Paluu laitumelle
11.10.2013
Osa 1
On kulunut
toistakymmentä vuotta siitä, kun viimeksi kuvailimme laitumemme lampaiden toimintoja
ja toilailuja jo tutuiksi tulleilla vuoriniityillä. Vieläkään ei kirjoittajalla
ole tarvittavaa rohkeutta sijoittaa tapahtumia armaan maamme kamaralle pelossa,
että joku tahtomattammekin tunnistaa omia piirteitään ja katsoo
velvollisuudekseen haastaa kirjoittajan oikeuteen kunnianloukkauksesta.
Oikeastaan ei koskaan vielä ole ollut niin merkittävää vaaraa loukatuksi
tulemisesta kuin juuri kokemassamme hyvin herkässä ajassa, jossa pienikin
vääränlaiseksi koettu katse saatetaan kokea loukkaavaksi tai suorastaan
häpäiseväksi. Siksi on entistä tärkeämpää muuttaa niin paikat kuin persoonallisuudet
ja nimet aivan toisenlaiseen ympäristöön sopiviksi, kyllin kauaksi omista
pelloistamme ja tasaisista maisemistamme.
Kirjoittaja
vieraili aikanaan yli kolmenkymmenen vuoden ajan Keski-Euroopan vuoristomaisemissa
niin usein, ettei ole minkäänlaista kuvaa käyntimääristä. Päällimmäiseksi jäi
vain suuri mieltymys, jollei aivan intohimo lumipeitteisiin vuoriin ja
vihreisiin laaksoihin. Kirjoittaja on aivan selvästi kesän ihminen, joten
talvikuvaukset jäävät jatkuvasti hiukan toiselle sijalle.
Innoitusta
laitumelle palaamiseen sai odottaa turhaan yli kymmenen vuoden ajan, mutta kun
viime viikonloppuna osallistuin todella merkittävään tapahtumaan muutaman sadan
kilometrin päässä, tapahtui yöllä herääminen, joka ei sallinut nukkua, vaan
mieli vietiin sellaisella voimalla ja luovuudella ylös vuoriniitylle, erittäin
erikoislaatuiseen lammasmaisemaan, että univaje hiukan haittasi seuraavan päivän
toimia. Kerroin näkemästäni aamun kokouksessa noin neljännestunnin verran,
kosketellen ajan puutteessa vain näkyvimpiä osia erikoislaatuisesta
ilmestyksestä.
Kertomuksemme
ovat ehkä aina olleet joidenkin mielestä kaukaakin haettuja, mutta jokaisella
rivillä tekstiä on enemmän todellisuuspohjaa kuin mitä kukaan on halukas
uskomaan, niin järkiperäisessä ja älykkäässä maailmassa, jossa juuri nyt
elämme. Kirjoittaja tunnustaa avoimesti, etteivät hänen kirjoituksensa tuo
kovin suurta kunniaa ja mainetta ns. hengellisille piireille, jotka kautta aikakausien
ovat uskoneet omaavansa, anteeksi sanonta, vapauden päästää höyryt pihalle ja
käyttäytyä oikeastaan aivan miten haluaa! Voitaisiinko siis tahdittomasta ja
suorastaan mielettömästä toiminnasta kirjoittaa ns. ”asiallisesti ja
järkiperäisesti”?
Eipä tässä
tarvita kovin laajoja selityksiä asialle, vaan liitäkäämme vuoristotuulten
saattelemana Hopeajärven kylän, nykyisen pikkukaupungin, yllä kohoaville
raikkaille puroille ja vuoristoniityille.
Aurinko
suunnittelee nousemistaan vuorenharjanteen takana, ja hiljainen tuulen hyminä
enteilee lämpötilan kohoamista tällä rehevällä kedolla, tai miksi sitä nyt
sitten kutsummekin. Jokin kuitenkin hämmästyttää tässä näkymässä niin
kirjoittajaa kuin varmastikin jokaista muuta silmänsä auki saavaa. Näky on niin
erikoinen ja ihmeellinen, ettei sitä ennen ole nähty, ainakaan tässä
mittakaavassa! Koko aukea tila on täynnä vaaleita läikkiä, jotka ovat
suorastaan jähmettyneet paikalleen. Jokaisesta, selvästikin karvaisesta
möykystä kohoaa taivasta kohden neljä vaaleata tikkua, liikkumatta, värähtämättä.
Odottakaamme hiukan, muutamia minuutteja, valaistuksen paranemista. Tällaista
ei ole ennen nähty, totisesti ei! Mutta meidäthän on asetettu tähän maailmaan
kokemaan ja etsimään kaikenlaista käsittämätöntäkin, oppiaksemme enemmän jokapäiväiseen
elämään liittyvää, jos tämä nyt sitten on jokapäiväistä!
Nyt käy jo
selvempi tuulenvire, ensimmäisten auringonsäteiden tunkeutuessa yön usvan
lävitse. Ja mitä näemmekään, mitä hämmästelemmekään tällä aamuvarhaisella
lammaslaitumella! Kyllä, kyllä, ne ovat lampaita, isompia ja pienempiä, jotka
merkittävän välimatkan päässä toisistaan makaavat ruohikossa ketarat pystyssä!
Ei, ei todellakaan ole moista ennen nähty! Uskaltaisikohan sitä mennä vähän
lähemmäksi uskottavuuden parantamiseksi, sillä nyt tarvitaan selityksiä, eikä
ihan vähän, tämän erikoisen spektaakkelin ymmärtämiseksi.
Tavallisesti
lampaan luonteeseen kuuluu ainakin yön ajaksi hakeutua mahdollisimman lähelle
toisia lajikumppaneita, mutta nyt itse kukin makaa selvästi erottuvan
välimatkan päässä toisistaan. Miksi ihmeessä? Ja miksi sorkat sojottavat kohti
taivasta, aivan hullulla tavalla! Eihän se ole ollenkaan lampaan luonteen
mukaista! Aivan pelonväristykset selkäpiissä lähestymme reunimmaisia möykkyjä,
mieleen hiipiessä ajatuksia jopa jonkinlaisesta tautiepidemiasta, mahdollisesti
suu- ja sorkkataudista! Aurinko nousee koko ajan, ja nyt jo erotamme ruhojen ja
sorkkien lisäksi pienet lampaanpäät pienine aivoineen, tarkoitamme noiden
päiden sisällä, eli aivot eivät näy. Ja kummallista, erittäin kummallista! Jokaisesta
päästä työntyy ulos kieli lerppuen kohti ruohoa! Ei värähdystäkään, ei
pienintäkään elonmerkkiä. Tulee jo melkein otettua muutama askel taaksepäin.
Nyt on kiire, nyt täytyy paimenelle ilmoittaa, että ankara isku on kohdannut
laumaa. Hengetön jokainen, kuolonkangistuksessa! Miten tällainen tragedia on
voinut kohdata niin ystävällismielistä paimenta ja tilanomistajaa! Surullista,
surullista.
Kyyneleet
alkavat jo tunkeutua silmäkulmaan kun kuuluu surkea voihkaisu ja henkäys. Lähin
lammas raottaa toista silmäänsä varovasti, tutkaillen. Ikään kuin auringonsäde
polttaisi sen silmää, sulkee se sen heti ja kieli käväisee hetken suussa. Mitä
kummaa, mitä kummaa, sama ilmiö toistuu nyt niin kauas kuin katsojan silmä siintää.
Pitäisikö nyt ilmaista jotenkin läsnäolonsa, päästää jonkinlainen ääni tai
huuto mielialan selkiinnyttämiseksi? Mutta ei, ei tällaisessa tilanteessa voi
muuta kuin vain odottaa tilanteen kehittymistä, jonkinlaisen selvyyden ilmenemistä.
Tovin
kuluttua kautta niityn alkaa yhä selvemmin kaikua syviä, jotenkin masennukseen
viittaavia henkäyksiä, ja muutama taivaalle osoittava sorkka hiukan värähtää.
Olemme aivan
ymmällämme, eikö vain? Kuka voi selittää meille kaiken edessämme esittäytyvän?
En ainakaan minä, tuskin sinäkään! Mutta kirjoittajalla on harvinainen kyky
samaistua erilaisten olentojen ja ilmiöiden kanssa. Siksi ei ole muuta mahdollisuutta
kuin samaistua aivan lähellä olevan takkuisen lampaan kanssa, ja tunkeutua sen
ajatusmaailmaan, sen tyhmänä pidettyyn kalloon, joka ei sinänsä ole yhtään
tyhmä, ainoastaan sen sisällön suhteen voi olla erilaisia, hiukan alentaviakin
mielipiteitä. Mutta mitä lammas voi sille, miksi se on luotu? Emme mekään aina
ole niin liialla älyllä pilattuja, koska jo nyt voidaan paljastaa hiukan
jotakin esiripun takaa. Emmehän me tällaista kirjoittaisi, jos olisi kysymys
vain eläimistä, emmehän? Takana on ajatuksia, jotka saattavat asettaa omat
toimintomme hyvinkin kyseenalaisiksi!
Lähin lammas
hiukan värähtää kokonaisuudessaan, ehkä kylmissäänkin, kun ei kukaan suo lämpöä
vierustoverilleen. Illalla jo oli itse kukin sitä mieltä, ettei enää ole aika
haistella toinen toisensa epämääräisiä tuoksuja tai lemuja, tai… miksi niitä
sitten kutsuisimmekaan. Kehitys tässä lammaspiirissä oli alkanut jo aikanaan
itse kukin nimeltä mainiten. Muistamme kai Klausin ja Thomaksen ja Brunon ja Isabellan
ja Marthan ja muutkin, joista osan kirjoittajakin on jo unohtanut.
Normaalin
lampaan luonteeseen kuuluu tiettyjä asioita, aivan lammasmaisuuden puitteissa.
Paineet päästetään ulos siinä missä juuri silloin seisotaan, ruohon
silppuuntuessa toisessa päässä, aiheuttaen niellessä koko kehon lävitse
vaikuttavan paineenmuutoksen. Tarpeellinen määrä ruohoa, ja kas vain, toisesta
päästä tupsahtaa ulos mitä erinomaisinta lannoitetta, jonka hajusta voidaan
olla montaa mieltä!
Miltä haisee
lannoite, miltä lampaan hengitys, miltä takkuinen turkki, se on kautta aikain
ollut yksi elämän luonnollisimmista asioista, tosiseikoista. Mutta nyt sivistyksen
huippuhetkinä, tiedon lisääntyessä, mielen suurtenkin muutosten keskellä, uudet
tuulet ovat alkaneet puhaltaa täälläkin kaukaisilla vuoriniityillä. Nyt oli
lujasti päätetty, että raitis ilma on kaikki kaikessa, ja tähän tavoitteeseen
pääsemiseksi oli hyvä toteuttaa tiettyjä periaatteita. Jos ei halua haistaa
mitään, on syytä ottaa etäisyyttä! Klaus oli tätä asiaa pohtinut lammaskunnan
vanhimpana, saaden tukea jopa Thomasilta, jonka sielunelämä oli kärsinyt
kaikenlaista kovaksi luokiteltavaa, joten raikas ilma tuntui hyvältä ajatukselta.
Tässä on jo
tullut käydyksi useammankin lampaan aivoissa, aivan huomaamatta. Nyt on siis jo
alustavasti selvitetty niityllä makaavien ruhojen etäisyys toisistaan. Aika
tyhmää, todella tyhmää, sillä yksi asia oli unohtunut jokaiselta etäisyyttä kaipaavalta.
Milloin koittaisi hetki, jolloin kiiluva silmäpari etsiytyisi metsikön reunaan,
mitä ihanin lampaantuoksu kuonossaan? Onneksi ei tällä seudulla ollut susia
kovinkaan usein, mutta sitäkin useammin ahmoja ja pari ilvestäkin. Siis oppikaamme
tästä jotakin: mitä pidempi välimatka toisesta toiseen, sitä lyhyempi tie
reunassa makaavan takkuiseen takapuoleen! Eikä kukaan huomaa mitään, kun
kanssalammas napataan ja viedään suihin susien! Kamalaa ajatellakin, lammasparat
tyhmine kalloineen, ihminen ajattelee kaiken aivan toisin, vai ajatteleeko…?
Nyt siis tämän
lähinnä makaavan lampaan aivoihin! Toinen silmä avautuu jälleen sirrilleen. Näkymä
ei selvästikään miellytä, kuin ehkä siinä mielessä, ettei kukaan yön aikana ole
sattunut vierähtämään liian lähelle. Auringonvalo selvästikin aiheuttaa
negatiivisia tunteita ystävämme sisimmässä, koska kieli käväisee jälleen
suussa, maiskutellen selvästikin epätyydyttävästi. Phyi, phyi, suussa on paha
maku, ja kieli palaa jälleen ulos valkoisten hampaiden väliin. Ai, ai, aika
vaarallista, mitä jos yhtäkkiä kuuluisi odottamaton, kova ääni. Säikähtäessä
voisi tapahtua kammottavia asioita, leukojen loksahtaessa yhteen! Eihän lammas
nyt normaalisti roikota kieltään ulkona, mistä tässä oikein on kyse! Kun
katselemme kokonaisuutta ja erikoisesti lampaannaaman ilmettä, alkaa jotakin
selvyyttä tulla ihmismieleenkin. Tämä lammashan on lopen uupunut, siitä
todistavat taivaalle sojottavat ketaratkin. Mutta mikä ihme aikaansaa tällaisia
ilmentymiä, mikä ihme?
Molemmat
silmät aukenevat nyt hetkeksi, ja koko lampaanruho nytkähtää kuin haluten ilmoittaa
olevansa täysin tyytymätön vallitsevaan tilanteeseen. Voi itku, uusi aamu, uusi
päivä, ja kaikki on niin kurjaa ja kuluttavaa! Ei millään jaksaisi taas herätä
lammashommiin, kun ketaratkin ovat ihan kohmeessa ja kastepisaroiden peitossa.
Bää, bääää! Kurjaa, surkeaa, bääää, bäääääääääää! Nyt alkaa liikettä näkyä koko
kedolla, ja sorkkameri alkaa aaltoilla silminnähden. Minkäänlaista iloisuutta
ei ole havaittavissa, sillä suurin osa silmistä siristelee epäuskoisena,
tyytymättömänä näkemäänsä. Ei sada taivaalta heinää, ei leipäkokkareita, ei
herkkupaloja! Ei mitään toisista päivistä poikkeavaa, vain kaikkialta
levittäytyvä jokapäiväinen lampaanhaju, kikkareiden tuoksu, ainainen määintä,
korvia turruttavana. Kannattaako tänään herätä ollenkaan, kun elämä on niin
yksinäistäkin, uusien näkemysten ja julistettujen oppien mukaisesti? Asian korjaamiseksi
ei tarvittaisi paljoakaan, ainakaan läheisyyden suhteen, mutta eiväthän lampaan
aivot tällaiseen ponnistukseen riitä!
Jokainen
ketarat pystyssä makaava on tylsistymiseen asti kyllästynyt toistensa määkimiseen,
mäkätykseen, tyhmyyteen, aina vain toistuviin mielipiteisiin ja… tylsyyteen.
Tylsää on elämä, tylsä on jokainen päivä, kun ei ole ketään muuta niin mielekästä
ja henkevää kuin… kuin… minä itse!
Pitkän aikaa
oltiin sitä mieltä, että sopiva välimatka toiseen on mitä hienoin ajatus,
suoden enemmän tilaa jaomalle egolle, omille hienoille ajatuksille ja
näkemyksille. Oma paras on ehdottomasti paras paras!
Mikä on
parasta lammaspaimenelle? Ihminen on ylettömän viisas, ja haluaisi jakaa tämän
viisauden edes rajoitetussa määrin tyhmille lampaille. Koska emme nyt voi
viitata laitumemme lampaiden isäntään ja paimeneen, puhumme hetken aivan selvästä
ihmisviisaudesta. Miksi paimenen tulee kulkea laumansa edellä, eikä missään
tapauksessa takana? Tähän antaa vastauksen yksi kuuluisimmista, joskin ehkä
arveluttavimmista ihmislammasten paimenista. Siis, miksi lammasten paimenen
tulee kulkea lammasten edellä? Ihmisviisauden huipputulos: välttääkseen
astumasta lampaankakkaan!
Tässä on
melkoisen valaiseva kuva tämän hetken paimenien asenteesta laumaansa kohtaan,
vaikka lausuman julkituonut maailmankuulu saarnaaja sitä tuskin on tullut
ajatelleeksi! Käsite paimen on kärsinyt katastrofaalisen inflaation. Me olemme
tottuneet aivan vääriin asenteisiin ja opetuksiinkin, suureksi osaksi oikean
opetuksen puutteessa. Todellinen paimen ei pelkää negatiivisia seurausilmiöitä,
kuten lampaankakkaan astumista. Nykyiset paimenet eivät oikeastaan ole
ollenkaan paimenia, vaan herroina hallitsevia kirkkoruhtinaita, jotka uskovat
olevansa täydellisiä ja odottavat samaa laumalta.
Lampaamme
kedon reunalla alkaa hiljakseen kallistua kyljelleen, toinen silmä raollaan.
Pakkohan se on jossakin vaiheessa siirtyä eri asentoon, kun on pakko jotakin
syödäkin! Toisaalta sama ruoho ja sama puron vesi ovat alkaneet kerta kaikkiaan
kyllästyttää. Päivästä toiseen samaa ruohoa ja samaa vettä! Senhän ymmärtää
jokainen meistä omalla tavallaan, kuka paremmin, kuka heikommin. Ollakseen
hyödyllinen, jotakin aikaan saava, pitäisi joka aamu avata Jumalan Sana ja
lukea ainakin jonkin verran. Mutta kun sekin alkaa maistua puulta, ei huvita,
on mukavampi maata paikallaan koivet pystyssä!
Miksi nämä
lampaat retkottavat sorkat pystyssä? Mieleen hiipii ajatus, etteivät ne itse
ollenkaan tajua tilaansa, asentoansa. Koipia kai särkee, mutta miksi?
Huokaillen
ponnistaa lähin lampaamme jaloilleen, horjuen ja haparoiden. Taas uusi päivä,
uusine velvollisuuksineen, odotuksineen, vaatimuksineen! On oltava hyödyllinen,
tuotettava villaa, villaa, villaa!
jatkuu...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti