”Mitä siis sanomme? Onko meidän pysyttävä
synnissä, että armo suureksi tulisi? Pois se! Me, jotka olemme kuolleet pois
synnistä, kuinka me vielä eläisimme siinä? Vai ettekö tiedä, että me kaikki,
jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa
kastetut? Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta
kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta,
samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.” (Room.6).
Mitä
siis voisimme sanoa tähän? Hengellisessä elämässä taitaa olla ja onkin kysymys
jostakin aivan muusta kuin vain joidenkin uusien käytäntöjen ja tapojen
omaksumisesta! Mielessäni alkoi heti herättyäni soida ajatus ”uudessa elämässä
vaeltamisesta.” Olemme jo painokkaasti tuoneet esiin lainaukset ”Elämän Sanasta”,
joita ei oikeastaan voi eikä tarvitse selittää. Ne voidaan vain kokea todeksi
sitä ”uutta elämää eläen”, minkä ”Elämän Sana vaikuttaa ja tuo mukanaan!
Kuinka
vaikeata onkaan inhimilliselle luonteelle käsittää kaiken tämän merkitys! Kristillinen
maailma on tehnyt kaikkensa selittääkseen ja jakaakseen ihmiskunnalle tietoa
jumalallisista totuuksista, mutta vain epäonnistuakseen ja aikaansaaden lähinnä
vain tietämystä, mutta ei elävää uskoa! Tieto ei selvästikään riitä:
”Tai sanokoot nämä läsnäolevat, mitä
rikollista he minussa huomasivat, kun minä seisoin neuvoston edessä; jollei
siksi luettane tätä ainoata lausetta, jonka huusin seisoessani heidän
keskellään: 'Kuolleitten ylösnousemuksen tähden minä tänään olen teidän
tuomittavananne.'" Mutta Feeliks, jolla oli hyvin tarkka tieto tästä
tiestä, lykkäsi heidän asiansa toistaiseksi…” (Apt.24).
Uusi elämä
on kautta aikojen johtanut hengellisiin vastakkainasetteluihin ja
välienselvittelyihin. Maaherra on oivallinen esikuva hyvinkin ”yleiskristillisestä
asenteesta”, joka selvästikin valitsee mitä haluaa kuulla ja mitä pitää
sovinnollisena:
”Mutta kun Paavali puhui vanhurskaudesta ja
itsensähillitsemisestä ja tulevasta tuomiosta, peljästyi Feeliks ja sanoi: ’Mene
tällä haavaa pois, mutta kun minulle sopii, kutsutan sinut taas.’” Apt.24).
Tässä
kaikessa ei voida edes puhua ”uudesta elämästä”, vaan ainoastaan
kristillissävyisestä kanssakäymisestä hengellisen tiedon välityksellä.
”Kristuksen rakkaus vaatii meitä, jotka
olemme tulleet tähän päätökseen: yksi on kuollut kaikkien edestä, siis myös kaikki
ovat kuolleet; ja hän on kuollut kaikkien edestä, että ne, jotka elävät, eivät
enää eläisi itselleen, vaan hänelle, joka heidän edestään on kuollut ja
ylösnoussut. Sentähden me emme tästä lähtien tunne ketään lihan mukaan; jos
olemmekin tunteneet Kristuksen lihan mukaan, emme kuitenkaan nyt enää tunne. Siis,
jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on
kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut. Mutta kaikki on Jumalasta…” (2,Kor.5)
Kaikki
aitoon hengelliseen maailmaan ja elämään kuuluva on lähtöisin Jumalasta ja sitä
on tarkasteltava sen mukaisesti! Erikoisesti tekstistämme hyppäävät esiin
sanat:
”Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän
on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut.”
Tämä ”uusi”
ei ole jotakin ihmisestä lähtöisin olevaa tai jonkin kirkolliskokouksen tai
kristillisen järjestön kehittämää ja omia tarkoitusperiä varten sopivaksi
suodatettua.
”Mutta Feeliks, jolla oli hyvin tarkka
tieto tästä tiestä, lykkäsi heidän asiansa toistaiseksi… ’Mene tällä haavaa
pois, mutta kun minulle sopii, kutsutan sinut taas.’”
Mikä todella
on lähtöisin Jumalasta, sen toteuttamisesta ja sopivuudesta ei päätä mikään
maallinen taho, ei edes korkein kirkollinen taho!
”Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan
haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista
Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti