”’Katso, minä seison siellä sinun edessäsi kalliolla Hoorebin luona;
lyö kallioon, ja siitä on vuotava vettä, niin että kansa saa juoda.’ Ja Mooses
teki niin Israelin vanhimpain nähden. Ja hän antoi sille paikalle nimen Massa
ja Meriba sentähden, että israelilaiset siellä riitelivät ja kiusasivat Herraa,
sanoen: ’Onko Herra meidän keskellämme vai ei?’” (2.Moos.17).
”Kuulkaa tämä, Jaakobin heimon päämiehet ja Israelin heimon ruhtinaat,
te, jotka halveksitte oikeutta ja vääristätte kaiken suoran, rakennatte Siionia
veritöillä ja Jerusalemia vääryydellä. Sen päämiehet jakavat oikeutta lahjuksia
vastaan, sen papit opettavat maksusta, ja sen profeetat ennustelevat rahasta.
Mutta Herraan he turvautuvat, sanoen: ’Eikö Herra ole meidän keskellämme? Ei
tule meille onnettomuutta.’” (Miika 3).
Kuinka kaksijakoinen
(monijakoinen) ihminen oikein onkaan? Kaikenlaisten Jumalan ihmetekojen
keskellä hän hetken mielijohteesta alkaa kapinoida niin jumalanpalvelijoita
kuin itse Jumalaakin vastaan. Hän haluaisi aina ja kaiken juuri tarpeensa
hetkellä, haluamatta tuntea minkäänlaista puutetta. Hän on todellisuudessa
ihmematkalla kaiken yltäkylläisyyden keskellä, mutta omat tarpeet saavat hänet
pimeinä hetkinä kapinoimaan ja kysymään aivan vakavissaan: ”Kun nyt koen
epämieluisia tunteita ja en malta odottaa kauempaa:
”Onko Herra meidän keskellämme vai ei?”
”Miksi kaikki kestää
niin kauan, miksi ei Jumala jo puutu asioihin? Jos Hän kerran on keskellämme,
miksi joudun niin kauan odottamaan tarpeideni ja odotusteni täyttymystä? Mielestäni
olen jo odottanut oikeuksieni toteutumista aivan tarpeeksi; onko Jumala todella
nähnyt kaiken tapahtuneen ja jos on, miksi Hän ei puutu asioihin ja saata
oikeutta tapahtumaan?”
Koko Israelin
erämaavaelluksen ajan Jumalalla oli jokaista tilannetta varten selvä
suunnitelma, johon kansan tuli mukautua. Samoin on meidänkin kohdallamme,
vaikka se onkin inhimillisesti niin vaikeata hyväksyä ja kohdata.
Kuinka kaksijakoinen
ihminen todella onkaan! Toisaalta hän ei haluaisi odottaa ollenkaan ja
syyllistää omalla tavallaan Jumalaansa, toisaalta hän haluaa vakuuttaa itsensä
ja kuulijansa omavalintaisessa jumalanpalveluksessa:
”Sen päämiehet jakavat oikeutta lahjuksia vastaan, sen papit opettavat
maksusta, ja sen profeetat ennustelevat rahasta. Mutta Herraan he turvautuvat,
sanoen: ’Eikö Herra ole meidän keskellämme? Ei tule meille onnettomuutta.’”
Mihin enää luottaa
tässä kaksijakoisuudessa, joka suorastaan repii sisintä? Raha näyttää
ratkaisevan kaiken hengelliselläkin alueella?
”Niinkuin peura halajaa vesipuroille, niin minun sieluni halajaa sinua,
Jumala. Minun sieluni janoo Jumalaa, elävää Jumalaa. Milloin saan minä tulla
Jumalan kasvojen eteen? Kyyneleeni ovat minun ruokani päivin ja öin, kun
minulle joka päivä sanotaan: ’Missä on sinun Jumalasi?’ Näitä minä muistelen ja
vuodatan sydämeni: minä kuljin väentungoksessa, astuin sen kanssa Jumalan
huoneeseen riemun ja kiitoksen raikuessa juhlivasta joukosta. Miksi murehdit,
minun sieluni, ja olet minussa niin levoton? Odota Jumalaa. Sillä vielä minä
saan häntä kiittää hänen kasvojensa avusta.” (Ps.42).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti