”Jos teitä solvataan Kristuksen nimen tähden, niin te olette autuaat, sillä kirkkauden ja Jumalan Henki lepää teidän päällänne. Älköön näet kukaan teistä kärsikö murhaajana tai varkaana tai pahantekijänä tahi sentähden, että sekaantuu hänelle kuulumattomiin; mutta jos hän kärsii kristittynä, älköön hävetkö, vaan ylistäköön sen nimensä tähden Jumalaa. Sillä aika on tuomion alkaa Jumalan huoneesta…” (1.Piet.4).
Me olemme tottuneet
tiettyihin asioihin sellaisella tavalla, vuosien ja vuosikymmenien aikana, että
emme oikeastaan ollenkaan pane merkille sitä, minkä kanssa ahkeroimme ehkä
suurimman osan aikaamme! Me uskomme olevamme oikealla asialla, koska olemme
uskovaisia, kristittyjä. Me uskomme kantavamme ristiämme ottamalla kantaa
tiettyihin asioihin, ja joutuessamme joskus suoranaisen vainonkin kohteeksi,
otamme lohduksemme lainauksemme sanat:
”Jos teitä solvataan Kristuksen nimen tähden, niin te olette autuaat,
sillä kirkkauden ja Jumalan Henki lepää teidän päällänne.”
Mutta miten me
tarkkailemme omaa tekemistämme ja käytöstämme! Voisiko olla mahdollista, että
kohtaamamme ikävän huomion perusteena ei ehkä olekaan Kristuksen nimi, vaan
omaksumamme ”solvaava asenne” muita ihmisiä kohtaan? Me paheksumme kohtaamaamme
solvausta, mutta suljemme silmämme ja korvamme omilta kovankin tuomion
sanoilta!
Millainen asenne oli
veljellämme Paavalilla toisin ajattelevia kohtaan, nimenomaan heidän
keskuudessaan ollessaan?
”Mutta Paavalin odottaessa heitä Ateenassa hänen henkensä hänessä
kiivastui, kun hän näki, että kaupunki oli täynnä epäjumalankuvia. Niin hän
keskusteli synagoogassa juutalaisten ja jumalaapelkääväisten kanssa ja torilla
joka päivä niiden kanssa, joita hän siellä tapasi.” (Apt.17).
Meidänkin henkemme on
kiivastunut moneen kertaan ja kiivastuu kai edelleenkin, etenkin tällaisessa
ajassa, jossa elämme! Me olemme ottaneet lujasti kantaa kaikkeen vääräksi
kokemaamme, saaden ”kärsiä Kristuksen nimen tähden”. Mutta miksi en
käsittääkseni ole koskaan kuullut kenenkään puhuvan tämänpäiväisen lainauksemme
yhdestä ajatuksesta:
”Älköön näet kukaan teistä kärsikö murhaajana tai varkaana tai
pahantekijänä tahi sentähden, että sekaantuu hänelle kuulumattomiin…”
Kiivastumisensa seurauksena
Paavali ei alkanut minkäänlaista meteliä tai kovaa huutoa, tuomionpasuunana,
vaan yksinkertaisesti keskusteli ihmisten kanssa oman kutsumuksensa arvon
mukaisesti. Mikä oli hänen selvä vastauksensa aloittaessaan saarnansa ”ymmärtämättömille
pakanoille”?
”Ateenan miehet, minä näen kaikesta, että te suuresti kunnioitatte
jumalia. Sillä kävellessäni ympäri ja katsellessani teidän pyhiä paikkojanne
minä löysin myös alttarin, johon oli kirjoitettu: 'Tuntemattomalle jumalalle.'
Mitä te siis tuntemattanne palvelette, sen minä teille ilmoitan.” (Apt.17).
Mikä oli Paavalin
menestyksen salaisuus? Miten hän sellaisella tavalla sai kohdata avoimia ovia,
kun taas meidät on mitä erilaisimmilla tavoilla vaiennettu hienovaraisemmin tai
vähemmän hienovaraisesti?
Tästä on hyvä jatkaa,
vaikka olemme jo puhuneetkin samoista asioista! Meille ei sittenkään taida
kuulua kaikkeen mahdolliseen puuttuminen, vaan keskittyminen meille uskottuihin
asioihin! Henkemme voi kiivastua, mutta se ei tarkoita kielemme kiivastumista!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti