Valkeuden lapset
”Jos sanomme, että meillä on yhteys hänen kanssaan,
mutta vaellamme pimeydessä, niin me valhettelemme emmekä tee totuutta. Mutta
jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme,
ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta
synnistä.” (1.Joh.1)
Mitä itkee minun sisimpäni
ja oikeastaan koko kehoni? Mitä itkevät ne lukuisat ihmiset, jotka ajoittain
soittavat sydämensä suruista? Ongelmat ovat hyvin monenlaisia, mutta päällimmäiseksi
jää jokaisesta puhelusta yksi sydäntä särkevä asia, on sitten kysymys
uskovaisesta tai uskosta osattomasta lähimmäisestä: Me kaikki olemme mitä
murheellisimmassa määrin yksinäisiä!
Joku saattaa nyt todeta
äärimmäisellä hurskaudella, että tällainenhan se on todellisen uskovaisen tie,
hyvin yksinäinen ja karu. Kohtaamme tässä mitä suurimman paradoksin tämän
erikoisen ajan keskellä. Tämä on seikka, joka kymmenien vuosien ajan on
kalvanut sisintäni niin tietoisuuden kun epävarmuudenkin vaihdellessa, joskus
aivan päivittäin. Joudun ajattelemaan aikanaan Kangasniemellä kuulemaani
profetiaa, jonka mukaisesti Jumalalla on minulle tehtävä, jossa tulen olemaan
aivan yksin, eikä edes vaimoni olisi oleva siinä mukana. Tarkoittaneeko se
sitä, että loppuelämäni joudun olemaan aivan yksin, ilman minkäänlaista
läheistä tai kumppania?
Ihminen voi suurenkin
väkijoukon keskellä olla yksin, ei fyysisesti tai henkisesti, vaan erikoislaatuisen
kutsumuksensa johdosta. Jokin erikoinen seikka voi johtaa siihen, että ihminen
jää yksin edustamansa asian johdosta, erikoisesti Jumalan valtakunnan alueella.
Tietyt piirit ihannoivat yksinäisyyttä
jonakin erikoisena jumalallisena erikoisoikeutena ja suuren vanhurskauden
merkkinä. ”Yksin veljeni sinäkin...”, on hyvin usein kuultu lohdutus, ikävä
kyllä tilanteissa, joissa tuota veljeä kohtaan on tehty vääryyttä ja
aikaansaatu hänen eristämisensä hengellisestä yhteydestä!
Jo Sanan todistuksen
perusteella yksinäisyys on yksi Taivaallisen Koulun oppiaiheista, toki
kuitenkin rajallisena niin ajan kuin kokonaisuudenkin kannalta. Tämä on pakko
todeta, jottemme tekisi suurta vääryyttä Totuutta vastaan. Suurin osa
yksinäisyyttämme ei ole Taivaallisen oppilaitoksemme ohjelmassa
suunnitelmallisena, vaan enemmänkin olosuhteitten pakottamana. Tässä menemme
alkuperäisen ja sallivan Herran tahdon alueelle. Mitä meihin tulee, me tuskin
olisimme millään lailla hyväksyneet tuota sallivan tahdon aluetta, niin
inhimillisiä kuin olemmekin. Me jotka joka suhteessa muuten etsimme kiertoteitä
ja mutkia, olemme osaltaan liikuttavan ja raivostuttavankin säntillisiä
joillakin elämän alueilla, etenkin kun on kysymys kanssamatkaajistamme.
”Totisesti minä sanon
teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni,
sen te olette tehneet minulle.” (Matt.25) Koskeneeko tämä aiheuttamaamme
mielipahaa, joka on saanut hänet masennukseen ja omalla tavallaan erottautumaan
muista ihmisistä? Mehän olemme vain tarkoittaneet hyvää radikaaleilla
mielipiteillämme ja oikeutettuna pitämällämme ojennuksella ja nuhteella!
Huomatkaamme, ettei Herramme rajaa millään tavoin veljeämme kohdannutta asiaa,
olkoon se hyvä tai paha! Tulemme yhä uudelleen jo moneen kertaan esiin
nostamaamme asiaan: ”Meidän hedelmämme ei perustu yksittäisiin sanoihin tai
tekoihin, ei hurskaisiin puheisiin ja saarnoihin, ei mielestämme huomattaviin
jumalallisiin tekoihin. Ei, koko hedelmämme perustuu elettyyn elämään, elämämme jokaisen hetken
vaikutukseen toiseen ihmiseen, lähimmäiseemme. Rikkinäinen ja masentunut,
joskus toivotonkin ihminen ei juurikaan tarkkaa sanojamme tai tekojamme, vaan
asennettamme häneen. Vain muutama prosentti vaikutuksestamme muihin ihmisiin
perustuu suumme muovaamiin sanoihin, suurin osa koostuu eleistämme ja
olemuksestamme, kehon kielestämme.
Tämä on hengellisellä
taistelukentällä alue, jota emme voi kylliksi korostaa. Kuulemamme saarna tai
jokin muu hengellinen esitys saattaa vaikuttaa meihin syvästikin, mutta pelkkä
kirjain tai muuten hyvä toimitus ei välttämättä jätä meihin tarpeeksi syvää
jälkeä jonkin uuden ja perusteellisen muodostumiseksi. Hengellinen kasvumme
vaatii suurimmalta osalta piiloon jäävää vaikutusta, joka perustuu mitä
suurimmassa määrin näkymättömän elementin mukana oloon. Vammamme ja tarpeemme
ovat niin suuret, ettei asian korjaamiseen riitä parhainkaan inhimillinen tahto
tai vaikutus. On olemassa aivan liian paljon jumalisuuden ulkokuorta, joka
kieltää ylimaallisen voiman ja siten aikaansaa valtavan määrän epäuskoa ja
pettymystä odottavissa kuulijoissa. Meidän elämämme esimerkki on merkittävämpi kuin juuri kukaan on valmis
uskomaan! Ei ole kysymys vain totena pitämisestä, vaan eletystä
elämästä!
Jos me valkeudessa
vaellamme... niin mitä? Meidän on hyvä olla ja saamme rauhoittaa omantuntomme,
vaikka veljemme ja sisaremme ovatkin jääneet yksin ongelmiinsa ja mahdollisesti
huokailevat kokemaansa vääryyttä vastaan? Ei se taida olla läheskään siten!
”Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niin kuin hän on valkeudessa, niin meillä
on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa
meidät kaikesta synnistä.” Onko meillä siis vain yhteys Herraamme tämän
valkeuden johdosta? Eikö nimenomaan ole kysymys meidän Herramme viimeisen
tahdon, testamentin, mieliin palauttamisesta?
Rakkaus oli Hänen ehdoton tahtonsa Hänen omiansa kohtaan. Rakkaus
Herraan sisältää myös Hänen omiensa rakastamisen, jopa vihamiestenkin.
”Rakkaani, rakastakaamme
toinen toistamme, sillä rakkaus on Jumalasta; ja jokainen, joka rakastaa, on
Jumalasta syntynyt ja tuntee Jumalan. Joka ei rakasta, se ei tunne Jumalaa,
sillä Jumala on rakkaus. Siinä ilmestyi meille Jumalan rakkaus, että Jumala
lähetti ainokaisen Poikansa maailmaan, että me eläisimme hänen kauttansa. Siinä
on rakkaus - ei siinä, että me rakastimme Jumalaa, vaan siinä, että hän rakasti
meitä ja lähetti Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi. Rakkaani, jos Jumala
on näin meitä rakastanut, niin mekin olemme velvolliset rakastamaan toinen
toistamme. Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt. Jos me rakastamme toinen toistamme, niin Jumala pysyy
meissä, ja hänen rakkautensa on tullut täydelliseksi meissä.”
”...ja jokainen, joka rakastaa häntä, joka
on synnyttänyt, rakastaa
myöskin sitä, joka hänestä on syntynyt. Siitä me tiedämme, että rakastamme Jumalan lapsia, kun
rakastamme Jumalaa ja noudatamme hänen käskyjänsä.”
Onko
meillä loppujen lopuksi minkäänlaista käsitystä tästä rakkaudesta, jos tilanne
tällä hetkellä on sellainen kuin on? Jos suurin osa meistä on jäänyt yksin
kamppailemaan ongelmiensa kanssa, niin onko tämä sitä rakkautta, josta Herramme
ja Hänen Sanansa puhuvat?
Vielä joitakin vuosia sitten yritin
ajatella positiivisesti ja uskotella itselleni, etteivät asiat ole niin
huonosti kuin miltä näyttää. Nyt en voi paeta todellisuutta joihinkin
pilvilinnoihin, koska käytännön elämä on niin monen vuoden ajan osoittanut
aivan jotakin muuta. Tämä ei ole sellaista yksinäisyyttä, mikä auttaisi
ihmisiä, vaan se johtuu suurimmalta osaltaan ns. oikeaoppisuudesta, joka tekee
tyhjäksi suuren osan Herramme sanoista. Meidän aikamme kirjanoppineet ovat
tehneet tyhjäksi ajatuksen vihollistenkin rakastamisesta, ajatellen olevansa
oikean opin varjolla oikeutettuja hylkäämään jokaisen, jolla on hiukankin
poikkeavia näkemyksiä, ei Sanasta, vaan tuomitsijan mielipiteistä.
Me olemme kaiken tämän keskellä lähes
täydellisesti kadottaneet näkemyksen todellisesta Jumalan Seurakunnasta, jossa
vallitsevat Korkeimman asettamat lait ja päämäärät. Tähän ovat olleet lähinnä
syyllisiä kaikki ne, jotka eivät ole pitäytyneet Sanan todistukseen, vaan ovat
tuoneet mukanaan valtavan määrän omia näkemyksiä ja istutuksia, joilla ei ole
mitään tekemistä alkuperäisen Herramme tahdon kanssa. Me elimme olosuhteissa,
joissa kohtasimme lähes päivästä päivään käsitteen hyvä asia plus jotakin.
Näitä näkemyksiä perusteltiin mitä ihmeellisimmillä tekijöillä, joista ehkä
mieliinpainuvin oli tapaus, jossa henkilön jumalallista kutsumusta
palvelustehtävään perusteltiin ja perustellaan kai vieläkin sillä, että tämä
niin suuresti kasvoiltaan muistuttaa jotakin suurta jumalanpalvelijaa!
Miten olemme voineet sellaisella tavalla
antaa hämätä itsemme hyväksymään niin paljon hengellistä materiaalia, joka suuressa
määrin muistutti oikeaa, mutta todellisuudessa oli jotakin aivan muuta? Mistä
tiedämme tämän kaiken, mistä kirjoittaja saa rohkeuden julkaista kaikki mustaa
valkoisella? Kaikesta tästä todistaa käytännön elämä, jota olemme Jumalan
armosta saaneet nyt seurata yli neljänkymmenen vuoden ajan, itse asiassa
vuodesta 1965 lähtien.
Olisipa joku silloin kertonut minulle,
että vuonna 2012 sinä istut yksinäsi kerrostalon neljännessä kerroksessa
Heinolassa kirjoittaen näitä asioita, niin olisin varmuudella nimennyt hänet
fanaatikoksi ja hurmahengeksi! Tuolloin uskoin näin valtavan asian tuovan
jotakin aivan uutta koko seurakunnan keskuuteen, niin että muodostuu mitä
ihanin uskovaisten yhteys. Kukaan ei enää olisi yksin, niin kuin edesmennyt
Jumalan palvelija kuvasi todellista keskinäistä rakkautta: Me olemme oleva kuin lampaat
laitumella, jotka pitävät huolta toinen toisestaan. Auringon paahteella
ne suovat läheisyydellään varjon ja viileyttä, ja kylmällä ilmalla lämpöä
toinen toiselleen.
Miksi jokin minussa suorastaan parkuu
kaikkea tätä kirjoittaessani? Onko tämä kaikki karkeata pilaa ja
jumalanpilkkaa? Kuulemamme piti ennen näkemättömällä tavalla yhdistää kaikki
todelliset jumalanlapset, ja nyt koko neljänkymmenen vuoden aikana tuntemistani
ihmisistä alle kymmenen pitää edes jonkinlaista yhteyttä. Ihmiset, aivan
järjestelmällisesti, itkevät yksinäisyyttään ja kaipaavat todellisia,
hengellisiä kokouksia. Hätää on mitä moninaisinta kaikkialla, jossakin määrin
jo vuosien takaa, mutta silti minkäänlaista muutosta ei näytä tapahtuvan. Jos
meillä todella on oikea näkemys siitä, mitä vuosikymmenien ajan odotimme, oikea
käsitys Taivaallisesta Isästämme, joka tässä ajassa aivan erikoislaatuisella
tavalla on puhunut meille, niin miten voi kaikki jatkua tällaisella tavalla?
Miten voi olla kaikki niin hajanaista ja yksinäistä, jos kerran on olemassa
seurakunta?
Niin, Jumala armahtakoon meitä, kuka vielä
tietää mitä Jumalan Seurakunta merkitsee? Voimmeko hyvällä omalla tunnolla
vakuuttaa ihmisille, että olemme osa tuota seurakuntaa, jos kerran näkyvällä
tasolla ei ole mitään todellista veljellistä ja sisarellista rakkautta
näkyvissä? Missä on tuo yli neljäkymmentä vuotta kasvanut ja kehittynyt
seurakunta nähtävissä? Olisiko mikään muu joukko maan päällä niin jakautunut?
Olemmeko oikeastaan millään tasolla koko sydämestämme ja mielestämme pyrkineet
siihen päämäärään, joka meille niin selvästi ja jumalallisesti on asetettu?
Mikä jakaa meitä vielä tänäkin päivänä, niin ettemme todellisuudessa
puhu menneistä, vaan aivan nykyisistä, tässä päivässä vallitsevista tosiasioista?
”Mutta minä kehoitan teitä, veljet, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen
nimeen, että kaikki olisitte puheessa yksimieliset ettekä suvaitsisi riitaisuuksia
keskuudessanne, vaan pysyisitte sovinnossa ja teillä olisi sama mieli ja sama
ajatus.” (1.Kor.1: 10).
Jo tuohon aikaan voitiin todeta
negatiivisia vaikutuksia seurakunnan keskuudessa. Paavali tuo julki sydämensä
hädän nähdessään väärää kehitystä, joka suuresti perustuu eri julistajille
jakautuvaan kannatukseen. Hän Herran nimeen varoittaa asiasta, joka kautta
pelastushistorian on ollut yksi vakavimmista ongelmista. Tässä yhteydessä
voimme viitata niihin kohtiin, joissa puhutaan erämaavaelluksesta. Näitä asioita ei ole kirjoitettu
puolustukseksi meitä varten, vaan varoitukseksi! Sinä ja minä olemme
vastuussa omasta asenteestamme, josta enemmänkin on kysymys kuin yksittäisistä
teoista. Jos mielemme on mieltynyt etsimään aidasta matalimpia kohtia, on koko
hengellinen elämämme vaarassa. Tässä oikeastaan on yksi Pyhän Hengen luokka
meille juuri tässä hetkessä. Tutkistelkaamme ja oppikaamme, millä tavoin meidän
tulee lukea Pyhää Sanaa. Menneisyydessä tapahtuneet lankeemukset ja epäonnistumiset
on tallennettu meille lohdutukseksi omissa vajavaisuuksissamme, mutta ne eivät
ole mikään puolustus meille tässä ajassa, jossa hengellinen tietämyksemme on
aivan erikoisluokkaa!
Jos me valkeudessa vaellamme, on meillä
yhteys keskenämme. Jos meillä ei ole yhteyttä keskenämme, vaellamme
todennäköisimmin jonkinlaisessa pimeydessä! Itse kukin on jonkun merkittävän
henkilön puolella, ja itse asiassa emme ole hajaantuneet minkään opillisen
totuuden johdosta, vaan erilaisten selitysten johdosta, jotka aina ovat
aikaansaaneet vain hajaannusta, mutta ei yksimielisyyttä. Siksi Sanan todistus
on niin selkeä ja yksikäsitteinen. Vain sen perusteella voi syntyä todellinen
uskovaisten yhteys ilman riitelyä yksittäisistä sanoista ja lauseista. Onko
Jumala todella sanonut? On totisesti!
Yksi mielettömimmistä väittämistä, jotka
tätä planeettaa ovat kiertäneet esittää, että totuudellinen opetuksemme lopussa
meni harhaan. Oikeastaan perussyy kaikille väärille väittämille perustuu
siihen, että julistus
korosti siinä määrin yksilöllistä uskoa, että kirkkokunnat kokivat
perustustensa järkkyvän. Meidän Suomessa on ehkä vaikea käsittää tätä,
mutta esim. Yhdysvallat oli sellaisessa hengellisessä lamassa, että jotkut
sanoivat lopettaneensa sen puolesta rukoilemisen. Korostuksena hengellisessä
elämässä oli johonkin merkittävään kirkkokuntaan kuuluminen siinä määrin, ettei
yksilöllistä uskoa enää vaadittu. Kirves siis heilui kirkkokunnallisten
väärinkäsitysten juurilla sellaisella tavalla, että totuus piti jotenkin vaientaa!
Todellisuudessa viimeisimpien vuosien
aikana kokouksia pidettiin lukemattomissa seurakunnissa puhuen ja toimien hyvin
rakkaudellisesti ja hienotunteisesti. Tätä ei voida sanoa joistakin seuraajista,
jotka fanaattisessa mielialassa poimivat radikaaleja lausuntoja saarnoista,
aikaansaaden hyökkäävällä käytöksellään ankaran vastareaktion. Meidänkin
maassamme huudettiin aikanaan suu vaahdossa: ”Tämä opetus on hajottava jokaisen
kirkkokunnan maahan, ja me tulemme astelemaan kirkkokuntien tuhkan ylitse!”
Tarkoitus ei milloinkaan ollut toimia tällaisella tavalla, eikä siten annettu esimerkkiä
oikeastaan millekään myöhemmin todistamallemme väärälle asenteelle.
Asenteemme kunnioitti ja arvosti kaikkia ihmisiä riippumatta siitä mihin
seurakuntaan nämä kuuluivat. Tiedettiin Jumalan Hengen avulla mitä missäkin
tuli puhua, ilman että olisi syntynyt ristiriitaisia tilanteita oman asenteen
takia. Toki totuuteen loukkaannuttiin, mutta se on aivan eri asia kuin
fanaattisiin asenteisiimme loukkaantuminen!
Ymmärtänet nyt, mitä olen tarkoittanut
sopankeittäjillä, joista jokainen lisää suolaa oman mielitekonsa mukaisesti,
osallistumatta kuitenkaan tuon keiton syömiseen!
On siis tänäkin päivänä mitä suurimmassa
määrin totta se, mistä Herramme puhui: ”Voi teitäkin, te lainoppineet, kun te
sälytätte ihmisten päälle vaikeasti kannettavia taakkoja ettekä itse
sormellannekaan koske niihin taakkoihin!” Se, mikä alun perin perustui
Vanhankin Testamentin todistukseen: ”Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi
on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten.
Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan”, muuttui nyt
nuorallatanssijan trapetsiksi, jolla ei edes kirjoittaja koe pystyvänsä
etenemään. Suorastaan pelottavat ne korkeudet, joihin noita vaijereita on
ripustettu toisten langetukseksi, mutta niiden pingoittajat eivät missään tapauksessa
suostu niille nousemaan!
Tie on kaita ja portti kapea, mutta ei
sentään ole kysymys jollekin ihmisten pingottamalle köydelle astumisesta!
”Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan
teille levon. Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä
olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne. Sillä
minun ikeeni on sovelias, ja minun kuormani on keveä.”
Kunpa me todella voisimme rakkauden
ilmapiirissä päästä näkemään meidän Herramme todellisen olemuksen! Meidänkin tulee löytää olemukseemme
hiljaisuus ja nöyryys, hiljainen tuulen hyminä, jossa Herran todellinen olemus
tulee julki.
Jos me valkeudessa vaellamme... Todellinen
yhteys syntyy vain sen kautta, että itse kukin alistuu sille paikalle, minne
hänet jumalallisessa viisaudessa on asetettu osaksi Kristuksen ruumista. Jumala
on todistajani, etten missään muussa hengellisessä piirissä ole joutunut
todistamaan vastaavaa kuin ns. entisissä piireissämme. Aikanaan opetuslapset
jonkin matkan päässä Herrastamme kuiskuttelivat keskenään, kuka heistä
mahdollisesti olisi suurin tässä seuraajajoukossa. Tämä sanankohta ei ole
toteutunut keskuudessamme ollenkaan samalla tavalla, vaan mitä suurimpien
pasuunoiden kaikuessa käytiin suorastaan sotaa siitä, kuka keskuudessamme olisi
kaikkein suurin ja ottaisi selvän johtajuuden!
Muutama ressukka tarjosi minullekin tuota
virkaa selvässä odotuksessa, että minun kauttani katettaisiin runsas pöytä
valituille ruokailijoille aivan toiseen malliin kuin aikanaan eräillä Luvatun
Maan kukkuloilla. Nyt ei tarjottaisi vain kalaa ja leipää, vaan runsaasti
maustettua keittoa, johon jokainen palvojani pistäisi oman lusikkansa,
maistellakseen ja maustaakseen. Me tiedämme kyllä, mikä tulos on useasta
kokista! Minusta ei ole tällaiseen järjestelmään mukaan tulijaksi, koska
kieltäytymiseni syyt ovat aivan samat kuin Herrallammekin. Kuninkaaksi
julistamisessa on omat tietyt hyvät puolensa, mutta seuraukset ovat
osoittautuneet katastrofaalisiksi, sille olemme todistajina!
Jumalan Sanan kokonaistodistuksen pohjalta
voimme todeta, ja meidän täytyy todeta, ettei väittämä yhdestä ainoasta aidosta
julistajasta ole mitenkään viaton ja vaaraton, vaan itse asiassa se sisältää
kaikki tekijät uskonnollisen kultin alueelta. Se henki, joka ehkä kuitenkin
rajoitetusti on vallannut piirejämme, on aivan sama kuin maailmanlaajuiseen
julkisuuteen päätyneissä kulteissa, missä kaikki arvovalta rajataan suorastaan
henkisellä väkivallalla. Seuraajajoukoille luodaan petollinen
turvallisuudentunne luomalla ilmapiiri, jossa kenenkään ei tarvitse ajatella
omilla aivoillaan – riittää kun vain keskittyy tämän yhden johtajan
esiintuomien asioiden toteuttamiseen, kyselemättä ja kyseenalaistamatta mitään
hänen esittämäänsä. Katse tulee kiinnittää yksinomaan tähän armoitettuun
valittuun, jonka tehtävä on huolehtia jokaisen hyvinvoinnista.
On itsestään selvää, ettei tällainen
järjestelmä voi toimia toivotulla tavalla, vaan se johtaa entistä suurempaan,
ehkä melko näkymättömään, arvovaltataisteluun alistettujen kesken. Tässä eivät
määrää rajatut ideologiat, vaan perinteinen ihmisluonto!
Olen jo kirjoittanut siitä useasti, että
todellisuudessa kukaan ei aidosti jaksa pidemmän päälle palvoa jotakin
korotettua persoonallisuutta, vaan aivan luonnonlakien mukaisesti ihminen alkaa
palvoa itseään ja omia tarpeitaan tuon suuren henkilökultin vaikutuksen
varjossa. Yhden korotetun persoonan mielivalta ei jätä sijaa toisten ihmisten
todellisille henkisille eikä kehollisillekaan tarpeille, vaan hetken hurman hellittäessä
ihminen alkaa sisäisesti kapinoimaan vallitsevaa tilannetta vastaan. Tämä siis
tapahtuu jo inhimillisen luonteen pohjalta, mutta merkittävintä on se, että
koko rakennelma on täysin jumalallisen järjestyksen vastainen. Niin kuin kesä
ja talvi toistuvat loppuun asti, aivan samoin jumalallinen järjestys
seurakunnan suhteen kestää aikakausien loppuun asti: Jumala asetti mitä
erilaisimmat virat seurakuntaansa, jotta kasvaisimme täyteen miehuuteen Kristuksessa.
Näiden virkojen kieltäminen ja rajaaminen vain yhteen armoitettuun henkilöön on
niin rajussa ristiriidassa Kirjoitusten todistuksen kanssa, ettei meidän yhtään
tule ihmetellä vallitsevaa tunnetta siitä, että Herramme olisi osaltaan
kääntänyt selkänsä meille!
”Oi te älyttömät galatalaiset! Kuka on
lumonnut teidät, joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu
ristiinnaulittuna? Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: lain teoistako saitte
Hengen vai uskossa kuulemisesta? Niinkö älyttömiä olette? Te aloititte
Hengessä, lihassako nyt lopetatte?” Meidät on kutsuttu lapseuteen, mikä sisältää kaikki lapseuden oikeudet
Kristuksen ainutkertaisen sovitustyön perusteella. ”Kirjoittaahan Mooses
siitä vanhurskaudesta, joka laista tulee, että ihminen, joka sen täyttää, on
siitä elävä. Mutta se vanhurskaus, joka uskosta tulee, sanoo näin: 'Älä sano
sydämessäsi: Kuka nousee taivaaseen?' se on: tuomaan Kristusta alas, tahi:
'Kuka astuu alas syvyyteen?' se on: nostamaan Kristusta kuolleista. Mutta mitä
se sanoo? 'Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi'; se on
se uskon sana, jota me saarnaamme. Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen
Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin
sinä pelastut; sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun
tunnustuksella pelastutaan. Sanoohan Raamattu: 'Ei yksikään, joka häneen uskoo,
joudu häpeään'. Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä;
sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi
huutavat. Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu’.”
(Room.10)
Jos edellisen lainauksemme perusteella
Sana on meidän lähellämme, suussamme ja sydämessämme, niin kenet me vielä
tarvitsemme puolestamme menemään ylös tai alas, kun Sana kerran varoittaa meitä
sanomasta jotakin tällaista sydämessämme? Me olemme tulleet Herran Hengen
opettamiksi Jeesuksen omien sanojen perusteella. Me olemme niin kauan kulkeneet
tiellämme, että olemme jo itse asiassa kuulleet kaiken tarvittavan. Nyt vain kaiken tulee tulla
elämäksi meissä!
”Tämän minä olen kirjoittanut teille
niistä, jotka teitä eksyttävät. Mutta te - teissä pysyy se voitelu, jonka
olette häneltä saaneet, ja te ette ole kenenkään opetuksen tarpeessa; vaan
niinkuin hänen voitelunsa opettaa teitä kaikessa, niin se opetus on myös totta
eikä ole valhetta; ja niinkuin se on opettanut teitä, niin pysykää hänessä. Ja
nyt, lapsukaiset, pysykää hänessä, että meillä hänen ilmestyessään olisi turva
eikä meitä häpeällä karkoitettaisi pois hänen tyköänsä hänen tulemuksessaan.
Jos tiedätte, että hän on vanhurskas, niin te ymmärrätte, että myös jokainen,
joka vanhurskauden tekee, on hänestä syntynyt.” (1.Joh 2).
Meillä ei ole mitään kiertotietä kaiken
saavuttamiseen. Herrassa pysyminen on totaalisen riippuvainen rakkaudesta Hänen
Sanaansa ja Hänen omiansa kohtaan. Se tulee esiin Johanneksen Evankeliumin eri
kohdista. Kysymys on nyt
vain siitä, onko meillä tuo voitelu itsessämme, vai olemmeko tyytyneet vain
seuraamaan jotakuta sellaista, jolla uskomme tuon voitelun olevan meidänkin
puolestamme!
Aivan ilmeinen huonovointisuus veljien ja
sisarten keskuudessa on niin silminnähtävä, että sen kieltäminen on suoranaista
mielettömyyttä. Yhteyttä keskuudessamme ei ole juuri ollenkaan, tai sitten se
perustuu koviin ponnisteluihin edes yrittääksemme jotakin. Ratkaisu ongelmiimme
ei ole jossakin armoitetussa henkilössä, joka puolestamme tekisi kaiken
tarvittavan, vaan alennustilamme on jatkuva niin kauan kunnes maan päältä
kohoaa taivaaseen asti todellinen hätähuuto, ei vain yhdestä, vaan useammasta
suusta. Niin kauan kuin puolustelemme inhimillisiä istutuksia emmekä ole
halukkaita tuomitsemaan niitä ja repimään juurineen pois, ei suurinkaan
huutomme auta, jos se koskee vääriä asioita, vääriä tarpeita. Elämme omalla
tavallaan todeksi sitä, mistä kirjoitetaan Haggaissa:
”Näin sanoo Herra Sebaot: Tämä kansa
sanoo: Aika ei ole tullut rakentaa Herran huonetta. 'Mutta profeetta Haggain
kautta tuli tämä Herran sana: "Onko sitten aika teidän asua panelilla
kaunistetuissa huoneissanne, kun tämä huone on rauniona? Ja nyt sanoo Herra
Sebaot näin: Ottakaa vaari teistänne. Te kylvätte paljon, mutta saatte vähän.
Te syötte, mutta ette tule ravituiksi. Te juotte, mutta jano ei sammu. Te
vaatetatte itsenne, mutta ei tule lämmin. Ja palkkatyöläinen panee työpalkan
reikäiseen kukkaroon. Näin sanoo Herra Sebaot: Ottakaa vaari teistänne. Nouskaa vuorille, tuokaa
puita ja rakentakaa temppeli, niin minä siihen mielistyn ja näytän kunniani,
sanoo Herra. Te odotatte paljoa, mutta se menee vähiin. Te tuotte kotiin, mutta
minä puhallan sen pois. Minkätähden? sanoo Herra Sebaot. Minun huoneeni tähden, kun se on
rauniona ja te juoksette kukin oman huoneenne hyväksi. Sentähden teiltä
taivas pidättää kasteen ja maa pidättää satonsa.”
Meillä kaikilla ei ehkä ole omaa asuntoa,
mutta omalla tavallaan me saatamme nauttia erilaisista hengellisistä
rakennelmista, jotka eivät ole jumalallista alkuperää, vaan omia näkemyksiämme
ja istutuksiamme, joiden varaan olemme rakentaneet niin paljon, että koemme
elämämme romahtavan, jos luovumme niistä jumalallisen kasvun hyväksi.
”Kuka
teidän joukossanne on jäljelle jäänyt, joka on nähnyt tämän temppelin sen
entisessä kunniassa? Ja miltä näyttää se teistä nyt? Eikö se ole tyhjän
veroinen teidän silmissänne?”
Miltä näyttää tänä päivänä kaikki se, mitä
aikanaan ihannoimme ja mikä selvästi kertoi meille, että nyt Herra tekee
jotakin aivan erikoista meidän keskuudessamme? Katselemmeko kaikkea tuon
kuninkaan tavoin, joka uskoi uusiin vaatteisiinsa niin paljon, ettei ollenkaan havainnut
olevansa alaston? Me näemme ympärillämme tietynlaisia paneloituja tiloja,
ihmismielen mukaan viehättäviä asioita, mutta mikä on todellisuutemme
iankaikkisuuden valossa?
Jos me todella vaellamme valkeudessa, eikö
silloin tuo valkeus saa meidät näkemään todellisuuden? Eikö tuo valkeus valaise
meille lähimmäisemme hädän ja tuskan, hänen tarpeensa? Me koemme tämän ajan
todella vaativana ja suorastaan tuskaisena omalla kohdallamme, mutta miten on
toisten ihmisten suhteen, joilla ei ole sitä tietoa ja kokemusta, minkä
perusteella me hädin tuskin selviämme päivästä toiseen?
Mitä te olette tehneet tai tekemättä
jättäneet yhdelle vähimmistä läheisimmistämme! Olemmeko nyt kaiken negatiivisen
ja elämälle kielteisen kokemuksen perusteella kaivaneet lahjamme maahan, uskoen
puolusteluihimme, jotka tuskin kestävät Kaikkinäkevän Silmän edessä? Suunnaton
epäonnistumisemme yrittäessämme vakuuttaa ihmiset jostakin julistajasta ja
hänen tuomastaan sanomasta on saanut meidät vaikenemaan ja vetäytymään syrjään,
niin ettei meillä ole sitä rohkeutta ja todellista elämää, johon tuo sanoma meidät
halusi viedä. Emme voi liiaksi korostaa sitä, ettei meitä koskaan kutsuttu
vakuuttamaan ihmisiä jostakin muusta kuin Herrastamme Jeesuksesta Kristuksesta!
Olkaamme rehellisiä itsemme ja
lähimmäistemme tähden. Miksi yhä vielä uskallan ja jaksan puhua näistä
asioista? Minuthan on syrjäytetty mitä suurimmalla valhekampanjalla, ilman että
minulle koskaan olisi annettu mahdollisuutta puolustautumiseen. Mistä ammennan
rohkeuden tuoda näitä asioita esiin? Jos näkisin jotakin aivan muuta niissä
lukuisissa suuntauksissa, jotka maassamme vallitsevat, joutuisin todella
repimään itseni palasiksi vääryyteni ja väärinkäsitysteni johdosta. Jos näkisin
itseni jääneen osattomaksi kaikesta siitä hyvästä, mitä meille on
vuosikymmenien aikana julistettu, ja näkisin kaiken hyvän muissa ihmisissä,
olisi minulla tavaton hätä itseni tähden!
Niin totisesti kuin Jumala on todistajani,
uskon pitäneeni ja pitäväni kiinni siitä, mikä alun perin meille tarkoitettiin.
Joudun suorastaan huutamaan, ettei näkemäni ja kuulemani tässä ajassa lainkaan
vastaa sitä, mitä Jumalan armosta aikanaan sain tuoda tähän maahan. Kukaan ei
milloinkaan saa minua vakuuttumaan siitä, että Rakkauden Herra Jeesus Kristus
olisi halunnut jotakin sellaista, mille olen joutunut vasten tahtoani olemaan
todistajana. ”Sellainen
kuin Hän on, sellaisia mekin olemme tässä maailmassa!” Tuntuu suorastaan
jumalanpilkalta siteerata tätä sanankohtaa saavutetun tuloksen valossa.
Suuri jumalanpalvelija rukoili
toistamiseen, etteivät ihmiset näkisi häntä, vaan ainoastaan Herran Jeesuksen
Kristuksen. Johannes Kastajan tavoin hän antoi ymmärtää, ettei ihminen voi
ottaa mitään, ellei sitä anneta hänelle taivaasta. Hänen todistuksensa oli
alusta loppuun asti: ”Hänen tulee kasvaa, mutta minun vähetä!”
”Mutta kun hän tulee, totuuden Henki,
johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään;
vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa. Hän on
minut kirkastava, sillä hän ottaa minun omastani ja julistaa teille. Kaikki,
mitä Isällä on, on minun; sentähden minä sanoin, että hän ottaa minun omastani
ja julistaa teille.” Sanan todistuksen mukaisesti Herra on jo antanut meille
kaiken tarvittavan perintöosaksi, niin että meidät johdatetaan kaikkeen
totuuteen Pyhän Hengen kautta, joka meissä asuvaisena muistuttaa kaikesta, mitä
Herra on sanonut. Kaikki mikä on Isän, on Herran Jeesuksen, ja Hänen kauttaan
meidänkin! Ei ole ketään muuta välimiestä, johon meidät voitaisiin sitoa, niin
että olisimme riippuvaisia jonkin ihmisen toiminnasta. Emme voi kyllin korostaa
edellistä lainausta: ”Hän ottaa minun omastani ja julistaa teille!”
Jos me kaikki olisimme tyytyneet tähän, ei
olisi niin suuria ongelmia jumalanvaltakunnassa. Pyhä Henki on täysin
riippuvainen Jeesuksen omasta, kuinka me voisimme omavoimaisesti ottaa
kaikenlaista mahdollista rakentaaksemme omaa valtakuntaamme tämän ajan
keskellä! Jokainen istutus, jota minun Taivaallinen Isäni ei ole istuttanut, on
juurineen revittävä pois!
Herramme Jeesus teki vain mitä Hän näki
Isän tekevän. Samoin on meidän kohdallamme riippumatta näkemyksistämme. Meidän
ainoa mahdollisuutemme on toimia Herramme tavoin, kysyen koko ajan mitä Hän
kussakin tilanteessa tekisi. Kuka rohkenee väittää kaiken kokemamme jälkeen,
että ns. sanoman piirissä olisi koko ajan noudatettu Isän tahtoa? Tulos puhuu
meitä vastaan, ja iankaikkisuuteen tallennettu video on meidät eräänä päivänä
tuomitseva. Nyt on vielä armon aika, ainakin hetken aikaa. Nyt on vielä mahdollisuus
korjata mitä korjattavissa on. Huomisesta ei kukaan tiedä, ei edes seuraavasta
sekunnista.
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti