”Katso, teidän Jumalanne!” (Jes.40).
”Sentähden minun kansani on tunteva minun nimeni, sentähden se on
tunteva sinä päivänä, että minä olen se, joka sanon: ’Katso, tässä minä olen.’
Kuinka suloiset ovat vuorilla ilosanoman tuojan jalat, hänen, joka julistaa
rauhaa, ilmoittaa hyvän sanoman, joka julistaa pelastusta, sanoo Siionille:
’Sinun Jumalasi on kuningas!’ Kuule! Vartijasi korottavat äänensä, kaikki he
riemuitsevat, sillä he näkevät silmästä silmään, kuinka Herra palajaa Siioniin.
Huutakaa ilosta, riemuitkaa, kaikki te Jerusalemin rauniot, sillä Herra lohduttaa
kansansa, lunastaa Jerusalemin.” (Jes.52).
Tästä sanankohdasta
voisimme kirjoittaa lukemattomia kertoja, etenkin siksi, että se todellakin tuo
silmiemme eteen koko pelastushistorian ytimen! Aikaisemmissa jakeissa tuodaan
julki:
”Ja nyt, mitä minulla on tekemistä täällä, sanoo Herra, kun minun
kansani on viety pois ilmaiseksi? Sen valtiaat elämöivät, sanoo Herra, ja minun
nimeäni pilkataan alati, kaiket päivät.”
Eikö juuri tässä päivässä
Herraa ja Hänen nimeänsä pilkata aivan erikoisella tavalla? Israelin kansa on
jälleen kerran omassa maassansa, mutta peitetyin silmin ei vieläkään tajua
todellista tilannetta, niin että suuret joukot elämöivät ilman että tietäisivät
mistä oikein elämöivät! Sen sijaan näyttää todellakin siltä, että nyt aivan
erikoisella tavalla on toteutunut Herramme Sana:
”’Kuitenkin, kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö hän uskoa maan
päältä?’ Niin hän puhui vielä muutamille, jotka luottivat itseensä, luullen
olevansa vanhurskaita, ja ylenkatsoivat muita, tämän vertauksen:..” (Luuk.18).
Israelin kansa siis on
palannut kotimaahansa, mutta ns. pakanoista koostuva joukko näyttää olevan mitä
suurimman hajotuksen kourissa, matkalla kuka minnekin, suuressa
itseluottamuksessa, ilmaiseksi! Miten kaikki tämä voi olla mahdollista ja totta
tässä ajassa, jossa kaiken olisi luullut olevan aivan toisin? Israelin kansan
ja pakanaseurakunnan ”riemuvoitto” ei taidakaan perustua ihmismielen mukaisiin
näkemyksiin!
En voi mitään sille, että
jotkin sanankohdat loistavat aivan erikoisella tavalla Jumalan Sanan
kokonaistodistuksen keskeltä – koska ne tuovat muutamalla sanalla esiin
jumalallisen perustotuuden:
”Sentähden minun kansani on tunteva minun nimeni, sentähden se on
tunteva sinä päivänä, että minä olen se, joka sanon: ’Katso, tässä minä olen.’”
Olemme lukeneet tämänkin
kohdan useita kertoja, mutta ilman Hengen ilmestystä se on vain yksi kohta
kaikkien muiden joukossa. Aivan erikoislaatuinen painotus on sanoissa:
”Katso, tässä Minä olen.”
Vain se joukko ihmisiä,
joka saa Jumalan armosta avatut silmät, käsittää koko pelastushistorian ytimen!
Mitä olemme toistamiseen lainanneet Johannes Kastajalta, mitä Paavalilta?
”Hänen tulee kasvaa, minun vähetä!”
”Niin ei siis istuttaja ole mitään, eikä kastelijakaan, vaan Jumala,
joka kasvun antaa.” (1.Kor.3).
Kuinka harvaan todellakin
pätee seuraava ajatus, minkä perusteella voimme käsittää ns. seurakunnan
nykyisen voimattomuuden ja vääränlaisen ihmiskorostuksen!
”Kuinka suloiset ovat vuorilla ilosanoman tuojan jalat, hänen, joka
julistaa rauhaa, ilmoittaa hyvän sanoman, joka julistaa pelastusta, sanoo
Siionille: ’Sinun Jumalasi on kuningas!’”
Kaikesta tästä jää
jäljelle vain pasuunan lailla kaikuva totuus: Ratkaisu kaikkeen on se, että
Jumalamme Itse on kaikki kaikessa, ja julistuksenkin tarkoitus on vain sanoa
Jumalamme omin sanoin:
”Katso, tässä Minä olen!”
Ei siis kukaan ihminen, vaan Herramme ja Jumalamme Itse!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti