Social Icons

Pages

lauantai 15. huhtikuuta 2017

Mitä TE olette tehneet!




Pääsiäislauantai

”Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana, mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut.” (Jes.53).

”Katso, minun palvelijani menestyy, hän on nouseva, kohoava ja sangen korkea oleva. Niinkuin monet kauhistuivat häntä - sillä niin runneltu, ei enää ihmisenkaltainen, oli hänen muotonsa, hänen hahmonsa ei ollut ihmislasten hahmo…” (Jea.52).

Tänä pääsiäislauantaina en voi olla ottamatta näiden sanankohtien rinnalle Herramme omia sanoja

”Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.’” (Matt.25).

Millaisia hengellisiä syvyyksiä avautuukaan meille tänä pääsiäisenä! Näiden profeetallisten lausumien välillä on vuosituhansia, joten olemme tekemisissä ihmismielelle käsittämättömän jatkuvuuden kanssa!

”Katso, minun palvelijani menestyy, hän on nouseva, kohoava ja sangen korkea oleva. Niinkuin monet kauhistuivat häntä…”

Kuka ihminen olisi koskaan tullut ajatelleeksi kaiken näkemänsä ja kuulemansa syvyyttä! Nyt ymmärrämme miksi me itse kipuilemme niin monien kohtaamiemme epämieluisten asioiden ja tilanteiden johdosta! Miten sopivat rinnakkain ja yhteen nämä tämänpäiväiset lainauksemme, miten meidän tulisi nähdä kaikki tämä jumalallinen viisaus ja ennalta tietäminen? Tämän elämän aikana me olemme kykeneviä käsittämään vain vajavaisesti ja puutteellisesti todellisen pääsiäisen Sanoman!

”Katso, minun palvelijani menestyy, hän on nouseva, kohoava ja sangen korkea oleva. Niinkuin monet kauhistuivat häntä…”

Kaiken tämän ”kauhistuttavan” merkitys ja tarkoitus sisältää jotakin ihmismielen käsityksen ylittävää, mutta kuitenkin jokaista ihmistä koskettavaa, mikä avautuu Pyhän Hengen avulla siirtyessämme hengessä ihmiskunnan päätöshetkeen:

”Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.’” (Matt.25).

Käsitämmekö me edes vähimmässä määrin lunastustyön todellista merkitystä? Kristillisen perinteen mukaisesti ajattelemme tänään Herramme haudassa olemista. Sinne Hän joutui kauhistuttavien tekojen tähden, joihin syyllistyivät roomalaiset virkamiehet! Todella kauhistuttavaa hengellistä kaunistelua! Pilatus teki kaikkensa vapauttaakseen verta vuotavan Herramme, mutta kansanjoukot huusivat lähes yksiäänisesti papiston yllyttämänä: ”Ristiinnaulitse, ristiinnaulitse!” Vain juutalaisetko, ajatuksella että Hänen verensä tulkoon heidän ja heidän lastensa ylle?

”’Viaton olen minä tämän miehen vereen. Katsokaa itse eteenne.’ Niin kaikki kansa vastasi ja sanoi: ’Tulkoon hänen verensä meidän päällemme ja meidän lastemme päälle.’” (Matt.27).

Ei ollut viaton Pilatus, vaikka toikin esiin totuuden, joka kaikuu korviimme vuosituhansien takaa: ”Katsokaa itse eteenne!” Kenelle varoitus on osoitettu? Tuon ajan juutalaisilleko, vai heidän lapsilleen? Kuuntele tarkkaan kansan ristiinnaulitsemiseen innoittavaa huutoa! Minä ainakin kuulen kaiken yleisen hälyn joukosta oman ääneni, ja vaikka et siitä haluaisikaan muistutettavan, huudat vieressäni kilpaa kanssani: ”Ristiinnaulitse, ristiinnaulitse! En halua nähdä tätä kauhistuttavassa kunnossa olevaa miestä!”

Jumalallisessa maailmassa ja Elämässä kauhistuttavuus ja Kuninkuus mahtuvat samaan tilaan, vaikka se tuottaakin meille monenlaisia tuskia ja käsittämättömyyksiä. Mutta ole turvallisella mielellä, kaikki on tapahtunut sinun ja minun tähteni, ja on viimeinen hetki käsittää:

”Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.’”

Mitä siis teemme lähimmäisellemme, sen teemme samalla itsellemme! Mieti tätä tänä pääsiäisenä ja muulloinkin!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

 

Sample text

Sample Text

Sample Text