”Mutta me halajamme sitä, että kukin teistä osoittaa samaa intoa,
säilyttääkseen toivon varmuuden loppuun asti, ettette kävisi veltoiksi, vaan
että teistä tulisi niiden seuraajia, jotka uskon ja kärsivällisyyden kautta
perivät sen, mikä luvattu on. Sillä kun Jumala oli antanut lupauksen
Aabrahamille, vannoi hän itse kauttansa, koska hänellä ei ollut ketään
suurempaa, kenen kautta vannoa, ja sanoi: ’Totisesti, siunaamalla minä sinut
siunaan, ja enentämällä minä sinut enennän’; ja näin Aabraham, kärsivällisesti
odotettuaan, sai, mitä luvattu oli.” (Hebr.6).
”Ja Aabrahamin kuoltua Jumala siunasi hänen poikaansa Iisakia.”
(1.Moos.25).
Kuinka usein olenkaan
joutunut ajattelemaan Aabrahamia ja etenkin edellistä lainausta! Raamattu jatkuvasti
viittaa siihen, mitä Jumala teki muillekin ihmisille Aabrahamin uskon ja
asenteen perusteella. Hänen kuuliaisuutensa tuotti siunausta kaikille hänen
jälkeläisilleen. Samasta siunauksesta olemme mekin osallisia Herran Jeesuksen
Kristuksen lunastustyön perusteella. Kunpa meidänkin kohdallamme saisi olla
samalla tavoin, niin että olemuksemme ja tekomme koituisivat läheistemme ja
koko maailman siunaukseksi! Me emme totisestikaan ole keitä tahansa! Siksi emme
voi elää kuin pellossa, ajattelematta ollenkaan oman elämämme antamaa
esimerkkiä!
Emme voi liian usein
korostaa sitä, ettei hedelmämme ole näyttävä kristillinen toiminta, vaan
henkilökohtaisen elämämme muihin ihmisiin jättämä jälki. Tämä ei tarkoita
yksinomaan kättemme tekemää ja sitä minne jalkamme ovat meidät kuljettaneet,
vaan kuuliaisuutta Lähettäjäämme kohtaan. Tietämme ei ole luvattu helpoksi
Sanan todistuksen mukaisesti:
”Mutta me halajamme sitä, että kukin teistä osoittaa samaa intoa,
säilyttääkseen toivon varmuuden loppuun asti, ettette kävisi veltoiksi, vaan
että teistä tulisi niiden seuraajia, jotka uskon ja kärsivällisyyden kautta
perivät sen, mikä luvattu on… …ja näin Aabraham, kärsivällisesti
odotettuaan, sai, mitä luvattu oli.”
Toivon varmuutemme ei
voi perustua omiin tekoihimme ja näkemyksiimme, vaan siihen uskoon, joka kerta kaikkiaan
on pyhille annettu. Kärsivällisyys on eräänlainen avainsana tämänhetkiseen
tilanteeseemme tämän sekavan maailman keskellä. Se, mitä me pidämme
kärsivällisyytenä, kalpenee kaikkien Raamatun esimerkkihenkilöiden rinnalla. En
edes malta alkaa luettelemaan mitä kaikkea ja kuinka kauan monet hengelliset
esivanhempamme joutuivat odottamaan. Pääasia on tiedostaa, ettei Jumalamme ole
kuolleiden, vaan elävien Jumala!
”Mutta mitä siihen tulee, että kuolleet nousevat ylös, ettekö ole
lukeneet Mooseksen kirjasta, kertomuksessa orjantappurapensaasta, kuinka Jumala
puhui hänelle sanoen: 'Minä olen Aabrahamin Jumala ja Iisakin Jumala ja
Jaakobin Jumala'? Ei hän ole kuolleitten Jumala, vaan elävien. Suuresti te
eksytte.” (Mark.12).
Me emme halua eksyä! Mitä
meille, Sinulle, minulle, merkitsee kuolleiden ylösnousemus? Ajattelemmeko me
sitä vain kuoleman ajatuksen lävitse, vaiko ennen kaikkea siksi, että olemme
Herrassamme Jeesuksessa Kristuksessa vastaanottaneet uuden, iankaikkisen Elämän, jolle kuolema on vain portti?
”Ja Aabrahamin kuoltua Jumala siunasi hänen poikaansa Iisakia.”
Olemme yhä vielä
tekemisissä saman Jumalan kanssa!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti