Social Icons

Pages

maanantai 1. toukokuuta 2017

Rauha kaikkien kanssa!

+

”Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa ja pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa; ja pitäkää huoli siitä, ettei kukaan jää osattomaksi Jumalan armosta, ’ettei mikään katkeruuden juuri pääse kasvamaan ja tekemään häiriötä’, ja monet sen kautta tule saastutetuiksi, ja ettei kukaan olisi haureellinen tahi epäpyhä niinkuin Eesau, joka yhdestä ateriasta myi esikoisuutensa.” (Hebr.12).

Mieleeni tulevat Jeesuksen maallisen elämän aikaiset uskonnolliset johtajat, jotka edustivat omanlaistaan ”rauhaa ja pyhitystä”, harjoittaen uskonnollista valtaansa melko itsekeskeisellä tavalla. Heille Herramme Jeesus edusti sellaista häiriötekijää, joka kaikin mahdollisin keinoin tuli vaientaa, koska Hänen opetuksensa ja puheensa eivät vastanneet vanhinten perinnäissääntöjä. Heidän elämänsä ja oppinsa eivät perustuneet kaikesta Mooseksen korottamisesta huolimatta sen aikaisiin Kirjoituksiin, vaan Talmudiin, joka jo varhaisessa vaiheessaan merkitsi enemmänkin inhimillistä näkemystä siitä, mitä Kirjoitukset ”mahdollisesti ja selvästikin tarkoittivat”.

Talmud (hepr. ‏ תלמוד‎, oppi, opetus, tutkimus) on Tanakia, eli heprealaista Raamattua täydentävän suullisen lain yhteenveto ja selitysteos. Se on juutalaisten yhteiskunnallisten ja lainopillisten kirjoitusten kokoelma, johon juutalainen laki perustuu. (Wikipedia).

”Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa ja pyhitykseen…”

Raamatun vaiko ”Talmudin” perusteella?

Palauttakaamme sen tähden mieliimme se lainaus, jonka vuonna 1991 lainasimme Raamatun sanakirjasta:
-----------------------------------------------------------------
    "Talmud (hepr. oppiminen), kaksi isokokoista kokoelmaa eri juutalaisten rabbiinien opetuksia ajanlaskumme kuudelta alkuvuosisadalta; toinen niistä on syntynyt Palestinassa (Palestinan Talmud) ja toinen Baabelissa (Baabelin Talmud). Jälkimmäisestä, joka on kooltaan edellistä laajempi, on vähitellen tullut juutalaisuuden tärkein ohjekirja. Molemmissa on kaksi pääosaa: Mishna (hepr. toistaminen), kokoelma sääntöjä kaikkia elämän tilanteita varten esitettynä systemaattisessa järjestyksessä, sääntöjä, jotka olivat laatineet varsinkin farisealaiset kirjanoppineet (lihavoitus allekirjoittaneen). Tällainen Mishna oli olemassa jo Jeesuksen aikana, UT:ssä sitä mainitaan nimellä "vanhinten perinnäissääntö" (Matt.15:2; Mark.7:3), "isien perinnäissäännöt" (Gal.1:14, vrt. Apt.28:17). Kummassakin Talmudissa esiintyvän Mishnan on lopulliseen muotoonsa saattanut Jehuda ha-Nasi (enimmäkseen mainittu nimellä Rabbi), n.200 j.Kr. Koska farisealaiset pyrkivät saattamaan kaikki elämän tilanteet Jumalan tahdon hallittaviksi, sisältää Mishna sekä uskonnollisia määräyksiä että siviili- ja rikosoikeuden alaan kuuluvien tapausten käsittelyä...
    Talmudin toinen osa Gemara (hepr. täydennys) on edellistä paljon laajempi ja sisältää eri rabbiinien keskusteluja ja lausuntoja Mishnan säädöksistä, niiden tulkintaa ja sovellutuksia. (Lihavoitus allekirjoittaneen)...Mishna ja Gemara on siten yhdistetty, että aluksi esitetään pala Mishnasta (5-20 riviä) ja sitten seuraa monta foliosivua Gemaraa. Sitten esitetään uusi kappale Mishnaa ja uusi osa Gemaraa. Täten Gemarakin jakaantuu samanlaisiin osiin ja traktaatteihin kuin Mishna. Baabelin Talmud  käsittää 6000 isokokoista sivua enemmän kuin 2000 rabbiinin lausuntoja. (!!!) Midrashit ovat T:in kaltaisia sisällöltään ja eroavat niistä oikeastaan vain aineistonsa järjestyksessä, sillä niissä rabbiinien lausunnot liittyvät Raamatun teksteihin, etenkin Mooseksen kirjoihin, yhtäjaksoisina selityksinä. (!!!)"

Voi veljet ja sisaret, millainen kuva tämä onkaan meidänkin hengellisestä maailmasta! Minulla on jossakin kuva yhdestä Talmudin sivusta, mutta en ainakaan toistaiseksi osaa ottaa sitä blogiini. Suuren sivun keskellä on pieni kappale Kirjoitusten tekstiä, joka sitten on ympäröity joka puolelta kymmenillä oppineiden henkilöiden näkemyksillä! Onko sitten ihme, jos kaikkina aikoina on uskonnollinen kiivailu sellaisella tavalla vallinnut uskovaisten keskellä!

”Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa ja pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa; ja pitäkää huoli siitä, ettei kukaan jää osattomaksi Jumalan armosta, ’ettei mikään katkeruuden juuri pääse kasvamaan ja tekemään häiriötä’, ja monet sen kautta tule saastutetuiksi…”

Kuinka voisi syntyä rauha ja sopusointu keskuudessamme, jos perustamme uskomme mitä erilaisimpiin selityksiin?

”…sillä niissä rabbiinien (nykyistenkin julistajien ja oppineiden) lausunnot liittyvät Raamatun teksteihin, etenkin Mooseksen kirjoihin, yhtäjaksoisina selityksinä. (!!!)"

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

 

Sample text

Sample Text

Sample Text