
pakanuudesta ja noituudesta. Aivan epäkristillistä ohjelmaa katsoessa ei
pitkään aikaan voi havaita mitään poikkeavuutta esim. yhteiskristilliseen
kokoukseen verrattuna. Laulut kaikuvat samanlaisina, ihmiset pomppivat ja
saattavat itseään transsiin ja puhuvat kielillä, aivan kuten jossakin
paikallisessa seurakunnassa! Jopa viidakon sydämessä tapahtuva noitatanssi ei mitenkään
poikkea kristillisistä kirkoistamme!
Joudumme pakostakin miettimään, kuinka paljon
vaikutteita kristillinen elämämme on ottanut näistä pakanallisista noitamenoista,
jotka nykyisen kristillisyyden näkemyksen mukaan ovat paljon vanhempia kuin
omamme, eli vaikutteet tulevat meihin päin, ei päinvastoin!
On suorastaan naiivia ihmetellä kokonaisvaltaista
pahoinvointiamme, kun ns. kirkko tai seurakuntakin on tullut kykenemättömäksi
vastaamaan aikamme haasteeseen. Ei ole mitään enempää, mitään parempaa,
annettavaksi tarpeessa olevalle maailmalle! Todellisuudessa ei maailma ole
tullut pahaksi, koska se on aina ollut sitä. Suurin muutos on tapahtunut
seurakunnassa, kirkossa, joka ei siis juuri mitenkään poikkea ympärillään
olevasta ns. maailmasta. Ihmisillä on omia roolejaan ja näytelmiään yllin
kyllin, eivätkä he enää lisäksi kaipaa kristillisiä naamiaisia, joissa vain
harvat ovat oma itsensä!
Valta on juovuttava asia. Jokaisessa meissä on ainakin
jossakin syvyydessä vallanjano, aivan jokaisessa. Riippuu sitten lukemattomista
seikoista kyky pitää se aisoissa, tai tukahduttaa se kokonaan. Ollakseni
rehellinen, saattavat kaikki Natsi-Saksaa koskevat dokumentit mieleni
eräänlaisen kiihtymyksen valtaan. Ne ovat mitä opettavaisinta materiaalia
alallamme. Tietyt marssilaulut saavat kaikesta negatiivisesta asenteesta
huolimatta sisimmässä aikaan jotakin siitä hurmiosta, minkä vallassa tuo kansa
aikanaan oli. Olisinko minä pystynyt kieltäytymään kaikesta tarjotusta, henkenikin
uhalla? Epäilen! Osallistumiseni eduskunta- ja EU-vaaleihin oli sinänsä kuin
pieni huvittava yksityiskohta, mutta vaalikamppailun tiimellyksessä toisten
ehdokkaiden naurettavaakin varmuutta kuunnellessa aloin itsekin haaveilla
urasta kansakunnan huipulla. Mokomasta haavekuvasta olen totaalisesti luopunut,
mutta kaikki osoittaa itsellenikin, kuinka lähellä vallankaipuu on epäitsekkäimmässäkin
ihmisessä.
Koko alueemme narsistisen persoonallisuushäiriön
piirissä perustuu vallankäyttöön, väärään sellaiseen. Jo Pyhä Kirja näki tämän
asian Saarnaajan kirjassa puhumalla ajasta, jossa ihminen harjoittaa valtaa
toisen vahingoksi. Asia on siis aivan tuttu koko ihmiskunnan historian ajalta,
mutta erikoisesti meidän ajassamme kaikki on saanut aivan erikoislaatuiset
mittasuhteet, miksei laatusuhteetkin.
Meitä on siis tallattu, nujerrettu, murskattu, syöty,
heitelty kaikin mahdollisin tavoin. Osa on siunattu maan multiin, osa ihmettelee
olemistaan jossakin suljetussa laitoksessa, osa miettii uskaltaako lähteä ulos ovesta,
ja me loput elämme elämäämme enemmän tai vähemmän rohkeasti omana itsenämme.
Emme voi hyväksyä nykyistä tilannetta ja käytäntöä, ja pyrimme tekemään oman
osuutemme edes muutamien hyväksi.
Irtautuminen väärästä ilmapiiristä on jo varmaankin
tietoisuudessamme yhtenä vaikeimmista asioista ihmiselämässä, jos olemme
ajatuksella lukeneet tekstejämme. Olemme olleet aivan tavallisina kansalaisina
osallisia uskomattomaan aivopesuun, jota vastaavaa voimme löytää ainoastaan
suurvaltojen agenttitarinoista.
Ihmisen perusolemukseen kuuluu yhteisöllisyyden ohella
hänen oikeutensa erillisyyteen ja omiin oikeuksiin persoonana, ihmisenä.
Ihmistä ei ole tarkoitettu olemaan yksin, ja on useiden kohdalla huutava
vääryys, että yli miljoona suomalaista asuu yhden ihmisen taloudessa. Suuri,
ellei suurin osa haluaisi tilanteen toisenlaiseksi, ja vain harva nauttii
oikeasti yksinäisyydestä. Lapsuuden kokemuksilla on suuri merkitys, mutta
todellisuudessa ihmisessä jatkuu tietynlainen kehitys hänen kuolemaansa asti,
vaikka ikäihmisten kohdalla on alettu uskotella, että heidän
persoonallisuutensa kokee vain laskusuhdannetta. Tämä ei pidä paikkaansa, vaan
lukemattomat ikäihmiset saattohoidetaan vääränlaiseen luovuttamiseen. Ihminen
voi oppia uutta vielä vanhuudessaankin, ja oikeanlaiset virikkeet ehkäisevät
ennenaikaista rappeutumista. Ihmisen mieli on uskomattoman merkittävä tekijä ja
vaikuttaa elämämme kokonaisuuteen koko vaelluksemme ajan.
Terve ihminen tiedostaa ja tunnustaa todellisen
ikänsä. Monelle on vaikeaa, ylivoimaisten kärsimysten ja ahdistusten keskellä,
omata terve ja rehellinen näkemys iästään. Kovat henkiset paineet aikaansaavat
vääristymiä, mistä kirjoittajakin jonkin vuoden ajan kärsi, vaikka rohkeneekin
tunnustaa sen vasta nyt. Pettymys avioliitossa oli niin suuri, että usean
vuoden ajan en yksinkertaisesti suostunut oikealla tavalla olemaan sen ikäinen
kuin todella olin. Koin hyvin suuressa määrin olevani noin 20 - 25 – vuotias,
vaikka ikää oli melkein kaksinkertainen määrä. Tämä lievähkö itsepetos perustui
osaltaan siihen, että halusin vielä uskoa kaikkien nuoruuden toiveiden
toteutuvan jonkun ymmärtäväisemmän ja oikeamman kumppanin kanssa.
Jos joku lähempänä sataa kuin viittäkymmentä oleva
tuntee itsensä noin nuoreksi, on se osaltaan jo sairasta. Mutta jossakin määrin
ihminen on juuri niin vanha kuin miksi itsensä tuntee. Ikääntymistä ei voi
estää millään konstilla, mutta tunne-elämämme ja mielemme ovat niin voimakkaita
tekijöitä, että ne enemmän kuin olemme valmiita uskomaan, vaikuttavat elämämme
kulkuun ja laatuun.
Nykyään jälleen uudelleen, viime vuosisadan alkupuolen
oppineiden esimerkin mukaan, on alettu nähdä meidän mielemme ja kehomme
keskinäinen vaikutus. On jo todistettu, että mielemme vaikuttaa kehon
kemiallisiin reaktioihin siinä määrin, että esimerkiksi tarpeeksi suuri
masentuneisuus ja paha mieli pidemmän päälle aikaansaavat sellaisia kehollisia
reaktioita, jotka alkavat siirtää henkisiä vaikutuksia hermostoomme ja
elimiimmekin. Painavin todiste mielen kehollisista vaikutuksista on tullut
jokaisen kohdalle jossakin elämänvaiheessa. Mitä tapahtuu kun vieraassa
paikassa lähdet yöllä vessaan ja eteisessä törmäät yhtäkkiä kammottavaan kuvajaiseen,
joka katsoo sinua suuresta peilistä? Et vain totea, että onpas siinä kamala
kuvatus, vaan koko tilanne valtaa sinut sellaisella tavalla, että säpsähdät
rajusti ja selkääsi pitkin kävelee karmea kylmyys.
Säikähdys ja äkilliset, odottamattomat asiat, saavat
sinut toimimaan niin mielen kuin kehonkin puolesta. Mieleeni tulee se, kuinka
ensimmäistä kertaa olin kytkenyt mahtavan bassokaiuttimen kotistudiooni. Nautin
matalista äänistä, kun ajoittain keittiön kaapissa astiat helisivät. Olin
unohtanut ostokseni, kun aloin katsella erästä elokuvaa, missä mies yllättäen
tuli ovesta ja laukaisi kädessään olevan haulikon. Säikähdin niin kovasti, että
kädessäni oleva juomalasi lennätti kaiken sisältönsä olohuoneen lattialle!
Mielipahamme, pettymyksemme, naurumme, ilomme, lukemattomat
asiat ovat vaikuttaneet elämässämme kokonaisvaltaisia kokemuksia, mutta siitä
huolimatta meille tuottaa vaikeuksia nähdä mielen ja kehon todellinen yhteistyö
ja riippuvuus. Mielemme terveys vaikuttaa kehoomme, vastaavasti hyvä kehollinen
kunto saa meidät tuntemaan myös mielemme paremmaksi. Tästä todisteena
laihduttamiseni, kun hävitin kehossani mukana kulkeneen kaksikymmentäviisikiloisen
ylimääräisen matkaajan. Jokaisen viiden kilon jälkeen tunsin itseni kuin
uudeksi ihmiseksi. Painon pudottaminen vaikuttaa mieleen todella merkittävästi.
Miksi ajauduimme kirjoittamaan näistä asioista? Miten
tämä liittyy seurakunnalliseen toimintaan? Paljonkin, sillä suuri kysymyksemme
kautta aikojen on ollut ns. uskovaisten ihmisten silminnähtävä pahoinvointi,
vaikka itse kukin on vakuuttanut päinvastaista. Ihmisten elämä on ollut täysin
vastainen heidän puheisiinsa nähden. Minkä olisi tullut vetää meitä puoleensa,
onkin saanut meidät säikähtäen kaikkoamaan entistä kauemmaksi. Meitä on vakuuteltu
sinänsä täysin hyvistä asioista, mutta miksi ihmisten kehon kieli on puhunut
kautta aikojen kaikkea verbaalista ilmaisua vastaan?
Me olemme panneet aivan liian suuren painon koko
kehoomme nähden hyvin pienen aukon vaikutukselle. Suljettuna se on pienehkö
punareunainen viiva pääksi kutsutun ulokkeen alaosassa, avattuna melko
erikoinen, värähtelevä reikä, josta tulee ulos omituisia ääniefektejä. Tämän
aukon toimintojenko perusteella voisimme päätellä koko kehon merkityksen ja
todellisen olemuksen? Vain seitsemän prosenttia viestittämisestämme suoritetaan
tuon läven vaikutuksella, kaikki muu on kehomme kieltä, joka kertoo meistä paljon
suuremman totuuden kun tuo osaltaan valehteleva ja petollinen aukko. Sillä
tehdään kaikki suurimmat rikokset ihmiskunnan keskuudessa, sieltä tulevat
kaikki suurimmat saastutukset ja vääryydet!
Voisimmeko tässä vaiheessa todeta, että ns.
hengellinen ja uskonnollinen sitominen ja väärä vaikutus ovat ensisijaisesti
kiinni meidän puheistamme ja ilmaisuistamme. Meidän ei tarvitse uhkailla eikä
nostaa kättämme varoitukseksi, suullamme pystymme tekemään enemmän vahinkoa
kuin nyrkillä.
Kirjoittajan elämää karvastutti ryhmä ihmisiä, joka
aivan konkreettisesti puhui asioita olemassaoloon, päivästä toiseen, kuukaudesta
kuukauteen, loputtomasti. Jotkin ystävistäni eivät enää halunneet vierailla
noiden ihmisten luona, koska he kuulemma loputtomasti puhuivat pahaa minusta,
vaikka eivät todellisuudessa voineet tietää minusta mitään. Vuosien mittaan
kaikki kuvitelmat ja valheet muuttuivat perustelluksi totuudeksi, koska nämä ihmiset
uskoivat kaiken puhumansa!
Tämä on yksi merkittävimmistä tunnusmerkeistä
psykopaattia etsiessämme. Lisäksi näiltä ihmisiltä puuttuu omatunto, joka ei
varmastikaan sallisi toimia juuri siten. Muita piirteitä löytyy jonkin verran,
mutta ei aivan kylliksi varsinaiseen psykopatiaan - kuitenkin kylliksi toisten
ihmisten alistamiseen ja musertamiseen.
Kirjoittajalle on vieläkin kovan aprikoimisen paikka,
miksi näistä asioista ei menneinä vuosina saanut puhua, eikä vieläkään kukaan
ole antanut lupaa näihin paljastuksiin. Puhutaan vain toisen posken
kääntämisestä, jota alun perin ei alkuunkaan tarkoitettu siinä mielessä, missä
sen useimmat ovat ymmärtäneet, usein kiusaajat. Posken voi kääntää perheessä,
parisuhteessa, yksittäisissä ongelmallisissa tilanteissa, mutta kun henkisestä
väkivallasta on tullut yhteisöllinen juttu, mennään jo laittomuuksiin, jotka
kuuluvat julkisuuteen ja avoimeen käsittelyyn.
Menneet vääryydet ja väkivaltaisuudet ovat
tukahduttaneet valtavan määrän kasvua ja elintilaa siinä määrin, että olemme
puhuneet jopa katastrofitilanteesta. Pitäisikö kaikki negatiivinen salata ja
unohtaa, kun totuus on, että meidän kehon kielemme ja omat toimenpiteemme ovat
aikaansaaneet sanoinkuvaamatonta halveksuntaa ja pilkkaa niidenkin taholta,
jotka hyvässä tarkoituksessa ovat lähestyneet meitä. Henkinen väkivalta ei ole
kohdistunut vain omiin piireihin, vaan sillä on karkotettu ja osittain
invalidisoitu lukematon määrä vilpittömiä etsijöitä, jotka sitten ovat syvästi
pettyneet saamaansa kohteluun, aivan oikeutetusti.
Olen kohdannut useita työntekijöitä, jotka ovat olleet
sitä mieltä, etteivät meidän asenteemme ja tekomme pysty tekemään tyhjäksi
ennalta määrättyjä asioita, joten on yhdentekevää mitä me teemme ja miten
toimimme. Ihminen on siis itse antanut itselleen luvan tehdä mitä haluaa, jopa
siinä määrin, että entisessä lähipiirissäni on ihmisiä, jotka uskovat miehellä
olevan oikeuden tappaa vaimonsakin, jos niin haluaa!
Jumalan tuomio on kaikkien näiden asioiden yllä ilman
meidän vaikutustamme, mutta ajatellen omaa iankaikkista parastamme, on meidän
otettava asemamme kaiken tämän sotkun keskellä. Kaikki kulkee huonompaan
suuntaan, ei parempaan. Näennäinen hengellisen elämän kukoistus on hyvin
epätodellinen kangastus lukuun ottamatta niitä eri maanosien alueita, joilla aikaisemmin ei
ole ollut mahdollisuutta lähestyä Jumalaa. Meidän puheemme suuresta
herätyksestä taitaa olla vain mitä suurinta itsepetosta, koska näennäisesti
tapahtuu paljon ja ihmiset saavat uusia kokemuksia, mutta todisteita, joihin
meillä on oikeus, ihmisten elämän todellisesta muuttumisesta ei ole.
Meiltä odotetaan uskoa kaikkia ihmeitä kohtaan, mutta
ajan veden virran mukana on ajelehtinut aivan liian paljon saastaa ja ruumiitakin,
että uskoaksemme nykyiseen ns. karismaattiseen liikkeeseen ja
ihmeparantumisiin, olemme oikeutettuja vaatimaan selvää näyttöä. Aikanaan
Jumalan liikehdinnän alkaessa viime vuosisadan alussa, ei ollut tarvetta
sellaisille epäilyksille kuin juuri nyt. Painopiste oli jossakin aivan muualla
kuin meidän päivinämme. Törmäämme useammin kuin haluammekaan taloudellisiin ja
korostuksellisiin epäkohtiin siinä määrin, että tuntuu parhaalta pitää etäisyyttä
näihin asioihin. Ihmispalvonta on saavuttanut uskomattomat mittasuhteet, vaikka
sen niin harvat enää havaitsevat.
Kun Jumalan Sana selvästi kehottaa meitä seisomaan ja
nostamaan katseemme, pyrkii aina vain useampi kaatamaan meidät. Mene Markku
toisen Markun kaadettavaksi, niin voima alkaa vaikuttaa sinussa! Jokin minussa
vierastaa kaikkea tätä siinä määrin, että voin huonosti koko maamme puolesta.
Toistakaamme se vielä kerran: Raamatussa ei ole yhtään ainoaa kohtaa
positiivisessa merkityksessä, jossa ihminen olisi kaatunut taaksepäin. Kaikissa
taaksepäin tapahtuneissa kaatumisissa tai horjahtamisissa on negatiivinen merkitys,
kuolema! Jokaisella aidolla Jumalan kohtaamisella oli läpi koko Raamatun selvä
vaikutuksensa – jokainen kaatui kasvoilleen maahan. Miksi ei kaatuminen tapahdu
näin raamatullisesti, iankaikkisen Sanan mukaisesti? Sitä estää yksi ja selvä
tekijä: edessä seisova saarnaaja estää kunnioittavan kaatumisen!
Miksi mieleen hiipii ajatus siitä, kenen edessä
ihmiset todella kaatuvat ja kenen vaikutuksesta? Mitä useammin seuraa näitä
tilaisuuksia, sitä selvemmin saarnaajan käsi suorastaan työntää rukoiltavan
nurin. Mitä sisältää sekin, että aina täytyy olla takana joku toinen ihminen,
joka estää kaatuvaa satuttamasta itseänsä? Tällainenko on ihmisen kohtaaminen
Jumalan edessä? Eikö tämä toimenpide ja toimintatapa omalla tavallaan sido
ihmistä Jumalan sijasta ihmisten vaikutukseen?
Emme kerro kaikkea tätä pilkataksemme tai
vähätelläksemme joidenkin ihmisten kokemuksia. Eikö yksin se, ettei mikään Raamatun
kansien sisäpuolella tue ihmisten kaatamista taaksepäin, oikeuta meitä
pohtimaan ja kritisoimaan asiaa, jota Sana ei tunne? Jos ainoa puolustelumme
perustuu johonkin, minkä näemme rivien välistä, on se melko heppoinen
puolustus, sillä onhan kysymys iankaikkisesta elämästämme. Paavali antaa
ymmärtää olevan säälittävää, jos olemme panneet toivomme Kristukseen vain tämän
elämän ajaksi. En voi mitään sille, että joudun yhdistämään nämä kaksi
ajatusta, sillä lukemattomat kaatujat oman todistuksensa mukaan etsivät mielihyvää,
mutta en ole yhdenkään kuullut todistavan merkittävästä elämään tulleesta
muutoksesta. Jos se on tullutkin, ei se ole kiinni kaatumisesta, vaan ihmisen
uskosta!
Mainitessani Raamatun kannet tuli mieleeni myöskin se,
kuinka paljon ihmisillä on ns. saarnaajaraamattuja, joissa on paljon tyhjää
tilaa sivuilla ja yläreunassa. Mitä olemme näihin tiloihin kirjoittaneet, on
yksinomaan meidän vastuullamme, eivätkä nämä muistiinpanot sido sen paremmin
Jumalaa kuin ei kanssaihmisiämmekään.
Mitä meille oikeastaan jää jäljelle nykyisessä ajassa,
jos kaikki todella on näin? Ei paljonkaan, kaikkeen tarjontaan nähden, hyvin
vähän! Mutta kuinka paljon sitten tarvitsemme todellisuudessa? Meille riittää
se, mikä riitti Mariallekin, Herramme sanojen mukaan. Haluammeko valita hyvän
osan Hänen lähellään, Hänen tuntemuksessaan? Meitä varten on varattu se, mikä
viisailta ja ymmärtäväisiltä jää huomioimatta. Palatkaamme lapsenmielisyyteen,
lapselliseen luottamukseen, mikä on mahdollista ainoastaan unohtamalla ja
panemalla pois kaikki aikuisten omat näkemykset ja korostukset. On kolme suurta
asiaa, usko, toivo ja rakkaus.
Rakkautta on hyvä korostaa, mutta emme saa unohtaa
toivoa. Se on meidän sisäinen lapsemme, joka luottaa Taivaalliseen Isään, tietoisena
siitä, ettei Hän anna meille sen paremmin käärmettä kuin kiveäkään. Jos olemme
tähän päivään asti piinanneet itseämme epäilyksiemme kanssa, niin nyt on aika
varmuudella todeta ja julistaa, ettei mikään meitä tuhonnut asia ole tullut
Häneltä, jonka voima on valmiina vaikuttamaan kaikkea hyvää niissä, jotka Häntä
rakastavat.
En voi mitään sille, kuinka ankarasti mieltäni on
pahoittanut kaikki itseäni kohdannut valheellisuus ja väärät todistukset. Minä
olen vain ihminen ja koen kaiken ihmisen tavoin. ”Miksi sanot minua hyväksi,
vain Jumala on hyvä!” Mitä kokeekaan Jumalamme kaiken väärän todistuksen
kohteena ollessaan? Hänellä on vain hyvät ajatukset niitä kohtaan, jotka häntä
rakastavat, mutta vastustajiaan kohtaan Hän on ankara Jumala, ja yhä vielä
pätee, että on kauheata langeta Elävän Jumalan käsiin! Voimmeko käsittää kuinka
Häntä murehduttaa epäilyksemme ja väärät uskomuksemme Hänestä, kun olemme
väärien ihmisten ja väärien todistajien antaneet viedä meiltä ilmestyksen Taivaallisesta
Isästämme, jolla ei ole mitään tekemistä meitä rikkovien asioiden kanssa? Me
olemme sekoittaneet keskenään Jumalan ja Hänestä väärän todistuksen antaneet
ihmiset.
Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, olemuksessa ja
elämässä näkymätön ja Kaikkivaltias Jumala on tuonut julki todellisen
olemuksensa ja asenteensa. Hän haluaa olla ainoa hallitsijamme, mutta me olemme
hyväksyneet kaikenlaisia hengellisiä kuninkaita ja hallitsijoita elämäämme,
koska meillä ei ole ollut rohkeutta pitää kiinni todellisesta sydämemme
vakuuttuneisuudesta. Meitä suuremmat voimat ovat pyrkineet ottamaan meidät hallintaansa
ja ovat siinä melkoisesti onnistuneetkin. Nyt kuitenkin on tullut aika antaa
kunnia sille, jolle se todella kuuluu.
Me emme arvostele Jumalan valintaa tai Hänen
palvelijoitaan, mutta meillä on suoranainen velvollisuus puuttua kaikkeen vääryyteen
Jumalan valtakunnassa. Jumalan valinta ei tarkoita täydellistä
koskemattomuutta, vaan meitä vaaditaan tutkimaan kaikki ja pitämään se, mikä on
hyvää. Meillä on oikeus, jumalallinen valtuutus suorastaan, syödä kuin
kirsikkakakkua tai kananpoikaa. Tässä olotilassamme, maallisina ihmisinä, me
kohtaamme vajavaisuutta, eikä kukaan ei ole erehtymätön, ei edes suurin
jumalanpalvelija. Me kohtaamme hengellistä ruokaa nauttiessamme niin
kirsikankiviä kuin kananluitakin, joita ei vaadita syömään, vaan ne luonnostaan
heitetään pois. Me olemme kuninkaallista sukua ja Jumalan papistoa, ja jos
todella olemme kohdanneet Jumalan, tiedostamme valtavan vastuumme niin
itsestämme kuin lähimmäisestämmekin.
Me seisomme tai kaadumme Herramme edessä, mutta siihen
emme tarvitse ketään eteemme tai taaksemme, sillä sellainen on asemamme viime
kädessä Kaikkivaltiaan Herramme edessä. Me emme voi turvata keneenkään, edes
suurimpaan jumalanpalvelijaan, sillä merkitystä on vain sillä, mitä meidän
syvimmässä olemuksessamme, sielussamme, on tapahtunut ja mitä se on täältä
eroamisemme hetkessä. Me emme voi vedota siihen, mitä joku toinen on sanonut,
vaan kysymys kuuluu niin nyt kuin viimeisellä hetkellämmekin: ”Mitä SINÄ
arvelet Kristuksesta?” Ei, ei, et voi alkaa kertomaan jostakin elämässäsi
suurta merkitystä omanneesta sananpalvelijasta ja hänen asenteestansa Jumalaan
ja Hänen valtakuntaansa! Ehei! ”Mitä SINÄ arvelet Kristuksesta?” Kuolema ei
muuta mitään. Voiko sen ymmärtää tässä elämässä? Kuolema ei todellakaan muuta
mitään, muutos tapahtuu tämän elämän aikana. Kuolema on vain portti, joka
siirtää meidät tuolle puolen. Menet sinne juuri sellaisena kuin olet sillä
hetkellä. Pelottava, mutta samalla lohduttava ajatus. Mitä sanovat ystäväsi
sinusta? Hyväksyvätkö he paikkasi tuonpuoleisessa onnessa ja autuudessa? Onko
pastorisi varma pelastuksestasi loppuun asti, vai onko pelastuksesi jokin
vuosikymmeniä sitten tapahtunut todellisuus?
Kääntymys ja pelastus ovat vain lähtölaukaus jollekin
ylitse ymmärryksen menevälle kehitykselle, joka tapahtuu tai ei tapahdu.
Todellinen uskovaisuus on projekti, kehitys, reaktiivinen voima, jatkumo.
Muistelmat eivät hyödytä mitään, eivät hyvät aikomuksemme, ainoastaan elämämme
todellisuus merkitsee jotakin. Elääkö Kristus Sinussa? Kristus merkitsee
Voideltu. Nyt ei riitä vain jokin voitelu, jokin voideltu. Aikamme on niin
täynnä voitelua, että se pursuaa kaikkialle, aikaansaaden mitä erikoisempia
asioita.
Meitä on varoitettu näistä voidelluista lopun ajalla.
Niitä ei ole vain jossakin ulkopuolella, vaan nyt todistettavasti niitä on oma
joukkomme ollut pullollaan. Missä he ovat nyt? He eivät ole olleet yksi meistä,
vaan ovat kadonneet omille teilleen. Jumalallinen voitelu on vain todellisen
Pyhän Hengen vaikutuspiirissä. Pyhä Henki on Jeesuksen Kristuksen Henki, yhtä
Hänen kanssaan. Henki ottaa Hänen omastaan ja jakaa meille. Erilaiset
voimavaikutukset ja siunaukset merkitsevät jotakin vain yhteydessä Herramme
Jeesuksen Kristuksen kanssa. Näennäinen Pyhän Hengen voima erillään Herramme
persoonasta ja olemuksesta on suurta petosta ja vaikutukseltaan vain samaa kuin
sade, joka lankeaa taivaalta niin vehnälle kuin rikkaruohoillekin. Rikkaruoho
kiittää sateesta vehnän lailla, mutta sen paremmin kiitos kuin muukaan asia ei
tee rikkaruohosta vehnää.
Eksytys on tänään niin suuri, että jos olisi
mahdollista, valitutkin eksytettäisiin. Jos etsimme suuria joukkoja, eksymme
väistämättä. Jos etsimme suurta miestä tai naista, eksymme varmasti. Jos etsimme
mielihyvää ja erikoisia kokemuksia, saamme niitä aivan varmasti, mutta eksymme!
Jäljelle jää vain yksi mitä etsiä: ”Missä on Elian Jumala? Missä on Aabrahamin,
Iisakin ja Jaakobin Jumala? Missä on elävien Jumala, missä on minun Jumalani?” Hän
on yhä vielä Sanassaan. Ei rivien välissä, ei meidän selityksissämme, vaan
aivan yksinkertaisesti Sanassaan. Sana tuli lihaksi, se halajaa tulla lihaksi
myöskin meissä. Minä uskon, että se on tullut lihaksi minussa, mutta silti
minun on kilvoiteltava joka päivä viimeiseen hetkeen asti, joka on
iankaikkinen, loppumattomuuden, autuuden hetki. Me tarvitsemme uskoa, toivoa
vähintään yhtä paljon, rakkaudesta puhumattakaan. Toivomme perustuu oikeaan
ymmärrykseen Taivaallisesta Isästämme. Unohtakaamme kaikki väärämieliset
Luvatun Maan vakoojat, jotka ovat saaneet mielemme sekaisiksi ja vieneet meiltä
aidon toivon!
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti