”Muutamien päivien kuluttua Feeliks tuli vaimonsa Drusillan kanssa,
joka oli juutalainen, haetti Paavalin ja kuunteli hänen puhettaan uskosta
Kristukseen Jeesukseen. Mutta kun Paavali puhui vanhurskaudesta ja
itsensähillitsemisestä ja tulevasta tuomiosta, peljästyi Feeliks ja sanoi: ’Mene
tällä haavaa pois, mutta kun minulle sopii, kutsutan sinut taas.’”
(Apt.24).
Tarkoituksemme ei
missään vaiheessa ole osoittaa sormella jotakin yksittäistä suuntausta
hengellisellä alueella. Tuskin koskaan aikaisemmin on nykyisellä tavalla ollut
totta vanha sanonta: ”Pata kattilaa soimaa, musta kylki kummallakin!”
En voi mitään sille,
että Feeliks, maaherra, näyttää olevan mitä ajankohtaisin ajankuva nykyisestä
kristillisyydestä! Hänellä oli paljon tietoa uskonnollisesta alueesta.
”Mutta Feeliks, jolla oli hyvin tarkka tieto tästä tiestä, lykkäsi
heidän asiansa toistaiseksi…”
Tämä ei ollut
ensimmäinen eikä viimeinen kerta jolloin ”hengellistä oikeutta” käytiin
maallisen vallan edessä. Syytökset vallitsevan ”kirkon” taholta olivat sitä
luokkaa, että tilanne ei voinut olla aikaansaamatta melkoista mielenkiintoa
maaherran taholta. Olihan hän naimisissa juutalaisen naisen kanssa!
”Me olemme havainneet, että tämä mies on ruttotauti ja metelinnostaja
kaikkien koko maailman juutalaisten keskuudessa ja nasaretilaisten lahkon
päämies, ja hän on koettanut pyhäkönkin saastuttaa. Sentähden me otimme hänet
kiinni.”
Eikö olekin melko
mielenkiintoinen vastakkainasettelu! Maaherra mielellään kuunteli Paavalia,
mutta millaiselle korvien tukkimiselle oli tämä todistajana jonkin aikaa
varhaisemmin:
”Niin he huusivat suurella äänellä ja tukkivat korvansa ja
karkasivat kaikki yhdessä hänen päällensä ja ajoivat hänet ulos kaupungista ja
kivittivät. Ja todistajat riisuivat vaippansa Saulus nimisen nuorukaisen
jalkojen juureen.” (Apt.7).
Eikö kaiken tämän
pohjalta maaherra vaikutakin suorastaan ystävällismieliseltä? Mutta olihan
hänelläkin oma ”muttansa” tämän vankinsa kohdalla. Voitaisiinko ajatella
parempaa ajankuvaa? Tänäänkin vastaamme uskoamme koskeviin kysymyksiin enemmän
tai vähemmän kahleissa ollen, mitä erilaisimpien ”oikeusistuimien edessä”. Kuinka
usein kaikki näyttääkin sujuvan mukavasti ja rauhanomaisesti ja saamme selata
Raamattuamme vapaasti tai ulkomuistista. Hengelliset asiat kiinnostavat monia
niin maailman piirissä kuin seurakunnallisessa elämässäkin, mutta, mutta…
”Mutta kun Paavali puhui vanhurskaudesta ja itsensähillitsemisestä ja
tulevasta tuomiosta, peljästyi Feeliks ja sanoi: ’Mene tällä haavaa pois, mutta
kun minulle sopii, kutsutan sinut taas.’”
Sopu säilyy siis
tiettyyn rajaan asti kaikkina aikoina, mutta, mutta… onko meillä vielä omatunto
tallella tilanteissa, joissa meidän on taisteltava sen uskon puolesta, joka
kerta kaikkiaan on pyhille annettu? Kuka vetää rajan ja minne? Pelkäämmekö tulevamme
samanlaisen arvostelun kohteeksi kuin Paavali?
”Me olemme havainneet, että tämä mies on ruttotauti ja metelinnostaja
kaikkien koko maailman juutalaisten keskuudessa ja nasaretilaisten lahkon
päämies, ja hän on koettanut pyhäkönkin saastuttaa.”
Totuuden nimessä,
voitaisiinko ajatella korkeampaa kunniamainintaa tässäkään ajassa?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti