”Rakkaani, älkää oudoksuko sitä hellettä, jossa olette ja joka on teille koetukseksi, ikäänkuin teille tapahtuisi jotakin outoa, vaan iloitkaa, sitä myöten kuin olette osallisia Kristuksen kärsimyksistä, että te myös hänen kirkkautensa ilmestymisessä saisitte iloita ja riemuita. Jos teitä solvataan Kristuksen nimen tähden, niin te olette autuaat, sillä kirkkauden ja Jumalan Henki lepää teidän päällänne.” (1.Piet.4).
Kuinka moni onkaan
kaiken kiireen keskellä unohtanut pääsiäisen alkuperäisen merkityksen! Kaiken tapahtuneen
jatkumo muistuttaa meitä siitä, mitä meidän auttamattomasti kadotettujen
puolesta on tehty! Kuinka järkyttävällä tavalla Israelin kansa onkaan aikanaan
vähätellyt niitä olosuhteita, joissa se eli Egyptin orjuudessa! Tämä hengellinen
kaunistelu on sitten jatkunut omalla, käsittämättömällä tavallaan ns. kristillisen
maailman piireissä heti kun kaikki ei ole mennyt toivotulla tavalla! Millaista tragikomiikkaa
joudummekaan todistamaan kuullessamme:
”…ja niin israelilaisetkin rupesivat jälleen itkemään, sanoen: ’Voi
jospa meillä olisi lihaa syödäksemme! Me muistelemme kaloja, joita söimme
Egyptissä ilmaiseksi, kurkkuja, melooneja, ruoholaukkaa, sipulia ja
kynsilaukkaa. Mutta nyt me näännymme, sillä eihän täällä ole mitään; emme saa
nähdäkään muuta kuin tuota mannaa.’” (4.Moos.11).
Taitaisin tulla aika
surulliseksi jos yrittäisin sanoa saman aikaamme sopivana versiona! Emme voi
mitään sille, että pääsiäinen muistuttaa meitä ihmisen lihallisuudesta ja sen
johdosta maallisesta vaelluksestamme kristittyinä. Vaelluksemme on suljettu
vajavaisuuden ja inhimillisyyden alle, mikä saa meidät unelmoimaan ja
vääristelemään kokemaamme. Me muistelemme Israelin kansan tavoin menneen
elämämme ”runsaita ja herkuilla katettuja menneisyyden pöytiämme”, pettäen
itseämme ja toisiamme. Ei ole meille luvattu jokapäiväistä ja kestävää
riemuntunnetta, etenkin kun meitä selvästi kehotetaan joka päivä ottamaan
ristimme, ei rintakoruksi vaan kantaaksemme sitä harteillamme!
”…vaan iloitkaa, sitä myöten kuin olette osallisia Kristuksen
kärsimyksistä…”
Mitä tämä osallisuus
merkitsee, vaihtelee meidän jokaisen kohdalla, koska olemme kaikki erilaisia,
tuodaksemme tämän moninaisuuden kautta esiin aidon ”Jumalan kuvan”! Me olemme
tulleet yhdeksi Herramme ja Hänen kärsimyksensä kanssa, ja tähän liittyvä ilo
on jotakin aivan muuta kuin mistä maailma ja maallistunut kristillisyys puhuu!
Pääsiäinen muistuttaa
meitä aivan erikoisella tavalla kaikesta Kristukseen liittyvästä
elämänlaadusta, joka ei lainkaan miellytä lihaamme. Pääsiäisenä eivät kaikuneet
minkäänlaiset kiitollisuutta osoittavat huudot, vaan ihminen aivan
erikoislaatuisella tavalla halusi kääntää selkänsä epämiellyttäväksi
kokemalleen asialle, käsittämättä että kaikki tapahtui hänen tähtensä:
”Niinkuin monet kauhistuivat häntä - sillä niin runneltu, ei enää
ihmisenkaltainen, oli hänen muotonsa, hänen hahmonsa ei ollut ihmislasten hahmo…”
(Jea.52).
Ristiinnaulitsemiseen
vaativa huuto ei kaikunut vain tuona pääsiäisenä, vaan sama henkäys elää niin
kauan kuin ihminen etsii maallista tyydytystä:
”Tähän sanaan asti he kuuntelivat häntä (Paavalia); mutta silloin he korottivat äänensä ja
sanoivat: ’Pois maan päältä tuommoinen! Sillä ei hän saa elää!’” (Apt.22).
Kaikki on aina mennyt
ja menee edelleenkin hyvin ja rauhanomaisesti tiettyyn rajaan asti, mutta heti
kun muistutetaan kristillisestä todellisuudesta ja ehkä hymyillään jutuille
runsaista Egyptin ruokapöydistä, alkaa tapahtua pääsiäisen kaltaista!
”Minä sanon teille totuudessa: monta leskeä oli Eliaan aikana
Israelissa, kun taivas oli suljettuna kolme vuotta ja kuusi kuukautta ja suuri nälkä
tuli kaikkeen maahan, eikä Eliasta lähetetty kenenkään tykö heistä, vaan
ainoastaan leskivaimon tykö Siidonin-maan Sareptaan. Ja monta pitalista miestä
oli Israelissa profeetta Elisan aikana, eikä kukaan heistä tullut
puhdistetuksi, vaan ainoastaan Naiman, syyrialainen.’ Tämän kuullessaan
kaikki, jotka olivat synagoogassa, tulivat kiukkua täyteen ja nousivat ja
ajoivat hänet ulos kaupungista ja veivät hänet sen vuoren jyrkänteelle asti,
jolle heidän kaupunkinsa oli rakennettu, syöstäkseen hänet alas.” (Luuk.4).
Ihminen haluaa siis
kuulla vain kiittäviä ja mukavia asioita, hengellistä vääristelyäkin! Valitsemme
siis Mooseksen esikuvan mukaisen tien ja elämän!:
”Jos teitä solvataan Kristuksen nimen tähden, niin te olette autuaat,
sillä kirkkauden ja Jumalan Henki lepää teidän päällänne.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti