Social Icons

Pages

maanantai 30. tammikuuta 2017

Syvyys syvyydelle huutaa! Osa 2



”…niin että te, rakkauteen juurtuneina ja perustuneina, voisitte kaikkien pyhien kanssa käsittää, mikä leveys ja pituus ja korkeus ja syvyys on, ja oppia tuntemaan Kristuksen rakkauden, joka on kaikkea tietoa ylempänä; että tulisitte täyteen Jumalan kaikkea täyteyttä.” (Ef.3).

Me olemme ensimmäinen sukupolvi jolla on mahdollisuus käsittää käsittämätöntä siinä määrin kuin mitä avaruustutkimus meille tarjoaa. Jumalan luomakunta ei ole vain jotakin silmin havaittavaa, vaan se on kaiken kaikkiaan äärettömämpi kuin mitä yksikään ihminen järjellään pystyy käsittämään. Tässä lainauksessamme ei puhuta inhimillisestä käsityskyvystä, vaan hengellisestä ilmestyksestä!

”Sinun koskiesi pauhussa syvyys syvyydelle huutaa, kaikki sinun kuohusi ja aaltosi käyvät minun ylitseni. Päivällä Herra säätää armonsa, ja yöllä minä hänelle veisaan ja rukoilen elämäni Jumalaa. Minä sanon Jumalalle, kalliolleni: ’Miksi olet minut unhottanut? Miksi minun täytyy käydä murhepuvussa, vihollisen ahdistamana?’ Minun luitani jäytää, kun viholliseni minua häpäisevät, sanoen minulle kaiken päivää: ’Missä on sinun Jumalasi?’ Miksi murehdit, minun sieluni, ja miksi olet minussa niin levoton? Odota Jumalaa. Sillä vielä minä saan kiittää häntä, minun kasvojeni apua, minun Jumalaani.” (Ps.42).

Jumalallinen tahto ja viisaus ovat nähneet hyväksi valmistaa maalliselle luodulle tien tuonpuoleiseen, inhimillisesti tuntemattomaan. Joka näkee kaiken vain sunnuntaisten jumalanpalvelusten näkökulmasta, joutuu todella ymmälleen kohdatessaan hengellisiä ulottuvuuksia. Toiset syvyys kauhistuttaa, toiset se saa etsimään Luojansa apua ja turvaa Hänestä. Saavuttaakseen jumalallisen päämäärän ihmisen on hyväksyttävä kaikki uudestisyntymisen mukanaan tuomat kivut ja tuskatkin. Ihmisen on todella muututtava koko olemukseltaan jumalallisen kuvan mukaiseksi. Se on ajoittain kuin erämaassa vaeltamista, polttavaa auringonpaistetta tai kylmässä laaksossa hapuilemista.

Kristikunnan suurin petos perustuu julistukseen ja opetukseen, joka lupaa vain helppoja ja hyviä asioita Ristin kantajille. Risti ja ies ovat todella sopivia Herramme omien sanojen mukaisesti, mutta risti on aina risti, ies aina ies. Luonnollinen ihmismieli ei pidä kummastakaan, koska se etsii vain mielihyvää ja helppoa elämää. Herran Henki puhuttelee siis uudestisyntynyttä osaa meissä, kehottaen olemaan loukkaantumatta Häneen, joka tällaisen tien on valmistanut kuoleman laakson maahan!

”Matkalaulu. Syvyydestä minä huudan sinua, Herra. Herra, kuule minun ääneni. Tarkatkoot sinun korvasi minun rukousteni ääntä. Jos sinä, Herra, pidät mielessäsi synnit, Herra, kuka silloin kestää? Mutta sinun tykönäsi on anteeksiantamus, että sinua peljättäisiin. Minä odotan Herraa, minun sieluni odottaa, ja minä panen toivoni hänen sanaansa. Minun sieluni odottaa Herraa hartaammin kuin vartijat aamua, kuin vartijat aamua. Pane toivosi Herraan, Israel. Sillä Herran tykönä on armo, runsas lunastus hänen tykönänsä. Ja hän lunastaa Israelin kaikista sen synneistä.” (Ps.130).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

 

Sample text

Sample Text

Sample Text