”Sentähden, joka nämä hylkää, ei hylkää ihmistä, vaan Jumalan, joka
myös antaa Pyhän Henkensä teihin. Veljellisestä rakkaudesta ei ole tarvis
teille kirjoittaa; sillä itse te olette Jumalalta oppineet rakastamaan
toisianne; niin te myös teette kaikkia veljiä kohtaan koko Makedoniassa.
Mutta me kehoitamme teitä, veljet, siinä varttumaan yhä enemmän…” (1.Tess.4).
Me emme missään
elämämme vaiheessa saa unohtaa, että emme ole tekemisissä ihmisten ja
ihmistekoisten asioiden kanssa, vaan Itse Jumalan kanssa, joka niin erikoisella
tavalla on paljastanut meille Itsensä ja tahtonsa! Hän tuli kaltaiseksemme,
liharuumiiseen, mikä ilmestys perustuu koko Raamattuun, ensimmäisestä jakeesta
viimeiseen asti! Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme! Nyt tämä Sana
asuu Herran omissa, Pyhän Hengen vaikutuksen johdosta.
Ihmisellä on hyvin teatraalisia
piirteitä, jotka saavat hänet niin helposti toimimaan kuin jossakin
näytelmässä! Siten hän joutuu todella suuriinkin ongelmiin, ristiriitoihin Sanan
kokonaistodistuksen kanssa! Nämä ongelmat hälvenevät vasta sitten, kun Pyhä
Henki saa vakuuttaa hänet siitä, ettei kysymys ole jostakin vain tiettyjen
sanankohtien toteuttamisesta, suorittamisesta, näyttelemisestä, vaan
yksinkertaisesti elämästä, sen elämisestä. Hän ei ole enää itse opettajansa,
eikä kukaan muukaan maallinen olento, vaan hän on palannut Luojansa ja
Jumalansa yhteyteen, niin että toteutuu päivittäin tekstimme kertoma:
”Veljellisestä rakkaudesta ei ole tarvis teille kirjoittaa; sillä
itse te olette Jumalalta oppineet rakastamaan toisianne…”
Miksi veljellinen
rakkaus ei ole voimavaramme sellaisella tavalla kuin kaiken lukemamme
perusteella voisi päätellä? Miksi ylipäätään on tarpeen kirjoittaa tällaisista
asioista, vaikka kaiken tulisi olla itsestään selvää jokaiselle? Missä on
ongelmamme ydin? Ihmisen omavaltaisissa näkemyksissä ja teissä, joilla koko
hänen huomionsa kiinnittyy hänen omaan elämäänsä ja omiin asioihin, omiin
näkemyksiin! Hän ei elä jumalallista elämää Lihaksi tulleen Sanan esikuvan
mukaisesti, vaan hän suorittaa ”hengellistä elämää” Kainin
jumalanpalvelusrituaalien mukaisesti. Toki hänen valintansa perustuvat
kauneuteen ja hyvää mieltä tuoviin asioihin, mutta onko se sitä, mitä Sana
tarkoittaa ja mihin meidät on kutsuttu?
”Sentähden, joka nämä hylkää, ei hylkää ihmistä, vaan Jumalan, joka
myös antaa Pyhän Henkensä teihin.”
Jos emme todella
hyväksy Jumalan Hengen johtajuutta ja opetusta, ajaudumme omille teillemme,
jotka saattavat olla hyvinkin hurskaita ja ”hengellisiä”, ihmisten mielen
mukaisia, mutta todellisuudessa toteutuu kaikesta huolimatta:
”Sentähden, joka nämä hylkää, ei hylkää ihmistä, vaan Jumalan, joka
myös antaa Pyhän Henkensä teihin.”
”Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne
uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja
otollista ja täydellistä.” (Room.12).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti