”Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo,
rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys,
itsensähillitseminen. Sellaista vastaan ei ole laki. Ja ne, jotka ovat
Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja
haluineen. Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme. Älkäämme
olko turhan kunnian pyytäjiä, niin että toisiamme ärsyttelemme, toisiamme
kadehdimme.” (Gal.5).
Ennen
tätä kuvausta kerrotaan yksityiskohtaisesti ja oikeastaan sanatarkastikin
millainen on maallisen ihmisen luonnollinen elämä. Emme nyt halua mennä siihen
tarkemmin. Meitä kiinnostaa tänään enemmänkin uusi elämä, jota ilman ei ole
mitään toivoa ikuisuudesta Jumalan kanssa.
”Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa ja
pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa; ja pitäkää huoli
siitä, ettei kukaan jää osattomaksi Jumalan armosta, ’ettei mikään katkeruuden
juuri pääse kasvamaan ja tekemään häiriötä’, ja monet sen kautta tule
saastutetuiksi, ja ettei kukaan olisi haureellinen tahi epäpyhä niinkuin Eesau,
joka yhdestä ateriasta myi esikoisuutensa.” (Hebr.12).
Sanankohdissamme
korostetaan uuden elämän mukanaan tuomia asioita, mutta silti varotetaan
vakavasti muutamasta vaaraa tuovasta asiasta, jotka ovat vaaraksi vakavallekin
kilvoittelijalle:
”Älkäämme olko turhan kunnian pyytäjiä,
niin että toisiamme ärsyttelemme, toisiamme kadehdimme.”
”…ettei mikään katkeruuden juuri pääse
kasvamaan ja tekemään häiriötä’, ja monet sen kautta tule saastutetuiksi…”
Olen Jumalan
armosta ja vastoin omaa tahtoani joutunut seuraamaan edellä mainittujen
tekijöiden vaikutusta mitä hurskaimmissa piireissä, aivan pohjattomaan tuskaan
asti, kymmenien vuosien ajan! Olimme mitä syvällisimmän sananopetuksen alla ja
jokainen oli vakuutettu siitä, että Jumalamme aivan erikoisella tavalla
lähestyi meitä juuri nyt, ennen Herramme Jeesuksen Kristuksen paluuta. Uskoimme
olevamme todellisen uudistuksen keskellä, korostaen aivan käsin kosketeltavalla
tavalla jumalallista rakkautta ja uskoen omaavamme kaikki Hengen hedelmät. Kuin
kaiken yllä oli otsikkona mitä hurskain hymni: ”Sinne pääsee vain täydellinen
Rakkaus!”
”Älkäämme olko turhan kunnian pyytäjiä,
niin että toisiamme ärsyttelemme, toisiamme kadehdimme.”
Ei kulunut
pitkääkään aikaa, kun yksi toisensa jälkeen alkoi korostaa omaa rakkauttaan ja
erinomaista tietämystään hengellisistä asioista, pitäen toista kättänsä selän
takana piilotellen ”lain nyrkkiä”, joka sitten iski aivan arvaamatta omalla
tuhoisalla voimallaan. Kaiken sekaannuksen ja hajotuksen takana oli
kalamiestäkin suurempi kateus, joka katkeruuden hengen siivittämänä iski
säälimättömästi ”rakkauden verukkeella”! Mitkään keinot eivät näyttäneet olevan
kiellettyjä jesuiittamaisella tavalla, tarkoituksen pyhittäessä keinot - ei
edes valehteleminen. Ei ollut kysymys vain yksittäisistä valheista, vaan aivan
valheen maailmasta!
Mistä
nämä matkailijat keskustelivat tietä käydessään, aivan muinaisen esikuvan
mukaisesti, vain sillä erotuksella, ettei Herra nyt kulkenut mukana?:
”Kuka meistä on suurin?”
”Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa ja
pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa; ja pitäkää huoli
siitä, ettei kukaan jää osattomaksi Jumalan armosta, ’ettei mikään katkeruuden
juuri pääse kasvamaan ja tekemään häiriötä’, ja monet sen kautta tule
saastutetuiksi, ja ettei kukaan olisi haureellinen tahi epäpyhä niinkuin Eesau,
joka yhdestä ateriasta myi esikoisuutensa.”
Varokaamme
ylitse kaiken niitä keittoja ja kahvitarjoiluja, jotka meitä houkuttelevat
matkamme varrella tyydyttääkseen sen hetkisen kaipauksemme, mutta veljiemme ja
sisartemme kustannuksella! Kaikessa hurskaudessamme saatamme olla Herramme ajan
uskonnollisten johtajien kaltaisia, jotka varoivat saastuttamasta itsensä
voidakseen nauttia pääsiäisaterian kaikessa ”pyhyydessään”, Herran ja Hänen
omiensa veri käsissään!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti